Hunter - VLCC ratene stuper

Frodon
HUNT 15.01.2021 kl 08:12 27151

Dette ser ikke bra ut for inntjeningen til Hunter? Ikke lenge til de siste fastkontraktene går ut :( Mindre olje å frakte rundt pga Saudi-Arabia og nye lockdowns workd wide. Spørsmålet er hvor mye Hunter faller når kr 1 i utbytte er utbetalt? Bedre å sikre gevinsten nå?

VLCC -51% til $4k/d

https://e24.no/boers-og-finans/i/qAJqO0/tallknuser-venter-boersras-for-fredriksen-og-fredly-i-shipping
Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.02.2021 kl 22:49 1602

Pen oppgang for FRO i USA i kveld. Jeg tok gevinst der og saster heller på Hunt.
Slettet bruker
10.02.2021 kl 15:13 1921

Er nedside også
ks1977
09.02.2021 kl 09:36 2317

Må nok ha en tidshorisont på et år (eller tre) for å ha en mega oppside (siden vi handler så "tett" på NAV), men rom for oppgang på både kort og lang sikt her (skjønt jeg liker ikke å prøve og forutse hva Mr Market ønsker å finne på av sprell på kort sikt).

P/NAV ligger rundt 0.85-0.90 dersom jeg husker rett (ta det med en veldig stor klype salt), men dersom dagens skipsverdier (ca 85MUSD/skip) stiger til 100MUSD/skip så utgjør det en drøy krone (15MUSD*5skip/570M aksjer*8,5USD/NOK) og da P/NAV på 0.65-0.70.

Nå er nok 100MUSD/skip offensivt (før vi kommer i et bullmarked), men vi skal jo tjene noen kroner frem til da også. Så er spørsmålet når kommer bullmarkedet, hvor mye (og lenge) elendighet må vi gjennom før den tid, og hvor lenge vil bullmarkedet vare (les; før HUNT selger skipene).
stocken
08.02.2021 kl 22:20 2718

Betydelig innsidekjøp i dag fra styreleder i Hunter,positivt!
Spartan
08.02.2021 kl 21:14 2891

Ok om kursen stiger: da tjener jeg på dem jeg beholder. Kjøper mer om vi beveger oss ned mot 2,50. Så elendig tankmarkedet er nå; det er da man skal kjøpe. Slik jeg ser det er også Hunter et av de siste selskapene som får problemer med sin nye flåte.
Freecashflow
08.02.2021 kl 21:11 2913

Kommer det ikke nye aktører inn og tar over denne bestillingen et det godt nytt for Hunter. 10 færre nye båter inn og flere eldre ut blir bra for balanse. Selskapet og insidere kjøper aksjen.
Skal se at vi får over 100m for båtene til neste år...
canarias
08.02.2021 kl 20:45 3015

Det å prøve å time tankmarkedet som longsitinbulk er direkte dumt når en skraper bunnen .
Frodon
05.02.2021 kl 08:49 3343

TANK: ORDRE PÅ 10 VLCC-NYBYGG VED HYUNDAI KANSELLERT

Oslo (TDN Direkt): Det sørkoreanske verftet Hyundai Heavy Industries og søsterverftet Hyundai Samho Heavy Industries har fått kansellert en ordre på 10 VLCC-nybygg til en verdi av 871,6 millioner dollar som følge av at en ikke navngitt kunde ikke har klart å gjøre forskuddsbetalinger i tide.
Det melder både Tradewinds og Splash247 fredag.
Ifølge Splash ble ordren plassert i November 2020 og var delt 70/30 i favør Hyundai Heavy Industries.
ZinoDK
01.02.2021 kl 18:36 4161

ks1977
Tak for svar og anbefalinger - dem vil jeg arbejde med. Jeg skal blot lære at forstå indholdet og betydningen på "VLCC FIXTURES"
ZinoDK
01.02.2021 kl 18:34 3231

