Hexagon Purus - markedslederen. Hydrogen
Hexagon Purus ble tatt opp til notering 14.desember 2020 på Euronext Growth.
Ved siden av å levere batteri- og drivlinje-løsninger, er Hexagon Purus markedsledende innen transport og lagring av hydrogen.
Selskapets markedsledende posisjon innen transport av hydrogen som regnes som alt annet enn enkelt, illustreres fint av denne kontrakten Hexagon Purus landet med Everfuel og som ble børsmeldt 12.november:
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2125190
Når det gjelder lagring av hydrogen, er det vel ikke mulig å tenke seg noen aspekter i forbindelse med hydrogen som energikilde som ikke innbefatter behov for lagring/tanker. Hexagon Purus leverer løsninger til bl.a. Toyota/Hino Trucks (trailere/tungtransport) og Stadler og Alstom (tog), for å nevne noen.
Derfor tenker jeg det kan være på sin plass med en Hexagon Purus tråd hvor det i tillegg til spesifikke nyheter relatert til Hexagon Purus også kan postes nyheter av mer generell karakter om alt det innovative som nå pågår og er under oppseiling når det gjelder hydrogen som energikilde og det store potensialet dette representerer for selskapets løsninger ettersom Hexagon Purus altså er markedsledende både innen lagring og transport av hydrogen.
Seneste børsmeldte kontrakt til Hexagon Purus, ble offentliggjort 21.desember 2020. Hexagon Purus er valgt som leverandør til produksjon av verdens første hydrogendrevne løypemaskin:
HEXAGON PURUS HAS DELIVERED CYLINDERS TO THE WORLD’S FIRST HYDROGEN-POWERED SNOW GROOMER
December 21, 2020
Hexagon Purus contributes to zero-emissions in the slopes by delivering cylinders to the world’s first hydrogen-powered snow groomer.
The snow groomer, LEITWOLF h2MOTION, is a concept model developed by PRINOTH, a leading manufacturer of snow groomers and tracked utility services. Even though PRINOTH snow groomers are on the latest stage of clean diesel engines, the company decided to start the development of zero-emission snow groomers to turn their sustainability goals into action.
“During the journey of development and realization of the world’s first hydrogen powered snow groomer, we decided to collaborate with Hexagon Purus”, says Martin Kirchmair, Head of R&D at PRINOTH. “During the whole process, Hexagon Purus has been an important strategic partner to realize the cylinder system of the LEITWOLF h2MOTION”.
“We are very pleased to be chosen by PRINOTH and it has been a very exciting project to take part of”, says Harald Londer, Director Hydrogen Automotive in Hexagon Purus. “We believe in clean air everywhere and introducing zero-emission vehicles in areas where people are enjoying nature is the way forward”.
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2148400
Her er et innlegg i Dagens Næringsliv datert lillejulaften hvor to SINTEF forskere og en næringsutvikler tar til orde for at norske bedrifter bør gripe muligheten og innta en ledende rolle innen utvikling av hydrogenfly.
Teknologi
Innlegg: Norske bedrifter bør få hydrogenfly på radaren
Hydrogendrevne kortbanefly skal være i luften i 2028 og mellomdistansefly i 2035. Om vår hjemlige industri griper sjansen, kan grønn luftart få flyteknologi og bakkeløsninger fra Norge.
Publisert: 23.12.20 — 19.44
https://www.dn.no/teknologi/teknologi/innovasjon/gronn-energi/innlegg-norske-bedrifter-bor-fa-hydrogenfly-pa-radaren/2-1-930957
Hexagon Purus, a company presentation:
https://hexagongroup.com/press/company-presentation-related-to-hexagon-purus-spin-off/
Ved siden av å levere batteri- og drivlinje-løsninger, er Hexagon Purus markedsledende innen transport og lagring av hydrogen.
Selskapets markedsledende posisjon innen transport av hydrogen som regnes som alt annet enn enkelt, illustreres fint av denne kontrakten Hexagon Purus landet med Everfuel og som ble børsmeldt 12.november:
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2125190
Når det gjelder lagring av hydrogen, er det vel ikke mulig å tenke seg noen aspekter i forbindelse med hydrogen som energikilde som ikke innbefatter behov for lagring/tanker. Hexagon Purus leverer løsninger til bl.a. Toyota/Hino Trucks (trailere/tungtransport) og Stadler og Alstom (tog), for å nevne noen.
Derfor tenker jeg det kan være på sin plass med en Hexagon Purus tråd hvor det i tillegg til spesifikke nyheter relatert til Hexagon Purus også kan postes nyheter av mer generell karakter om alt det innovative som nå pågår og er under oppseiling når det gjelder hydrogen som energikilde og det store potensialet dette representerer for selskapets løsninger ettersom Hexagon Purus altså er markedsledende både innen lagring og transport av hydrogen.
Seneste børsmeldte kontrakt til Hexagon Purus, ble offentliggjort 21.desember 2020. Hexagon Purus er valgt som leverandør til produksjon av verdens første hydrogendrevne løypemaskin:
HEXAGON PURUS HAS DELIVERED CYLINDERS TO THE WORLD’S FIRST HYDROGEN-POWERED SNOW GROOMER
December 21, 2020
Hexagon Purus contributes to zero-emissions in the slopes by delivering cylinders to the world’s first hydrogen-powered snow groomer.
The snow groomer, LEITWOLF h2MOTION, is a concept model developed by PRINOTH, a leading manufacturer of snow groomers and tracked utility services. Even though PRINOTH snow groomers are on the latest stage of clean diesel engines, the company decided to start the development of zero-emission snow groomers to turn their sustainability goals into action.
“During the journey of development and realization of the world’s first hydrogen powered snow groomer, we decided to collaborate with Hexagon Purus”, says Martin Kirchmair, Head of R&D at PRINOTH. “During the whole process, Hexagon Purus has been an important strategic partner to realize the cylinder system of the LEITWOLF h2MOTION”.
“We are very pleased to be chosen by PRINOTH and it has been a very exciting project to take part of”, says Harald Londer, Director Hydrogen Automotive in Hexagon Purus. “We believe in clean air everywhere and introducing zero-emission vehicles in areas where people are enjoying nature is the way forward”.
https://hexagongroup.com/stock-release/?releaseid=2148400
Her er et innlegg i Dagens Næringsliv datert lillejulaften hvor to SINTEF forskere og en næringsutvikler tar til orde for at norske bedrifter bør gripe muligheten og innta en ledende rolle innen utvikling av hydrogenfly.
Teknologi
Innlegg: Norske bedrifter bør få hydrogenfly på radaren
Hydrogendrevne kortbanefly skal være i luften i 2028 og mellomdistansefly i 2035. Om vår hjemlige industri griper sjansen, kan grønn luftart få flyteknologi og bakkeløsninger fra Norge.
Publisert: 23.12.20 — 19.44
https://www.dn.no/teknologi/teknologi/innovasjon/gronn-energi/innlegg-norske-bedrifter-bor-fa-hydrogenfly-pa-radaren/2-1-930957
Hexagon Purus, a company presentation:
https://hexagongroup.com/press/company-presentation-related-to-hexagon-purus-spin-off/
Redigert 02.02.2021 kl 22:35
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
focuss
27.12.2020 kl 20:33
12189
I et marked som er forventet å overstige 60 milliarder i 2030 så har HPurus et marked som er stort nok til generere en verdivekst større enn hva noen trenger. Men det er vel slik at investorer aldri blir helt fornøyde. Fint å ha en mulighet som Purus tilbyr når vi er på full fart inn i det grønne skifte.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kelle
28.12.2020 kl 13:40
11869
Er det noen som har funnet Hexagon Purus på TradeGate.?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kelle
28.12.2020 kl 18:23
11745
Det ble hydrogenfest på Oslo Børs mandag med HydrogenPro 12,26% og Everfuel 21,35%% som steg kraftig, mens Nel 8,16% haltet etter.
Hexagon Purus som anses som ledende innen hydrogen og som alle rede tjener en god del penger, var mer beskjeden.
Purus er vel bra priset, men i forhold til de øvrige er det mye å gå på. En kontrakt av en viss størrelse hadde gjort seg nå, men uansett tror jeg vi snart får et løft i aksjen og da følger vel også Hex Composite etter.
Hexagon Purus som anses som ledende innen hydrogen og som alle rede tjener en god del penger, var mer beskjeden.
Purus er vel bra priset, men i forhold til de øvrige er det mye å gå på. En kontrakt av en viss størrelse hadde gjort seg nå, men uansett tror jeg vi snart får et løft i aksjen og da følger vel også Hex Composite etter.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Hexagon Purus, a Hexagon Composites company
https://hexagongroup.com/hexagon-purus/news-hexagon-purus/
https://hexagongroup.com/hexagon-purus/news-hexagon-purus/
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
John8
29.12.2020 kl 07:40
11466
Tror ikke HPUR er tatt opp til notering på TG enda.
Men HPUR handles på børsen i Munchen:
https://www.boerse-muenchen.de/Aktie/NO0010904923
Men HPUR handles på børsen i Munchen:
https://www.boerse-muenchen.de/Aktie/NO0010904923
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Mange påstander om at Hexagon Purus er sterkt underpriset, sammenlignet med andre spillere innen hydrogen. Her kommer en til.
Bare et tidsspørsmål før kursen på Hexagon Purus eksploderer, tror tyske sharedeals.de ...Spennende...Vi får se...
For 2021, I see significantly higher chances of further price gains with the Hexagon Purus share . Everfuel is one of the company's main customers. The company currently has a framework agreement with Hexagon Purus for the delivery of hydrogen delivery vehicles. The first order for six trucks will now be delivered in 2021.
Hexagon Purus will become known to more and more investors in 2021. It is actually only a matter of time before the share price catches up with the development of the other hydrogen plays.
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.sharedeals.de%2Feverfuel-was-steckt-hinter-dem-kursfeuerwerk%2F%23gref&sandbox=1
https://www.sharedeals.de/everfuel-was-steckt-hinter-dem-kursfeuerwerk/#gref
Bare et tidsspørsmål før kursen på Hexagon Purus eksploderer, tror tyske sharedeals.de ...Spennende...Vi får se...
For 2021, I see significantly higher chances of further price gains with the Hexagon Purus share . Everfuel is one of the company's main customers. The company currently has a framework agreement with Hexagon Purus for the delivery of hydrogen delivery vehicles. The first order for six trucks will now be delivered in 2021.
Hexagon Purus will become known to more and more investors in 2021. It is actually only a matter of time before the share price catches up with the development of the other hydrogen plays.
