Westcon rettssaken
Snart dom i saken
https://finansavisen.no/nyheter/jus/2020/07/20/7548700/westcon-og-prosafe-strides-om-en-halv-milliard
https://finansavisen.no/nyheter/jus/2020/07/20/7548700/westcon-og-prosafe-strides-om-en-halv-milliard
Redigert 05.03.2021 kl 18:12
Du må logge inn for å svare
LPI
23.03.2021 kl 14:49
3978
ytrfsa skrev Anbefaler å forlate PRS snarest!
Useriøs kommentar når du ikke begrunner anbefalingen din.
Kan jo være, merkelig at dette kommer nå.
nokernok
23.03.2021 kl 14:54
4010
ytrfsa skrev Anbefaler å forlate PRS snarest!
Så du skal få billigere inngang? Når kursen snart står i 8 så har det ikke så mye å si om du kom inn til 1,5 eller 1,8 :)
Kaffetøst
23.03.2021 kl 15:01
4001
Dette er et godt tegn. Syns hele casen er fundementalt veldig sterk!
Holder selv en fin posisjon utelukkende på grunn av disse nyhetene.
Holder selv en fin posisjon utelukkende på grunn av disse nyhetene.
ytrfsa
23.03.2021 kl 15:13
3981
Kan si så mye at infoen eg har kommer fra kontakter eg stoler på.
Så eg har solgt nesten alle aksjene.
Så eg har solgt nesten alle aksjene.
Seriøs
23.03.2021 kl 15:20
3979
Innside informasjon isåfall så ikke lurt å lekke uansett.. Men jeg går videre med mine og selges ikke nå
Du stoler ikke nok på dine kilder til å selge alt, men å råde randoms på forum til å selge gjør du 😂😂 makan til tufs. Ikke selg er mitt råd. Risk / reward er megabra her
Bondeinvestor
23.03.2021 kl 16:07
3903
Etter å ha skumlest dommen fra 2018, har jeg valgt å doble beholdningen min. Så får det briste eller bære. Jeg er ingen advokat eller jurist, så godt mulig jeg går på en smell her. Men som flere her sier, risk/reward er verdt det i dette caset!
Redigert 23.03.2021 kl 16:18
Du må logge inn for å svare
HP17
23.03.2021 kl 17:09
3834
Kjøpte 40K i dag basert på sannsynligheten for at dommen sannsynligvis snart foreligger og at det med et nytt positivt utfall kan gi en solid opptur i aksjekursen. Avhengig at et evt. erstatningsbeløp som tilkjennes tror jeg kursen starter på 2 tallet for deretter raske å krype oppover. Når saueflokken kommer løpende etter ja da kan kursen alt være lagt over dagens kurs. Det er få aksjer i dette selskapet og i PRS har kursen tidligere år gått bananas når den gjør det. Spennende dager, kommer påskeharen med gaven til alle aksjonærene?
Prosafe sin fremtid står på mye mer en den rettsaken for fandens oldemor 🤪
De taper penger som en fulle Sjømann. Vinner de rettsak er det bra, men det feiskmelder ikke driften som stinker
De taper penger som en fulle Sjømann. Vinner de rettsak er det bra, men det feiskmelder ikke driften som stinker
Seriøs
23.03.2021 kl 20:27
3771
Du er like pessimist. Du snakker om friskmelding og kurs. Hvis Prosafe hadde vært friskmeldt så hadde kursen vært 50 kr .++. Vi snakker om kurs opp til 4-10 kr hvis rettssaken vinnes. Men ikke friskmeldt men godt på vei.
Hellhammer
23.03.2021 kl 20:51
3732
Ser mange fortsatt er naive og tror dette er "walk in the park" for Prosafe.
Som nevnt tidligere her kan mange gå på en smell om slik flere her skriver stemmer, da det er mange (ref mine kilder) som var særdeles overrasket over at Prosafe kunne vinne denne saken slik prosjektet var.
Avgjørelse skal vel komme snart, og tror nok dette like gjerne vipper fordel verftet.
Som nevnt tidligere her kan mange gå på en smell om slik flere her skriver stemmer, da det er mange (ref mine kilder) som var særdeles overrasket over at Prosafe kunne vinne denne saken slik prosjektet var.
Avgjørelse skal vel komme snart, og tror nok dette like gjerne vipper fordel verftet.
Om det er 50/50 så gjør man en god handel på dagens kurs. 2 i odds på noe som burde vært 5? Den tar jeg 7 dager i uka
LPI
23.03.2021 kl 20:57
3739
Men er dine kilder nøytrale? ikke nødvendigvis at de er direkte interessenter, men er de advokater, sveisere på et verft eller aksjonærer i motparten?