Tak for advarslen - jeg skal være kritisk.
osenius
01.02.2021 kl 17:56 3297

Det ble ingen hallelujastemning i dag heller, og da tolker jeg det som at fair value etter utdeling av overkurs ansees å være kr. 2,60. Legger meg på kjøpt på 2,50 så får vi se. Ser ut til at tilbakekjøpet av egne aksjer også er glemt - burde jo korrigere litt om disse aksjene nulles. Kanskje fortsetter tilbakekjøpet også? Antall aksjer er 575.362, så ved kurs 2,50 prises selskapet til i underkant av 1,5mrd. Med 5 nye VLCC i drift sysnes jeg HUNT er et OK kjøp.
Null
01.02.2021 kl 16:46 3488

I løpet av neste uke kommer det ca 28% av verdien i HUNT på konto....
Spørsmålet er hva skal man gjøre med de? Kjøpe tilbake fler sette pengene i noe annet?
ELller kjøpe is for de.....
Vet ikke helt, men vurdere å gå inn i hunt med resten også når prisen faller med ca 1 kr kanskje litt mer så får man vel 35% for 28 kan være ok det også
Jeg kommer aldring til å tjene på de jeg har nå så må øke fro å gå i pluss, men slik er det
har nullet tapet ved hjelp av KOA i vinter så er egentlig ok fornøyd

Hva tenker dere andre om plassering av utbytte?
Slettet bruker
01.02.2021 kl 15:57 3646

Han er bare en enkel trader med 100 aksjer :)
Jeg har sansen for ks1977's argumentasjon og har mye samme filosofi som han
Redigert 01.02.2021 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.02.2021 kl 14:21 3874

TANK: CLARKSONS SER BEDRE MARKED, GIBSON TREKEKR FREM CANADA

Oslo (TDN Direkt): Clarksons Platou Securities skriver i en sektorrapport mandag at litt lenger ned i veien ventes det en betydelig bedring for tankmarkedet.

"Bildet forbedres betydelig for tankskip når vi beveger oss gjennom 2021, spesielt siden BNP ventes å vokse betydelig i både utviklingsøkonomier og avanserte økonomier", skriver meglerhuset.

Clarksons peker på at økende oljeetterspørsel vil heve aktivitetsnivået i fraktmarkedet og estimerer en økning i frakt for råolje på 4,8 millioner fat pr dag ved årsslutt. For 2022 og utover skriver meglerhuset at det ventes en økning i skraping av aldrende skip, samt mer slow-steaming ettersom industrien møter tøffere reguleringer fra IMO, EU og USA.

"De tøffere reguleringene peker mot økt sannsynlighet for at tankflåten krymper og må operere enda lavere hastigheter enn i dag. Dette sett mot innhentingen i oljeetterspørsel venter vi at tankratene vil stige gjennom 2021, 2022 og 2023 til henholdsvis 30.000, 40.000 og 55.000 dollar pr dag", skriver Clarksons.

Gibson Shipbrokers peker i en rapport fredag ettermiddag på at gitt fortsatte sanksjoner mot Venezuela, og begrenset kanadisk tilbud, vil økt amerikansk importetterspørsel være positivt for tank etter det siste tilbakeslaget for rørledningsprosjektet Keystone XL (KXL).

For Canada ville KXL ha økt rørledningsvolumet med 830.000 fat pr dag med garantert ekstra 500.000 fat pr dag de neste 20 årene, ifølge Gibson.

Skipsmegleren trekker frem at en fordel med rørledningen ville ha vært pålitelig forsyning av kanadisk tungolje til raffinerier ved Mexicogulfen. Gibson peker på at tungoljen ville vært kjærkommen ettersom global tungoljeproduksjon er nedadgående, og eventuelt overskuddstilbud ville blitt fraktet med skip.

"Etterhvert som raffineriene øker aktiviteten etter pandemien, vil man måtte hente tungolje fra destinasjoner med lengre reisevei, primært Midtøsten og noen tyngre kvaliteter fra Nordsjøen og Afrika. Med fortsatt sanksjoner mot Venezuela og Iran, samt flere hindringer på kanadisk eksport, vil tilbudet av tungolje være begrenset på kort sikt", skriver Gibson.
ks1977
01.02.2021 kl 14:16 3897

Er dette rater for benchmark-skip? Og hvordan har de tatt hensyn til slowsteaming når EEXI-kravene trår i kraft?

