MPC Energy Solutions - SB1M TP: NOK 100 (+163% Oppside)

Fresh Prince
MPCES 22.03.2021 kl 19:41 11725

Bare be om tilgang på tråden så gir jeg tilgang. Her er en del punkter jeg mener er ekstremt relevante og som underbygger kursmålene på NOK 90+, samt er av interesse for de som ønsker vite mer om MPCES. Kommer til å legge til flere punkter fra andre skribenter over tid.

* MPC Energy Solutions primarily focuses on low-carbon energy infrastructure, including solar and wind assets, and other hybrid and energy efficiency solutions.

* Sammenligner man med andre solpark-selskap er prisingen av MPCES ekstremt lavt. Selskapet er nå priset til omtrent cash-beholdningen sin til tross for at de har mange prosjekter på gang.

* Melding fra selskapet om trigger som vil komme i nær fremtid: "Videre fremgår det av meldingen at MPC Energy Solutions forventer å sikre ytterligere eksklusive avtaler i de kommende ukene." Som naturligvis betyr vi har en trigger som kan komme i løpet av neste uke:)

* Selskapet har «modnet» en betydelig portefølje med «klar-til-å-bygge»-prosjekter som totalt representerer 465 megawatt (MW), med ytterligere prosjekter under eierskap (333 MW) og utviklingspipeline (293 MW) som representerer videre vekst.(ref. Fearnley).

* Fearnley Securities starter dekning av MPC Energy Solutions med et kursmål satt til 90 kroner pr aksje og med en kjøpsanbefaling. Det representerer en oppside på 125% fra dagens nivå.

* Sparebank 1 Markets kom også nylig ut med kjøpsanbefaling med kursmål på 100 kroner pr aksje. Det representerer en oppside på 150% fra dagens nivå. I rapporten jeg fikk tilsendt påpeker også SB1M at selskapet prises så og si til cashbeholdningen sin og påpeker at det er står oppside ettersom det er en meget attraktiv risk/reward. Fikk en ny rapport fra SB1M nylig der de gjentar kjøpsanbefalingen på 100kr og skriver: "Priced at cash despite significant value potential in firm backlog" og at "The company is heavily undervalued".

* https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/03/22/7645738/thomas-dowling-naess-i-sparebank-1-markets-en-av-borsens-billigste-fornybaraksjer God dekning i finansavisen med omfattende forklaring på hvorfor selskapet er kraftig undervurdert. "En av børsens billigste fornybaraksjer"

* Bruker man Scatecs pris/bok-multippel, som var på 5 da meglerhuset tok opp dekning på MPC, kommer man frem til en verdi på 191 kroner pr. aksje. Siden MPC Energy Solutions har kommet kortere i løypen legges det inn en rabatt på 91 kroner for å komme frem til kursmålet på 100 kroner.

* Det er et stort potensial for solenergi i både Latin-Amerika og Karibien:
- https://www.solarpowereurope.org/new-report-reveals-huge-solar-potential-in-latin-america/

* Om potensialet i Karibien skrevet av CEO Martin Vogt:
-https://www.renewableenergyworld.com/storage/the-caribbeans-untapped-renewable-energy-potential/#gref

* IPO-kursen var på 38,5 NOK, nå er kursen på 39 NOK, så salgspresset bør være over.

* Selskapet meldte svært nylig at "MPC Energy Solutions further expands pipeline with three projects in Panama and Mexico", samt at: MPC Energy Solutions expects that it will secure further exclusivity agreements in the upcoming weeks.

* Tar frem denne fra 02.februar da kursen var 44 kroner. Fondsforvalter fra Handelsbanken som er svært positiv til MPCES:
-https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/02/02/7618231/handelsbanken-forvalterens-vinnerkombinasjon-syklisk-og-gronn

"«Billig» grønn eksponering. Også MPC Energy Solutions gir grønn eksponering, med fokus på sol-, vind- og hybridprosjekter i vekstmarkeder. Likevel er aksjen «billig,» ifølge forvalteren.

– Selskapets prosjektportefølje er attraktiv, med en internrente på 11-18 prosent til aksjonærene, påpeker Robberstad.
– Det er flere ganger mer enn prisingen av Scatec og andre peers' egenkapital, og det alene gir 100 prosent oppside for MPC Energy Solutions-aksjen.

På toppen av dette kommer ytterligere muligheter for verdiskapning gjennom forlengelse av kraftkjøpsavtaler og annen planlagt vekst."

