Pågår det ulovligheter i KOA aksjen ?
Det ser ut som denne aksjen blir manipulert og kontrollert til de grader, og dette har pågått siden januar. Alle forsøk på oppgang har blitt handlet ned igjen, -og målet er alltid det samme...rundt 2,6 kr. Hvor lenge kan dette pågå før børsledelse og/eller media begynner å fatte interesse ???
Redigert 24.08.2021 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
Quick
20.04.2021 kl 18:23
10034
Må spørre meg opp litt her telefusken. Mulig jeg tar feil... Etter emi sist sommer økte selskapet antall aksjer med rundt 40 % eller litt over 400 -mill aksjer. I dag har selskapet ca 1,050 -milliarder aksjer. Kjekt å vite for meg og andre her inne på hva som er riktig. Kursen i januar 2020 lå på rundt kr. 13,- og gikk nedover like fort som covid spredte seg til Europa. Jeg har alltid verdsatt ett børsnotert selskap med, antall aksjer x dagens kurs. Som sakt, mulig jeg tar feil her, men det hadde vært kjekt å vite om det er riktig tenkt, eller om du har en annen forklaring? Det er ikke like lett å holde tunga rett i munnen bestandig:) Ønsker alle koa`ere en fin kveld.
Flipper
20.04.2021 kl 18:07
9972
Her får vi indikasjon på hvordan KOG har klart seg gjennom vansklige tider
Forward statements er hva som teller, og de tror blir bra gitts hvor mange som er
tilbake i arbeid, U.S. nybil og EU nybilsalg i det siste.
News Web
The company will host an earnings conference call for investors, analysts and
media at 09:00 CET, on Wednesday May 12[th], which will include a review of the
Q1 2021 presentation led by CEO Jörg Buchheim and CFO Norbert Loers. After the
review, listeners have the opportunity to ask questions to the presenters.
The Q1 earnings call will be available via web and audio, and to access the
audio webcast please choose one of the options below:
Audience Event Link:
https://globalmeet.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1412797&tp_key=14f4299b7c (https
://secure-web.cisco.com/1Fbk1ShrGd0vm8vCSUHRW8_8NkPC56DcnVfFmE05EmeeLwlLfV2KyW
-rLatxvspH15EJCLKzzaqJDW8BRZOmg70zmZB19TX0ZDPw0bYduo4wf3gjo9T8bSem7odd1gzrJfnZSEz
HhOZh2S7Gwk7dx9w3kAIF4H1XDm0oLJIBjVAzbaL2nIJO1XYjOhXlNz3eTcCO2SNHvfladOladH0GbH46
1tnTioQj
-Afj1jtPKdIdzRTpaOQnw2uuahwS9dnY8HXLoMIOSr08qQHrShUFmdekjaCPEldXPe_m1sJSTG56p1ZAn
K0P
-2tKwMqOcOeo9/https%3A%2F%2Fglobalmeet.webcasts.com%2Fstarthere.jsp%3Fei%3D141279
7%26tp_key%3D14f4299b7c)
Audio access only (apply confirmation code 7069620):
Please join the event 5-10 minutes prior to scheduled start time.
When prompted, provide the confirmation code or event title.
Location Purpose Phone Type Phone Number
China Participant National 4001 209101
Denmark, Copenhagen Participant Local +45 35 15 80 49
Germany, Frankfurt Participant Local +49 (0)69 2222 25574
Germany, Munich Participant Local +49 (0)89 20303 5709
Netherlands, Amsterdam Participant Local +31 (0) 20 703 8211
Norway, Oslo Participant Local +47 2100 2610
Poland, Warsaw Participant Local +48 (0)22 206 9996
Spain, Madrid Participant Local +34 91 419 2307
Switzerland, Geneva Participant Local +41 (0)22 567 5729
Switzerland, Zurich Participant Local +41 (0)44 580 7206
United Kingdom, Local Participant Local +44 (0)330 336 9125
United States, Los Angeles Participant Local +1 323 794 2093
Kongsberg Automotive provides world class products to the global vehicle
industry. Our products enhance the driving experience, making it safer, more
comfortable and sustainable. Approximately 11.000 employees in 19 countries,
Kongsberg Automotive is truly a global supplier. The company has more than 27
production facilities worldwide.
The product portfolio includes seat comfort systems, driver and motion control
systems, fluid assemblies, and industrial driver interface products developed
for global vehicle manufacturers.
Find more information at www.kongsbergautomotive.com
For additional information, please contact: KA Investor Relations,
corporate.communications@ka-group.com
Forward statements er hva som teller, og de tror blir bra gitts hvor mange som er
tilbake i arbeid, U.S. nybil og EU nybilsalg i det siste.
News Web
The company will host an earnings conference call for investors, analysts and
media at 09:00 CET, on Wednesday May 12[th], which will include a review of the
Q1 2021 presentation led by CEO Jörg Buchheim and CFO Norbert Loers. After the
review, listeners have the opportunity to ask questions to the presenters.
The Q1 earnings call will be available via web and audio, and to access the
audio webcast please choose one of the options below:
Audience Event Link:
https://globalmeet.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1412797&tp_key=14f4299b7c (https
://secure-web.cisco.com/1Fbk1ShrGd0vm8vCSUHRW8_8NkPC56DcnVfFmE05EmeeLwlLfV2KyW
-rLatxvspH15EJCLKzzaqJDW8BRZOmg70zmZB19TX0ZDPw0bYduo4wf3gjo9T8bSem7odd1gzrJfnZSEz
HhOZh2S7Gwk7dx9w3kAIF4H1XDm0oLJIBjVAzbaL2nIJO1XYjOhXlNz3eTcCO2SNHvfladOladH0GbH46
1tnTioQj
-Afj1jtPKdIdzRTpaOQnw2uuahwS9dnY8HXLoMIOSr08qQHrShUFmdekjaCPEldXPe_m1sJSTG56p1ZAn
K0P
-2tKwMqOcOeo9/https%3A%2F%2Fglobalmeet.webcasts.com%2Fstarthere.jsp%3Fei%3D141279
7%26tp_key%3D14f4299b7c)
Audio access only (apply confirmation code 7069620):
Please join the event 5-10 minutes prior to scheduled start time.
