Hexagon Purus & Hexagon Composites - tid for stock picking

Slettet bruker
HEXPUR 08.03.2021 kl 14:21 17309

Se opp for fake news! Hexagon Purus og Hexagon Composites har fremtiden for sine føtter. Det er nå det begynner.

"Selg alt!" Har iallefall blitt angitt som sitat i finanspressen. Er det over og ut for grønn sektor slik man kan få inntrykk av når representanter for norsk finans stiller seg opp for fotografen og slår på stortrommer mot investeringer innen grønn sektor? Selvsagt ikke. Dette er blott til latter. Realiteten er at æraen for grønn investering knapt har startet. En ny bjellesau er også unnfanget. En stor og innflytelsesrik sådan, USA. Se 3 artikler nedenfor som feier alt tvil til side. Storsatsing fra USAs side starter NÅ.

Det virker nå som om tiden endelig har kommet for stock picking innen grønn sektor. At ting blir mer nyansert i den forstand at selskapene kommer til å bli grundig studert og analysert med henblikk på det å tjener penger, potensial for vekst og i det hele tatt alt som handler om kvalitet, er en uforbeholden fordel for Hexagon Group selskapene Hexagon Purus og Hexagon Composites.

Utslippene skal ned så pkt 1 er at dieselbruken må ned. Da har vi hydrogen, elektrisk, CNG og RNG. Alle er viktige. Hexagon selskapene er på alle fire ballene. De to føste tar Hexagon Purus seg av, ja Hexagon Purus er sogar klar global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen, og så tar Hexagon Composites seg av overgangen fra diesel til CNG og RNG som klar global markedsleder innen drivstoffsystemer/-motorer for gass.

Det har vært mye snakk om grønne bobler de siste ukene. Det jeg vet er at Hexagon Purus og Hexagon Composites ikke er bobler, men grønne er de. Kvalitetsselskaper. Inntil videre bløffes det, kjempesvære innsidehandler på kurser ~ 20% høyere enn realtime og børsmeldinger forrige uke om fantastiske avtaler og kontrakter bare ignoreres, med den følge at aksjekursene i Hexagon Group selskapene har stupt fordi selskapene har blitt slått i hartkorn med selskaper som kanskje med rette kanskje kan kalles bobler. Andre selskaper får andre vurdere.

Hvis tiden nå er inne for at selskapene innen grønn sektor skal skikkelig under lupa og granskes på kvalitet, kan æraen for disse to fantastiske Hexagon Group selskapene nå endelig begynne for alvor, også på børsen, for her har man ingenting å frykte hvis man blir lagt under lupa og gransket. Her er det "bare" veldig mye å glede seg til!


EVOLVE

Biden climate envoy John Kerry talking to banks, asset managers about mobilizing capital for clean energy

PUBLISHED THU, MAR 4 20213:40 PM ESTUPDATED THU, MAR 4 20216:22 PM EST
Hannah Miao
@HANNAHMIAO_


U.S. climate envoy John Kerry said he’s talking to some of the largest banks and asset managers in the U.S. about mobilizing capital for clean energy.

Kerry’s comments come two days after Axios reported he appointed Wall Street veteran Mark Gallogly to his international climate team.

Kerry pointed to the growing popularity of ESG investing, or environmental, social and governance investing.

He also noted the use of shell companies known as SPACs, or special purpose acquisition companies, to finance green energy.

https://www.cnbc.com/2021/03/04/climate-change-john-kerry-talking-to-banks-asset-managers-about-clean-energy.html


Axios

John Kerry to travel to Europe next week for climate talks

Rebecca Falconer
Sun, March 7, 2021, 5:18 AM·2 min read

Special Presidential Envoy for Climate John Kerry will travel to London, Brussels, and Paris next week to "work with European allies to strengthen global climate ambition" ahead of two key summits on the issue, his office announced Saturday.

Our thought bubble, via Axios' Ben Geman: Kerry's trip is a sign that team the U.S. is seeking tangible outcomes from President Biden's Leaders Summit on Climate next month, not just talk and vague calls to get serious about tackling climate change.

https://news.yahoo.com/john-kerry-travel-europe-next-023815463.html



Biden's climate agenda: Is this the beginning of the end for fossil fuels?

Justin Rowlatt
Chief environment correspondent
@BBCJustinRon Twitter

Published 31 January

Fossil fuels have been the bedrock of US prosperity for more than a century.

The country's economy, security and society depend on them.

But in the few days since his inauguration, the new American president has gone to war against coal, oil and natural gas with a decisiveness that has caught everyone by surprise.

This week I spoke to the man Joe Biden has tasked with drawing up his climate change battle plans - John Kerry.

"It is one of his top priorities, without any question whatsoever," Mr Kerry assured me. "He'll make more progress on the issue than any previous president."

That seriousness is reflected in his choice of John Kerry as his special envoy on climate.

Mr Kerry was President Barack Obama's secretary of state and a key architect of the Paris climate change summit in 2015.

In other words, he is someone deeply invested in tackling global warming, who understands current global climate diplomacy, and personally knows many of the key people the US will have to work with.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55872331
Redigert 08.03.2021 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2021 kl 21:59 8837

Noen faktaopplysninger, som stiller den pågående kursdumpingen på børsen når det gjelder disse to kvalitetsaksjene i et litt merkelig lys, for å si det forsiktig. Dette er nemlig alt annet enn bobler.


Hvilke kursmål har blitt satt på Hexagon Group selskapene av representanter for analytikerkorpset i 2021?

Hexagon Purus (Sluttkurs 08.03: 47.000)

14.01. Carnegie -> KJØP (115)
27.01. Sparebank1Markets -> KJØP (100)

Hexagon Composites (Sluttkurs 08.03: 48.14)

14.01. SEB -> KJØP (80)


Innsidehandler etter Q4 2020:

Hexagon Purus (Sluttkurs 08.03: 47.000)

19.02. Primær innsider Knut Flakk kjøpte 250 000 aksjer til kurs 53,8497. Total kjøpesum 13.46 millioner NOK

Hexagon Composites (Sluttkurs 08.03: 48.14)

19.02 Styreleder Knut Flakk kjøpte 100 000 aksjer til kurs 58,9124. Total kjøpesum 5.89 millioner NOK


Meget signifikante børsmeldinger i etterkant av innsidekjøpene:

Hexagon Purus (Sluttkurs 08.03: 47.000)

2.3.2021, 09:35 · GlobeNewswire

Hexagon Purus signs Joint Venture agreements with CIMC Enric for China and Southeast Asia, the world’s largest zero emission hydrogen vehicle and distribution market

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/400877369


Hexagon Composites (Sluttkurs 08.03: 48.14)

