Pareto always wrong with NEL
er det den samme Pareto som gjettet alt galt om NEL?
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/03/03/7503259/pareto-spar-halvering-i-nel
Analytiker Gard Aarvik hos Pareto Securities har ingen anelse om hydrogen. Bare tar en vill uutdannet gjetning. ta en titt på spådommen hans i mars 2020 om NEL
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/03/03/7503259/pareto-spar-halvering-i-nel
Analytiker Gard Aarvik hos Pareto Securities har ingen anelse om hydrogen. Bare tar en vill uutdannet gjetning. ta en titt på spådommen hans i mars 2020 om NEL
Redigert 21.01.2021 kl 09:06
Du må logge inn for å svare
NorskViking
18.01.2021 kl 12:42
4190
Det er sprøtt at pareto kommer med dette like før Biden er i ferd med å overta. Virker som om disse analytikerne vil laste opp noen billige aksjer like før oppgangen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Sann
18.01.2021 kl 12:53
4135
Hjelper jo svært lite at Biden har en grønn politisk profil når Nel er til de grader overkjøpt. Småsparere på gutterommet har en tendens til å tro at alt vil vokse inn i himmelen uansett selskapets fundamentale inntjeningsestimater. Og først nå begynner man å selge seg ut og mange med tap. Pareto har et optimistisk kursmål på 8 og DNB sitt kursmål på 6 virker mer innlysende på kort og mellomlang sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
NorskViking
18.01.2021 kl 12:57
4108
så lenge rentene er null og pengene skrives ut og gis bort, spiller ikke grunnleggende om selskapet noe. Optimisme og FOMO vil drive dette. NEL går ikke ned uten å teste 35 et par ganger
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
U-864
18.01.2021 kl 13:37
3994
Det er helt til å riste på hodet av hvordan Pareto og DNB har sovet i timen mens hydrogen har seilt opp som ett nytt markedssegment. Men de lager i det minste litt volatilitet for de som vet å utnytte det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Collo
18.01.2021 kl 13:46
3963
Disse bransjene ansetter nye under koronapandemien:
Hydrogenselskapet Nel utvikler framtidsrettet teknologi og trenger 40 nye ansatte til både Notodden og den nye fabrikken i Porsgrunn som åpner etter sommeren.
ANSETTER: Nel Hydrogen Electrolyser skal ansette opptil 40 nye personer til sin fabrikk på Notodden og en ny som åpnes i Porsgrunn etter sommeren, sier HR-direktør Kirsti Saltnes.
Etter usikkerhet i markedet i fjor, opplever de nå vekst.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/her-finnes-det-jobber-under-koronapandemien-1.15325493
– Vi har vært i koronasituasjon som de fleste andre bedrifter, men nå ser vi at markedet vokser igjen og vi starter for fullt med å rekruttere for 2021, sier HR-direktør Kirsti Saltnes.
Hydrogenselskapet Nel utvikler framtidsrettet teknologi og trenger 40 nye ansatte til både Notodden og den nye fabrikken i Porsgrunn som åpner etter sommeren.
ANSETTER: Nel Hydrogen Electrolyser skal ansette opptil 40 nye personer til sin fabrikk på Notodden og en ny som åpnes i Porsgrunn etter sommeren, sier HR-direktør Kirsti Saltnes.
