AOW 30kr
Dersom selskapet klarer å realisere sine fem prosjekter, ser jeg en verdi på over 30 kroner pr. aksje, sier analytiker Jonas Meyer !https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/11/19/7590143/sparebank-1-markets-mener-aker-offshore-wind-kan-bli-verdt-over-18-milliarder
Redigert 12.09.2021 kl 21:12
Du må logge inn for å svare
upsidedown
17.01.2022 kl 17:08
8469
Høyst tvilsomt at det vil meldes hvorfor de ikke vant kontrakt. Når de uttaler seg slik betyr det at de vil gå gjennom sitt eget bud for å finne ut om de kunne ha justert det og fortsatt regnet heim profitt. Det er utvilsomt viktig å komme i gang for AOW, men det er enda viktigere at det blir netto på bunnlinja når utbyggingsfasen er over.
TraderMom
17.01.2022 kl 16:34
8714
Slettet brukerskrev Mangel på referanseprosjekter?
Equinor fikk heller ikke tildeling, og understreker til DN at "– Vi mener selv at vi er godt rigget og har allerede en lang erfaring på flytende havvind, på samme måte som bunnfast." Så ikke mangel på referanseprosjekter nødvendigvis som var årsaken til Equinor-avslaget, men kan seff ha vært bidragende i AOW-tilfellet. Men Equinor hinter til lønnsomhet:
– Vi gir bud og ønsker å konkurrere på betingelser som kan gi lønnsomhet. Vi har en disiplinert vekststrategi. Så får vi komme tilbake mer konkret til dette tilfellet, etter at vi har fått en nærmere redegjørelse for hvorfor vi ikke nådde frem i akkurat denne runden, sier han og legger til:
https://www.dn.no/marked/aker-offshore-wind/kjell-inge-rokke/bonheur/aker-offshore-wind-stuper-etter-tildelingsprosess-vant-ingen-budrunder/2-1-1146300
– Vi gir bud og ønsker å konkurrere på betingelser som kan gi lønnsomhet. Vi har en disiplinert vekststrategi. Så får vi komme tilbake mer konkret til dette tilfellet, etter at vi har fått en nærmere redegjørelse for hvorfor vi ikke nådde frem i akkurat denne runden, sier han og legger til:
https://www.dn.no/marked/aker-offshore-wind/kjell-inge-rokke/bonheur/aker-offshore-wind-stuper-etter-tildelingsprosess-vant-ingen-budrunder/2-1-1146300
Redigert 17.01.2022 kl 16:40
undrende
17.01.2022 kl 16:33
8719
Det er bare en tanke, en spekulasjon på om konkurrenter har regnet seg fra marginer på anbudene. Det får tiden vise.
Det er nok veldig viktig å komme i posisjon for mange innen dette feltet, så også for AOW. Men vil vel tro at de setter marginene først.
Bare en tanke i grunn.
Det er nok veldig viktig å komme i posisjon for mange innen dette feltet, så også for AOW. Men vil vel tro at de setter marginene først.
Bare en tanke i grunn.
TraderMom
17.01.2022 kl 16:31
8724
Aha, skjønner - men i følge Equinors kommentar i DN har de ikke fått info enda om hvorfor de ikke nådde opp. Regner med det gjelder AOW også, ikke bare Equinor. Men vi får se, det kommer sikkert mer info i dagene som kommer.
Mangel på referanseprosjekter?
TraderMom
17.01.2022 kl 16:15
8918
Ja, tenkte det samme da jeg så kommentaren fra Equinor. Ser pent ut på CVen med tildeling, men om marginene ikke er gode så får man fort den i fleisen senere.
Kan det også være at de ikke ville ha Ocean Winds med både på fixed og floating, for å unngå at de blir 'for store'? Kun ren spekulasjon fra min side, naturligvis. Skal uansett bli interessant å høre hva som siger ut av informasjon om hva Equinor og AOW ikke kom i mål på.
Kan det også være at de ikke ville ha Ocean Winds med både på fixed og floating, for å unngå at de blir 'for store'? Kun ren spekulasjon fra min side, naturligvis. Skal uansett bli interessant å høre hva som siger ut av informasjon om hva Equinor og AOW ikke kom i mål på.
Patron72
17.01.2022 kl 16:05
9042
Equinor fikk heller ikke kontrakt.
Sånn er det. You win some you loose some.
