Norse Atlantic Airways på børs


Norse Atlantic Airways starter onsdag kapitalinnhentingen av nær 1,3 milliarder kroner. Meglerhusene har ut av startblokkene med seg seks cornerstone-investorer, som allerede har tegnet seg for 550 millioner kroner.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/03/24/7646990/andenaesgruppen-og-fem-fond-tegner-for-550-mill-i-norse-atlantic-airways
h3nphlo
24.03.2021 kl 14:27 4384

*** The books are covered (including the over-allotment option) ***

Håper ingen bjellesauer støtter de tunge investorene som selger seg ut tidlig for å tjene penger på dumskap (de er allerede inne og fått aksjer billig før de legges ut i april). Alle så Bjørn Kjos ukontrollerte flyinnkjøp. Tro heller ikke at de store Selskapene Lufthansa, SAS og andre sitter og ser på at Norse erobrer disse langturene over pytten... Dette skal jeg aldri inn i.. De er også for seint på bane, dvs nærmere jul.. Satser heller på Flyr og SAS som allerede er på ballen på hver sin måte når det smeller og reiselivet åpner opp til sommeren.
Redigert 24.03.2021 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
h3nphlo
26.03.2021 kl 08:26 4115

SYNDICATE MESSAGE:

70,000,000 shares placed at NOK 20.00 per share for a total deal size of NOK 1,400 million / approx. USD 165 million:
Primary Offering: 63,750,000 new shares raising gross proceeds of NOK 1,275 million / approx. USD 150 million.
Primary Greenshoe: 6,250,000 new shares (approx. 10% of the primary offering) potentially raising gross proceeds of NOK 125 million / approx. USD 15 million.
The net proceeds will be used for lease deposits on up to 12 aircrafts (USD ~4 million remaining), funding of start-up costs including pre delivery OPEX (USD ~24 million), gross working capital (USD ~80 million), transaction costs (USD ~9 million), and general corporate purposes including licenses and marketing costs (USD ~33 million).
Six cornerstone investors were allocated NOK 550 million (approx. 39% of the total deal size): (i) NOK 140 million from Delphi Fondene, (ii) NOK 100 million from DNB Asset Management, (iii) NOK 100 million from Handelsbanken Fonder, (iv) NOK 85 million from Andenæsgruppen, (v) NOK 70 million from Skagen Fondene, and (vi) NOK 55 million from Nordea Investment Management.
The transaction was multiple times covered with more than 350 order lines in the book.
Concentration of the allocations: Top 10 investors received almost 60% / Top 20 investors received almost 75%.
Post money market capitalization at the issue price of NOK 1,475 million (no greenshoe utilization) / NOK 1,600 million (full greenshoe utilization).
The company will list on Euronext Growth Oslo (a multilateral trading facility (MTF) operated by the Oslo Stock Exchange) on or about 12 April 2021.

https://newsweb.oslobors.no/message/528991

Kjos er svært upopulær i både USA som i hele reiselivsbransjen . NORSE vil mislykkes
Redigert 27.03.2021 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
X
27.03.2021 kl 21:57 3803

Skinner gjennom at du er SAS-supporter. Ref. dine tidligere innlegg.

Fint om innleggene dine fremover har noe mere substans.

Villig til å sette penger på at kursutvikling i Norse vil være hyggeligere enn SAS. Selskapet holdes, som vi alle vet, kunstig i livet.
fabian2
29.03.2021 kl 01:37 3595

At Kjos er svært upopulær -----er jo bare sprøyt. !!!! Kjos er en beundret super-kjendis , også i reiselivsbransjen. Eneste grunder som har vært både jagerpilot og høyesterettsadvokat og forfatter. Og TV-stjerne. Og mye annet....... Braathen rekker ikke Kjos til anklene engang.
Noryng
29.03.2021 kl 01:45 3588

Tar man en titt på Likedin, så ser man at flere sentrale posisjoner i ADS Marime har nå fått sentrale roller i Norse.
Er det en sammenheng her, foruten Bjørn Tore ?
X
29.03.2021 kl 12:56 3414

Støttes - blir provosert av slike utspill.

NORSE fyller et tomrom. FLYR går inn i en knallhard konkurranse.

I tillegg har NORSE fått leasingavtalene latterlig billig.