Gjerne kom med flere punkter jeg kan legge til. :)
Redigert 11.04.2021 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Riskygain
22.03.2021 kl 19:59 9986

Flott med en egen samletråd😊 En liten oversikt over Mcap/MWp for MPCES ift. Aega, Scatec og Cloud hadde vært supert😊
Fresh Prince
22.03.2021 kl 21:48 9877

https://www.shareville.no/aksjer/mpc-energy-solutions-nv/kommentarer/lagde-denne-her-raskt-bare-for-a-vise-forskjellen-i-prising-91659513?_ga=2.78808022.398997559.1615455254-471851801.1560277629

Her er en oversikt, men den inkluderer ikke Scatec! Skulle gjerne hatt multipler med andre utenlandske selskap å sammenligne med, men det blir vanskelig helt til ledelsen har kommet med mer spesifikke tall på fremtidig inntjening og marginer. Det kommer nok i løpet av de neste kvartalsrapportene tenker jeg:) Da vil det tydeliggjøre hvor underpriset selskapet er!
Fresh Prince
23.03.2021 kl 08:58 9693

https://e24.no/boers-og-finans/i/rg581K/scatec-planlegger-investeringer-paa-100-milliarder

Positiv respons på dette i Scatec kan trolig dra med MPCES opp:)
Riskygain
23.03.2021 kl 09:27 9718

Ja, en liten morradipp i Scatec, men om denne tar seg opp, så følger nok MPCES med:)
Fresh Prince
23.03.2021 kl 09:35 9728

Scatec snur opp 2,6% nå så det er da et godt tegn. Man burde imidlertid ikke henge seg for mye opp i det da MPCES isolert sett burde stige ekstremt mye fra dagens nivå, uavhengig av hvordan det går med Scatec som er priset betydelig høyere!
Riskygain
23.03.2021 kl 10:26 9680

Ja, helt sant! Synes denne er sterk til tross for rød børs. Brent er på veg nedover, så kanskje noe cash som skal flyttes til grønt:)
Riskygain
23.03.2021 kl 12:41 9584

Ikke relatert til MPCES, men spennende at det stadig er flere som ser verdien av solkraft:), tikket inn på DN investor:

"Akershus Energi satser på solkraft
Solkraft blir et av Akershus Energis viktigste nye satsingsområder framover. Det melder selskapet i en melding tirsdag.

Nå er Akershus Energi Sol AS etablert som eget selskap og sol har blitt et eget forretningsområde i konsernet.

I april tiltrer Heidi Theresa Ose som daglig leder for det nye selskapet.

– I Akershus Energi jobber vi nå innen vannkraft, vindkraft, solkraft, hydrogen, fjernvarme og bioenergi, og vi mener denne kombinasjonen er en viktig del av løsningen når vi skal møte framtidens energibehov. Vi må utvikle flere områder for ny fornybar energiproduksjon for å nå klimamål, sier konsernsjef Eskil Lunde Jensen.

Akershus Energi har som mål å øke den årlige produksjonen med 1000 GWh, som vil være et betydelig bidrag for å dekke den økte etterspørselen som følge av elektrifiseringen i Oslo- og Viken-regionen fram mot 2030"
Riskygain
23.03.2021 kl 16:44 9441

Solid omsetning i sluttauksjonen, 1,5 millioner NOK omsatt, lover godt:)
Fresh Prince
23.03.2021 kl 23:18 9342

10-year treasury har snudd litt nedover så håper det fortsetter i morgen, så får vi en ekstra boost på grønne aksjer:)
Riskygain
24.03.2021 kl 07:09 9232

Lover godt, en vridning mot vekstaksjer igjen?

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/03/24/7646892/investorene-justerer-posisjonene

"Investorene justerer posisjonene etter tirsdagens nedsalg, men sentimentet er fortsatt bearish på grunn av økende bekymring for oljeetterspørselen etter nye restriksjoner i Europa», uttaler Kazuhiko Saito, sjefanalytiker hos råvaremegleren Fujitomi Co. til Reuters."
Riskygain
24.03.2021 kl 07:56 9551

Har sett litt på årsrapporten til Cloud. I løpet av Q3 2021, inklusive prosjekter under bygging, så vil Cloud ha operative anlegg på 55 MW, det ene prosjektet på 54 MW er utsatt grunnet Corona. De har byggingstilatelse for 151 MW, og en backlog på 370 MW. Totalt for produserende og planlagte prosjekter blir dette 630 MW.

Ifølge den siste presentasjonen til MPCES 10.03.2021, slide 16, så har MPCES en execution pipeline på 85 MW og en backlog pipeline på 207 MW.
Av dette så vil 92,8 MW være operative pr Q3 2021 .