1.3.2021, 07:00 - GlobeNewswire ($6.8 mill)

Hexagon Agility receives additional order from major global logistics customer for CNG trucks

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/400876409


2.3.2021, 07:00 · GlobeNewswire ($6.7 mill)

Hexagon Agility receives another significant order from major global logistics customer for CNG trucks

https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/400877185

Redigert 08.03.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Strategi
08.03.2021 kl 22:19 8788

Sterkt faktabaserte innlegg.
Bare å løpe og kjøpe , tipper på rekyl i morgen.
DOW STERK I USA Som er førende for segmentet til HEX selskapene.
Teknologi ned i USA.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 00:26 8713

Annetsteds på forumet skrives det nødvendigvis ikke så mye om om Hexagon Purus og Hexagon Composites, men veldig innstendig om at aksjene "må" ned på grunn av det generelle markedsbildet og fordi Nasdaq faller. Kan ikke se noen grunn til automatikk i det. Særlig spesielt og bisart var det i forrige uke da kursene bare stupte hele uka til ende på fantastiske børsmeldinger om opprettelse av joint ventures i Kina og Sørøst-Asia for Hexagon Purus og to separate børsmeldinger om store leveranser til samme globale topp OEM for Hexagon Composites. Som vi så stupte kursen videre nedover i dag.

Man kan også lese at forklaringen på at styreleder i Hexagon Composites Knut Flakk betalte ~ 20% mer enn dagens lave aksjekurs fordi han kjøpte "for tidlig" da han 19.02 betalte 58.91 NOK pr aksje (sluttkurs i dag 08.03: 48.14 NOK) for 100 000 aksjer i Hexagon Composites.. Samme dag, altså 19.02, betalte Flakk 53.85 NOK pr aksje (sluttkurs i dag 47.00 NOK) for 250 000 aksjer i Hexagon Purus. Styreleder i Hexagon Composites kjøpte altså aksjer for nesten 20 millioner NOK i Hexagon Group selskapene 19.02 til angitte kurser.

Men så kan vi altså lese på forumet at Flakk kjøpte "for tidlig". Saken er vel at innsidere som styreleder har et meget begrenset vindu der man kan handle aksjer. Flakk driver vel dessuten neppe og trader og herjer med roboter. Han kjøpte nok enkelt og greit de aksjene han kjøpte i selskapene han er innsider i til den prisen han betalte fordi han mener det er en god investering.
Redigert 09.03.2021 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
09.03.2021 kl 09:09 8542

plukket mye i går da jeg tror vi var i bunnen i går.
nå skal vi bare OPPOVER folkens.
kjøp for det dere har.
nye ordrer og samarbeide som er astronomiske for HEX, om et år eller to kan HEX stå i 3-500 kr så her \ser det bare å kjøpe å la ligge.
mercedesglk
09.03.2021 kl 09:14 8524

rekylen har startet, se ikke bort fra 70 kr i løpet av uka.
den som kommer seg inn på disse priser er svinheldige.
Redigert 09.03.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Drowsy
09.03.2021 kl 09:20 8501

Hexagon Purus er feilpriset og den feilprisingen er basert på at det var på vei til å bli en boble.

Når Purus er mer verdt enn Composites som faktisk eier store deler av Purus, da er det ganske lett å forstå at noe er galt.

Det betyr at enten må Purus gå veldig mye mindre opp enn Composites, eller så må Purus gå veldig mye mer ned eller så må Purus ned og Composites opp.

En reprising med et fornuftig utfall tilsier med andre ord at Composites skal øke mest av de to selskapene, om de overhode skal det. Skal ikke se bort fra at Composites pr i dag er ganske fair priset og at Purus fortsatt inneholder en del luft.
mercedesglk
09.03.2021 kl 09:24 8490

Hva i himmelens navn mener du?
Tror du skal sette deg å lese de siste 14 dagers nyheter.
Avtalen i kina kan være verd mange 100 kr pr aksje.
på børsen er det fremtiden vi priser ikke 10 år tilbake i tid.
enkelt og greit.
kelle
09.03.2021 kl 09:34 8462

Men 70 i løpet av uka, kan du se langt etter. Er den oppe på 70 tallet innen 17.mai, skal jeg være overlykkelig.
Torine
09.03.2021 kl 09:35 8457

Pt er Nasdaq futures + 1,5 %. Kanskje det er idag det snur opp !!
mercedesglk
09.03.2021 kl 09:56 8418

Skal ikke se bort fra at 70 tallet er her på Fredag.
mulige nye kontrakter. uansett, det har vert og er en SKAM av dimensjoner at HEX har blitt trykket ned i dritten som om det skulle være jævla søppel.
det finnes tydeligvis ikke grenser for hva man kan få til.
HEX er og blir en vinner i årtier fremover.
du vil sitte å humre å le når det har gått et år og to å tenke...hvordan i alle dager greide jeg å få kjøpt denne aksjen så billig for et år og to siden. da står den nok i 150-200 kr +
litt usikker på om folk helt skjønner hva HEX driver med og om folk skjønner hvor stort KINA er.
Kina er 1,3-1,5 MILLIARDER mennesker, Kina har fått kontroll over fattigdommen.
10% av Kinas befolkning er STYRTRIKE, da mener jeg ikke millionærer, men Milliardærer. 40% av Kinas befolkning er rike, da snakker jeg også om millonærer.
dette r det vanskelig for folk å forstå.
altså 520 millioner mennesker er pr i dag RIKE i Kina, det er hele Europas befolkning det.
HEX har nok vert med på å lage fronter etc til nye togene i Kina som går 380 km/t samt hau med andre ting.
Ta plass folkens og kom dere inn på disse latterlige nivåene dine.
se på grill gassflasken du har hjemme i kompositt...du er eier av HEX produkt du også tenker jeg;O))
Sitter du på Flytoget er fronten lager av HEX materialer...osvosvosv....
Drowsy
09.03.2021 kl 10:09 8390

Ja, det er riktig. Vi investerer i en fremtidig inntektsstrøm og da er det naturlig å stille seg spørsmålet. Hvor lang tid tar det for selskapet å tjene inn min investering? Det som kalles P/E.

Basert på 2020 vil det ta ca 447,39 år (ifølge DN Investor - orket ikke regne selv akkurat nå) før selskapet har tjent inn det investerte beløpet. Da vil en investering i fremtidig inntektsstrøm basere seg på at dette selskapet skal løfte resultatet noe voldsomt de neste årene. Det er altså pr i dag priset inn en forventning om en voldsom vekst i fremtiden. Estimatene meglerhusene opererer med er en så voldsom vekst at inntekten i 2021 tilsier at det bare vil ta 87,54 år før investeringen din er tilbakebetalt i form av inntjening. For at selskapet skal vise seg å bli en bedre investering enn mange andre industriselskap som f.eks Norsk Hydro, må da inntjeningen bli ca 4 ganger bedre enn estimatene for 2021 og det er bare estimater.

