AGAS - et av de mest spennende selskapene på OSE

Garderobemannen
AGAS 21.03.2021 kl 21:34 43510

AGAS er etter mitt syn et av de mest spennende selskapene på OSE i disse dager, ved siden av ELK. Her er noen tanker jeg har om hva som skjer i AGAS for tiden.

Majoritetsaksjonæren (24,93%) i AGAS - John Fredriksen (JF) via Hemen, er en godt voksen (blir 77 år 10.5.2021) norsk shipping-magnat som er i ferd med å planlegge AGAS’ fremtid etter at han trapper ned/ trekker seg ut/ faller bort. AGAS er en liten del i hans betydelige imperium, som for øvrig består av bl.a. Ship Finance, MOWI, Frontline, Golden Ocean, Norwegian Property, Flex LNG, Axactor, Archer mfl. JF har tidligere sagt at han IKKE vil overlate imperiet til døtrene sine, og i et intervju i august 2019 uttalte han at han ikke vil at de skal måtte leve med jobbhverdagen han har hatt. JF ser seg altså om etter en exit. (https://www.dn.no/marked/john-fredriksen/kathrine-fredriksen/cecilie-fredriksen/stort-tradewinds-intervju-john-fredriksen-vil-ikke-overlate-imperiet-til-dotrene-skal-ikke-matte-leve-med-den-jobbhverdagen-jeg-har-hatt/2-1-663224).

Jeg tror JF har begynt å se seg om etter en exit i AGAS, og antakelig kan en betydelig eierpost i et fusjonert AGAS/Dorian være noe JF ønsker å etterlate til sine døtre. Jeg tror ikke JF ønsker å la BW LPG få overta AGAS, og i hvert fall ikke på dagens kursnivå. Derimot tror jeg JF har mer sans for en integrasjon med Dorian. Dette vil også forhindre at BW LPG tar over Dorian. Et integrert AGAS-Dorian vil bli en markedsledende aktør som på alle målepunkter er større enn BW LPG. Følgende sitat fra JF fra ovenstående intervju tror jeg sier mye:

«Fredriksen har ikke bestemt seg ennå for hvordan overtagelsen skal gjennomføres. En mulig løsning er konsolidering av selskapene til større selskaper, noe som kan gi andre aktører kontrollen over selskapene. Først og fremst er det viktig for ham å finne de riktige personene til å ta over.»

JF har også startet investeringsselskapet Aeternum under Seatankers Group-paraplyen, som i et slikt scenario vil få en betydelig eierandel i et fusjonert Dorian Avance Gas Ltd. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/09/03/7562801/fredriksen-starter-nytt-investeringsselskap).
Verdien av Hemens andel i AGAS på dagens kursnivå er MNOK 632, men jeg ser for meg at han vil ha minst milliarden for 25 % av AGAS.

BW Group gjorde et betydelig kjøp i AGAS, og kontrollerer nok fortsatt i realiteten minst 9,14 %, tilsvarende 5,9 millioner aksjer. (https://newsweb.oslobors.no/message/521458). Aksjene ble kjøpt på et høyere nivå enn dagens, og BW Group kunne fortelle om en kurs omtrent NOK 40 pr aksje ved fremleggelsen av BW LPG 4Q 2020-tallene. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/01/7634725/kraftig-borsnedtur-for-bw-lpg). Den senere reduksjonen med 952.683 aksjer ned til dagens 4.947.317 aksjer er nok kun utlån til shortere, i særdeleshet Worldquant LLC. BW Group er en langsiktig industriell LPG-aktør, som tidligere har vist stor appetitt på oppkjøp i LPG-bransjen (og andre bransjer). Sohmen Pao-kontrollerte BW Group (med Anders Onarheim som CEO i BW LPG) fremsatte via media en utilslørt fusjonsinvitt ved årsskiftet, som JF via AGAS avslo. (https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/01/06/7604184/fredriksen-avslar-sohmen-paos-fusjonsinvitt). BW Group er nok interessert i å øke sin eierandel. Strategisk er nok kostprisen til BW Group såpass gunstig at det uansett blir en hyggelig finansiell investering.

