FLYR - er bunnen nådd?

Kratos
FLYR 17.03.2021 kl 11:30 281539

Positive tendenser nede på 5-tallet som også var emisjonspris. Har lastet det jeg kan og smører meg med tålmodighet.
Når verden åpner opp igjen til sommeren skal nok mange ut og fly. Tror på en rebound for hele sektoren her!
Jensenpirken
24.03.2021 kl 13:43 5426

Det var bare et tidsspørsmål før
Flyr gikk under 5 kroneren. Nå kan alt skje. Fest belte og på med hjelmen. Grøss.
fabian2
24.03.2021 kl 14:11 5664

Braathen er vel et null i forhold til jagerflyger og høyesterettsadvokat og grunder Bjørn Kjos ?
Kåre Grønn
24.03.2021 kl 14:11 5658

Tulling. Følg heller med i timen. Intet har skjedd med selskapet, de planlegger timing. Det er Corona. Tipper den slutter på 5 kr i dag..
Redigert 24.03.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
fabian2
24.03.2021 kl 14:14 5669

Har Braathens barnebarn utrettet noe her i livet annet enn å arve penger ?....? Noen som vet ?.....---Arvingen etter HennigOlsen ISkrem brukte ihvertfall egne penger til å starte flyselskap...mens Braathen jr. bad staten om gave på halvannen milliard for å prøve seg.......Flotte greier. Imponerende?
Redigert 24.03.2021 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
cold
24.03.2021 kl 15:03 5620

Spot on. Han var jo bare ungdommen da Braathen Safe la ned. Han arvet mye penger men kan umulig ha noe kompetanse for å drive moderne lavpris-flyselskap.

Jeg spør igjen: Kan noen fortelle meg hva som er selskapets STRATEGISKE KJERNE? (Regner seff. ikke med å få et svar).
Tp
24.03.2021 kl 15:38 5634

Flyrs Strategiske kjerne må vel være og ikke havne i den situasjonen som Nas er i nå😂
golf`ern
24.03.2021 kl 15:46 5635

Flyr når nok ikke bunnen før de begynner å fly ts.....
fastinvest
24.03.2021 kl 15:46 5644

Alle flyselskaper sliter, mye gjeld og masse kutt. FLY vil kunne leie inn fly med 30-35% rabatt i forhold til hva NAS og SAS kan som allerede har eksisterende avtaler.
Timingen er vel noe av det bedre man kan gjøre. De vil starte å fly når man begynner å få full kontroll på Corona og i dag jobbes det med å hente inn flygere, kabinett osv.
Fly er uten gjeld og skal satse på innlandsreise som Widerøe tjener penger på i dag og som NAS tjente milliarder på.
FLY er verdsatt til 750mill hvor 600 av dem er cash.
Under 5kr taper alle penger så de som selger nå dumper noe som vil si at nedsiden er minimal med tanke på at det skal mye til at de blir verdt mindre en 600 mill noe som vil si 4kr.
Faller aksjen til f.eks 3 kroner kan man kjøpe hele selskapet, legge det ned og cashe ut gevinst.

Ledelsen består av Braathen folk og gamle NAS ledere.
Strategi
24.03.2021 kl 16:51 5604

Har vektet meg sterkt opp de siste dagene og satt heldigvis med cash i dag.
Det er ingen flyselskaper i Norge eller Norden som sitter i en så god posisjon som Flyr.
Dagens muligheter for inngang tror jeg neppe kommer igjen, det gjenstår å se.
For hver dag som går brenner flyselskapene 10 talls millioner, Flyr står i en særstilling her.
Passasjerene får et meget godt tilbud med splitter nye fly, nye cabindrakter og jeg tror det blir stor stas å fly med Flyr på innenlands og utvalgte destinasjoner i Europa.
For de som tviler på kompetansen til Braaten familien så tror jeg de kan slappe helt av, de har massevis av erfaring i å starte et selskap fra scratch, om ikke dette holder for pessimistene så har de fått over de beste fra Norwegian samt fra andre flyselskaper