Men jeg mener dette er et hardt slag i trynet for aow. Nå må de jaggu hoste opp noe kjapt.
Somling i japan. De har hatt 6 mnd nå som foretrukken budgiver.
Come on sier jeg?
Sånn er det. You win some you loose some.
Men jeg mener dette er et hardt slag i trynet for aow. Nå må de jaggu hoste opp noe kjapt.
Somling i japan. De har hatt 6 mnd nå som foretrukken budgiver.
Come on sier jeg?
HP17
17.01.2022 kl 15:58
9128
Er ikke AOW konkurransedyktige på slike prosjekter?
Hvordan skal AOW klare å reise seg igjen nå på kort sikt, det ser jo ut som investorene i dag tømmer seg for aksjer i AOW?
Hvordan skal AOW klare å reise seg igjen nå på kort sikt, det ser jo ut som investorene i dag tømmer seg for aksjer i AOW?
undrende
17.01.2022 kl 15:55
9167
Jeg forventer at Aker selskapene nå har lært seg å regne på prosjektene.
Det burde være tilstrekkelig kompetanse for dette. De har jo b.l.a AKSO å støtte seg på, som har hatt sterkt fokus på marginer det siste året.
Her kan det godt, og det vil ikke forundre meg, at tilbydere har regnet seg fra ethvert overskudd på disse havvind prosjektene. Alt for å komme i posisjon. Ikke alle har vel tidligere prosjekter av denne typen å støtte seg på. Ikke har de en størrelse som Aker Solution, med utallige offshore prosjekter å støtte seg på heller.
Det er uansett bedre å ikke komme i betraktning, enn å gå inn i anbudsrunder med negative marginer.
Det burde være tilstrekkelig kompetanse for dette. De har jo b.l.a AKSO å støtte seg på, som har hatt sterkt fokus på marginer det siste året.
Her kan det godt, og det vil ikke forundre meg, at tilbydere har regnet seg fra ethvert overskudd på disse havvind prosjektene. Alt for å komme i posisjon. Ikke alle har vel tidligere prosjekter av denne typen å støtte seg på. Ikke har de en størrelse som Aker Solution, med utallige offshore prosjekter å støtte seg på heller.
Det er uansett bedre å ikke komme i betraktning, enn å gå inn i anbudsrunder med negative marginer.
Arne_And
17.01.2022 kl 15:41
9273
Er det noe vits å kjøpe med begge hender i dag da? Mange som har tre dagers regelen etter bad news. Vi får se om AOW følger den. Altså fall i 3 dager før den møter bunn. Emisjon er ikke et tema før de lander kontrakter og trenger cash for å investere. Det er i alle fall signalene. Når kan de få tildeling i Norge på flytende offshore wind? Hva slags tidsperspektiv snakker vi om?
upsidedown
17.01.2022 kl 15:37
9350
Jeg solgte ut noe rundt 10, og ser de nærmeste dagene som kjøpsmulighet. Har fortsatt snitt lavt på 3-tallet.
Det er flere vinkler å se dette fra. En kan være at de som fikk tilslagene har betalt overpris for vindrettighetene. Ser at Equinor er inne på tanken og i dette faget må de regnes som veteraner.
Hvis noen husker Røkkes intervju på Pareto-konferansen høsten 2020, så hadde han ei klar melding ut. Det var slutt på den tiden selskaper under Aker-paraplyen ville by på prosjekter bare for å skaffe seg arbeid.
Det er flere vinkler å se dette fra. En kan være at de som fikk tilslagene har betalt overpris for vindrettighetene. Ser at Equinor er inne på tanken og i dette faget må de regnes som veteraner.
Hvis noen husker Røkkes intervju på Pareto-konferansen høsten 2020, så hadde han ei klar melding ut. Det var slutt på den tiden selskaper under Aker-paraplyen ville by på prosjekter bare for å skaffe seg arbeid.
undrende
17.01.2022 kl 15:26
9414
" Hvordan kan en ekstern person ha kontroll på det så kort tid etter at nyheten er ute,"
Her tenkte jeg på AOW jeg da, ikke denne eksterne personen.
Emisjon kommer man nok ikke utenom er jeg redd. Ikke mange hundre millionene igjen i kassa.
Her tenkte jeg på AOW jeg da, ikke denne eksterne personen.