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.sharedeals.de%2Feverfuel-was-steckt-hinter-dem-kursfeuerwerk%2F%23gref&sandbox=1
https://www.sharedeals.de/everfuel-was-steckt-hinter-dem-kursfeuerwerk/#gref
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Single Malt
30.12.2020 kl 12:14
11198
Se det ja, endelig ser det ut til å løsne på kursen....
EDIT: må være 2021 posisjonering på gang her, er jo ikke noe news den går på
EDIT: må være 2021 posisjonering på gang her, er jo ikke noe news den går på
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kelle
30.12.2020 kl 12:53
11111
Ja , den som venter på noe godt, venter skjelen forgjeves. 2021 blir et knallår for PURUS. The winner takes the all.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Ja kelle, å være markedsledende innen transport og lagring av hydrogen, klinger unektelig bra med den hypen og eksplosjonsartede interessen vi nå ser rundt hydrogenet som energikilde. Fremtiden synes meget lys nå ja.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kelle
30.12.2020 kl 18:31
10957
Kunne ikke fått en bedre avslutting på året , enn en oppgang på 17,5% Får nok en fin start nyåret, da Purus henger et godt stykke etter pers.
Er veldig spent på hva som vil tilfalle selskapet av oppdrag i løpet av det kommende året og hvilken kursutvikling en kan forvente seg. Men ser bort i fra at 100 lappen kan bli resultatet.
Sitter også med en haug HEX Composite som endelig ser ut for å ha stukket ut kursen nordover.
Ha en riktig fin helg og et Godt Nytt År !
Men hva som skjer på børsen i dag er av liten betydning i forhold til katastrofen som har rammet en masse mennesker. Føler med alle som har mistet hus og hjem og de som fortsatt savner sine kjære. Håper redningsmannskapene kan finne noen av de savnede.
Er veldig spent på hva som vil tilfalle selskapet av oppdrag i løpet av det kommende året og hvilken kursutvikling en kan forvente seg. Men ser bort i fra at 100 lappen kan bli resultatet.
Sitter også med en haug HEX Composite som endelig ser ut for å ha stukket ut kursen nordover.
Ha en riktig fin helg og et Godt Nytt År !
Men hva som skjer på børsen i dag er av liten betydning i forhold til katastrofen som har rammet en masse mennesker. Føler med alle som har mistet hus og hjem og de som fortsatt savner sine kjære. Håper redningsmannskapene kan finne noen av de savnede.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Ja, helt forferdelig. Heldigvis er tallet på savnede itv nedjustert fra tidlige 26 til 12 nå, men for en katastrofe, for altfor mange...
Adg Purus er ivrig følgesvenn tyske DER AKTIONÄR på pletten med fersk artikkel, ved redaktøren. Michel Doepke setter som man kan lese også søkelyset på at Hexagon Composites eierandel på 74.8% i Hexagon Purus nå er på god vei til å bli like mye verdt som børsverdien til hele Hexagon Composites...
Today, 4:51 pm ‧ Michel Doepke
Hexagon Purus: The knot has burst - shares jumped at the end of the year
In the fourth quarter, Hexagon Composites successfully completed the spin-off including listing of Hexagon Purus. On the first day of trading, the value was traded well above the issue price of the new shares as part of the placement. The newcomer on the stock exchange receives the next boost on Wednesday.
Without any news, the share on the home stock exchange in Oslo soared a good 17 percent and marked a new high at exactly 51 Norwegian kroner (4.84 euros). With 229.1 million Purus shares outstanding, this results in a market value of a good 1.1 billion euros.
High investment value
The parent company Hexagon Composites still controls over 75 percent of all shares in Hexagon Purus. Ergo: The current investment value is around 836 million euros. Hexagon Composites itself, however, only weighs around one billion euros. If Hexagon Purus continues to grow, the stake could soon be worth more than the entire parent company.
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=de&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.deraktionaer.de%2Fartikel%2Fmobilitaet-oel-energie%2Fhexagon-purus-der-knoten-ist-geplatzt-aktie-mit-kurssprung-zum-jahresende-20223112.html&sandbox=1
https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/hexagon-purus-der-knoten-ist-geplatzt-aktie-mit-kurssprung-zum-jahresende-20223112.html
Adg Purus er ivrig følgesvenn tyske DER AKTIONÄR på pletten med fersk artikkel, ved redaktøren. Michel Doepke setter som man kan lese også søkelyset på at Hexagon Composites eierandel på 74.8% i Hexagon Purus nå er på god vei til å bli like mye verdt som børsverdien til hele Hexagon Composites...
Today, 4:51 pm ‧ Michel Doepke
Hexagon Purus: The knot has burst - shares jumped at the end of the year
In the fourth quarter, Hexagon Composites successfully completed the spin-off including listing of Hexagon Purus. On the first day of trading, the value was traded well above the issue price of the new shares as part of the placement. The newcomer on the stock exchange receives the next boost on Wednesday.
Without any news, the share on the home stock exchange in Oslo soared a good 17 percent and marked a new high at exactly 51 Norwegian kroner (4.84 euros). With 229.1 million Purus shares outstanding, this results in a market value of a good 1.1 billion euros.
High investment value
The parent company Hexagon Composites still controls over 75 percent of all shares in Hexagon Purus. Ergo: The current investment value is around 836 million euros. Hexagon Composites itself, however, only weighs around one billion euros. If Hexagon Purus continues to grow, the stake could soon be worth more than the entire parent company.
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=de&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.deraktionaer.de%2Fartikel%2Fmobilitaet-oel-energie%2Fhexagon-purus-der-knoten-ist-geplatzt-aktie-mit-kurssprung-zum-jahresende-20223112.html&sandbox=1
https://www.deraktionaer.de/artikel/mobilitaet-oel-energie/hexagon-purus-der-knoten-ist-geplatzt-aktie-mit-kurssprung-zum-jahresende-20223112.html
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
GRØNN TEKNOLOGI
E24s hydrogenkart viser satsinger over hele Norge: – Har virkelig tatt av
En rekke norske aktører planlegger produksjon og bruk av hydrogen, viser E24s hydrogenkart. – Vi som har jobbet på området lenge er glade for at det nå omsider løsner, sier Sintef-direktør.
Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Oppdatert for mindre enn 1 time siden
https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/zg0oVO/e24s-hydrogenkart-viser-satsinger-over-hele-norge-har-virkelig-tatt-av
E24s hydrogenkart viser satsinger over hele Norge: – Har virkelig tatt av
En rekke norske aktører planlegger produksjon og bruk av hydrogen, viser E24s hydrogenkart. – Vi som har jobbet på området lenge er glade for at det nå omsider løsner, sier Sintef-direktør.
Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Oppdatert for mindre enn 1 time siden
https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/zg0oVO/e24s-hydrogenkart-viser-satsinger-over-hele-norge-har-virkelig-tatt-av
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kelle
01.01.2021 kl 15:57
10740
PURUS en av de heteste nyttårs rakettene iflg. ekspertene.
Har også stor tro for at HEX vil få et oppsving neste uke.
Har også stor tro for at HEX vil få et oppsving neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Ja, er faktisk vanskelig å være annet enn optimist på vegne av markedsleder innen lagring og transport av hydrogen Hexagon Purus når man leser dette (link i mitt forrige innlegg på tråden/NB! Nå 32 kommentarer til den artikkelen så verdt å følge linken for å lese hele artikkelen og få med seg debatten) om hvordan norske selskap nå får full tilgang til deltakelse på lik linje med EUs egne selskaper i EUs storsatsing på hydrogenprosjekter med særskilt subsidiering!
Endret holdning til hydrogen
For noen år siden så mange på hydrogen som et upraktisk og dyrt alternativ til fossil energi. Men offensive klimaplaner i Norge, EU og verden er i ferd med å sette hydrogen på kartet. EU og europeiske enkeltland har store planer.
Hydrogen er fortsatt et kostbart alternativ, men økt politisk vilje vil likevel kunne bidra til å skape et marked for slike løsninger. På sikt kan kostnadskutt bidra til å gjøre løsningene lønnsomme uten støtte.
– Det er fortsatt altfor dyrt å drive skip på hydrogen i dag, derfor trenger vi statsstøtte. Vi tror prisene vil falle over tid, men i starten vil vi trenge hjelp fra Enova, sa Wilhelmsen-direktør Jan Eyvin Wang til E24 før jul.
Kan delta i EU-plattform
Møller-Holst tror Norge har mye å bidra med innen hydrogen.
– Vi som har jobbet på området lenge er glade for at det nå omsider løsner. Norge som nasjon vil få mye igjen for at det er blitt så stor oppmerksomhet om hydrogens sentrale rolle for å innfri klimamålene, sier han.
Sintef-direktøren er særlig fornøyd med at Norge har kommet seg med i IPCEI-plattformen. Denne skal utløse store prosjekter for utslippsreduksjoner på tvers i Europa, og nå kan også norske aktører bli med.
– Det har sittet langt inne, men det vil få stor betydning for norske aktører som nå får anledning til å bli med i dette og ta del i felleseuropeisk finansiering, sier Møller-Holst.
– Ikke en isolert øy
Klimaministeren tror Norge kan ha stor nytte av EU-initiativet, som åpner for tettere internasjonalt samarbeid om hydrogenløsninger.
– Her har EU lagt til rette for en særskilt hydrogensatsing, der det også blir mulighet for norske aktører å kunne delta. Norge opererer ikke som en isolert øy her, det er gode muligheter for samarbeid om disse teknologiene, sier Rotevatn.
Her er mer om mulighetene et selskap som Hexagon Purus nå har etter at Norge altså nylig har kommet seg inn som fullverdig medlem av EUs "IPCEI for hydrogen":
Norge blir med i europeisk hydrogensatsing
09.12.2020:
https://aksjelive.e24.no/article/M35doB
Takker og returnerer ønsker om ei fin helg og et Godt Nytt År til deg kelle.
Endret holdning til hydrogen
For noen år siden så mange på hydrogen som et upraktisk og dyrt alternativ til fossil energi. Men offensive klimaplaner i Norge, EU og verden er i ferd med å sette hydrogen på kartet. EU og europeiske enkeltland har store planer.
Hydrogen er fortsatt et kostbart alternativ, men økt politisk vilje vil likevel kunne bidra til å skape et marked for slike løsninger. På sikt kan kostnadskutt bidra til å gjøre løsningene lønnsomme uten støtte.
– Det er fortsatt altfor dyrt å drive skip på hydrogen i dag, derfor trenger vi statsstøtte. Vi tror prisene vil falle over tid, men i starten vil vi trenge hjelp fra Enova, sa Wilhelmsen-direktør Jan Eyvin Wang til E24 før jul.
Kan delta i EU-plattform
Møller-Holst tror Norge har mye å bidra med innen hydrogen.
