Hunter - VLCC ratene stuper

Frodon
HUNT 15.01.2021 kl 08:12 27391

Dette ser ikke bra ut for inntjeningen til Hunter? Ikke lenge til de siste fastkontraktene går ut :( Mindre olje å frakte rundt pga Saudi-Arabia og nye lockdowns workd wide. Spørsmålet er hvor mye Hunter faller når kr 1 i utbytte er utbetalt? Bedre å sikre gevinsten nå?

VLCC -51% til $4k/d

https://e24.no/boers-og-finans/i/qAJqO0/tallknuser-venter-boersras-for-fredriksen-og-fredly-i-shipping
Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
ZinoDK
27.01.2021 kl 12:15 7427

Hej Long...
Jeg er ny på bloggen & shipping
Hvor ser du slutningerne på VLCC'er ?
Jeg leder efter hvor man kan se raterne & futures.
ks1977
27.01.2021 kl 12:31 7507

Personlig så hadde jeg foretrukket at utbyttet ble spredt litt, men tror vi er i gode hender ifht de tøffe tidene som kommer.

Hvor ille kan Q2&Q3 bli? Selv med 0 (eller svakt negative rater) på de "offisielle" ratene, så er det vanskelig å finne 2019 ECO med scrubber under 10k. Personlig så tror jeg at vi har en ekstra smell nå pga kinesisk nyttår og at vi vil se en "bedring" for Q2&Q3, men hvem vet. Kan 15k være et realistisk snitt for 2019 ECO scrubber for Q2&Q3, eller er det for offensivt?

Er vi konservative (super-pessimistiske?) så kan vi bruke 10k (under det er vel neppe mulig for 2019 ECO scrubber når spreaden er 100$ og VLSFO 400$?), dvs drøye 10k under CBE. Antar vi at HUNT ikke har noen TC som strekker seg ut over Q1, så har vi da 5 skip som hver taper 10k pr dag (vel, litt mer da vi neppe har 100% utnyttelse, men det er vel neglisjerbart); 5*10k*90=4,5MUSD pr kvartal eller 9MUSD for Q2&Q3 til sammen. Det er ikke videre mye (fint om noen dobbeltsjekker at jeg ikke har regnet feil i farten).

Til sammenligning så ligger vi vel rundt 40k i snittrate for Q4 (og da med delvis 7 skip), så Q4 alene vil dekke både Q2 og Q3 (og litt til) selv om ratene forblir katastrofale. Når det gjelder Q1 så har vi 3 skip på TC som til sammen dekker CBE for alle 5, så selv om vi regner 10k som snittrate på spot i Q1 så vil vi ha dekket inn 40% av underskuddet i Q2 fra Q1 alene (dersom ratene forblir katastrofalt lavt).

Det reelle spørsmålet blir da hvordan cash-flow ifbm salget, tilbakekjøpene og utbyttet går.
Jeg har ikke regnet på hvor mye som ble frigjort ved salget (fint om noen ser på det), men ved utløpet av Q3 (før salget ble endelig) så hadde HUNT 25MUSD i "cash and cash equivalents". I Q4 så brukte de ca 3MUSD på tilbakekjøp. Utbyttet (med USDNOK 8,5) blir vel rundt 65-70MUSD. Vil tro at dette allerede er sikret gjennom salget, men fint om noen tar et dybdykk i det.
PSI- Investor
27.01.2021 kl 12:39 7588

Takk for svar! I den artikkelen nevnes jo minst ett år til, så da snakker vi jo eventuelt ikke bare om q2 og 3, men i værste fall enda to kvartaler.
Derfor tenkte jeg at det muligens ikke er så dumt å avlyse hele utbyttet, ha god krigskasse til reserve og bruk i elendige tider dersom det er temmelig sikkert at det blir betydelig mer langvarig enn forutsatt da utbyttet ble vedtatt.
ks1977
27.01.2021 kl 16:18 7510

Man skal aldri si aldri, spesielt ikke i Corona-tider (skulle verden gå inn i en DEpresjon så vil vi nok se stygge rater over lengre tid), men tror det skal mye til for at neste høysesong (Q4/2021 og Q1/2022) skal ende opp med langt under 20k (les; CBE for HUNT) i snitt for ECO scrubber. Fra tweetene til Tankers International så virker det som at ECO scrubber ligger 10k over de "offisielle" ratene, så dersom vi forutsetter at den premiumen er stabil så trenger da usle 10k på de "offisielle" ratene for å ligge i CBE.

