AOW 30kr

Slettet bruker
AOW 20.01.2021 kl 08:17 197307

Dersom selskapet klarer å realisere sine fem prosjekter, ser jeg en verdi på over 30 kroner pr. aksje, sier analytiker Jonas Meyer !https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/11/19/7590143/sparebank-1-markets-mener-aker-offshore-wind-kan-bli-verdt-over-18-milliarder
Redigert 12.09.2021 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
BOHICA
18.01.2022 kl 16:47 4118

Tror du treffer spot on med den tanken. Jeg øker selv fremover.
Slettet bruker
18.01.2022 kl 16:55 4072

Clarkson er nok ikke helt på jordet her om man regner inn at det mest sannsynlig kommer en emisjon eller to på veien nedover. Jeg kastet kortene på røde tall i dag og sikter meg inn på å doble aksjeantallet på en lavere inngang. AOW kommer tilbake, men det ligger nok litt lengre frem i tid.
Yostock
18.01.2022 kl 17:21 4070

Hvis den skal ned til 1kr. Kommer mange til å hamstre aksjer, meg selv inkludert. Spørsmålet er hva som skjer hvis aow nå begynner å lansere nye prosjekter. Samtidig som de begynner å sikre rettigheter i Sverige, Norge, Korea, Japan og USA.
Slettet bruker
18.01.2022 kl 17:43 4074

Jeg er usikker på om den kommer helt ned i 1 før den treffer bunnen så jeg kommer nok til å være inne igjen før den tid. Det kommer jo selvsagt an på hvor tidlig selskapet kan servere gode nyheter også, men i den spiralen vi er i nå renner det fort ut både en og to kroner til før januar er omme.
retur
18.01.2022 kl 17:57 4051

1 kr det er jo rene bullshit og megleren trur ikke på dette selv en gang . Husk at det var 57 bedrifter som fikk avslag og hvis dere ser på lista var det bla Falck som sto for tre soner og scotwind som tross alt er på hjemmebane tok to. Kan å hende at ingen av dem tjener penger . Her må det fusjoner og sammenslåinger til. Regner og håper pp får noen tildelinger ihvertfall regner jeg med at det blir noe fra ow .bunnen ble nok satt i dag
Spekuler
18.01.2022 kl 18:28 3900

Takk til denne samt andre relevante tråder forbundet med AOW aksjen. Det er gøy å følge med på alle dere som har kloke ord, analyser og meninger. Til tider veldig interessant og lærerikt.
Jeg er en nybegynner på aksjemarkedet og investerte 360k her før jul. Jeg var en av de som skulle doble og tjene raske penger. Det gikk stikk motsatt gitt.
Det som skjer nå i denne aksjen virker for meg som en panikk handling av de sjeldne. Hodeløse høns, meg inkludert. Kjipt for alle oss med et foreløpig tap, men jeg har troen på at dette snur som alt annet. Før eller siden. Mine aksjer er trygt plassert i den såkalte skuffen enn så lenge.
Uansett, jeg følger spent med og igjen, takk for alle meninger, analyser, informasjon etc.
Heia Røkke, neste runde blir det kontrakt :)

Slettet bruker
18.01.2022 kl 18:30 3934

Jeg tror at fallet i går og i dag har vært noe overdrevet. Tror kursen til AOW vil stige 5-10 % i morgen. Pleier ofte å komme rekyl etter så markante kursfall. Verden er større, enn Skottland. Jeg venter meg at AOW vil vinne andre anbudsrunder i nær fremtid!
HP17
18.01.2022 kl 18:32 3942

Er det virkelig noen nå som fortsatt ikke har fått solgt?
AOW kan fort være «bunnløs», når ikke opp i anbudskonkurranse sammen med behov for ny kapital henger som en møllesten rundt halsen på selskapet.
Spartan
18.01.2022 kl 18:43 3920

Uffda….

Når en forbanner seg over å sitte med fondet Storebrand Fornybar energi…kan en titte på AOW og føle seg bedre.

Den grønne bølgen begynner å ligne dot.com bølgen. Kraftig fall for de fleste, og selv dem som stod igjen som vinnere trengte 10 år for å rette opp skaden i kurs.