BW Group har også vist ganske aggressive kjøp av andre aktører, blant annet kjøpte de 39 % for MUSD 197 av Navigator Holding i midten av desember 2020, omtrent samtidig som de økte ytterligere også i AGAS.
Redigert 19.05.2021 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
JanOrge
09.04.2021 kl 10:33 3498

Frontman skrev Verdi/kost per båt?
Kost per båt er angitt å være 78 MUSD, tilsammen 468 MUSD. Allerede betalt er 35 MUSD, dvs. gjenstående forpliktelse totalt 433. Det er hentet 65 MUSD i emisjonen nå, og forutsatt at dette brukes der er gjenstående forpliktelse 368. Samlet gjeld ville i så fall være 406 + 368 = 774. Det er 11 kvartaler frem til Q4 2023, og selskapet betaler ned gjeld med 11 MUSD per kvartal, dvs. tilsammen MUSD 121. Etter dette vil i så fall total gjeld etter at alle seks nybygg er mottatt være 774 - 121 = 653 MUSD.
Redigert 09.04.2021 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Frontman
09.04.2021 kl 10:40 3476

Flott, takk for info/svar
kodenavn
09.04.2021 kl 10:56 3427

Kostet aksjonærene dyrt ?
Aksjekursen er 25 % høyere enn den var for en måned siden. Den har falt litt siste uke, men aksjekurser går opp og ned, uten at det nødvendigvis gir mening.
Jeg ser et selskap som er veldig gunstig priset ift inntjening og underliggende verdier.
Og som vil få den mest moderne flåten. Og en stor del av verdens LPG-tonnasje er over 25 år gammel. Scrapping kommer.
Og som selv med dagens rater har AVANCE en inntjening 50 % over CBE.
Her er det bare å lene seg tilbake og vente på høyere kurser. Får vi et oppkjøpsforsøk på toppen, er det ekstra bonus
JanOrge
09.04.2021 kl 11:07 3382

Dersom selskapet nå skulle solgt de fem eldste båtene til 48 MUSD per stk, som er i det nivået de siste salg har ligget, så snakker vi 240 MUSD inn. Dette innbakt i regnestykket mitt ovenfor ville gi selskapet en netto gjeld på i overkant av 400 MUSD i slutten av 2023, og en flåte bestående av 8 båter fra 2015, og seks båter levert i perioden 2021-2023. Snittalder på godt under 5 år altså. Kan ikke se at selskapet er blitt noe mindre attraktivt i det siste, jeg heller.
drekkapilsen
09.04.2021 kl 11:09 3373

Jeg er skipsreder faktisk og har peiling på det meste. Nok en grisete emisjon på oslo børs, Fredde liker det sånn, gjorde det samme i axa.
Kjøttmopeden
09.04.2021 kl 11:18 3322

Det var no litt av en melding å våkne til.Emisjon er en del av konseptet med å hente frisk kapital for å øke verdien i et selskap,eller berge det fra konkurs.Pengene er ikke borte,de går bare inn i fremtidige inntjeninger.Jeg synes emisjonskursen var bra👍🏻De som sier at Storeulv vil trekke seg ut,de tar feil.Ha en god helg ,folkens🙂
kodenavn
09.04.2021 kl 11:18 3321

Ikke enig drikkapilsen.
Emisjonen var gunstig for Fredriksen, kursen burde vært 60.-, og han fikk kjøpt for 43.-.. Men dog bare 4-5 % under siste kurs.
Og utvanningen var ikke betydelig for eksisterende aksjonærer.
Så ikke grisete.
Og oppsiden er stor for Fredriksen og oss andre.

Grisete, da kan du sjekke ut Kongsberg Automotive. den var hårreisende. Der ble aksjonærene skylt ut.
Springer
09.04.2021 kl 12:51 3097

De som delta i rep emi kan vel egentlig bare kjøpe nå.
Hegu
09.04.2021 kl 13:11 3037

Det er der nok mange som allerede har gjort.
kodenavn
09.04.2021 kl 14:04 2926

Ikke sikkert det blir en rep emi.
Veldig mange selskaper som har gjennomført rettet emisjon, og kursen etter emi har vært på emi-nivå eller lavere, har konkludert med at at eksisternde aksjonærer har hatt sin anledning da, og derfor ikke ser at rep emi er nødvendig for å ivareta prinsippet om likebehandling..
Kenevil
09.04.2021 kl 14:19 2879