Norse Atlantic behøver ikke å selge lavpris langdistanse billetter så billig som Norwegian gjorde.
Og få til god matservering. Sats på det som egner seg i fly. Bli best der.
h3nphlo
30.03.2021 kl 08:29 3134

Norse Atlantic ASA signs lease agreements with AerCap for nine Dreamliners

https://newsweb.oslobors.no/message/529297
Struts
30.03.2021 kl 08:33 3117

Har stor tro på Larsen og Norse, og timingen må vel kunne sies å være tilnærmet perfekt?
cinet
30.03.2021 kl 09:14 3085

Når er det klart for jomfruturen ? Desember 21?

Norse er selskapet som vil mislykkes nettopp pga av Kjos og nisjen de har lagt opp til. Dette Luftrommet venter de store selskapene på å ta (Lufthansa, SAS osv).. Det er ikke smart å bruke Kjos i nytt selskap mot den Amerikanske landjorda.
Redigert 30.03.2021 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
fabian2
31.03.2021 kl 00:22 2825

Mr.Kåre Grønn , ingen tror på det vis-vasset du presenterer. Heller ikke Store-Ulv

Må faktisk si meg litt enig i at både timing og segment er litt i overkant risikabelt. Rekordhøye antall nynoteringer, hvor «samtlige» faller under emisjonskurs på kort sikt. SAS/LH i full sving på USA og stadig fler åpner opp langdistanserutene. Det spås rimelige flybilletter når verden åpner opp igjen for «fult». «Markedet»(potensielt folkeaksje) kommer til å komme dårlig ut av dette. Fler og fler innser risikoen ved å plassere kapital i selskaper som ikke har inntjening/plusstall før på lang/mellomlang sikt. Jeg tror, og det kan godt hende jeg bommer grovt, at om du skal inn i Norse, så burde man vente en liten stund. Uten særlig annet grunnlag enn personlig oppfatning av en generel overprisingssyklus for nynoteringer. På den annen side, så har jeg troen på folka bak, men ikke at dette er rette tiden å investere
Struts
31.03.2021 kl 07:35 2697

Vel, det er høy risiko forbundet med å leve også. Men inntil livet er over, så gjelder den som lever får se! Ser i det minste frem til å få aksjene over påske, men kanskje jeg ikke gjør det etter at de har begynt å trades, rundt 13. april? Uansett, god påske!

Så absolutt! Noen lodd treffer man på og da smaker det godt. Lykke til, hadde vært moro med et nytt eventyr og riktig så god påske!
X
31.03.2021 kl 12:07 2549

#1 Kjos er en liten brikke i selskapet. I norsk media fremstilles det som om det er "hans," selskap, noe som åpenbart er smart ettersom han er enormt populær blant norske småsparere.

#2 SAS har et kostnadsnivå som er ufattelig høyt. Selskapet drives ikke bærekraftig og ville ved flere anledninger vært konkurs uten statlig hjelp etc.. Norse har har et lavt kostnadsnivå med en bærekraftig struktur.

Dette har du åpenbart ikke peiling på ettersom alt du skriver er svada.
Redigert 31.03.2021 kl 12:09 Du må logge inn for å svare

Katastrofeselskap m Kjos på lasset. Burde heller satset på å overta for NAS som som er helt latterlig ute og kjører uten at folk forstår. Mer å hente i Europa og Norge der NAS holder på. Alt for seine å komme i gang også (nov)... Starter bare å lure en masse bjellesauer å kaste seg på et luftslott i april lenge før noe er påbegynt eller i boks. Smart gitt :)))) Hvorfor er ikke Norse på ballen når reiselivet kommer til sommeren? Svaret er at haiene, antakelig også Kjos stikker ut når aksjeverdien er pumpet opp i maks, så får bjellesauene som er stengt inne ta tapet... haha fy faen
Redigert 31.03.2021 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
X
31.03.2021 kl 12:31 2511

Sett deg inn i konkurransesituasjonen i Norge/Europa vs long-haul, low-cost....