I tillegg så har de tidligfaseprosjekter på 333 MW. Totalt for produserende og planlagte prosjekter blir dette 625 MW.

Cloud har en MCAP på 1513 mill, mens MPCES har en MCAP på 894,5 milli.

Er det noe jeg misforstår når jeg mener at MPCES minst burde prises på linje med Cloud?
Redigert 24.03.2021 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
24.03.2021 kl 08:40 9498

Mulig det er slik at de har AUO på 333 MWp, men at execution pipeline på 85 MW er bare det de har planlagt å utbygge i første omgang ut av de 333 MWp. Så blir vel i så fall 333 MW + 207 MW totalt? Litt usikker, tok bare en kjapp titt.

Det letteste er nok å se på planlagt GWh som totalt blir i overkant av 800 GWh (Backlog + execution portfolio)
Redigert 24.03.2021 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
24.03.2021 kl 10:11 9439

Ser ut som mange nettløker tar gevinst i dag uten å vite at selve selskapet, sett bort ifra cash-posisjonen, fremdeles er priset til omtrent konkurs uten noen som helst god grunn. Svært god kjøpsmulighet for de som vil inn nå, men det er det jo hele veien opp til 50kr.
Riskygain
24.03.2021 kl 10:50 9409

Ok, takk for oppklaring:) Uansett, så har MPCES MYE å gå på.

Ja, virker som folk tar gevinst i både MPCES og Scatec idag, helt latterlig etter kun noen få prosentpoeng oppgang, er jo på emikurs igjen. Får håpe det tar seg opp utover dagen.
Fresh Prince
24.03.2021 kl 11:02 9378

Den norske børsen er notorisk kjent for å være en av de minst effisiente markedene i verden pga manglende kunnskap blant de som investerer. Men på sikt vil kursen opp når større internasjonale aktører får øynene opp for selskapet. Hvor er logikken bak at MPCES med sin P/B på 1,0-1,2x skal kollapse med 5,5% når Scatec, som er priset til 5,0x P/B, faller mye mindre? Får bare kjøpe videre hele veien opp til 50+ kr.
Riskygain
24.03.2021 kl 11:38 9336

Ja, har jo sett den siste tiden at selskap bir strekt undervurdert på Oslo børs (HLNG, Natto, NOFI m.fl.). Men sikkert en del tradere som ville benytte Suezkanal-situasjonen og trade litt olje. Hjelper heller ikke at Scatec fikk hammer'n idag:/ Og med den spreaden som er i aksjen, så må man ha is i magen. Virker som vi er på veg opp igjen nå:)
Redigert 24.03.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Riskygain
24.03.2021 kl 20:45 9181

Snart 2 uker siden MPCES børsmeldte avtaler, børsmelding rett rundt hjørnet😏?
Fresh Prince
24.03.2021 kl 22:36 9107

Meget godt mulig det!
Fresh Prince
24.03.2021 kl 23:04 9058

Liten peer valuation av MPCES for de som ikke har fått med seg den ekstreme underprisingen i aksjen, tenker dette vil klargjøre det for de som er usikre:

https://shareville-media.s3.amazonaws.com/streams/1616623229-Screenshot2021-03-24at22.59.43.png
Riskygain
25.03.2021 kl 04:58 8959

Super sammenligning👍

Tar frem denne fra 02.februar da kursen var 44 kroner. Fondsforvalter fra Handelsbanken som er svært positiv til MPCES:

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/02/02/7618231/handelsbanken-forvalterens-vinnerkombinasjon-syklisk-og-gronn

"«Billig» grønn eksponering

Også MPC Energy Solutions gir grønn eksponering, med fokus på sol-, vind- og hybridprosjekter i vekstmarkeder.

Likevel er aksjen «billig,» ifølge forvalteren.

– Selskapets prosjektportefølje er attraktiv, med en internrente på 11-18 prosent til aksjonærene, påpeker Robberstad.

– Det er flere ganger mer enn prisingen av Scatec og andre peers' egenkapital, og det alene gir 100 prosent oppside for MPC Energy Solutions-aksjen.

På toppen av dette kommer ytterligere muligheter for verdiskapning gjennom forlengelse av kraftkjøpsavtaler og annen planlagt vekst."