Redigert 24.03.2021 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
24.03.2021 kl 17:33 5558

Splitter nye fly???
"gamle", nymalte 737-800, sånne som SAS nå skifter ut til fordel for 320 neo
trolig noen 737 som NAS vil levere tilbake til leasingselskapene (men ikke de nyeste)
fabian2
24.03.2021 kl 18:19 5525

..."de har massevis av erfaring i å starte et selskap fra scratch".......(Braathen altså).......DETTE MÅ DU FORKLARE NÆRMERE , hva slags ( navn) selskap er det de har startet ?...
....
.....Spent på svaret
Redigert 24.03.2021 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Strategi
24.03.2021 kl 19:02 5461

Flyr vil benytte seg av Boeing 737–800 , ikke gamle fly det er snakk om her.
Dette er en flytype de kjenner , som passer godt til rutenettet i Norge , de har tilgang på mekanikere og service, samt simulatorer.
Det er også en flytype som de fleste piloter kjenner til.

Skulle selskapet satset på en ny flytype hadde dette blitt utfordrende i forhold til simulator trening og utsjekk på flytypen, dette ville betydd store helt unødvendige kostnader.

Flyr kommer til å ha fokus på å gjøre alt riktig.
Redigert 24.03.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
fabian2
24.03.2021 kl 19:10 5438

Ingen svar på spørsmålet----


Hva slags selskap (navn) er det de har startet ?
Strategi
24.03.2021 kl 19:23 5448

fabian
Voldsomt til aggressiv tone.
Braaten familien har lang historikk i aviation,
– Vi har en sterk lidenskap for norsk luftfart. Vi tror ikke at markedet vil komme tilbake dit det var i forkant av koronapandemien. Vi vil benytte all vår erfaring og kompetanse for å bygge et nytt, norsk flyselskap tilpasset den økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov, skriver flyarving Erik G. Braathen i en pressemelding. Braathen har tidligere vært styremedlem i Norwegian, og var administrerende direktør i Braathen Safe i ti år frem til 1999.

Med seg på laget har han av Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling, når han nå lanserer et nytt norsk flyselskap.
————————
Jeg er helt sikker på at kompetansen er tilstede og at de lærer av allle feilene SAS og Norwegian har gjort.
Kåre Grønn
24.03.2021 kl 19:43 5403

Bare legger til at SAS ikke er i nærheten av NAS :))) SAS har også et helt annet konsept med stil.. NAS er konkursbo..
vestlandsfugl
24.03.2021 kl 20:10 5395

Det er en flytype som ikke produseres lenger, og som SAS faser ut. 737 har et høyere drivstoffforbruk enn 320 neo, NAS og Flyr skal bruke denne i konkurransen med SAS og Wizz sine 320neo.
De søkte først etter flygere med 737 eller 320 utsjekk, landet vel på 737 fordi de får disse billigere. Baksiden er dårligere driftsøkonomi.
Skal bli interessant å følge utviklingen, men ikke kom og påstå at flyene er splitter nye. Det eneste nye er malingen
Strategi
24.03.2021 kl 20:29 5377

Ok, så tar vi litt hver her, ikke si at flyene er gamle.!
✈️ 😀
Slettet bruker
24.03.2021 kl 20:52 5363

Solgte halve posten i dag på 4,85 som jeg kjøpte på 6,1, tror vi ser 4 nå da emisjonskursen på 5 røyk i dag og nok et nytt flyselskap med rike onkler(Norse)

Håper på å plukke langt nede på 4 tallet om et par uker men når det er sagt kan aksjen fint stå i 15 nok over sommeren om det er greit aksjemarked ikke noe negativt rundt pandemien etc..
Muggost
24.03.2021 kl 21:00 5338

Ikke for å ødelegge moroa her, men investerer man i flybransjen nå så må man tåle å bli utvannet av store emisjoner i lang tid fremover. Det er utrolig kostnadskrevende å drive flyselskap og man er avhengig av svært høy kabinfaktor (fyllingsgrad) for å tjene penger.