Skulle oljeprisene fortsette å stige, slik artikkelen du linket til spår, så vil ECO (og kanskje og scrubber) fordelen styrkes. Utgjør nok ikke så veldig mye, men hjelper å spise av det evt gapet vi trenger (skulle derimot oljeprisen kollapse, uten at vi får en ny runde med contango, så vil fordelen vår reduseres).

Dersom noen tar et dybdykk i tallene for oppgjøret av skipene, evt kontakter selskapet i håp om å få svar, så kan vi estimere hvor lenge HUNT kan holde seg flytende - 4,5MUSD/kvartal er som sagt ikke fryktelig mye - det er fordelen med å være bransjeledende på kostnadssiden :) Alternativt så får vi avvente til Q4-rapporten kommer om en mnd.

PS. På fearpulse.com så ser det ut som at man fortsatt kan slutte 1 års TC på 28k (usikker på om det er ECO scrubber eller ikke), skjønt det kan være misvisende for alt jeg vet (har ikke oversikt over når siste 1år TC ble inngått - kan det være at dette tallet "lagger" litt eller er det oppdatert fra slutninger og/eller faktiske tilbud?)
ks1977
27.01.2021 kl 19:47 7378

Vil du se individuelle så anbefaler jeg å følge Tankers International på twitter (evt laste ned appen VLCC Fixtures).

Vil du ha et mer (villedende, men) overordnet bilde så twitrer Joakim Hannisdahl den "offisielle" TD3C-raten med ujevne mellomrom. Du kan også søke på TD3C så skal du kunne finne futures på det også.

Fearpulse.com kan også være et sted å se, skjønt de oppgir WS (med unntak av 1års TC) noe som er fornuftig for å følge utviklingen, men som sier lite om hva selskapene/båtene faktisk tjener (her er Tankers International med sine estimat på rater bedre synes jeg).

Personlig - siden dette er en HUNTtråd - så vil jeg anbefale å bruke Tankers International da det gir et mye bedre (men fortsatt mangelfullt) bilde. Her kan du se hva (enkelte) nyere ECO scrubbers får uten at du trenger å bli distrahert av den (elendige) "offisielle" raten (som blir dratt ned av "røkla" :p).

Apropos Twitter og Tankers International - denne dukket opp nå nettopp;
"Baghdad (2020 - Modern Scrubber) Fully Fixed WAfr/UKC WS 40.00 CSSA Feb 12-15 AISSOT (TCE: RV USD 21.47K @ 36.31 days / Actual USD 26.29K @ 35.74 days) 12.57 idle days"
Det er vel lenge siden vi har sett WS40 og rater på/over HUNT sin CBE, men selv om vi har hatt en liten styrkning de siste dagene så vil jeg ta denne med en klype salt inntil vi evt ser flere på dette nivået.

PS. Ruter betyr også mye. Har sett noen "hyggelige" slutninger fra vest-afrika i det siste, så det er enda en grunn til å ta den jeg sitert fra Twitter med en klype salt
osenius
28.01.2021 kl 16:25 6992

Siste dag i morgen for å være med på utbyttet?
ks1977
28.01.2021 kl 16:34 7001

Nei, ser ut som at mandag er siste dag og tirsdag ex.date;

https://newsweb.oslobors.no/message/522238
Frodon
28.01.2021 kl 19:09 6854

Tenker du å sitte over ex datoen? Hvor tror du kursen åpner etter ex?
Sadio
28.01.2021 kl 20:03 6787

Bruker utbytte til å kjøpe flere aksjer. Kursen går ned 1.kr etter ex, men vil stige 20-30% i løpet av 3-4 uker
ks1977
28.01.2021 kl 20:09 6857

Hvis det var meg du spurte så tenker jeg å ruge på aksjene, men jeg har hele tiden hatt en lang tidshorisont (hadde kursen tippet 4 så hadde jeg vurdert å trimme litt).