– Vi som har jobbet på området lenge er glade for at det nå omsider løsner. Norge som nasjon vil få mye igjen for at det er blitt så stor oppmerksomhet om hydrogens sentrale rolle for å innfri klimamålene, sier han.
Sintef-direktøren er særlig fornøyd med at Norge har kommet seg med i IPCEI-plattformen. Denne skal utløse store prosjekter for utslippsreduksjoner på tvers i Europa, og nå kan også norske aktører bli med.
– Det har sittet langt inne, men det vil få stor betydning for norske aktører som nå får anledning til å bli med i dette og ta del i felleseuropeisk finansiering, sier Møller-Holst.
– Ikke en isolert øy
Klimaministeren tror Norge kan ha stor nytte av EU-initiativet, som åpner for tettere internasjonalt samarbeid om hydrogenløsninger.
– Her har EU lagt til rette for en særskilt hydrogensatsing, der det også blir mulighet for norske aktører å kunne delta. Norge opererer ikke som en isolert øy her, det er gode muligheter for samarbeid om disse teknologiene, sier Rotevatn.
Her er mer om mulighetene et selskap som Hexagon Purus nå har etter at Norge altså nylig har kommet seg inn som fullverdig medlem av EUs "IPCEI for hydrogen":
Norge blir med i europeisk hydrogensatsing
09.12.2020:
https://aksjelive.e24.no/article/M35doB
Takker og returnerer ønsker om ei fin helg og et Godt Nytt År til deg kelle.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kelle
01.01.2021 kl 20:11
10490
I nyttårs talen sa statsministeren at Norge vil gå inn for hydrogen som drivstoff der ren batteridrift ikke strekker til, for å oppnå klimamålene . Regjeringen vil komme med en klimamelding innen kort tid. Blir nok en bra periode, i alle fall første halvdel av 2021
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Det skjer veldig mye nå. Overalt. Under Hexagon Composites Q3 presentasjon i oktober 2020 fortalte konsernsjef Jon Erik Engeset at Hexagon Purus har mer enn 80 prosjekter i pipeline. Om man er involvert i det prosjektet dette innlegget omhandler, vites selvsagt ikke, men at det kan forventes veldig mange interessante nyheter om kontrakter fra Hexagon Purus fremover, synes opplagt med referanse til Engesets uttalelse under Q3.
Her en artikkel med nyheten om at Airbus jobber mot hydrogenbaserte løsninger også når det gjelder de aller mest vidtrekkende langdistanseflygninger. Patentsøknad publisert og tatt ut nå i desember 2020 for løsning med 6 "pod'er" , 3 under hver ving, hver "pod" bestående av propell i komposittmateriale, hydrogentank, brenselceller m.m.
Airbus exploring hydrogen fuel cell propellor “pods” for aircraft propulsion
03 January 2021
Airbus is conducting studies to determine how scalable a hydrogen fuel cell “pod” configuration, among others, could be to large commercial aircraft. The aviation industry has developed numerous configurations—twinjet, s-duct, winglets, contra-rotating propellers—over the last five decades that have enabled aircraft to fly higher, faster and longer. Now, Airbus engineers are unveiling a new configuration as part of the ZEROe program (earlier post) that could enable a passenger aircraft to fly farther than ever without emissions.
https://www.greencarcongress.com/2021/01/20210103-airbus.html
Her en artikkel med nyheten om at Airbus jobber mot hydrogenbaserte løsninger også når det gjelder de aller mest vidtrekkende langdistanseflygninger. Patentsøknad publisert og tatt ut nå i desember 2020 for løsning med 6 "pod'er" , 3 under hver ving, hver "pod" bestående av propell i komposittmateriale, hydrogentank, brenselceller m.m.
Airbus exploring hydrogen fuel cell propellor “pods” for aircraft propulsion
03 January 2021
Airbus is conducting studies to determine how scalable a hydrogen fuel cell “pod” configuration, among others, could be to large commercial aircraft. The aviation industry has developed numerous configurations—twinjet, s-duct, winglets, contra-rotating propellers—over the last five decades that have enabled aircraft to fly higher, faster and longer. Now, Airbus engineers are unveiling a new configuration as part of the ZEROe program (earlier post) that could enable a passenger aircraft to fly farther than ever without emissions.
https://www.greencarcongress.com/2021/01/20210103-airbus.html
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Single Malt
04.01.2021 kl 09:03
9763
Tyskerne kommer?
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kelle
04.01.2021 kl 09:32
9696
Det er ikke bare Tyskerne som kommer. En bra kontrakt nå, så er 100 neste. Kan være på sin plass å begynne å hamstre i morselskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Skal på ingen måte påberope meg full innsikt i alt, men for meg er Hexagon Purus det klare valget blant hydrogenselskapene som er notert på norsk børs. Her er noe dagsferskt fra danske EUROINVESTOR om en dansk kjendisinvestor som også har sett lyset og lanserer Hexagon Purus som børsrakett i 2021.
NYHEDER
7. jan. 2021 - 10:38
Privatinvestor kendt fra Millionærklubben: Her er mine aktieraketter for 2021
Anine Holmelund Frandsen
Privatinvestor og redaktør på Proinvestor, Helge Larsen, peger på sine aktieraketter for 2021. Det fortæller han i aktiepodcasten Millionærklubben på Euroinvestor.
Han ser bl.a. fortsat potentiale i de norske gasrederier Avance Gas Holding og BW LPG, som er steget henholdsvis 18 pct. og 11 pct. den seneste måned.
Derudover ser Helge Larsen potentiale i norske Hexagon Purus, der er et rent grønt datterselskab af energiselskabet Hexagon Composites.
»Det er en aktie, som er i den store grønne megatrend,« siger han i aktiepodcasten.
Hexagon Purus, der har tickerkoden HPUR, arbejder udelukkende med brintløsninger.
»De har store aftaler med Toyota og Daimler, og you name it. De har aftaler med lastbilsproducenter, togproducenter, flyproducenter og indenfor skibsfart, fordi de har en fantastisk teknologi på at lave tanke,« siger Helge Larsen i Millionærklubben, hvor han uddyber:
»Jeg tænkte, at nu ville jeg finde noget i den grønne bølge, som ikke hed Vestas og Ørsted. Jeg har taget brintaktien med, fordi jeg ved, hvilken kvalitet der er i koncernen, og jeg ved, hvilken kvalitet der er hos Daimler og Toyato. De vælger ikke partnere, som ikke har styr på tingene, og det har Hexagon Purus efter min mening.«
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/privatinvestor-kendt-fra-millionaerklubben-her-er-mine-aktieraketter-for
NYHEDER
7. jan. 2021 - 10:38
Privatinvestor kendt fra Millionærklubben: Her er mine aktieraketter for 2021
Anine Holmelund Frandsen
Privatinvestor og redaktør på Proinvestor, Helge Larsen, peger på sine aktieraketter for 2021. Det fortæller han i aktiepodcasten Millionærklubben på Euroinvestor.
Han ser bl.a. fortsat potentiale i de norske gasrederier Avance Gas Holding og BW LPG, som er steget henholdsvis 18 pct. og 11 pct. den seneste måned.
Derudover ser Helge Larsen potentiale i norske Hexagon Purus, der er et rent grønt datterselskab af energiselskabet Hexagon Composites.
»Det er en aktie, som er i den store grønne megatrend,« siger han i aktiepodcasten.
Hexagon Purus, der har tickerkoden HPUR, arbejder udelukkende med brintløsninger.
»De har store aftaler med Toyota og Daimler, og you name it. De har aftaler med lastbilsproducenter, togproducenter, flyproducenter og indenfor skibsfart, fordi de har en fantastisk teknologi på at lave tanke,« siger Helge Larsen i Millionærklubben, hvor han uddyber:
»Jeg tænkte, at nu ville jeg finde noget i den grønne bølge, som ikke hed Vestas og Ørsted. Jeg har taget brintaktien med, fordi jeg ved, hvilken kvalitet der er i koncernen, og jeg ved, hvilken kvalitet der er hos Daimler og Toyato. De vælger ikke partnere, som ikke har styr på tingene, og det har Hexagon Purus efter min mening.«
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/privatinvestor-kendt-fra-millionaerklubben-her-er-mine-aktieraketter-for
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Dere husker denne hvor Hexagon Purus er del av litt av et konsortium...?
DET GRØNNE SKIFTET
DFDS vil drive danskebåten med hydrogen fra 2027
Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:
Oppdatert 26. november 2020
DFDS og flere partnere vil utvikle en hydrogendrevet ferge som skal gå på ruten Oslo-Frederikshavn-København. Hydrogenet skal produseres med havvind fra Ørsted.
***
... Hexagon Purus som leverer lagringstanker for hydrogen..
https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/vAlJd5/dfds-vil-drive-danskebaaten-med-hydrogen-fra-2027
Her er en dyptpløyende, fersk artikkel om prosjektet. Et prosjekt som har potensial til å revolusjonere skipsfarten som jo er selve utslippsverstingen.
Environment
This hydrogen-powered dreamboat is here to clean up the seven seas
The Europa Seaways will be one of the world’s biggest hydrogen-powered ships. Is it a model for the future of the shipping industry?
By NICOLE KOBIE
6:00 AM
https://www.wired.co.uk/article/hydrogen-ships-eu
DET GRØNNE SKIFTET
DFDS vil drive danskebåten med hydrogen fra 2027
Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:
Oppdatert 26. november 2020
DFDS og flere partnere vil utvikle en hydrogendrevet ferge som skal gå på ruten Oslo-Frederikshavn-København. Hydrogenet skal produseres med havvind fra Ørsted.
***
... Hexagon Purus som leverer lagringstanker for hydrogen..
https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/vAlJd5/dfds-vil-drive-danskebaaten-med-hydrogen-fra-2027
Her er en dyptpløyende, fersk artikkel om prosjektet. Et prosjekt som har potensial til å revolusjonere skipsfarten som jo er selve utslippsverstingen.
Environment
This hydrogen-powered dreamboat is here to clean up the seven seas
The Europa Seaways will be one of the world’s biggest hydrogen-powered ships. Is it a model for the future of the shipping industry?
By NICOLE KOBIE
6:00 AM
https://www.wired.co.uk/article/hydrogen-ships-eu
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Om det kan være ordrer å hente for Hexagon Purus her litt frem i tid, vites selvsagt ikke, men opprettelsen av dette hardtsatsende joint venturet illustrerer iallefall fint at det virkelig satses på hydrogen nå. Satses stort.