Hvem vet om AOW blir en vinner eller taper på sikt, men tror det tar laang tid før det er håp om å få noe penger igjen. Tror også den skal videre ned før det er håp om bedring.
10PS
18.01.2022 kl 18:51 3875

Håper det ikke kommer en større global nedgang i tillegg. Føler tiden er inne for det.
USA i kveld er ikke bra og oljeprisen er kanskje på topp akkurat nå men synkende.
Uansett etter nedturer kommer oppturer, sånn er det bare i aksje markedet.
Den som overlever får se.
Slettet bruker
18.01.2022 kl 19:01 3845

Jeg føler for mange baserer seg nærmest utelukkende på kursmålet til Clarkssons Platou på kr. 1. Et av de andre meglerhusene kuttet kursmålet ned til kr. 5,80 (kjøp) og et annet ned til kr. 4 (hold). Et kursmål på kun kr. 1 ser jeg på som useriøst.
Venter mulig tildeling av kontrakt i Japan, Korea og Norge snart.
retur
18.01.2022 kl 19:02 3919

Bør nødvendig vis ikke være negativt å tape anbud hvis det ikke gir cash i kassa og spekulasjoner på at main og aow slår seg sammen
Slettet bruker
18.01.2022 kl 19:03 3963

Forkortet kopi: Første gang noensinne at jeg føler behov å klage på en fondsforvalter på 50 år.
Grunnen er forvaltningen i ovennevnte fond.
Jeg lurer virkelig på hva dere holder på med, når dere nå er verdens dårligste grønne fond.
Hva i all verden tenkte dere på når dere forelsket dere i f.eks. West Holdings?
Dere har skiftet posisjon der flere ganger med elendig resultat.
Også deres grep til å i grunn slette den elendige historikken i fondet de siste to årene, gjennom å slette fondet og konverterer aksjene til et nytt fond med 0 historikk er direkte lureri.
Å ta seg grådig betalt for en slik elendig jobb, og med sleipe måter å tilsløre sannheter på er forkastelig.
Jeg investerer også selv i grønne aksjer, og er dermed en " aktiv forvalter", som slår dere alltid

Hele målet med å kjøpe i et grønt fond, er spredning av risiko, sammenlignet med hva jeg kan få til selv. Jeg regnet ikke med at jeg tilfeldigvis satset på verdens dårligste grønne fond de siste to årene ( så dette er noe som sitter i deres DNA).
Det er opplagt at jeg kommer til å selge meg ut av slikt lureri, som dessverre ikke får konsekvenser for de involverte, med deg på toppen.
Jeg kommer dessuten å advare andre til å la Storebrand forvalte penger.
Ukulturen gjennomsyrer muligens hele konsernet, noe jeg skal undersøke nærmere.
Sendt til sjefen selv, som garantert ikke svarer.
Redigert 18.01.2022 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
retur
18.01.2022 kl 19:04 4362

Hexicon tapte å anbud ned 6%.
Yostock
18.01.2022 kl 19:07 4358

HP17 er ikke uenig om det ikke hadde vært konsernet Aker det er snakk om. Bare det at Slyngstad er ansatt for å få inn kapital er en grunn til å kjøpe Akers grønne satsning. Hvis du ser på Aker bp i dag som gikk 6.87 % i grønt i dag, så går det bra i Aker om dagen. Det er bare de mindre grønne satsningene som Aker bør prioritere for å ha en levedyktig fremtid den dagen oljen legges på hyllen. Så argumentet om kapital bekymrer meg ikke. Hva tenker du om konsernet Aker sin posisjon i forhold til dette?
Redigert 18.01.2022 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Yostock
18.01.2022 kl 19:11 4364

Hexicon er 10 % ned på en uke noe som kanskje kan kalles en litt mer realistisk reaksjon av et markedet.
Redigert 18.01.2022 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
retur
18.01.2022 kl 19:13 4360

Det er da ikke nå Storebrand vil selge , når tiden er inne for å kjøpe . Det er jo ikke reelt med slik fall .som består av Short.,useriøse kursmål .stoploss. Og tvangssalg .
Mikkol
18.01.2022 kl 20:24 4191