Emisjon kommer man nok ikke utenom er jeg redd. Ikke mange hundre millionene igjen i kassa.
Redigert 17.01.2022 kl 15:29
10PS
17.01.2022 kl 15:26
9369
Se innslaget på Finansavisen TV så ser du at det ikke er fare for emisjon før de har fått kontrakt i boks. Så her må jeg skuffe deg angående emisjon som du trekker frem i annet hvert innlegg av en eller annen grunn ;-)
Skalleknarp
17.01.2022 kl 15:19
9424
Overskriften om AOW kurs som stuuuuper ligger fortsatt på topp i HO - normalt bruker slike nyheter å sige ned på siden etterhvert. Merkelig også at man kan konkludere med så mye allerede minutter etter at AOW ikke fikk et oppdrag. Vanskelig å få vind oppdrag i Norge, Emisjon mm. Ja ja - slik går no dagan. Da sier bare jeg - "Time will show"
Det jeg lurer på er hvor mange mil de har svidd på scottland Har sagt det lenge aow må slutte å tilby andre deres fortrinn som tjenestene til akso
TraderMom
17.01.2022 kl 15:01
4520
Hvordan kan en ekstern person ha kontroll på det så kort tid etter at nyheten er ute, når ikke selskapene selv har den infoen? Leser man intervjuet med Equinor, som heller ikke fikk tildeling, så avventer de redegjørelsen om hvorfor de ikke fikk tildeling:
undrende
17.01.2022 kl 14:54
4599
Det har de nok kontroll på vil jeg tro. men det er klart, det kreves en anstrengelse igjen nå.
Slike gratis analyser har vi vel sett nok eksempler på, er til for å hjelpe de som ellers får egne VIP analyser.
For min del, så handler jeg svært sjelden etter disse.
men jeg tror det vil bli emisjon veldig snart
Slike gratis analyser har vi vel sett nok eksempler på, er til for å hjelpe de som ellers får egne VIP analyser.
For min del, så handler jeg svært sjelden etter disse.
men jeg tror det vil bli emisjon veldig snart
Chupachups
17.01.2022 kl 14:52
4503
Bamse skrev De har mange prosjekter 😊
Er det satt noe dato på fremtidige prosjekter? Vil det være flere før Q3? Japan og Norge etc.
TraderMom
17.01.2022 kl 14:51
4489
Equinor-sitat fra dn.no nå i ettermiddag:
I tillegg til Aker Offshore Wind ble også energiselskapet Equinor utelatt i tildelingene.
– Vi er jo selvfølgelig skuffet, vi hadde jobbet for dette. Men vi forventer ikke å vinne alle auksjoner vi er en del av, sier talsmann Magnus Frantzen Eidsvold i Equinor. Vi gir bud og ønsker å konkurrere på betingelser som kan gi lønnsomhet. Vi har en disiplinert vekststrategi. Så får vi komme tilbake mer konkret til dette tilfellet, etter at vi har fått en nærmere redegjørelse for hvorfor vi ikke nådde frem i akkurat denne runden.
I tillegg til Aker Offshore Wind ble også energiselskapet Equinor utelatt i tildelingene.
– Vi er jo selvfølgelig skuffet, vi hadde jobbet for dette. Men vi forventer ikke å vinne alle auksjoner vi er en del av, sier talsmann Magnus Frantzen Eidsvold i Equinor. Vi gir bud og ønsker å konkurrere på betingelser som kan gi lønnsomhet. Vi har en disiplinert vekststrategi. Så får vi komme tilbake mer konkret til dette tilfellet, etter at vi har fått en nærmere redegjørelse for hvorfor vi ikke nådde frem i akkurat denne runden.
Audi Mannen
17.01.2022 kl 14:48
4498
Jeg tar med meg disse sitatene fra Warren Buffet når det røyner på:
“If you aren’t willing to own a stock for 10 years, don’t even think about owning it for 10 minutes.”
“I will tell you how to become rich. Close the doors. Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful.”
“No matter how great the talent or efforts, some things just take time. You can’t produce a baby in one month by getting nine women pregnant.”
"The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient."
“If you aren’t willing to own a stock for 10 years, don’t even think about owning it for 10 minutes.”
“I will tell you how to become rich. Close the doors. Be fearful when others are greedy. Be greedy when others are fearful.”
“No matter how great the talent or efforts, some things just take time. You can’t produce a baby in one month by getting nine women pregnant.”