Slik jeg ser det er det ikke sjans i havet for at de kommer til å tjene penger i 2021 siden sommeren allerede ser ut til å ryke. Vinter er lavsesong og vanskelig for alle i den bransjen. Tidligste tidspunktet hvor de kan tjene penger er våren 2022 og da skal det bli mye stang-inn fremover.

Jeg jobber i bransjen men kan selvfølgelig ikke forutse hva året vil bringe, men at det er stor risiko for store emisjoner, det er jeg rimelig sikker på :)
retur
24.03.2021 kl 21:26 5319

Rart at spettet fortsatt sitter. Tror også NAS er på vei til å ta storeslem.
cold
24.03.2021 kl 21:29 5312

Det er ikke bare å starte opp et flyselskap. Det er svære inngangsbarrierer i lavpris - flyselskap, noe jeg tviler på at særlig mange her inne forstår. Det tar mange år å lykkes i denne bransjen. Nå skal jeg dele mine oppriktige tanker om hva jeg tror vil skje med selskapet FLYR:

- Jeg tror vi får se et nytt "Color line flyselskap", der de holder på noen år, uten en klart definert strategisk kjerne, der underskuddene øker år for år - helt til EK er tapt. Da blir det emisjon eller de tvinges til å legge ned. De kommer ikke til å få inn særlig med mye penger på emi, der både NAS og en lang rekke andre flyselskap opererer i samme segment.

Jeg tror at tanken var å skape mye blest og markedsføring for å skape assosiasjoner om at dette blir NAS 2, der forestillingene dreier seg om at NAS dør mens FLYR stiger opp av asken og fyller tomrommet etter avdøde. Det skjer ikke!!

Er redd det blir mange som kommer til å tape pengene sine her. Det er høyrisiko der sannsynligheten for å lykkes er under 5% etter mine beregninger, vel og merke så lenge NAS faktisk overlever, og nettopp det er veldig mange overbevist om. Det ser ut til å mange bevissthet og forståelse om hva som gikk galt med NAS. Når restruktureringen er unnagjort kommer det selskapet sterkere tilbake enn noen gang. Er det noe de virkelig kan så er det å tjene masse penger i beinhard konkurranse i lavpris-flyselskap segmentet.
Redigert 24.03.2021 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Strategi
24.03.2021 kl 21:57 5270

Du skriver 5% sjanse etter dine beregninger.
Kan du legge ved dine beregninger, det kunne jo vært spennende å se nærmere på.
Når det gjelder Flyr så tror jeg de kommer til å klare seg bra, de skal også fly på utvalgte destinasjoner i Europa.
Tror mange blir overrasket over Flyr, helnorsk selskap som bygger stein på stein, beina på bakken og en sunn tilnærming til vekst.
Norwegian og SAS er syltet ned i gjeld og sliter hver dag med enorme tap.

Slettet bruker
24.03.2021 kl 22:08 5256

Foreløpig et vanskelig, om ikke umulig case og regne på. Har tatt en lyttepost, men dette er bingo.
fabian2
24.03.2021 kl 22:16 5253

Masse prat er fint , men HVILKET

SELSKAP
har Braathen jr. startet ?
sturedenlure
24.03.2021 kl 22:23 5260

Virker som det er mange også i denne Flyrtråden som ikke forstår hvordan flybransjen fungerer!

1. Det er selvfølgelig masse tilgjengelige fly i markedet om dagen både hos produsenter og leasingselskaper. Men det er nå en gang slik at disse driver også forretning, dvs. at de helst vil beholde kontrakter som er inngått fremfor å leve med risikoen å måtte finne en ny kunde (de vokser heller ikke på trær om dagen).