Spådom om hvor kursen går på kort sikt prøver jeg å unngå, og for HUNT sin del så er det ganske vanskelig tror jeg, men la meg gi noen betraktninger;

Kursen skal NED da mange er lei av ørkenvandringen og utsiktene (spesielt for konkurrentene) peker mot et elendig ratenivå det neste halvåret. Jeg vil anta at en del benytter anledningen til å takke for seg. Det hjelper nok ikke at HUNT er "dyrt" priset med tanke på P/NAV

Kursen skal OPP da HUNT har bransjeledende CBE, samt en ekstremt ny og effektiv flåte (så mindre kostnader enn konkurrentene, samtidig som at de skal ha en fordel også på inntektssiden). Jeg vil tro at en del benytter anledningen til å reinvestere tilbakebetalingen til å få flere aksjer. Antar vi 3,5 som kurs før tilbakebetalingen, så er det hele 40% av markedsverdien (ex utbytte) som deles ut! Om så en liten andel av aksjonærene kjøper med halvparten av utbyttet så vil det gi et betydelig press på kursen. Kan jo være at HUNT også bestemmer seg for å gjøre mer buybacks, skjønt jeg heller mot at de vil kjøre konservativt med krigskasse (jeg har dog ikke regnet på hvor stor krigskassa er etter ex dato)

Nå er det en uke fra ex dato til pengene er på konto, så det kan jo være at vi får en avart hvor de som vil ut selger og presser prisen ned, og så en uke senere (når pengene kommer på konto) så får vi et press oppover. Jeg vet ikke hvor mange som hører på Hannisdahl, men han anbefalte jo folk å kjøpe på dipper og posisjonere seg frem mot sommeren.

Personlig så tenker jeg IKKE å reinvestere pengene i HUNT (med mindre kursen går hardt ned etter ex), men det er fordi at HUNT - også etter ex dato - vil være min klart største posisjon. Hadde så ikke vært tilfelle så hadde jeg gladelig reinvestert de da risk/reward (på lang sikt) synes latterlig god

Kort oppsummert; Jeg har ingen anelse hva Mr Market bestemmer seg for, og jeg bryr meg heller ikke :p hehe
Frodon
28.01.2021 kl 20:53 6847

Hannisdahl tror jeg ikke mange hører på. Virker som folk har skjønt lureriet han holder på med 😉 Jeg tror aksjen går mye mer ned enn kr 1 etter ex, da mange vil selge seg ut og veldig få vil bruke utbytte. Hvorfor reinvestere utbyttet, for å sitte fast lenge igjen? Ja, Hunter blir nok bra til slutt, men tror ikke aksjen bunner ut før i august 🤔
Redigert 28.01.2021 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2021 kl 11:17 6577

kS1977, DETTE HAR DU KONTROLL PÅ

Har selskapet har skrevet ned skipene til riktig pris 85-86 mill- Usd/Nok ?
ks1977
29.01.2021 kl 12:13 6475

Fra Q3-rapporten note 6 på side 10 så var bokførte verdier av skipene pr 30.09.2020 på 597 495 kUSD, eller 85,3MUSD pr skip i snitt
Slettet bruker
29.01.2021 kl 14:15 6328

Men er ikke dollaren ned 10% siden den gang? slutt september.
Hvis det er rett er NAV i Hunt rundt 4kr, snart like dyr som verdens dyreste tank selskap denne, altså prises som Frontline, da har AF fått viljen sin.
Redigert 29.01.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
ks1977
29.01.2021 kl 15:07 6247

Ja, USDNOK er ned nesten 10% siden slutten av Q3.