Opp 5-10%? Har du fått med deg massakren av børsene på andre siden av fjorden ikveld samt Europa ellers idag? Om aksjen vil opp i morgen kommer tyngdekraften til å trekke den ned. En som nevner dot.com bølgen og det høres veldig likt ut det som skjer nå. Selskaper som AOW kommer til å bruke 10 år på å komme tilbake til kurser vi så for 1 år siden. Nå er det olje og verdiaksjer som gjelder. Om man vil eller ikke. Watch out....
Redigert 18.01.2022 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2022 kl 20:47 4136

Haha. Dette er et fond med over 30 aksjer, som skal velge rett strategi innenfor sitt segment. Mitt eget " fond" i samme segmentet og alle andre grønne fond i verden gjør det betydelig bedre enn Storebrand sitt grønne fond. DET er poenget, ikke urelevant svada.
undrende
18.01.2022 kl 21:00 4077

Jeg solgte det fondet, det må ha vært i februar/mars 2019 (eller kan det ha vært 2018..)
Forbannet meg på at jeg gikk glipp av en eventyrlig oppgang, hvertfall frem til Januar 2021
Men klarer ikke å finne igjen grafene tilbake til tidlig 2018 for å se utviklingen.
Mulig den er tilbake til det nivået allerede?
Chupachups
18.01.2022 kl 21:01 4075

Her er svaret jeg får fra AOW ang hvorfor de ikke fikk gjenomslag på budet deres i skottland og hvordan nederlaget vil påvirke fremtidige budrunder.

''Vi har fått noe tilbakemelding rundt dette, men er ikke helt enkelt å konkludere på. Hvis vi ser på hvem som har fått de områdene vi søkte på er det stort sett Scottish Power, Shell, BP, det er klart at disse kanskje stiller bedre enn oss akkurat i Skottland. De delte ut en hel del mer areal enn de hadde planlagt, vår take på dette er at en del av de kanskje mer ‘’overraskede’’ tildelingene er områder hvor det mest sannsynlig er svært krevende økonomi og mulig veldig langt frem ift mulighet for ilandføring av strøm. Vi søkte ikke på disse.

Vi tror ikke vår mulighet til å få tildeling i andre runder er svekket som følge av dette. Husk at Ocean Winds som er vår partner og Equinor er de eneste som har reel kommersiell erfaring med flytene vind parker. Kanskje det er den største overraskelsen ift tildelingen i Scotwind. Men vi er selvfølgelig ydmyke for at det var veldig sterk konkurranse der også. ''

Altså. Mange av områdene i Skottland som ble tildelt er områder som er veldig langt frem i tid, og som ikke var av interesse for AOW i denne omgang.
undrende
18.01.2022 kl 21:11 4026

Uten å vite hva nevnte Mikkol skrev, så kommenterer jeg, Massakre, og massakre....
Det ser vel litt bedre ut i US akkurat nå, enn da OSE stengte
Slettet bruker
18.01.2022 kl 21:15 4006

Siden børsslutt 14. januar, altså på sist fredag, har kursen til AOW sunket 33,37 %, hovedsakelig grunnet at de ikke vant dette ene skotske anbudet, som att på til har oppstart langt frem i tid, om mange år. Andre anbud, med nærmere tidshorisont, avgjøres i løpet av 1Q 2022. Selskapet har flere muligheter og det er ikke dommedag av den grunn. Jeg tror derfor på et rekyl i morgen, kanskje 5-10 % opp. Oljeaksjer er passé... Det er "grønne aksjer" som gjelder nå!
Redigert 18.01.2022 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
undrende
18.01.2022 kl 21:35 3961