When prompted, provide the confirmation code or event title.
Location Purpose Phone Type Phone Number
China Participant National 4001 209101
Denmark, Copenhagen Participant Local +45 35 15 80 49
Germany, Frankfurt Participant Local +49 (0)69 2222 25574
Germany, Munich Participant Local +49 (0)89 20303 5709
Netherlands, Amsterdam Participant Local +31 (0) 20 703 8211
Norway, Oslo Participant Local +47 2100 2610
Poland, Warsaw Participant Local +48 (0)22 206 9996
Spain, Madrid Participant Local +34 91 419 2307
Switzerland, Geneva Participant Local +41 (0)22 567 5729
Switzerland, Zurich Participant Local +41 (0)44 580 7206
United Kingdom, Local Participant Local +44 (0)330 336 9125
United States, Los Angeles Participant Local +1 323 794 2093
Kongsberg Automotive provides world class products to the global vehicle
industry. Our products enhance the driving experience, making it safer, more
comfortable and sustainable. Approximately 11.000 employees in 19 countries,
Kongsberg Automotive is truly a global supplier. The company has more than 27
production facilities worldwide.
The product portfolio includes seat comfort systems, driver and motion control
systems, fluid assemblies, and industrial driver interface products developed
for global vehicle manufacturers.
Find more information at www.kongsbergautomotive.com
For additional information, please contact: KA Investor Relations,
corporate.communications@ka-group.com
Wrold
18.04.2021 kl 19:17
10390
Det du skriver er jeg helt enig i,har som mål at kansje kr 5,00 i første omgang.
telefusken
18.04.2021 kl 16:50
10529
Ja, det kan være, men det endrer ikke på det faktum at selskapet aldri har vært verdt 8 milliarder. Det dukker stadig vekk opp noen som ikke klarer å se sammenhengen mellom antall aksjer, kurs og børsverdi, og bruker helt feil verdi som grunnlag for sine vurderinger. Før jul var det mange som trodde at selskapet hadde vært verdt 10 milliarder for ett år siden, og brukte det som argument for at dagen skurs var alt for lav. Da var børsverdien høyere enn den var ett år tidligere.
Man kan alltid diskutere om fremtiden, men påstander om fortiden skal være korrekte.
Man kan alltid diskutere om fremtiden, men påstander om fortiden skal være korrekte.
Wrold
18.04.2021 kl 10:17
10784
Telefusken
Du må ikke glemme at koa har noe bedre utsikter frem i tid.
Du må ikke glemme at koa har noe bedre utsikter frem i tid.
Har vært et trendskifte i aksjen siste uka.
Aksjen vil presse seg oppover- er ikke i tvil. Tenker også at det er de tålmodige som igjen kommer best ut av dette. Daytradere er stortsett bare ødeleggende- men vi blir aldri kvitt de, gradvis lærer de alle at det er nok langsiktigheten som vinner.
Håpløst å «time» markedet.
Men uansett- aksjen blir å presse seg oppover. Så får man velge selv når nok er nok og ta gevinst. Har et mål - vi blir å komme dit.
Aksjen vil presse seg oppover- er ikke i tvil. Tenker også at det er de tålmodige som igjen kommer best ut av dette. Daytradere er stortsett bare ødeleggende- men vi blir aldri kvitt de, gradvis lærer de alle at det er nok langsiktigheten som vinner.
Håpløst å «time» markedet.
Men uansett- aksjen blir å presse seg oppover. Så får man velge selv når nok er nok og ta gevinst. Har et mål - vi blir å komme dit.
Redigert 18.04.2021 kl 15:52
Du må logge inn for å svare
IKM-ANSATT
17.04.2021 kl 23:51
11083
Folk må nå bare gi opp selga, der folk flest gjør feil.....
Sitte veldig godt me mine aksjer, men det hjelpe jo å ha vore me i emisjonen og då;P
Live går videre å bilsalge går så hakka møkk å tjohey å go helg.;)))
Sitte veldig godt me mine aksjer, men det hjelpe jo å ha vore me i emisjonen og då;P
Live går videre å bilsalge går så hakka møkk å tjohey å go helg.;)))
telefusken
17.04.2021 kl 16:43
11278
En kurs på 8 tilsvarer markedsverdi på 8 milliarder. All time high var 28. des 2017 med ca. 4,8 milliarder.
https://finansavisen.no/forum/thread/115893/view
Dere kan ikke se på historiske kurser uten å regne med antall aksjer.
https://finansavisen.no/forum/thread/115893/view
Dere kan ikke se på historiske kurser uten å regne med antall aksjer.