At Flyr kommer til å få billig fly i forhold til i et normalt marked er helt klart, men dette betyr at alle de andre selskapene også får reforhandlet sine eksisterende kontrakter. Alternativet er at de blir kansellert og forhandlet på nytt! Ergo Flyr får ikke billigere fly enn andre, kanskje snarere tvert imot for dette er en bransje hvor kvantum er helt essensielt i forhandlinger.

2. Flyr vil også pådra seg gjeld, det har seg slik at leasing kontrakter blir bokført som gjeld i denne verden enten man liker det eller ikke. Selv om en del selskaper har mye gjeld er det ikke slik at disse pengene er brukt på fest og moro, det er som regel forbundet med noen eiendeler.

3. Når det gjelder rutenett er det ikke bare å velge og vrake, flybransjen er ikke som å drive Johannsens bussruter hvor man kan starte og stoppe akkurat som det passer en selv. Her kreves først og fremst driftstillatelser (såkalt AOC). Norge er heller ikke med i EU og har derfor ikke del i alle de Europeiske luftfartsavtalene, derfor trengs det trolig flere driftstillatelser for å få tilgang på de forskjellige rutenettene.

Det er også slik at for å fly inn eller ut fra en flyplass kreves start/landingsrettigheter (såkalt slotts). På de mest attraktive flyplassene er ikke disse så lett å få tak i selv ikke i disse dager, selskapene tviholder på disse i det lengste når de først har fått de – dog alt er til salgs for rett pris.

4. For å drifte en Boeing 737-800 (NG) kreves det også crew både i luften og på bakken, bare i luften trengs det ca. 17stk pr. fly (5 i cockpit og 12 i cabin) for å drifte 7 dager i uken 365 dager i året, dette er basert på to skift. Det er et krav fra luftfartstilsynet at alle disse må skoleres inn i selskapets driftstillatelse før en passasjer kan sette sine ben ombord, dette koster penger.

5. Flyr har hentet inn 600 millioner – ja det er mye penger, men i denne bransjen holder ikke det lenge hvis ikke alt klaffer fra dag 1. ColorAir med 3 fly brant av ca. 450 millioner på 11 måneder før de gikk konk, Braathen’s gikk fra å ha masse penger på konto og eie 26 fly til å selge alle flyene, lease de tilbake og bli overtatt av SAS som et ‘’konkursbo’’ – det trengs vel ikke nevnes hvem som ledet selskapet i denne perioden.

Ledelsen i Flyr stammer stort sett fra Norwegian og siden disse er så dyktige til å drive flyselskap
kan det jo være greit å spørre seg, hvorfor ‘’sluttet’’ de en etter en…
Når det er sagt - konkurranse er bra for forbrukerne.

Lykke til med investeringene!
cold
24.03.2021 kl 22:25 5242

Det ser ikke ut som du forstår hva total restrukturering av selskapet består i. Du sitter dønn fast i gamle forestillinger. Det forandrer seg fort uten at du får det med deg.

NAS sin flyflåte blir omtrent halvert. De hadde rundt 135 fly på det meste. Langdistanse ble en ulønnsom affære der bla. innkjøp av mange topp moderne Dreamlinere førte til at inntjeningen falt. De vokste for fort og det ble overinvestert. De var faktisk i ferd med å klare det gjennom emisjon og restruktureringer, helt til pandemien kom. (Noe enkelt forklart).

Obligasjonseierne, de som eier "den store gjelden" i selskapet blir aksjonærer og gjelden kommer ned på et tålelig nivå.
Det kan også se ut som du tror at Flyr vil være et fullt operativt lavpris-selskap UTEN GJELD!!?? Så du tror de skal kjøpe inn 20 - 30 fly til 800 million kr?
Dream on. Vet du hvor mye en Boeing 737 koster?
Redigert 24.03.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.03.2021 kl 07:36 5070