Med andre ord har Hexagon vanvittige forventninger å leve opp til og økt omsetting betyr ikke proporsjonalt økt resultat. I 2019 økte Hexagon omsettingen med 130 prosent mens resultatet økte med 50 prosent. Å få til slike vanvittige økninger i både omsetting og resultat kreves det investeringer og industrialiseringsprosesser som kan kreve emisjoner og kapitalinnhenting.

Da kan vi legge til at resultatet for 2020 i Hexagon Composites ble ca halvert i forhold til resultatet i 2019.

Med andre ord. Det blir ikke lett å leve opp til de forventningene du har til Hexagon. (nå brukte jeg tall for Composites ettersom Purus var en del av dette inntil nylig). Å snakke om at prisene skal opp i 70 kr pr aksje betyr at vi snakker om enda høyere multipler, men ikke slakt meg for å sette forventningene inn i en annen sammenheng enn at det kommer nyheter om avtaler. I selskaper som omsetter for noen milliarder kroner kommer det selvsagt et jevnt sig inn med kontrakter.

BTW - jeg liker Hexagon Composites altså, men wow så dyrt det er. Her skal ledelsen slite, i et 5 års perspektiv, med å levere innenfor forventningene.
Richter
09.03.2021 kl 10:30 8363

Hexagon Purus CEO ambitioner:

"Det er et gigantisk marked, men vi ønsker å ta en betydelig andel av dette. Vi tror dermed at vi på lang sikt kan se for oss en 20 prosent markedsandel i Kina, sier konsernsjefen".
mercedesglk
09.03.2021 kl 11:01 8296

kom du forseint til Toget?
Sunnmøringer jobber ikke seint skjønner du.¨
det går fort i svingene og det er ikke i dag de startet bedriften for å si det sånn.
man må følge med i svingene . mange svinger på Sunnmøre og når man kommer rundt de så går det fort.
HEX er ikke noe startups med ufattelig mange hikkups på veien.
alt er ferdig tygget og skal bare få i land store avtaler, så er det å gunne på.og DET har de fått.
så tror du skal Droddle på litt annet enn negativitet Drowsy.
men bruker du for langt tid mister du neste perrong også, fortsatt svine billig så bare å kjøpe av ville pina.
Redigert 09.03.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
09.03.2021 kl 11:09 8267

Ja det er astronomiske markeder vi snakker om der. og det er bare der, men resten av væren kommer nok også med her... ta kalkisen fat å regn ut. spørs om kalkisen greier å regne så store tall. og der er HEX gruppen.....og jeg er utrolig gla for å være med på dette. her skal jeg sitte lenge i stedet for å hoppe fra det en andre hele tiden.
lønner seg å sitte i ro i HEX!
mercedesglk
09.03.2021 kl 11:12 8261

ehhh, hvorfor ligger vi fortsatt under 60 kr mon tro>?
Eierne kjøpte for 6 mill kr for 3 uker siden, til kurs kr 58,9, så hvorfor ligger vi på disse lave prisene, det er slutt på billigsalg.
Drowsy
09.03.2021 kl 11:24 8252

Nei, jeg vil ikke si det. Jeg har vært på det grønne toget siden Hexagon og Scatec lå på 20-kroningen i aksjekurs.

Jeg poengterer bare at prissettingen tilsier at en investering på disse nivåene ikke bare sier at markedet har et stort potensiale, men at selskapet faktisk lykkes med å kapre dette markedet og oppnår potensiale. Det betyr i så fall at en videre ekstrem oppgang må basere seg på at de ikke bare når disse målene dere slenger ut, men at potensiale øker i takt med det. Så for en videre himmelferd må selskapets potensialet også øke betraktelig ettersom selskapet allerede er priset til å i fremtiden lykkes innenfor det potensialet som allerede ligger der. (Det tar over 400 år før selskapet tjener inn det en aksje koster pr i dag)

Så er det opp til hver enkelt å bestemme seg for om man i et 20 års perspektiv heller skal investere i selskaper som allerede i dag kan betale tilbake investeringen i løpet av de årene eller om man skal satse på selskap hvor suksess innebærer å øke omsetting og inntjening med 20-30 gangen. Når det er sagt - har man et kortere perspektiv og "trader" så er det jo momentum, teknisk analyse og hausing av nyheter som gjelder og akkurat der tror jeg også at Hexagon kan svinge seg opp til en 55 kr på veldig kort tid. (har jo nesten gjort det bare mens vi diskuterte) På lang sikt er jeg mer skeptiske enn dere, men jeg ønsker dere alle lykke til altså!

Prøvde bare å komme med et vennlig innspill da jeg syns jeg ser altfor lite vurderinger av slike selskaper basert på fundamentale investeringsstrategier, men først og fremst tro og håp.
Redigert 09.03.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
09.03.2021 kl 11:30 8242

Det later til at du ikke er helt på gofot med HEX, du sier SLENGER UT... har du ikke mere tiltro til ledelsen i et av børsens beste grønne selskap enn at du sier de "slenger ut" da ser jeg at du vil være negativ av en eller annen grunn.
men ditt valg det.
Jeg ser at de SMÅ investeringene de skal gjøre og som de faktisk har penger til vil gi aksess til enorme markeder. slik ser jeg på dette.
Redigert 09.03.2021 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Drowsy
09.03.2021 kl 11:37 8225

Som sagt jeg liker HEX og jeg liker kompositt. Det gjør også investorer. Det kommer tonnevis av nye selskaper innenfor området de neste månedene og årene. PE selskaper som slår sammen forskjellige selskaper med synergieffekter for å utnytte EUS incentivordninger innenfor Hydrogen og bli en spiller i dette markedet.

Konkurransen kommer til å skyte i været og kanskje HEX vinner, kanskje HEX vinner litt. Jeg maner bare til forsiktighet når et selskap verdsettes til over 10 milliarder. Har ikke problemer med selskapet, men greier ikke å se at dette er en fornuftig investering. Ta Elkem som et eksempel på det motsatte. Den har også gått noe vanvittig, men er likevel 10 ganger lavere priset enn HEX og meglerhusenes estimat for 2021 tilsier at de tjener inn dagens aksjekurs på 13 år.

De blir også en enorm spiller i det grønne skiftet. Deres produkter kommer det til å bli enorm etterspørsel etter ved et grønt skifte og de har kinesiske eiere som aldri vil gjøre annet enn å backe selskapet. Det er det jeg ville kalt en mye tryggere investering i et 20 års perspektiv og som har gått 3 gangen det siste året til tross for å være verdsatt mer fornuftig enn HEX.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 12:52 8163

Du prater som om du sitter med en fasit. Ikke alle betrakter Hexagon Group selskapene som deg. Langt derifra.