Aldri hyggelig å oppleve dette.
Det er dog et klassisk eksempel vil jeg si. ferskinger som kommer inn på slike forum, sluker alt rått, ingen antenner for faresignaler, totalt ukritisk til det som serveres.
Selv har jeg ikke tilstrekkelig kunnskap til å med hånden på hjertet anbefale en aksje til andre. Det ansvaret synes jeg er for stort.
Det jeg kan anbefale, er å gjøre seg kjent med forumet. Finne noen aksjer som kan være av interesse å følge. Kanskje utvide dette, forkaste noen. Bare følg med, les hva folk skriver. Vær ekstremt kritisk til hva man leser. Etter hvert blir det enkleste å sile ut all useriøsiteten. Den florerer det av på dette forumet. Kanskje havner man ned på, maksimalt, bare en håndfull skribenter fordelt på 10-15 tråder,man vil følge ekstra med på, som er verdt å høre på. Da først kan man kanskje gjøre noen forsiktige investeringer. Men det mest tidkrevende, det er å lese seg opp selv, gjøre ekstremt mye eget arbeide, sette seg inn i de selskaper man fatter interesse for, velge bort de som ikke passer, finne nye osv. Der kreves det mye arbeid. Jeg er nok ikke helt der.
Til orientering, hva jeg synes er bare bullshit, synsing, tro og håp........ Ja, det finner du nok av på AOW trådene i går og i dag
retur
18.01.2022 kl 21:36 4027

Ja kameraderi og det som er enda mer merkelig er at ow som er ekspert på flytende kun fikk bunnfaste .
desirata
19.01.2022 kl 05:24 3730

Kan du gi en grunn for at AOW skal ha en verdi på 3 Mia kroner. De har 300 mill cash, ingen omsetning og taper penger. Burde priset til 1-en krone, kun som en opsjons premie pga Aker connection. De andre nye Aker selskapene er også priset 2-3 ganger for høyt.

Warren Buffet: " Only when the tide run out, we can see who has been swimming naked"
Yostock
19.01.2022 kl 07:23 3596

De hadde tross alt en inntekt på 7 millioner. Kan tjene penger hvis p.p. går bra. De har aktive prosjekter i Korea, Sverige og California. Som kan være med å balansere budsjetter etterhvert.

Kommer sikkert til å falle videre pga anbudet i Skotland. Da kjøper jeg videre. Det er på en måte ikke et firma som kan gå konkurs. Aker har vel aldri gått bedre og Aker Bp er nå den nest største aktøren på norsk sokkel. Tenker de har et moralsk ansvar for å satse grønt, være omstillingsdyktige og ikke gi opp etter et anbud. Om ikke annet for å følge den grønne bølgen som andre oljeaktører nå følger opp. For at Aker skal være konkurransedyktige i fremtiden. Hva tenker du desirata.
Redigert 19.01.2022 kl 07:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2022 kl 08:04 3483

Teknologien og aktive prosjekter i Korea og USA. Flere store prosjekter ellers i verden de ligger godt an å lande, eksempelvis i Japan og i Norge. 47 % eierskap i Principle Power er verdt en del penger. Fra internettsiden til selskapet;

"With 75 MW of cumulative capacity in operation, Principle Power is the clear market leader in floating wind technology.

The company has secured exclusivity to supply the WindFloat® to commercial-scale projects totaling 4 GW and is supporting customers to deliver their portfolios of cost-competitive floating wind projects worldwide."

kilde: https://www.principlepower.com/projects

Et fall på over 30 %, grunnet at de ikke vant et anbud i ett land, mener jeg er en overdrivelse. Pluss Aker-systemet i ryggen (største eier) er en trygghet for videre samarbeid og stordriftsfordeler.
Redigert 19.01.2022 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
JeanPaul
19.01.2022 kl 08:11 3446

Aker/AkerH og AOW er nå strengt tatt helt uavhengige børsnoterte selskaper, virker som folk tror at det bare er å overføre litt penger mellom bankkontoene og så ordner alt seg.
JeanPaul
19.01.2022 kl 08:11 3466

Aker/AkerH og AOW er nå strengt tatt helt uavhengige børsnoterte selskaper, virker som folk tror at det bare er å overføre litt penger mellom bankkontoene og så ordner alt seg.
Yostock
19.01.2022 kl 08:19 3424