Mener bare at det jeg har lest snakker i favør PRS. Og ja, siden jeg henger her på tråden så har jeg selv interesser i favør PRS.
Mener bare at det jeg har lest snakker i favør PRS. Og ja, siden jeg henger her på tråden så har jeg selv interesser i favør PRS.
Hellhammer
23.03.2021 kl 21:05
3737
Det kan godt hende man ikke er. Men mange som skriver her inne om saken tror at siden prosjektet ble mye dyrere enn hva Prosafe trodde det skulle koste, så må det automatisk være verftet sin feil.
Og mange her inne tror at saken er opplagt seier til Prosafe, da spesielt siden man vant første runde.
Dette spiller tross alt ingen rolle i en ankesak.
Og mange her inne tror at saken er opplagt seier til Prosafe, da spesielt siden man vant første runde.
Dette spiller tross alt ingen rolle i en ankesak.
Seriøs
23.03.2021 kl 21:42
3709
Ingen vet og man får svaret snart. Vinnes den så er der gull. Tapes den så ryker den investeringen og slik er det. Men oppsiden er større
HP17
24.03.2021 kl 09:12
3615
Oppsiden er stor på dagens kurs og risk/reward er solid. PRS bør inn i enhver poretfølje som krydder og dette krydderet kan gi en fenomenal avkastning på få dager.
Bondeinvestor
24.03.2021 kl 10:28
3561
Prosjektet ble mye dyrere på grunn av at Westcon hadde gitt inntrykk av at de hadde mer erfaring med slike prosjekter, enn det de egentlig hadde. På et tidspunkt var det fullstendig over styr, og de hadde veldig lite kontroll over hva som foregikk. Tingretten kom også frem til at prosjektledelsen i Westcon ikke gjorde jobben sin slik de burde. Slikt blir tatt hensyn til også under ankesaken.
Bondeinvestor
24.03.2021 kl 11:11
3768
Alt kan skje, men blir veldig overrasket om PRS går tomhendt fra dette. På en annen side forstår jeg ikke at 500mill er 4kr pr aksje. Det er det i teorien ja, men kursen legger ikke på seg 4kr kun på grunn av det. Ja, markedsverdien til selskapet er 140 mill, men husk at de allerede nå har ca 100mill USD i likviditetsreserver. Denne vil øke med 50-60% om anken ikke fører frem. Hele problemet er gjelden til selskapet. Likvide midler inn kommer godt med når de skal forhandle med kreditorene. Nye avtaler er enda bedre. Går disse tingene i orden i tur og orden, så kan vi igjen begynne å snakke om kurser på 30-50kr ila noen år. Forutsatt ingen emisjon eller at gjeld blir gjort om til aksjer.
Redigert 24.03.2021 kl 11:11
Du må logge inn for å svare
Hellhammer
24.03.2021 kl 13:12
3719
Er dette dine synspunkter eller noe du har lest i rettsdokumenter.
Det du skriver høres veldig rart ut forøvrig.
Det du skriver høres veldig rart ut forøvrig.
Bondeinvestor
24.03.2021 kl 13:47
3673
Lest fra dommen. Er selvfølgelig ikke mine egne betraktninger
nokernok
24.03.2021 kl 15:24
3607
Bondeinvestor
24.03.2021 kl 17:49
3503
Bondeinvestor skrev Lest fra dommen. Er selvfølgelig ikke mine egne betraktninger
Et lite utkast fra dommen. Kun for å vise hva jeg mener. Må ikke legge altfor mye vekt på dette, da det er et utdrag fra en dom på 150 sider.
2.7 Hadde Westcon en tilstrekkelig robust prosjektorganisasjon til forsvarlig planlegging og gjennomføring av Safe Scandinavia prosjektet?
Med de slutninger retten er kommet til i det foregående, finnes det nærliggende å søke etter forklaringen på de vesentlige avvikene mellom budsjettet og de faktisk fakturerte kostnader i Westcons egen planlegging og gjennomføring av Safe Scandinavia prosjektet.