Carnegie har kursmål på 115 NOK på Hexagon Purus. På realtime kurs 47.750 NOK ser altså Carnegie en oppside på 140.84% i Hexagon Purus aksjen. Sparebank Markets har kursmål 100 NOK. Dette er de to meglerhusene som til nå har rykket ut med kursmål for aksjen.

https://finansavisen.no/forum/thread/124496/view

Hexagon Purus er ingen boble. Hexagon Purus er global markedsleder innen lagring og transport av hydrogen. Man har en fantastisk partner-/kundeportefølje, har guidet break even i 2024 og en omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025! Så man kan jo bare tenke seg hva Hexagon Purus har i pipeline... Veksten innen hydrogen og elektrisk (Hexagon Purus opererer innen begge segmenter) ventes hertil bare å forsterkes fra 2025 og videre. I tiår fremover!


Hexagon Composites eier 74.93% av aksjene i Hexagon Purus.

Når det gjelder EGEN DRIFT guider man sterk vekst og tallfestet guidingen slik for FY2021 under Q4 2020 presentasjonen:

Omsetning: ~ 3.4 milliarder. NOK
EBITDA: ~ 400 millioner.

Under Capital Markets Day 11 januar 2021 guidet man videre meget sterk vekst YOY for årene 2022 - 2025. Hexagon Composites er soleklar global markedsleder når det gjelder drivstoffmotorer til gassdrevne kjøretøy (CNG og RNG) . Her forventes det og kommer også til å bli kjempevekst i flere tiår fremover da CO2 utslipp nå SKAL NED. Som Hexagon Purus, har Hexagon Composites en fantastisk partner-/kundeportefølje. Mange av verdens desidert største OEMs er partner med/kunde av begge Hexagon Group selskapene.

Konklusjon:

Hexagon Composites er et ekstremt godt kjøp på dagens lave aksjekurser. Ex. verdien av eierposten på 74.93% i Hexagon Purus, prises nemlig i dag Hexagon Composites til "gi bort pris", ja til next to nothing av Oslo Børs.
Redigert 09.03.2021 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Richter
09.03.2021 kl 13:22 8111

Hexagon Purus Hexagon Composites er et ekstremt godt kjøp til kurs 47,10 nå.
Richter
09.03.2021 kl 13:23 8108

Hexagon Purus er et ekstremt godt kjøp til kurs 47,10 nå.
mercedesglk
09.03.2021 kl 14:25 8028

De grønne tilleggs energiene er kommet for å bli da det på sikt ikke finnes nok olje. energi behovet øker så mye i fremtiden at alternativer er nødt å tilbys for at verden skal fungere. Vind, Hydrogen etc er kommet for å bli og det er enormt viktige investeringer som blir gjort. vi er kun i støpeskjeen enda og denne industrien blir enorm.
skulle vert artig å sett i kulå for å se aksjekursene på vind , hydrogen etc om 10-20 år. mest sannsynlig kan du 10 doble kursen, om ikke mere.
latterlig prising slik man ser nå er jo bare juks og fanteri.noen sitter å stikker kjepper i hjulene hver gang den nærmer seg 52 kr nå, men her skal vi forbi i en viss fart.
Slettet bruker
09.03.2021 kl 15:30 7964

At det kanskje vil bli knapphet på olje på lang sikt, kan du nok ha rett i mercedesgik.

Men på kort, mellom og lang sikt er utvilsomt den strekeste triggeren at KLIMAGASSUTSLIPPENE SKAL NED NÅ. Med USA tilbake på laget, er nå nettopp denne triggeren samtidig vår tids desidert sterkeste megatrend.

Og personlig er jeg overhodet ikke i tvil om at Hexagon Group selskapene med sine posisjoner som globale markedsledere med helt fantastiske partner-/kundeporteføljer, er blant de selskapene som kommer til å vinne stort.
Redigert 09.03.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Riskygain
09.03.2021 kl 19:27 7828

Noen sinnsyke close i HPUR, opp 5%. Har sett at dette har skjedd i hvert fall et par ganger før i HPUR, noen som har en forklaring?:)
mercedesglk
10.03.2021 kl 08:55 7675

tar vi 60 kr i dag?
Vi skal kraftig opp i denne gullkalven.
her er det bare å kjøpe, vi ligger fortsatt 7 KRONER under det eierne kjøpte for for 1 uke siden. de kjøpte som nevnt mange ganger for 6 mill kr på kurs 58,89 kr.

ikke noen som helst grunn til at vi skal ligge UNDER det ihvertfall.
'de kjøpte nok fordi de syntes den allerede da var altfor billig, så folkens, kjøp og sitt.
Richter
10.03.2021 kl 14:48 7543

Hexagon Purus

Bunnen er nådd nå, går snart opp igen.!
mercedesglk
10.03.2021 kl 14:59 7525

Må jo være noen som har slått seg kraftig i hodet som holder på med denne leken som holder på her.
vedkommende bør jo søke kraftig hjelp, ja om det hjelper i det hele tatt da.
å holde på å dumpe aksjer til seg selv hele tiden må jo være Noldus lek.
Jeeese ass, får da være måte på til tyl.
Richter
10.03.2021 kl 15:10 7503

The dump and pump game.
Drowsy
10.03.2021 kl 23:27 7345

Kjære Mercedes,

Hvorfor er du så ivrig på at kursen bare skal gå en vei? Du har helt rett i at det grønne skiftet kommer, men det kan komme på mange måter. Hexagons suksess beror på at Hydrogen blir en massiv del av det grønne skiftet i mange år fremover. Det er det også en overveiende sannsynlighet for at det blir. Det beror også på at Hexagon får et enormt marked innenfor Hydrogen, det kan også skje. Men en annen ting som er helt sikker er at det ikke kommer til å skje over natten.

Om du har troen så er det likevel nok år frem i tid at selskapet kommer i en situasjon hvor omsetting og resultat kan rettferdiggjøre dagens kurs. Dagens kurs med en tenkt akseptabel P/E på 20 tilsier at selskapet pr i dag burde ha en omsetting på ca 6 milliarder med en relativt høy resultatgrad på 10 prosent - altså 600 millioner kroner. Hvor mange år unna slike tall er egentlig Hexagon Purus og hvor mange år med lav resultatgrad, kanskje til og med med negativ resultatgrad og potensielt innhenting av kapital (emisjon) må til for at de skal nå dit?