Det er Aker ASA sin grønne satsing. Hva skal Aker ASA leve av den dagen oljen blir lagt på hyllen. Det grønne skiftet kommer, selv om politikere liker oljen. Det er bare et spørsmål om tid. Store oljeselskaper satser nå, som Equinor på å posisjonere innen det grønne skiftet fordi de vet dette. Selvfølgelig blir Akh en sentral del av Aker asa i fremtiden. Er bare fordi de har valgt en selskapsstruktur som skiller seg fra equinor sin. Men satsingen er ikke noe
Mindre viktig for Aker enn equinor. Å bli forvirret av en selskapsstruktur er jo bare tull.
Redigert 19.01.2022 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
retur
19.01.2022 kl 08:42 3317

Vil aow blåse opp i dag etter stor overreaksjon eller er det fortsatt noen som må selge?
CapitaL
19.01.2022 kl 08:48 3278

De som ikke har solgt bør kanskje spørre seg selv om hvilke triggere som kan komme i nærmeste fremtid.. som kan hindre videre nedgang og shortsalg. Det bør iallfall ikke være noen tvil for noen om at AOW satset høyt og gikk på en kjempesmell i Scotland..

Her er listen over frieriene til skottene:

- Ocean Winds and Aker Offshore Wind Announce £235 Million Supply Chain Investment Package for Scotland

-Consortium led by Aker Offshore Wind secures blade recycling pilot project funding

-Vision Unveiled to Attract Manufacturing Base to Scotland for Floating Offshore Wind Industry

-Manifesto unveiled for Scotland's green industrial revolution with more than 5,000 new jobs

Det er iallfall lett å si i ettertid at det ikke hadde blitt lønnsomt å drive i Scotland.. mager trøst når kursen i motsatt fall fort vekk hadde vært det doble av i dag!

Hvilke triggere ventes de neste månedene? det bør komme noe bra før emi, om aksjonærverdiene skal berges.. det bør de som velger å sitte ha en formening om?
For ordens skyld.. jeg har solgt min post og tatt tapet nettopp fordi jeg ikke ser hva som skal stoppe videre fall den nærmeste tiden.
retur
19.01.2022 kl 08:55 3224

Hadde det vært et lurt trekk av aker og begynt med møller til olje plattformene for å bli mer grønn ?
Yostock
19.01.2022 kl 08:55 3226

Legger ved svar fra selskapet postet tidligere av annen bruker. Er bare et anbud folkens. Kommer mange mange flere:)

«Her er svaret jeg får fra AOW ang hvorfor de ikke fikk gjenomslag på budet deres i skottland og hvordan nederlaget vil påvirke fremtidige budrunder.

''Vi har fått noe tilbakemelding rundt dette, men er ikke helt enkelt å konkludere på. Hvis vi ser på hvem som har fått de områdene vi søkte på er det stort sett Scottish Power, Shell, BP, det er klart at disse kanskje stiller bedre enn oss akkurat i Skottland. De delte ut en hel del mer areal enn de hadde planlagt, vår take på dette er at en del av de kanskje mer ‘’overraskede’’ tildelingene er områder hvor det mest sannsynlig er svært krevende økonomi og mulig veldig langt frem ift mulighet for ilandføring av strøm. Vi søkte ikke på disse.

Vi tror ikke vår mulighet til å få tildeling i andre runder er svekket som følge av dette. Husk at Ocean Winds som er vår partner og Equinor er de eneste som har reel kommersiell erfaring med flytene vind parker. Kanskje det er den største overraskelsen ift tildelingen i Scotwind. Men vi er selvfølgelig ydmyke for at det var veldig sterk konkurranse der også. ''»
Redigert 19.01.2022 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Mikkol
19.01.2022 kl 08:58 3201

Men i alle dager! Må da gå ann å være skeptisk uten at man drar det til å handle om dommedag! Et forum har da godt av at ikke alle synger kombaja rundt et selskap, men at det også finnes noe som ser med skeptiske øyne. Jeg tror AOW fint kan bli bra, men først en del år frem i tid. Og hva som er bra da, kan godt hende blir på en lavere kurs enn idag. For jeg tror AOW kan få problemer når renten setter fart og at det vil komme emisjoner. Ikke ute etter å spre dommedagspropaganda, men en liten heads up til nye uerfarne småsparere :)