Akobo Minerals på Euronext notc
Hva trur dere utsikten om dette eneste norske gullselskapet? Ble børsnotert forrige fredag
GullogGråstei
26.10.2021 kl 00:20
4738
En annen ting jeg liker med denne meldingen er at selskapet nok en gang bekrefter at de leverer på sine planer og at de angriper alle former for risiko til beste for aksjonærene. Jeg ble selv fristet inn i denne aksjen av en risikovillig bekjent, men har over tid virkelig latt meg overbevise av selskapets ledelse og evne til å levere som de lover. Det er en tillit der som gjør at jeg føler meg stadige tryggere på investeringen min (med alle de forbehold som fortsatt gjelder et selskap med fremtidig oppstart av gruvedrift i et urolig land i Afrika).
GullogGråstei
26.10.2021 kl 20:07
4640
Omtale i Finansavisen i dag: https://finansavisen.no/nyheter/ravarer/2021/10/26/7759997/toppsjefen-den-viktigste-utfordringen-er-trolig-lost
Jeg mener at journalisten er litt vel opphengt i det gamle ressursestimatet på 52 000 unser fra Segele. I realiteten har selskapet kommet et godt stykke videre nå og står på trappene til å oppdatere dette estimatet med en betydelig økning i løpet av det neste kvartalet.
Jeg mener at journalisten er litt vel opphengt i det gamle ressursestimatet på 52 000 unser fra Segele. I realiteten har selskapet kommet et godt stykke videre nå og står på trappene til å oppdatere dette estimatet med en betydelig økning i løpet av det neste kvartalet.
Redigert 26.10.2021 kl 20:07
Du må logge inn for å svare
Billyjojimbob
13.01.2022 kl 16:36
4064
GullogGråstei
27.01.2022 kl 12:15
3822
Den beste forklaringen på at kursen har gått ned på gode nyheter er at det i samme børsmelding står at man har foretatt en utsettelse av de oppdaterte ressursestimatene som etter planen skulle komme ved inngangen til det nye året.
Mitt inntrykk etter å ha forhørt meg med selskapet er at dette ikke er noe å legge vekt på. Man ønsker bare å få sendt mest mulig grunnlag for analyse til laboratoriet som gjør tredjepartsanalysen. Oppdaterte ressursestimater vil foreligge før emisjonen som kommer til sommeren. Desto større reserver man har ved emisjonen, desto bedre emisjonskurs får selskapet. Jeg er veldig overbevist om at det kommer spennende nyheter som vil heve kursen før emisjonen.
Jeg tror dessuten at noen handler i aksjen på teknisk analyse og at det er mulig å spore en svakt synkende teknisk tendens for støtten i aksjen. Dette er for meg helt irrelevant så lenge det går an å prise aksjen på underliggende verdier med mye større presisjon. Jeg mener at kursen burde vært mellom 12 og 16 kroner pr. aksje selv om veldig konservative forutsetninger legges til grunn.
Av andre nyheter som er relevante for Akobo er det også verdt å merke seg at unntakstilstanden i Etiopia ble opphevet av det etiopiske parlementet i går (26. januar). Denne aksjen er et godt kjøp på dagens nivå.
Mitt inntrykk etter å ha forhørt meg med selskapet er at dette ikke er noe å legge vekt på. Man ønsker bare å få sendt mest mulig grunnlag for analyse til laboratoriet som gjør tredjepartsanalysen. Oppdaterte ressursestimater vil foreligge før emisjonen som kommer til sommeren. Desto større reserver man har ved emisjonen, desto bedre emisjonskurs får selskapet. Jeg er veldig overbevist om at det kommer spennende nyheter som vil heve kursen før emisjonen.
Jeg tror dessuten at noen handler i aksjen på teknisk analyse og at det er mulig å spore en svakt synkende teknisk tendens for støtten i aksjen. Dette er for meg helt irrelevant så lenge det går an å prise aksjen på underliggende verdier med mye større presisjon. Jeg mener at kursen burde vært mellom 12 og 16 kroner pr. aksje selv om veldig konservative forutsetninger legges til grunn.
Av andre nyheter som er relevante for Akobo er det også verdt å merke seg at unntakstilstanden i Etiopia ble opphevet av det etiopiske parlementet i går (26. januar). Denne aksjen er et godt kjøp på dagens nivå.