Quick
17.04.2021 kl 09:08
11422
Det er lite som skjer med aksjekursen de to siste månedene. Den går fortsatt sidelengs på mellom 2,8 - 3,0. Har hatt støtte på ca 2,8 de siste 5 ukene. Totalt sett negativ trend fra nyttår. Jeg tolker det slik at sannsynligheten er mindre for at den skal videre ned, men det er større sannsynlighet for at den skal opp.... Problemet med at kursen holdes nede, er det mange meninger og spekulasjoner om. Jeg tror mye ligger hos ledelsen. Jeg har satt meg et mål på at kursen vil passere kr. 5,- i løpet av sommeren, og slutten av året noe høyere. Før korona kom lå kursen på rundt kr. 8,- Slik jeg ser det skal vi tilbake til normalen, og jeg har inntrykk av at det er mer positive ting som skjer i selskapet nå... Egenkapitalen er styrket, ordrebøkene er så og si fulle, osv. Det er min forsiktige analyse og mening om rikets "koa-tilstand"
OTE
16.04.2021 kl 09:33
11556
Salget av nye personbiler i EU steg med 87,3 prosent i mars, sammenlignet med samme periode i 2020. Det tilsvarer 1,06 millioner nye biler, mot 0,57 millioner nye biler i mars i fjor. I første kvartal ble det solgt 3,2 prosent flere personbiler enn i samme periode i 2020. Det tilsvarer 2,6 millioner nye biler. Til tross for kraftig nedgang i januar og februar, på henholdsvis -24,0 og -19,3 prosent, bidro det sterke mars-resultatet til å snu den negative trenden.
Italia økte salget 497,2 prosent.
Frankrike hadde en oppgang på 191,7 prosent.
I Spania ble det solgt 128 prosent flere nye personbiler.
Det tyske markedet økte med 35,9 prosent.
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/04/16/7657431/enorm-oppgang-i-nybilsalget
Italia økte salget 497,2 prosent.
Frankrike hadde en oppgang på 191,7 prosent.
I Spania ble det solgt 128 prosent flere nye personbiler.
Det tyske markedet økte med 35,9 prosent.
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/04/16/7657431/enorm-oppgang-i-nybilsalget
mohitas
15.04.2021 kl 18:28
11763
Sitter på gjerdet og venter på inngang nå. Men klarer ikke helt å se om den skal videre ned. Å teste bunn tre ganger er ikke ett bra tegn det heller, begrenset hvor lenge den bunnen holder. Samtidig kan den fly opp igjen. Følte ikke koa var veldig sterk idag på en positiv børs så veldig skeptisk for veien videre. Men vil inn i koa igjen, bare ikke helt enda.
Sånn generelt er det vel uansett neppe noe av dette som får kursen opp.
Tålmodighet er vel det eneste som hjelper. Eller som noen velger å gjøre- skifte beite.
Aksjen har nok skuffet mange. Og er ikke garanti at tålmodighet vil hjelpe heller.
Men velger sitte - så får man se. Vet ikke hva mai mnd vil bringe som man ikke vet?
Aksjen virker veldig styrt og da får man aktivt gjort lite.
Tålmodighet er vel det eneste som hjelper. Eller som noen velger å gjøre- skifte beite.
Aksjen har nok skuffet mange. Og er ikke garanti at tålmodighet vil hjelpe heller.
Men velger sitte - så får man se. Vet ikke hva mai mnd vil bringe som man ikke vet?
Aksjen virker veldig styrt og da får man aktivt gjort lite.
telefusken
15.04.2021 kl 17:06
11650
Dere som har aksjer kan fremme forslag på generalforsamlingen. Frem et forslag om at selskapet bedrer kommunikasjonen med eierne. Kommer det opp til avstemming, blir det litt vrient å stemme nei, uten en god grunn.
"§ 5-11. Aksjeeiernes rett til å få saker behandlet på generalforsamlingen
En aksjeeier har rett til å få behandlet spørsmål på generalforsamlingen. Spørsmålet skal meldes skriftlig til styret innen syv dager før fristen for innkalling til generalforsamling sammen med et forslag til beslutning eller en begrunnelse for at spørsmålet settes på dagsordenen. Har innkallingen allerede funnet sted, skal det foretas en ny innkalling dersom fristen for innkalling til generalforsamling ikke er ute. En aksjeeier har også rett til å fremsette forslag til beslutning."
https://lovdata.no/lov/1997-06-13-44/§5-11
Det stemmer at de ikke kan gi informasjon helt uten styring, men det kan gjøres mye hvis det gjøres korrekt - dvs. at alle får den samtidig.
"§ 5-11. Aksjeeiernes rett til å få saker behandlet på generalforsamlingen
En aksjeeier har rett til å få behandlet spørsmål på generalforsamlingen. Spørsmålet skal meldes skriftlig til styret innen syv dager før fristen for innkalling til generalforsamling sammen med et forslag til beslutning eller en begrunnelse for at spørsmålet settes på dagsordenen. Har innkallingen allerede funnet sted, skal det foretas en ny innkalling dersom fristen for innkalling til generalforsamling ikke er ute. En aksjeeier har også rett til å fremsette forslag til beslutning."
https://lovdata.no/lov/1997-06-13-44/§5-11
Det stemmer at de ikke kan gi informasjon helt uten styring, men det kan gjøres mye hvis det gjøres korrekt - dvs. at alle får den samtidig.
Er så glad jeg ikke lot meg rive med av aksjeanalyser.no da de anbefalte Koa. Iflg de sa skulle den vært i 10kr nå 😂 jeg ser heller en halvering fra dagens kurs. Ser ut som ledelsen her er like inkompetente som den i Qec og da kan det bare gå en vei !
Monckybizz
15.04.2021 kl 15:20
6007
Ønsker at flest mulig av aksjonærene sender forespørsel om bedre kommunikasjon til KOA.