HUNT er "dyr" ifht P/NAV. Med det mener jeg at under normale omstendigheter så skal et nytt selskap som HUNT ha større rabatt på P/NAV enn konkurrentene, og også spesielt siden vi ikke har samme utbyttehistorikk som konkurrentene, men det er to ting som taler for en "høy" P/NAV i HUNT; 1) Det er et investeringsselskap (så det kan være at HUNT plutselig selger de siste 5 skipene - skjønt jeg tviler sterkt på det), og 2) (for meg mer viktig) bransjeledende CBE kombinert med mest effektiv/moderne flåte.

Hadde alt annet vært likt (les; hadde HUNT hatt samme fartstid og utbyttehistorikk som konkurrentene) så bør et selskap som neppe kommer til å tape penger i 2021 (det er fortsatt mulig at HUNT vil gå med overskutt hvert eneste kvartal i 2021, men da må vi se en viss bedring i ratene for Q2&Q3) prises til samme rabatt på P/NAV som et selskap som "helt sikkert" kommer til å tape masse penger i 2021 (Q1, Q2 og Q3 kommer vel til å være stygt for FRO - med mindre de har noen TCer, har ikke fulgt helt med på de i det siste). Er derfor HUNT er min største post, men det kan jo være at Mr Market har lyst til å gjøre noen krumspring frem mot sommeren. Don't know, don't care :)
osenius
29.01.2021 kl 15:20 6221

Nærmer meg målet på 100k aksjer i HUNT. Feriepengene betales ut tidlig i år!! Påskeferiepengene!!!
Holseter
31.01.2021 kl 18:53 5684

Ratene har helt klart falt, men kontaktrømmen fra driften vil være positivt i nær framtid. Hunter brenner ikke kontanter som enkelte her kanskje vil tro.
Q1 er 52% booked for 35,500 og spot skipene gjør helt OK reiser om dagen. Hunter Atla f.eks holder på med reise Mongstad-Kina. Antar skipets inntjening her ligger på rundt 18k+- dagen (best estimate). Ikke kjempe bra, men helt ok. Det som derimot kan bli interessant her nå, er hvor lenge skipet blir liggende på ankers i Kina før lossingen. Sommeren 2020 ble skipene bli liggende ganske så lenge, og skip som ankom Qingdao området for 2-3 uker siden, ligger fortsatt på ankers. Så det er jo klart at lagrene ikke har plass lengre. Full lager på land, resulterer i flytende lager på sjø.

Hunter med modernetonnasje, scrubbere (som faktisk er veldig lønnsomme om dagen) samt godt kommersielt management av TI. Er Hunter et godt case i mine øyner.
Samt med Idun og Disen i cleanmarkedet regner jeg med TC'n her blir forlenget. Iflg Lloyds er begge nesten fullast i henholdsvis Vest-afrika og Mellom-amerika. Tipper ikke flymarkedet er opp å går i morgen, så lasten ombord vil det ta litt tid å få avhendet.
ks1977
31.01.2021 kl 21:26 5337

Er ikke direkte enig i dette dessverre (vi har vel en P/NAV på 0,9 eller noe?) - sammenlignet med konkurrentene/bransjen så er vel HUNT litt "dyr", MEN HUNT har en forventet PE som er helt "rå" ifht konkurrentene (med det sikter jeg til at Hannisdahl spår at det kun er HUNT og OET som vil tjene penger i tank i år) - og for meg så betyr det vel så mye (om ikke mer).

Nå solgte jo HUNT et ulevert nybygg for 98MUSD (MoA 17.06.19 med leveringsdato 31.10.19). Ser vi bort fra effekten fra USDNOK (som var noe sterkere da) og sammenligner dette med "dagens" (les; utgangen av Q3-rapporten sin) bokførte verdi av skipene på 85MUSD (597MUSD totalt for 7 skip) så har vi en oppside på 5*(98-85)=65MUSD på P/NAV-siden bare sammenlignet med da. Dette utgjør ca 1NOK/aksje med dagens kronekurs og vil dytte P/NAV fra 0,9 (?) til 0,7 - hvis/når vi kommer tilbake dit (og vi antar at resultat av driften frem til da dekker verditap pga litt eldre skip).

