GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
vulkan
24.08.2021 kl 10:18
4809
Markedet priser inn en risiko på at det ikke blir som #1 spår. Antageligvis klok av skade fra tidligere opplevde uforutsette svingninger... det betyr ikke at #1 ikke kommer til å få rett og fete gevinster for de som er villige til å ta sjansen på at det blir slik.
Traderèn
24.08.2021 kl 10:30
4751
Mollen
24.08.2021 kl 10:36
4751
Ho ho ! Nå skjer det som jeg stillte spørsmål om for noen uker siden. Bulkere tar containere. Det har også skjedd en vridning der laster som tradisjonelt har vært transportert i containere nå sendes i bulk.
KJEPET
24.08.2021 kl 10:40
4782
He, he. FFA Pmx videre opp i dag, og cape snur også opp når solen dreier vestover. Tipper vi slutter over 94.- i dag :-)
EDIT: Og capen fortsetter oppover i China i dag også +1.3%, selv om de fleste tror China skal gå konkurs, som så mange andre feilaktig har trodd de siste 40 årene :-)
EDIT: Og capen fortsetter oppover i China i dag også +1.3%, selv om de fleste tror China skal gå konkurs, som så mange andre feilaktig har trodd de siste 40 årene :-)
Redigert 24.08.2021 kl 11:03
Du må logge inn for å svare
qmanager
24.08.2021 kl 11:18
4672
Mulig dette er litt mer komplisert en bare å laste på
https://twitter.com/gbassakos/status/1430091143455330305
wont be easy..... being told asf: it is very complicated procedure, time and money consuming. At first they need to send to naval architects request to make project for BC to carry containers, practically to convert conventional BC to mpp. It will be required to prepare project, then to reinforce corners for containers stacking cones, container sockets on deck/hatch covers and in holds, to arrange container lashing system on deck and in holds, review, practically prepare new Stability manual, cargo securing manual. If BC conventional, not boxshaped then it is big conversation, don’t think it will be good idea to do it. Without proper arrangement the Charterers, ports, terminals will not accept ship/s. It is not only commercial aspect but safety too, Class shall approve the project and conversion, if vessel originally not
https://twitter.com/gbassakos/status/1430091143455330305
wont be easy..... being told asf: it is very complicated procedure, time and money consuming. At first they need to send to naval architects request to make project for BC to carry containers, practically to convert conventional BC to mpp. It will be required to prepare project, then to reinforce corners for containers stacking cones, container sockets on deck/hatch covers and in holds, to arrange container lashing system on deck and in holds, review, practically prepare new Stability manual, cargo securing manual. If BC conventional, not boxshaped then it is big conversation, don’t think it will be good idea to do it. Without proper arrangement the Charterers, ports, terminals will not accept ship/s. It is not only commercial aspect but safety too, Class shall approve the project and conversion, if vessel originally not
hobbytrade
24.08.2021 kl 12:08
4492
Støtter denne. Er selv en naval arc. og det kreves «litt» jobb utover å laste konteinerne ombord. Bulkskip er i utgangspunktet enkle «flytende skoesker», og selv om det viser seg at skroget tåler containerbelastningen, så vil jeg fort tro du kan få en issue med stabiliteten når du hever tyngdepunktet (regner med det må være mulig å laste en god del containere ombord for å gjøre konverteringen økonomisk gunstig). Men på den annen side, mye sprøtt har blitt gjennomført i shipping før, så man skal aldri si aldri.
Edit: For de som er interessert, så kan det også bli en issue med sikten fra broa når du får en vegg av konteinere som potensielt står i veien for at du skal oppfylle klassens krav til sikt. Ta en titt på utformingen av broa på containerskip vs. bulkskip, så ser du at broa på et containerskip generelt er plassert høyere.
Edit: For de som er interessert, så kan det også bli en issue med sikten fra broa når du får en vegg av konteinere som potensielt står i veien for at du skal oppfylle klassens krav til sikt. Ta en titt på utformingen av broa på containerskip vs. bulkskip, så ser du at broa på et containerskip generelt er plassert høyere.
Redigert 24.08.2021 kl 12:16
Du må logge inn for å svare
Traderèn
24.08.2021 kl 12:30
4432
Ja det er korrekt. Det er nok få om noen Capesize skip som har mulighet for å laste containere i lasterommet. (på lukene/deck har dem ihvertfall ikke container fittings).
Når det gjelder Pmax og Smax skip så kan det godt hende at noen av dem er bygget med container fittings og har da mulighet for å laste containere i deler eller et av rommene. Tomme containere kan normalt lastes i rommet dersom skipet er bygget for å laste stykkgods....