Er det noe som er et luftslott er det FLYR...

cinet
31.03.2021 kl 13:06 2480

Kåre Realist; SAS og de store tunge selskaper har store løpende utgifter. For SAS går alt mot ny statlige emisjon, senest i juni. De har ikke realitetsorientert seg i den svenske adelen. Reiselivet våkner ikke opp før august. Da blir det mange lavprisselskaper om beinet i Europa- NAS er i tillegg nå midlertidig berget, og vil opprettholde en stor del av innenlandsmarkedet. NAS vil dra stor fordel av det prisbelønte reward-programmet. ( dvs. Flyr får det meget tøft) Når det gjeder Norse, satser man på USA-trafikk. Men en latent samarbeidsavtale med NAS , vil de få rutet inn mange norske og amerikanske kunder. De vil kansje også få til et samarbeid med Jetblue ( som var NAS sin tidligere smarbeidspartner når Kjos var ved roret) , og da blir dette en suksess. Norse starter opp med første flight i des-21, som synes som en riktigere tid opp mot corona/reiserestriksjoner.
Redigert 31.03.2021 kl 13:06 Du må logge inn for å svare

Jeg tror det er en perfekt storm med Norse Atlantic. Det er ikke ofte vi småaksjonærer kommer til å få en sånn mulighet - den her kommer til å gå gradvis oppover. Kommer til å posisjonere meg relativt tungt.

Avtalene de får på Dreamlinerne er fantastisk, og reiselysten kommer til å suksetivt gå oppover. De begynner med blanke ark, de er kapitalisert for innledende fase. Det bygges sten for sten. Kjos går inn her igjen og han har med seg et lass av erfaringer. Det er nesten sånn at det er positivt for Norse at Kjos og Kise feilet med Norwegian. Kompetansen til Bjørn Tore Larsen er høyst attraktiv som driver i dette caset.

Jeg er risikoavers, og går allikevel for dette caset. Det summer det hele litt. Håper jeg kommer meg inn 12/13 April uten at denne har skutt ut av startblokkene. Kommer til å bli en folkeaksje!

Igjen, siste advarsel. Det ligger i kortene at konseptet Norse satser er dømt å mislykkes.. Langstrekkene er de vanskeligste å lykkes med og Kjos er med på lasset. Han er svartelistet i både USA og flyindustrien generelt. De er NAS 2..
X
01.04.2021 kl 23:46 2192

Dunning kruger effekten fremstår passende.

Supert med siste advarsel - ser frem mot en mer konstruktiv tråd uten deg, Kåre.

Lykke til med dine investeringer i både FLYR og SAS.
cinet
01.04.2021 kl 23:56 2171

Er skeptisk til Flyr og SAS. NAS vil Nå klare seg, dog til en helt annen børskurs. Norse kan bli den store vinneren. De kommer på markedet til rett tid , men må lande samarbeidsavtaler med NAS/JetBlue før det vil ta helt av..
t553136
02.04.2021 kl 00:17 2141

Men JetBlue skal jo fly fra London Heathrow til Us 🤔

https://www.dn.no/luftfart/luftfart/norse-atlantic-airways/norwegian/kongressmedlem-i-brev-til-transportminister-pete-buttigieg-om-norse-atlantic-ikke-rom-for-urettferdig-konkurranse/2-1-990545

Som jeg sa. KJOS er ikke glemt i USA med alt presset han la på der nede.. ingen ser på ham med norske øyne i flybransjen. Han er svartelistet alene.. så nå begynner de nok snart å presse på NAS sitt marked i Europa og Norge:))) bra gjeng
Redigert 02.04.2021 kl 09:48 Du må logge inn for å svare

Kritiske innvendinger må være lov, så lenge det er substans. Det er det ikke om man sier at Kjos er svartelistet, og mener at det er punktum finale.

Tvert imot. Han tar kunnskap og ballast inn i et case som kommer perfekt timet i markedet. Flåten deres består av fly til halv pris, de stiller seg selv inn mot det som kommer til å bli er euforisk reisemarked når vaksinene er på plass. De banker ikke på med unødvendig mange fly. Det går for et tilbud/etterspørsel type strategi og går forsiktig ut.