Skulle vi få det markedet vi håper og tror på, så vil prisen for nye skip fort være høyere enn 98MUSD, men da vil jo også våre skip være noen få år gamle så kanskje 98MUSD ikke er så dumt som et "konservativt estimat" hvis/når vi får det markedet vi tror og håper på? Samtidig så skal vi jo tjene noen kroner på driften frem til da også (skjønt Q2&Q3 i år kan bli tøffe, men Hannisdahl spår en PE på 13,7 for HUNT for 2021 som helhet - skal ikke driste meg til å vurdere om det er pessimistisk eller optimistisk).
canarias
31.01.2021 kl 22:57 5155

PE hadde vært enda bedre hadde ikke Fredly latt seg påvirke litt av forståsegpåere, uten denne støyen hadde driften blitt helt rå , uansett fantastisk bra styring Fredly har hatt på tankerne, faktisk mye bedre enn ekspertisen som har drevet med dette i en mannsalder
Slettet bruker
01.02.2021 kl 09:13 4823

Alle med litt innsikt i prising av tank aksjer ser at det ikke er oppside i Hunter nå kortsiktig.
Hvis en ikke ønsker å delta i en ørken vandring de neste 6-9 månedene bør mindre aksjonærer benytte dagens høye prising og dividende effekt til å ta exit her, nå når en har sjansen.

Tar ned kursmålet fra tidligere 6 til 3,8 kr
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/01/7617352/abg-kutter-kraftig-i-tank
Redigert 01.02.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2021 kl 10:40 4631

Er det ikke når alle roper selg en bør kjøpe-)
ks1977
01.02.2021 kl 10:44 4603

Mener du virkelig at "mindre aksjonærer" bør selge seg ut nå for å forsøke og time inngangen igjen???

Når mener du at Mr Market vil begynne å prise inn post-Corona? Med 6 måneder så snakker vi juli. Hannisdahl har riktignok juli som bunnpunktet, men anbefaler folk å benytte evt svakheter til å posisjonere seg. Med 9 måneder så snakker vi oktober - mener du at også neste høysesong blir begredelig, eller mener du at Mr Market ikke vil se lenger enn 1 dag fremover?

Lenken du siterte til anbefaler forresten HOLD for HUNT (i motsetning til FRO hvor de har salg), og et kursmål nær 10% over dagens kurs (i motsetning til Hannisdahl som har kursmål lavere enn dagens kurs). Kan være greit å ta med det også og ikke bare en alt for sen nedjustering av kursmål.

Personlig så vil jeg heller råde folk til litt ørkenvandring enn å forsøke og time bunnen nå som vi antageligvis nærmer oss, eller er på, bunnen. Det kan også være at HUNT velger å dele ut utbytte de neste 6-9 månedene, selv om jeg ikke ville satt min lit til det (spesielt ikke med dagens rater), men det er vel ikke mer enn krigskasse og utbytter vi snakker om nå fremover?
canarias
01.02.2021 kl 10:52 4571

Kloke ord ks1977 som vi støtter fullt ut.
Timing innen shipping er det mange forståsegpåere som har brent seg kraftig på. Bedre å time bunnen som vi ligger og vaker på rundt nå.
Vi har uansett ett bra fremtidig verdicase her.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 11:40 4432

Ja, jeg mener det, så kan andre ha sin mening om saken, men igjen vi har forskjellig tids aspekter på det hele.

Nå Hunter trader så tett oppunder Nav i dette bedritne markedet og du får vlcc gigantene i Usa til langt større rabatt.
Hvor i alle dager finner du oppside her, selv ved et bud på selskapet er det moderat oppside.