Prosafe har gjort gjeldende at Westcon i prosjektets tidlige fase solgte seg inn med større erfaring enn hva virkeligheten viste. Prosafe har for anførselen tatt utgangspunkt i utsagn fra Malvin Eide, som ledet Westcons riggavdeling, i epost til Prosafe 12. mars 2014, hvor det blant annet heter:
«We believe that Westcon with its extensive experience in running major projects and its fully equipped state-of-the-art facilities and experienced workforce will be more than capable of performing the work scope currently defined, i.e. an EPCI contract compromising inter alia Planning, Engineering, Procurement, Fabrication, Yard stay and Approvals. »
Under hovedforhandlingen har ikke Westcon anført at selskapet hadde forutgående EPCI-erfaring med riggmodifikasjonsoppdrag, idet det er vist til at verftets hovedsakelige erfaring med rigger ligger innenfor vedlikehold, og fabrikasjon og installasjon etter design som kunden står ansvarlig for. I det samlede bildet skal det legges til at Westcon har anført at selskapet og WPA har erfaring med EPCI fra nybygg av skip, uten at det er anført at dette har skjedd innenfor et så vidt begrenset tidsvindu for installasjonen som avtaleforholdet med Prosafe la opp til, eller at de sentrale personer i prosjektledelsen besatt denne erfaringen.
Retten antar at Westcon selv har gitt en relativt dekkende beskrivelse av egen forutgående kompetanse med riggmodifikasjonsoppdrag i selskapets eget kundeblad etter at Safe Scandinavia prosjektet var ferdig:
«Sammenlignet med andre større riggprosjekter ble Westcon involvert i en mye tidligere fase av gjennomføringen, og startet engineeringsarbeidet allerede i
februar 2014 ett får før riggens ankomst. Westcon fikk oppdraget med alt fra design, engineering og anskaffelser til produksjon av moduler, elektroarbeid, installasjon og testing.
-Utfordringene lå først og fremst i hvor vidt utgangspunktet i engineeringsfasen ville stemme overens med de faktiske forholdene på riggen da den kom. Noe som viste seg å være en kompleks del av jobben, forteller Hovde.
Dette var første gangen Westcon skulle ta seg av designbiten på et riggprosjekt.
-Vi måtte forholde oss til en helt ny helhet, forteller leder for engineering Kristina Kasetaite.
Store ressurser
-Vi utarbeidet designet basert på kundens funksjonskrav definert av Statoil. I løpet av designprosessen koordinerte vi også godkjenningsrundene med DNV, samarbeidet med kunden, underleverandører og de øvrige Westcon-avdelingene som skulle levere på prosjektet, sier Kasetaite, som gikk ut i permisjon like før riggens ankomst.
Lukaz Manczak overtok da som engineeringsleder på prosjektet. Som følge av at Westcon ble involvert på et så tidlig stadie, ble oppdragsmengden følgelig større. Prosjektet krevde mer ressurser til både engineering, design og tegninger enn tidligere riggoppdrag.
-Westcon skulle levere på alle disipliner på prosjektet: rør, elektro, struktur, mekanisk. Vi er gode på alle disipliner, og nå skulle samtlige områder jobbe inn mot samme oppdrag. En utfordring med et såpass komplekst prosjekt er å tilpasse ressursene og koordinere prosjektkartet, sier Manczak.
[…]
Samtidig som Westcon Yards satte store krefter inn på engineeringsbiten, begynte også Westcon Power & Automation (WPA) forberedelsene.
–Før Safe Scandinavia var det kun ett prosjekt som kunne måle seg i størrelsesorden, og det var Safe Scarabeo 8-prosjektet. Denne gangen var det derimot et helt annet scope vi sto ovenfor, sier prosjektleder for Westcon Power & Automation på Safe Scandinavia, Bjørnar Tveit.
Allerede i oktober 2013* startet de første ingeniørene fra WPA forberedelsene til jobben som skulle komme. WPA hadde alt arbeid innen elektro- og automasjonsarbeid på riggen, fra design, planlegging, innkjøp og leveranser til montering, installasjon og dokumentasjon.
Både rådgiver og installatør
Safe Scandinavia-prosjektet er WPAs teknisk største og mest komplekse prosjekt i riggmarkedet til dags dato og satte både nye og større krev, først og fremst til planleggingsfasen.
-Vanligvis har kundene spesifisert oppdraget for oss. På Safe Scandinavia skulle vi i tillegg til selve utførelsen av alt elektro- og automasjonsarbeidet, lage spesifikasjonene til hva som skulle gjøres og hvordan riggen skulle bygges om.
Utfordringen vår ble å omstille oss fra mindre og definerte oppdrag til et stort prosjekt der vi også skulle leve rådgivende tjenester i forkant før selve utførelsen, sier Tveit.
Totalleverandør
WPA fikk også ansvaret for innkjøp av systemer.
-Dette er en del av arbeidet kunden vanligvis tar seg av selv. WPA ble i dette tilfellet en totalleverandør på elektrobiten, da vi stod bak både innkjøp av systemer og installasjon av elektro og instrument, forteller han.
I oktober 2014 bemannet WPA opp, og hele riggavdelingen ble benyttet til arbeidet. På det meste hadde WPA 400 personer på jobben.