Etter usikkerhet i markedet i fjor, opplever de nå vekst.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/her-finnes-det-jobber-under-koronapandemien-1.15325493
– Vi har vært i koronasituasjon som de fleste andre bedrifter, men nå ser vi at markedet vokser igjen og vi starter for fullt med å rekruttere for 2021, sier HR-direktør Kirsti Saltnes.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
NorskViking
18.01.2021 kl 14:20
3888
Disse analytikervirksomhetene er ikke annet enn å skape en planlagt volatilitet. Mesteparten av tiden koordinert med andre analytikere og tidsbestemt. Vi trenger bare å spille sammen med dem på veldig kort sikt for å fange opp volatiliteten. I dag er det ingen forskjell.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Sørøya
18.01.2021 kl 16:58
3665
Spredningen på analytikerenes estimater er omtrendt like vill som de mest ekstreme estimatene til forskjellige debattanter her på forumet. Pr i dag er det vel "seriøse estimater" fra såkalt anerkjente finanshus som varierer fra NOK 5,- til minst 45,- eller høyere. Sier litt om seriøsiteten og kompetansen i bransjen. Samtidig kan man også spørre seg hvilke meglerhus som tilbyr eller har større shortposisjoner i markedet. Finanstilsynet virker "slappe i fisken" når det gjelder å ettergå kursmanipulering. Samtidig må NEL selv ta litt av skylden for store svingninger i aksjen. Endelig skal de ha "Capital Markets Day", det var på tide. Ryddig og presis informasjon til markedet. Nikola satte gang nærmest hysteriske tilstander via twitter og vi så hvordan det gikk. Her må man nok stole på seg selv, jeg går alltid motstrøms.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Hunte
18.01.2021 kl 19:00
3492
Nel stiger på tradegate..
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
omans
18.01.2021 kl 19:04
3478
Pareto snakker basert på fornuft. Kursen hylles opp på popularitet. Opplever at mange som er i boblen ikke har fornuft i argumentasjonen.
Seff er det smart å være der profitt skapes, aksjen har gitt god kursoppgang. Men ikke alle tar inn over seg at kun 38% av energien er tilbake ved f.eks bruk av hydrogen bil, fra vindturbin til kjørekraft. Mot 80 for batteri. Selv MDG bannlyser hydrogen i personbilindustrien. Til havs er det få som vil gå foran som forsøkskaniner, og Nikola avtalen er usikker fremover. Mye positivt som skjer, men sammenliknet med andre industriselskaper virker 50mrd verdsettelse utenfor rimelig fornuft.
Seff er det smart å være der profitt skapes, aksjen har gitt god kursoppgang. Men ikke alle tar inn over seg at kun 38% av energien er tilbake ved f.eks bruk av hydrogen bil, fra vindturbin til kjørekraft. Mot 80 for batteri. Selv MDG bannlyser hydrogen i personbilindustrien. Til havs er det få som vil gå foran som forsøkskaniner, og Nikola avtalen er usikker fremover. Mye positivt som skjer, men sammenliknet med andre industriselskaper virker 50mrd verdsettelse utenfor rimelig fornuft.
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
neztn
18.01.2021 kl 19:28
3414
Vel talt. Kursutviklingen har gått i taket uten at noen vet hva de inngåtte kontraktene vil gi av avkastning. Man har ikke svar på hva kostnaden for produksjon av elektrolysører i beste fall kan bli,
Man vet ikke hvor stort markedet vil bli. Videre virker det som markedet ikke tror det er andre leverandører der ute. Det blir spennende å følge om vi får noen svar på kapitalmarkedsdagen.
Ikke glem at selskapet hentet inne enorme 1,3 milliarder på kurs 18+. Dette var penger de i utgangspunktet ikke hadde behov for, mao de brukte momentet i kursutviklingen til å sikre fremtidige investeringer. Jeg tror vi skal en del ned. Og det ganske raskt
Man vet ikke hvor stort markedet vil bli. Videre virker det som markedet ikke tror det er andre leverandører der ute. Det blir spennende å følge om vi får noen svar på kapitalmarkedsdagen.
Ikke glem at selskapet hentet inne enorme 1,3 milliarder på kurs 18+. Dette var penger de i utgangspunktet ikke hadde behov for, mao de brukte momentet i kursutviklingen til å sikre fremtidige investeringer. Jeg tror vi skal en del ned. Og det ganske raskt
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Breikjeften
18.01.2021 kl 21:03
3258
Enig med Sørøya, en behagelig reise fra under NOK 2,- pr. aksje for mange "longere". TS sin link fra mars 2020 viser ....," perrongen" er overfylt av .....!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
Breikjeften
18.01.2021 kl 21:03
3255
Enig med Sørøya, en behagelig reise fra under NOK 2,- pr. aksje for mange "longere". TS sin link fra mars 2020 viser ....," perrongen" er overfylt av .....!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:39
Du må logge inn for å svare
hillclimber
21.01.2021 kl 12:16
3064
> Men ikke alle tar inn over seg at kun 38% av energien....