Edit: Her er litt mer twitter.. https://twitter.com/JMcConachie/status/1430117005525463059
Når det gjelder Pmax og Smax skip så kan det godt hende at noen av dem er bygget med container fittings og har da mulighet for å laste containere i deler eller et av rommene. Tomme containere kan normalt lastes i rommet dersom skipet er bygget for å laste stykkgods....
Edit: Her er litt mer twitter.. https://twitter.com/JMcConachie/status/1430117005525463059
Redigert 24.08.2021 kl 12:42
Du må logge inn for å svare
bjooern
24.08.2021 kl 13:02
4320
Bygde om en gammel bil bulk i Yokohama tidlig på åttitallet for conteinerfart.Fitings på dekk tok 14 dager og vi var klar for conteinerfart.
bjooern
24.08.2021 kl 13:02
6988
Bygde om en gammel bil bulk i Yokohama tidlig på åttitallet for conteinerfart.Fitings på dekk tok 14 dager og vi var klar for conteinerfart.
Traderèn
24.08.2021 kl 13:13
6935
Ja mange skip kan bygge om, men det tar tid og er kostbart. Største utfordringen er å bygge om en ren bulkbåt til stykkgods/container. Det er pga styrken i selve skipet og ikke minst tykkelsen på tanktoppen. Noen av skipene (spesielt små bulk) har stykkgodssertifikat og kan lettere bygges om til å ta containere i rommet. Skal det takes last på dekk så kreves det nye stabilitets beregninger osv
bankersen
24.08.2021 kl 14:06
6750
Om #1 2022/2023 estimater slår til hvor Cape snitter over 40K og de mindre ned mot 20K (pmax, Smax, handy) så vet jeg hvor jeg ville sittet de neste 6-9mnd;-)
Bassefix
24.08.2021 kl 14:17
6852
Tirsdag steg Baltic Dry -indekset 1,3 procent til 4.201 point, ifølge The Baltic Exchange.
Capesize -rater stiger 1,5 procent til $ 51.472, Panamax stiger med 1.0 procent til $ 33.279, mens Supramax -rater stiger med 1.2 procent til $ 36.774.
Capesize -rater stiger 1,5 procent til $ 51.472, Panamax stiger med 1.0 procent til $ 33.279, mens Supramax -rater stiger med 1.2 procent til $ 36.774.
Shipfinancee
24.08.2021 kl 14:22
6845
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/08/24/7724707/shippinganalytiker-hever-og-spar-aksje-opp-55-prosent
Noen som har tilgang og kan gi høydepunktene fra de ulike segmentene?
Er gøggen nevnt?
Takk!
Noen som har tilgang og kan gi høydepunktene fra de ulike segmentene?
Er gøggen nevnt?
Takk!
hogan
24.08.2021 kl 14:26
6871
Tipper Kina kjøper mye stål og hamstrer sin egen, det gjør de med kobber, kjøper istedenfor å bruke sin egen og samme i kobber som i stål de prøver å holde prisene nede. Hvorfor?
De trenger mye
De trenger mye
Redigert 24.08.2021 kl 14:27
Du må logge inn for å svare
Andy85
24.08.2021 kl 14:49
6769
Veldig raskt! Nei. Gogl ikke nevnt. Mørkedahl hever mpc kraftig. Jeg ser også at odfjell får støtte hos samtlige analytikere.
bankersen
24.08.2021 kl 15:01
6776
Ser ut jernmalmprisen har funnet støtte og Kineserne ramper opp produksjonene....
https://twitter.com/freightinvestor/status/1430132585372569622
https://twitter.com/freightinvestor/status/1430132585372569622
KJEPET
24.08.2021 kl 15:01
6845
Herlige tider :-)
https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2021/8/24/china-continues-to-write-its-own-economics-rule-book
"Much to the delight of Capesize owners, Brazilian iron ore exports are continuing to recover and large parts of the increasing volumes are finding their way to the Chinese shores. The volumes shipped from Brazilian ports during August look set to be marginally below last month’s and also lower than in the same month in previous years. Nevertheless, this month’s exports can be expected to be well above 30 million tonnes. A level that is likely to provide continued support for freight rates in the larger tonnage segment."
https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2021/8/24/china-continues-to-write-its-own-economics-rule-book
"Much to the delight of Capesize owners, Brazilian iron ore exports are continuing to recover and large parts of the increasing volumes are finding their way to the Chinese shores. The volumes shipped from Brazilian ports during August look set to be marginally below last month’s and also lower than in the same month in previous years. Nevertheless, this month’s exports can be expected to be well above 30 million tonnes. A level that is likely to provide continued support for freight rates in the larger tonnage segment."