Å bruke tid på innlegg fra skribenter som ikke har interesser av selskapet har jeg ikke tenkt til å kaste bort mye tid på.
Dette blir bare tull og tøys fra ende til annen.
At dere gidder å bruke av deres tid på et selskap dere ikke har interesse for er interessant i seg selv.
Kåre Grønn
25.03.2021 kl 09:03 4979

Helt riktig. Sier alt..
Redigert 25.03.2021 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.03.2021 kl 09:17 4945

Flyselskapet Norse Atlantic møter allerede motstand i Kongressen i USA: – Historien gjentar seg
Et kongressmedlem ber om at det nye flyselskapet nektes adgang til det amerikanske markedet. Norse Atlantic-gründer Bjørn Tore Larsen frir med mange nye jobber.

Lederen av transportkomiteen i Kongressen i Washington, D.C. gikk onsdag ut mot det nye langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways – der tidligere Norwegian-sjef Bjørn Kjos er én av gründerne. Kongresspersonen Peter DeFazio (D) har bedt Biden-administrasjonen om å nekte selskapet en tillatelse til å komme inn på det amerikanske markedet, ifølge Reuters.
Det kommer frem i en uttalelse fra DeFazio som ble offentliggjort i forkant av en høring torsdag. DeFazio ber den nye transportministeren Pete Buttigieg nekte flyselskapet såkalte trafikkrettigheter i det amerikanske markedet. Begrunnelsen er at «flyselskapet er norsk kun i navnet, og at selskapet er etablert i Irland for å omgå strengt norsk arbeidsmiljølovverk.»

https://www.dn.no/luftfart/norse-atlantic-airways/bjorn-tore-larsen/bjorn-kjos/flyselskapet-norse-atlantic-moter-allerede-motstand-i-kongressen-i-usa-historien-gjentar-seg/2-1-987027

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/03/25/7647718/mener-norse-atlantic-bor-nektes-adgang-i-usa
Redigert 25.03.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Strategi
25.03.2021 kl 09:38 4941

At kursen i går og hittil i dag har falt noe tilbake er sannsynligvis at det fremdeles er emisjonsaksjer som skal ut.
De store som har deltatt i emisjonen sitter fremdeles godt i pluss og spørsmålet nå er hvor langt ned de er villige å gå.
Denne gutteklubben er avhengig av å gjøre klart for neste emisjon, ikke særlig bra for oss vanlig dødelige, heller ikke etiskt greit for flyr å dumpe under emisjon kurs.
Men dette har vi nå sett i flere emisjoner.

Så etter min mening har ikke fallene noe med selve Flyr å gjøre som selskap.
Snart ser vi forhåpentligvis BETYDELIG høyere kurser.

Go with the flow.
Muggost
25.03.2021 kl 09:57 4896

Nå må ikke du også begynne med cancel culture da...

Det er mange som kommer hit på forumene for å lese om aksjer de kanskje har tenkt til å investere i og da er det jo litt dumt hvis de bare får se den ene (euforiske) siden av saken, er du ikke enig i det? Hvis man skal gjøre seg opp en mening om noe (før man investerer) er det greit å se litt på nedside risikoen også.

Det er ikke vanskelig å se at flyselskap er spennende å investere i! Men det er altså en grunn til at feks Norwegian var nedsyltet i gjeld - de klarte rett og slett ikke å skape tilstrekkelig overskudd. Så enkelt er det. Tross stadige utvidelser og "effektivisering" av organisasjonen (les: utarming av ansattes rettigheter) så klarte de ikke å tjene penger. Uflaks for dem at Coronasituasjonen kom når den kom, men det hadde kanskje ikke så mye å si. Norwegian var dødsdømt fra før av, det kan du lese om i norwegian-trådene fra sommeren 2019. Se spesielt Frodon sine innlegg, til tross for stor "motstand" mot hans meninger her på forumet så traff han spot on.