Fresh Prince
25.03.2021 kl 06:44 8913

Takk for info, legger den til i sammendraget!
Riskygain
25.03.2021 kl 09:47 8810

Haha, her må man ha is i magen. Hvem er det som selger latterlige poster på under 100 aksjer til under emikurs?
Fresh Prince
25.03.2021 kl 10:07 8790

Kjøpte i går, og er sikker på at den skal opp 50% så bare venter til folk innser hvor lavt priset aksjen er:)
Riskygain
25.03.2021 kl 16:46 8668

Holdt seg utrolig stabilt idag, ingen store nedsalg:) Lite salgsvilje på en blodrød dag, I like!
Fresh Prince
26.03.2021 kl 09:01 8410

Lurer fælt på hvordan folk fremdeles ikke klarer se hvor billig MPCES er på disse nivåene? Uansett hvilke metrics du ser på så er selskapet priset lavere enn alle grønne aksjer jeg har sett på, både i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og USA. De selskapene jeg har sett på har forøvrig solparker i mellom-amerika, sør-amerika og Afrika også. Kursen burde stått i minimum NOK 60 for lenge siden.
Fresh Prince
29.03.2021 kl 13:51 7854

Det som er utrolig er at selskap som Aega og Scatec er kraftig opp i dag og handles på multipler som er mange ganger større enn MPCES. I alle årene jeg har investert så er dette det verste tilfellet av underprising jeg noensinne har sett. Nå må folk få øynene opp snart. Selskapet prises omtrent til konkurs på disse nivåene.

Noe av det mest irriterende er at det kjøpes en del på en høyere kurs, og så blir det øyeblikkelig etterfulgt av et mikrosalg på et betydelig lavere nivå slik at kursutviklingen feilaktig viser at det ble solgt store beløp på lavere nivå. Menmen, jeg vet jeg får rett til slutt her, så er bare å vente til amatørinvestorene innser hvor latterlig denne prisingen er. :)
Redigert 29.03.2021 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 14:16 7807

Jeg forstår det du prøver å fortelle og det ved å pumpe opp aksjen. Men er ikkje generelt markedet bare mettet? Og emi kursen var ved 38,5? Kjent fra andre selskap som går på børs så synker det med ca 10-15% lavere enn 38,5,- ?
Fresh Prince
29.03.2021 kl 14:20 7800

Naturligvis snakker man opp aksjer man har selv, men tallene lyver ikke, selskapet handles til latterlig lave multipler uansett hvordan man vrir og vender på det. Om markedet er mettet eller ikke har ingenting å si, hvis markedet er effisient så skal det ikke over tid foreligge mispricing i så stor grad som dette. Man kan heller ikke sammenligne "fra andre selskap" som synker med 10-15% da det gir null mening, det varierer jo åpenbart på multiplene selskapene handles på, risikoen i industrien de befinner seg, produktene deres osv (om de har proof of concept eller om prisen de forventer seg er realistiske). Man må se på hvert individuelle selskap sin prising. :)
Redigert 29.03.2021 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.03.2021 kl 14:22 7795

Men alikavel etter avisen forrige uke, så bare selskapet senket til bunn. Det må vel vere en eller annen slags hint? Jeg er og var long, men det å se skipet bli synket så raskt er deprimerende.
Fresh Prince
29.03.2021 kl 14:29 7776

Fallet som skjedde før oppgangen var drevet av en amerikansk investor som så seg nødt til å dumpe alle aksjene sine, trolig pga. pengeproblemer samt at volumet var såpass lavt at han måtte selge til betydelig lavere pris. Da utnyttet mange muligheten og kjøpte på bunnen, da den så steg fra omtrent 35kr helt til 41kr var det naturligvis mange som også ønsket å realisere gevinst. Det fører til at kursen faller, og så får man en tilleggseffekt av at volumet i aksjen er veldig lavt, slik at man ikke får med seg momentumet som f.eks. Aega og Scatec opplever når de grønne aksjene stiger. I tillegg til dette er det stor spread i aksjen som gjør at det svinger svært mye, så selv om vi var +1,7% i sted på større volum så blir det etterfulgt av mikrosalg på lavere nivå som får det til å se ut som at mange aksjer ble dumpet på lavt nivå selv om det ikke var tilfellet. Med andre ord er denne nedgangen/sideveis bevegelsen drevet av at volumet er for lavt + stor spread. Eierne er bunnsolide, DNB er også en av de største eierne. Men som sagt, jeg tar veldig sjeldent feil med spådommene i aksjene mine fordi det er basert på fundamental analyse, og er sikker på at vi på sikt vil komme på en kurs LANGT over dagens nivå. Det er bare et spørsmål om tid:)
Slettet bruker
29.03.2021 kl 14:34 7759