Jeg er glad på dine vegne, glad for at du finner denne aksjen interessant, men du spyr ut kursmål helt uten å regne, det er det som er bekymringsverdig. Noen kan finne på å investere, men helt uten å forstå hvilket grunnlag de skal investere på. Har du noen fundamentale regnestykker, noen scenario å vise til som kan sannsynliggjøre og rettferdiggjøre en pris på 70 kr aksjen? Jeg sier ikke at kursen ikke kan komme opp i 70 kr, men jeg kan love deg at om den gjør det så er det pga momentum og spådommer. Jeg har til gode å se en god analyse som viser hvordan selskapet skal komme til en omsetting og resultat som rettferdiggjør til og med dagens kurs. Det holder ikke å si at grønt er kult.

Har du virkelig troen og faktisk er long ville jeg kjøpt den og lagt den i skuffen, men basert på hva du skriver og hvor hardt du ønsker at kursen fort skal opp, antar jeg at du ønsker å ta en rask gevinst her. På hvilken kurs vil du eventuelt realisere og selge? Har du et kursmål på investeringen din?
Redigert 10.03.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
mercedesglk
11.03.2021 kl 00:02 7285

Gjesssspppp!
Slettet bruker
11.03.2021 kl 00:10 7274

Jeg antar at det du skriver her dreier seg om Hexagon Purus og at du er inneforstått med at det samme gjelder for hvert eneste hydrogenselskap i hele verden. Altså at de i dag prises på forventning om vekst og fremtidig inntjening, og ikke dagens regnskapstall. Du kan mene hva du vil om det, men det er en realitet du må forholde deg til som alle andre. Godtar/tolererer ikke markedet investering i fremtidig vekst, kan man jo bare se langt etter det aller meste når det gjelder innovasjon.

Mitt valg som er å satse på Hexagon Purus som "min investering i hydrogen" skyldes at Hexagon Purus faktisk er veldig konkret når det gjelder guiding og guider megasterkt, vil jeg påstå. Hexagon Purus guider break even i 2024 og omsetning på 4 - 5 milliarder NOK i 2025. Når vi vet at alle estimater sier at veksten innen hydrogen bare vil bli sterkere og sterkere fra 2025 og videre, er dette rett og slett råsterk guiding!

Hvis du eller andre kan fortelle meg om andre hydrogenselskap som guider så sterkt og er KONKRET OG TALLFESTER FORVENTET OMSETNING I 2025, er jeg svært interessert i å høre om disse. Så vær så snill og post her hvis noen kan servere godbiter.

Når det gjelder Hexagon Composites drift, trenger du ikke å bekymre deg for at sterk omsetningsvekst ligger frem i tid. Hexagon Composites drift handler nemlig ikke om hydrogen, men i tillegg til Hexagon Ragasco (gasstanker til f.eks. grillen) og Mobile Pipeline om utfasing av diesel til fordel for gassene CNG og RNG ettersom Hexagon Agility er soleklar global markedsleder innen gassbaserte drivstoffmotorer/-systemer til bilindustrien. Utfasing av diesel til fordel for annen gass enn hydrogen tar nå av for fullt ettersom alle verdens nasjoner nå må få ned klimagassutslippene (ref. Paris-avtalen m.m.) Tiden for bare prat er over, og partner-/kundelisten til Hexagon Composites er en drøm å studere, noe som også gjelder for Hexagon Purus. Mange av disse er partnere med/kunder av begge de børsnoterte Hexagon Group selskapene.

Denne guidingen av superstrong vekst for Hexagon Composites FRA NÅ TIL 2025 er vel kjent for markedet da den ble gitt i klartekt av både CEO, CFO, CEO i Hexagon Agility, CEO i Mobile Pipeline (f.o.m.01.01.2021 fusjonert inn i Hexagon Agility) og CEO i Hexagon Ragasco under Hexagon Composites's smått fantastiske Capital Markets Day 11.01.2021 (tilgjengelig som opptak i webcast på hjemmesidene) hvor også Hexagon Purus presenterte seg.

Av en eller annen grunn, spør ikke meg om hvilken, vil imidlertid ikke markedet prise den sammenhengende kjempeveksten Hexagon Composites's ledelse guider fra nå til 2025. Markedet blånekter å prise dette ettersom MARKET CAP HEX DRIFT i dag er helt mikroskopisk når man trekker verdien av de 74.93% av aksjene i Hexagon Purus som Hexagon Composites eier fra selskapets market cap. Helt sykt, spør du meg, men noen annen påvirkningskraft enn å utrykke det, har selvfølgelig ikke jeg.

Tallfestet guiding for FY 2021 i Hexagon Composites, gitt under Q4 2020 17.februar:

Omsetning: ~ 3.4 milliarder NOK
EBITDA: ~ 400 millioner NOK
Redigert 11.03.2021 kl 00:36 Du må logge inn for å svare
Drowsy
11.03.2021 kl 01:01 7224

Takk for et mye bedre svar enn mister Mercedes lille gjesp. Regner med han ikke er like glad i matematikk som hausing, men la meg prøve å konkretisere - for poenget mitt er nettopp det du selv sier.

Alle selskaper, ikke bare innenfor Hydrogen, prises på forventning. Vi investerer i selskapenes fremtidige inntjeningsstrøm. Det er ingen, uten noen få tilfeller som Norwegian, som investerer i selskaper som bare taper penger. I en vekstfase vil selskaper tape penger, ihvertfall når veksten er enorm, slik Purus guider for. Om du ikke trader, men investerer i et selskap med et lengre perspektiv handler alt om å kjøpe selskaper når de er billige. For å finne ut om et selskap er billig er det normalt å se på fortjeneste pr aksje (P/E) I dette tilfelle snakker vi om et helt nytt selskap som sannsynligvis ikke kommer til å tjene penger og da blir P/E vanskeligere å bruke som parameter.

Likevel, som du sier, guider selskapet mot et mål hvor man omsetter for 4-5 milliarder i 2025. La oss si med en bunnlinje på 600 millioner kr. Dette er helt sikkert høyere enn hva de guider for. Om kursen da holder seg den samme frem til 2025 vil P/E på Purus være attraktiv på børsen. Problemet mitt er at vi da snakker om at dagens kurs vil være fair i 2025 om guidingen holder og faktisk er mer positiv enn den er. Forstår du hva jeg mener? Det betyr at den allerede i dag er på et nivå den burde være på når de har oppnåd målet sitt og det lenge før de har gått gjennom alle årene med risiko.

Så er jeg også enig med deg med Hexagon Composites. Det er et gjennomført solid selskap som er ekstremt gode på kompositt og det er ingen tvil om at galskapen er ute på vift når Purus verdsettes høyere enn Composites med tanke på at ca 75 prosent av aksjene eies av Composites og all inntjeningen per i dag ligger i Composites. Det er likevel, tror jeg, en feilvurdering å si at det er Composites som er for lavt priset - det er purus som er altfor høyt priset.