Dårlig effektivitet har ikke hindret oss fra å fylle bensin og diesel på tanken.
I motsetning til DNB og Pareto tenker Bank of America litt lengre;
"Green hydrogen isn’t a stand-alone solution. It could answer up to 24% of our energy needs by 2050, and would be used along with electrification to head towards net zero carbon emissions by 2050. But what it does do is provide a green alternative for ‘hard-to-abate’ industries that can’t adapt to electrification."
Det blir mange elekrolyserør !
Enhver får gjøre seg opp sin mening med NEL men jeg ser ikke noe galt i å ha aksjer i et selskap som er i en megatrend og hvor prisingen stadig blir høyere. Har tatt ut gevinst flere ganger for å holde posten på 20% av min portefølje. Fått tilbake investeringen, kjøpt bil og nå blir det nytt hus. Har også aksjer i et annet selskap som jeg heller ikke forstår fullt ut prisingen av, Kahoot, men så lenge den trender oppover så er det jo bare å sitte rolig.
Dårlig effektivitet har ikke hindret oss fra å fylle bensin og diesel på tanken.
I motsetning til DNB og Pareto tenker Bank of America litt lengre;
"Green hydrogen isn’t a stand-alone solution. It could answer up to 24% of our energy needs by 2050, and would be used along with electrification to head towards net zero carbon emissions by 2050. But what it does do is provide a green alternative for ‘hard-to-abate’ industries that can’t adapt to electrification."
Det blir mange elekrolyserør !
Enhver får gjøre seg opp sin mening med NEL men jeg ser ikke noe galt i å ha aksjer i et selskap som er i en megatrend og hvor prisingen stadig blir høyere. Har tatt ut gevinst flere ganger for å holde posten på 20% av min portefølje. Fått tilbake investeringen, kjøpt bil og nå blir det nytt hus. Har også aksjer i et annet selskap som jeg heller ikke forstår fullt ut prisingen av, Kahoot, men så lenge den trender oppover så er det jo bare å sitte rolig.
Redigert 21.01.2021 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
omans
21.01.2021 kl 20:34
2911
Det er kjennsgjerning at halvparten av nybiler i Norge i fjor var el.biler. Dvs at når Ola og Kari Nordmann skal kjøpe ny bil, vil det være stor andel snakk om såkalt utslippsfrie biler, dette er sannsynlig at vil øke i årene fremover, som også er signalisert er ønskelig fra regjering.
Dvs at selv om man tidligere brukte den beste metoden fra oljealderens oppstart, vil det ikke si at man skal tilbake til disse metodene, når det er dokumentasjon på at rene batteridrevne biler har større energiutnyttelse. Så langt er oljeindustri godt innarbeidet, det utgjør mange arbeidsplasser og en har god infrastruktur.
Fint med lyse utsikter i 2050, har vel snakket om dette i over ett år nå. Må huske på at det er 30 år fra nå. Vil påstå at BAC ikke kan si så mye om fremtiden spesifikt, de følger i hovedsak økonomiske teorier, da det er økonomer som jobber der. Alle ser dette grønne oppsvinget, og begeistringen internasjonalt og satsningen på klima, ja. Det har kommet prognoser, og sektoren pumpes opp for hver positive fremtidsvisjon.
Hver og en får avgjøre om man vil ha aksjer i Nel, det er en annen diskusjon. Jeg planlegger iallefall å kjøpe Bear Nel x3 dersom kurs på Nel igjen skulle stige til 34-35 kroner... Jeg tror det kommer en blåmandag. Det vil være stort kapitalbehov fremover som ikke kan skaffes fra drifta, så emisjonene kommer.
Selv om det har vært fryd og gammen så langt med emisjoner, så er det ikke sikkert de kommende emisjoner skaper like høy halleluja..
Dvs at selv om man tidligere brukte den beste metoden fra oljealderens oppstart, vil det ikke si at man skal tilbake til disse metodene, når det er dokumentasjon på at rene batteridrevne biler har større energiutnyttelse. Så langt er oljeindustri godt innarbeidet, det utgjør mange arbeidsplasser og en har god infrastruktur.
