Avance i desember, fortsatt mot 60!!
Forrige tråd ble litt lang, så tillater mei å sterte en ny tråd for desember. November har vert eventyrlig i avance, og det ser ut som det er mye mer å gå på før den topper ut. Tror 50 kan komme før jul dersom ratene er så høye som nå. Avance er ferdig med flere dockinger og klar til å skumme fløten med skip i spotten.
Fortsatt er det vel slik at ingenting vokser inn i himmelen, ei heller avance, men enn så lenge burde det være oppgang i vente. personlig vil jeg ha med utbytte Q4.
Fortsatt er det vel slik at ingenting vokser inn i himmelen, ei heller avance, men enn så lenge burde det være oppgang i vente. personlig vil jeg ha med utbytte Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36
Du må logge inn for å svare
BennyATM
07.12.2020 kl 19:36
8098
Pacino skrev Dagens rater ..87 321 $
Baltic #LPG #shipping index +5% to $99/t (TCE $91k/d) ifølge herr Hannisdal
https://twitter.com/JHannisdahl
https://twitter.com/JHannisdahl
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
07.12.2020 kl 19:58
8108
LPG Kommentar fra Eagle Maritime (en dag gammel):
LPG: VLGC rates continue to tick upwards with the latest Baltic assessment now at USD 94.43/mt, or c. USD 86k/d for non-scrubber fitted vessels. Vessels with scrubbers are presently making just south of USD 90k/d. December to date has averaged USD 83.6k/d and stacks against earnings in the record years of 2014/15 of c. USD 58k/d in the same month. The factors driving this is first and foremost fleet inefficiencies with Panama congestion, drydocks and discharge delays. However, product margins also continue to improve with product differentials (US spot vs 1m fwd Far East prices) now at USD 199/mt, the widest level seen since early January this year. Although we continue to expect a weakening oil parity (Asian propane to price in parity with brent), the effect is still there and a rising crude price is having positive ripple effects on product pricing. At the same time it will (over time) have positive effects on the supply side (product) of the equation.
We continue to like the VLGC names on the long side, seeing improving fundamentals and continued fleet inefficiencies aiding the market in 2021. 2022 is still very much a black box in terms of US production but given the recent rally in crude and seemingly resilient production (propane production dropping substantially less than crude) it is certainly boding well for a potential strong 2022 as well.
LPG: VLGC rates continue to tick upwards with the latest Baltic assessment now at USD 94.43/mt, or c. USD 86k/d for non-scrubber fitted vessels. Vessels with scrubbers are presently making just south of USD 90k/d. December to date has averaged USD 83.6k/d and stacks against earnings in the record years of 2014/15 of c. USD 58k/d in the same month. The factors driving this is first and foremost fleet inefficiencies with Panama congestion, drydocks and discharge delays. However, product margins also continue to improve with product differentials (US spot vs 1m fwd Far East prices) now at USD 199/mt, the widest level seen since early January this year. Although we continue to expect a weakening oil parity (Asian propane to price in parity with brent), the effect is still there and a rising crude price is having positive ripple effects on product pricing. At the same time it will (over time) have positive effects on the supply side (product) of the equation.
We continue to like the VLGC names on the long side, seeing improving fundamentals and continued fleet inefficiencies aiding the market in 2021. 2022 is still very much a black box in terms of US production but given the recent rally in crude and seemingly resilient production (propane production dropping substantially less than crude) it is certainly boding well for a potential strong 2022 as well.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Hm. Har Hannisdahl hatt en slags brain meltdown?! Jobbet for lange timer gjennom nettene? Tror at VLGC-ratene kan gå gjennom 100 før jul (vel, med 90+ i skrivende stund skal det ikke mye til) , men har likevel "salg" og kursmål 24 på Avance?!
Går den i 24 om ikke lenge, så blir han vel en levende legende, vil jeg tro...
Går den i 24 om ikke lenge, så blir han vel en levende legende, vil jeg tro...
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
BIF78
07.12.2020 kl 21:38
7830
Bemærk lidt højere rater med scrubber end uden scrubber. Og hvad er det Avance har fået installeret på flere af skibene....
Det er også meget interessant, at der allerede nu spås om et godt 2022. Altså meget meget høje rater nu og forventning om meget gode rater i 2021 og 2022. Jeg har været aktionær i Avance i 4 år og jeg kan ikke huske, hvornår fremtiden har set så lyst ud. Kursmål 80 inden fremlæggelse af Q4 i slutningen af februar...? Det er ikke umuligt.