Hexagon heiv seg på en trend som veldig mange investorer har gjort ved å skille ut en del av selskapet og med et blir det verdt over 10 milliarder. Samme gjorde Aker med Carbon Capture og Wind. Mitt tips er at ledelsen i Hexagon går mange tunge år i møte. Med de forventningene fra investorene, den prissettingen av selskapet så vil ethvert feiltrinn få enorme konsekvenser for aksjekurs. Har man en god fortjeneste i dag ville jeg gått ut og ventet, for det er ingenting galt med selskapet - men det er ikke slik at man står i fare for å miste toget. Toget har allerede gått - kanskje å selge eller sikre fortjeneste er smart før toget smeller tilbake på stasjonen. Det er bare mitt tips og jeg kan selvsagt ta feil, men om jeg gjør det så er det på grunn av svulstige løfter, ikke fordi selskapet kommer til å tjene massevis av penger eller hive utbytte etter deg de neste 5 årene.

Tusen takk for svar Johnny. Jeg håper du kommer til å tjene masse penger på denne.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 01:35 7207

He, he, du skriver godt, men vi er altså helt uenige når det gjelder Hexagon Group selskapene. Ditt hovedanliggende er ikke å opplyse oss andre, men å prate kursene ned, slik jeg leser innleggene dine. Har jo også kommentert dine tidligere innspill. Da uten å få respons. At du vil prate kursene ytterligere ned etter at Hexagon Composites nå har falt ~ 30% og Hexagon Purus ~ 40% bare i løpet av uker, er selvsagt helt greit. Dette er et aksjeforum hvor man har sin agenda. At roboter er i sving i aksjene og har vært det lenge nå for å hindre enhver kursoppgang, ser man jo også etterhvert med et halvt øye, men i forrige uke gikk det helt over stokk og stein da aksjene stupte dag etter dag på den fantastiske nyheten om at Hexagon Purus og CIMC Enric opprettet to joint ventures som betyr at Hexagon Purus som global markedsleder nå har alle muligheter til å legge det enorme markedet hele Kina og resten av Sørøst-Asia representerer for sine føtter, ved hjelp av de kanalene disse joint venturene nå åpner for selskapet. Fantastisk! Helt fantastisk avtale! At aksjekursene stuper kapitalt på en slik nyhet, ja det er veldig opplysende/avslørende. Noen ganger må man bare le, litt humor har aldri skadet noen.

Du mener altså at Hexagon Purus aksjen er altfor dyr på dagens sluttkurs 50.30 NOK og uttaler deg igjen som om du ER fasit. Bildet når det gjelder denne vurderingen, er dog mye mer nyansert. Carnegies analytiker Mikkel Nyholt-Smedseng ser f. eks i dag en oppside på småpene 128.63% når det gjelder Hexagon Purus, i kraft av sitt kursmål på 115 NOK. Nyholt-Smedseng understreker sogar at kursmålet er satt ut fra et konservativt anslag når det gjelder den gjelder den generelle markedsveksten innen hydrogen og batterielektrisk (som det virker som om veldig få er klar over at Hexagon Purus også er en sentral aktør innen). Jeg følger det generelle nyhetsbildet tett. Tingene tar helt av når det gjelder satsing på områdene, slik jeg ser det. Så kanskje er Nyholt-Smedsengs kursmål nesten modent for oppgradering allerede, gitt betingelsen han setter når det gjelder den generelle markedsveksten? Kun et annet meglerhus har rykket ut med kursmål på Hexagon Purus ved siden av Carnegie, Sparebanken1Markets. Sparebank1Markets har kursmål 100 NOK. Dette nevnte jeg for deg også forleden, men skjønner jo at du vil helt annetsteds med dine vinklinger og ikke er interessert i dette. Din agenda blir litt vel overtydelig, god språkdrakt til tross. :)

https://finansavisen.no/forum/thread/124496/view

Vi diskuterer to fantastiske virksomheter her. Med fantastiske partner-/kundeporteføljer. Vi snakker globale giganter. Som langsiktig aksjonær ønsker jeg jo som alle andre langsiktige aksjonærer i alle andre selskaper, høyest mulig kurs. Det er klart, men jeg har godt tid her. Et større problem er at måten disse to globale markedslederne innen gigantiske megatrender nå behandles på når det gjelder kursdumping og underanalysering, begynner å bli direkte pinlig. Omsetter Hexagon Purus for 4 - 5 milliarder NOK i 2025, ja da er det bare å ta noe beroligende og sette seg ned, for ikke å dåne av estimatene for 2030, kombinert med tanken på at man kjøpte aksjen for 50.30 NOK 10.mars 2021. Det vi snakker om i pipeline her min venn, er nemlig fremtidige kontrakter om massevis av serieproduksjoner med gigantene av noen OEMs man har i partner-/kundeporteføljen hvis dette går slik jeg håper og tror. Transport/logistikk/buss på vei, tog, skipsfart, anleggsmaskiner, løypemaskiner, og i alle prosjektene er det jo serieproduksjon som er målsetningen. En rekke prosjekter er oppe og går i tidlige faser. Jeg er imponert og tror på disse. Der er det helt avgjørende at de så tydelig understreker at R & D er ufravikelig, topp satsing. Så får heller de som ønsker å kritisere disse nødvendige, kortsiktige utgiftene, relativt sett, få gjøre det, med sine korte siktemål. Roller som globale markedsledere må man jo helt opplagt gjøre alt for å beholde og aller helst forsterke når markedene man opererer og tjener pengene sine i, er estimert å vokse noe nesten helt hinsides all forstand i tiår fremover! At USA nå også dundrer inn og kommer med for fullt omtrent fra dag 1, er jo en kjempetrigger, ikke minst fordi begge selskapene er svært veletablerte i USA, men også i et hvilket som helst annet perspektiv i global målestokk. USA driven. Biden og Kerry fremstår faktisk allerede som fast bestemt på å bygge sitt ettermæle på hovedroller i kampen mot klimagassutslipp! All ære til dem for det, Så er det mye mer enn partnerskapene med fantastiske OEMs også, innen hydrogen, fyllestasjoner, transport, ren lagring. Utrolig spennende. De fleste ønsker å gjøre en best mulig handel og betale minst mulig, men alvorlig talt da... Hvem selger forresten? Du har vel ganske sikkert ikke aksjer Drawsy, vil jeg tro siden du så ubønnhørlig vender tommelen ned.
Redigert 11.03.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Charlie Freak
11.03.2021 kl 07:41 7065

2025 er bare starten på den grønne revulusjonen. Det er ikke slik at Purus slutter å være priset på forventning i 2025. Hvis du tenker som du gjør så vil du løpe etter kursen helt frem til at selskaper er i modningsfasen, og det kan være 30 år til.
Charlie Freak
11.03.2021 kl 07:41 7068

2025 er bare starten på den grønne revulusjonen. Det er ikke slik at Purus slutter å være priset på forventning i 2025. Hvis du tenker som du gjør så vil du løpe etter kursen helt frem til at selskaper er i modningsfasen, og det kan være 30 år til.
Drowsy
11.03.2021 kl 10:24 6969

Godt skriver du selv og det er masse jeg er enig i, men du tillegger meg en motivasjon jeg ikke har og en del ting er jeg uenig i. Enkelt sagt så er uenighetene basert i hvordan du skal verdsette et selskap.