GullogGråstei
29.01.2022 kl 10:27
3759
Det fine med denne omfattende rapporten om Akobo Minerals er at den gir leseren en veldig helhetlig forståelse for selskapet i tillegg til en grundig verdivurdering der alle forutsetningene er tydelig forankret. Anbefales!
https://investornytt.no/akobo-minerals-en-spennende-investering-pa-kort-og-lang-sikt/
https://investornytt.no/akobo-minerals-en-spennende-investering-pa-kort-og-lang-sikt/
Staffanstorp
04.02.2022 kl 08:41
3567
https://www.youtube.com/watch?v=_6i7ir3UbxA
https://www.youtube.com/watch?v=BDxvqtzQKIk
OSLO, 3 February 2022: Akobo Minerals (Euronext Oslo - "AKOBO"), the
Scandinavian-based Ethiopian gold exploration and mining company, has announced
details of the first ever flight to land at a new airstrip which it has funded
and built in Dima. The Super King Air 350 twin-turboprop aircraft carried
representatives from Akobo Minerals and the Ethiopian Civil Aviation Authority
on the inaugural flight and is a seminal moment in the ongoing development of
local business and community activities.
Built over the course of just 70 days for design, approval and construction, the
1100-metre-long airstrip lies only a couple of kilometres from Akobo Minerals'
mining operation and can accommodate aircraft carrying up to 40 passengers. It
will allow the company to bring in goods and personnel more effectively, allow
for any medical evacuation and, not least, provide a secure transportation route
of gold to Addis Ababa prior to onward distribution to international buyers once
gold production commences in a few months. Until now, the nearest airstrip has
been located in Jima, at least a six-hour journey by road.
Jørgen Evjen, CEO of Akobo Minerals, stated: "The opening of our own airstrip is
an important landmark for the company and is a clear indication of our
capabilities when it comes to major engineering projects as we seek build out
our new mining operation.
"The airstrip is also a significant part of our ongoing ESG [environment, social
and governance] program as it will also mean access for the local community to
important services that the region has never seen before - from a reduction in
travel times to access to deliveries of goods and emergency medical assistance.
I am sure that the landing of this aircraft will be remembered for many years to
come as it marks a huge milestone for the opportunities now available to the
local population."
Best regards,
Jørgen Evjen
CEO Akobo Minerals AB and Etno Mining P.l.c
Mob NO: +47 92 80 40 14
Mob ET: +251 944 76 2428
email: jorgen@akobominerals.com
https://www.youtube.com/watch?v=BDxvqtzQKIk
OSLO, 3 February 2022: Akobo Minerals (Euronext Oslo - "AKOBO"), the
Scandinavian-based Ethiopian gold exploration and mining company, has announced
details of the first ever flight to land at a new airstrip which it has funded
and built in Dima. The Super King Air 350 twin-turboprop aircraft carried
representatives from Akobo Minerals and the Ethiopian Civil Aviation Authority
on the inaugural flight and is a seminal moment in the ongoing development of
local business and community activities.
Built over the course of just 70 days for design, approval and construction, the
1100-metre-long airstrip lies only a couple of kilometres from Akobo Minerals'
mining operation and can accommodate aircraft carrying up to 40 passengers. It
will allow the company to bring in goods and personnel more effectively, allow
for any medical evacuation and, not least, provide a secure transportation route
of gold to Addis Ababa prior to onward distribution to international buyers once
gold production commences in a few months. Until now, the nearest airstrip has
been located in Jima, at least a six-hour journey by road.
Jørgen Evjen, CEO of Akobo Minerals, stated: "The opening of our own airstrip is
an important landmark for the company and is a clear indication of our
capabilities when it comes to major engineering projects as we seek build out
our new mining operation.
"The airstrip is also a significant part of our ongoing ESG [environment, social
and governance] program as it will also mean access for the local community to
important services that the region has never seen before - from a reduction in
travel times to access to deliveries of goods and emergency medical assistance.
I am sure that the landing of this aircraft will be remembered for many years to
come as it marks a huge milestone for the opportunities now available to the
local population."
Best regards,
Jørgen Evjen
CEO Akobo Minerals AB and Etno Mining P.l.c
Mob NO: +47 92 80 40 14
Mob ET: +251 944 76 2428
email: jorgen@akobominerals.com
thief
04.02.2022 kl 13:33
3531
Ikke lett å få kjøpt seg aksjer her,lite volum 🙂Fått tatt en liten inngang, så får man fylle på!Virker som et meget spennende case,med stor oppside.Kan virkelig bli bra med nye ressursanslag og start av produksjon.Nytt resursestimat skulle vel komme i løpet av q1!
GullogGråstei
05.02.2022 kl 16:02
3484
Oppdaterte ressursanslag kommer før emisjonen, men kanskje ikke så lenge før, ettersom selskapet vil ønske å synliggjøre mest mulig verdier før de henter penger i markedet. Jeg tipper utgangen av q1. Det ligger uansett implisitte forventninger til økte ressurser i de børsmeldingene som har blitt sendt ut om synlig gull, senest nå i januar. I den meldingen stod det også at ressursestimatene kommer litt senere.
Akobo er nøye med å ta den formelle ruten via tredjepartslaboratorier før de kommer med konkrete påstander, selv om de sikkert allerede sitter på noen interne beregninger.
For øvrig er det en del andre triggere i den analysen som kan påvirke kursen i q1 og q2. Forlengelse av letelisensen vil kunne skape ro og mindre grunn til å tenke på letefremdrift.