I 2021 kan vi vel også forvente 8-10 kr. i udbytte.
Det er også meget interessant, at der allerede nu spås om et godt 2022. Altså meget meget høje rater nu og forventning om meget gode rater i 2021 og 2022. Jeg har været aktionær i Avance i 4 år og jeg kan ikke huske, hvornår fremtiden har set så lyst ud. Kursmål 80 inden fremlæggelse af Q4 i slutningen af februar...? Det er ikke umuligt.
I 2021 kan vi vel også forvente 8-10 kr. i udbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Springer
07.12.2020 kl 22:02
7720
Feite rater. Særlig gledelig at ratene et halvt år frem i tid stadig sniker seg oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Drowsy
08.12.2020 kl 01:27
7422
Jeg er megabull på Avance, men vi kommer ikke til å få et utbytte i 2021 på slike nivåer. Det krever i så fall at Avance går tilbake til 100 prosent i utbytte og at ratene i snitt gjennom hele året holder seg opp mot 50K dagen.
Her er ca fortjeneste basert på potensiell oppnådd rate gjennom hele 2021 (da har jeg regnet inn at 27 prosent av alle seilingsdager gjennom hele året kommer til å gå på 30 000K dagen i rate, ettersom de ikke går på spot og en gj.snitt USD på 8,9kr):
Gj.snitt rate 2021:
30 000 dollar dagen: Resultat 4,7 NOK pr aksje
40 000 dollar dagen: Resultat 9,2 NOK pr aksje
50 000 dollar dagen: Resultat 13,8 NOK pr aksje
60 000 dollar dagen: Resultat 18,3 NOK pr aksje
70 000 dollar dagen: Resultat 22,9 NOK pr aksje
80 000 dollar dagen: Resultat 27,5 NOK pr aksje
Avance kan faktisk tikke inn på ca 6 kr aksjen i fortjeneste i Q1 2021 og et utbytte på 3 kr aksjen. Det tilsvarer i så fall at de greier å snitte på en rate på 60K dagen i Q1 og at de betaler ut ca 50 prosent i utbytte.
Det er ingen tvil om at aksjen fortsatt er billig.
Her er ca fortjeneste basert på potensiell oppnådd rate gjennom hele 2021 (da har jeg regnet inn at 27 prosent av alle seilingsdager gjennom hele året kommer til å gå på 30 000K dagen i rate, ettersom de ikke går på spot og en gj.snitt USD på 8,9kr):
Gj.snitt rate 2021:
30 000 dollar dagen: Resultat 4,7 NOK pr aksje
40 000 dollar dagen: Resultat 9,2 NOK pr aksje
50 000 dollar dagen: Resultat 13,8 NOK pr aksje
60 000 dollar dagen: Resultat 18,3 NOK pr aksje
70 000 dollar dagen: Resultat 22,9 NOK pr aksje
80 000 dollar dagen: Resultat 27,5 NOK pr aksje
Avance kan faktisk tikke inn på ca 6 kr aksjen i fortjeneste i Q1 2021 og et utbytte på 3 kr aksjen. Det tilsvarer i så fall at de greier å snitte på en rate på 60K dagen i Q1 og at de betaler ut ca 50 prosent i utbytte.
Det er ingen tvil om at aksjen fortsatt er billig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
jess23
08.12.2020 kl 03:09
7385
Stusser litt over tallene. Når du skriver gjennomsnittsrate 2021, så er det inklusive de faste kontraktene? Hvilken OPEX har du benyttet? Og så vil antall operating days bli en del høyere i 2021.
Sier ikke at tallene dine er feil, men fint om du kan komme med litt flere detaljer for bakgrunnen til tallene.
Sier ikke at tallene dine er feil, men fint om du kan komme med litt flere detaljer for bakgrunnen til tallene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Drowsy
08.12.2020 kl 08:43
7118
Flott!
Blir gjerne arrestert for dårlig gjennomgang av tall.
Tok utgangspunkt i 13 skip som kan gå 365 dager i året. (totalt 4745)
Jeg tror jeg var ganske konservativ da jeg satt 70 dager offhire for flåten i hvert kvartall
Deretter kjørte jeg ut 27 prosent av disse dagene (1205 dager) som ikke spot og ganget det opp med differansen mellom fixed price og CBE (30 000 - 22 500). Denne summen legges da til alle de andre regnestykkene hvor jeg har endret ratene.