Groupe Renault & Plug Power Join Forces to Become Leader in Hydrogen LCV
January 12, 2021 08:00 ET | Source: Plug Power, Inc
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/01/12/2157005/0/en/Groupe-Renault-Plug-Power-Join-Forces-to-Become-Leader-in-Hydrogen-LCV.html
Renault/Plug Power: what bubble?
Unbelievable Jeff.
Jamie Powell YESTERDAY
https://www.ft.com/content/7af56b3c-1c70-4000-87a5-bd5eed97a4a3
Groupe Renault & Plug Power Join Forces to Become Leader in Hydrogen LCV
January 12, 2021 08:00 ET | Source: Plug Power, Inc
https://www.globenewswire.com/news-release/2021/01/12/2157005/0/en/Groupe-Renault-Plug-Power-Join-Forces-to-Become-Leader-in-Hydrogen-LCV.html
Renault/Plug Power: what bubble?
Unbelievable Jeff.
Jamie Powell YESTERDAY
https://www.ft.com/content/7af56b3c-1c70-4000-87a5-bd5eed97a4a3
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Demokratisk president og demokratisk flertall i Kongressen, var de nyhetene verden trengte, for å entre et scenario hvor alle trekker i samme retning når det gjelder klimaspørsmål. Noen interessante artikler samt et par nyheter om overgang til hydrogenferger i Norge.
Why green hydrogen is the renewable energy source to watch in 2021
The price tag and energy needed to make it will be worth it, experts say
ByJulia Jacobo
13 December 2020, 16:42
• 15 min read
https://abcnews.go.com/Technology/green-hydrogen-renewable-energy-source-watch-2021/story?id=74128340
Hydrogen-etterspørselen i Europa skaper store muligheter for Norge
Benedicte Solaas
Fagsjef for klimapolitikk, Norsk olje og gass
Publisert: 8. januar
https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/JJ6GgJ/hydrogen-etterspoerselen-i-europa-skaper-store-muligheter-for-norge
Under HEXs CMD 11.01.2021 kom det frem at Hexagon selskapene er proponenter for sikkerhet i høysetet!
Hydrogen Safety: Let's Clear the Air
January 14, 2021 Christian Tae
https://www.nrdc.org/experts/christian-tae/hydrogen-safety-lets-clear-air
Vanskelig å forestille seg fergeprosjekter i Norge uten at Hexagon Purus som global markedsleder innnen transport og lagring av hydrogen er involvert!
Enova gir 38 millioner til hydrogenprosjekter: – Kan bli et veiskille
Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: I går 14:04
https://e24.no/naeringsliv/i/39qWqM/enova-gir-38-millioner-til-hydrogenprosjekter-kan-bli-et-veiskille
Statens vegvesen lytter til ferjenæringen
[15.01.2021]
https://www.vegvesen.no/hovedside/nyheter/statens-vegvesen-lytter-til-ferjenaeringen
Og, dere fikk vel med dere denne kjøpsanbefalingen på Hexagon Purus fra Carnegie torsdag 14.01.2021!
14.1.2021, 10:30 · TDN Finans Delayed
HPUR: CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115, ANBEFALER KJØP
Oslo (TDN Direkt): Carnegie starter dekning av Hexagon Purus og setter et kursmål på 115 kroner Purus-aksjen og anbefaler kjøp.
Det kommer frem av analyse fra meglerhuset.
Carnegie forventer at Hexagon Purus vil høste fordeler av det de beskriver som et voksende marked.
"Våre prognoser estimerer omsetning på 4 milliarder kroner i 2025, noe som er i den lavere enden av selskapets guidng på 4-5 milliarder kroner. Etter dette derimot forventer vi sterk vekst, og innen 2030 estimerer vi en omsetning på 13 milliarder kroner", skriver meglerhuset.
Videre skriver Carnegie at estimatene er basert på "konservative markedsvekst-forventninger", og at de forutsetter at selskapet holder en markedsandel på 5-15 prosent.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Why green hydrogen is the renewable energy source to watch in 2021
The price tag and energy needed to make it will be worth it, experts say
ByJulia Jacobo
13 December 2020, 16:42
• 15 min read
https://abcnews.go.com/Technology/green-hydrogen-renewable-energy-source-watch-2021/story?id=74128340
Hydrogen-etterspørselen i Europa skaper store muligheter for Norge
Benedicte Solaas
Fagsjef for klimapolitikk, Norsk olje og gass
Publisert: 8. januar
https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/JJ6GgJ/hydrogen-etterspoerselen-i-europa-skaper-store-muligheter-for-norge
Under HEXs CMD 11.01.2021 kom det frem at Hexagon selskapene er proponenter for sikkerhet i høysetet!
Hydrogen Safety: Let's Clear the Air
January 14, 2021 Christian Tae
https://www.nrdc.org/experts/christian-tae/hydrogen-safety-lets-clear-air
Vanskelig å forestille seg fergeprosjekter i Norge uten at Hexagon Purus som global markedsleder innnen transport og lagring av hydrogen er involvert!
Enova gir 38 millioner til hydrogenprosjekter: – Kan bli et veiskille
Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: I går 14:04
https://e24.no/naeringsliv/i/39qWqM/enova-gir-38-millioner-til-hydrogenprosjekter-kan-bli-et-veiskille
Statens vegvesen lytter til ferjenæringen
[15.01.2021]
https://www.vegvesen.no/hovedside/nyheter/statens-vegvesen-lytter-til-ferjenaeringen
Og, dere fikk vel med dere denne kjøpsanbefalingen på Hexagon Purus fra Carnegie torsdag 14.01.2021!
14.1.2021, 10:30 · TDN Finans Delayed
HPUR: CARNEGIE TAR OPP DEKNING MED KURSMÅL 115, ANBEFALER KJØP
Oslo (TDN Direkt): Carnegie starter dekning av Hexagon Purus og setter et kursmål på 115 kroner Purus-aksjen og anbefaler kjøp.
Det kommer frem av analyse fra meglerhuset.
Carnegie forventer at Hexagon Purus vil høste fordeler av det de beskriver som et voksende marked.
"Våre prognoser estimerer omsetning på 4 milliarder kroner i 2025, noe som er i den lavere enden av selskapets guidng på 4-5 milliarder kroner. Etter dette derimot forventer vi sterk vekst, og innen 2030 estimerer vi en omsetning på 13 milliarder kroner", skriver meglerhuset.
Videre skriver Carnegie at estimatene er basert på "konservative markedsvekst-forventninger", og at de forutsetter at selskapet holder en markedsandel på 5-15 prosent.
Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Guuz
17.01.2021 kl 09:04
8030
Takk for fin info Johnny. Det skal bli spennende å se hva HPUR får av markedet fremover. Absolutt en spennende aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
You're welcome Guuz. Og når vi kan lese at en gigant som Siemens nå satser på bygging av havvindturbiner som ikke skal produsere strøm til strømnettet, men derimot produsere hydrogen i selve turbinen, blir jo ikke akkurat behovet for trygg og sikker lagring av hydrogen mindre! At Siemens nå går ut offentlig med disse planene, gjør at vi må anta at et grundig prosjekteringsarbeid allerede er gjennomført.
SIEMENS-GAMESA SG 14-222 DD
Ny type havvindturbin skal produsere hydrogen direkte i turbintårnet
En prototype i full skala skal være klar innen 2026 og bidra til å levere hydrogen til transport og industri.
BJØRN GODSKE, ING.DK ENERGI 17. JAN. 2021 - 13:15
Ved å koble hydrogenproduksjon direkte til en vindturbin, ser den tyske industrigiganten Siemens helt nye muligheter for å redusere CO2-utslipp.
Med et nytt prosjekt er planen å integrere elektrolyseenheten direkte i tårnet til en offshore vindturbin fra Siemens-Gamesa, kalt SG 14-222 DD.
https://www.tu.no/artikler/ny-type-havvindturbin-skal-produsere-hydrogen-direkte-i-turbintarnet/505614
SIEMENS-GAMESA SG 14-222 DD
Ny type havvindturbin skal produsere hydrogen direkte i turbintårnet
En prototype i full skala skal være klar innen 2026 og bidra til å levere hydrogen til transport og industri.
BJØRN GODSKE, ING.DK ENERGI 17. JAN. 2021 - 13:15
Ved å koble hydrogenproduksjon direkte til en vindturbin, ser den tyske industrigiganten Siemens helt nye muligheter for å redusere CO2-utslipp.
Med et nytt prosjekt er planen å integrere elektrolyseenheten direkte i tårnet til en offshore vindturbin fra Siemens-Gamesa, kalt SG 14-222 DD.
https://www.tu.no/artikler/ny-type-havvindturbin-skal-produsere-hydrogen-direkte-i-turbintarnet/505614
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
kelle
18.01.2021 kl 10:47
7540
PURUS nede på 72 tallet, er jo et forsøk verd. Har kjøpt litt, men er fortsatt lit avventende. Tror det kan bli bedre etter at ny president er på plass.
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Et par interessante artikler vedrørende potensialet når det gjelder hydrogen.
I den første artikkelen fra Dagens Næringsliv, konkluderer artikkelforfatterne med at Norge kan bli en energistormakt i nye hundre år, men at det i så fall er en forutsetning at de rette grepene taes nå.
I den andre artikkelen fra Forbes er fokuset på USAs muligheter, i forventning om at Biden-administrasjonen vil ta nødvendige grep og satse på lignende vis som EU m. fl.
Innlegg: Norge kan bli en energistormakt i nye hundre år, men da må de rette grepene tas nå
Vårens energimelding og høstens stortingsvalg blir avgjørende: Vi får da se om våre politikere har det som skal til for å utvikle Norges muligheter til å forbli en energistormakt.
Publisert: 18.01.21 — 16.21
Oppdatert: 3 timer siden
https://www.dn.no/innlegg/energi/teknologi/innovasjon/innlegg-norge-kan-bli-en-energistormakt-i-nye-hundre-ar-men-da-ma-de-rette-grepene-tas-na/2-1-945380
Jan 18, 2021,08:40am EST|
How To Light A Fuse Under The Green Hydrogen Economy
Ken Silverstein
Senior Contributor Energy
I write about the global energy business
https://www.forbes.com/sites/kensilverstein/2021/01/18/how-to-light-a-fuse-under-the-green-hydrogen-economy/?sh=17cd67371a16
I den første artikkelen fra Dagens Næringsliv, konkluderer artikkelforfatterne med at Norge kan bli en energistormakt i nye hundre år, men at det i så fall er en forutsetning at de rette grepene taes nå.
I den andre artikkelen fra Forbes er fokuset på USAs muligheter, i forventning om at Biden-administrasjonen vil ta nødvendige grep og satse på lignende vis som EU m. fl.