Ut fra børsmeldingene som sier at fullt letefokus med alle riggene nå er i Segele, fremstår det tydelig at selskapet ønsker å sikre seg mest mulig gullreserver til anlegget som snart kommer der, fremfor å akselerere letingen i Joru. Jeg tror det er lurt, spesielt i kombinasjon med forlenget letelisens.
Da kan selskapet fortsette å utvikle seg i årene fremover kun basert på egne inntekter og uten å hente penger i emisjoner. Sannsynligvis kan man også håpe på utbytter allerede fra neste år.
Akobo er nøye med å ta den formelle ruten via tredjepartslaboratorier før de kommer med konkrete påstander, selv om de sikkert allerede sitter på noen interne beregninger.
For øvrig er det en del andre triggere i den analysen som kan påvirke kursen i q1 og q2. Forlengelse av letelisensen vil kunne skape ro og mindre grunn til å tenke på letefremdrift.
Ut fra børsmeldingene som sier at fullt letefokus med alle riggene nå er i Segele, fremstår det tydelig at selskapet ønsker å sikre seg mest mulig gullreserver til anlegget som snart kommer der, fremfor å akselerere letingen i Joru. Jeg tror det er lurt, spesielt i kombinasjon med forlenget letelisens.
Da kan selskapet fortsette å utvikle seg i årene fremover kun basert på egne inntekter og uten å hente penger i emisjoner. Sannsynligvis kan man også håpe på utbytter allerede fra neste år.
Redigert 05.02.2022 kl 20:11
GullogGråstei
05.02.2022 kl 20:21
3440
Men det er helt riktig at det er lite volum i aksjen. Hvis man har lyst på en betydelig post må man enten være tålmodig eller være forberedt på å sende kursen opp 40-50 øre. Tilsvarende er det hvis man vil ut. Men det var enda mindre omsetning i aksjen da den var på NOTC i fjor vår, hvis det er et lyspunkt. Omsetningen har sakte tatt seg opp, spesielt etter at den ble notert på Euronext Growth.
Straks dette selskapet blir mer modent tror jeg at det kan bli interessant også for ymse fond i og med at det legges så mye vekt på etikk, samfunnsansvar og ESG fra selskapets side.
Straks dette selskapet blir mer modent tror jeg at det kan bli interessant også for ymse fond i og med at det legges så mye vekt på etikk, samfunnsansvar og ESG fra selskapets side.
Redigert 05.02.2022 kl 20:21
Struts
25.02.2022 kl 16:10
3284
Muligens litt nostalgisk og alkymistiske betraktninger. Men jeg har sans for firmaets ledelse, deres positivisme, engasjement og ansettelse av nye som lokale eksperter, opprettelse av infrastruktur (til og med egen flystripe!). Og at det ser ut som de bygger sten for sten i et land ikke helt uten konflikter. Men mindre så i sør enn i nord, så vidt jeg forstår. En krukke i enden av regnbuen? Ja, kanskje det. Og det hadde vel gavnet alle, både Etiopia og aksjonærer. Nok om det, uansett tatt nok et lodd her.
Redigert 25.02.2022 kl 16:25
GullogGråstei
25.02.2022 kl 21:01
3252
Ja, når man setter seg inn i selskapet og får nok kunnskap om hvordan ledelsen tenker, er det veldig åpenbart at her eksisterer det en genuin vilje til å gjøre ting _bedre_ enn både historiske gruveselskaper på børsen og også bedre enn selskapets større konkurrenter på helt konkrete - og ganske originale - områder. Både når det gjelder etikk, transparens og med tanke på å være «good corporate citizen».
Jeg liker veldig godt at man faktisk ser ut til å lykkes med en slik strategi, både med tanke på å skape resultater for lokalsamfunnet, men også med tanke på suksess etter tradisjonelle forretningskriterier.
Ingen ting vil glede meg mer enn å vite at jeg både får veldig god avkastning på en investering jeg gjør samtidig som selskapet jeg er medeier i bidrar til varig positiv utvikling av lokalsamfunnet.
Jeg liker veldig godt at man faktisk ser ut til å lykkes med en slik strategi, både med tanke på å skape resultater for lokalsamfunnet, men også med tanke på suksess etter tradisjonelle forretningskriterier.
Ingen ting vil glede meg mer enn å vite at jeg både får veldig god avkastning på en investering jeg gjør samtidig som selskapet jeg er medeier i bidrar til varig positiv utvikling av lokalsamfunnet.
Redigert 25.02.2022 kl 21:02
Elproff
01.08.2022 kl 08:40
2669
Akobo signerer ny avtale
https://investornytt.no/akobo-minerals-signerer-avtale-med-gruveentreprenor/
https://investornytt.no/akobo-minerals-signerer-avtale-med-gruveentreprenor/