Aker Solutions ASA og fremtiden

Skalleknarp
AKSO 07.04.2021 kl 16:02 107547

Det skrives og menes så lite om AKSO om dagen så oppretter derfor en tråd om det er noen interesse for å diskutere AKSO og fremtiden. Ser at aksjen har en tendens å synke kraftig første halvdel av børsdagen for så ta seg igjen mot slutten - er det tradere som utnytter situasjonen? Ordretilgangen til AKSO har vært god den siste tiden så en skulle tro at aksjekursen skal får et godt momentum etter hvert hvis man da har lagt inn nok inntjening på anbudene..?
Redigert 23.08.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
15.06.2021 kl 09:46 7793

AKSO kursen tar bare en liten tur sørover på morgenen for å hente litt ekstra springfart til senere i dag. Slik er det bare. Er det noen synspunkter hvor AKSO ligger mht. det grønne skiftet. Blir de som kamelonen og bare skifter til helgrønt når den tid kommer eller vil engasjementet innen oljen businessen henge ved som en bremse?
Ha en strålende dag :)
Slettet bruker
15.06.2021 kl 10:20 7730

Senere i dag ☺️ hadde du enda sagt måneden. Ha en fin da du også 👌
Fendi80
16.06.2021 kl 03:05 7542

Dette kommer til å bli veldig bra!
Teknisk ligger den ann til 24kr rundt september måned, rundt 30kr rundt januar neste år, samt enda høyere om det blir melding om utbytte! Noe som er høyst mulig neste år!
Hold det dere kan, ikke selg. Ikke la robothandlingen dra dere ut.
Dette er min tyngste post, og jeg har skikkelig trua på at dette blir veldig bra! Ikke la dere manipulere av at den er ‘treg’, ‘synker innimellom’ osv.
Når det først smeller her, så blir vi sitte de igjen som vinnere alle aksjonærer.
Q1 var veldig bra, sinnsyk backlog som bare blir større og større, samt x antall milliard anbud som ligger ute og venter på å bli vunnet👍🏼
Slettet bruker
16.06.2021 kl 10:05 7400

Bare være tålmodig da. Opp og ned, Berg og dalbane hver dag
Cinclus
16.06.2021 kl 10:36 7383

Kan noen forklare dette: i mai går kursen fra lav kr. 14 til 17 uten nyheter. Kursen styres av oppdragsinngang og forventninger om oppdrag og så går kursen sidelengs inn i juni til det kommer et oppdrag på 1 mia som får den til å falle pladask. 80% av aksjonærene er større investorer. Skyldes denne ørkenvandringen at de store, som vet mer enn andre, hadde håpet på en enda større fisk? I så fall er det bare å handle alt man kan på disse nivåene dersom stigningen i mai var basert på forventninger om noe større på vei inn.
undrende
16.06.2021 kl 13:38 7277

AKSO henviste til anbud inne verdt rundt 70 milliarder ved forrige kontrakt for et par uker siden.
30% av anbudene var innenfor grønt skifte.
så, ja, vil absolutt tro AKSO er bankers på en rekke oppdrag innenfor det tenkte grønne skiftet, såvel som innenfor oljeservice.
Og for øvrig, hvem har ressursene, kompetansen og verktøyene/arbeidsfolk til å håndtere utbygginger bundet opp mot det grønne skiftet??? om ikke de store entrepenørene som allerede leverer arbeid og løsninger.
Redigert 16.06.2021 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
16.06.2021 kl 13:51 7255

Viktig å ha med seg utbytte. Om det ikke blir noe i år, så var det jo ganske saftig det som ble gitt i fjor. Fort gjort å glemme dette på litt røde dager. Jeg støtter det som skrives her at fremover vil det med rimelig stor sikkerhet gå oppover for AKSO. Ingen ulempe at oljeprisen stiger. Jeg er sikker på at det blir masse mindre oppgraderinger på ulike systemer - installasjoner offshore/subsea for å trimme systemer som allerede pumper olje/gass, og slike oppdrag blir det ikke alltid gnikket så mye på krona - mao mer igjen på bunnlinjen. (NB: For å være ultratydelig - Aldri noe som er høgd i stein når det gjelder aksjer !!) Tror uansett at det skal bli litt igjen til julegaver i år også. 🤠
Redigert 16.06.2021 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.06.2021 kl 10:52 6968