Innlegg: Norge kan bli en energistormakt i nye hundre år, men da må de rette grepene tas nå
Vårens energimelding og høstens stortingsvalg blir avgjørende: Vi får da se om våre politikere har det som skal til for å utvikle Norges muligheter til å forbli en energistormakt.
Publisert: 18.01.21 — 16.21
Oppdatert: 3 timer siden
https://www.dn.no/innlegg/energi/teknologi/innovasjon/innlegg-norge-kan-bli-en-energistormakt-i-nye-hundre-ar-men-da-ma-de-rette-grepene-tas-na/2-1-945380
Jan 18, 2021,08:40am EST|
How To Light A Fuse Under The Green Hydrogen Economy
Ken Silverstein
Senior Contributor Energy
I write about the global energy business
https://www.forbes.com/sites/kensilverstein/2021/01/18/how-to-light-a-fuse-under-the-green-hydrogen-economy/?sh=17cd67371a16
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
He, he. Når man er aksjonær i den globale markedslederen innen lagring og transport av hydrogen Hexagon Purus, kan man knapt drømme om vakrere toner enn de man fikk høre da EU president Ursula von der Leyen i dag talte til "the Hydrogen Council". :)
Første del av talen er gjengitt her. Tenker dere også er interessert i å vite hva EU nå gjør konkret når det gjelder hydrogensastsing. I så fall må dere åpne linken for å lese resten av talen som handler om 4 konkrete tiltak fra EUs side.
For ordens skyld, Norge er en del av/fullverdig medlem i EUs hydrogensatsing:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/slutter-seg-til-europeisk-satsing-pa-hydrogen/id2790732/
Distinguished guests,
dear friends,
When the Hydrogen Council was launched in Davos, four years ago, it was the first global initiative of its kind. You understood that hydrogen should have a central place in the transition to climate-neutrality. And you called on policy-makers to do their part. You were ahead of the times.
Today the crucial role of hydrogen is widely recognised, including by the European Green Deal, which we launched just over a year ago.
Clean hydrogen is a perfect means towards our goal of climate neutrality. It can power heavy industries, propel our cars, trucks and planes, store seasonal energy, heat up our homes. All of this with almost zero emissions.
Clean hydrogen demonstrates that we can reconcile our economy with the health of our planet. And this is precisely the spirit of the European Green Deal.
Our Hydrogen strategymakes hydrogen a key asset for the European Green Deal. The focus in the Strategy is on clean hydrogen produced from renewable energy sources. Low-carbon hydrogen can be part of the transition, but only renewable hydrogen will bring us to climate neutrality.
We also want to make clean hydrogen the best choice in economic terms. The good news is: with enough commitment, we can reach the tipping point, where clean hydrogen becomes more competitive than its alternatives. With the right investment and the right policies, clean hydrogen can go mainstream.
And this will create new markets for Europe, new economies of scale, new business opportunities. We aim at an annual production capacity for renewable hydrogen of one million tons by 2024 and 10 million tons by 2030. It is an ambitious yet realistic goal.
We can achieve it if we join forces – public and private sector, all together.
Today I would like to tell you what the European Union is doing in concrete. Let me focus on four practical actions.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/SPEECH_21_158
Første del av talen er gjengitt her. Tenker dere også er interessert i å vite hva EU nå gjør konkret når det gjelder hydrogensastsing. I så fall må dere åpne linken for å lese resten av talen som handler om 4 konkrete tiltak fra EUs side.
For ordens skyld, Norge er en del av/fullverdig medlem i EUs hydrogensatsing:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/slutter-seg-til-europeisk-satsing-pa-hydrogen/id2790732/
Distinguished guests,
dear friends,
When the Hydrogen Council was launched in Davos, four years ago, it was the first global initiative of its kind. You understood that hydrogen should have a central place in the transition to climate-neutrality. And you called on policy-makers to do their part. You were ahead of the times.
Today the crucial role of hydrogen is widely recognised, including by the European Green Deal, which we launched just over a year ago.
Clean hydrogen is a perfect means towards our goal of climate neutrality. It can power heavy industries, propel our cars, trucks and planes, store seasonal energy, heat up our homes. All of this with almost zero emissions.
Clean hydrogen demonstrates that we can reconcile our economy with the health of our planet. And this is precisely the spirit of the European Green Deal.
Our Hydrogen strategymakes hydrogen a key asset for the European Green Deal. The focus in the Strategy is on clean hydrogen produced from renewable energy sources. Low-carbon hydrogen can be part of the transition, but only renewable hydrogen will bring us to climate neutrality.
We also want to make clean hydrogen the best choice in economic terms. The good news is: with enough commitment, we can reach the tipping point, where clean hydrogen becomes more competitive than its alternatives. With the right investment and the right policies, clean hydrogen can go mainstream.
And this will create new markets for Europe, new economies of scale, new business opportunities. We aim at an annual production capacity for renewable hydrogen of one million tons by 2024 and 10 million tons by 2030. It is an ambitious yet realistic goal.
We can achieve it if we join forces – public and private sector, all together.
Today I would like to tell you what the European Union is doing in concrete. Let me focus on four practical actions.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/SPEECH_21_158
Redigert 21.01.2021 kl 08:37
Du må logge inn for å svare
Carnegie analytiker Mikkel Nyholt-Smedseng om Hexagon Purus til Finansavisen fredag kveld:
Venter rekordvekst i cleantech-sektoren
Thomas Hilmersen
19:32 - 22. jan. | Oppdatert 10:19 - 23. jan.
Nyholt-Smedseng dekker «cleantech»-selskaper, som ikke bare omfatter sektoren fornybar energi, men også hydrogen- og miljørelatert teknologi.
– Felles for alle er en utvilsomt kjempesterk megatrend mot en grønnere verden, der de som kan bidra til utviklingen både får mer inntekter og høye verdsettelser, sier han.
---
To visjonære selskaper
Nyholt-Smedseng liker særlig Hexagon Purus og Agilyx , som han kaller «rene og visjonære aksjecase».
Førstnevnte ble spunnet ut av Hexagon Composites og leverer hydrogenfylletanker, battericeller og integrasjonssytemer til nullutslippskjøretøy.
– Det er enighet i transportsektoren om at både batteri og hydrogen er del av løsningen, opplyser analytikeren.
– Da kommer Purus langt, som etablert aktør med anerkjente produkter, produksjonskapasitet, og et sterkt merkenavn fra Composites-systemet.
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/01/22/7612541/carnegie-analytiker-venter-rekordvekst-i-cleantech-sektoren
Noen interessante artikler:
Tina Casey headshot
ENERGY & ENVIRONMENT
JAN 22, 2021
UAE Invests in Green Hydrogen for Zero-Emission Aircraft
Words by Tina Casey
https://www.triplepundit.com/story/2021/uae-green-hydrogen/717706
Sen. Hawkins’ bill promoting hydrogen-powered vehicles passes committee
By Joanna Sampson
on Jan 22, 2021
https://www.h2-view.com/story/sen-hawkins-bill-promoting-hydrogen-powered-vehicles-passes-committee/
January 22, 2021 Class I, Freight, Intermodal, Locomotives, Mechanical, News, Short Lines & Regionals, Switching & Terminal
Fuel Cells and Batteries: The Future of Mobility?
Written by Marybeth Luczak, Executive Editor
https://www.railwayage.com/mechanical/hydrogen-and-fuel-cells-the-future-of-mobility/
Venter rekordvekst i cleantech-sektoren
Thomas Hilmersen
19:32 - 22. jan. | Oppdatert 10:19 - 23. jan.
Nyholt-Smedseng dekker «cleantech»-selskaper, som ikke bare omfatter sektoren fornybar energi, men også hydrogen- og miljørelatert teknologi.
– Felles for alle er en utvilsomt kjempesterk megatrend mot en grønnere verden, der de som kan bidra til utviklingen både får mer inntekter og høye verdsettelser, sier han.
---
To visjonære selskaper
Nyholt-Smedseng liker særlig Hexagon Purus og Agilyx , som han kaller «rene og visjonære aksjecase».
Førstnevnte ble spunnet ut av Hexagon Composites og leverer hydrogenfylletanker, battericeller og integrasjonssytemer til nullutslippskjøretøy.
– Det er enighet i transportsektoren om at både batteri og hydrogen er del av løsningen, opplyser analytikeren.
– Da kommer Purus langt, som etablert aktør med anerkjente produkter, produksjonskapasitet, og et sterkt merkenavn fra Composites-systemet.
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/01/22/7612541/carnegie-analytiker-venter-rekordvekst-i-cleantech-sektoren
Noen interessante artikler:
Tina Casey headshot
ENERGY & ENVIRONMENT
JAN 22, 2021
UAE Invests in Green Hydrogen for Zero-Emission Aircraft
Words by Tina Casey
https://www.triplepundit.com/story/2021/uae-green-hydrogen/717706
Sen. Hawkins’ bill promoting hydrogen-powered vehicles passes committee
By Joanna Sampson
on Jan 22, 2021
https://www.h2-view.com/story/sen-hawkins-bill-promoting-hydrogen-powered-vehicles-passes-committee/
January 22, 2021 Class I, Freight, Intermodal, Locomotives, Mechanical, News, Short Lines & Regionals, Switching & Terminal
Fuel Cells and Batteries: The Future of Mobility?
Written by Marybeth Luczak, Executive Editor
https://www.railwayage.com/mechanical/hydrogen-and-fuel-cells-the-future-of-mobility/
Massevis av hydrogen-nyheter overalt hele tiden. Denne fremstår som litt ekstra interessant og lovende. Pris/enrrgikostnad er jo selvsagt hele tiden et sentralt tema selv om myndigheter over hele kloden har sagt seg villige til å bidra med nødvendig subsidiering fremover nå i startfasen.
Gjengir innledningen under.
New hydrogen technology development could speed up commercialisation
By Joanna Sampson
on Jan 29, 2021
A new technology development by University of Houston researchers could help reduce the cost of hydrogen production and speed up commercialisation.
Scientists already have the technical ability to desalinate seawater and split it to produce hydrogen, but existing methods require multiple steps performed at high temperatures over a length period of time in order to produce a catalyst with the needed efficiency.
This requires substantial amounts of energy and drives up the cost.
Now, researchers from the University of Houston have reported an oxygen evolving catalyst that takes just minutes to grow at room temperature on commercially available nickel foam.
https://www.h2-view.com/story/new-hydrogen-technology-development-could-speed-up-commercialisation/
Gjengir innledningen under.
New hydrogen technology development could speed up commercialisation
By Joanna Sampson
on Jan 29, 2021
A new technology development by University of Houston researchers could help reduce the cost of hydrogen production and speed up commercialisation.