-Safe Scandinavia har blitt et veldig viktig referanseprosjekt for oss i riggmarkedet. Oppdraget har bidratt til stor utvikling av WPA sin teknologiske ekspertise. Dette oppdraget løftet oss et hakk høyere, og nå vet vi at vi kan håndtere oppdrag av slikt omfang, sier Tveit.»
(* Åpenbar feilskrift for 2014 – rettens anmerkning)
Westcon har under hovedforhandlingen i noen grad har forsøkt å tone ned det som fremgår av selskapets kundeblad om selskapets forutgående kompetanse. Etter å ha mottatt forklaringer fra Øystein Matre og Malvin Eide, og vitner fra Westcons prosjektorganisasjon som er gjengitt i artikkelen, finner retten at artikkelen gir et dekkende bilde av de faktiske forhold.
Selskapets erfaring vil imidlertid måtte sees i sammenheng med andre forhold, idet manglende erfaring også kan kompenseres gjennom måten prosjektet styres, og den bistand leverandøren velger å hente inn for å ivareta planleggingen og gjennomføringen av et større prosjekt.
Som det fremgår av artikkelen retten har gjengitt i det foregående, og av forklaringer retten har mottatt fra prosjektledelsen, kan retten ikke se at Westcon gjennom bemanningen av
ledelsen eller av nøkkelposisjoner i prosjektet, har kompensert for fraværet av forutgående erfaring som totalleverandør av riggprosjekter i denne størrelsesordenen. Realiteten er således at Westcon etablerte en prosjektorganisasjon som ikke hadde forutgående erfaring med håndteringen av planleggingen og gjennomføring av prosjekter der selskapet som leverandør hadde ansvaret den overordnede planleggingen av- og gjennomføringen av prosjektering, innkjøp, fabrikasjon og installasjon av et omfattende rigg-modifiseringsprosjekt med en meget stram tidsplan.
Svakheter i virksomhetens eget erfaringsgrunnlag kan kompenseres med å hente inn ressurser fra andre. En side av dette er de rent faglige, hvor det var vel kjent for alle at Westcon måtte knytte til seg en ekstern underleverandør innenfor prosjektering, som ble Woodgroup. Det retten nå har for øyet er imidlertid i hvilken grad Westcon kompenserte for svak erfaring og kompetanse med å hente inn bistand som kunne bistå prosjektledelsen med den overordnede planleggingen, styring og kontroll av de oppgaver som ligger i å lede og koordinere de ulike fag innenfor en totalentreprise.
Retten har mottatt forklaring fra Reidar Kallesten, som var engasjert av Westcon som konsulent på prosjektet. Han angir imidlertid å ha borefaglig ekspertise, og forklarte at han var hyret inn som rådgiver på borerelaterte spørsmål. Kallesten har heller ikke anført å ha spesiell kompetanse innenfor de spørsmål retten nå drøfter. Westcon har ikke ført andre eksterne rådgivere som vitner i saken.
Retten kan ut fra de forklaringer som er mottatt, og den dokumentasjon som er gjennomgått under hovedforhandlingen, ikke se reelle spor av at Westcon har søkt styrket prosjektorganisasjonen med eksterne rådgivere med særlig kompetanse i å styre gjennomføringen av totalentrepriser.
2.7 Hadde Westcon en tilstrekkelig robust prosjektorganisasjon til forsvarlig planlegging og gjennomføring av Safe Scandinavia prosjektet?
Med de slutninger retten er kommet til i det foregående, finnes det nærliggende å søke etter forklaringen på de vesentlige avvikene mellom budsjettet og de faktisk fakturerte kostnader i Westcons egen planlegging og gjennomføring av Safe Scandinavia prosjektet.
Prosafe har gjort gjeldende at Westcon i prosjektets tidlige fase solgte seg inn med større erfaring enn hva virkeligheten viste. Prosafe har for anførselen tatt utgangspunkt i utsagn fra Malvin Eide, som ledet Westcons riggavdeling, i epost til Prosafe 12. mars 2014, hvor det blant annet heter:
«We believe that Westcon with its extensive experience in running major projects and its fully equipped state-of-the-art facilities and experienced workforce will be more than capable of performing the work scope currently defined, i.e. an EPCI contract compromising inter alia Planning, Engineering, Procurement, Fabrication, Yard stay and Approvals. »
Under hovedforhandlingen har ikke Westcon anført at selskapet hadde forutgående EPCI-erfaring med riggmodifikasjonsoppdrag, idet det er vist til at verftets hovedsakelige erfaring med rigger ligger innenfor vedlikehold, og fabrikasjon og installasjon etter design som kunden står ansvarlig for. I det samlede bildet skal det legges til at Westcon har anført at selskapet og WPA har erfaring med EPCI fra nybygg av skip, uten at det er anført at dette har skjedd innenfor et så vidt begrenset tidsvindu for installasjonen som avtaleforholdet med Prosafe la opp til, eller at de sentrale personer i prosjektledelsen besatt denne erfaringen.