Golden Goat
24.08.2021 kl 18:30
6423
Dersom vi ser mer av det det som det ryktes om på Twitter nå, Chadsizebåter som fylles med containerbokser, så skal vi antakelig se at Cape/Pmax-ratio rebalanserer seg tilbake til den vandte Cape=1.5*Pmax. Medfører betydelig oppside for cape ettersom vi på 12mth charter har Cape=1,049*Pmax. Det betyr oppside på 69,9% og det er ingen tegn til at Pmax skal roe seg ettersom de øvrige småbulkerne stadig har på seg syvmilsstøvlene. Mildt sagt spennende dette.
fattigstakkar
24.08.2021 kl 19:52
6461
For bare to uker siden hadde SBLK, DSX, EGLE og GOGL utviklet seg tilnærmet likt siden nyttår, mens GNK lå ca 25% foran. Etter det har alle de andre aksjene steget kraftig, og GOGL er nå kraftig akterutseilt igjen. Først var det SBLK som bykset av gårde, mens i dag er det GNK, EGLE og DSX som alle er opp ca 6%. Er det i morgen det blir GOGLs tur til å ta et byks?
https://schrts.co/rpbWXxmG
https://schrts.co/rpbWXxmG
KJEPET
24.08.2021 kl 22:38
6130
Forrige ukes oppgang ble forsterket denne uka. Baljeme øker stigningstakten i verdistigningen :-)
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-august-24-2021/amp/
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-vessel-valuations-report-august-24-2021/amp/
Inspektøren
24.08.2021 kl 22:40
6181
GOGL i US opp tilsvarende 93,50 NOK så blir oppgang i morgen. Både SBLK og EGLE har hatt Q2 så markedet er nok litt avventende...
Fevang
25.08.2021 kl 00:26
6000
Gulltider skrevInnlegget er slettet
Du bruker feil dollarkurs - så den sluttet rundt 93,50.
KJEPET
25.08.2021 kl 09:00
5748
Vanskelig å få noe bedre "Cup and Handle" definisjon enn Gogl. Ta opp 2 år chartet og sjekk selv :-)
https://www.investopedia.com/terms/c/cupandhandle.asp
https://www.investopedia.com/terms/c/cupandhandle.asp
bankersen
25.08.2021 kl 09:06
5749
54K + scrubber frem til nyttår for 2020
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/25/7725395/gullkantet-avtale-for-shippingaksje-fire-ganger-over-breakeven?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/25/7725395/gullkantet-avtale-for-shippingaksje-fire-ganger-over-breakeven?internal_source=sistenytt
KJEPET
25.08.2021 kl 09:09
5894
Helt strålende rater. 2020 Bulkers holder god kommunikasjon med sine eiere. I GOGL kikker Ulrik ut av hiet sitt fire ganger i året. Dermed blir det spennende å se hva han bringer til torgs i morgen. De siste dagene har GOGL blitt kraftig distansert fra resten av shippingfeltet.
Har investorene gitt opp Ulrik og JF? 2020 Bulkers opp 16% siste uka, GOGL opp 1%...... Det lempes ut kjempeposter på 92,90.- ser jeg....
Har investorene gitt opp Ulrik og JF? 2020 Bulkers opp 16% siste uka, GOGL opp 1%...... Det lempes ut kjempeposter på 92,90.- ser jeg....
Redigert 25.08.2021 kl 09:25
Du må logge inn for å svare
KJEPET
25.08.2021 kl 09:45
5734
Ser ikke slik ut. Det lempes ut (shortes) enda større poster nå. GOGL prises nå til den dårligste i klassen i sitt segment. På nivå med SHIP og TOPS. Det regner jeg med blir en slutt på i morgen :-)
Denne kom i dag: "SEB høyner sitt kursmål på Golden Ocean til 125 kroner fra tidligere 98 kroner."
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/25/7725473/seb-ser-mer-oppside-i-golden-ocean-og-2020-bulkers
"The capesize orderbook stands today at just 6.3% of the extant fleet, the lowest on record"
https://splash247.com/cape-run-still-has-plenty-of-legs-going-into-2022
Og her kan dere se hvor dårlig Ulrik og GOGL har levert i forhold til resten.
https://seekingalpha.com/article/4451656-golden-ocean-group-expect-60-percent-higher-dividend-in-q2
Denne kom i dag: "SEB høyner sitt kursmål på Golden Ocean til 125 kroner fra tidligere 98 kroner."