Mulig dette kan forandre litt på holdningen til konsernledelsen. Vi må huske på at vi alle er eiere i KOA, om vi er små... 🤔😊
Mulig dette kan forandre litt på holdningen til konsernledelsen. Vi må huske på at vi alle er eiere i KOA, om vi er små... 🤔😊
Monckybizz
15.04.2021 kl 15:19
5695
Ønsker at flest mulig av aksjonærene sender forespørsel om bedre kommunikasjon til KOA.
Mulig dette kan forandre litt på holdningen til konsernledelsen. Vi må huske på at vi alle er eiere i KOA, om vi er små... 🤔😊
Mulig dette kan forandre litt på holdningen til konsernledelsen. Vi må huske på at vi alle er eiere i KOA, om vi er små... 🤔😊
Monckybizz
15.04.2021 kl 15:13
5631
Ordrett samme svar som jeg fikk, bare at jeg spurte og fikk svar på engelsk. Klipp og lim svar. Ser ut som KOA gir blanke f... i både aksjonærer, kommunikasjon og marked... 😔
Grimsmo
15.04.2021 kl 15:00
5657
Nei langt i fra. Anbefaler alle å følge presantasjonene. Di guidet Q1 til å bli lik Q4 så bare å lene seg bakover og slappe av.
Grunnloven
15.04.2021 kl 14:47
5667
Hei, ja, det er rart at noen selskaper deler mye informasjon, mens andre eksempelvis KOA holder seg strikt til 4 ganger i året. Likevel, strekker vi litt i svaret og putter på noe tolkning så kan 12 mai bli spennende. De er ikke konkurs ihvertfall
Svarte bare tilbake på den dette, men fikk aldri noe svar på den.
Hei, takk for svar- merkelig at reglene er så mye strengere for dere en andre selskap.
Hei, takk for svar- merkelig at reglene er så mye strengere for dere en andre selskap.
Tok kontakt med KOA. Fikk identisk svar som en annen på forumet- klipp og lim svar.
Takk for henvendelsen.
Vi beklager at du ikke er fornøyd med kommunikasjonsarbeidet vårt.
Kongsberg Automotive kan imidlertid ikke på grunn av gjeldende regelverk for børsnoterte selskaper gi kommentarer om kursutviklingen i selskapet.
Vår investor kommunikasjon har hittil hovedsakelig vært konsentrert rundt 4 kvartalsrapport møter i året, ordinær generalforsamling og noen investormøter.
Neste kvartalsrapportering 12. mai, der vi vil presentere Q1 resultater. Som alltid vil kvartals rapporteringen (webcast) holdes åpen for alle, og alle deltakerne vil ha muligheten til å stille spørsmål.
Det er også klare regler og begrensninger for hva vi kan og ikke kan kommunisere med tanke på Oslo Børs, men vi vil ta med oss dine innspill og diskutere internt hvordan vi skal kommunisere i fremtiden med vår nye konsernsjef som starter i mai.
Mvh Corporate Communication
Takk for henvendelsen.
Vi beklager at du ikke er fornøyd med kommunikasjonsarbeidet vårt.
Kongsberg Automotive kan imidlertid ikke på grunn av gjeldende regelverk for børsnoterte selskaper gi kommentarer om kursutviklingen i selskapet.
Vår investor kommunikasjon har hittil hovedsakelig vært konsentrert rundt 4 kvartalsrapport møter i året, ordinær generalforsamling og noen investormøter.
Neste kvartalsrapportering 12. mai, der vi vil presentere Q1 resultater. Som alltid vil kvartals rapporteringen (webcast) holdes åpen for alle, og alle deltakerne vil ha muligheten til å stille spørsmål.
Det er også klare regler og begrensninger for hva vi kan og ikke kan kommunisere med tanke på Oslo Børs, men vi vil ta med oss dine innspill og diskutere internt hvordan vi skal kommunisere i fremtiden med vår nye konsernsjef som starter i mai.
Mvh Corporate Communication
Monckybizz
15.04.2021 kl 12:48
5707
Omsetningen ligner mest på en frisør midt under pandemien. Lurer på hvilke bukseskvettere som egentlig ligger å trader dette papiret med noen tusenlapper hist og pist.? Helt utrolig. 😑
Flipper
14.04.2021 kl 15:15
5963
Germany's AUTO1 seeks to raise at least 1.5 billion euros in IPO
https://www.reuters.com/article/us-tech-auto1-ipo-idUSKBN29U0M6
https://www.reuters.com/article/us-tech-auto1-ipo-idUSKBN29U0M6
pingvinen
13.04.2021 kl 20:23
6072
Fy f..... her var det mange ord jeg ikke kunne :-) Selv så holder jeg ting enklere. Ja, jeg skuler til trender og volum, topper og bunner, men ellers tror jeg mest på det fundamentale :-)
OTE
13.04.2021 kl 17:10
5945
Blir interessant å se utviklingen i morgen. I dag så vi en stop hunt som forsynte seg av likviditet under de siste fem ukers dobbelbunn, og endte dagen med en engulfing pin bar som fort kan vise seg å være en trippelbunn. Legger vi til at KOA igjen reagerte på støtte, er oversolgt på weekly, og har bullish divergence på både daily og firetimer ser det ikke så dumt ut teknisk. Volumet er riktignok beskjedent, men det endrer seg fort om frykten slipper taket.
telefusken
13.04.2021 kl 16:51
5778
"Jeg kan nevne at jeg idag var hos en elektronikk produsent i forbindelse med jobb - han var helt fortvilet - han hadde bestilt noen komponenter og fått beskjed om at det var 61 ukers leveransetid....."enten klarer jeg å finne det et annet sted eller så er jeg ferdig". Han kunne også fortelle at en komponent han tidligere betalte 0,9 dollar for måtte han nå betale 1.7........."