Retten antar at Westcon selv har gitt en relativt dekkende beskrivelse av egen forutgående kompetanse med riggmodifikasjonsoppdrag i selskapets eget kundeblad etter at Safe Scandinavia prosjektet var ferdig:
«Sammenlignet med andre større riggprosjekter ble Westcon involvert i en mye tidligere fase av gjennomføringen, og startet engineeringsarbeidet allerede i
februar 2014 ett får før riggens ankomst. Westcon fikk oppdraget med alt fra design, engineering og anskaffelser til produksjon av moduler, elektroarbeid, installasjon og testing.
-Utfordringene lå først og fremst i hvor vidt utgangspunktet i engineeringsfasen ville stemme overens med de faktiske forholdene på riggen da den kom. Noe som viste seg å være en kompleks del av jobben, forteller Hovde.
Dette var første gangen Westcon skulle ta seg av designbiten på et riggprosjekt.
-Vi måtte forholde oss til en helt ny helhet, forteller leder for engineering Kristina Kasetaite.
Store ressurser
-Vi utarbeidet designet basert på kundens funksjonskrav definert av Statoil. I løpet av designprosessen koordinerte vi også godkjenningsrundene med DNV, samarbeidet med kunden, underleverandører og de øvrige Westcon-avdelingene som skulle levere på prosjektet, sier Kasetaite, som gikk ut i permisjon like før riggens ankomst.
Lukaz Manczak overtok da som engineeringsleder på prosjektet. Som følge av at Westcon ble involvert på et så tidlig stadie, ble oppdragsmengden følgelig større. Prosjektet krevde mer ressurser til både engineering, design og tegninger enn tidligere riggoppdrag.
-Westcon skulle levere på alle disipliner på prosjektet: rør, elektro, struktur, mekanisk. Vi er gode på alle disipliner, og nå skulle samtlige områder jobbe inn mot samme oppdrag. En utfordring med et såpass komplekst prosjekt er å tilpasse ressursene og koordinere prosjektkartet, sier Manczak.
[…]
Samtidig som Westcon Yards satte store krefter inn på engineeringsbiten, begynte også Westcon Power & Automation (WPA) forberedelsene.
–Før Safe Scandinavia var det kun ett prosjekt som kunne måle seg i størrelsesorden, og det var Safe Scarabeo 8-prosjektet. Denne gangen var det derimot et helt annet scope vi sto ovenfor, sier prosjektleder for Westcon Power & Automation på Safe Scandinavia, Bjørnar Tveit.
Allerede i oktober 2013* startet de første ingeniørene fra WPA forberedelsene til jobben som skulle komme. WPA hadde alt arbeid innen elektro- og automasjonsarbeid på riggen, fra design, planlegging, innkjøp og leveranser til montering, installasjon og dokumentasjon.
Både rådgiver og installatør
Safe Scandinavia-prosjektet er WPAs teknisk største og mest komplekse prosjekt i riggmarkedet til dags dato og satte både nye og større krev, først og fremst til planleggingsfasen.
-Vanligvis har kundene spesifisert oppdraget for oss. På Safe Scandinavia skulle vi i tillegg til selve utførelsen av alt elektro- og automasjonsarbeidet, lage spesifikasjonene til hva som skulle gjøres og hvordan riggen skulle bygges om.
Utfordringen vår ble å omstille oss fra mindre og definerte oppdrag til et stort prosjekt der vi også skulle leve rådgivende tjenester i forkant før selve utførelsen, sier Tveit.
Totalleverandør
WPA fikk også ansvaret for innkjøp av systemer.
-Dette er en del av arbeidet kunden vanligvis tar seg av selv. WPA ble i dette tilfellet en totalleverandør på elektrobiten, da vi stod bak både innkjøp av systemer og installasjon av elektro og instrument, forteller han.
I oktober 2014 bemannet WPA opp, og hele riggavdelingen ble benyttet til arbeidet. På det meste hadde WPA 400 personer på jobben.
-Safe Scandinavia har blitt et veldig viktig referanseprosjekt for oss i riggmarkedet. Oppdraget har bidratt til stor utvikling av WPA sin teknologiske ekspertise. Dette oppdraget løftet oss et hakk høyere, og nå vet vi at vi kan håndtere oppdrag av slikt omfang, sier Tveit.»