En bør benytte anledningen nå når det er litt kjøper vilje på dividende effekten.
ks1977
01.02.2021 kl 12:02 4352

Ja, ikke noe galt i å ha ulike meninger - eller forskjellige tidsaspekter, men posten din henvendte seg til personer med ulik tidsaspekter enn det du selv har; du har jo ikke 6-9 måneders tidsaspekt (ikke noe problem det, men mye mer krevende siden du må time bedre) så å råde folk med lengre tidsaspekt enn deg til å selge nå for så å måtte time inngangen sin igjen?

Oppsiden på kort tid er begrenset - gitt at man ser bort fra at Mr Market skal være fremoverseende, men det er vel også nedsiden? HUNT er "dyrt" priset på P/NAV, men hvor lavt kan P/NAV gå når selskapet er "garantert" å gå med overskudd selv om 2021 blir det verste året noensinne for tank?

FRO på sin side er garantert å tape masse penger i de neste kvartalene, sannsynligvis (?) 2021 som helhet - er det da rett å si at HUNT er for dyr på P/NAV ifht FRO? I tillegg har vi en helt ulik alderssammensetning på flåtene hvor FRO sine skip er ca 5 år eldre i snitt enn HUNT sine. Personlig så tror jeg at pre-ECO skip har en alt for optimistisk skipsverdi (spesielt om man ser f.eks 2 år frem i tid) slik at P/NAV for FRO reelt er mye høyere enn hva som offisielt fremgår. Se også hvor gira DHT og EURN er på å snappe opp bestilte skip (HUNT har en veldig attraktiv flåte), men interessent for pre-ECO (eller veldig tidlig ECO) er ikke veldig stor...

Jeg har ingen anelse om hva kursen er om 6 måneder, den kan være under 3 (pre tilbakebetaling) eller over 4 (pre tilbakebetaling), men en stor fordel småsparere har over markedet er langsiktigheten - vi trenger ikke å time markedet, så da trenger vi heller ikke å få timingen rett - vi trenger tålmodighet. Klart, dersom man er flink til å time (les; trade) så kan man tjene mye mer penger, men det krever også noe helt annet, innebærer også en større risiko enn dersom man bruker fordelen som tålmodighet gir, og betyr at man må være smartere enn Mr Market på alle inn- og utpuster!

Jeg har verken interesse eller evne til å time bunnen, så for meg blir det fryktelig galt å få råd om å selge nå for så å prøve og få en bedre inngang senere.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 12:41 4233

Clarksons er i dag ute med analyse av tankmarkedet. De ser rater for VLCC på henholdsvis 30.000, 40.000 og 55.000 USD for perioden 2021 - 2023
Hvorfor selge gull for gråstein ?
Redigert 01.02.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2021 kl 13:17 4129

Dæven, de er dyktige, tenk å vite tank raten for 2023 allerede nå, må være en gudegave de har fått nå nylig, for historisk klarer de ikke spå 14 dager frem engang.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 13:27 4089

For tradere som forsøker å slå markedet så er her en link til Clarksons ukentlige utvikling:

https://www.nat.bm/wp-content/uploads/2021/01/Weekly-freight-rates-210129.pdf
canarias
01.02.2021 kl 13:28 4080

Ikke noe stress med timing, vi har Fredly som vil ta de rette grep for oss alle så får heller de som tror de er smartere selge rundt bunnivå
ks1977
01.02.2021 kl 14:16 3944

Er dette rater for benchmark-skip? Og hvordan har de tatt hensyn til slowsteaming når EEXI-kravene trår i kraft?

Er TCE for 2015 VLSFO så kan det bli veldig hyggelig sent 2022 for oss som har ECO scrubber med lavt bunkersforbruk og som heller ikke trenger å slowsteame for å redusere utslipp :)
Slettet bruker
01.02.2021 kl 14:21 3921

TANK: CLARKSONS SER BEDRE MARKED, GIBSON TREKEKR FREM CANADA

Oslo (TDN Direkt): Clarksons Platou Securities skriver i en sektorrapport mandag at litt lenger ned i veien ventes det en betydelig bedring for tankmarkedet.

