AGAS - et av de mest spennende selskapene på OSE
AGAS er etter mitt syn et av de mest spennende selskapene på OSE i disse dager, ved siden av ELK. Her er noen tanker jeg har om hva som skjer i AGAS for tiden.
Majoritetsaksjonæren (24,93%) i AGAS - John Fredriksen (JF) via Hemen, er en godt voksen (blir 77 år 10.5.2021) norsk shipping-magnat som er i ferd med å planlegge AGAS’ fremtid etter at han trapper ned/ trekker seg ut/ faller bort. AGAS er en liten del i hans betydelige imperium, som for øvrig består av bl.a. Ship Finance, MOWI, Frontline, Golden Ocean, Norwegian Property, Flex LNG, Axactor, Archer mfl. JF har tidligere sagt at han IKKE vil overlate imperiet til døtrene sine, og i et intervju i august 2019 uttalte han at han ikke vil at de skal måtte leve med jobbhverdagen han har hatt. JF ser seg altså om etter en exit. (https://www.dn.no/marked/john-fredriksen/kathrine-fredriksen/cecilie-fredriksen/stort-tradewinds-intervju-john-fredriksen-vil-ikke-overlate-imperiet-til-dotrene-skal-ikke-matte-leve-med-den-jobbhverdagen-jeg-har-hatt/2-1-663224).
Jeg tror JF har begynt å se seg om etter en exit i AGAS, og antakelig kan en betydelig eierpost i et fusjonert AGAS/Dorian være noe JF ønsker å etterlate til sine døtre. Jeg tror ikke JF ønsker å la BW LPG få overta AGAS, og i hvert fall ikke på dagens kursnivå. Derimot tror jeg JF har mer sans for en integrasjon med Dorian. Dette vil også forhindre at BW LPG tar over Dorian. Et integrert AGAS-Dorian vil bli en markedsledende aktør som på alle målepunkter er større enn BW LPG. Følgende sitat fra JF fra ovenstående intervju tror jeg sier mye:
«Fredriksen har ikke bestemt seg ennå for hvordan overtagelsen skal gjennomføres. En mulig løsning er konsolidering av selskapene til større selskaper, noe som kan gi andre aktører kontrollen over selskapene. Først og fremst er det viktig for ham å finne de riktige personene til å ta over.»
JF har også startet investeringsselskapet Aeternum under Seatankers Group-paraplyen, som i et slikt scenario vil få en betydelig eierandel i et fusjonert Dorian Avance Gas Ltd. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/09/03/7562801/fredriksen-starter-nytt-investeringsselskap).
Verdien av Hemens andel i AGAS på dagens kursnivå er MNOK 632, men jeg ser for meg at han vil ha minst milliarden for 25 % av AGAS.
BW Group gjorde et betydelig kjøp i AGAS, og kontrollerer nok fortsatt i realiteten minst 9,14 %, tilsvarende 5,9 millioner aksjer. (https://newsweb.oslobors.no/message/521458). Aksjene ble kjøpt på et høyere nivå enn dagens, og BW Group kunne fortelle om en kurs omtrent NOK 40 pr aksje ved fremleggelsen av BW LPG 4Q 2020-tallene. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/01/7634725/kraftig-borsnedtur-for-bw-lpg). Den senere reduksjonen med 952.683 aksjer ned til dagens 4.947.317 aksjer er nok kun utlån til shortere, i særdeleshet Worldquant LLC. BW Group er en langsiktig industriell LPG-aktør, som tidligere har vist stor appetitt på oppkjøp i LPG-bransjen (og andre bransjer). Sohmen Pao-kontrollerte BW Group (med Anders Onarheim som CEO i BW LPG) fremsatte via media en utilslørt fusjonsinvitt ved årsskiftet, som JF via AGAS avslo. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/06/7604184/fredriksen-avslar-sohmen-paos-fusjonsinvitt). BW Group er nok interessert i å øke sin eierandel. Strategisk er nok kostprisen til BW Group såpass gunstig at det uansett blir en hyggelig finansiell investering.
BW Group har også vist ganske aggressive kjøp av andre aktører, blant annet kjøpte de 39 % for MUSD 197 av Navigator Holding i midten av desember 2020, omtrent samtidig som de økte ytterligere også i AGAS.
Majoritetsaksjonæren (24,93%) i AGAS - John Fredriksen (JF) via Hemen, er en godt voksen (blir 77 år 10.5.2021) norsk shipping-magnat som er i ferd med å planlegge AGAS’ fremtid etter at han trapper ned/ trekker seg ut/ faller bort. AGAS er en liten del i hans betydelige imperium, som for øvrig består av bl.a. Ship Finance, MOWI, Frontline, Golden Ocean, Norwegian Property, Flex LNG, Axactor, Archer mfl. JF har tidligere sagt at han IKKE vil overlate imperiet til døtrene sine, og i et intervju i august 2019 uttalte han at han ikke vil at de skal måtte leve med jobbhverdagen han har hatt. JF ser seg altså om etter en exit. (https://www.dn.no/marked/john-fredriksen/kathrine-fredriksen/cecilie-fredriksen/stort-tradewinds-intervju-john-fredriksen-vil-ikke-overlate-imperiet-til-dotrene-skal-ikke-matte-leve-med-den-jobbhverdagen-jeg-har-hatt/2-1-663224).