Og den ene komponenten kan stoppe en hel bil fra å bli bygget, uansett om den koster ett øre eller 1000 kroner.
Dette _er_ skikkelig dirty.
Nå har Intel meldt at de kan tilby produksjonskapasitet _hvis_ deres prosesser kan brukes. Da snakker de om 4 måneder med testing. De har ikke så alt for stor kapasitet selv, og hvis prosessene deres ikke passer er man like langt. Det er flere som mener at dette er mer et forsøk på å smigre Biden i et forsøk på å få tak i støtte til å utvikle sin egen teknologi som de har hatt trøbbel med.
Halvledere for avanserte systemer i bil har strengere krav til blant annet klima (temp, fukt og vibrasjon) og spenning enn det som brukes i forbrukerelektronikk, så det å flytte produksjonen krever også mer. Intel kan evt. bidra til at mindre kritiske komponenter kan flyttes så det frigjøres kapasitet for bil.
Det hjelper heller ikke om man får tak i noen kritiske komponenter hvis det fortsatt mangler en.
Og den ene komponenten kan stoppe en hel bil fra å bli bygget, uansett om den koster ett øre eller 1000 kroner.
Dette _er_ skikkelig dirty.
Nå har Intel meldt at de kan tilby produksjonskapasitet _hvis_ deres prosesser kan brukes. Da snakker de om 4 måneder med testing. De har ikke så alt for stor kapasitet selv, og hvis prosessene deres ikke passer er man like langt. Det er flere som mener at dette er mer et forsøk på å smigre Biden i et forsøk på å få tak i støtte til å utvikle sin egen teknologi som de har hatt trøbbel med.
Halvledere for avanserte systemer i bil har strengere krav til blant annet klima (temp, fukt og vibrasjon) og spenning enn det som brukes i forbrukerelektronikk, så det å flytte produksjonen krever også mer. Intel kan evt. bidra til at mindre kritiske komponenter kan flyttes så det frigjøres kapasitet for bil.
Det hjelper heller ikke om man får tak i noen kritiske komponenter hvis det fortsatt mangler en.
Redigert 13.04.2021 kl 16:52
Du må logge inn for å svare
pingvinen
13.04.2021 kl 15:59
5842
Slettet brukerskrev Trur at det lønte seg med litt tålmodighet denne gangen også Pingvinen.
I det korte bildet har du rett :-) Jeg gikk ut her på litt over 2,8, så jeg hadde vært i pluss i forhold til dette. For å gjøre alt ennå verre, så brukte jeg pengene til å kjøpe VOW på rundt 44,50 - denne står i 43 nå :-)
Heldigvis har jeg allerede påpekt at jeg er svært beskjeden i min egen oppfattelse av evne til å treffe topp og bunn :-)
Hva som blir riktig i det litt lenger bilde er dog for tidlig å avgjøre. Jeg tror det blir rett å kjøpe seg inn etter Q1 basert på at totale bilproduksjon falt fra 23,5 mill i q4 til 20 mill i q1. Dette taller var et fall som oversteg mine forventninger - jeg trodde produksjonen skulle være omtrent flat. Om ikke kursen er lavere, så vil min egen usikkerhet være lavere - atlså kan det fort være at jeg opplever bildet risk/reward som bedre etter q1 selv om kursen er høyere.
Jeg kan nevne at jeg idag var hos en elektronikk produsent i forbindelse med jobb - han var helt fortvilet - han hadde bestilt noen komponenter og fått beskjed om at det var 61 ukers leveransetid....."enten klarer jeg å finne det et annet sted eller så er jeg ferdig". Han kunne også fortelle at en komponent han tidligere betalte 0,9 dollar for måtte han nå betale 1.7.........
Som jeg har sagt tidligere, så kommer dette selvfølgelig til å løse seg på sikt - verden stopper ikke opp pga dette - men den kortsiktige effekten tror jeg nå er sterkere enn hva jeg først trodde.
Jeg tror ikke slike ting nødvendigvis reflekteres i de daglige svingningene i børskurs - nå er det nok en god del penger som finner veien ut av grønt som leter etter en ny havn også. Så setter man seg ned og kikker på chartet - joda - KOA har falt mye i det siste, her kommer det sikkert en oppgang....... jeg tilhørte vel egentlig den leiren jeg også, og gjør det fortsatt. Jeg står fast ved at jeg ikke har vanskeligheter med å se for meg både 5 og 10 kroner 2-3 år ned i gata. Skulle det vise seg at jeg bommet med denne utgangen, så kommer derfor å kjøpe meg inn igjen selv om kursen skulle være 3,80 istedenfor 2,80 - surt - men slik er livet :-)
Etterpåklokskap er tross alt verdens mest eksakte vitenskap :-)
Heldigvis har jeg allerede påpekt at jeg er svært beskjeden i min egen oppfattelse av evne til å treffe topp og bunn :-)
Hva som blir riktig i det litt lenger bilde er dog for tidlig å avgjøre. Jeg tror det blir rett å kjøpe seg inn etter Q1 basert på at totale bilproduksjon falt fra 23,5 mill i q4 til 20 mill i q1. Dette taller var et fall som oversteg mine forventninger - jeg trodde produksjonen skulle være omtrent flat. Om ikke kursen er lavere, så vil min egen usikkerhet være lavere - atlså kan det fort være at jeg opplever bildet risk/reward som bedre etter q1 selv om kursen er høyere.
Jeg kan nevne at jeg idag var hos en elektronikk produsent i forbindelse med jobb - han var helt fortvilet - han hadde bestilt noen komponenter og fått beskjed om at det var 61 ukers leveransetid....."enten klarer jeg å finne det et annet sted eller så er jeg ferdig". Han kunne også fortelle at en komponent han tidligere betalte 0,9 dollar for måtte han nå betale 1.7.........