(* Åpenbar feilskrift for 2014 – rettens anmerkning)
Westcon har under hovedforhandlingen i noen grad har forsøkt å tone ned det som fremgår av selskapets kundeblad om selskapets forutgående kompetanse. Etter å ha mottatt forklaringer fra Øystein Matre og Malvin Eide, og vitner fra Westcons prosjektorganisasjon som er gjengitt i artikkelen, finner retten at artikkelen gir et dekkende bilde av de faktiske forhold.
Selskapets erfaring vil imidlertid måtte sees i sammenheng med andre forhold, idet manglende erfaring også kan kompenseres gjennom måten prosjektet styres, og den bistand leverandøren velger å hente inn for å ivareta planleggingen og gjennomføringen av et større prosjekt.
Som det fremgår av artikkelen retten har gjengitt i det foregående, og av forklaringer retten har mottatt fra prosjektledelsen, kan retten ikke se at Westcon gjennom bemanningen av
ledelsen eller av nøkkelposisjoner i prosjektet, har kompensert for fraværet av forutgående erfaring som totalleverandør av riggprosjekter i denne størrelsesordenen. Realiteten er således at Westcon etablerte en prosjektorganisasjon som ikke hadde forutgående erfaring med håndteringen av planleggingen og gjennomføring av prosjekter der selskapet som leverandør hadde ansvaret den overordnede planleggingen av- og gjennomføringen av prosjektering, innkjøp, fabrikasjon og installasjon av et omfattende rigg-modifiseringsprosjekt med en meget stram tidsplan.
Svakheter i virksomhetens eget erfaringsgrunnlag kan kompenseres med å hente inn ressurser fra andre. En side av dette er de rent faglige, hvor det var vel kjent for alle at Westcon måtte knytte til seg en ekstern underleverandør innenfor prosjektering, som ble Woodgroup. Det retten nå har for øyet er imidlertid i hvilken grad Westcon kompenserte for svak erfaring og kompetanse med å hente inn bistand som kunne bistå prosjektledelsen med den overordnede planleggingen, styring og kontroll av de oppgaver som ligger i å lede og koordinere de ulike fag innenfor en totalentreprise.
Retten har mottatt forklaring fra Reidar Kallesten, som var engasjert av Westcon som konsulent på prosjektet. Han angir imidlertid å ha borefaglig ekspertise, og forklarte at han var hyret inn som rådgiver på borerelaterte spørsmål. Kallesten har heller ikke anført å ha spesiell kompetanse innenfor de spørsmål retten nå drøfter. Westcon har ikke ført andre eksterne rådgivere som vitner i saken.
Retten kan ut fra de forklaringer som er mottatt, og den dokumentasjon som er gjennomgått under hovedforhandlingen, ikke se reelle spor av at Westcon har søkt styrket prosjektorganisasjonen med eksterne rådgivere med særlig kompetanse i å styre gjennomføringen av totalentrepriser.
HP17
25.03.2021 kl 09:12
3305
Klokken tikker fort mot en avgjørelse her. En av de siste mulighetene til å få kjøpt lavt på 1.6-1.70?
500 millioner er over kr 6 pr aksje om PRS blir tilkjent 500 millioner. 250 millioner er kr 3 pr aksje. Det er kun 82,46 millioner aksjer i PRS så en dom i PRS favør vil være "gull verdt"
500 millioner er over kr 6 pr aksje om PRS blir tilkjent 500 millioner. 250 millioner er kr 3 pr aksje. Det er kun 82,46 millioner aksjer i PRS så en dom i PRS favør vil være "gull verdt"
Bondeinvestor
25.03.2021 kl 11:16
3225
Veldig vanskelig å få noe til 1,65 akkurat nå. Har en stor ordre og ligger og venter på at noen vil selge. Får håpe rettsaken går i favør PRS. Har tatt en risiko her, men mener at det er verdt det.
Seriøs
25.03.2021 kl 13:17
5220
Skjul Financial calendar
ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON Newsweb
Financial calendar for Prosafe SE FINANCIAL YEAR 2021 19.08.2021 - Half-yearly Report 25.03.2021 - Annual Report 05.05.2021 - Annual General Meeting 05.05.2021 - Quarterly Report - Q1 04.11.2021 - Quarterly Report - Q3 10.02.2022 - Quarterly Report - Q4 Prosafe reserves the right to amend the dates. Prosafe is a leading owner and operator of semi-submersible accommodation vessels. The company is listed on the Oslo Stock Exchange with ticker code PRS. For more information, please refer to www.prosafe.com Stavanger, 25 March 2021 Prosafe SE This information is published pursuant to the requirements set out in the Continuing obligations.