"The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient."
TraderMom
17.01.2022 kl 14:41
4550
Bør man ikke ha mer informasjon om hvorfor AOW ikke fikk tildeling i dag, før man drar noen konklusjoner? Kan det være grep AOW kan ta i forkant av norsk tildeling, for å rette opp det som gjorde at det ikke gikk veien i ScotWind? Med Statkraft på laget i Norge, så er det et rimelig sterkt team.
Tragisk dette og lurere på hva AOW tapte på? Hva var feil med konsepte kontra Magnora og BP. Kan tenke meg det er dyster nå på kontoret nå :-(
undrende
17.01.2022 kl 14:30
4414
Mindre sjanse for andre tildelinger til AOW nå?
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/17/7803684/video-analytiker-om-aker-offshore-wind-fallet-sjansen-er-mindre-for-at-de-far-noe-i-norge-na
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/17/7803684/video-analytiker-om-aker-offshore-wind-fallet-sjansen-er-mindre-for-at-de-far-noe-i-norge-na
Skalleknarp
17.01.2022 kl 14:30
4384
Trist og leit akkurat i dag men KIR og AOW gir seg ikke så lett - skal man være med her må man selvsagt også tåle å tape selv om det er surt x 5. (Det bør vel bare skjerpe appetitten). Jeg lukker skuffen pent og pyntlig og lar aksjene ligge der til neste anledning og good news som jeg er ganske så sikker vil komme. Ha en fin ettermiddag. :)
Redigert 17.01.2022 kl 14:31
Mikkol
17.01.2022 kl 14:24
4399
Hjelpes, glad jeg kom meg ut på 10kr for et drøyt år siden! Her kommer det emisjoner på løpende bånd fremover. Utvanning er uunngåelig! Hjelper vel ikke selskapet at renten skal opp når inntektene ikke er til stedet. Selg.....
undrende
17.01.2022 kl 14:12
4512
Naturligvis leit dette her for aksjonærene som hadde ett berettiget håp i dag.
Fikk bange anelser på kursutviklingen på nyåret. Noe måtte ha skjedd etter at aksjen fløy opp mot 5.50 rundt nyttår, for deretter å bakke.
Helt sikker på at noen vet mer enn andre, hvem som får tildelinger, hvem som ikke får. Da hjelper det lite om AOW i seg selv holder kortene tett, eller det hjelper lite om det lekker i et ledd. Var en fin aksje å trade i hele høsten. Nå vet jeg ikke. Er den død? for trading. Emisjon vil vel trekke denne ytterligere ned nå?
Fikk bange anelser på kursutviklingen på nyåret. Noe måtte ha skjedd etter at aksjen fløy opp mot 5.50 rundt nyttår, for deretter å bakke.
Helt sikker på at noen vet mer enn andre, hvem som får tildelinger, hvem som ikke får. Da hjelper det lite om AOW i seg selv holder kortene tett, eller det hjelper lite om det lekker i et ledd. Var en fin aksje å trade i hele høsten. Nå vet jeg ikke. Er den død? for trading. Emisjon vil vel trekke denne ytterligere ned nå?
10PS
17.01.2022 kl 14:09
4519
Samme her. Tror ikke denne muligheten kommer igjen. Først ble jeg skuffet så skuflet jeg innpå det jeg kunne. Solgte noen andre.
Bamse
17.01.2022 kl 14:09
4498
Slettet brukerskrev Skal vel ned på 2 tallet nå aow har brukt mye cash på promotering scotwind
De har mange prosjekter 😊
undrende
17.01.2022 kl 14:08
4508
Skrek ikke du kjøp tidlig på dagen da, og deretter halveis oppe på 4 tallet?
Godt du hadde noen kroner igjen da den bikket under 4 kr da.
Godt du hadde noen kroner igjen da den bikket under 4 kr da.
Skal vel ned på 2 tallet nå aow har brukt mye cash på promotering scotwind
Bamse
17.01.2022 kl 13:56
4222
Slettet brukerskrev Bare å selge rubbel å stubb
Det ble en svært dag men jeg solgte mere av Aker clean og puttet de inn i AOW😊
Yostock
17.01.2022 kl 13:36
4377
Det er bra du er på ballen Gullhaugen. Aow kommer helt sikkert sterkere tilbake.