Synes betegnelsen til Larsen var et veldig godt bilde på det hele: «Black Friday, denne muligheten kommer ikke igjen»

—> https://www.dn.no/magasinet/portrettet/norse-atlantic-airways/turisme/grunder/norse-atlantic-grunder-bjorn-tore-larsen-dette-er-black-friday-sann-som-jeg-ser-det-once-in-a-lifetime/2-1-984858

Hahaha ja helt sikkert. At man kom i gang for seint med flyvninger kommer til å være unnskyldningen denne gang når selskapet går under... kunnskap har ikke Kjos. Noen lærer aldri.
Redigert 02.04.2021 kl 10:02 Du må logge inn for å svare

Synes du er litt tullete negativ til NORSE. Grunnlaget blir tynt. Jeg er villig til å vedde ei god flaske vin på at Norse får de tillatelsene de trenger. Det skal mye (!) til for at de blir nektet.

Eller bedre, jeg er villig til å ta et veddemål på at aksjekursen står i 50 innen 1. Desember 2021. Hva tenker du «Kåre Grønn»? Jeg ender opp tungt investert i Norse, så ei flaske vin til eller fra utgjør ikke store forskjellen :)

Eller en tredje variant, Norse har garantert hatt jomfruturen sin innen 1. Januar 2022

Opp til deg Kåre! :)
Sukiyaki
02.04.2021 kl 13:02 1856


Kaller flyselskapet til Kjos & Co «Frankenstein-monster»

Amerikanske flyselskaper frykter økt konkurranse fra det nye norske lavprisselskapet Norse Atlantic Airways, og fortsetter sitt hardkjør mot Bjørn Kjos. Han er en av investorene bak det nye lavprisselskapet.

https://flysmart24.no/2021/04/02/kaller-planen-til-kjos-co-et-frankenstein-monster/

Takk for den, informativt! Selfølgelig er amerikanerne redde.. :) Norwegian var nærme å manifistere long haul med lavpris, det var nærme lønnsomhet. Når det nå dukker opp et nytt case - med det utgangspunktet de får, vet amerikanerne nok innerst inne at de vil lykkes. Og da har Norse stått for «innovasjon» i den bransjen. Innen Kjos tar kvelden kommer han til å gå inn historien som den som fikk til lavpris med langdistanse.

Mye topp «tunge selskap» (amerikanske sådan) som naturlig nok er redde for hva det kan bety for dem. Ikke enkelt å få det til.

Som sagt, perfekt storm med Norse. Blir bra dette
Redigert 02.04.2021 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
t553136
02.04.2021 kl 16:20 1720

Ikke undervurder politisk makt de "tunge selskapene" American Airlines, Delta United og nå JetBlue, har av lobbyister i Dc. Plutselig er det stopp for noen tillatelse til Norse. Blir spennende å se denne sagaen.

Det er sant, lobbyistene kan drenere prosessen, men jeg tror aldri i verden at de kan nekte. Det kommer til å sette en presedens som på mange måter er farlig, og vanskelig å re-versere. Så det ender nok opp med tillatelse.

Denne er litt interessang:

Vår vurdering er at tilstrømmingen av utenlandsturister til Norge vil ta seg kraftig opp, og vi tror at reiselivseksporten passerer 2019-nivået i 2022.
—> Erik W. Jakobsen i Menon Economics

https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2021/04/02/7646514/ekspertene-forteller-dette-er-prognosene-og-trendene-for-reiselivet

The landscape of Norwegian aviation has changed significantly over the last year. One of the most significant transitions is that Norwegian Air announced that it is ditching its long-haul side of operations. As Norse’s CEO puts it, the airline now has a once-in-a-lifetime opportunity to build a brand-new airline from scratch. He concludes that as travel reopens, the public requires an innovative, low-cost intercontinental carrier with modern, more environmentally friendly, and more fuel-efficient planes.

—> https://www.google.no/amp/s/simpleflying.com/norse-atlantic-airways-disruptor/amp/

«Og skulle du fortsatt eie noen Norwegian-aksjer, er det bare å selge de. Du får mye mer flyselskap for pengene ved å kjøpe aksjer i Norse»

—> https://e24.no/boers-og-finans/i/JJvjpm/skal-du-foerst-kjoepe-aksjer-med-hjertet-maa-det-nesten-vaere-norse-atlantic
Struts
05.04.2021 kl 12:47 1168

Skal ikke så mye til (mht restene av Norwegian, investorer der må vel nærmest ha vært hjernevasket eller gale). Og disse "gutta" (Kjos & Larsen mfl) kan vel mer om bransjen enn de fleste. Lobbyistene i USA kjenner de også. Er ikke betalende abonnent i E24, men stod kanskje litt om det der?