Er TCE for 2015 VLSFO så kan det bli veldig hyggelig sent 2022 for oss som har ECO scrubber med lavt bunkersforbruk og som heller ikke trenger å slowsteame for å redusere utslipp :)
canarias
01.02.2021 kl 13:28 4033

Ikke noe stress med timing, vi har Fredly som vil ta de rette grep for oss alle så får heller de som tror de er smartere selge rundt bunnivå
Slettet bruker
01.02.2021 kl 13:17 4082

Dæven, de er dyktige, tenk å vite tank raten for 2023 allerede nå, må være en gudegave de har fått nå nylig, for historisk klarer de ikke spå 14 dager frem engang.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 12:41 4186

Clarksons er i dag ute med analyse av tankmarkedet. De ser rater for VLCC på henholdsvis 30.000, 40.000 og 55.000 USD for perioden 2021 - 2023
Hvorfor selge gull for gråstein ?
Redigert 01.02.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
ks1977
01.02.2021 kl 12:02 4305

Ja, ikke noe galt i å ha ulike meninger - eller forskjellige tidsaspekter, men posten din henvendte seg til personer med ulik tidsaspekter enn det du selv har; du har jo ikke 6-9 måneders tidsaspekt (ikke noe problem det, men mye mer krevende siden du må time bedre) så å råde folk med lengre tidsaspekt enn deg til å selge nå for så å måtte time inngangen sin igjen?

Oppsiden på kort tid er begrenset - gitt at man ser bort fra at Mr Market skal være fremoverseende, men det er vel også nedsiden? HUNT er "dyrt" priset på P/NAV, men hvor lavt kan P/NAV gå når selskapet er "garantert" å gå med overskudd selv om 2021 blir det verste året noensinne for tank?

FRO på sin side er garantert å tape masse penger i de neste kvartalene, sannsynligvis (?) 2021 som helhet - er det da rett å si at HUNT er for dyr på P/NAV ifht FRO? I tillegg har vi en helt ulik alderssammensetning på flåtene hvor FRO sine skip er ca 5 år eldre i snitt enn HUNT sine. Personlig så tror jeg at pre-ECO skip har en alt for optimistisk skipsverdi (spesielt om man ser f.eks 2 år frem i tid) slik at P/NAV for FRO reelt er mye høyere enn hva som offisielt fremgår. Se også hvor gira DHT og EURN er på å snappe opp bestilte skip (HUNT har en veldig attraktiv flåte), men interessent for pre-ECO (eller veldig tidlig ECO) er ikke veldig stor...

Jeg har ingen anelse om hva kursen er om 6 måneder, den kan være under 3 (pre tilbakebetaling) eller over 4 (pre tilbakebetaling), men en stor fordel småsparere har over markedet er langsiktigheten - vi trenger ikke å time markedet, så da trenger vi heller ikke å få timingen rett - vi trenger tålmodighet. Klart, dersom man er flink til å time (les; trade) så kan man tjene mye mer penger, men det krever også noe helt annet, innebærer også en større risiko enn dersom man bruker fordelen som tålmodighet gir, og betyr at man må være smartere enn Mr Market på alle inn- og utpuster!

Jeg har verken interesse eller evne til å time bunnen, så for meg blir det fryktelig galt å få råd om å selge nå for så å prøve og få en bedre inngang senere.
Slettet bruker
01.02.2021 kl 11:40 4385

Ja, jeg mener det, så kan andre ha sin mening om saken, men igjen vi har forskjellig tids aspekter på det hele.

Nå Hunter trader så tett oppunder Nav i dette bedritne markedet og du får vlcc gigantene i Usa til langt større rabatt.
Hvor i alle dager finner du oppside her, selv ved et bud på selskapet er det moderat oppside.