Hjelper lite med anbud når kursen går ned på kontrakter.
Skalleknarp
18.06.2021 kl 12:31 6942

På den annen side ville det vært ned og point of no return om man ikke vant noen anbud i lenden. Vi får støtte oss på fremtidige Q-oppdateringer med bedre marginer som viser at man tjener på oppdragene som vinnes og som kanskje også gir noe utbytte flesk til oss aksjonærer etter hvert. Tåler litt papirtap i dag så lenge det er scenarioet i morgen :) God helg!!.
Redigert 18.06.2021 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Arkad
20.06.2021 kl 05:34 6772

Litt oppfølging omkring saken der en AKSO-representant beskyldes for korrupsjon:
https://www.sarawakreport.org/2021/06/the-way-it-works-in-the-malaysian-courts/
Straight flush
20.06.2021 kl 09:48 6669

Spennende. Faller regjeringen eller korrupt høyesterett i KL? Hvem er 2 Norway (vår ambassade?)
Redigert 20.06.2021 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Jopaul
21.06.2021 kl 06:05 6386

Noen som vet noe konkret om hvordan det går med den saken i Malaysia?
Arkad
21.06.2021 kl 10:49 6224

Ingen vet vel hvordan det går enda, men info som presenteres gir inntrykk av fabrikkering av falske bevis mot AKSO og en tidligere ansatt som ønsker å hevne seg.

https://www.theedgemarkets.com/article/senior-lawyer-says-text-messages-linked-him-are-fabrications-lodges-police-report

https://m.malaysiakini.com/news/579795
Garcia
22.06.2021 kl 03:11 6044

Merkelig at akso ikke reagerer på den fremstående olje bommen.
Leverer Ketel Digre ett godt Q2/ halvårsrapport antar jeg at det blir liv i leieren igjen...
Vi får vente i spenning.....
Arkad
22.06.2021 kl 08:43 5889

Med stadig økning i oljepris og fortsatt forventet økning bør det gå bra med oljebransjen i år. Når de også har fått omfattende skattepakke av regjeringen, så bør det bety mer innsats på konstruksjon, vedlikehold osv., som er AKSOs spesialfelt.

AKSO bør også få mer fra grønn energi industrien og med COVID-støtten de har fått, samt erstatningen de mottok for tidligere Kværner-oppdrag, en mer positiv ledelse som har jobbet for gode marginer og modernisering av et større Aker Solutions etter de slo seg sammen med Kværner, så burde AKSO definitivt gå opp i verdi tenker jeg.
Redigert 22.06.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Sunn Skepsis
22.06.2021 kl 13:53 5774

Sparebank 1 øker kursmålet fra 20 til 22 i dag. Det er en oppgang på småpene 37 %.
Fendi80
22.06.2021 kl 21:33 5682

Deilig med høyere kursmål, men vil påstå at den skal nærmere 30 innen et år.
Arkad
24.06.2021 kl 10:08 5179

Superprofitt og rekordoverskudd i oljenæringen. Så hvor blir det av økte investeringer og marginer i olje- og energiservice. Det kan umulig være bra for industrien å sulte de som ivaretar dem. Kanskje servicefirmaene må bli hardere i forhandlingene sine.

https://e24.no/olje-og-energi/i/qA2qKE/venter-rekordoverskudd-for-oljeselskaper-etter-superprofitt
Arkad
24.06.2021 kl 11:36 5113