Jeg tror JF har begynt å se seg om etter en exit i AGAS, og antakelig kan en betydelig eierpost i et fusjonert AGAS/Dorian være noe JF ønsker å etterlate til sine døtre. Jeg tror ikke JF ønsker å la BW LPG få overta AGAS, og i hvert fall ikke på dagens kursnivå. Derimot tror jeg JF har mer sans for en integrasjon med Dorian. Dette vil også forhindre at BW LPG tar over Dorian. Et integrert AGAS-Dorian vil bli en markedsledende aktør som på alle målepunkter er større enn BW LPG. Følgende sitat fra JF fra ovenstående intervju tror jeg sier mye:
«Fredriksen har ikke bestemt seg ennå for hvordan overtagelsen skal gjennomføres. En mulig løsning er konsolidering av selskapene til større selskaper, noe som kan gi andre aktører kontrollen over selskapene. Først og fremst er det viktig for ham å finne de riktige personene til å ta over.»
JF har også startet investeringsselskapet Aeternum under Seatankers Group-paraplyen, som i et slikt scenario vil få en betydelig eierandel i et fusjonert Dorian Avance Gas Ltd. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/09/03/7562801/fredriksen-starter-nytt-investeringsselskap).
Verdien av Hemens andel i AGAS på dagens kursnivå er MNOK 632, men jeg ser for meg at han vil ha minst milliarden for 25 % av AGAS.
BW Group gjorde et betydelig kjøp i AGAS, og kontrollerer nok fortsatt i realiteten minst 9,14 %, tilsvarende 5,9 millioner aksjer. (https://newsweb.oslobors.no/message/521458). Aksjene ble kjøpt på et høyere nivå enn dagens, og BW Group kunne fortelle om en kurs omtrent NOK 40 pr aksje ved fremleggelsen av BW LPG 4Q 2020-tallene. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/01/7634725/kraftig-borsnedtur-for-bw-lpg). Den senere reduksjonen med 952.683 aksjer ned til dagens 4.947.317 aksjer er nok kun utlån til shortere, i særdeleshet Worldquant LLC. BW Group er en langsiktig industriell LPG-aktør, som tidligere har vist stor appetitt på oppkjøp i LPG-bransjen (og andre bransjer). Sohmen Pao-kontrollerte BW Group (med Anders Onarheim som CEO i BW LPG) fremsatte via media en utilslørt fusjonsinvitt ved årsskiftet, som JF via AGAS avslo. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/06/7604184/fredriksen-avslar-sohmen-paos-fusjonsinvitt). BW Group er nok interessert i å øke sin eierandel. Strategisk er nok kostprisen til BW Group såpass gunstig at det uansett blir en hyggelig finansiell investering.
BW Group har også vist ganske aggressive kjøp av andre aktører, blant annet kjøpte de 39 % for MUSD 197 av Navigator Holding i midten av desember 2020, omtrent samtidig som de økte ytterligere også i AGAS.
Redigert 19.05.2021 kl 13:19
Du må logge inn for å svare
kodenavn
19.05.2021 kl 14:03
1388
Dorian LPG reported adjusted EBITDA for Q4 2021 (quarter ending 31 March) of USD68m, 6% ahead of consensus despite headline numbers being pre-announced. CEO states that the company is at its “strongest position to date”. The company has a cash position of USD79m, after having spent cUSD115m in share repurchases during the quarter. The company seems optimistic on both its own prospects and market outlook, underlined by the recent newbuild order for March 2023 delivery. Conference call starts 16:00 CET.
Avanceman
09.04.2021 kl 19:40
2439
Som investor skuffer du og bommer gjentagende ganger på det fundamentale. Du uttaler deg på nytt om nybyggene som er bestilt ut i fra dagratene i april 2021 når skipene skal leveres over en lengre periode rundt 2023. Du skriver i dag: "Agas skulle ikke bestilt disse skipene, allerede nå ser en hvordan slike nybygg tynger når ikke ratene er super spenstige...." Dette er jo bare svada, og merkelig at du ikke skjønner det selv! For det første er avtalene om nybyggene gjort på meget gode vilkår, for det andre må naturligvis slike investeringer gjøres ut fra et langsiktig perspektiv! At det er snakk om dual fuel-drevne skip som oppnår langt høyere rater enn tradisjonelle og mer forurensende motorer er viktig i det lange løp, særlig ettersom Biden (som du er så opptatt av), og alle andre er opptatt av at skipstrafikken skal forurense så lite som mulig. Investeringer for fremtiden må gjøres nå, men det skjønner du ikke.... Merkelig!
Hegu
09.04.2021 kl 15:27
2879
kodenavn skrev Fearnley USD/day 34,999
CLEAVES:
"Avance Gas (BUY/TP N55) has announced the successful completion of a NOK 555m private placement at NOK 43/sh (4.7% below last close). Mr. Fredriksen signed for 50% of the placement, thus increasing his stake in the company from 24.93% to 29.11%.
The proceeds “will be used for general corporate purposes, which includes partly financing of the Company's newbuilding program” . The company has recently ordered four dual fuel VLGC newbuildings with a 91k cbm capacity, and has options for more. Given the recent rise in steel prices and improving backlog at yards, we have seen a significant increase in newbuild prices recently. It is thus fair to assume that Avance’s NB options are in the money, and that the main rational behind the equity raise is to be able to take advantage if this. Assuming Avance declares four additional newbuildings at a fixed cost of $78 each, and with newbuilding prices now standing 5-10% higher than in December, the options could potentially be $16-31m in the money.
However, the placement was concluded at an estimated 24% discount to our pre-equity NAV of N56/sh and at a 9% discount to GAV. This equates to an approximately $24m dilutional effect (incl. fees) for current shareholders. Given that the company has been averaging a P/NAV of 0.6x over the past few years and being priced below 0.5x just last September, it is natural that management saw and opportunity with P/NAV at 0.80x as of last close yesterday.
Thus, assuming the proceeds go towards declaring four additional newbuildings at a fixed cost of $78m each, the dilutional effect of raising equity below NAV is perfectly balanced with the assumed value of such options, and the deal would be neutral on NAV.
Given our positive view on the market fundamentals for VLGCs of the coming years, we believe it is an opportune moment to grow the fleet. Our only concern is that the market will peak before the assumed delivery during 2023. Thus, the impact from these potential four additional newbuildings is negligible and nevertheless too far out to have any significant impact on our valuation beside a potential rise in resale values ahead of delivery.
Given the assumed neutral impact in the medium-term from the deal, we keep our target price unchanged at NOK 55. We reiterate our BUY recommendation".
"Avance Gas (BUY/TP N55) has announced the successful completion of a NOK 555m private placement at NOK 43/sh (4.7% below last close). Mr. Fredriksen signed for 50% of the placement, thus increasing his stake in the company from 24.93% to 29.11%.
The proceeds “will be used for general corporate purposes, which includes partly financing of the Company's newbuilding program” . The company has recently ordered four dual fuel VLGC newbuildings with a 91k cbm capacity, and has options for more. Given the recent rise in steel prices and improving backlog at yards, we have seen a significant increase in newbuild prices recently. It is thus fair to assume that Avance’s NB options are in the money, and that the main rational behind the equity raise is to be able to take advantage if this. Assuming Avance declares four additional newbuildings at a fixed cost of $78 each, and with newbuilding prices now standing 5-10% higher than in December, the options could potentially be $16-31m in the money.
However, the placement was concluded at an estimated 24% discount to our pre-equity NAV of N56/sh and at a 9% discount to GAV. This equates to an approximately $24m dilutional effect (incl. fees) for current shareholders. Given that the company has been averaging a P/NAV of 0.6x over the past few years and being priced below 0.5x just last September, it is natural that management saw and opportunity with P/NAV at 0.80x as of last close yesterday.
Thus, assuming the proceeds go towards declaring four additional newbuildings at a fixed cost of $78m each, the dilutional effect of raising equity below NAV is perfectly balanced with the assumed value of such options, and the deal would be neutral on NAV.
Given our positive view on the market fundamentals for VLGCs of the coming years, we believe it is an opportune moment to grow the fleet. Our only concern is that the market will peak before the assumed delivery during 2023. Thus, the impact from these potential four additional newbuildings is negligible and nevertheless too far out to have any significant impact on our valuation beside a potential rise in resale values ahead of delivery.
Given the assumed neutral impact in the medium-term from the deal, we keep our target price unchanged at NOK 55. We reiterate our BUY recommendation".
Kenevil
09.04.2021 kl 14:19
3055
Jepp, jeg regner med de kommer med denne om noen dager.
Men det forutsetter sikkert at aksjen ikke fyker opp for mye over 43 før om noen dager iallefall...
Men det forutsetter sikkert at aksjen ikke fyker opp for mye over 43 før om noen dager iallefall...
kodenavn
09.04.2021 kl 14:04
3102
Ikke sikkert det blir en rep emi.
Veldig mange selskaper som har gjennomført rettet emisjon, og kursen etter emi har vært på emi-nivå eller lavere, har konkludert med at at eksisternde aksjonærer har hatt sin anledning da, og derfor ikke ser at rep emi er nødvendig for å ivareta prinsippet om likebehandling..
Veldig mange selskaper som har gjennomført rettet emisjon, og kursen etter emi har vært på emi-nivå eller lavere, har konkludert med at at eksisternde aksjonærer har hatt sin anledning da, og derfor ikke ser at rep emi er nødvendig for å ivareta prinsippet om likebehandling..
Hegu
09.04.2021 kl 13:11
3213
Springer skrev De som delta i rep emi kan vel egentlig bare kjøpe nå.
Det er der nok mange som allerede har gjort.
kodenavn
09.04.2021 kl 11:18
3497
Ikke enig drikkapilsen.
Emisjonen var gunstig for Fredriksen, kursen burde vært 60.-, og han fikk kjøpt for 43.-.. Men dog bare 4-5 % under siste kurs.
Og utvanningen var ikke betydelig for eksisterende aksjonærer.
Så ikke grisete.
Og oppsiden er stor for Fredriksen og oss andre.
Grisete, da kan du sjekke ut Kongsberg Automotive. den var hårreisende. Der ble aksjonærene skylt ut.
Emisjonen var gunstig for Fredriksen, kursen burde vært 60.-, og han fikk kjøpt for 43.-.. Men dog bare 4-5 % under siste kurs.
Og utvanningen var ikke betydelig for eksisterende aksjonærer.
Så ikke grisete.
Og oppsiden er stor for Fredriksen og oss andre.
Grisete, da kan du sjekke ut Kongsberg Automotive. den var hårreisende. Der ble aksjonærene skylt ut.
Kjøttmopeden
09.04.2021 kl 11:18
3498
Det var no litt av en melding å våkne til.Emisjon er en del av konseptet med å hente frisk kapital for å øke verdien i et selskap,eller berge det fra konkurs.Pengene er ikke borte,de går bare inn i fremtidige inntjeninger.Jeg synes emisjonskursen var bra👍🏻De som sier at Storeulv vil trekke seg ut,de tar feil.Ha en god helg ,folkens🙂
drekkapilsen
09.04.2021 kl 11:09
3549
Jeg er skipsreder faktisk og har peiling på det meste. Nok en grisete emisjon på oslo børs, Fredde liker det sånn, gjorde det samme i axa.
JanOrge
09.04.2021 kl 11:07
3558
Dersom selskapet nå skulle solgt de fem eldste båtene til 48 MUSD per stk, som er i det nivået de siste salg har ligget, så snakker vi 240 MUSD inn. Dette innbakt i regnestykket mitt ovenfor ville gi selskapet en netto gjeld på i overkant av 400 MUSD i slutten av 2023, og en flåte bestående av 8 båter fra 2015, og seks båter levert i perioden 2021-2023. Snittalder på godt under 5 år altså. Kan ikke se at selskapet er blitt noe mindre attraktivt i det siste, jeg heller.
kodenavn
09.04.2021 kl 10:56
3603
Kostet aksjonærene dyrt ?
Aksjekursen er 25 % høyere enn den var for en måned siden. Den har falt litt siste uke, men aksjekurser går opp og ned, uten at det nødvendigvis gir mening.
Jeg ser et selskap som er veldig gunstig priset ift inntjening og underliggende verdier.
Og som vil få den mest moderne flåten. Og en stor del av verdens LPG-tonnasje er over 25 år gammel. Scrapping kommer.
Og som selv med dagens rater har AVANCE en inntjening 50 % over CBE.
Her er det bare å lene seg tilbake og vente på høyere kurser. Får vi et oppkjøpsforsøk på toppen, er det ekstra bonus
Aksjekursen er 25 % høyere enn den var for en måned siden. Den har falt litt siste uke, men aksjekurser går opp og ned, uten at det nødvendigvis gir mening.
Jeg ser et selskap som er veldig gunstig priset ift inntjening og underliggende verdier.
Og som vil få den mest moderne flåten. Og en stor del av verdens LPG-tonnasje er over 25 år gammel. Scrapping kommer.
Og som selv med dagens rater har AVANCE en inntjening 50 % over CBE.
Her er det bare å lene seg tilbake og vente på høyere kurser. Får vi et oppkjøpsforsøk på toppen, er det ekstra bonus
JanOrge
09.04.2021 kl 10:33
3674
Frontman skrev Verdi/kost per båt?
Kost per båt er angitt å være 78 MUSD, tilsammen 468 MUSD. Allerede betalt er 35 MUSD, dvs. gjenstående forpliktelse totalt 433. Det er hentet 65 MUSD i emisjonen nå, og forutsatt at dette brukes der er gjenstående forpliktelse 368. Samlet gjeld ville i så fall være 406 + 368 = 774. Det er 11 kvartaler frem til Q4 2023, og selskapet betaler ned gjeld med 11 MUSD per kvartal, dvs. tilsammen MUSD 121. Etter dette vil i så fall total gjeld etter at alle seks nybygg er mottatt være 774 - 121 = 653 MUSD.
Redigert 09.04.2021 kl 10:45
Du må logge inn for å svare
Er vel eller ganske glad jeg ikke er med, eller ser du noe annet i den røde aksjen som faller under emisjons kurs?
Det er like enkelt å kjøpe seg inn igjen hvis en ønsker, som å selge.
Jeg tror jeg avventer nå som ratene skal ned og Biden kommer med bearish nytt 22 april
Agas skulle ikke bestilt disse skipene, allerede nå ser en hvordan slike nybygg tynger når ikke ratene er super spenstige, kostet aksjonærene dyrt denne grådigheten, typisk redere.
Det er like enkelt å kjøpe seg inn igjen hvis en ønsker, som å selge.
Jeg tror jeg avventer nå som ratene skal ned og Biden kommer med bearish nytt 22 april
Agas skulle ikke bestilt disse skipene, allerede nå ser en hvordan slike nybygg tynger når ikke ratene er super spenstige, kostet aksjonærene dyrt denne grådigheten, typisk redere.
Redigert 09.04.2021 kl 10:29
Du må logge inn for å svare
JanOrge
09.04.2021 kl 10:18
3115
Etter emisjonen har selskapet 160 MUSD på bok. 406 MUSD i gjeld anslagsvis. I tillegg er den første skuta snart betalt i sin helhet. Synes ikke dette ser så halvgæli ut for å være ærlig. Sånn jeg ser det, så vil gjeld etter levering av seks NB bli maksimalt rundt 600 MUSD., altså i slutten av 2023. Det er jo en dobling av dagens gjeld, men vil minne om at selskapets gjeld for 2 år siden var godt over 500 MUSD, i en periode hvor fremtidsutsiktene var noe helt annet enn nå. I tillegg så vil selskapet eie 19 skip, mot daværende 14, så dette ser lovende ut.
Redigert 09.04.2021 kl 10:44
Du må logge inn for å svare
kodenavn
09.04.2021 kl 10:16
3127
Longst. Alt er til salgs. Det er bare et spørsmål om pris.
Synd for deg at du ikke er med.
Synd for deg at du ikke er med.
Superoptimist
09.04.2021 kl 10:11
3165
Denne emisjonen føk jo forbi ørene på de fleste av oss. Merkelig at ingen griper inn. Men igjen en bekreftelse på hva som skjer i denne delen av verden.
Dere skjønner vel at denne emien er spikeren i kista for oppkjøpet alle trodde på, JF bruker all verdens triks og knep for å blokkere.
Siden JF fikk gribbet til seg antar jeg de resterende har falt i eier andel, flagging blir ikke børsmeldt dagen etter emisjoner, kommer først når de nye aksjene er trykket.
Siden JF fikk gribbet til seg antar jeg de resterende har falt i eier andel, flagging blir ikke børsmeldt dagen etter emisjoner, kommer først når de nye aksjene er trykket.
Redigert 09.04.2021 kl 10:09
Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
09.04.2021 kl 10:02
3215
Garderobemannen skrev Kommer vel et par meldinger nå i løpet av nærmeste halvtime...
Ettersom Petredec ikke har gitt markedet beskjed via flaggemelding om noe annet, må markedet nå legge til grunn at Petredec (minst) har opprettholdt sin eierandel på 10,001 %.
På samme måte må vi legge til grunn at BW LPG har en eierandel på mellom 5-10 %.
Hvis aktørene ikke selv gir beskjed, får markedet beskjed først om T+2 dager nøyaktig hvor mange aksjer de har tegnet seg for (evt justert for handler idag). Dette blir onsdag neste uke...
På samme måte må vi legge til grunn at BW LPG har en eierandel på mellom 5-10 %.
Hvis aktørene ikke selv gir beskjed, får markedet beskjed først om T+2 dager nøyaktig hvor mange aksjer de har tegnet seg for (evt justert for handler idag). Dette blir onsdag neste uke...
Redigert 09.04.2021 kl 10:08
Du må logge inn for å svare
Kenevil
09.04.2021 kl 08:56
3381
Det blir spennende å se hvem andre som og tegnet seg... Men ingen tvil om at Fredriksen tror aksjen skal videre opp! Tror dette er en del av kampen om fremtiden til Avance Gas, og et klart bevis på at dette er et selskap hvor man kan tjene mye penger!
Tipper at shorterne vil gjøre det de kan i dag for å bekrefte at kursen skal ned, og tipper det vil være en god kjøpsmulighet i dag.
Tipper at shorterne vil gjøre det de kan i dag for å bekrefte at kursen skal ned, og tipper det vil være en god kjøpsmulighet i dag.
oslo0407
09.04.2021 kl 08:30
3486
Garderobemannen skrev Nei, mer enn det dobbelte.
Sorry, ser det nå. Litt merkelig gitt overtegningen men antar de prioriterte eksisterende eiere.
Redigert 09.04.2021 kl 08:32
Du må logge inn for å svare
oslo0407
09.04.2021 kl 08:30
3486
Garderobemannen skrev Nei, mer enn det dobbelte.
Sorry, ser det nå. Litt merkelig, gitt overtegningen.
Redigert 09.04.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
09.04.2021 kl 08:30
3493
Kommer vel et par meldinger nå i løpet av nærmeste halvtime...
Garderobemannen
09.04.2021 kl 08:28
3510
oslo0407 skrev Hemen tildeles på prorata basis.
Nei, mer enn det dobbelte.
Redigert 09.04.2021 kl 08:28
Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
09.04.2021 kl 07:32
3724
Hemen hadde garantert for inntil 50%, minst sin forholdsmessige andel 24,53%.
Men at de også fikk tildelt det ved betydelig overtegning var vel ikke åpenbart, i hvert fall ikke for meg...
Men at de også fikk tildelt det ved betydelig overtegning var vel ikke åpenbart, i hvert fall ikke for meg...
Redigert 09.04.2021 kl 07:41
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
09.04.2021 kl 07:13
3794
Det var klart gjennom første børsmelding i går at Hemen ville ta/tildeles minst 50%.
Det er vel strengt tatt du som skulle vært reder, da tenker jeg det hadde blitt bra greier:-))
Garderobemannen
09.04.2021 kl 01:07
4011
AGAS meldte rett etter børsslutt idag om planene med å styrke aksjekapitalen ved å hente inn inntil 12,899,000 aksjer (https://newsweb.oslobors.no/message/529847).
Nå i kveld kom også resultatet av den rettede emisjonen. Det meldes om betydelig overtegning og henting av et bruttoproveny på MNOK 555 (https://newsweb.oslobors.no/message/529867), ved å øke antall aksjer med tett oppunder 20 %. AGAS måtte ned 4,7 % i forhold til siste sluttkurs, noe som er helt normalt.
Hovedbegrunnelsen for emisjonen er blant annet å fullfinansiere EK-andelen av hele nybyggingsprogrammet, inklusive de to ubenyttede opsjonene på nye VLGC'er. Det var nok et reellt behov i AGAS for å gjøre dette, siden den forrige meldingen om utvidelse av VLGC-nybyggingsaktiviteten (https://newsweb.oslobors.no/message/522720), midt under den korte ekstremrateperioden, ikke resulterte i noen innkalling. Da la man jo vekt på at dette ikke svekket utbyttekapasiteten vesentlig, noe som i det helt korte bildet sikkert var riktig.
Den vedlagte presentasjonen er jo en interessant oppdatering på forholdet mellom det tre store rene VLGC-rederne/-aktørene. Vi vil nok derfor også få en børsmelding rimelig snart om at Hemen har benyttet sine to opsjoner til ytterligere nybygg.
Det varsles en marginal emisjon (644.950 aksjer) til aksjonærene som ikke deltok i denne rettede emisjonen, men den kan fort bli skrapet om kursen handles i vesentlig grad over noen dager, lavere enn kr 43,-. I så fall sparer AGAS emisjonskostnader, og arbeid med å organisere, og avholde en senere ex.ord GF for dette.
Den som styrer AGAS-skuta er Hemen, og her vises det handlekraft. Dermed har den kraftige kursstigningen fra nivåer på lave 30-tallet opp til dagens, fått umiddelbart en positiv effekt for AGAS ved en emisjon på et greit nivå. Samtidig er det vel heller ikke til å stikke under en stol at dette er bygging av selskap, mer enn en hendelse som får kortsiktig gunstig kurseffekt...
Det som ikke er kjent, men som nok blir kjent gjennom diverse børsmeldinger i morgen før børsåpning, er hvordan eksisterende aksjonærer har tegnet seg i emisjonen.
Petredec
Umiddelbart får jeg en liten følelse av at dette er en liten "nesestyver" til Petredec. De kjøpte betydelige AGAS-aksjer på kr 44,- og oppover. Samtidig har de akkumulert en god del under kr 44,- også via BNP Paribas sin langsomme akkumulering. Petredec bør kjenne sin besøkelsestid, og tegne seg for det nødvendige antallet for å opprettholde sin andel, når kursen nå er kr 43,-.
BW LPG
En annen interessant aktør er BW LPG. De ligger et sted over 5 % i eierandel (med fradrag av noe short). Har de ikke forsvart sin eierandel må de imorgen før børsåpning melde at de har kommet under 5 %.
Dorian
Dorian er også en aktør som er interessant å følge med på, selv om de nok ikke trigger noen meldeplikt.
Hemen
Ellers er det jo Hemen som er den store aktøren i dette spillet, og som nå har kunnet sikre seg en betydelig aksjeandel, til en lavere kurs enn Petredecs siste betydelige kjøp. Dette er litt små-ufint, men en del av det det innebærer å ha et Hemen i førersetet, og som fortsatt ønsker kontrollen.
Mens dette ble forfattet kom det en ny børsmelding, som underbygger dette litt små-ufine/råkapitalistiske fra hovedeieren. (https://newsweb.oslobors.no/message/529869).
Det viser seg at Hemen tegnet seg for hele 50 % i emisjonen, dvs langt mer enn sin forholdsmessige andel. JF har dermed fått bygget opp igjen sin eierandel/kontroll i selskapet, ved å øke sin posisjon til 29,11 % (før iberegning av Frontline-andelen). Når emisjonen ble så betydelig overtegnet har jo JF neppe trengt å ta så mye. Opsjonene det er snakk om en muligens kommet i stand gjennom JFs interne (evt private) selskaper og kontakter, så så veldig arge bør vel ikke aksjonærene være. Men nå blir nok horisontene noe lengre for investorene, og det fremtidige VLGC-markedet utover de neste 2 årene får større betydning.
Shorterfondene
Shorter-fondene som har kommet litt "bakpå" har også her fått muligheten til å dekke seg godt inn. Det blir også interessant å følge med på. På grunn av forskjellen mellom oppgjørsreglene på short-posisjonen (dagen etter), og ordinære oppgjørsregler ved børshandelen (T+2) får vi vite dette før vi får se hva de øvrige aksjonærene gjorde (som evt ikke må børsmelde, evt blir informert om av AGAS).
Nå i kveld kom også resultatet av den rettede emisjonen. Det meldes om betydelig overtegning og henting av et bruttoproveny på MNOK 555 (https://newsweb.oslobors.no/message/529867), ved å øke antall aksjer med tett oppunder 20 %. AGAS måtte ned 4,7 % i forhold til siste sluttkurs, noe som er helt normalt.
Hovedbegrunnelsen for emisjonen er blant annet å fullfinansiere EK-andelen av hele nybyggingsprogrammet, inklusive de to ubenyttede opsjonene på nye VLGC'er. Det var nok et reellt behov i AGAS for å gjøre dette, siden den forrige meldingen om utvidelse av VLGC-nybyggingsaktiviteten (https://newsweb.oslobors.no/message/522720), midt under den korte ekstremrateperioden, ikke resulterte i noen innkalling. Da la man jo vekt på at dette ikke svekket utbyttekapasiteten vesentlig, noe som i det helt korte bildet sikkert var riktig.
Den vedlagte presentasjonen er jo en interessant oppdatering på forholdet mellom det tre store rene VLGC-rederne/-aktørene. Vi vil nok derfor også få en børsmelding rimelig snart om at Hemen har benyttet sine to opsjoner til ytterligere nybygg.
Det varsles en marginal emisjon (644.950 aksjer) til aksjonærene som ikke deltok i denne rettede emisjonen, men den kan fort bli skrapet om kursen handles i vesentlig grad over noen dager, lavere enn kr 43,-. I så fall sparer AGAS emisjonskostnader, og arbeid med å organisere, og avholde en senere ex.ord GF for dette.
Den som styrer AGAS-skuta er Hemen, og her vises det handlekraft. Dermed har den kraftige kursstigningen fra nivåer på lave 30-tallet opp til dagens, fått umiddelbart en positiv effekt for AGAS ved en emisjon på et greit nivå. Samtidig er det vel heller ikke til å stikke under en stol at dette er bygging av selskap, mer enn en hendelse som får kortsiktig gunstig kurseffekt...
Det som ikke er kjent, men som nok blir kjent gjennom diverse børsmeldinger i morgen før børsåpning, er hvordan eksisterende aksjonærer har tegnet seg i emisjonen.
Petredec
Umiddelbart får jeg en liten følelse av at dette er en liten "nesestyver" til Petredec. De kjøpte betydelige AGAS-aksjer på kr 44,- og oppover. Samtidig har de akkumulert en god del under kr 44,- også via BNP Paribas sin langsomme akkumulering. Petredec bør kjenne sin besøkelsestid, og tegne seg for det nødvendige antallet for å opprettholde sin andel, når kursen nå er kr 43,-.
BW LPG
En annen interessant aktør er BW LPG. De ligger et sted over 5 % i eierandel (med fradrag av noe short). Har de ikke forsvart sin eierandel må de imorgen før børsåpning melde at de har kommet under 5 %.
Dorian
Dorian er også en aktør som er interessant å følge med på, selv om de nok ikke trigger noen meldeplikt.
Hemen
Ellers er det jo Hemen som er den store aktøren i dette spillet, og som nå har kunnet sikre seg en betydelig aksjeandel, til en lavere kurs enn Petredecs siste betydelige kjøp. Dette er litt små-ufint, men en del av det det innebærer å ha et Hemen i førersetet, og som fortsatt ønsker kontrollen.
Mens dette ble forfattet kom det en ny børsmelding, som underbygger dette litt små-ufine/råkapitalistiske fra hovedeieren. (https://newsweb.oslobors.no/message/529869).
Det viser seg at Hemen tegnet seg for hele 50 % i emisjonen, dvs langt mer enn sin forholdsmessige andel. JF har dermed fått bygget opp igjen sin eierandel/kontroll i selskapet, ved å øke sin posisjon til 29,11 % (før iberegning av Frontline-andelen). Når emisjonen ble så betydelig overtegnet har jo JF neppe trengt å ta så mye. Opsjonene det er snakk om en muligens kommet i stand gjennom JFs interne (evt private) selskaper og kontakter, så så veldig arge bør vel ikke aksjonærene være. Men nå blir nok horisontene noe lengre for investorene, og det fremtidige VLGC-markedet utover de neste 2 årene får større betydning.
Shorterfondene
Shorter-fondene som har kommet litt "bakpå" har også her fått muligheten til å dekke seg godt inn. Det blir også interessant å følge med på. På grunn av forskjellen mellom oppgjørsreglene på short-posisjonen (dagen etter), og ordinære oppgjørsregler ved børshandelen (T+2) får vi vite dette før vi får se hva de øvrige aksjonærene gjorde (som evt ikke må børsmelde, evt blir informert om av AGAS).
Redigert 09.04.2021 kl 01:28
Du må logge inn for å svare
Avanceman
08.04.2021 kl 23:02
4205
Haha! Synd du ikke ble skipsreder, du som har sånn peiling på både timing for kontrahering av nye skip og økonomi.... Shipping har virkelig gått glipp av en stor kapasitet!
Frontman
08.04.2021 kl 23:01
4208
Blir nok knallrød åpning ja. Akkurat betalt utbytte så printer man 20% nye aksjer.
drekkapilsen
08.04.2021 kl 22:50
4253
Aksjekursen blir ned min 5%. Ofte gies det rabatt på ca 8% i sånne emisjoner. Tull å bestille nye båter også, de burde heller slått seg sammen med bw lpg og fått ratene opp. I stedet må de hente penger.
LPGfan
08.04.2021 kl 21:24
4462
Så er jo det opplagte spørsmålet ...hva skjer med aksjekursen i morgen ??... Tilførsel av ny kapital, uten at selskapet er i finansielle problemer, bør vel være nøytral til positiv informasjon eller ??
hill
08.04.2021 kl 18:17
4684
Avance Gas Holding vurderer rettet emisjon på inntil 12,9 millioner aksjer – John Fredriksen øker sin andel
Det John Fredriksen-dominerte gassfraktrederiet Avance Gas Holding vurderer å gjennomføre en rettet emisjon på inntil 12,9 millioner nye aksjer. Det fremgår av en børsmelding etter børsslutt torsdag.
Basert på dagens sluttkurs utgjør det inntil 582 millioner kroner.
Nettoprovenyet fra emisjonen vil bli brukt til generelle selskapsformål, derunder til å finansiere selskapets nybyggingsprogram, fremgår det av meldingen.
Avance Gas har engasjert DNB Markets, Fearnley Securities, og Skandinaviska Enskilda Bank som globale koordinatorer, mens ABN Amro Bank, Nordea Bank, og Danske Bank skal fungere som bokførende banker.
Det John Fredriksen-kontrollerte investeringsselskapet Hemen Holding, som eier omtrent 25 prosent av de utestående aksjene i selskapet, har forhåndstegnet seg for 50 prosent i emisjonen og vil bli minst tildelt sin pro rata-andel.
Selskapet kan komme til å gjennomføre en reparasjonsemisjon, opplyses det.
Det John Fredriksen-dominerte gassfraktrederiet Avance Gas Holding vurderer å gjennomføre en rettet emisjon på inntil 12,9 millioner nye aksjer. Det fremgår av en børsmelding etter børsslutt torsdag.
Basert på dagens sluttkurs utgjør det inntil 582 millioner kroner.
Nettoprovenyet fra emisjonen vil bli brukt til generelle selskapsformål, derunder til å finansiere selskapets nybyggingsprogram, fremgår det av meldingen.
Avance Gas har engasjert DNB Markets, Fearnley Securities, og Skandinaviska Enskilda Bank som globale koordinatorer, mens ABN Amro Bank, Nordea Bank, og Danske Bank skal fungere som bokførende banker.
Det John Fredriksen-kontrollerte investeringsselskapet Hemen Holding, som eier omtrent 25 prosent av de utestående aksjene i selskapet, har forhåndstegnet seg for 50 prosent i emisjonen og vil bli minst tildelt sin pro rata-andel.
Selskapet kan komme til å gjennomføre en reparasjonsemisjon, opplyses det.