ANNEN INFORMASJONSPLIKTIG REGULATORISK INFORMASJON Newsweb
Financial calendar for Prosafe SE FINANCIAL YEAR 2021 19.08.2021 - Half-yearly Report 25.03.2021 - Annual Report 05.05.2021 - Annual General Meeting 05.05.2021 - Quarterly Report - Q1 04.11.2021 - Quarterly Report - Q3 10.02.2022 - Quarterly Report - Q4 Prosafe reserves the right to amend the dates. Prosafe is a leading owner and operator of semi-submersible accommodation vessels. The company is listed on the Oslo Stock Exchange with ticker code PRS. For more information, please refer to www.prosafe.com Stavanger, 25 March 2021 Prosafe SE This information is published pursuant to the requirements set out in the Continuing obligations.
Møre75
25.03.2021 kl 14:56
5152
Fylte på litt til på 1,64 . Trodde ingen ville selge seg ned på de nivåene her ..
Møre75
25.03.2021 kl 15:22
5141
Veldig laber interesse no , noen arb kontrakter å ville ha hjulpet godt på .
Rusta2002
25.03.2021 kl 18:02
5067
Ja, synes det har vært labert i lengre tid nå. Litt bra at den har steget litt i det siste. Men jeg er utrolig spent på dommen. Får håpe det går bra og at de i tillegg får noen nye kontrakter, da blir det verdt det til slutt.
Bondeinvestor
27.03.2021 kl 13:59
4850
Sendte like gjerne mail til Gulating lagmannsrett og spurte om når dommen kommer:
Fikk svar:
«Hei,
Dom kan trolig forventes i løpet av april»
Fikk svar:
«Hei,
Dom kan trolig forventes i løpet av april»
nokernok
27.03.2021 kl 15:00
4830
Selvtilliten til CEO Jesper K. Andresen var skyhøy i 2018 da dommen falt og han ble spurt om hva han tenkte på hvis Westcon skulle finne på å anke
«– Det må de jo beslutte. Vi kan konstatere at vi har fått fullt medhold i første instans, og at dommen var veldig klar. En kan faktisk vurdere om vi hadde fått en enda bedre dom om vi hadde nedlagt påstand om større tilbakebetaling, sier han.»
De har jo kontra anket, så de kan jo kanskje få mer enn 500 mill også :)
Uansett med dagens kurs er tap innbakt, så seier vil gi (bør gi) 300% opp. Tap bør ikke gi stor effekt ned. Så det er no brainer :) bør gli sakte men sikkert opp før svar fra ankesaken og over 7 ved seier :) kan bli påskerakett.
«– Det må de jo beslutte. Vi kan konstatere at vi har fått fullt medhold i første instans, og at dommen var veldig klar. En kan faktisk vurdere om vi hadde fått en enda bedre dom om vi hadde nedlagt påstand om større tilbakebetaling, sier han.»
De har jo kontra anket, så de kan jo kanskje få mer enn 500 mill også :)
Uansett med dagens kurs er tap innbakt, så seier vil gi (bør gi) 300% opp. Tap bør ikke gi stor effekt ned. Så det er no brainer :) bør gli sakte men sikkert opp før svar fra ankesaken og over 7 ved seier :) kan bli påskerakett.
Bondeinvestor
27.03.2021 kl 16:56
4775
Hvor står det at de har kontraanket? Det er i så fall ny, men interessant informasjon.
Hellhammer
27.03.2021 kl 17:37
4784
Både Prosafe og Westcon anket i første runde.
Forskjell denne gang skal være at man har fire flere dommere, totalt fem denne gang. Tror også man har fagdommere som har kjennskap til lignende prosjekter.
Forskjell denne gang skal være at man har fire flere dommere, totalt fem denne gang. Tror også man har fagdommere som har kjennskap til lignende prosjekter.
Redigert 27.03.2021 kl 17:38
Du må logge inn for å svare
Bondeinvestor
27.03.2021 kl 18:10
4763
Så Prosafe var ikke fornøyd med første dommen, og hadde anket uansett om Westcon anket eller ikke anket? Da kan det jo faktisk hende at Prosafe får enda mer i erstatning..?
oddone
28.03.2021 kl 21:55
4539
I rettssaken ble WCY krav om innbetaling av utestående ca. 350M møtt med motkrav fra PRS på 300M.
PRS ble tilkjent 300M i dommen, pluss 44M i forsinkelsesrenter etc.