Som jeg har sagt tidligere, så kommer dette selvfølgelig til å løse seg på sikt - verden stopper ikke opp pga dette - men den kortsiktige effekten tror jeg nå er sterkere enn hva jeg først trodde.
Jeg tror ikke slike ting nødvendigvis reflekteres i de daglige svingningene i børskurs - nå er det nok en god del penger som finner veien ut av grønt som leter etter en ny havn også. Så setter man seg ned og kikker på chartet - joda - KOA har falt mye i det siste, her kommer det sikkert en oppgang....... jeg tilhørte vel egentlig den leiren jeg også, og gjør det fortsatt. Jeg står fast ved at jeg ikke har vanskeligheter med å se for meg både 5 og 10 kroner 2-3 år ned i gata. Skulle det vise seg at jeg bommet med denne utgangen, så kommer derfor å kjøpe meg inn igjen selv om kursen skulle være 3,80 istedenfor 2,80 - surt - men slik er livet :-)
Etterpåklokskap er tross alt verdens mest eksakte vitenskap :-)
Trur at det lønte seg med litt tålmodighet denne gangen også Pingvinen.
OTE
13.04.2021 kl 11:50
5864
Nei, det er sant. Men vi burde vel bruke fjoråret som sammenligningsgrunnlag siden KOAs uttalelser om omsetningsmål og fremtidsutsikter kom etter Covid og halvlederproblematikk oppsto.
At det er utfordringer i bransjen kan vi være enige om men tabellen du linket til kan leses med forskjellige briller. Den viser jo at produksjonen tok seg markant opp mot slutten av 2020 og faktisk nådde høyere nivåer enn i 2019. Selv om produksjonen i starten på 2021 ikke nådde de samme nivåene som i 2019 var altså både produksjon og salg i starten på 2021 bedre enn starten på 2020.
Det virker som om det er en trend at produksjonen synker noe gjennom første halvdel av året før den tar seg opp i andre halvdel. Det gjorde den både i 2019 og 2020. Hadde vært interessant å se hvor høy produksjonen var i slutten av 2018 for ytterligere sammenligningsgrunnlag her.
Antagelig vil ikke 2021 gi tidenes høyeste produksjon grunnet Covid og halvledermangel (KOA har jo selv tatt et forbehold her), men det er ingen grunn til å tro at det er krise heller - tvert imot. Hovedspørsmålet er jo om selskapet er dyrt priset. Det er det etter min mening ikke.
At det er utfordringer i bransjen kan vi være enige om men tabellen du linket til kan leses med forskjellige briller. Den viser jo at produksjonen tok seg markant opp mot slutten av 2020 og faktisk nådde høyere nivåer enn i 2019. Selv om produksjonen i starten på 2021 ikke nådde de samme nivåene som i 2019 var altså både produksjon og salg i starten på 2021 bedre enn starten på 2020.
Det virker som om det er en trend at produksjonen synker noe gjennom første halvdel av året før den tar seg opp i andre halvdel. Det gjorde den både i 2019 og 2020. Hadde vært interessant å se hvor høy produksjonen var i slutten av 2018 for ytterligere sammenligningsgrunnlag her.
Antagelig vil ikke 2021 gi tidenes høyeste produksjon grunnet Covid og halvledermangel (KOA har jo selv tatt et forbehold her), men det er ingen grunn til å tro at det er krise heller - tvert imot. Hovedspørsmålet er jo om selskapet er dyrt priset. Det er det etter min mening ikke.
Redigert 13.04.2021 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
pingvinen
13.04.2021 kl 09:29
5976
Nå var vel ikke akkurat mars -20 en jubelmåned, og som tidligere nevnt er registrerte biler en lagging indicator. Man må se på produserte biler. Det tar en god stund fra det at en bil blir produsert i USA, Japan, Korea eller hvor ever, satt på en båt, fraktet til Norge, levert for klargjøring og utlevert til kunde - her snakker vi fort 2-3 mnd hvis det er en bil som skal båtfraktes, men sikkert 4-6 uker selv om det er en bil som går på tog fra Europa et eller annet sted. Den linken jeg ga lenger opp viste fallet i produksjonen Q1-21 - det var signifikant.
OTE
13.04.2021 kl 08:12
6132
telefusken
13.04.2021 kl 03:38
6341
Mats Liss har et kursmål på 4,25 (1. mars). Ser ikke hvilken horisont han har. Liss har fulgt selskapet lenge, og fremstår som edru i motsetning til han med aksjeanalysene. Liss er industrianalytiker, så han har nok en brukbar ballast. Det eneste negative jeg har sett med ham, er at han alltid har ligget for høyt i anslagene sine, men langt unna drømmeverdier.
https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive
Du får bla deg bakover i det han har skrevet, og sammenlikne med det som ble fasiten.
Så vidt jeg vet er det ingen andre som aktivt følger selskapet nå.
https://www.swedbank-aktiellt.se/om/kongsbergautomotive
Du får bla deg bakover i det han har skrevet, og sammenlikne med det som ble fasiten.
Så vidt jeg vet er det ingen andre som aktivt følger selskapet nå.
Redigert 13.04.2021 kl 03:40
Du må logge inn for å svare
telefusken
13.04.2021 kl 03:31
6341
Etter å fulgt Teleios siden de kom inn, er min oppfatning at de har en eller annen ide om å få mer penger ut av selskapet. De kom inn ved å kreve ekstraordinær generalforsamling sammen med noen andre likesinnede.
https://www.businesswire.com/news/home/20151207006506/en/Makuria-Investment-Management-UK-LLP-Teleios-Capital-Partners-LLC-and-Constructive-Capital-AS-Issue-an-Open-Letter-to%C2%A0All-Kongsberg-Automotive%C2%A0Shareholders.