Takk for ett grundig svar😊
Fresh Prince
29.03.2021 kl 14:43 7737

Bare for å understreke hvor sikker jeg er på at kursen skal opp; Investeringen min i MPCES utgjør den desidert største posisjonen av totalporteføljen, og har planer om å holde den lenge. Jeg er helt sikker på at så lenge man er tålmodig og utnytter feilprisingen på dagens nivå til å snitte ned, så vil du over tid få en ekstremt god avkastning her!
Ferengiboi
29.03.2021 kl 14:56 7723

Er jo et byggeprosjekt. Børsen er full av nye investorer som er ute etter raske penger. Kjøpte meg inn her vel vitende om at kursen kan være stillestående i en god tid . Planlagte prosjekter er vel estimert ferdigstilt mellom 2022/2023. Er enig i at selskapet er billig, god ledelse har de også! Stresser derfor ikke med dagens prising.
Fresh Prince
29.03.2021 kl 15:23 7685

Helt riktig og helt enig:)
Riskygain
29.03.2021 kl 20:09 7572

Veldig godt forklart! 😊 Har lagt mine i skuffen, dette er aksjen for den langsiktige. Benyttet dagen til litt trading i NAS og Hex, så får potten i MPCES leve sitt eget liv😊
Itmann
30.03.2021 kl 13:26 7297

Tror denne fortsatt er litt ukjent for mange, men nå begynner jo inntektene snart å komme så det burde jo love godt for den videre utviklingen. Med midlene fra emisjonen+gjeld, har de allerede sikret seg en ganske imponerende portefølje.
Fresh Prince
30.03.2021 kl 14:20 7269

Ja ikke mange måneder til første inntektene kommer inn, men hovedproblemet til MPCES er rett og slett at det er svært få som vet om selskapet. Blir nok først når vi ser at aksjen flyttes på Oslo Børs eller ferdigstilling av prosjektene at vi ser en korreksjon oppover i prisingen av selskapet. Eventuelt at en av de hausse-sidene som aksjeanalyser.com kommer med kjøpsanbefaling og lovnader om 3x kursutvikling. :)
Redigert 30.03.2021 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
31.03.2021 kl 11:59 7091

Litt merkelig at 2 av børsens mest overprisede aksjer, Scatec og Aega, skyter til himmels, mens MPCES som prises til en brøkdel ifht. underliggende verdi og fremtidig inntjening faller. Price/EBITDA i peers som Scatec, Neoen, Voltalia og Falck Renwables ligger på 9,3x i snitt. Aega sin ligger på 27x. Om vi inkluderer Aega som peer blir snittet da 12,8x. Med 9,3x i snitt skal MPCES, gitt at ledelsen treffer rett med EBITDA-estimat, ha en kurs på 207,9 NOK. Med 12,8x i snitt skal kursen være 287 NOK. Personlig mener jeg imidlertid at det ikke er like realistisk fordi selskap som nettopp Scatec og Aega prises altfor høyt på dagens nivå, men er mulig man kan få til 9,0x i bransjesnitt på P/EBITDA for hele bransjen. Med andre ord noe rundt 200 NOK per aksje for MPCES.

Kommer til å putte inn 25 000kr av månedslønnen min etter skatt inn i denne aksjen helt til den har bikket 50kr, så får jeg nok en saftig gevinst på sikt uansett:)

Redigert 31.03.2021 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2021 kl 12:14 7067

Det er jo bra for deg. Men selskapet genererer ingen inntekt, så aksjen kan stå stede hvil som sagt som du sier, flere mnd lønner. Det er som sagt ingen garanti mot konkurs når man er på børsen. Så personlig synes jeg at man ikkje burde sett all lønn på MPCE.
Du vil vel ha noe i bakhånd i tilfelle?
Fresh Prince
31.03.2021 kl 12:21 7053

Helt enig, men selskapet vil generere inntekt om noen få måneder (Q2 2021 i følge ledelsen). Det er ingen garanti mot konkurs, men selskapet prises til ca. cashbeholdning, så man kan i utgangspunktet likvidere hele selskapet nå og så sitter man igjen med ren cash og et holdingselskap som kan investere i andre ting. Det er imidlertid meget usannsynlig da dette etter all sannsynlighet vil være en suksess. Folkene bak selskapet har hatt suksess med lignende fornybarprosjekt de har solgt tidligere år, og den kombinerte erfaringen innen denne bransjen er på mange tiår. Men ja tenker ikke sette all lønn på MPCES, det anbefaler jeg ingen å gjøre! Etter skatt vil 25 000kr vil utgjøre rundt 60% av månedslønnen min i år, og 45% neste år og ca 40% året etter det, så det er bærekraftig for min del heldigvis!
Redigert 31.03.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare