FLYR - er bunnen nådd?

Kratos
FLYR 17.03.2021 kl 11:30 297788

Positive tendenser nede på 5-tallet som også var emisjonspris. Har lastet det jeg kan og smører meg med tålmodighet.
Når verden åpner opp igjen til sommeren skal nok mange ut og fly. Tror på en rebound for hele sektoren her!
Puffen
08.11.2021 kl 11:11 5591

Finner ikke selve børsmeldingen.. Men er det noen som har funnet ut at alle eksisterende aksjonærer har rabatt på nye aksjer til 30 % rabatt av børskurs ? Eller er det bare garantistene. I så fall blir vi forbannet... Men til vedkommende over som svartmaler fordi det ikke er industrielle aktører med som garantister, så er det skivebom. Braaten eier ca 50 % og garanterer sikkert for tilsvarende. Er vel ingen andre børsnoterte flyselskap som er i nærheten av å ha en like stor industriell enkeltaktør på eiersiden.
Piggvar 2
08.11.2021 kl 11:24 5549

Uff uff - jeg blir målløs. Braaten eier ca 50 % og garanterer sikkert for tilsvarende. Er vel ingen andre børsnoterte flyselskap som er i nærheten av å ha en like stor industriell enkeltaktør på eiersiden. Er det ikke Braaten som startet selskapet Flyr ? Bruk hodet nå puffen!

Spør trådstarter om når jeg tok feil av selskapet Flyr - Sier som Trygve - Hva var det jeg sa..........Spiller ingen rolle for meg om dere vil tape penger....
Spetalen og Co fikk klart et tilbud de ikke kunne si nei til....så når de har tjent raske penger...så er det rett ut.
Furuen
08.11.2021 kl 11:30 5624

Står det ikke her at eksisterende aksjonærer vil få en fortrinnsrett til å tegne aksjer, og at garantistene vil få fortrinnsrett til aksjene det ikke blir tegnet for?
Vi vil også få omsettelige tegningsretter.
«I henhold til allmennaksjeloven § 10-4
aksjonærer i selskapet på dagen for den ekstraordinære generalforsamlingen (som registrert i
Selskapets aksjonærregister i VPS to handelsdager deretter («Record
Dato")), og som ikke er bosatt i en jurisdiksjon der et slikt tilbud ville gjort det
være ulovlig eller vil (i andre jurisdiksjoner enn Norge) kreve noe
prospekt, innlevering, registrering eller lignende handling, vil bli gitt en
fortrinnsrett til å tegne og få tildelt de nye aksjene i
forhold til antall aksjer i selskapet de eier på registreringsdatoen
("Eksisterende aksjepost"), og vil motta tegningsretter
proporsjonal med deres Eksisterende Aksjeandel. Selskapet forventer å søke om
opptak til handel av tegningsrettene på Euronext Growth Oslo. De
Underwriters vil ha fortrinnsrett til å tegne og bli tildelt
nye aksjer som ikke er tegnet basert på tildelt eller ervervet
tegningsretter.»
Furuen
08.11.2021 kl 11:35 5702

Har dere virkelig ikke lagt merke til at FLYR oppfører seg rettferdig både overfor tilsette og andre og følger etiske regler til punkt og prikke?
Tp
08.11.2021 kl 11:45 5680

Laster opp flere aksjer idag så får vi se om det var lurt eller ikke! Dem har på kort tid bygget opp hele 21 destinasjoner siden sin oppstart ! 6 nye fly er bestilt flere hundre som har fått en arbeidsplass å gå til! Vil si dem har klart en hel del på kort tid selv dagens nedtur!
Redigert 08.11.2021 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Piggvar 2
08.11.2021 kl 11:45 5674

Har alle tjent penger på børs har ingen tjent. tok du den !!
fastinvest
08.11.2021 kl 12:01 5592

Tok tapet på over 300k. Tror det blir bra til slutt men om aksjen holder seg på disse nivåene frem til emisjon blir jeg overasket.
Dette er er utrolig dårlig av FLYR. Spetten og co får 30% rabatt etter at alle andre har kjøpt. De kommer til å dumpes ut i markedet.
Med tanke på at emisjonen ikke er før om noen mnd ser jeg ingen oppside i aksjen. Korreksjon på børs kan sende alle aksjer kraftig ned og for de som skal delta i emisjonen så sitter vel samtlige å håper på lavest mulig inngang.
alocacoc
08.11.2021 kl 12:33 5525

Juli måned var en fantastisk måned for Flyr, men etter dette har passasjertallene vært katastrofe. Beviset for dette er de blodrøde tallene i tredje kvartal. Jeg solgte meg ut i sommer pga. de dårlige passasjertallene. Flyr gjør sakene sine veldig bra. De bygger merkevaren, de får flere fly, har et par hundre ansatte, starter opp flere ruter, men de har ikke passasjergrunnlag til å finansiere det. Flyr har hele tiden hatt som mål at driftsinntektene skal være med å finansiere veksten, men det har ikke skjedd i praksis, og derfor må de nå ut i markedet å hente penger. Det er litt overraskende at de ikke henter mer enn 250 mill. kroner, og at de igjen benytter seg av Sissener, Spetalen og muligens Fredly. Det forteller meg at de selv tror at de ikke kan hente stort sett mer penger enn det, og at det er få investorer som vil stille garantier. Det forteller også at Flyr her velger emisjon på 250 mill. kroner i håp om at markedet tar seg opp, slik at driften kan finansiere en større del av veksten i månedene fremover. Hvis de bommer igjen, og markedet forblir dårlig gjennom vintermånedene, da blir det garantert ny emisjon i mars/april. Da kan vi se kursen langt ned på 2-tallet. På den andre siden er oktobertallene ikke så verst, og hvis denne trenden fortsetter kan dette gå bra, og aksjen prises deretter. Men inntil videre er risikoen for stor for min del til at jeg velger å gå inn i aksjen igjen.
Piggvar 2
08.11.2021 kl 12:37 5553

DNB Markets om flyselskapet Flyr: – Vi sliter med å forstå hvorfor noen vil investere i dette tapsprosjektet

Amen!
Andersiverden
08.11.2021 kl 13:33 5438

Jeg skrev tidlig at selskapet brenner penger. Store penger. De har svidd av 248 millioner kroner av kontantbeholdning siden oppstarten, inkludert 94 millioner kroner før de i det hele tatt har fått første fly i lufta!! Samt 300 mill i framtidige forpliktelser! Det burde skremme de fleste. Lav fyllingsgrad, lave priser, kommende vintersesong. Jeg spår til et 3/4år til. Da er det kroken på døra. Det må være måte på kaste gode penger etter dårlige.
Redigert 08.11.2021 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Andersiverden
08.11.2021 kl 13:56 5483

De får sikkert store rabatter. Kursen stiger, de tar fortjeneste, og de forsvinner like fort som de kom inn. Det har de gjort før i selskapet.
Strategi
08.11.2021 kl 14:48 5402

Jeg hadde en stund en sterk post i flyr, men gikk ut rundt 5 kr, da retningen kortsiktig så dårlig ut.
Det viste seg og være et klokt valg.
Når jeg ser emisjonistene som nå er valgt på nytt er jeg sjeleglad for valget.

I aviation nå er det et selskap som teller for meg, Norwegian.
Med sin lille flypark kan en emisjon fort brennes vekk på et par måneder ,for de som er opptatt av segmentet Aviation anbefaler å tenke seg godt om.
Anders13
08.11.2021 kl 14:53 5477

Håper at småfolk og fattiglappper holder seg unna dette. Dette ender i tårer.
Andersiverden
08.11.2021 kl 15:17 5426

Kunne ikke sagt det bedre.
Furuen
08.11.2021 kl 15:21 5393

Veldig til omsorg dere har for andre. Hold dere til Norwegian, da!
Puffen
08.11.2021 kl 15:24 5393

Min kommentar gikk til mathias2 ovenfor, som påsto at det ikke er industrielle eiere i Flyr.
investorK
08.11.2021 kl 15:25 5466

Denne aksjen er ikke for dem uten baller til å stå i gamet, sånn er det bare. Dette får man kalle tidenes høstrengjøring.
fastinvest
08.11.2021 kl 15:35 5525

Spetten og co har lurt ledelsen i FLYR til å tro at emisjon med 30% rabatt til de som garanterer er en god ide.
Jeg lurer på hvem som kjøper nå? Aksjen skal mye lengere ned og spetten og co gnir seg i hendene. Jo lavere kursen blir jo bedre for dem.
Faller kursen til f.eks 1 kr kan de kjøpe på 0.70 øre og når aksjen virker billig vil den trolig stige etter emisjonen og da selger gutta med stor fortjeneste. Igjen sitter vanlige investorer med piss og ingenting.

Er ikke inne mer men er enda forbanna over en latterlig dårlig planlagt emisjon. De kunne satt emisjonen på 3.6 eller 3.5 og gjort en rep emi. Alt ville vært bedre en hva de nå gjør. Tenk at nå vet vi at det kommer en kraftig utvanning men ingen vet til hvilken kurs. Eneste man vet er at bjellesauene får 30% rabatt. UTROLIG!!
Slettet bruker
08.11.2021 kl 16:15 5469

Ja dette er det latterligste jeg har vært borti når det gjelder emisjon, vi ser vel 50 øre før det synker inn hos hallelujagjengen, er vel samme sekten som gikk ned med mann og mus i NAS. Hvor mange røde dager blir det ?

"The proposed Rights Issue is subject to approval by the Company's shareholders at an extraordinary general meeting in the Company (the "EGM") expected to be held in December 2021 or in January 2022"
Redigert 08.11.2021 kl 16:25 Du må logge inn for å svare
Mathias2
08.11.2021 kl 16:25 5506

Jeg påsto ikke at det ikke var industrielle eiere, men at det var lite interesse derfra i emisjonen. Nå garanterer Braathen vel for sin andel i emisjonen, så da er han med videre - men det faktum at de må ty til Spetalen, Fredly og Sissner bør få varsellampene til å lyse.
aklm
08.11.2021 kl 16:50 5563

Når en liten taxitur i Oslo koster mer enn en flytur i Europa er kursen rett til skifteretten.
Lighter
08.11.2021 kl 17:13 5489

Ja, hvem vil ta i denne aksjen nå ? Norwegians håndtering av rekonstruksjonen ble av noen omtalt som finans historie. Det vil jeg også omtale dette som. Dog med annet fortegn. Et positivt element er at de må ha spart mye på rådgivere👍
Mr Strange
08.11.2021 kl 18:09 5314

Hva er det med Nordnet kundene, det er 13000 som har kjøpt aksjer i dette korrupte greiene, nå får igjen spetalen og gjengen billige aksjer som de allerede i flere dager allerede har shortet og taperne blir ......

keep away.,,priset til milliarder før de i det heletatt omtrent har kommet på vingene...kjøp bw lpg om dere vil tjene sikre kroner
omans
08.11.2021 kl 18:23 5290

Jensenpirken skrev Denne ser fin ut nå.
Så feil kan en ta.
omans
08.11.2021 kl 18:33 5386

150 mill aksjer, til kurs nå 3 er ca 450 mill nå. På 7 kroner var de verdt litt over 1mrd.
Hvor får du da fra at de er priset til milliarder før kommet på vingene ?
Mr Strange
08.11.2021 kl 18:37 5429

milliard da...om det er 1 milliard så er det minst 1 milliard for mye..dette her er banditter så fatter absolutt ikke de som i det hele tatt gidder å kjøpe aksjer i feks Flyr eller NAS...må jo være lykkejegere hor de håper å vinne i lotto..men de hiver jo bare pengene etter bandittene
omans
08.11.2021 kl 18:51 5552

Hvorfor er de banditter? Kjenner ikke folka, eller om de har gjort noe straffbart før. Det er ikke ulovlig å prøve drive et selskap.
Virker som du refererer til DNB, som per nå virker veldig negative til luftfart generelt. Det er litt etterslep av en veldig vanskelig periode for flyselskapene, ifm Covid-19 (og ikke covid-10 som e24 klarte å skrive) Det er kanskje for tidlig å kjøpe fly aksjer, men tror ikke de kan si åssen ting går om ett år eller to.
Virker som innsiderne i dette selskapet, selv vil bidra med penger til denne kneika. Tror det forsåvidt er mange lykkejegere på børs, alle som ikke har spesielle eierinteresser i selskapene de investerer i. Det er drømmen om å gjøre de store tradene/investeringene regnet i prosent oppgang.
Redigert 08.11.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
OleR77
08.11.2021 kl 19:50 5431

Har sagt det mange ganger før på forumet her:
De kommer aldri i verden til å overleve med å selge flybiletter til 300,-. De kjøper seg kunder.

Og de kunne ikke valgt seg en verre tid å starte et flyselskap på, korona er langt i fra over. Reisingen til Nordmenn kommer til å være dårlig ivertfall 1 år til.
Folk skulle hørt på Buffet i 2020 som solgte seg helt ut fra flybransjen.
Redigert 08.11.2021 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Mr Strange
08.11.2021 kl 19:55 5455

Det er måten ting skjer på, emisjonene, hvem som får delta..spettet mm, de er allerede igang med å shorte selskapet..at dette går til helvete på første klasse igjennom haugesvis med emisjoner og gigantiske lønninger og fallskjermer..opsjoner... jaja, lykke til med lottoen
Strategi
08.11.2021 kl 19:55 9534

Der tar du feil Oman
DNB er veldig positiv til Norwegian i likhet med de fleste meglerhus.

Ref; Ramser opp mulige Norwegian-triggere
Norwegian letter på trafikktall, og Ole Martin Westgaard i DNB Markets ser ytterligere 70 prosent oppside.
Publisert 6. okt. 2021 kl. 09.29

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/10/06/7748364/dnb-markets-ser-en-rekke-norwegian-triggere

alocacoc
08.11.2021 kl 20:45 9322

Hvis emisjonskursen hadde vært bestemt i dag med 30% rabatt, hadde kursen vært 2,26 kroner, eller 1,94 kroner med 40% rabatt. Med andre ord har ikke selskapet tro på å lykkes uten å emittere med minimum 30% rabatt + de betaler garantistene 3% for å garantere emisjonen. Børsmeldingen kom i dag, mens kursen fastsettes ikke før om 1-2 måneder, i tillegg er det tre dager til kvartalsrapportering. Det er vanlig med rabatter i emisjoner, men totalpakken som blir lagt frem her virker noe mistenkelig. Har de flere nyheter på lager?

De legger ordentlig press på aksjekursen ved å gjøre det på denne måten. Jo lavere aksjekursen er når emisjonskursen fastsettes, jo mer utvannet blir eksisterende aksjonærer. Det kan komme så vanvittig mange nye aksjer inn i selskapet at frykten skaper et salgspress som presser kursen videre ned. En emisjonskurs på 2,26 kroner tilsvarer 111.000.000 nye aksjer. Samtidig er utestående aksjer 150.000.000 i dag. Jeg skjønner godt de som selger alt.

Hvem bestiller feriebillettene til jul, vinterferie, påske etter lest om dette i VG og Dagbladet?
Redigert 08.11.2021 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
Puffen
08.11.2021 kl 21:39 9180

Følger deg et stykke på vei, men alle dagens aksjonærer har tegningsrett til emi.kursen, så utvanningen vil vel bare gjelde de som ikke benytter tegningsrettene ? Eller mener du at det bare er garantistene som får kjøpe til emi.kursen ?
Redigert 08.11.2021 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
McCartney
08.11.2021 kl 21:58 9206

Proppen ble dratt ut av badekaret idag, dessverre.
omans
08.11.2021 kl 22:09 9230

Det kan hende, har ikke fulgt med så nøye, bare så litt på ene artikkelen i e24, har ikke eller aldri hatt aksjer i Flyr. Dessuten var ikke alt jeg skrev feil, kun det med DNB og flyselskap dekning. Men hvordan skulle Flyr vært børsnotert dersom ingen skulle hatt aksjer der, som DNB skriver at ingen burde.
Skal godt gjøres forsåvidt, å komme seg ny inn på markedet med lønnsomhet i denne bransjen, spent på hva Spetalen & Co skal pønske ut for å oppnå profitt/avkastning i dette.
Redigert 08.11.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
HP17
08.11.2021 kl 22:23 9200

Full krise i flyr. Dette er nye NAS opp av dage kurs og emisjonsmessig?
alocacoc
08.11.2021 kl 22:35 9186

Hei Puffen,

Jeg var litt utydelig i det forrige innlegget på dette punktet, jeg skal forklare slik alle forstår bedre.

Det er riktig at alle aksjonærer får tildelt tegningsretter slik man får muligheten til å ikke bli utvannet. I praksis kommer ikke alle aksjonærer til å tegne seg, og da får ikke Flyr hentet alle de pengene de ønsket. Men selskapet skal hente 250 mill. kr. uansett, så hva skjer videre? Man kan børsnotere tegningsretter slik at aksjonærene kan selge de videre i markedet. Da får investoren betalt for å selge sine tegningsretter, og en ikke-aksjonær får tegningsrett til å tegne seg i emisjonen til emisjonskurs. Det skjer mest sannsynlig ikke i dette tilfellet, vi får se hva prospektet sier. Løsningen Flyr har valgt er garantister. Disse er noen større nåværende aksjonærer + Spetalen, Fredly og Sissener. De garanterer for å utøve alle tegningsretter som nåværende aksjonærer ikke benytter seg av. På den måten sikrer man at Flyr klarer å hente 250 mill kr. uansett. Hva mener man med disse 3%-ene som garantistene får? Jeg kan ta et eksempel på hvordan dette fungerer. Spetalen garanterer for 50 million kroner. Det betyr i ytterste konsekvens at han må kjøpe aksjer for 50 million kroner. Hvis alle de nåværende aksjonærene benytter seg av sine tegningsretter får ikke Spetalen kjøpe en eneste aksje i emisjonen. I praksis blir det en mellomting der Spetalen må kjøpe x antall aksjer. Hvor mange aksjer vet man ikke før tegningsfristen er utløpt. Uansett hva som skjer får Spetalen 3% av 50 mill. kr. som betaling for at han stilte garanti. Det tilsvarer 1,5 million kroner. Mer informasjon kommer i prospektet, og så vil jeg si at alle aksjonærer har god til å bestemme seg.
Redigert 08.11.2021 kl 22:48 Du må logge inn for å svare
omans
08.11.2021 kl 22:51 9108

Hvem skulle kjøpt om alle skulle solgt?
Redigert 08.11.2021 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Lighter
08.11.2021 kl 23:58 8957

Jeg trodde det bare var Braathen, Spetalen & co som fikk være med på emisjonen. Må derfor beklage den saftige kritikken tidligere. Likevel så er denne måten å gjøre det på, etter mitt skjønn tvilsom. De som kjøper aksjer fremover må i alle fall være forberedt på å bli med på emisjonen når den tid kommer.
Lighter
09.11.2021 kl 00:18 9036

Vanskelig å anslå hvor mye av fallet i dag skyldes tallene fra driften kontra varselet om emisjon. Det blir ca en dobling av aksjene til 30% rabatt men for alle som blir med, så trenger det ikke å bety så mye. Når underskuddet er mange ganger omsetningen, så betyr vel det mye mer.
Gullhaugen
09.11.2021 kl 00:41 8991

De forsetter jo å tape penger i q4 også og ganske sikkert q1 og 2 i 2022 Så 250 mill i emi er alt for lite.
Strategi
09.11.2021 kl 07:55 8700

Svaret på dette er enkelt:
Skal godt gjøres forsåvidt, å komme seg ny inn på markedet med lønnsomhet i denne bransjen, spent på hva Spetalen & Co skal pønske ut for å oppnå profitt/avkastning i dette.
————————————
Lav emisjonskurs & pump & dump.
Når Flyr gikk på børs i det grønne emisjonsbeltet hvor alle noteringer gikk til himmels var dette enkelt.
Nå er situasjonen litt annen.
Watch up.

https://e24.no/boers-og-finans/i/XqzqEr/det-gaar-ikke-an-aa-kalle-flyr-emisjonen-noe-annet-enn-krise
Redigert 09.11.2021 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
Bigdreamer
09.11.2021 kl 09:57 8475

Vet man emisjons priset?
Slettet bruker
09.11.2021 kl 10:09 8442

Tegningskursen skal settes 30 prosent lavere enn den volumveide børskursen på datoen for en ekstraordinær generalforsamling som skal finne sted i desember, eller i januar neste år.
Gullit
09.11.2021 kl 10:11 8477

Får håpe det snur. Har en fantastisk service i Flyr. Beste flyopplevelser jeg har hatt..Men må på ett tidspunkt bli lønnsomt også.
JonasKr
09.11.2021 kl 10:13 8456

Så lenge folk kjøper kursen opp hver gang Spettet kjøper noe så er det jo veldig dumt av han å ikke fortsette med det 😀
CheNa
09.11.2021 kl 10:55 8303

Uansett hva fremtiden kommer til bli for Flyr, er nåværende pris på 2,60-2.70 lav i forhold til de pengene de har i kassa per nå. I kortsikt er dette en god pris å gå inn. Gevinst er garantert.
Mathias2
09.11.2021 kl 11:50 8187

Hva tror du cash-burn for Flyr er frem til sommeren?
Hvis kursen faller til 2kr og emisjonen kjøres der med 30 % rabatt, tror du ikke veien opp til 2,70 er ganske seig?
fastinvest
09.11.2021 kl 12:18 8131

Problemet er at ingen vet emisjonskursen og dette vil sette ett kraftig press på aksjen frem til GF.
Det vil trolig heller ikke komme noen positive melding fram til GF så da er spørsmålet hvorfor kursen skal holde seg?
Jeg tror enda FLYR kan overleve og bli ett kanon selskap men måten denne emisjonen blir gjort på viser hvor vanskelig det har vært å hente penger. De har nok sjekket rundt før de valgte dagens løsning som er utrolig dårlig.
Emisjons kurs blir under cash, det kan vi være sikker på. Det vil si rundt 2kr blank og at kursen faller under 2 kr en stund er noe man får være forberedt på.

Etter emisjonen vil FLYR fortsette levere negative tall så neste positive melding kommer vel neste sommer. I tillegg kan det finnes en del aksjer med 30% rabatt som skal ut.