Gullhaugen
17.01.2022 kl 13:26
4201
har kjøpt med begge hender under 4 i dag. Snart kommer norske og andre tildelinger som blir store for aow . Pust ut
Yostock
17.01.2022 kl 13:24
4227
Ja er skuffende dårlig. Aow gikk hardt inn og promoteringen var litt for omstendelige. De må hente krefter og komme tilbake sterkere i feks. USA, Tyskland eller Scotwind 2. De kan fint klare det på dette tidspunktet. Selv om dette var et stort tap.
TraderMom
17.01.2022 kl 12:38
4715
Enig i at det er billig inngang nå, men linkene dine er til henholdvis fixed og floating - må skille mellom de to i ScotWind. OW vant fixed, men ikke floating som var med AOW.
Synd, men vi får krysse fingrene for at det går veien i noen av de neste tildelingene som kommer i 2022 :-)
Synd, men vi får krysse fingrene for at det går veien i noen av de neste tildelingene som kommer i 2022 :-)
Bullfight
17.01.2022 kl 12:34
4700
Høy ? Nå tuller du, men at AOW ikke nådde opp var skuffende med den tyngden AKER systemet har i markedet.
Jarnar
17.01.2022 kl 12:31
4769
Kvittet med med AOW. Det blir for mye jippo og mediestyr og for lite substans. Så de lurer seg selv og småaksjonærene. Magnora er det tvert motsatte. Jobber stille og målrettet, får ting til. Men nå er de litt for høye til inngang.
Gullhaugen
17.01.2022 kl 12:19
4902
Her er jo AOW med: https://www.oceanwinds.com/news/uncategorized/ocean-winds-consolidates-scottish-power-production-in-the-moray-firth-celebrates-scotwind-award-of-moray-firth-site/
https://www.oceanwinds.com/news/uncategorized/ocean-winds-and-aker-offshore-wind-announce-partnership-for-floating-offshore-wind-energy-in-scotland/
Det kommer flere store anbud nå. Nå er inngangen billig :)
https://www.oceanwinds.com/news/uncategorized/ocean-winds-and-aker-offshore-wind-announce-partnership-for-floating-offshore-wind-energy-in-scotland/
Det kommer flere store anbud nå. Nå er inngangen billig :)
Redigert 17.01.2022 kl 12:22
Ikke nok m det røkke har brukt mil på budet hverken main eller aow fikk .akh er på randen .
Skalleknarp
17.01.2022 kl 12:17
4863
La merke til at det stod at hvis noen ikke signerte kontraktene de fikk gikk tildelingen til neste bidder..? Kan det være noen lucky looser mulighet for AOW her da...? Kanskje noen får kalde føtter på nytt omnråde? Evig optimist. :)
Redigert 17.01.2022 kl 12:17
JanOrge
17.01.2022 kl 12:09
5032
Bw ideol også... Handles til drøye 750 mnok i selskapsverdi. Under bok der altså. Aow er på fire ganger bok uten tildeling. Hvorfor tviholde på aow?
HP17
17.01.2022 kl 12:07
5060
Det var jo meget skuffende og sammen med at en ny emisjon kan være nært forestående så er ikke dette lovende for kursutviklingen til AOW.
Røkke veddet aggressivt på vind – men nå må han hoste opp flere sjetonger
En ny emisjon i Aker Offshore Wind er trolig bare dager eller uker unna
https://www.dn.no/borskommentar/aker-offshore-wind/kjell-inge-rokke/rokke-veddet-aggressivt-pa-vind-men-na-ma-han-hoste-opp-flere-sjetonger/2-1-1144354
Røkke veddet aggressivt på vind – men nå må han hoste opp flere sjetonger
En ny emisjon i Aker Offshore Wind er trolig bare dager eller uker unna
https://www.dn.no/borskommentar/aker-offshore-wind/kjell-inge-rokke/rokke-veddet-aggressivt-pa-vind-men-na-ma-han-hoste-opp-flere-sjetonger/2-1-1144354
TraderMom
17.01.2022 kl 12:03
5146
Jada, bare å puste med magen og handle litt ekstra om man har mulighet til det. Hadde naturligvis vært morsomst om det gikk veien med ScotWind1, men det kommer også en ScotWind2. I mellomtiden er det Japan, Sør Korea, Sverige, USA, Tyskland ... Her kan fortsatt veldig mye spennende skje i 2022 :-)