De har jeg regnet frem ved å ta (tenkt gj.snittlig rate minus CBE) x seilingsdager (3206)
Da har jeg jo ikke tatt med andre utgifter. F.eks skal det betales noen prosent til av alle utgiftene i forhold til drydocking. Regnestykket er ganske enkelt, men tar gjerne i mot innspill på regnestykket.
Blir gjerne arrestert for dårlig gjennomgang av tall.
Tok utgangspunkt i 13 skip som kan gå 365 dager i året. (totalt 4745)
Jeg tror jeg var ganske konservativ da jeg satt 70 dager offhire for flåten i hvert kvartall
Deretter kjørte jeg ut 27 prosent av disse dagene (1205 dager) som ikke spot og ganget det opp med differansen mellom fixed price og CBE (30 000 - 22 500). Denne summen legges da til alle de andre regnestykkene hvor jeg har endret ratene.
De har jeg regnet frem ved å ta (tenkt gj.snittlig rate minus CBE) x seilingsdager (3206)
Da har jeg jo ikke tatt med andre utgifter. F.eks skal det betales noen prosent til av alle utgiftene i forhold til drydocking. Regnestykket er ganske enkelt, men tar gjerne i mot innspill på regnestykket.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
jess23
08.12.2020 kl 19:18
6745
Flottings. Det virker helt riktig som et overslag dette. Jeg var nok litt trøtt når jeg kikket på inatt. Takk for innsatsen.
Blir uansett sittende i denne, med en tradingpost i tillegg innimellom. Den har jo riktignok gått mye og er av mine beste aksjer, men har fremdeles mye å gå på når man vet hva de vil skuffe inn av penger de nærmeste kvartalene.
Blir uansett sittende i denne, med en tradingpost i tillegg innimellom. Den har jo riktignok gått mye og er av mine beste aksjer, men har fremdeles mye å gå på når man vet hva de vil skuffe inn av penger de nærmeste kvartalene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
isolon
08.12.2020 kl 19:52
6732
Ja da ble det sterke tall,Baltic: 96k$/dag!
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
uldiuldi
10.12.2020 kl 12:13
6570
om olie og naturgas
https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-43-af-investeringspodcasten-flytter-airbnb-ind-i-din-investeringsportefoelje/
https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-43-af-investeringspodcasten-flytter-airbnb-ind-i-din-investeringsportefoelje/
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Springer
10.12.2020 kl 16:10
6391
Sånnja. Nå begynner noen å ta inn over seg realitetene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Utbytte123
10.12.2020 kl 16:21
6409
Bare starten på moroa :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Springer
10.12.2020 kl 16:28
6402
,,og DER passerte Dorian 12 USD.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
UNIT
10.12.2020 kl 18:28
6063
Baltic øker igjen TCE 102k/d
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
10.12.2020 kl 19:14
5960
Når begynner shorternr å dekke seg inn? Voleon er fremdeles short 1.72% 3.31M i minus. Med dagens rater og utsikter frem i Q! så skal denne stige fremover
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
11.12.2020 kl 09:58
5471
Panamakanalen sier de skal øke antall slots pr dag for LNG skip opp fra 2 slots pr dag. Det betyr enda mer venting for LPG skip da det totale antall slots på 36 transiter pr dag forblir uendret. Skål Avance Gas eiere!
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Kjøttmopeden
11.12.2020 kl 10:34
5430
Såpass👍🏻Er det Avance som blir årets nyttårsrakett?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Dashboard
11.12.2020 kl 11:27
5290
Er det noen som kan forklare meg hva som skjedde med kursen til AGAS mellom kl 0900 og 0901 i dag? Den falt brått med hele 2 kr rett etter åpning, før den like brått snudde opp igjen etter 1 minutt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Springer
11.12.2020 kl 12:45
5211
Sannsynligvis Voleon som shortet litt mer. Lurt ifm en nedjustering av kursmaal fra meglerhus.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
isolon
11.12.2020 kl 12:49
5207
I alle fall en meget stor salgsordre som kjørte kursen ned 1 minutt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
boupa
11.12.2020 kl 12:52
5352
Hvilken nedjustering er dette? Har du link?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Springer
11.12.2020 kl 13:29
5236
Ikke link, men kopi fra annet forum. Nedgraderingen er til HOLD. Gjelder vel både AGAS og BW
SEB: We downgrade because the shares have reached our target price and we find risk/reward stretched at current levels since rates are driven by abnormal conditions. Valuation is still attractive though with both companies trading around 0.7x NAV, but we think further upside depends on 2021-22 estimates moving up rather than just Q1/21 estimates moving up.