Scientists already have the technical ability to desalinate seawater and split it to produce hydrogen, but existing methods require multiple steps performed at high temperatures over a length period of time in order to produce a catalyst with the needed efficiency.
This requires substantial amounts of energy and drives up the cost.
Now, researchers from the University of Houston have reported an oxygen evolving catalyst that takes just minutes to grow at room temperature on commercially available nickel foam.
https://www.h2-view.com/story/new-hydrogen-technology-development-could-speed-up-commercialisation/
Redigert 29.01.2021 kl 15:01
Du må logge inn for å svare
Denne Må dere lese hvis dere vil skjønne hva som venter for Hexagon Purus som er global markedsleder innen lagring (tanking) og transport av hydrogen. The Hydrogen Councils 60 medlemmer ser for seg at årlige investeringer på $25 milliarder må gjøres de kommende 10 årene for å skape en økonomi hvor hydrogen er drivstoffet.
Så ikke direkte overraskende at Hexagon Group enkelt og greit kommuniserte estimert eksponentiell vekst fremover når det gjelder Hexagon Purus, under Hexagon Composites Capital Markets Day 11.01.2021 (en event som bare MÅ SEES på webcast, for å unnga at man først senere skjønner hva man gikk glipp av i Hexagon Purus og Hexagon Composites som jo eier 74.93% av aksjene i Purus og dessuten selv er en vekstbombe, i kraft av egen drift!).
https://www.youtube.com/watch?v=zbbQCsDLMSI&feature=youtu.be
Blant mange prosjekter Hexagon Purus er involvert i når det gjelder transport på vei, kan nevnes utvikling av hydrogendrevne og elektriske tungtransportkjøretøy i Project Z. Et samarbeid med Toyota-eide Hino Trucks i USA. Følger man linken, finner man filmer av vidunderene kjørende på vei, men nøyer man seg bare med å bare se på bilder, er det som man kan se ikke vanskelig å få øye på Hexagon logoen på kjøretøyene, for å si det forsiktig. I siste kjøretur i filmen, får vi stifte bekjentskap med et helelektriske tungtransportkjøretøy som kjører på Hexagon Purus's batteri- og drivlinjeløsninger. Hexagon Purus's stedlige reoresentant redegjør om løsningene før demoturen. Helt til slutt i filmen får vi vite av Toyotas representant at det første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyet med Hexagon Purus sine løsninger vil være klart for demo tidlig i første halvdel av 2021 og at Toyota vil presentere hydrogendrevne busser for transport av deltakerne i sommer-OL i Japan i 2021. Hvis det blir noe OL i år da...
https://www.hino.com/phone/projectz.html
Developing hydrogen into a commercially viable fuel takes money-lots of it. The Hydrogen Council, whose 60 members represent total revenues of nearly $2.9 trillion and close to 4.2 million jobs, joined forces with European Investment Bank to finance hydrogen projects. The council believes those projects will require up to $25 billion in annual investments during the next decade.
Hydrogen a replacement fuel for trucks
Saturday, January 30, 2021 1:30amOPINION
https://www.bainbridgereview.com/opinion/hydrogen-a-replacement-fuel-for-trucks/
THE HYDROGEN COUNCIL –
AN INTRODUCTION
The Hydrogen Council is a global CEO-led initiative of leading companies with a united vision and long-term ambition: for hydrogen to foster the clean energy transition for a better, more resilient future.
To mitigate the effects of climate change, we will need to transition to an energy system with fewer greenhouse gas emissions and more sustainable energy production and consumption. A long-term structural change in energy systems is needed, and Hydrogen Council members are developing hydrogen solutions to accelerate this energy transition.
Hydrogen has a key role to play in the global energy transition by helping to diversify energy sources worldwide, foster business and technological innovation as drivers for long-term economic growth, and decarbonise hard-to-abate sectors. Hydrogen’s unique properties make it a powerful enabler for the energy transition, with benefits for both the energy system and end-use applications like transport and building heat.
Hydrogen solutions are here: mature, safe and ready to be deployed at scale. The time for industry, governments and investors to tap into the potential of hydrogen is now.
https://hydrogencouncil.com/en/
Så ikke direkte overraskende at Hexagon Group enkelt og greit kommuniserte estimert eksponentiell vekst fremover når det gjelder Hexagon Purus, under Hexagon Composites Capital Markets Day 11.01.2021 (en event som bare MÅ SEES på webcast, for å unnga at man først senere skjønner hva man gikk glipp av i Hexagon Purus og Hexagon Composites som jo eier 74.93% av aksjene i Purus og dessuten selv er en vekstbombe, i kraft av egen drift!).
https://www.youtube.com/watch?v=zbbQCsDLMSI&feature=youtu.be
Blant mange prosjekter Hexagon Purus er involvert i når det gjelder transport på vei, kan nevnes utvikling av hydrogendrevne og elektriske tungtransportkjøretøy i Project Z. Et samarbeid med Toyota-eide Hino Trucks i USA. Følger man linken, finner man filmer av vidunderene kjørende på vei, men nøyer man seg bare med å bare se på bilder, er det som man kan se ikke vanskelig å få øye på Hexagon logoen på kjøretøyene, for å si det forsiktig. I siste kjøretur i filmen, får vi stifte bekjentskap med et helelektriske tungtransportkjøretøy som kjører på Hexagon Purus's batteri- og drivlinjeløsninger. Hexagon Purus's stedlige reoresentant redegjør om løsningene før demoturen. Helt til slutt i filmen får vi vite av Toyotas representant at det første hydrogendrevne tungtransportkjøretøyet med Hexagon Purus sine løsninger vil være klart for demo tidlig i første halvdel av 2021 og at Toyota vil presentere hydrogendrevne busser for transport av deltakerne i sommer-OL i Japan i 2021. Hvis det blir noe OL i år da...
https://www.hino.com/phone/projectz.html
Developing hydrogen into a commercially viable fuel takes money-lots of it. The Hydrogen Council, whose 60 members represent total revenues of nearly $2.9 trillion and close to 4.2 million jobs, joined forces with European Investment Bank to finance hydrogen projects. The council believes those projects will require up to $25 billion in annual investments during the next decade.
Hydrogen a replacement fuel for trucks
Saturday, January 30, 2021 1:30amOPINION
https://www.bainbridgereview.com/opinion/hydrogen-a-replacement-fuel-for-trucks/
THE HYDROGEN COUNCIL –
AN INTRODUCTION
The Hydrogen Council is a global CEO-led initiative of leading companies with a united vision and long-term ambition: for hydrogen to foster the clean energy transition for a better, more resilient future.
To mitigate the effects of climate change, we will need to transition to an energy system with fewer greenhouse gas emissions and more sustainable energy production and consumption. A long-term structural change in energy systems is needed, and Hydrogen Council members are developing hydrogen solutions to accelerate this energy transition.
Hydrogen has a key role to play in the global energy transition by helping to diversify energy sources worldwide, foster business and technological innovation as drivers for long-term economic growth, and decarbonise hard-to-abate sectors. Hydrogen’s unique properties make it a powerful enabler for the energy transition, with benefits for both the energy system and end-use applications like transport and building heat.
Hydrogen solutions are here: mature, safe and ready to be deployed at scale. The time for industry, governments and investors to tap into the potential of hydrogen is now.
https://hydrogencouncil.com/en/
Redigert 30.01.2021 kl 23:26
Du må logge inn for å svare
Doppler
31.01.2021 kl 09:54
6374
Interessante innspill om Scania, verdens 10'ende største produsent av kjøretøy for lastebiltransport, Charlie Freak og Doppler.
De to artiklene er litt selvmotsigende, men Scania sier vel ikke i noen av dem at de har "gitt opp" hydrogensatsingen. At man har satt tingene litt på vent pga av diverse problemer, kommer det frem i den du poster Charlie Freak mens vi i den Doppler poster jo sogar får vite at Scania akkurat nå er inne i konkret prosjekt om hydrogensatsing sammen med Westport Fuel Systems.
Det er klart her er utfordringer, for dette er jo nybrottsarbeid! Pris, energisvinn, bygging av infrastruktur i form av nettverk av fyllestasjoner... Det er vel kun deler av California i USA som pr i dag har fått opp en brukbar infrastruktur av fyllestasjoner selv om det kjører busser på hydrogen i noen byer i Europa. Så ikke tilfeldig at togprosjektet Hexagon Purus er involvert i sammen med Stadler, sikter mot å få det første hydrogentoget på skinner nettopp i California. Hexagon Purus er forøvrig også inne i togprosjekter med togprodusentene Alstom og Talgo. Hvis dere så videoen i mitt forrige innlegg, så dere også at det er i nettopp California Hino Trucks, hvor Toyota er majoritetseier, i samarbeid med Hexagon Purus skal presentere sitt første hydrogendrevne kjøretøy for tungtransport på vei nå tidlig i første halvdel av 2021. Så kjempespennende hva vi får presentert der!
Angående "barnesykdommer" og problemer som må løses når det gjelder hydrogen som energibærer, vil jeg i sterke ordelag hevde at det store og banebrytende som skjer nå om dagen, er den enorme viljen til å satse på hydrogen fra myndighetshold! Ikke bare med fagre ord og løfter. Nå er det tung økonomisk satsing for å få en hydrogenøkonomi opp og gå vi bevitner, med EU som klar frontrunner og bjellesau for den økonomiske storsatsingen med tung subsidiering fra myndighetshold i startfasen. Bl.a. må det komme på plass infrastruktur i form av fyllestasjoner. Nettopp det er jo selvsagt er en nødvendighet å få på plass når man nå sltså fra myndighetshold viser historisk sterk vilje til å bidra i en satsing på en økonomi hvor hydrogen er energibæreren.
Visste dere forøvrig at en egen norsk melding når det gjelder vår hjemlige hydrogensatsing vil bli presentert nå i første halvår 2021? Olje- og energiminister Tina Bru har allerede gjort det klart at vi kan forvente satsing. Spennende, og at subsidiering for å få på plass et adekvat nettverk av fyllestasjoner er en del av meldingen, tipper jeg er banker.
De to artiklene er litt selvmotsigende, men Scania sier vel ikke i noen av dem at de har "gitt opp" hydrogensatsingen. At man har satt tingene litt på vent pga av diverse problemer, kommer det frem i den du poster Charlie Freak mens vi i den Doppler poster jo sogar får vite at Scania akkurat nå er inne i konkret prosjekt om hydrogensatsing sammen med Westport Fuel Systems.