Fint med lyse utsikter i 2050, har vel snakket om dette i over ett år nå. Må huske på at det er 30 år fra nå. Vil påstå at BAC ikke kan si så mye om fremtiden spesifikt, de følger i hovedsak økonomiske teorier, da det er økonomer som jobber der. Alle ser dette grønne oppsvinget, og begeistringen internasjonalt og satsningen på klima, ja. Det har kommet prognoser, og sektoren pumpes opp for hver positive fremtidsvisjon.
Hver og en får avgjøre om man vil ha aksjer i Nel, det er en annen diskusjon. Jeg planlegger iallefall å kjøpe Bear Nel x3 dersom kurs på Nel igjen skulle stige til 34-35 kroner... Jeg tror det kommer en blåmandag. Det vil være stort kapitalbehov fremover som ikke kan skaffes fra drifta, så emisjonene kommer.
Selv om det har vært fryd og gammen så langt med emisjoner, så er det ikke sikkert de kommende emisjoner skaper like høy halleluja..
Redigert 21.01.2021 kl 20:35
Du må logge inn for å svare
JML
25.01.2021 kl 19:25
2568
Ja det begynner å bli mer og mer merkelig. Og ikke bare Pareto men også DNB og Hegnar. Hegnar TV valgte heller ikke i dag å nevne noe om Nel selv om den var dagnes mest omsatte og en av de få som endte i pluss. Heldigvis har Pareto, DNB og Hegnar mistet påvirkningskraft etter at flere utenlandske analytikere og mediehus med adskillig større tyngde har begynt å interessere seg for Nel, og de ser tydeligvis helt annerledes på det·
rischioso
25.01.2021 kl 19:36
2548
Heldigvis så er det fortsatt HegnarTV og ikke BobleTV og av samme grunn blir det snakket om selskaper som ikke bare lever i sin egen boble .. :)
Redigert 25.01.2021 kl 19:36
Du må logge inn for å svare
omans
25.01.2021 kl 19:37
2540
Jo flere fjerntliggende banker som fremsnakker kursen, jo flere fjerntliggende kunder vil handle aksjen, uten forsåvidt å vite så mye hva de handler, annet enn hva banken har sagt og mener. Det isegselv vil jo presse kursen, så kan jo alle andre som vil dra nytte av dette, til de høyder alt dette info flyten klarer å presse kursen sammen, ikke bare industriflyt info, men også hus-huassings flyt. (så lenge det varer, og i den form de klarer å få til dette sammen. Om noe skulle skje som ikke er av det forespeilede rosendrøde karakter, vil det jo bli trangt i utgansdøra når det er så mange som er med på spillet)
Redigert 25.01.2021 kl 19:39
Du må logge inn for å svare
omans
25.01.2021 kl 20:17
2449
Nei, tenker 200 milliarder er fair value, da kommer en opp på Plug Power nivå, såpass må en kunne forsvare tross alt har man hydrogenalderen over oss.
Ser rundt meg, det er hydrogenfly i luften, hudrogenbussene suser forbi, overalt hydrogenstasjoner og bilsalget tar av. Hydrogenfergene går for full musikk, hydrogentogene etc.. Rart noen stusser ved prisingen.
Svært lønnsomt mhp de lave kostnadene, og salget er stort, dette tar av med Biden og Green Deal......eller var det noen som sa 2050..?
Løkke tel..
Ser rundt meg, det er hydrogenfly i luften, hudrogenbussene suser forbi, overalt hydrogenstasjoner og bilsalget tar av. Hydrogenfergene går for full musikk, hydrogentogene etc.. Rart noen stusser ved prisingen.
Svært lønnsomt mhp de lave kostnadene, og salget er stort, dette tar av med Biden og Green Deal......eller var det noen som sa 2050..?
Løkke tel..