SEB: We downgrade because the shares have reached our target price and we find risk/reward stretched at current levels since rates are driven by abnormal conditions. Valuation is still attractive though with both companies trading around 0.7x NAV, but we think further upside depends on 2021-22 estimates moving up rather than just Q1/21 estimates moving up.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Springer
11.12.2020 kl 13:31
5225
Til SEB sin anallyse vil jeg si at 21-22 estimater går kraftig opp de også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
11.12.2020 kl 15:19
4995
Kjøttmopeden skrev Såpass👍🏻Er det Avance som blir årets nyttårsrakett?
Garantert nyttårsrakett! Fearnleys TCE Rate Assessment er nå denne uken $2,900,000 Usd PCM (opp $400,00 Usd PCM fra forrige mnd), Tilsvarende: 95,342 Usd/dag.
$100,000 Usd/dag barrieren er allerede brutt iflg TW.
Antall skip som venter i Indiske og kinesiske havner er kraftig ned, men likevel holdes sentimentet oppe med stadig stigende rater. Det viser styrken i markedet, og at de fleste Analytikerne har tatt og tar fortsatt skammelig feil når de vurderer LPG aksjene. Markedet og forward utsiktene er langt sterkere enn på samme tid i fjor, og markedet vil heller ikke bli overrasket av Covid-19 slik det ble da ratene stupte i Mars i år.
Glem heller ikke at 71 skip skal ut av markedet for kortere og LENGRE perioder i 2021 for dockings & refits. Mange av dem for BW. Få eller ingen for Avance. Det skal bli dyre offhire kalkyler å regne på i et $100,000 Usd/dag marked.
Her er det bare å gi Full Gas Ahead!
Siste ukes slutninger:
Clipper Victory - 75,000 cbm - 42,000 MT LPG - USG / East - 1/5 Feb - RNR - BP
Gas Al Negeh - 82,000 cbm - 44,000 MT LPG - AG / East - 3/4 Jan - USD 106 pmt RT/C - Trafigura
Astomos TBN - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - 18/19 Jan - USD 145 pmt H/C-P - Total
Gas Planet - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - 24/25 Jan - High USD 140’s pmt H/C-P - Exxon
Gas Scorpio - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - 26/27 Jan - USD 144,50 pmt H/C-P - Itochu
Sunstar - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - 20/21 Jan - USD 155 pmt H/C-P - Total
Continental - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - End Jan - Mid USD 150’s pmt H/C-P - Sunoco
$100,000 Usd/dag barrieren er allerede brutt iflg TW.
Antall skip som venter i Indiske og kinesiske havner er kraftig ned, men likevel holdes sentimentet oppe med stadig stigende rater. Det viser styrken i markedet, og at de fleste Analytikerne har tatt og tar fortsatt skammelig feil når de vurderer LPG aksjene. Markedet og forward utsiktene er langt sterkere enn på samme tid i fjor, og markedet vil heller ikke bli overrasket av Covid-19 slik det ble da ratene stupte i Mars i år.
Glem heller ikke at 71 skip skal ut av markedet for kortere og LENGRE perioder i 2021 for dockings & refits. Mange av dem for BW. Få eller ingen for Avance. Det skal bli dyre offhire kalkyler å regne på i et $100,000 Usd/dag marked.
Her er det bare å gi Full Gas Ahead!