Mitt hovedanliggende er så absolutt å opplyse dere andre om at det er mulig å se på denne casen annerledes enn de fleste her på forumet. Å prate kursen ned vil ikke et nick i et forum på Hegnar kunne gjøre, slik tro har jeg ikke på meg selv. Men jeg har selv en gang vært ny i markedet, og i disse tider er det mange av dem, og jeg har selv gått på en smell og investert i aksjer som ble hauset uten å helt forstå de underliggende verdiene og risikoene investeringene innebærer. Jeg håper andre kan slippe det.

At HEX-selskapene har falt 30-40 prosent bare på noen uker er jo noe man burde gjøre en større vurdering på enn å avfeie det med at noen på et forum snakker den ned eller å skylde på roboter som skal hindre oppgang. Det er de samme argumentene hver gang hos menigheten - uansett aksje. At aksjen stupte tross en svært positiv nyhet er også mer et faresignal enn et tegn på en konspirasjon satt sammen av roboter. Hvordan kan det skje? ville jeg heller spurt meg. Er aksjen overpriset? Hva er det jeg ikke ser? hadde jeg tenkt.

Ja, jeg mener at aksjen er for dyrt priset, men jeg er langt fra en fasit. Markedet vil selv justere hva den er verdt. Mitt poeng er basert på at selskapet ikke er verdsatt basert på fundamentale forhold, men på en tro du som oftest finner i menighetshusene på sørlandet. Det betyr ikke at jeg er uenig i at begge selskapene kan stå foran et fantastisk fremtid, men jeg mener at en fantastisk fremtid allerede er priset inn i selskapet. Det betyr at aksjen inneholder en stor risiko og for meg er dette utelukkende grunnen til at aksjen også blir volatil og kan oppleve voldsomme fall. Investeringer er gjort basert på momentum, det betyr at store aktører vil gevinstsikre og selge uavhengig av at gode nyheter blir presentert. For proffe investorer er det mye å hente på at småsparere investerer på drømmene som blir presentert.

La oss bli mer konkrete. Med en aksjekurs på 52,5 kr i HEX Composites betyr det (basert på verdiene i selskapet) at du betaler ca 3,7 kr for hver krone du eier i selskapet. Pris/bok. I f.eks Hydro betaler du under 2 kr pr aksje og i Sparebankene betaler du faktisk under 1 kr for 1 kr. For å være villig til å betale 3-4 ganger mer for en krone betyr det at man må ha ståltro på at dette selskapet kommer til å skape masse verdier i fremtiden - akkurat som du gjør, men jo mer aksjekursen øker vil den kronen bli enda dyrere. Det er med andre ord allerede priset inn en gedigen vekst i selskapet. Spørsmålet da er - når blir det nok? Hva mener du er en fair pris? Hva mener du at selskapet kommer til å omsette for og ha som resultat i la oss si 2025? Regner dere på dette eller stoler dere bare blindt på en analytiker fra Carnegie?

Det bringer meg videre til ditt neste argument. Hva er driveren til disse meglerhusene. Med en gang du nevnte Carnegie slo det meg at de sannsynligvis da var meglerhuset som gjennomførte børsnoteringen av HEX Purus. Et lite google-søk bekreftet min teori. Disse meglerhusene er IKKE nøytrale. Carnegie tjener særdeles lite penger på å presentere kursmål, de tjener pengene sine på emisjoner, kapitalinnhenting, salg av foretak og børsnoteringer. For Carnegie er det helt opplagt at de ønsker å videreføre det tette og gode forholdet de har til Hexagon for å også neste gang bli brukt til kapitalinnhentingen. Carnegie kan med andre ord ikke komme med dårlige rapporter på et selskap som de selv har hentet investorer til. Jeg ville med andre ord heller regnet selv enn å høre på dem. Dette ser vi gang på gang på gang. Like før Borr Drilling gikk i kjelleren var det en analytiker som spådde gull og grønne skoger og regnet seg frem til en verdi som tilsa at kalkulatoren hans bare hadde plus-funksjon. Ikke stol på dem. Sparebanken1Markets vet jeg ikke hvorfor er positive, men jeg er tilbøyelig til å si at det kan være tegn på en ny emisjon om det plutselig kommer flere aktører som begynner å dekke aksjen.

Så er vi enige til slutt. Det er to helt fantastiske selskaper. Fantastiske kundeporteføljer. Trenden i samfunnet og industrien er så absolutt på deres side. Er ikke uenig i det hele tatt, men nå har jeg ihvertfall presentert noen nedsider og skeptiske tanker og håper at det kan være med på å både balansere og ikke minst gi en mer fornuftig forklaring til den manglende utelukkende positive utviklingen i aksjen enn å definere det som pinlig og skylde på kursdumping.

Du har helt rett. Jeg har ikke aksjer i selskapene. Jeg har hatt. Jeg har fulgt HEX i over 5 år og har sansen for dem, men jeg prøver ikke å få ned kursen for å gå inn. Jeg tok dem bare for meg fordi jeg liker dem og ville se om jeg skulle investere i dem. For meg ble bare risikoen for stor ettersom jeg syns de er priset altfor høyt. Det er ikke verre enn det og du har helt rett. Jeg kan ta feil, men det kan du også og om du gjør det så er det ikke pga manipulasjon. Jeg håper ihvertfall at du ser at dette er en risikoaksje.

Takk for flott meningsutveksling. Den har gjort meg klokere på selskapets oppside og forhåpentligvis gjort deg klokere på risikoen i casen.