Jepp, jeg regner med de kommer med denne om noen dager.
Men det forutsetter sikkert at aksjen ikke fyker opp for mye over 43 før om noen dager iallefall...
kodenavn
09.04.2021 kl 14:47 2796

Fearnley USD/day 34,999
Hegu
09.04.2021 kl 15:27 2703

CLEAVES:

"Avance Gas (BUY/TP N55) has announced the successful completion of a NOK 555m private placement at NOK 43/sh (4.7% below last close). Mr. Fredriksen signed for 50% of the placement, thus increasing his stake in the company from 24.93% to 29.11%.


The proceeds “will be used for general corporate purposes, which includes partly financing of the Company's newbuilding program” . The company has recently ordered four dual fuel VLGC newbuildings with a 91k cbm capacity, and has options for more. Given the recent rise in steel prices and improving backlog at yards, we have seen a significant increase in newbuild prices recently. It is thus fair to assume that Avance’s NB options are in the money, and that the main rational behind the equity raise is to be able to take advantage if this. Assuming Avance declares four additional newbuildings at a fixed cost of $78 each, and with newbuilding prices now standing 5-10% higher than in December, the options could potentially be $16-31m in the money.



However, the placement was concluded at an estimated 24% discount to our pre-equity NAV of N56/sh and at a 9% discount to GAV. This equates to an approximately $24m dilutional effect (incl. fees) for current shareholders. Given that the company has been averaging a P/NAV of 0.6x over the past few years and being priced below 0.5x just last September, it is natural that management saw and opportunity with P/NAV at 0.80x as of last close yesterday.



Thus, assuming the proceeds go towards declaring four additional newbuildings at a fixed cost of $78m each, the dilutional effect of raising equity below NAV is perfectly balanced with the assumed value of such options, and the deal would be neutral on NAV.



Given our positive view on the market fundamentals for VLGCs of the coming years, we believe it is an opportune moment to grow the fleet. Our only concern is that the market will peak before the assumed delivery during 2023. Thus, the impact from these potential four additional newbuildings is negligible and nevertheless too far out to have any significant impact on our valuation beside a potential rise in resale values ahead of delivery.



Given the assumed neutral impact in the medium-term from the deal, we keep our target price unchanged at NOK 55. We reiterate our BUY recommendation".

asbjørnsen
09.04.2021 kl 16:45 2557

God avklaring det der!
charlie1102
09.04.2021 kl 18:24 2396

Poten idag: 33,917
Avanceman
09.04.2021 kl 19:40 2263

Som investor skuffer du og bommer gjentagende ganger på det fundamentale. Du uttaler deg på nytt om nybyggene som er bestilt ut i fra dagratene i april 2021 når skipene skal leveres over en lengre periode rundt 2023. Du skriver i dag: "Agas skulle ikke bestilt disse skipene, allerede nå ser en hvordan slike nybygg tynger når ikke ratene er super spenstige...." Dette er jo bare svada, og merkelig at du ikke skjønner det selv! For det første er avtalene om nybyggene gjort på meget gode vilkår, for det andre må naturligvis slike investeringer gjøres ut fra et langsiktig perspektiv! At det er snakk om dual fuel-drevne skip som oppnår langt høyere rater enn tradisjonelle og mer forurensende motorer er viktig i det lange løp, særlig ettersom Biden (som du er så opptatt av), og alle andre er opptatt av at skipstrafikken skal forurense så lite som mulig. Investeringer for fremtiden må gjøres nå, men det skjønner du ikke.... Merkelig!
Frontman
09.04.2021 kl 20:07 2193

Kanskje Hannisdahl har mer peiling mao?
kodenavn
19.05.2021 kl 14:03 1212

Dorian LPG reported adjusted EBITDA for Q4 2021 (quarter ending 31 March) of USD68m, 6% ahead of consensus despite headline numbers being pre-announced. CEO states that the company is at its “strongest position to date”. The company has a cash position of USD79m, after having spent cUSD115m in share repurchases during the quarter. The company seems optimistic on both its own prospects and market outlook, underlined by the recent newbuild order for March 2023 delivery. Conference call starts 16:00 CET.