Siste ukes slutninger:
Clipper Victory - 75,000 cbm - 42,000 MT LPG - USG / East - 1/5 Feb - RNR - BP
Gas Al Negeh - 82,000 cbm - 44,000 MT LPG - AG / East - 3/4 Jan - USD 106 pmt RT/C - Trafigura
Astomos TBN - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - 18/19 Jan - USD 145 pmt H/C-P - Total
Gas Planet - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - 24/25 Jan - High USD 140’s pmt H/C-P - Exxon
Gas Scorpio - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - 26/27 Jan - USD 144,50 pmt H/C-P - Itochu
Sunstar - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - 20/21 Jan - USD 155 pmt H/C-P - Total
Continental - 84,000 cbm - 44,000 MT LPG - USG / East - End Jan - Mid USD 150’s pmt H/C-P - Sunoco
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
11.12.2020 kl 16:34
4823
UNIT skrev Baltic øker igjen TCE 102k/d
Hvor fikk du den Poten fra? Her kom ikke noen Poten melding igår. Får se idag?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
UNIT
11.12.2020 kl 16:36
4820
102 var fra Hannis ikke Poten
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Superoptimist
11.12.2020 kl 16:40
4819
1679
UNIT skrev
Poten 98894
Baltic øker igjen TCE 102k/d
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
11.12.2020 kl 17:49
4637
Superoptimist skrev 1679 UNIT skrev Poten 98894 Baltic øker igjen TCE 102k/d
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
Dashboard
11.12.2020 kl 18:03
4590
Noen med abonnement som kan gi en oppsummering av dagens artikkel fra FA?
Redigert 21.01.2021 kl 06:26
Du må logge inn for å svare
isolon
11.12.2020 kl 18:32
4587
Baltic: 104k$/dag
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
11.12.2020 kl 18:48
4546
Tulleartikkel og fear mongering. En forvalter (Leiv Eriksrød i Alfred Berg) som ikke kan shipping sier at shippingaksjer er farlige. Han har ikke skjønt at alle shippingaksjer er sykliske aksjer og at timing betyr alt. Leiv Eriksrød er sikkert fortsatt vonbråten for at "suksessfondet" sitt ikke fikk med seg 300% oppgang i Avance i fjor, og heller ikke fikk med seg de foreløpig snart 300 prosentene aksjen har gått siden i sommer.
For LPG markedet er det for øyeblikket ikke en sky i horisonten. Historisk lav ordrebok, heftig produkt etterspørsel, heftig produksjon, og for få skip kombinert med mye tonne/miles gjør at denne supersyklusen vil vare lengre enn de fleste tror. Pengene renner inn og det vil betales heftige utbytter fremover. Vi som har aksjer fra 30 og nedover vil få en inngang på null om ikke lenge. Jeg sa for noen måneder siden at min target var 45 kr. Nå er min nye target 80 kroner + utbytter. Dvs at det er plass til mange nye investorer som fortsatt kan dobble inn.satsen sin.
For LPG markedet er det for øyeblikket ikke en sky i horisonten. Historisk lav ordrebok, heftig produkt etterspørsel, heftig produksjon, og for få skip kombinert med mye tonne/miles gjør at denne supersyklusen vil vare lengre enn de fleste tror. Pengene renner inn og det vil betales heftige utbytter fremover. Vi som har aksjer fra 30 og nedover vil få en inngang på null om ikke lenge. Jeg sa for noen måneder siden at min target var 45 kr. Nå er min nye target 80 kroner + utbytter. Dvs at det er plass til mange nye investorer som fortsatt kan dobble inn.satsen sin.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
Hvis du påstår at shipping aksjer ikke er ´farlige´ da lever du farlig, det er når det er skyfritt en skal bekymre seg, ikke når alt er ræva og alle er ute av papiret.
Hvis det går mot nedsalg på børsene nå , da vet jeg hvilket papir jeg går short i.
Å tro et vedvarende marked med rater over 100k er som å tro på julenissen,
Det var mye eplekjekke karer i tank for et år siden også, vi ser hvordan det gikk, der var det også syklus og det var rekordlav ordrebok.
Hvis det går mot nedsalg på børsene nå , da vet jeg hvilket papir jeg går short i.
Å tro et vedvarende marked med rater over 100k er som å tro på julenissen,
Det var mye eplekjekke karer i tank for et år siden også, vi ser hvordan det gikk, der var det også syklus og det var rekordlav ordrebok.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare
jess23
11.12.2020 kl 21:26
4203
Nå vil jo nedsiden være begrenset her da. Det vil jo utbyttene fremover sørge for. Trenger da ikke rater på $100k for å forsvare dagens akjsekurs, det kan jo de fleste klare regne seg frem til. Noen har hatt tro LPG i lang tid og har det fremdeles, mens andre har hatt ståltro på eks. Hunt i lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22
Du må logge inn for å svare