"Bildet forbedres betydelig for tankskip når vi beveger oss gjennom 2021, spesielt siden BNP ventes å vokse betydelig i både utviklingsøkonomier og avanserte økonomier", skriver meglerhuset.

Clarksons peker på at økende oljeetterspørsel vil heve aktivitetsnivået i fraktmarkedet og estimerer en økning i frakt for råolje på 4,8 millioner fat pr dag ved årsslutt. For 2022 og utover skriver meglerhuset at det ventes en økning i skraping av aldrende skip, samt mer slow-steaming ettersom industrien møter tøffere reguleringer fra IMO, EU og USA.

"De tøffere reguleringene peker mot økt sannsynlighet for at tankflåten krymper og må operere enda lavere hastigheter enn i dag. Dette sett mot innhentingen i oljeetterspørsel venter vi at tankratene vil stige gjennom 2021, 2022 og 2023 til henholdsvis 30.000, 40.000 og 55.000 dollar pr dag", skriver Clarksons.

Gibson Shipbrokers peker i en rapport fredag ettermiddag på at gitt fortsatte sanksjoner mot Venezuela, og begrenset kanadisk tilbud, vil økt amerikansk importetterspørsel være positivt for tank etter det siste tilbakeslaget for rørledningsprosjektet Keystone XL (KXL).

For Canada ville KXL ha økt rørledningsvolumet med 830.000 fat pr dag med garantert ekstra 500.000 fat pr dag de neste 20 årene, ifølge Gibson.

Skipsmegleren trekker frem at en fordel med rørledningen ville ha vært pålitelig forsyning av kanadisk tungolje til raffinerier ved Mexicogulfen. Gibson peker på at tungoljen ville vært kjærkommen ettersom global tungoljeproduksjon er nedadgående, og eventuelt overskuddstilbud ville blitt fraktet med skip.

"Etterhvert som raffineriene øker aktiviteten etter pandemien, vil man måtte hente tungolje fra destinasjoner med lengre reisevei, primært Midtøsten og noen tyngre kvaliteter fra Nordsjøen og Afrika. Med fortsatt sanksjoner mot Venezuela og Iran, samt flere hindringer på kanadisk eksport, vil tilbudet av tungolje være begrenset på kort sikt", skriver Gibson.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 15:57 3693

Han er bare en enkel trader med 100 aksjer :)
Jeg har sansen for ks1977's argumentasjon og har mye samme filosofi som han
Redigert 01.02.2021 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Clay Allison
01.02.2021 kl 16:24 3606

Om det i det hele tatt har noen aksjer.
Null
01.02.2021 kl 16:46 3535

I løpet av neste uke kommer det ca 28% av verdien i HUNT på konto....
Spørsmålet er hva skal man gjøre med de? Kjøpe tilbake fler sette pengene i noe annet?
ELller kjøpe is for de.....
Vet ikke helt, men vurdere å gå inn i hunt med resten også når prisen faller med ca 1 kr kanskje litt mer så får man vel 35% for 28 kan være ok det også
Jeg kommer aldring til å tjene på de jeg har nå så må øke fro å gå i pluss, men slik er det
har nullet tapet ved hjelp av KOA i vinter så er egentlig ok fornøyd

Hva tenker dere andre om plassering av utbytte?
osenius
01.02.2021 kl 17:56 3344

Det ble ingen hallelujastemning i dag heller, og da tolker jeg det som at fair value etter utdeling av overkurs ansees å være kr. 2,60. Legger meg på kjøpt på 2,50 så får vi se. Ser ut til at tilbakekjøpet av egne aksjer også er glemt - burde jo korrigere litt om disse aksjene nulles. Kanskje fortsetter tilbakekjøpet også? Antall aksjer er 575.362, så ved kurs 2,50 prises selskapet til i underkant av 1,5mrd. Med 5 nye VLCC i drift sysnes jeg HUNT er et OK kjøp.
ZinoDK
01.02.2021 kl 18:34 3278

Tak for advarslen - jeg skal være kritisk.