Så kommer Flyr da, og skal tjene penger i det samme markedet som hverken SAS eller Norwegian har klart å tjene på, i skarp konkurranse med Wizzair! Hvordan tenker du at de skal klare å generere overskudd under sånne forhold?
Kåre Grønn
25.03.2021 kl 10:09 4900

Glem grønne aksjer. Majoriteten kommer til å gå til helvette (Sissener har rett). De brune aksjene som greier å balansere miljø og produksjon (bærekraftig) vil gjøre det godt. Flyr og SAS er selskapene som vil lykkes! Glem NAS/NORSE/KJOS som trenger los.. Når reiselivet åpner, vil inntektene eksplodere i både SAS som er store og Flyr som er begge på ballen fra start! Bare hold begge!
Redigert 25.03.2021 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
fastinvest
25.03.2021 kl 12:22 4837

Vi må huske at NAS begynte å gjøre det bra rundt nyåret men så kom corona. I en normal verden vil FLY kunne tjene veldig store penger og i dag er de nesten verdsatt til egenkapital.
NORSE kommer også til å gå bra. Verdsatt til litt over 200 mill og har henta inn 1.5 milliarder så her er det bare å holde seg fast.
Om NAS går til helve.. ja da vil SAS, FLY og NORSE kunnen tjene store summer.
FLY kan jo velge å vrake av ledige nye fly med stor rabatt. Det kan ikke NAS og SAS som har lange kontrakter
Strategi
25.03.2021 kl 17:31 4523

Tja, voldsomt fall i dag igjen.
Har sittet i teamsmøte i hele dag og ble litt overrasket av hvor langt ned aksjen falt.
Men fikk plukket litt i siste liten på 4.70.

fastinvest
25.03.2021 kl 17:43 4497

Jeg sitter også å små plukker, ble nye 15000 til 4.6 så traff for en gangs skyld bunnen intrade dag. Faller den videre i morgen kjøper jeg nye 15k. Har blitt en del handler i det siste og føler meg trygg på at denne kommer kraftig tilbake
Strategi
25.03.2021 kl 17:55 4477

Ja , jeg har fortsatt ledig kapital å sette inn.
Begynner å bli en anselig mengde.
Nå har det været 3 dager ned og det pleier gjerne å snu opp, kjøper på opptur også.
—————
Med emisjonen i boks har Flyr oppgitt at de er fullfinansiert opp til en flåte på 28–30 fly med både innenlands- og utenlandsflyvninger.
Det skal imidlertid bygges opp gradvis, og Flyr tar sikte på å ha åtte fly i luften i år, hvorav det første flyet skal ta av i juni. Året etter skal flåten mer enn dobles, til 19 fly, hvorpå det i forretningsplanen er kalkulert med en kabinfaktor på 75 prosent.
cold
25.03.2021 kl 18:09 4487

Må slutte å drømme om at NAS går under. De vil klare seg. Den nye "hemmelige" investoren som ønsker å spytte inn 1 mrd kr. Dere vet nok hvem han er?
Joda, det er mannen som valgte Bjørn Kjos i NAA. Nå skal John Fredriksen kjøpe seg inn i NAS.
Leste forresten at samtlige obligasjonseiere har akseptert vilkårene for konkursbeskyttelsen. Lenge leve Norwegian Air Shuttle.
De har en merkevare som er innarbeidet gjennom 25 år, det kan lavpris - og samtidig tjene mye penger. De har knowhow, og nå sist de er sikret videre drift.
Med andre ord. NAS vil overleve og fortsette å sende folk til alle tenkelige destinasjoner både i Europa og i Skandinavia.
Første de vil gjøre er å starte omfattende billigfly- kampanjer sammen med de andre aktørene, og slik blir FLYR skviset ut av de andre. Sorry, her er ikke plass til dere!
fastinvest
25.03.2021 kl 18:24 4466

Du glemmer en ting. Hele verden skal ut å fly når corona dritten er over
JeanPaul
25.03.2021 kl 19:23 4400

Så folk skal altså fly som galninger og ta igjen det tapte ? Var det plass til Flyr før Corona inntraff?