En bør benytte anledningen nå når det er litt kjøper vilje på dividende effekten.
canarias
01.02.2021 kl 10:52 4524

Kloke ord ks1977 som vi støtter fullt ut.
Timing innen shipping er det mange forståsegpåere som har brent seg kraftig på. Bedre å time bunnen som vi ligger og vaker på rundt nå.
Vi har uansett ett bra fremtidig verdicase her.
ks1977
01.02.2021 kl 10:44 4556

Mener du virkelig at "mindre aksjonærer" bør selge seg ut nå for å forsøke og time inngangen igjen???

Når mener du at Mr Market vil begynne å prise inn post-Corona? Med 6 måneder så snakker vi juli. Hannisdahl har riktignok juli som bunnpunktet, men anbefaler folk å benytte evt svakheter til å posisjonere seg. Med 9 måneder så snakker vi oktober - mener du at også neste høysesong blir begredelig, eller mener du at Mr Market ikke vil se lenger enn 1 dag fremover?

Lenken du siterte til anbefaler forresten HOLD for HUNT (i motsetning til FRO hvor de har salg), og et kursmål nær 10% over dagens kurs (i motsetning til Hannisdahl som har kursmål lavere enn dagens kurs). Kan være greit å ta med det også og ikke bare en alt for sen nedjustering av kursmål.

Personlig så vil jeg heller råde folk til litt ørkenvandring enn å forsøke og time bunnen nå som vi antageligvis nærmer oss, eller er på, bunnen. Det kan også være at HUNT velger å dele ut utbytte de neste 6-9 månedene, selv om jeg ikke ville satt min lit til det (spesielt ikke med dagens rater), men det er vel ikke mer enn krigskasse og utbytter vi snakker om nå fremover?
Slettet bruker
01.02.2021 kl 09:13 4776

Alle med litt innsikt i prising av tank aksjer ser at det ikke er oppside i Hunter nå kortsiktig.
Hvis en ikke ønsker å delta i en ørken vandring de neste 6-9 månedene bør mindre aksjonærer benytte dagens høye prising og dividende effekt til å ta exit her, nå når en har sjansen.

Tar ned kursmålet fra tidligere 6 til 3,8 kr
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/01/7617352/abg-kutter-kraftig-i-tank
Redigert 01.02.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
canarias
31.01.2021 kl 22:57 5108

PE hadde vært enda bedre hadde ikke Fredly latt seg påvirke litt av forståsegpåere, uten denne støyen hadde driften blitt helt rå , uansett fantastisk bra styring Fredly har hatt på tankerne, faktisk mye bedre enn ekspertisen som har drevet med dette i en mannsalder
ks1977
31.01.2021 kl 21:26 5290

Er ikke direkte enig i dette dessverre (vi har vel en P/NAV på 0,9 eller noe?) - sammenlignet med konkurrentene/bransjen så er vel HUNT litt "dyr", MEN HUNT har en forventet PE som er helt "rå" ifht konkurrentene (med det sikter jeg til at Hannisdahl spår at det kun er HUNT og OET som vil tjene penger i tank i år) - og for meg så betyr det vel så mye (om ikke mer).

Nå solgte jo HUNT et ulevert nybygg for 98MUSD (MoA 17.06.19 med leveringsdato 31.10.19). Ser vi bort fra effekten fra USDNOK (som var noe sterkere da) og sammenligner dette med "dagens" (les; utgangen av Q3-rapporten sin) bokførte verdi av skipene på 85MUSD (597MUSD totalt for 7 skip) så har vi en oppside på 5*(98-85)=65MUSD på P/NAV-siden bare sammenlignet med da. Dette utgjør ca 1NOK/aksje med dagens kronekurs og vil dytte P/NAV fra 0,9 (?) til 0,7 - hvis/når vi kommer tilbake dit (og vi antar at resultat av driften frem til da dekker verditap pga litt eldre skip).