Redigert 11.03.2021 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 11:46 6903

Har nå for lengst sagt mitt i denne meningsutvekslingen Drowsy. Har du kanskje rollen som en slags pressetalsmann (a la komiske Ali) for...ja, du vet hvem jeg sikter til ;)

Vil bare ønske deg lykke til videre med utregningene dine når det gjelder selskaper innen hydrogen og reduserte klimagassutslipp, vår tids aller største megatrend, for når du ikke er fornøyd med -40% på noen uker på det hydrogenselskapet som trolig er rimeligst priset blant peers, bør du nå kanskje sikte inn kanonen din i andre retninger? Eller er din fortvilelse og ditt "uegennyttige" korstog for å frelse aksjonær fra villfarelse kanskje kun Hexagon spesifikt? ;) Du kom dessverre for sent på banen her til å redde styreleder i Hexagon Composites Knut Flakk som jo kjøpte aksjer for 5.89 millioner NOK i Hexagon Composites på kurs 58.91 NOK bare for noe uker siden.

Du svarer ikke på noe av det konkrete jeg skriver, bare maler videre på ditt, om og om igjen, i laaaange, omstendelige vendinger om hvor altfor dyre aksjene er.

Gjentar dette angående tallfestet guiding for FY 2021 i Hexagon Composites, gitt under Q4 2020 17.februar:

Omsetning: ~ 3.4 milliarder NOK
EBITDA: ~ 400 millioner NOK

Dette priser markedet i dag til ~ ingenting. Videre for 2022 - 2025 guider man kjempevekst, men du får ikke meg lenger utpå her nå så hvis du er i det hele tatt er interessert i annet enn å prate ned aksjekursene i Hexagon Group selskapene på aksjeforumet, for å lure småaksjonærer enda mer (jeg hadde nær skrevet svindle, men besinnet meg), ser du webcasten jeg anbefalte fra Capital Markets Day 11.januar 2021 (du finner den på hjemmesiden). Garanterer bakoversveis når det gjelder vekstutsiktene for Hexagon Composites.

Så du mener Carnegies Mikkel Smedseng-Nyholts betraktninger ikke er seriøse og ikke kan vektlegges fordi han har en skjult agenda? Du om det. Min klare feeling er at Nyholt-Smedseng har den klart beste innsikten i Hexagon gruppen og bransjen forøvrig når det gjelder norske analytikere.

To meglerhus er dessuten ikke ett meglerhus Drowsy. Det må da du som er så god på utregninger være enig i. Så da tar jeg meg den frihet å legge til grunn enighet mellom oss to om at 2 ikke er 1. Altså, Carnegie har kursmål 115 NOK for Hexagon Purus, basert på et konservativt anslag når det gjelder den generelle markedsveksten. Sparebank1Markets har kursmål 100 NOK. Andre meglerhus har ikke uttalt seg om verken Hexagon Purus eller Hexagon Composites tross veldig mange hendelser og mye aktivitet. Udelt positive hendelser og positiv aktivitet, etter min mening. Så hva disse mener, må de selvsagt eventuelt selv uttale seg om.

Akk og ve Drowsy. PUNKTUM FINALE. :)

Redigert 11.03.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Drowsy
11.03.2021 kl 12:58 6831

Aner jeg at jeg har en litt større respekt for dine meninger enn du har for mine? Kaller meg komiske Ali. :) Betyr det med andre ord at du ikke forstår mine nedsideargument? I så fall er det ikke rart at du tenker at all kursnedgang handler om roboter, konspirasjoner og nettroll som meg.

Som tidligere nevnt, jeg har hatt tro på en grønn bølge siden 2016 og det har allerede gitt solid avkastning i gode selskaper som Borregaard, Scatec og Hexagon. Gikk aldri inn i Bonheur, men de tre ovennevnte selskapene var de beste grønne alternativene på den tiden - lenge før det gikk inflasjon i å skille ut grønne satsninger fra større selskap for å hente grisebillige penger gjennom notering på en børs som nærmest ikke krever noe som helst av rapportering eller innsyn. Felles for dem alle er at de nye selskapene, til tross for å ha vært en avdeling i sitt moderselskap, ved børsnotering blir mer verdt enn selskapet de var en del av.

Det er helt greit for meg om du neglisjerer det faktum, men når du sliter med å forstå nedganger tror jeg at du finner bedre forklaring i det jeg har listet opp enn å krangle med robotene. Så syns jeg du har all rett til å både tro på Mikkel og ledelsen og deres guiding. I 2019 omsatte HEX C for nettopp 3,4 milliarder med et årsresultat på ca 100 mill kroner. Det er opp til hver enkelt å bestemme om ledelsen nå skal kunne greie å skape et resultat i 2021 på 4 gangen med samme omsetting. Ingen har fasiten. Du har troen, jeg er mer skeptisk.

Så må du ikke tro at dette er en Vendetta mot HEX - nok en gang - jeg liker selskapet og jeg tror de står bedre rustet til å bli en stor markedsaktør innenfor kompositt enn mange av disse Hydrogenselskapene som blir listet opp hver eneste uke på Euronext Growth. Det er jo også viktig å få med seg, og er i mine øyne en fordel, HEX er ikke utelukkende eksponert mot Hydrogen. De er eksponert mot et materiale som trengs i mange forskjellige markeder. De har satset mot Hydrogen fordi man tror dette blir et gedigent marked i forbindelse med det grønne skiftet.

Jeg kunne for den saks skyld slaktet kursen på flere selskaper. Saga Pure var jo ellevilt og har heldigvis falt ned mot mer fornuftige nivå. Otovo er verdsatt til fantastiske 2 milliarder kroner med en omsetting i 2019 på ca 100 mill kr og med et resultat på minus 25 mill kr. Da kan det være greit å huske på at et vanlig sunt driftet industriselskap i Norge med en omsetting på det samme (100 mill kr) og med et resultat på ca 10 mill kr ville vanligvis blitt verdsatt til 100-150 mill kr.

Jeg prøver bare å få frem litt edruelighet. I dag fremstår det som at investorer tror at alt vokser inn i himmelen, at vekst på flere hundre prosent i året er en walk in the park. Jeg syns ikke det burde oppfattes som noe komisk perspektiv.

Med tanke på meglerhus og å stole på dem så har Finansavisen på forsiden nå denne glimrende kommentaren: https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/03/11/7640416/investorer-i-aker-clean-hydrogen-har-lov-a-vaere-litt-flaue-i-dag

Eurnonext Growth begynner å fremstå som et lite paradis for de store aktørene, hvor de kan robbe småaksjonærer. i form av børsnoteringer og hausing. I så måte liker jeg nettopp HEX mye bedre enn de andre. For de har vært en seriøs aktør over mange år. HEX ble nesten en form for trendsetter. Da de store aktørene som Spetalen og co så hvordan Purus ble mer verdt enn sin eier ble vi bombardert med nye selskaper som alle har hevet inn Pure, Green, Hydrogen osv i navnet.

Vi er ihvertfall enig om at vi er uenig og jeg syns ikke det er noe komisk over dine tanker. For din del håper jeg du har rett, jeg verken taper eller vinner på om kursen går den ene eller den andre veien i HEX.