De ble roet ned så mye at den ble avlyst, men de fikk innflytelse. For meg ser det ut til at de ikke vil at andre blander seg inm, og da er det vel fornuftig for dem å gi minst mulig info som kan trekke til seg noen andre som er store nok til å kreve sin rett. Hva planen dere egentlig er, er totalt ukjent, og det trekker vel ikke opp.
Absolutt alt de har gjort, er preget av ønsket om null interesse. De fjernet til og med topp-20 fra nettet med begrunnelsen "spare penger". Det er bare totalt loko, for hva koster det å legge den ut når den kommer automatisk fra Verdipapirsentralen som en del av medlemskapet der? Den kom tilbake eter emien, så det kostet tydeligvis ikke så mye likevel.
Den ledelsen de fikk tuppet ut, meldte om nyheter. Etter at Teleios kom inn ble det helt tyst.
https://www.businesswire.com/news/home/20151207006506/en/Makuria-Investment-Management-UK-LLP-Teleios-Capital-Partners-LLC-and-Constructive-Capital-AS-Issue-an-Open-Letter-to%C2%A0All-Kongsberg-Automotive%C2%A0Shareholders.
De ble roet ned så mye at den ble avlyst, men de fikk innflytelse. For meg ser det ut til at de ikke vil at andre blander seg inm, og da er det vel fornuftig for dem å gi minst mulig info som kan trekke til seg noen andre som er store nok til å kreve sin rett. Hva planen dere egentlig er, er totalt ukjent, og det trekker vel ikke opp.
Absolutt alt de har gjort, er preget av ønsket om null interesse. De fjernet til og med topp-20 fra nettet med begrunnelsen "spare penger". Det er bare totalt loko, for hva koster det å legge den ut når den kommer automatisk fra Verdipapirsentralen som en del av medlemskapet der? Den kom tilbake eter emien, så det kostet tydeligvis ikke så mye likevel.
Den ledelsen de fikk tuppet ut, meldte om nyheter. Etter at Teleios kom inn ble det helt tyst.
Redigert 13.04.2021 kl 03:31
Du må logge inn for å svare
True
12.04.2021 kl 19:43
6646
Så lenge nyhetene er positive er det vel i KOA's beste interesse og kommunisere til sine interessenter og øke likviditeten i selskapet? Penger kan man aldri få nok av, og det tror jeg KOA vet bedre enn noen andre. Men dersom ting ikke går bra skjønner jeg godt at de vil jobbe i fred.
TABZE
12.04.2021 kl 19:28
6548
Ok Marcus. Hva skal jeg som har nå over 100 tusen kr i minus gjøre etter din mening? Vente? Vil den denne uka gå ned til 2.5 eller ser vi 3kr igjen? Noen kommentar rund det?
telefusken
12.04.2021 kl 18:03
6626
"... så dersom de blir flinkere på kommunikasjonsdelen blir det kanskje litt mer fart på sakene. "
Da er vi tilbake til spørsmålet om de faktisk ønsker den oppmerksomheten som følger av bedre kommunikasjon. Jeg tviler, for de siste fem årene har entydig vist at de vil jobbe i fred.
Da er vi tilbake til spørsmålet om de faktisk ønsker den oppmerksomheten som følger av bedre kommunikasjon. Jeg tviler, for de siste fem årene har entydig vist at de vil jobbe i fred.
True
12.04.2021 kl 17:46
6519
Bra tiltak. Det er nesten merkelig hvor lite vekt folk fortsatt legger på kommunikasjon, en av de fremste nøkkelfaktorene for suksess i næringslivet. Da jeg skrev Masteroppgave ved NHH var det nettopp mangel på kommunikasjon/informasjon som var hovedproblemet til to firmaer.
Ikke rart aksjen stuper når aksjonærer ikke har peiling på hva som faktisk foregår. KOA er etter min mening et solid selskap med gode fremtidsutsikter, så dersom de blir flinkere på kommunikasjonsdelen blir det kanskje litt mer fart på sakene.
Ikke rart aksjen stuper når aksjonærer ikke har peiling på hva som faktisk foregår. KOA er etter min mening et solid selskap med gode fremtidsutsikter, så dersom de blir flinkere på kommunikasjonsdelen blir det kanskje litt mer fart på sakene.
telefusken
12.04.2021 kl 17:22
6568
Jeg tror også det er mulig å tjene penger her, men som du sier er tiden en del av regnestykket.
Det er mange som tror at jeg er negativ til selskapet. Det er jeg ikke. Det jeg alltid har prøvd å få frem, er at et rakettvekst har vært lite trolig. Jeg har prøvd å begrunne hvorfor, men da har jeg blitt idiotforklart.
Det var aksjeanalyser.com som var den store triggeren i fjor høst. Det blir litt dumt når folk hisser seg opp over at han tok feil. Prøv heller å finne ut hvorfor man velger å bruke en fyr som har en tilnærmet hobbyblogg hvor han prøver å tjene noen kroner som "aksjeguru".
