NRC - STERK TALL. HAR SNUDD SKUTEN
Langt bedre drift
Forbedringsprogrammene virker, og EBITDA gikk fra minus til pluss
NRC Group forbedret driften i fjerde kvartal, og fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på pluss 53 millioner kroner – sammenlignet med minus 19 millioner kroner i samme periode året før.
Inklusive av- og nedskrivninger gikk driftsresultatet (EBIT) fra minus 95 til minus 16 millioner kroner.
Selskapet skriver at flere tiltak ble gjort i 2020 for å bedre lønnsomheten, og konkluderer med at forbedringsprogrammer har gitt tilfredsstillende resultater. For eksempel har fremgangen vært betydelig for den norske jernbanevirksomheten
Sus
Fru Blom
Forbedringsprogrammene virker, og EBITDA gikk fra minus til pluss
NRC Group forbedret driften i fjerde kvartal, og fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på pluss 53 millioner kroner – sammenlignet med minus 19 millioner kroner i samme periode året før.
Inklusive av- og nedskrivninger gikk driftsresultatet (EBIT) fra minus 95 til minus 16 millioner kroner.
Selskapet skriver at flere tiltak ble gjort i 2020 for å bedre lønnsomheten, og konkluderer med at forbedringsprogrammer har gitt tilfredsstillende resultater. For eksempel har fremgangen vært betydelig for den norske jernbanevirksomheten
Sus
Fru Blom
BLOODLINE
15.03.2021 kl 16:03
3460
Vil du sensurere bort meninger fordi du ikke liker sannheter?;) Overskuddet fra denne fille kontrakten holder ikke til dieselen en gang;) NRC Norge er på papiret konkurs, helt utrolig å være så naiv
BLOODLINE
15.03.2021 kl 16:05
3548
Det viktigste at det ble Finland?;) Ler herfra til banken:) NRC Norge har ikke inngått en eneste stor kontrakt dette kvartalet. Alt er utsatt eller avlyst eller kontrakter inngått med andre en NRC. Ikke rart tenker jeg, politikerne ser at BaneNor sammen med NRC er alt for dyre og det har vært milliardsløsing. Legg ned NRC Norge og spar penger er mitt tips
Redigert 15.03.2021 kl 16:12
Du må logge inn for å svare
Odi.1
15.03.2021 kl 16:26
3548
Super utvikling nå, helt klokkeklar retning.
Supert med nok en 50 mil kontrakt, snart tikker det inn større saker , da håper jeg vi er tikket over 20 kr og volumet holder dette nivået fremover.
Supert med nok en 50 mil kontrakt, snart tikker det inn større saker , da håper jeg vi er tikket over 20 kr og volumet holder dette nivået fremover.
BLOODLINE
15.03.2021 kl 16:28
3577
Snart og håp er vel ikke så mye å støtte seg på;) Her blir det ragnarokk for NRC i Norge, det ser vi alle
Thindex
15.03.2021 kl 18:16
3555
Hehe, da kan vi le sammen til banken senere i år :).
Det er korrekt som du sier at: "NRC Norge har ikke inngått en eneste stor kontrakt dette kvartalet". Ordreboka må fylles, og det til riktige priser, det er det viktigste. Både i Norge og Sverige. At Finland som allerede tjener bra med penger og har fulle ordrebøker vinner mer, er jo bare fantastisk :).
Det er korrekt som du sier at: "NRC Norge har ikke inngått en eneste stor kontrakt dette kvartalet". Ordreboka må fylles, og det til riktige priser, det er det viktigste. Både i Norge og Sverige. At Finland som allerede tjener bra med penger og har fulle ordrebøker vinner mer, er jo bare fantastisk :).
Esivon
16.03.2021 kl 07:01
3464
Ny melding i går. Usikker på hvordan dette vil påvirke kursen.
Aksjeopsjoner til primærinnsidere i NRC Group
Fem personer i ledergruppen i NRC Group er tildelt aksjeopsjoner som kan utøves over de neste tre årene, skriver selskapet i en melding. Inntil en tredjedel av beløpet kan utøves hvert av de neste tre årene, og til kurs 27,87 NOK
Aksjeopsjoner til primærinnsidere i NRC Group
Fem personer i ledergruppen i NRC Group er tildelt aksjeopsjoner som kan utøves over de neste tre årene, skriver selskapet i en melding. Inntil en tredjedel av beløpet kan utøves hvert av de neste tre årene, og til kurs 27,87 NOK
Zolly
16.03.2021 kl 09:11
3626
Det er positivt med opsjoner. Det gir ledergruppen rett men ikke plikt til å kjøpe til kurs kr 27,87. Skal jo være et incentiv for ansatte, så man regner jo med at kursen da vil være vesentlig høyere enn kr 27,87 innenfor de 3 neste årene.
BLOODLINE
16.03.2021 kl 10:23
3790
Blir nok et kraftig underskudd i den norske driften, drar ned både omsetning og resultat. Tipper NRC leverer et stort underskudd i q1-q2 og tapper selskapet for penger. Nye nedskrivinger er obligatorisk og da påfølgende brudd på covenants.
BLOODLINE
16.03.2021 kl 11:26
3817
Ligger 1.2 millioner aksjer skjult for salg, noen vil ta gevinst ser det ut som. Hvem er det som vil ut nå da, VJ invest?
Om alle "dumme" corona penger skal ut av markedet blir det stygt tenker jeg. Florerer med unge proffer på markedet, ALLE har tjent penger, ringer det en bjelle??
Om alle "dumme" corona penger skal ut av markedet blir det stygt tenker jeg. Florerer med unge proffer på markedet, ALLE har tjent penger, ringer det en bjelle??
Redigert 16.03.2021 kl 11:30
Du må logge inn for å svare
besson
16.03.2021 kl 11:53
3821
Det er ikke noe fasitsvar på om det er positivt met slike opsjonsprogrammer eller ei. Gir ledelse og ansatte økt motivasjon, men fører til utvanning hvis de løses inn. Opsjonene tildeles iht. avtale og har ikke noe med forventet utvikling i aksjekurs å gjøre. I verste fall blir de verdiløse.
Zolly
16.03.2021 kl 12:16
3839
At opsjoner til noen få personer i ledergruppen skal føre til utvanning av betydning tenker jeg ikke er så sannsynlig. Men forstår tankegangen din. Uansett så er vel det et incentiv og det kan da umulig være negativt.
Esivon
16.03.2021 kl 13:16
3821
Ikke sikkert det blir utvanning dersom det er aksjer de har kjøpt tilbake som brukes?
Mener å huske NRC hadde en runde med tilbakekjøp for noen år siden.
Mener å huske NRC hadde en runde med tilbakekjøp for noen år siden.
BLOODLINE
16.03.2021 kl 14:11
3872
Ikke viktig med disse små opsjonsmulighetene for ledelsen. Ledelsen venter nok på en større og bedre anledningen til å berike seg tenker jeg. Men hvor mye vil NRC Norge trekke ned q1 og q2? Noen her må da ha en bedre tilnærming en håp og tro. Hvor mange 100 mill kroner blir underskuddet iht nye nedskrivinger og forskyvninger i milliardkontraktene? Om det meste er satt på vent til 2027 eller billigere leverandører blir valgt er jo er stor risiko. Er vel derfor Dnb forventer nye brudd i covenants for 2021.
Redigert 16.03.2021 kl 14:12
Du må logge inn for å svare
BLOODLINE
16.03.2021 kl 14:20
3948
NRC tapte kampen mot Implenia, nok en milliardkontrakt som glipper. Implenia skal som entrepenør utføre tunnel- og grunnentreprise fra Lysaker til Fornebu.
En ser tydelig at myndighetene gir større oppdrag til utenlandske konkurrenter til NRC. Ble NRC skrotet pga for dyre løsninger?
https://www.budstikka.no/fornebubanen/vil-at-sveitsere-skal-bygge-fornebubanen/632093!/
https://www.at.no/anlegg/fornebubanen-innstiller-implenia-til-tunnel-entreprise/560881
En ser tydelig at myndighetene gir større oppdrag til utenlandske konkurrenter til NRC. Ble NRC skrotet pga for dyre løsninger?
https://www.budstikka.no/fornebubanen/vil-at-sveitsere-skal-bygge-fornebubanen/632093!/
https://www.at.no/anlegg/fornebubanen-innstiller-implenia-til-tunnel-entreprise/560881
besson
16.03.2021 kl 17:59
3896
344 innlegg med minst like mange spørsmål, hvorfor spør du oss ferskingene om alt dette? Du vet vel best selv?
Redigert 16.03.2021 kl 18:00
Du må logge inn for å svare
Esivon
19.03.2021 kl 12:42
3681
19.mars
Rammen for den kommende Nasjonal transportplan (NTP 2022-2033) er på 1200 milliarder kroner. Det er nesten en dobling av summen på 606 milliarder i 2014, og nesten 1000 milliarder mer enn NTP var på i 2002..
Her bør det være mye mat for NRC.
Rammen for den kommende Nasjonal transportplan (NTP 2022-2033) er på 1200 milliarder kroner. Det er nesten en dobling av summen på 606 milliarder i 2014, og nesten 1000 milliarder mer enn NTP var på i 2002..
Her bør det være mye mat for NRC.
Armani
19.03.2021 kl 22:52
8192
Ny togtunnel under Oslo sentrum, ny sentralstasjon og flere store motorveiprosjekter. Alt sammen vil regjeringen skyve inn i fremtiden.
https://www.aftenposten.no/oslo/i/KyGvOX/oslo-prosjekter-settes-paa-vent-her-er-milliardplanene-regjeringen-ikk
https://www.aftenposten.no/oslo/i/KyGvOX/oslo-prosjekter-settes-paa-vent-her-er-milliardplanene-regjeringen-ikk
Redigert 19.03.2021 kl 22:53
Du må logge inn for å svare
Esivon
24.03.2021 kl 07:28
7962
En kontrakt som hjelper til å snu skuta på riktig kurs.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/03/23/7646850/oslo-kommune-tildeler-nrc-group-kontrakt-til-185-millioner
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/03/23/7646850/oslo-kommune-tildeler-nrc-group-kontrakt-til-185-millioner
Redigert 29.03.2021 kl 14:52
Du må logge inn for å svare
Odi.1
24.03.2021 kl 15:43
7897
Meget grei å få inn på dette tidspunktet her, oppstart allerede i April også.
Helt overbevist om at det vil komme flere gode kontrakter fremover, mer på gang en denne Blodline forestiller seg her.
Helt overbevist om at det vil komme flere gode kontrakter fremover, mer på gang en denne Blodline forestiller seg her.
Andvare
28.03.2021 kl 22:09
7667
Herre min hatt. Dette må være en av de dårligste trådene på hele forumet. Et par av de mest aktive her virker ikke å ha noe som helst kunnskap om hverken selskapet, jernbane-anleggsentreprenørbransjen eller entreprenørbransjen generelt. Helt blankt. Ei heller noe peiling på offentlig etterspørsel etter entreprenørtjenester i infrastrukturbygging framover og tidsperspektivet som må legges til grunn for vurdering av når f. eks. en kontraktstildeling får betydning for regnskapet.
Husk at dette ikke er noen tradisjonell industribedrift som selger varer i et spotmarked. Når Kongsberg melder om en ny kontrakt, så er dette noe annet enn når NRC eller Skanska gjør det. Ordrereserven er selvsagt interessant, men det tar nokså lang tid før en får noe bilde av hvilken betydning inngåtte kontrakter reelt sett får for økonomien i selskapet. I dette selskapet er det tålmodighet som gjelder, i tillegg til tro og håp. Så langt jeg har satt meg inn i caset, og kjenner NRC, virker selskapet å være på god vei stabil drift, hvor de fleste av utfordringene etter vekstbonanzaen begynner å roe seg. Jeg har dog ikke satt meg inn i obligasjonene. NRC vinner konkurranser, men vi vet lite om lønnsomheten i kontraktene, eller risikoen. Markedet er der, Covid eller ikke, nivået i NTP har ikke gått ned (husk også at NRC driver med mer enn bare jernbane). Jeg tror også at mindre drift- og vedlikeholdskontrakter kan være vel så interessante som noen store enkeltentrepriser. Hvis for eks. NRC blir underentreprenør for en av de store kan dette bety høy risiko og lav margin. Her er det nok bare å ta tiden til hjelp, og følge med på det som sies ved neste kvartalsrapport og følge balansen nøye.
(Og hvor kommer dette pratet om shortposisjoner i NRC fra? Hvem er det som tilbyr short i NRC?)
Husk at dette ikke er noen tradisjonell industribedrift som selger varer i et spotmarked. Når Kongsberg melder om en ny kontrakt, så er dette noe annet enn når NRC eller Skanska gjør det. Ordrereserven er selvsagt interessant, men det tar nokså lang tid før en får noe bilde av hvilken betydning inngåtte kontrakter reelt sett får for økonomien i selskapet. I dette selskapet er det tålmodighet som gjelder, i tillegg til tro og håp. Så langt jeg har satt meg inn i caset, og kjenner NRC, virker selskapet å være på god vei stabil drift, hvor de fleste av utfordringene etter vekstbonanzaen begynner å roe seg. Jeg har dog ikke satt meg inn i obligasjonene. NRC vinner konkurranser, men vi vet lite om lønnsomheten i kontraktene, eller risikoen. Markedet er der, Covid eller ikke, nivået i NTP har ikke gått ned (husk også at NRC driver med mer enn bare jernbane). Jeg tror også at mindre drift- og vedlikeholdskontrakter kan være vel så interessante som noen store enkeltentrepriser. Hvis for eks. NRC blir underentreprenør for en av de store kan dette bety høy risiko og lav margin. Her er det nok bare å ta tiden til hjelp, og følge med på det som sies ved neste kvartalsrapport og følge balansen nøye.
(Og hvor kommer dette pratet om shortposisjoner i NRC fra? Hvem er det som tilbyr short i NRC?)
Borgermester
29.03.2021 kl 11:26
7590
Mye klovneri på denne tråden. Jeg fortsetter å kjøpe frem til vi suser gjennom 20.
Esivon
01.04.2021 kl 18:09
7412
NRC Group ASA - Appointed to a major contract in Finland - EUR 42 million
Bullen
01.04.2021 kl 19:13
7383
Selskapet har vært en sammenhengende katastrofe de sist 5 årene. Horpestad har kjøpt det ene selskapet etter det andre og ikke vært i stand til å få selskapene til å gå i takt. Mange kontrakter er vunnet uten at selskapet har tjent noe særlig med penger.
På den andre siden har det vært mange innside kjøp, og det kan se ut som om selskapet har satt en bunn på 15-17 kroner. Kanskje greit å kjøpe et lodd og håpe på at skuta er snudd?
På den andre siden har det vært mange innside kjøp, og det kan se ut som om selskapet har satt en bunn på 15-17 kroner. Kanskje greit å kjøpe et lodd og håpe på at skuta er snudd?
Ronny Pøbel
01.04.2021 kl 21:43
7323
Første tegn til at tiltaka virker på bunnlinja, så er denne over 20 kroner og får både haus og dekning fra meglerhusa. Kjøpte på 15.xx, og ser ikke den øyeblikkelige nedsida.
Esivon
02.04.2021 kl 12:29
7152
Ukens INVESTEC analyse i dag: Anbefaling KJØP.
Samlet gir Investtechs innsidealgoritme aksjen maksimalt positiv poengsum.
Samlet gir Investtechs innsidealgoritme aksjen maksimalt positiv poengsum.
Redigert 02.04.2021 kl 12:30
Du må logge inn for å svare
kaedureddfor
02.04.2021 kl 19:57
7181
Vurderer inngang, men skeptisk. Investech hadde vel kjøp på denne før/etter årskifte og, siden har aksjen halvert seg nok en gang fra 30 til 15. Falt fra 75-80 til 15 siden 2019. Ingen overskudd siden 2017. Verdsetting til over 1 mrd er ikke så gale. Bokført EK >2 mrd. Kontraktene virker ellers veldig små.
Kjempeflax
05.04.2021 kl 14:29
6953
Ny kontrakt Nok 420 mill
NRC Group ASA - Appointed to a major contract in Finland - EUR 42 million
Finnish Transportation Infrastructure Agency (FTIA) has appointed NRC Group
Finland, a company wholly owned by NRC Group ASA, to a contract for
rehabilitation and upgrading of the Joensuu railway yard in Eastern Finland.
The main part of the contract involves construction of 2 km new track and
renewing of 19 km old track, including electrification.
The contract is valued at approximately EUR 42 million, and will include rail
services such as track, electro, signal/telecom and groundwork. The work will
commence in May 2021, and is scheduled for completion in December 2023.
Closing date for submission of complaints is 14 days from today, and formal
contractual signing can take place after this period at the earliest.
NRC Group ASA - Appointed to a major contract in Finland - EUR 42 million
Finnish Transportation Infrastructure Agency (FTIA) has appointed NRC Group
Finland, a company wholly owned by NRC Group ASA, to a contract for
rehabilitation and upgrading of the Joensuu railway yard in Eastern Finland.
The main part of the contract involves construction of 2 km new track and
renewing of 19 km old track, including electrification.
The contract is valued at approximately EUR 42 million, and will include rail
services such as track, electro, signal/telecom and groundwork. The work will
commence in May 2021, and is scheduled for completion in December 2023.
Closing date for submission of complaints is 14 days from today, and formal
contractual signing can take place after this period at the earliest.
Ronny Pøbel
05.04.2021 kl 17:30
6890
Absolutt en fordel med små og oversiktlige kontrakter kontra store tunge totalentrepriser med prosjekteringsansvar. Har trua på NRC.
Esivon
06.04.2021 kl 13:00
6715
Volum har steget mer enn 30% over snittet i dag samt litt kursstigning.
Stor oppside, blir interessant og se hvor denne ender.
Stor oppside, blir interessant og se hvor denne ender.
Odi.1
07.04.2021 kl 15:42
6542
Noen med noe formening om dagens dropp av Annual Report and Sustainability Report 2020?
https://newsweb.oslobors.no/message/529684
netto debt ned til 1,158 fra 1,633
cash : Cash and cash equivalents til 610mil fra 154mil
https://newsweb.oslobors.no/message/529684
netto debt ned til 1,158 fra 1,633
cash : Cash and cash equivalents til 610mil fra 154mil
Redigert 07.04.2021 kl 15:47
Du må logge inn for å svare
webspinner
09.04.2021 kl 16:46
6355
Ingen nyheter der, fremkom i Q4-rapporten.
DNB oppjusterte i dag sitt kursmål til 18 kr, antagelig fordi Q1-rapporten ikke er ventet å være så veldig spennende. Q1 vil isolert sett bli svakt (normal sessongvariasjon), men blir veldig spennende å høre om evt. revidert profit warning og markedsutsikter for 2021.
Markedet stoler ikke helt på profit warning for 2021, men alle innsiderne gjør det.
DNB oppjusterte i dag sitt kursmål til 18 kr, antagelig fordi Q1-rapporten ikke er ventet å være så veldig spennende. Q1 vil isolert sett bli svakt (normal sessongvariasjon), men blir veldig spennende å høre om evt. revidert profit warning og markedsutsikter for 2021.
Markedet stoler ikke helt på profit warning for 2021, men alle innsiderne gjør det.
baltuz
09.04.2021 kl 18:55
6312
tviler på at "normale sesongvariasjoer" er årsak til event svake q1 tall. Her er det over lang tid produsert med svake marginer. Store infrastrukturkontrakter er langsiktige kontrakter ,og det har også mye å si hva slags "kultur" selskapet har med bokføring av inntekter i prosjekter under arbeid. med konservativ/forsiktig verdivurdering ved periodisering av løpende prosjekter vil det komme gevinster ved ferdigstillelse . Motsatt kommer tapene i ettertid. i NRC tipper jeg det har vært mye av dette, men dette kan være i endring med mere "AF" ledelse , og en kan håpe profitwarningen har tatt høyde for en del ekstra . De er uansett avhengig av å få inn igjen større kontrakter.
kaedureddfor
11.04.2021 kl 08:59
6192
Eit selskap med 6,5 mrd i omsetning burde hatt 300-500 mill. + på bunnlinja. Alt anna er skandale.
Joppe84
11.04.2021 kl 11:21
6147
Tror ikke det. Normalt ligger marginen på store entreprenører på 2-4% globalt. Det er akseptabelt.
Så tanken at 4-8% margin og alt annet er skandale, vel det er opplagt tullball.
Så tanken at 4-8% margin og alt annet er skandale, vel det er opplagt tullball.
webspinner
26.04.2021 kl 18:03
5667
Lite før q1 rapport tenker jeg. Har vært mange positive utviklinger siden bunnen på 15 kr, men markedet er nok mest spent på guiding for 2021 og avventer. Q1 blir svakt, slik det alltid er, det er guidingen jeg er mest spent på. Med positiv guiding vil denne sprette brutalt opp. Jeg tror, som innsiderne, at det bare er å laste opp og holde seg i ro.
Odi.1
27.04.2021 kl 12:23
5546
Der ble det napp igjen :
The contract is valued at approximately SEK 35 million and the work will
commence in May 2021 and is scheduled for completion in September 2022.
https://newsweb.oslobors.no/message/531236
The contract is valued at approximately SEK 35 million and the work will
commence in May 2021 and is scheduled for completion in September 2022.
https://newsweb.oslobors.no/message/531236
Esivon
29.04.2021 kl 19:18
5383
NRC Group ASA - Appointed to a contract in Norway - NOK 38 million
Drammen municipality has appointed NRC Norge AS, a company wholly owned by NRC
Group ASA, to a contract for ground, foundation and construction work.
Drammen municipality has appointed NRC Norge AS, a company wholly owned by NRC
Group ASA, to a contract for ground, foundation and construction work.
Tbra
29.04.2021 kl 19:55
5388
De blir nok ein hyggelig overaskelig når 1 kv.kommer. NRC vil nok gå ein lyser tid fremover ,
BLOODLINE
14.05.2021 kl 12:07
4861
Mitt råd er å kjøpe NRC når den er på kr 8-9, kanskje ennå lavere om short maskinene virkelig settes på. Hvem har truffet planken her hver gang?;)
Odi.1
19.05.2021 kl 14:46
4661
der går du på en smell :)
Nå begynner de med tilbakekjøp av aksjer , hehe...
Nå begynner de med tilbakekjøp av aksjer , hehe...
Odi.1
25.05.2021 kl 17:10
4448
NRC Group ASA - Appointed to a contract in Finland - EUR 3.2 million
Thales Group has appointed NRC Group Finland, a company wholly owned by NRC
Group ASA, to contract for signal installation on the railway line between
Kouvola and Kotka/Hamina.
The contract is valued at approximately EUR 3.2 million. The work will commence
in May 2021, and is scheduled for completion in December 2024.
https://newsweb.oslobors.no/message/534098
Thales Group has appointed NRC Group Finland, a company wholly owned by NRC
Group ASA, to contract for signal installation on the railway line between
Kouvola and Kotka/Hamina.
The contract is valued at approximately EUR 3.2 million. The work will commence
in May 2021, and is scheduled for completion in December 2024.
https://newsweb.oslobors.no/message/534098
Odi.1
26.05.2021 kl 15:51
4332
Inviterte til dette anbudet : https://finansavisen.no/nyheter/transport/2021/05/26/7678995/atte-kjemper-om-bane-nor-kontrakt
Bane NOR har invitert åtte leverandører til å komme med tilbud på drift og vedlikehold av Sørlandsbanen, går det frem av en pressemelding onsdag.
Kandidatene er Aarsleff Rail AS, Baneservice AS, NRC Underhåll AB, Otera Infra, Rias Mesta AF, Spordrift AS, Strukton Rail AB og Veidekke Entreprenør AS.
Bane NOR har invitert åtte leverandører til å komme med tilbud på drift og vedlikehold av Sørlandsbanen, går det frem av en pressemelding onsdag.
Kandidatene er Aarsleff Rail AS, Baneservice AS, NRC Underhåll AB, Otera Infra, Rias Mesta AF, Spordrift AS, Strukton Rail AB og Veidekke Entreprenør AS.