Nå når dommen er anket - av begge parter - vil erstatningsbeløpet til PRS som ikke lenger er oppad begrenset, måtte bli beregnet meget nøyaktig av lagretten i forhold til det beløpet som ble tilkjent fra tingretten (hvis dom går i favør PRS), slik at korrekt erstatningsbeløp er fastsatt.
Da domsavsigelse trekker ut i langdrag er det mye som tyder på at tidkrevende beregninger av eksakt erstatningsbeløp kan være årsak til forsinkelsene.
I domsavsigelsen ble det fra tingretten antydet av overfakturering var i størreløsesorden 730M.
Slik ser jeg det.
PRS ble tilkjent 300M i dommen, pluss 44M i forsinkelsesrenter etc.
Nå når dommen er anket - av begge parter - vil erstatningsbeløpet til PRS som ikke lenger er oppad begrenset, måtte bli beregnet meget nøyaktig av lagretten i forhold til det beløpet som ble tilkjent fra tingretten (hvis dom går i favør PRS), slik at korrekt erstatningsbeløp er fastsatt.
Da domsavsigelse trekker ut i langdrag er det mye som tyder på at tidkrevende beregninger av eksakt erstatningsbeløp kan være årsak til forsinkelsene.
I domsavsigelsen ble det fra tingretten antydet av overfakturering var i størreløsesorden 730M.
Slik ser jeg det.
Redigert 28.03.2021 kl 21:56
Du må logge inn for å svare
nokernok
28.03.2021 kl 22:48
4515
Ja det er nok derfor det drar ut. Med ca 800 mill i seier så kanskje vi ser at kursen drar over 15 iløpet av april :) ikke umulig :) når seieren kommer så vil det nok bli lett også med nedbetaling av gjeld og når det er i orden bør kursen over 20 :)
Bondeinvestor
28.03.2021 kl 23:04
4498
Det viktigste for å få kursen opp på de nivåene du snakker om, er at refinansiering går i orden, UTEN at dagens akajonærer utvannes. Da er veien utrolig kort opp til 30-50kr. For at overnevnte faktisk skal skje, må det flere ting til: en seier her er en god start - friske penger inn. Deretter noen lønnsomme ordrer, oljepris på vei opp og generelt optimisme i markedet. I tillegg til en hel del annet som jeg sikkert ikke har tenkt på engang.
Beklager men are you for real???
Vet du noenting om Prosafe? Hvor mye gjeld de har? Og vhorfor kursen ligger der den ligger?
Kursen bør over 20kr? Basert på hva? Rettsaken med Westcom 😁😁
LORD GIVE ME STRENGTH
Vet du noenting om Prosafe? Hvor mye gjeld de har? Og vhorfor kursen ligger der den ligger?
Kursen bør over 20kr? Basert på hva? Rettsaken med Westcom 😁😁
LORD GIVE ME STRENGTH
Yeah baby yeah.
Tror de vinner rettsaken og plutselig er elendig drift helt i orden og kursen tilbake på 30kr. men hva med den 1.3 BILLION USD gjeld?? Forsvinner den??
Run toooo the hills, run a for a your liiiiiife!!!!
Tror de vinner rettsaken og plutselig er elendig drift helt i orden og kursen tilbake på 30kr. men hva med den 1.3 BILLION USD gjeld?? Forsvinner den??
Run toooo the hills, run a for a your liiiiiife!!!!
Redigert 29.03.2021 kl 16:53
Du må logge inn for å svare
Bondeinvestor
29.03.2021 kl 18:41
4209
Det er klart at en seier alene her ikke betyr at kursen går opp til 30kr. Det som må til, er en refinansieringsavtale som ikke utvanner dagens aksjonærer. Det vil være en bra start å få til en seier her. Tenker at kursen alene på seier i rettsaken kan ende på rundt 3-10kr på kort sikt. Utover det trenger Prosafe større utnyttelsesgrad på flåten sin. Pr dags dato er den for lav, men det er veldig bra at de har fått til å flytte 2020 avtalene til 2021. Ser bankene at ting begynner å gå riktig vei, så er sjansene større for en refinans uten utvanning. Tenker at bankene er mer interessert i å ha en god nedbetalingsavtale, enn å gå med på å få en innviklet og komplisert eierandel i et utbombet selskap (her bare antar jeg). Prosafe, som alle andre, skal heller ikke betale ned hele gjelden på et blunk. Der følger de (naturligvis) en gitt nedbetalingsplan med både renter og avdrag. Først da kan vi starte å snakke om et selskap som er verdt 2-4mrd kr på børsen. Husk også at flåten de eier, har en verdi. Ja, de har gjeld men de har også verdier. De har kompetanse. De har avtaler og Prosafe er et av de, om ikke den aller, største spilleren innenfor sektoren boligrigger.