Aker Solutions har meldt sak til politiet om meldingene som angivelig skal være bevis for korrupsjon. Meldingene ser ut til å være forfalsket:

https://m.malaysiakini.com/news/580145
Skalleknarp
24.06.2021 kl 16:00 5001

Om ikke det investeres i de helt store prosjekter så gjøres det nok mindre saker kontinuerlig for å trimme "manifolder og systemet" slik at flyten er optimal pga. de gode prisene. Dette mener jeg vil gangne selskap som AKSO som er i alle ledd (SubSea og konstruksjon både på engineering, innkjøp, produksjon, installasjon og service.) Mao mye timemesalg (time for time) uten stor risiko og krav. Bare så synd at det ikke er den store interessen for selskapet pt. Det er positivt om en ser måned for måned så en får bare håpe det fortsetter og at man heller bør la være å fokusere på time for time mht. aksjekursnivå. Stay long - slapp av - det ordner seg nok mht. litt høyere kurs noe frem. Ha en fin aften :)
Arkad
27.06.2021 kl 18:29 4738

https://e24.no/naeringsliv/i/bnRV8v/aker-solutions-vil-gaa-til-politiet-med-fabrikkerte-meldinger-om-malaysia-sak

Aksjen gikk en del ned på meldingen om korrupsjonsanklager. Kjernen i saken er vel blant annet at AKSO angivelig skal ha tatt jobber fra Bumiputera befolkningen og det er slik jeg forstår det en type sak og beskyldning som har kommet opp og blitt motbevist før.

AKSO har utført oppdrag i Malaysia så lenge at jeg stoler på at de og folkene de bruker kan lover og regelverk, og at de forstår politikken og kommunikasjonen rundt det. Synd at selskapet og investorer blir skadelidende av dette. Håper AKSO kan vise seg uskyldig raskt.
Redigert 27.06.2021 kl 18:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2021 kl 09:08 4388

Lever sitt eget liv. Spesiell aksje denne her. Lever sitt eget liv. For det meste ned dessverre. Er det saken i Malaysia som tynger så fælt? Høres merkelig ut i tilfelle.
Arkad
29.06.2021 kl 11:05 4296

Helt merkelig det som skjer med serviceavdeling i energibransjen. Oljen massivt opp, investeringer i grønn energi massivt opp, skattelette for å fremme investering i vedlikehold og nye prosjekter. Olje- og energibransjen går så det suser, men service sultes ser det ut som.

Bloomberg hadde nylig en artikkel om samme fenomenet i USA. Masse frie kontanter i energibransjen fordi de holder på pengene istedenfor å bruke de på slikt som service. Kan jo håpe det er en ventefase imens energibransjen kommer opp med de gode planene og forhandler frem kontrakter, men det er veldig stille rundt hva som rører seg synes jeg.

For AKSO sin del så har de jo enorm backlog med bra kontrakter og burde tjene mye samt at verdien burde økt kun på at de nå er både Kværner og Aker Solutions i ett. Men ledelsen fremmet jo at det hadde gått dårlig og kom til å gå dårlig fremover. At de jobber med å bedre marginene og at de ikke skal ha så lave marginer at de kjøper seg oppdrag. Så lenge ikke ledelsen formidler tydelig at de ikke tror det vil gå dårlig fremover, men at de tror på fremgang og oppgang, så vil trolig aksjeverdien ligge lavt ift. der den burde være. Så får man dette med korrupsjonsanklager på toppen av det hele, som gir negativ omtale over hele verden.

Håper at olje- og energisektoren gir litt mer gass for service og nysatsningen fremover, samt bedre nyheter og holdninger fra ledelsen ved neste kvartalspresentasjon.
Redigert 29.06.2021 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Straight flush
29.06.2021 kl 12:26 4236

Enig i alt du skriver. Legger til at nå har hele ledelsen kjøpt aksjer i selskapet samtidig. Skal vi gjette at de lite opptimistiske kommentarer fra ledelsen og derav kursutviklingen har noe med kjøpene å gjøre. I så fall får vi snart bedre nyheter fra ledelsen og raskt bedre kurs på aksjen?
Redigert 29.06.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
TraderMom
29.06.2021 kl 13:12 4198

Tror også det må en litt mer optimistisk langsiktig guiding til, for å sette fart på kursen. Personlig har jeg tro på (ønske om ...) at dette kan komme allerede ved Q2-rapporten. Jeg holder på mine aksjer, i alle fall, da AKSO kommer til å få en fin posisjon i både det grønne og oljebransjen på veien til fornybart. Få som slår AKSO på ingeniørkunnskap, tiår med erfaring i tunge komplekse prosjekter og internasjonal tilstedeværelse. Blir bra dette :-)
Arkad
29.06.2021 kl 20:37 4080

Bare for å underbygge det Straight flush sier om at ledelsen har kjøpt aksjer, så er meldingen fra Aker Solutions selv om dette å finne her:
https://www.akersolutions.com/news/news-archive/2021/aker-solutions-asa-reporting-of-transactions-made-by-persons-discharging-managerial-responsibilities2/

Om ledelsen vet noe positivt vi ikke vet vil jeg ikke spekulere i. Vil tro dette blant annet er for å kommunisere styrke og fortsatt tiltro til selskapet fra ledelsen.
Arkad
30.06.2021 kl 08:45 3861

Aker Solutions har kontrakt verdt ca. 2,5 milliarder kroner for utbygging av Breidablikk-feltet som Regjeringen godkjente i går.

https://e24.no/olje-og-energi/i/7KXQ94/groent-lys-til-ny-equinor-utbygging-i-nordsjoeen
Slettet bruker
01.07.2021 kl 09:34 3490

..blir vel under Horizons. Der mangler de kun dette med gjenvinning/gjenbruk. Så decom fra de begge vil bli en tung aktør. Af decom offshore har tapt penger lang tid
10PS
01.07.2021 kl 09:46 3472

AKSO gjør det godt for tiden når det gjelder kontrakter og avtaler. Ikke lenge før kursen tar av så det merkes.
Slettet bruker
01.07.2021 kl 09:48 3475

Hva er poenget med alle disse nye selskapene egentlig? Vil det ikke gå utover de andre som er i samme paraply. Til slutt ligger alle å vaker på samme kurs. Nei, jeg vet ikke. Trend i tiden sikkert.
Garcia
01.07.2021 kl 10:03 3475

Har vel noe med å få frem verdiene gjetter jeg på...
Ellers har det vel lite for seg..m
Skalleknarp
01.07.2021 kl 11:04 3389

Det er vel Kværner delen som blomstrer opp her. Det er utrolig mye som skal demoleres etterhvert, så det blir nok en del omsetting her kan jeg tenke meg. Seriøse og store aktører som vil få god kapasitet på flere lokasjoner. Dette vil nok materialisere seg bare man gir det litt tid🤠
C-Eiken
02.07.2021 kl 09:49 3053

OSLO BØRS – TRADING SUSPENSION
A suspension of trading in AKSO and related instruments has been imposed in anticipation of an announcement from the company.
Slettet bruker
02.07.2021 kl 09:57 2956

Tror på kontrakt verdt over 6 milliard kroner gjetting fra min side 🥳🥳
Aker Solutions-aksjen suspendert i påvente av melding fra selskapet
Handel i Aker Solution-aksjen er stanset i påvente av melding fra selskapet, kommer det frem av en melding fredag.

Før stansen ble innført, steg aksjen med 3,4 prosent til en kurs på 16,7 kroner per aksje.
Slettet bruker
02.07.2021 kl 10:02 2893

Kanskje Aker Solutions er i ferd med å selges.
Bud 40kr. 🏦🏦🏦😎
Potlaskatt
02.07.2021 kl 10:14 2713

Tror heller motsatt. Det kan dreie seg om oppkjøp eller en storkontrakt. Breidablikk eller Tommeliten??