Det er klart her er utfordringer, for dette er jo nybrottsarbeid! Pris, energisvinn, bygging av infrastruktur i form av nettverk av fyllestasjoner... Det er vel kun deler av California i USA som pr i dag har fått opp en brukbar infrastruktur av fyllestasjoner selv om det kjører busser på hydrogen i noen byer i Europa. Så ikke tilfeldig at togprosjektet Hexagon Purus er involvert i sammen med Stadler, sikter mot å få det første hydrogentoget på skinner nettopp i California. Hexagon Purus er forøvrig også inne i togprosjekter med togprodusentene Alstom og Talgo. Hvis dere så videoen i mitt forrige innlegg, så dere også at det er i nettopp California Hino Trucks, hvor Toyota er majoritetseier, i samarbeid med Hexagon Purus skal presentere sitt første hydrogendrevne kjøretøy for tungtransport på vei nå tidlig i første halvdel av 2021. Så kjempespennende hva vi får presentert der!
Angående "barnesykdommer" og problemer som må løses når det gjelder hydrogen som energibærer, vil jeg i sterke ordelag hevde at det store og banebrytende som skjer nå om dagen, er den enorme viljen til å satse på hydrogen fra myndighetshold! Ikke bare med fagre ord og løfter. Nå er det tung økonomisk satsing for å få en hydrogenøkonomi opp og gå vi bevitner, med EU som klar frontrunner og bjellesau for den økonomiske storsatsingen med tung subsidiering fra myndighetshold i startfasen. Bl.a. må det komme på plass infrastruktur i form av fyllestasjoner. Nettopp det er jo selvsagt er en nødvendighet å få på plass når man nå sltså fra myndighetshold viser historisk sterk vilje til å bidra i en satsing på en økonomi hvor hydrogen er energibæreren.
Visste dere forøvrig at en egen norsk melding når det gjelder vår hjemlige hydrogensatsing vil bli presentert nå i første halvår 2021? Olje- og energiminister Tina Bru har allerede gjort det klart at vi kan forvente satsing. Spennende, og at subsidiering for å få på plass et adekvat nettverk av fyllestasjoner er en del av meldingen, tipper jeg er banker.
Redigert 31.01.2021 kl 16:07
Du må logge inn for å svare
Svære medieoppslag i de mest innflytelsesrike amerikanske media de siste dagene om General Motors's nye storsatsing på hydrogendreven tungtransport på vei i samarbeid med Navistar.
GM Enters The Fuel Cell Business, Will Power Navistar Trucks
Paul A. Eisenstein Contributor
Updated : Jan 28, 2021, 4:14pm
General Motors as part of its plan to be a carbon-neutral company with an “all-electric future” in 20 years, announced this week it will supply fuel cells to Navistar, a leading maker of big trucks.
https://www.forbes.com/wheels/news/gm-enters-fuel-cell-business-power-navistar-trucks/
General Motors, after flubbing its deal with Nikola, eyes a new hydrogen truck project
Teaming up with Navistar to make a hydrogen-powered truck capable of 500+ miles of range
By Andrew J. Hawkins@andyjayhawk Jan 27, 2021, 9:00am EST
https://www.theverge.com/2021/1/27/22251582/gm-hydrogen-truck-navistar-oneh2-range-date
Hva i all verden har dette med Hexagon Purus å gjøre, tenker du kanskje. Jo, GM er ikke akkurat fremmed for Hexagon Group. De som følger trådene her på forumet vet f.eks. at Hexagon Composites's Hexagon Agility forsyner GM kjøretøyer med gassbaserte drivstoffsystemer til GMs motorer, i forbindelse med utfasing av utslippsverstingen diesel som drivstoff til fordel for gass. Men det har da ikke noe med dette samarbeidet mellom GM og Navistar å gjøre, sier du kanskje da. Neivel, men Navistar, hmmm...
... Hva finner vi hvis vi gjør et søk i presentasjonen av Hexagon Purus som Hexagon Group publiserte 19.11.2020. Jo bl.a. dette:
Joint development programs with key players ✓ such as Daimler, HINO and Navistar
https://hexagongroup.com/news-release/?newsid=2129770
(link direkte til presentasjonen helt nederst på sida)
Kall det gjerne haussing, men er det noe jeg virkelig tror oppriktig på så er det at noe av det smarteste man kan gjøre hvis man vanker på børs i dag, er å skjønne at Hexagon Group selskapene er the real deal og noe nasjonen kan og bør være stolt av. Det er virkelig store ting under oppseiling i disse selskapene nå, men utrolig nok virker det som om dette går fullstendig under radaren til de aller fleste.
GM Enters The Fuel Cell Business, Will Power Navistar Trucks
Paul A. Eisenstein Contributor
Updated : Jan 28, 2021, 4:14pm
General Motors as part of its plan to be a carbon-neutral company with an “all-electric future” in 20 years, announced this week it will supply fuel cells to Navistar, a leading maker of big trucks.
https://www.forbes.com/wheels/news/gm-enters-fuel-cell-business-power-navistar-trucks/
General Motors, after flubbing its deal with Nikola, eyes a new hydrogen truck project
Teaming up with Navistar to make a hydrogen-powered truck capable of 500+ miles of range
By Andrew J. Hawkins@andyjayhawk Jan 27, 2021, 9:00am EST
https://www.theverge.com/2021/1/27/22251582/gm-hydrogen-truck-navistar-oneh2-range-date
Hva i all verden har dette med Hexagon Purus å gjøre, tenker du kanskje. Jo, GM er ikke akkurat fremmed for Hexagon Group. De som følger trådene her på forumet vet f.eks. at Hexagon Composites's Hexagon Agility forsyner GM kjøretøyer med gassbaserte drivstoffsystemer til GMs motorer, i forbindelse med utfasing av utslippsverstingen diesel som drivstoff til fordel for gass. Men det har da ikke noe med dette samarbeidet mellom GM og Navistar å gjøre, sier du kanskje da. Neivel, men Navistar, hmmm...
... Hva finner vi hvis vi gjør et søk i presentasjonen av Hexagon Purus som Hexagon Group publiserte 19.11.2020. Jo bl.a. dette:
Joint development programs with key players ✓ such as Daimler, HINO and Navistar
https://hexagongroup.com/news-release/?newsid=2129770
(link direkte til presentasjonen helt nederst på sida)
Kall det gjerne haussing, men er det noe jeg virkelig tror oppriktig på så er det at noe av det smarteste man kan gjøre hvis man vanker på børs i dag, er å skjønne at Hexagon Group selskapene er the real deal og noe nasjonen kan og bør være stolt av. Det er virkelig store ting under oppseiling i disse selskapene nå, men utrolig nok virker det som om dette går fullstendig under radaren til de aller fleste.
Redigert 31.01.2021 kl 21:39
Du må logge inn for å svare
Kort tid etter exit Donald og med Joe ved roret, demokratisk flertall i Kongressen og USA tilbake i Paris-avtalen, ser det nå ut som det raskt kan bli full speed ahead når det gjelder hydrogen også på føderalt nivå i USA og ikke bare i California som allerede er ledende på feltet. Denne koalisjonen mener det er på høy tid. Oljeselskapene er også med, ser vi. Equinor også. Ikke her i dette amerikanske selvsagt, men med når det gjelder å satse på hydrogen. Oljeselskapene gjør det ikke for å være snille, de gjør det nok fordi man har resonnert seg frem til at man tror det er en nødvendighet og den smarteste strategien, for å henge med i den fremtidige konkurransen om inntekter og gode kunderelasjoner. Håper og tror de har rett. Spennende! Mildt sagt.
Følger man linken, finner man også kommentarer fra medlemmene i koalisjonen.
Hydrogen Forward coalition launched to advance US hydrogen development
By Joanna Sampson
on Feb 02, 2021
NEWS
A combination of 11 proven heavyweights and progressive innovators in energy have joined forces to form a new coalition focused on advancing hydrogen development in the US.
Hydrogen Forward, comprising Air Liquide, Anglo American, Bloom Energy, CF Industries, Chart Industries, Cummins Inc., Hyundai, Linde, McDermott, Shell and Toyota, believe that accelerating investment in hydrogen will help the US deliver on its climate goals while creating a stronger economy with new, good-paying jobs.
The initiative – which represents companies invested in all links of the hydrogen value chain from source to service – is focused on showcasing hydrogen’s unique value proposition among Washington, D.C. policymakers and other stakeholders to decisively accelerate adoption of hydrogen solutions and related infrastructure build-out across the nation.
Today, members of the Hydrogen Forward coalition are making significant domestic investments and driving specific projects across the nation to bring these technologies to scale.
From the manufacturing and sale of hydrogen fuel cell electric vehicles (FCEVs) to supporting the fuelling stations that keep FCEVs moving, Hydrogen Forward members are on the leading edge of transportation innovation.
Likewise, member company hydrogen storage solutions and partnerships with local utility companies are helping to harness renewable energy and decarbonize the power generation sector.
However, lack of systemic policy support for hydrogen risks to derail these efforts. While Europe and East Asia have committed to investing hundreds of billions of dollars into hydrogen solutions, the US is the only major market without a national hydrogen strategy.
The coalition says a comprehensive approach is critical because it provides a much-needed framework to enable fast, large-scale adoption.
https://www.h2-view.com/story/hydrogen-forward-coalition-launched-to-advance-us-hydrogen-development/
Følger man linken, finner man også kommentarer fra medlemmene i koalisjonen.
Hydrogen Forward coalition launched to advance US hydrogen development
By Joanna Sampson
on Feb 02, 2021
NEWS
A combination of 11 proven heavyweights and progressive innovators in energy have joined forces to form a new coalition focused on advancing hydrogen development in the US.
Hydrogen Forward, comprising Air Liquide, Anglo American, Bloom Energy, CF Industries, Chart Industries, Cummins Inc., Hyundai, Linde, McDermott, Shell and Toyota, believe that accelerating investment in hydrogen will help the US deliver on its climate goals while creating a stronger economy with new, good-paying jobs.
The initiative – which represents companies invested in all links of the hydrogen value chain from source to service – is focused on showcasing hydrogen’s unique value proposition among Washington, D.C. policymakers and other stakeholders to decisively accelerate adoption of hydrogen solutions and related infrastructure build-out across the nation.
Today, members of the Hydrogen Forward coalition are making significant domestic investments and driving specific projects across the nation to bring these technologies to scale.
From the manufacturing and sale of hydrogen fuel cell electric vehicles (FCEVs) to supporting the fuelling stations that keep FCEVs moving, Hydrogen Forward members are on the leading edge of transportation innovation.
Likewise, member company hydrogen storage solutions and partnerships with local utility companies are helping to harness renewable energy and decarbonize the power generation sector.
However, lack of systemic policy support for hydrogen risks to derail these efforts. While Europe and East Asia have committed to investing hundreds of billions of dollars into hydrogen solutions, the US is the only major market without a national hydrogen strategy.