Skulle vi få det markedet vi håper og tror på, så vil prisen for nye skip fort være høyere enn 98MUSD, men da vil jo også våre skip være noen få år gamle så kanskje 98MUSD ikke er så dumt som et "konservativt estimat" hvis/når vi får det markedet vi tror og håper på? Samtidig så skal vi jo tjene noen kroner på driften frem til da også (skjønt Q2&Q3 i år kan bli tøffe, men Hannisdahl spår en PE på 13,7 for HUNT for 2021 som helhet - skal ikke driste meg til å vurdere om det er pessimistisk eller optimistisk).
Holseter
31.01.2021 kl 18:53 5637

Ratene har helt klart falt, men kontaktrømmen fra driften vil være positivt i nær framtid. Hunter brenner ikke kontanter som enkelte her kanskje vil tro.
Q1 er 52% booked for 35,500 og spot skipene gjør helt OK reiser om dagen. Hunter Atla f.eks holder på med reise Mongstad-Kina. Antar skipets inntjening her ligger på rundt 18k+- dagen (best estimate). Ikke kjempe bra, men helt ok. Det som derimot kan bli interessant her nå, er hvor lenge skipet blir liggende på ankers i Kina før lossingen. Sommeren 2020 ble skipene bli liggende ganske så lenge, og skip som ankom Qingdao området for 2-3 uker siden, ligger fortsatt på ankers. Så det er jo klart at lagrene ikke har plass lengre. Full lager på land, resulterer i flytende lager på sjø.

Hunter med modernetonnasje, scrubbere (som faktisk er veldig lønnsomme om dagen) samt godt kommersielt management av TI. Er Hunter et godt case i mine øyner.
Samt med Idun og Disen i cleanmarkedet regner jeg med TC'n her blir forlenget. Iflg Lloyds er begge nesten fullast i henholdsvis Vest-afrika og Mellom-amerika. Tipper ikke flymarkedet er opp å går i morgen, så lasten ombord vil det ta litt tid å få avhendet.
osenius
29.01.2021 kl 15:20 6174

Nærmer meg målet på 100k aksjer i HUNT. Feriepengene betales ut tidlig i år!! Påskeferiepengene!!!
ks1977
29.01.2021 kl 15:07 6200

Ja, USDNOK er ned nesten 10% siden slutten av Q3.

HUNT er "dyr" ifht P/NAV. Med det mener jeg at under normale omstendigheter så skal et nytt selskap som HUNT ha større rabatt på P/NAV enn konkurrentene, og også spesielt siden vi ikke har samme utbyttehistorikk som konkurrentene, men det er to ting som taler for en "høy" P/NAV i HUNT; 1) Det er et investeringsselskap (så det kan være at HUNT plutselig selger de siste 5 skipene - skjønt jeg tviler sterkt på det), og 2) (for meg mer viktig) bransjeledende CBE kombinert med mest effektiv/moderne flåte.

Hadde alt annet vært likt (les; hadde HUNT hatt samme fartstid og utbyttehistorikk som konkurrentene) så bør et selskap som neppe kommer til å tape penger i 2021 (det er fortsatt mulig at HUNT vil gå med overskutt hvert eneste kvartal i 2021, men da må vi se en viss bedring i ratene for Q2&Q3) prises til samme rabatt på P/NAV som et selskap som "helt sikkert" kommer til å tape masse penger i 2021 (Q1, Q2 og Q3 kommer vel til å være stygt for FRO - med mindre de har noen TCer, har ikke fulgt helt med på de i det siste). Er derfor HUNT er min største post, men det kan jo være at Mr Market har lyst til å gjøre noen krumspring frem mot sommeren. Don't know, don't care :)
Slettet bruker
29.01.2021 kl 14:15 6281

Men er ikke dollaren ned 10% siden den gang? slutt september.
Hvis det er rett er NAV i Hunt rundt 4kr, snart like dyr som verdens dyreste tank selskap denne, altså prises som Frontline, da har AF fått viljen sin.
Redigert 29.01.2021 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
ks1977
29.01.2021 kl 12:13 6428

Fra Q3-rapporten note 6 på side 10 så var bokførte verdier av skipene pr 30.09.2020 på 597 495 kUSD, eller 85,3MUSD pr skip i snitt
Slettet bruker
29.01.2021 kl 11:17 6530

kS1977, DETTE HAR DU KONTROLL PÅ

Har selskapet har skrevet ned skipene til riktig pris 85-86 mill- Usd/Nok ?