Ripper
25.01.2021 kl 23:45
2250
Omans du er en hjelpesløs type som har marlet og marlet på den samme leksa nå i årevis. Det morsomme med meldingen din over er at de første flyturene på h2 allerede er testet, h2bussene har kjørt rundt i mange år nå, de nye h2bilene begynner både å se bra ut og er et mye bedre valg, h2togene har kjørt teststrekninger i flere år. Ta så med at gigantindustriene stål, sement og gjødsel er kommet forbi pilotstadiene og flere er klare til å scale opp. Du er bare så hjelpesløs med den konstante marlingen på nel-kursene. Vi står midt oppi starten på en revolusjon og du har faktisk fått det delvis med deg, men ser ikke skogen for bare trær. Finn deg noe annet handle i, vi oldtimere fortsetter å hodle nel fra inngangene rundt 2 kr. Lykke til.
rischioso
26.01.2021 kl 07:36
2107
.... viktig å ikke glemme forumreglementet som sier at man skal diskutere sak og ikke person av den enkle grunn at har man ikke annet å komme med enn personangrep så har man i realiteten ingenting å bidra med ...
omans
26.01.2021 kl 08:32
2033
Tror det viktigste for noen er å få frem at man har inngang 2-3 kroner etc, av de som ikke tåler fundamental saklige argumenter eller annet relevant stoff og ytringer.
Saken er at mange nok også har satset i andre risiko papirer en gang, uten like stort hell. Noen ganger lurer folk på hvorfor det er så forum-stille, selv om kursen går opp.
Andre ganger er de oppgitte over at noen gidder. Mye har å gjøre med at man vil få frem at man har så god fortjeneste på å ha sittet rolig siden Spetalen, og tenker å fortsette med dette fortsatt i flere år til kursen er 200...
Saken er at mange nok også har satset i andre risiko papirer en gang, uten like stort hell. Noen ganger lurer folk på hvorfor det er så forum-stille, selv om kursen går opp.
Andre ganger er de oppgitte over at noen gidder. Mye har å gjøre med at man vil få frem at man har så god fortjeneste på å ha sittet rolig siden Spetalen, og tenker å fortsette med dette fortsatt i flere år til kursen er 200...
omans
27.01.2021 kl 13:31
1867
Du tar forøvrig feil når du sier at jeg har malet og malet på dette i årevis. Selvfølgelig har jeg lest om såkalte h2 fly og busser. Vi snakker TESTING.
Jeg har skrevet kritisk siden ifjor vår/sommer eller noe, før det var jeg long fra 2-3 kroner...men syntes fremtiden har komme vel fort på aksjen og prising/forventinger. Haussingen henger ikke helt på griep, men er det mange nok som mener det vil det jo stige med flokken.
De nye h2 bilene er ikke spesielt bedre valg enn el biler, hvorfor skal de være det når uansett både FCEV og EV er elektriske, og EL ikke tar omveien om elektrolyse der energien forsvinner dobbelt så mye i prosessen? Løkke sier han skal få ned kostnader, får bare se hva han får utrettet.
Får se hvordan oldtimerene står han av når det begynner å bli litt ruglete, om fremtiden er lys i 2050, spørs hvor mye glede man har av pengene da...
Jeg har skrevet kritisk siden ifjor vår/sommer eller noe, før det var jeg long fra 2-3 kroner...men syntes fremtiden har komme vel fort på aksjen og prising/forventinger. Haussingen henger ikke helt på griep, men er det mange nok som mener det vil det jo stige med flokken.
De nye h2 bilene er ikke spesielt bedre valg enn el biler, hvorfor skal de være det når uansett både FCEV og EV er elektriske, og EL ikke tar omveien om elektrolyse der energien forsvinner dobbelt så mye i prosessen? Løkke sier han skal få ned kostnader, får bare se hva han får utrettet.
Får se hvordan oldtimerene står han av når det begynner å bli litt ruglete, om fremtiden er lys i 2050, spørs hvor mye glede man har av pengene da...
Hotstepper
27.01.2021 kl 13:40
1844
Omans er du short Plug Power? Får bare opp Mini Long på Nordnet, det er jo klareste short kandidaten eg har sett, og eg vil anta den er blåst sånn opp av investeringer fra bærekraftige fond.
omans
27.01.2021 kl 17:16
1668
Nei er ikke det, men har fått med meg prisingen på 200mrd den kom opp i. Forstå det den som kan....