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/25/7725473/seb-ser-mer-oppside-i-golden-ocean-og-2020-bulkers
"The capesize orderbook stands today at just 6.3% of the extant fleet, the lowest on record"
https://splash247.com/cape-run-still-has-plenty-of-legs-going-into-2022
Og her kan dere se hvor dårlig Ulrik og GOGL har levert i forhold til resten.
https://seekingalpha.com/article/4451656-golden-ocean-group-expect-60-percent-higher-dividend-in-q2
Redigert 25.08.2021 kl 10:33
Du må logge inn for å svare
KJEPET
25.08.2021 kl 11:29
5302
Markedet forventer i morgen EPS på $0.43 (Star hadde en EPS på $1.26 i Q2).
https://tickeron.com/news/13271778
https://tickeron.com/news/13271778
Traderèn
25.08.2021 kl 11:37
5288
DNB estimerer at Golden Ocean Group kommer med USD 0.31 i utbytte for Q2
1347
25.08.2021 kl 11:55
5259
Fra DNB analyse:
Assuming a 70% payout ratio, we
expect a DPS of USD0.31 to be announced for Q2 but see upside risk, as Q3 is shaping
up to be even better than Q2
Assuming a 70% payout ratio, we
expect a DPS of USD0.31 to be announced for Q2 but see upside risk, as Q3 is shaping
up to be even better than Q2
Mollen
25.08.2021 kl 12:04
5311
Jeg blir skuffet dersom utbyttet havner under 50 Cent. Kassa er smekk full og det renner inn. Ser ingen grunn til at selskapet skal sitte å ruge på pengene
Ling
25.08.2021 kl 12:14
5238
Det hadde vært betre å solgt aksjene i dag tidlig og kjøpt de tilbake neste uke.
Golden Goat
25.08.2021 kl 12:23
5191
En grunn, til å holde igjen på utbytte, kan være tilbakekjøp av aksjer. Det kunne vært med på å helle mer bensin på bålet som vi håper skal komme i slutten av neste måned; re-introduksjon til OBX og ny vekting i OSEFX.
BCI 5TC 50662 -810
BCI 5TC 50662 -810
Redigert 25.08.2021 kl 12:24
Du må logge inn for å svare
bankersen
25.08.2021 kl 12:42
5099
Fire af verdens største tørlastrederier har tjent 408 mio dollar på et halvt år
Tørlastmarkedet er vendt fuldstændigt rundt efter et tabsgivende 2020. I første halvår kan fire betydende tørlastredere præsentere et samlet plus på 408 mio. dollar. Analytiker tror, at et stærkt marked fortsætter helt til 2024.
https://shippingwatch.dk/Rederier/Toerlast/article13227552.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Middag&utm_content=2021-08-25&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
Tørlastmarkedet er vendt fuldstændigt rundt efter et tabsgivende 2020. I første halvår kan fire betydende tørlastredere præsentere et samlet plus på 408 mio. dollar. Analytiker tror, at et stærkt marked fortsætter helt til 2024.
https://shippingwatch.dk/Rederier/Toerlast/article13227552.ece?utm_campaign=ShippingWatch%20Middag&utm_content=2021-08-25&utm_medium=email&utm_source=shippingwatch_dk
KJEPET
25.08.2021 kl 13:37
4956
Denne transaksjonen lukter det krutt av !
https://twitter.com/krasberg2/status/1430479680956731405
(10 går gammel cape til $33.75m)
https://twitter.com/krasberg2/status/1430479680956731405
(10 går gammel cape til $33.75m)
Bassefix
25.08.2021 kl 14:12
4817
Baltic Dry Index Falls 0.19% to 4,193
Capesize -1.57% to $50,662
Panamax +1.06% to $33,633
Supramax 58k tons +1.29% to $37,249
#DryBulk #Shipping
#2020Bulkers $DSX $EGLE $GBLK $GNK $GOGL $SBLK https://t.co/FJ3MURymLe
Capesize -1.57% to $50,662
Panamax +1.06% to $33,633
Supramax 58k tons +1.29% to $37,249
#DryBulk #Shipping
#2020Bulkers $DSX $EGLE $GBLK $GNK $GOGL $SBLK https://t.co/FJ3MURymLe
Golden Goat
25.08.2021 kl 14:55
4692
Er åpenbart en undervurdert hunger i annenhåndsmarkedet når vi ser at slike budkriger. Når noen er faktisk villige til å ta frem kalkulatoren for å se på inntjening og tilbakebetalingstid. En tiårig Chadsize for 33,75mUSD tilsier en 9% oppgang fra ukens rapporterte verdi fra Allied. NAV-evalueringene av GOGL til de ulike bankene (Pareto, DNB, Danske etc.) har et betydelig etterslep.
bulb
25.08.2021 kl 15:17
4597
Legger man til grunn en slik pris for alle gogls caper, havner man på en verdi av 4 milliarder under markedsverdi for hele selskapet...
Da er panamax ikke tatt med...
Synd vi roter rundt i en upopulær bransje
Da er panamax ikke tatt med...
Synd vi roter rundt i en upopulær bransje
KJEPET
25.08.2021 kl 15:24
4579
Nå er vel snittet på capene til Gogl ca. 6 år og skal da vanligvis ligge rundt 35% høyere i verdi enn 10 år gamle baljer.
Redigert 25.08.2021 kl 15:30
Du må logge inn for å svare