Jeg slipper ikke helt Teleios. De kom inn ved et forsøk på kupp. Da så det helt tydelig ut som om at dette var noen som hadde funnet seg et lett bytte som de kunne utøve litt finansakrobatikk på, og få ut noen kroner. Det eneste jeg fant om dem da, var noe i retning av varehandel eller kjøpesenter. Husker ikke helt nå, men det var langt unna i dustri. Jeg tipper de gikk i samme fella som mange andre har gjort ved å tro at industri er det samme som handel. De fleste som har trodd det har svidd fingrene. Derfor har heller ikke den fantastiske utviklingen de lovet da kommet. Selskapet hadde brukbart stø kurs da,og jeg ser ikke at de har tilført noe fantastisk, så når KOA en eller annen gang viser at gammel moro er historie, vil også kursen øke.
Før emien mener jeg at de hadde betalt +/- 700 mill. Det ble vel + 300 til i emien. Så har de kvittet seg med en del etter dette, men vi vet ikke hvorfor. Da går det nok an å finne en smerteterskel for salg for dem som gidder.
Det at de snakket om oppkjøp i 2019 tyder på at de ville sitte en stund, for det pleier å ta tid å få ut noe gevinst av slike ting. Det kan være at krasjen i fjor har endret på de planene. Mer usikkerhet som ikke er positivt.
Det er mange som tror at jeg er negativ til selskapet. Det er jeg ikke. Det jeg alltid har prøvd å få frem, er at et rakettvekst har vært lite trolig. Jeg har prøvd å begrunne hvorfor, men da har jeg blitt idiotforklart.
Det var aksjeanalyser.com som var den store triggeren i fjor høst. Det blir litt dumt når folk hisser seg opp over at han tok feil. Prøv heller å finne ut hvorfor man velger å bruke en fyr som har en tilnærmet hobbyblogg hvor han prøver å tjene noen kroner som "aksjeguru".
Jeg slipper ikke helt Teleios. De kom inn ved et forsøk på kupp. Da så det helt tydelig ut som om at dette var noen som hadde funnet seg et lett bytte som de kunne utøve litt finansakrobatikk på, og få ut noen kroner. Det eneste jeg fant om dem da, var noe i retning av varehandel eller kjøpesenter. Husker ikke helt nå, men det var langt unna i dustri. Jeg tipper de gikk i samme fella som mange andre har gjort ved å tro at industri er det samme som handel. De fleste som har trodd det har svidd fingrene. Derfor har heller ikke den fantastiske utviklingen de lovet da kommet. Selskapet hadde brukbart stø kurs da,og jeg ser ikke at de har tilført noe fantastisk, så når KOA en eller annen gang viser at gammel moro er historie, vil også kursen øke.
Før emien mener jeg at de hadde betalt +/- 700 mill. Det ble vel + 300 til i emien. Så har de kvittet seg med en del etter dette, men vi vet ikke hvorfor. Da går det nok an å finne en smerteterskel for salg for dem som gidder.
Det at de snakket om oppkjøp i 2019 tyder på at de ville sitte en stund, for det pleier å ta tid å få ut noe gevinst av slike ting. Det kan være at krasjen i fjor har endret på de planene. Mer usikkerhet som ikke er positivt.
telefusken
12.04.2021 kl 16:57
6580
Problemet er nok litt mer komplisert enn at KOA ikke har problemer med sine halvledere. Det er et stort antall typer å velge i, og det de selger til vannscootere er knapt synlig i det store bildet.
Det som bestemmer kursen på selskapet er delt i _minst_ to ting. Den er er hva de faktisk presterer,. Den andre er hva man _tror_ de vil prestere. Det første kan selskapet avhjelpe med god oppdatering. Den andre avhenger av hvordan det ser ut til å gå for kundene deres. KOA sier ikke alt for mye, så det drar ned. Kundene sier at de produserer mindre. Det drar også ned. Da betyr det ikke så mye hva vi synes at kursen skulle være, for flertallet er tydeligvis ikke så overbevist.
Det som bestemmer kursen på selskapet er delt i _minst_ to ting. Den er er hva de faktisk presterer,. Den andre er hva man _tror_ de vil prestere. Det første kan selskapet avhjelpe med god oppdatering. Den andre avhenger av hvordan det ser ut til å gå for kundene deres. KOA sier ikke alt for mye, så det drar ned. Kundene sier at de produserer mindre. Det drar også ned. Da betyr det ikke så mye hva vi synes at kursen skulle være, for flertallet er tydeligvis ikke så overbevist.
Monckybizz
12.04.2021 kl 15:24
6643
Fikk dette svaret fra KOA, etter at jeg kjeftet for manglende oppdatering.
Hi xxxxxxx
First of all thank contacting us and for being one of our investors.
We are sorry the hear that you are not satisfied with our communication efforts.
Kongsberg Automotive’s investor communication has up until now been mainly concentrated around the 4 earnings calls, the Annual General Meeting, and some investors presentations calls. We will have our next earnings call on May 12th where we will present our Q1 results. The call will as usual be held by webcast and all participants will have the opportunity to ask questions.
Since we are listed on Oslo Stock Exchange is there strict rules on what we can share and not, but we will take your feedback under consideration and discuss how we shall communicate in the future with our new CEO, when he joins our company in May.
Best regards,
Corporate Communications
KOA
Hi xxxxxxx
First of all thank contacting us and for being one of our investors.
We are sorry the hear that you are not satisfied with our communication efforts.
Kongsberg Automotive’s investor communication has up until now been mainly concentrated around the 4 earnings calls, the Annual General Meeting, and some investors presentations calls. We will have our next earnings call on May 12th where we will present our Q1 results. The call will as usual be held by webcast and all participants will have the opportunity to ask questions.
Since we are listed on Oslo Stock Exchange is there strict rules on what we can share and not, but we will take your feedback under consideration and discuss how we shall communicate in the future with our new CEO, when he joins our company in May.
Best regards,
Corporate Communications
KOA