The coalition says a comprehensive approach is critical because it provides a much-needed framework to enable fast, large-scale adoption.
https://www.h2-view.com/story/hydrogen-forward-coalition-launched-to-advance-us-hydrogen-development/
Redigert 02.02.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
NB! Var på ingen måte meningen å løfte trådstart. Var kun inne og tilføyde et ord i denne formuleringen. DRIVLINJE-LØSNINGER er ordet jeg har tilføyd, ellers er setningen gjengitt under og resten av trådstart uendret. Det er jo veldig sentralt så må med!
"Ved siden av å levere batteri- og drivlinje-løsninger, er Hexagon Purus markedsledende innen transport og lagring av hydrogen."
"Ved siden av å levere batteri- og drivlinje-løsninger, er Hexagon Purus markedsledende innen transport og lagring av hydrogen."
Under Q4 2020 på tirsdag sa CEO Morten Holum at Hexagon Purus's største inntekter i 2021 vil bli generert av selskapets batteriløsninger og virksomhet i forbindelse med nye fyllestasjoner for hydrogen. Når det gjelder det sistnevnte sa Holum at man nå merket en sterkt økende aktivitet i retning etablering av nye fyllestasjoner. Noe som altså er ensbetydende med gode vekstmuligheter for Purus.
Så i den forbindelse tikker det i dag inn en meget hyggelig nyhet fra Spania om etablering av 38 fyllestasjoner spredt over hele landet! :)
Plans submitted for 38 new hydrogen stations in Spain
By Molly Burgess
on Feb 18, 2021
NEWS
Plans for 38 new hydrogen refuelling stations have been presented to the Spanish Government.
Utilities company Naurgy filed the proposal earlier this month as part of an effort to provide a hydrogen-refuelling service in the urban-to-interurban environment and thereby boosting sustainable mobility in the Iberian Peninsula.
It is believed such development of such infrastructure could help to prevent the emissions of over 30,000 tonnes of CO2 a year, helping to push forward a green recovery.
As part of its initiative, Naugry has put forward two hydrogen-fuel station models for the development: 20 hydrogen stations with on-site hydrogen production at the facility through an electrolyser or an external plant; and 18 stations without on-site production.
The network of 38 hydrogen fuel stations would be distributed all over the national territory, making the most of the company’s hydrogen-production centres located in La Robla, Meirama, Valencia, Palos and Alcázar de San Juan.
It is hoped that the stations will be in service before 2050, with 80% of them will be put into operation between 2023 and 2024. Naugry said the facilities have been sized on the basis of a potential annual demand of some 75,500 kg of hydrogen, the equivalent of refuelling 13 buses or 100 light vehicles.
https://www.h2-view.com/story/plans-submitted-for-38-new-hydrogen-stations-in-spain/
Så i den forbindelse tikker det i dag inn en meget hyggelig nyhet fra Spania om etablering av 38 fyllestasjoner spredt over hele landet! :)
Plans submitted for 38 new hydrogen stations in Spain
By Molly Burgess
on Feb 18, 2021
NEWS
Plans for 38 new hydrogen refuelling stations have been presented to the Spanish Government.
Utilities company Naurgy filed the proposal earlier this month as part of an effort to provide a hydrogen-refuelling service in the urban-to-interurban environment and thereby boosting sustainable mobility in the Iberian Peninsula.
It is believed such development of such infrastructure could help to prevent the emissions of over 30,000 tonnes of CO2 a year, helping to push forward a green recovery.
As part of its initiative, Naugry has put forward two hydrogen-fuel station models for the development: 20 hydrogen stations with on-site hydrogen production at the facility through an electrolyser or an external plant; and 18 stations without on-site production.
The network of 38 hydrogen fuel stations would be distributed all over the national territory, making the most of the company’s hydrogen-production centres located in La Robla, Meirama, Valencia, Palos and Alcázar de San Juan.
It is hoped that the stations will be in service before 2050, with 80% of them will be put into operation between 2023 and 2024. Naugry said the facilities have been sized on the basis of a potential annual demand of some 75,500 kg of hydrogen, the equivalent of refuelling 13 buses or 100 light vehicles.
https://www.h2-view.com/story/plans-submitted-for-38-new-hydrogen-stations-in-spain/
Redigert 19.02.2021 kl 11:45
Du må logge inn for å svare
Ny rapport forsterker følelsen av alt bare går mye raskere enn tidligere estimert og nå akselerer veldig når det gjelder overgangen til hydrogen som energibærer.
A Perspective on Hydrogen Investment, Deployment and Cost Competitiveness
17 February 2021
Deployment and investments in hydrogen have accelerated rapidly in response to government commitments to deep decarbonisation, establishing hydrogen as a key component in the energy transition.
To help guide regulators, decision-makers, and investors, the Hydrogen Council collaborated with McKinsey & Company to release the report ‘Hydrogen Insights 2021: A Perspective on Hydrogen Investment, Deployment and Cost Competitiveness’. The report offers a comprehensive perspective on market deployment around the world, investment momentum as well as implications on cost competitiveness of hydrogen solutions.
https://hydrogencouncil.com/en/hydrogen-insights-2021/
A Perspective on Hydrogen Investment, Deployment and Cost Competitiveness
17 February 2021
Deployment and investments in hydrogen have accelerated rapidly in response to government commitments to deep decarbonisation, establishing hydrogen as a key component in the energy transition.
To help guide regulators, decision-makers, and investors, the Hydrogen Council collaborated with McKinsey & Company to release the report ‘Hydrogen Insights 2021: A Perspective on Hydrogen Investment, Deployment and Cost Competitiveness’. The report offers a comprehensive perspective on market deployment around the world, investment momentum as well as implications on cost competitiveness of hydrogen solutions.
https://hydrogencouncil.com/en/hydrogen-insights-2021/
Her blir det stort behov for sikre, velfungerende løsninger når det gjelder lagring og transport av hydrogenet som nå altså allerede er planlagt produsert i en rekke produksjonsanlegg. Godt da å vite at global markedsleder innen løsninger for lagring og transport av hydrogen er norsk og heter Hexagon Purus. Røkke'ne kommuniserer helt sikkert også utmerket med sunnmøringene som styrer og steller i Hexagon Group, for Røkke senior har jo som kjent sine røtter i det tilgrensende fogderiet Romsdal.
AKER CLEAN HYDROGEN
Aker lanserer hydrogensatsing: Aker Clean Hydrogen
Målet er at selskapet skal ha en installert kapasitet på 5 GW innen 2030.
https://www.tu.no/artikler/aker-lanserer-egen-hydrogensatsing-aker-clean-carbon/507020
AKER CLEAN HYDROGEN
Aker lanserer hydrogensatsing: Aker Clean Hydrogen
Målet er at selskapet skal ha en installert kapasitet på 5 GW innen 2030.
https://www.tu.no/artikler/aker-lanserer-egen-hydrogensatsing-aker-clean-carbon/507020
Redigert 19.02.2021 kl 17:28
Du må logge inn for å svare
Det sier jo seg selv at et USA som over natta går fra å kjempe imot med nebb og klør til igjen å bli med, betyr enormt. Sånn er det bare. USA har lederroller på godt og vondt.
Mye vil nå skje i USA fremover. Hexagon Purus er som morselskapet Hexagon Composites sterkt tilstede i USA, og begge selskapene kommer til å få mer å gjøre i Nord-Amerika fremover.
Feb 20, 2021,10:37pm EST|1 075 views
Rejoining Paris Pact Signals U.S. Ready To Jump Aboard Hydrogen Express
Jim MagillContributor
Energy
I write about energy and emerging technologies in the energy sector.
The decision by the Biden administration to rejoin the Paris agreement will likely provide a boost to the creation of a robust hydrogen fuel industry in the U.S., with the potential of providing an abundant supply of carbon-free fuel for diverse application including power generation, vehicle transportation and manufacturing, as well as a reliable source of energy storage.
Although hydrogen is the most common element in the universe, and its potential as a fuel source has been well understood for decades, substantial challenges have long stood in the way of the development of a thriving hydrogen fuel industry. However, as the world’s governments seek ways to decarbonize their economies and investors turn away from traditional fossil fuel companies, energy experts are looking to hydrogen as a significant part of America’s low-carbon future.
“One of the advantages of hydrogen is its ability to provide benefits across applications and across sectors,” Sunita Satyapal, director of the U.S. Department of Energy's Hydrogen and Fuel Cell Technologies Office, said in an interview.
“There’s the real opportunity in clean energy — enabling transportation with zero emissions and a clean grid — and energy storage and industrial applications.” She said while hydrogen offers a tremendous opportunity for the U.S. to meet its climate change goals, “We need to focus on reducing the cost.”
https://www.forbes.com/sites/jimmagill/2021/02/20/rejoining-paris-pact-signals-us-ready-to-jump-aboard-hydrogen-express/?sh=61c34d9c4a79
Mye vil nå skje i USA fremover. Hexagon Purus er som morselskapet Hexagon Composites sterkt tilstede i USA, og begge selskapene kommer til å få mer å gjøre i Nord-Amerika fremover.
Feb 20, 2021,10:37pm EST|1 075 views
Rejoining Paris Pact Signals U.S. Ready To Jump Aboard Hydrogen Express
Jim MagillContributor
Energy
I write about energy and emerging technologies in the energy sector.
The decision by the Biden administration to rejoin the Paris agreement will likely provide a boost to the creation of a robust hydrogen fuel industry in the U.S., with the potential of providing an abundant supply of carbon-free fuel for diverse application including power generation, vehicle transportation and manufacturing, as well as a reliable source of energy storage.
Although hydrogen is the most common element in the universe, and its potential as a fuel source has been well understood for decades, substantial challenges have long stood in the way of the development of a thriving hydrogen fuel industry. However, as the world’s governments seek ways to decarbonize their economies and investors turn away from traditional fossil fuel companies, energy experts are looking to hydrogen as a significant part of America’s low-carbon future.
“One of the advantages of hydrogen is its ability to provide benefits across applications and across sectors,” Sunita Satyapal, director of the U.S. Department of Energy's Hydrogen and Fuel Cell Technologies Office, said in an interview.
“There’s the real opportunity in clean energy — enabling transportation with zero emissions and a clean grid — and energy storage and industrial applications.” She said while hydrogen offers a tremendous opportunity for the U.S. to meet its climate change goals, “We need to focus on reducing the cost.”
https://www.forbes.com/sites/jimmagill/2021/02/20/rejoining-paris-pact-signals-us-ready-to-jump-aboard-hydrogen-express/?sh=61c34d9c4a79
Redigert 21.02.2021 kl 17:02
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »