NOM - Gjennombrudd for NOM, EUR 40 millioner fra
Dette mÄ vÊre det endelige gjennombruddet for NOM?
Sikrer 40 millioner EUR (over 400 millioner) fra et stort internasjonalt selskap. Hvor hÞyt skal NOM nÄ fremover?
Keliber secures EUR 40 million investment from leading international mining company Keliber Oy and leading international mining company Sibanye-Stillwater Limitedv (www.sibanyestillwater.com) have entered into an investment agreement for an initial phased equity investment of EUR 30 million for approximately 30% shareholding in Keliber. In addition, existing shareholders will be offered to subscribe for shares for up to EUR 10 million on the same terms as theinvestment from Sibanye-Stillwater, securing Keliber bridge financing of in total EUR 40 million.
https://newsweb.oslobors.no/message/525808
Sikrer 40 millioner EUR (over 400 millioner) fra et stort internasjonalt selskap. Hvor hÞyt skal NOM nÄ fremover?
Keliber secures EUR 40 million investment from leading international mining company Keliber Oy and leading international mining company Sibanye-Stillwater Limitedv (www.sibanyestillwater.com) have entered into an investment agreement for an initial phased equity investment of EUR 30 million for approximately 30% shareholding in Keliber. In addition, existing shareholders will be offered to subscribe for shares for up to EUR 10 million on the same terms as theinvestment from Sibanye-Stillwater, securing Keliber bridge financing of in total EUR 40 million.
https://newsweb.oslobors.no/message/525808
Redigert 23.02.2021 kl 09:32
Du mÄ logge inn for Ä svare
-
«
- 1
- 2 »
ja men de er jo medeiere i Keliber, sÄ blir jo en lettere finansiering
Sailor
23.02.2021 kl 09:45
7293
Dette setter jo en verdi pÄ NOM's eierandel i Keliber.
Ser gjerne ta NOM tar en emisjon for Ä finansiere sin del av emisjonen sÄ de opprettholder eierandelen.
Ser gjerne ta NOM tar en emisjon for Ä finansiere sin del av emisjonen sÄ de opprettholder eierandelen.
2,98 nÄ og kun opp 7% pÄ denne kanonmeldingen. Helt utrolig at markedet ikke har fÄtt med seg denne meldingen enda.
Dette verdsetter Keliber implisitt til 1,1 mrd. dobbelt sÄ mye som aksjekursen. Bare dette!
Redigert 23.02.2021 kl 09:55
Goldy
23.02.2021 kl 10:25
7089
Det er vel bare snakk om 16 millioner ? Er vel bare snakk om en liten emisjon. blir gjerne med pÄ den.
Ja dett var dett, tÄler ikke oppgang aksjonÊrene i Nom
Hvis ikke dette er verdt mer enn 4%-5% pÄ aksjekursen ja da skjÞnner jeg ingenting, her bÞr kursen raskt sette kurs mot kr 4-5?
Nordic Mining-selskap har fÄtt pÄ plass viktig partner, og har fullfinansiert bygging av litium-fabrikk.
Keliber og Sibanye-Stillwater har inngĂ„tt en avtale der sistnevnte gĂ„r inn med 30 millioner euro for omkring 30 prosent av aksjene i Keliber, gĂ„r det frem av en bĂžrsmelding fra Nordic Mining. â Keliber vil nĂ„ ha tilstrekkelig finansiering frem mot bygging, sier Nordic Mining-sjef Ivar S. Fossum i en kommentar.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/02/23/7631080/nordic-mining-rally-etter-gladmelding
Nordic Mining-selskap har fÄtt pÄ plass viktig partner, og har fullfinansiert bygging av litium-fabrikk.
Keliber og Sibanye-Stillwater har inngĂ„tt en avtale der sistnevnte gĂ„r inn med 30 millioner euro for omkring 30 prosent av aksjene i Keliber, gĂ„r det frem av en bĂžrsmelding fra Nordic Mining. â Keliber vil nĂ„ ha tilstrekkelig finansiering frem mot bygging, sier Nordic Mining-sjef Ivar S. Fossum i en kommentar.
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/02/23/7631080/nordic-mining-rally-etter-gladmelding
MĂ„ vĂŠre emisjonsfrykt, ser ut til at vi skal i minus
Redigert 23.02.2021 kl 11:30
Boss 99
23.02.2021 kl 11:34
6744
Godt rÄd, sjekk om han dere bergenseren er inne i dag. Det er vel fredag det er synlig. Er ikke sÄ langt fra FÞrdefjorden til Bergen har trakt mine beslutninger
Crom
23.02.2021 kl 16:38
6475
SmÄtt utrolig at aksjen kun gikk 5,4 % pÄ denne nyheten og med et volum pÄ 9,1 mill aksjer omsatt i dag.
Blir spennende Ä se aksjonÊrlisten om noen dager, men mulig det fortsatt er liten generell kjÞpslyst og at det i hovedsak er enkelte som driver en pump and dump pÄ nyheter.
Men uansett, oppgang er oppgang, og Keliber bÞr nÄ kunne tiltrekke seg mer aksjonÊrinteresse i NOM ved at de viser konkret fremgang.
Blir spennende Ä se aksjonÊrlisten om noen dager, men mulig det fortsatt er liten generell kjÞpslyst og at det i hovedsak er enkelte som driver en pump and dump pÄ nyheter.
Men uansett, oppgang er oppgang, og Keliber bÞr nÄ kunne tiltrekke seg mer aksjonÊrinteresse i NOM ved at de viser konkret fremgang.
SkjĂžnner lite av denne handelen, var vel opp rundt 3,20 3 ganger men dumpa rett nedigjen.
longterm
23.02.2021 kl 17:31
6292
Sliter litt med Ä se hvorfor dette skulle vÊre sÄ voldsomt kursdrivende for NOM. VÄr eierandel i Keliber er nÄ redusert til 11,4% og vil falle ytterligere til 9,8% forutsatt at vi ikke deltar i den kommende emisjonen rettet mot eksisterende eiere. Forutsatt at din implisitte verdivurdering av Keliber er noenlunde korrekt, sÄ betyr det at NOMs eierandel pt er verdt vel 100 mill - hvilket sett i forhold til kommende utbyggingskostnader for EngebÞ vel neppe monner spesielt mye...
Redigert 23.02.2021 kl 17:31
https://youtu.be/2Evqli1Y2yI Blir stort dette med alle prosjektene. Kan ogsÄ opplyse om at hvis Nom beslutter Ä gÄ inn med 10-15 mill til i Keliber er dette penger de har pÄ bok bare for Ä avkrefte dette emisjonstullet fra en person uten Ä nevne navn.
Redigert 23.02.2021 kl 21:46
Wangsta
23.02.2021 kl 22:11
5867
Det blir nok ganske sikkert emisjon - NOM har ikke tilstrekkelig med cash for Ä fulltegne emisjonen i Keliber. Som kjent har bare NOM nok cash til Ä drifte sitt eget et stykke inn i andre halvÄr 2021... Dersom NOM beslutter Ä delta i emisjonen i Keliber tror jeg faktisk de vil benytte anledningen til Ä hente mer cash til egen drift i samme slengen. Selskapet Þnsker nok noe Þkonomisk fleksibilitet skal du se..
Redigert 23.02.2021 kl 22:12
Wangsta
23.02.2021 kl 22:17
5835
Kan denne videoen vÊre spilt inn pÄ forhÄnd, tro?.. Denne presentasjonen skulle visstnok vÊre 14:40 i dag, men er det ikke litt merkelig at Fossum ikke nevner dagens nyhet fra Keliber med et eneste ord?
NÄ er du patetisk Wangsta. Hvis de evt skal gÄ inn med mere penger i Keliber 10-15 mill har de det pÄ bok. Det er noe alle vet utenom deg.spilt inn pÄ forhÄnd hehe. Gud bedre hva blir det neste fra deg.
Redigert 23.02.2021 kl 22:31
Wangsta
23.02.2021 kl 22:46
5738
De hadde cirka. 40 mill. NOK pÄ bok ved nyttÄr. Og de har sagt at det rekker til en gang i andre halvÄr 2021.. NOM brenner ca. 10 mill. pr. kvartal. De skal ogsÄ betale for revidert DFS (budsjettert til 20 mill. NOK).. Uklart hvor mye av dette som allerede er betalt..
Ja, de har pr. NĂ nok til Ă„ fulltegne Keliber, men da skjĂžnner du at det ikke er noe igjen.. You do the math!
E M I S J O N
Ja, de har pr. NĂ nok til Ă„ fulltegne Keliber, men da skjĂžnner du at det ikke er noe igjen.. You do the math!
E M I S J O N
Redigert 23.02.2021 kl 22:49
nullgjeld
23.02.2021 kl 22:56
5701
Wangstashow i dag, booooring đđ gutten har ikke NOM aksjer đ
Huff av meg Wangsta som ikke forstÄr at de har nok penger. God natt og skal bli artig Ä lese neste tull du kommer med.
Redigert 23.02.2021 kl 22:58
_HH_
23.02.2021 kl 22:59
5676
Det du skriver er lett Ä avklare, faste kostndar per kvartal i NOM var i q4 pÄ 4,3 mill..det vil sei alt over dette er kostnadar til prosjektutvikling og det vil sei at opp til 7 mill vart brukt pÄ dfs update for EngebÞ. Det vil sei at dei ikkje brenner sÄ mykje du vil ha det til.
Wangsta
23.02.2021 kl 23:12
5628
Det stemmer, men jeg vurderer Ă„ kjĂžpe meg inn..
Men ikke fĂžr:
1. Aksjekursen har gÄtt ned ifm. emisjon.
2. NFD har behandlet klagen pÄ driftstillatelsen (i favÞr NOM).
3. Innsidehandel (utenom tegningsretter bare for Ă„ opprettholde sin egen andel ved emisjon).
Men ikke fĂžr:
1. Aksjekursen har gÄtt ned ifm. emisjon.
2. NFD har behandlet klagen pÄ driftstillatelsen (i favÞr NOM).
3. Innsidehandel (utenom tegningsretter bare for Ă„ opprettholde sin egen andel ved emisjon).
Redigert 23.02.2021 kl 23:13
Wangsta
23.02.2021 kl 23:20
5610
_HH_ ja, det bÞr vÊre slik du skriver.. Men hadde det vÊrt slik at NOM bare skulle brenne 4,3 mill. pr. pÄfÞlgende kvartal etter DFS hadde de ikke sagt at de bare har cash som rekker til en gang ut i andre halvÄr 2021...
_HH_
23.02.2021 kl 23:29
5602
Det kjem heilt an pÄ planen dei har for vidare framdrift og tilhÞyrande budsjett, men dette styrer dei sjÞlv. Vert det ein mindre ambisiÞs plan som Ivar har sagt dei kan velje sÄ vil ogsÄ burn raten gÄ ned...Finansieringa av EngebÞ har fÄtt 2 kvartaler i tidsplanen og da har ein fortsatt ikkje kome lenger enn til midt i H2..
nival
23.02.2021 kl 23:50
5545
Pipegakk/Wangsta mÄ skrive noe negativt hver bidige dag. Ikke mange dager siden det ville bli nyhetstÞrke til etter pÄske og kurs mot 2 blank. Hva skjedde i dag? Att du gidder, mÄ jo vÊre sykt desperat eller andre problemer. Men nok en gang, lykke til og god bedring.
Wangsta
23.02.2021 kl 23:54
5528
_HH_, hÞrer hva du sier, men tror du NOM vil fulltegne Keliber med det resultat at de mÄ nedskalere sine egne planlagte aktiviteter? Jeg tviler...
Edit: Jeg tror de fulltegner, henter inn cash i emi og kjÞrer pÄ videre iht. til planlagt aktivitet.
Edit: Jeg tror de fulltegner, henter inn cash i emi og kjÞrer pÄ videre iht. til planlagt aktivitet.
Redigert 23.02.2021 kl 23:57
Jocker
24.02.2021 kl 10:26
5285
NOM should fully subscribe in the 10 million eur rights to the existing shareholders. Min 160 m nok should be allocated for NOM or give the right to the NOM shareholders.They also have pro rata rights. Dont know how many Keliber shares will be given then but think that many shareholders are with NOM only because of Keliber
If they do not subscribe they should give the NoM shareholders the right to participate. Otherwise the 15% share will be further diluted
If they do not subscribe they should give the NoM shareholders the right to participate. Otherwise the 15% share will be further diluted
_HH_
24.02.2021 kl 10:45
5239
Kva NOM gjer i Keliber veit eg ikkje, det mÄ tida nesten vise.
NÄr det gjelder det Þkonomiske hadde dei tilgang pÄ nesten 42 mill i cash og betalt ca 7 mill pÄ DFS updaten per 1.1.2021. Det vil sei at dei har ca 29 mill igjen etter at DFS update er betalt. Dette varer, dersom ein legg vanleg driftsaktiviteter til grunn, til 6 kvartaler...dersom dei skal delta i Keliber vil dette kosta ca 17 mill og dei vil fortsatt ha peng ut 3 kvartal som er same kvartalet dei ser for seg at finansieringa for EngebÞ skal vere ordna. SÄ eg sei ikkje at dei venter til finansieringa for EngebÞ er klar fÞr dei henter penger, men dei har moglegheita til Ä sjÄ an utviklinga.
NÄr det gjelder det Þkonomiske hadde dei tilgang pÄ nesten 42 mill i cash og betalt ca 7 mill pÄ DFS updaten per 1.1.2021. Det vil sei at dei har ca 29 mill igjen etter at DFS update er betalt. Dette varer, dersom ein legg vanleg driftsaktiviteter til grunn, til 6 kvartaler...dersom dei skal delta i Keliber vil dette kosta ca 17 mill og dei vil fortsatt ha peng ut 3 kvartal som er same kvartalet dei ser for seg at finansieringa for EngebÞ skal vere ordna. SÄ eg sei ikkje at dei venter til finansieringa for EngebÞ er klar fÞr dei henter penger, men dei har moglegheita til Ä sjÄ an utviklinga.
Wangsta
24.02.2021 kl 15:59
5064
Jeg ser ikke for meg at selskapet bestemmer seg for Ä drifte pÄ et absolutt minimum som fÞlge av bunnskrapet kasse for Ä "se an utviklingen". BÄde du og jeg vet hva erfaringen tilsier at ledelsen i NOM kommer til Ä gjÞre. De vil rette blikket mot eksisterende aksjonÊrer og sÞrge for pÄfyll i kassen - en rettet emisjon behÞver ikke nÞdvendigvis Ä vÊre negativt - men historien har vist at markedet vil presse aksjekursen ned mot tegningskursen (som selvfÞlgelig vil ha en rabatt av en viss stÞrrelse)..
cover
24.02.2021 kl 16:42
4980
Hva skulle vi gjort uten all din kunnskap fryktlĂžs, du har vel ikke kjĂžpt for dyrt, igjen ?
unotert
24.02.2021 kl 16:51
4962
Da er spillet om keliber igang med emisjon og book building. Synes det er bra med et sÄ aggressivt fokus pÄ Ä beholde og Þke posisjonen der. Men den kom fort.
Wangsta
24.02.2021 kl 19:27
4829
Haha, BAM! Jeg sa emisjonen kom og fikk rett, men du skal vel prĂžve Ă„ latterliggjĂžre fortsatt - uten motargumenter som vanlig tenker jeg..
Wangsta
24.02.2021 kl 19:29
4820
Da behĂžver vi ikke dra denne diskusjonen videre ref. meldingen om emi ;-)
Wangsta
24.02.2021 kl 19:30
4809
Rart de kjÞrer emisjon nÄr de har «nok penger».. Er det ikke? Haha.
nival
24.02.2021 kl 19:38
4780
Hvor har jeg sagt det ikke blir emi. Men negativt tull som nyhetstÞrke osv som jeg er dritt lei fra deg pipegakk eller hvem nick du bruker nÄ. Dette var nok en bull melding fra nom.
Redigert 24.02.2021 kl 19:39
_HH_
24.02.2021 kl 19:41
4765
Nei nÄr dei har planar om Ä auke behaldning si sÄ har dei ikkje nok midlar. Men no vart det emisjon gjennomfÞrt over kvelden og til ein grei pris sÄ dei som hÄper pÄ veldig billig inngang blir nok skuffa.
Rookie,
24.02.2021 kl 19:45
4744
Nom pleier Ä sukre markedet med noen gode meldinger i tegningsperioden, fÄr se om de har noe Ä komme med etter denne og.
Da ble jeg med i den rettede emisjonen med 100 000 Euro.. spennende hva jeg mÄ gi pr aksje.
Redigert 24.02.2021 kl 19:53
Rookie,
24.02.2021 kl 19:51
5790
Hehe herlig fryktlĂžs. Du har da visst nok pesetas til Ă„ klare deg :) ble det 2.5 eller?
Wangsta
24.02.2021 kl 19:53
5772
Som jeg skrev i gÄr kl. 22:11 i denne trÄden:
«Dersom NOM beslutter Ä delta i emisjonen i Keliber tror jeg faktisk de vil benytte anledningen til Ä hente mer cash til egen drift i samme slengen.»
De Þker ikke bare beholdningen sin - de henter inn til egen drift - dessuten er der tvilsomt at beholdningen lar seg Þke noe sÊrlig - ser pÄ det som et pÄskudd for Ä sope mer inn til egen drift.
Vel, det gjenstÄr Ä se. Aksjekursen har en lei tendens til Ä sÞke mot tegningskurs...
«Dersom NOM beslutter Ä delta i emisjonen i Keliber tror jeg faktisk de vil benytte anledningen til Ä hente mer cash til egen drift i samme slengen.»
De Þker ikke bare beholdningen sin - de henter inn til egen drift - dessuten er der tvilsomt at beholdningen lar seg Þke noe sÊrlig - ser pÄ det som et pÄskudd for Ä sope mer inn til egen drift.
Vel, det gjenstÄr Ä se. Aksjekursen har en lei tendens til Ä sÞke mot tegningskurs...
Redigert 24.02.2021 kl 20:03
Takkđ. Vet ikke prisen enda men fĂ„r vite det snart. Begynner Ă„ bli litt aksjer nĂ„đ. Tror ikke jeg fĂ„r veldig mye rabatt da det var stort trykk i boka og full med en gang.
Redigert 24.02.2021 kl 20:01
mÄnemann
24.02.2021 kl 20:14
5657
For additional information please contact Clarksons Platou Securities (+47
22016301) or SpareBank 1 Markets (+47 24147470)
22016301) or SpareBank 1 Markets (+47 24147470)
_HH_
24.02.2021 kl 20:16
5643
Dei oppgjev at dei vil investere 4,5mill euro og deira andel er 1,65...tipper den finske staten mÄ stÄ over denne omgangen, kanskje derfor dei er sÄ interessert i Ä fÄ inn ein utanfrÄ som skal bidra med finansiering og da kan nom forsyne seg av den finske staten sin andel..
At dei ville hente midlar til eigen drift samstundes var innlysande nÄr detfyrdt vart emisjon. det forutsetter at mange skal selje og det er vel ikkje sikkert sidan det er nyheiter pÄ veg...tradisjonelt sÄ synker ikkje desse emisjonane som gÄr over natta like mykje som dei som gÄr over mÄnadar, naturleg nok.
At dei ville hente midlar til eigen drift samstundes var innlysande nÄr detfyrdt vart emisjon. det forutsetter at mange skal selje og det er vel ikkje sikkert sidan det er nyheiter pÄ veg...tradisjonelt sÄ synker ikkje desse emisjonane som gÄr over natta like mykje som dei som gÄr over mÄnadar, naturleg nok.
Boka er lukket men ikke avgjort hva prisen pr aksje er enda.
Boss 99
24.02.2021 kl 20:35
5556
Ble akkurat forseint tror jeg, de skulle se om jeg kunne fĂ„ noen av fryktlĂžs sine aksjer. đđ
-
«
- 1
- 2 »