Aker Solutions ASA og fremtiden

Skalleknarp
AKSO 07.04.2021 kl 16:02 107543

Det skrives og menes så lite om AKSO om dagen så oppretter derfor en tråd om det er noen interesse for å diskutere AKSO og fremtiden. Ser at aksjen har en tendens å synke kraftig første halvdel av børsdagen for så ta seg igjen mot slutten - er det tradere som utnytter situasjonen? Ordretilgangen til AKSO har vært god den siste tiden så en skulle tro at aksjekursen skal får et godt momentum etter hvert hvis man da har lagt inn nok inntjening på anbudene..?
Redigert 23.08.2021 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
10PS
06.07.2021 kl 22:29 5268

Men NÅ er vel tiden inne for å gevinst sikre pga. ATH eller tror dere vi fortsetter videre opp om/hvis oljeprisen faller. Akso tjener jo godt på dagens høye oljepris men meglerhusene styrer kursen slik de vil og nå er det kanskje tid for midlertidig korreksjon i markedet.
Har i dag halvert porteføljen. Fortsetter muligens i morgen. Lurt eller ikke, det vil tiden vise.
undrende
06.07.2021 kl 22:47 5228

Nå resonerer vel du som om korreksjonen er på vei.......
Olja fortsatt i nesten $75, og AKSO reagerte fint lite på bruddet gjennom $70 på vei opp iaff.
men det er gledelig at selskapet sitter på pioner teknologi som nå tas i bruk internasjonalt i en tid der det i den vestlige verden ventes mindre leteboring, og høyere utnyttelse av eksisterende brønner.
Fendi80
07.07.2021 kl 00:07 5096

Ikke for å være kjip, håper alt godt for AKSO, men nå som VIX-indeksen stiger og AKSO er meget sårbar som vi har sett tidligere, vil jeg anbefale å gå over i noe annet inntil videre.
Vil tro det vil være gode muligheter å komme inn igjen på en mye lavere kurs.
Markedet er på overtid, og en korreksjon er forventet å komme snart.
Jeg velger å selge i morgen og kjøpe meg inn i MPC Container, da de har en inntjening som er helt ekstrem om dagen.
MPCC forventer å kunne levere et utbytte på 24kr på 3,5 år. Det er over dagens kurs, noe jeg ser på som meget attraktivt.
Antar at AKSO raser ved et børskrakk, noe MPC antageligvis ikke vil gjøre, da den som regel er grønn på rød børs, samtidig som de har ekstremt gode marginer på inntjening.
Break Even på ca. 6500 dollar dagen, også har de rater på 55.000 dollar dagen.
Skal like å høre motargumentene for å IKKE gjøre det i så fall.
Strategi
07.07.2021 kl 07:10 4968

Veldig defensive holdninger her.
Det er vel nettop nå og fremover det kan klinge godt i kassa til akso.
Corona problemet er kraftig redusert og akso er i god flyt for ferdigstillelse av prosjekter.
Kursmessig er vel Akso der de burde vært etter sammenslåingen med Kvaer og dette er en stund siden.
Det har skjedd mye siden den gang.
Når det gjelder marginene til akso tror jeg disse er bedre nå enn noensinne og personlig er forventningen en kontinuerlig klatring til 40 på litt sikt.
Det er nettop landet en kontrakt på 7 milliarder, og det forventes nedgang allerede etter 8 timers forsiktig stigning.?????
Veldig defensivt , viktig å huske at Akso har radet opp en fantastisk rekke av kontrakter over tid og at kursen har ligget langt under forventet grunnet Corona.
Nå åpnes samfunnene opp og vi forventer mye fremover innenfor bærekrafts sektoren der akso står i fremste rekke.
Redigert 07.07.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare
Garcia
07.07.2021 kl 07:57 4902

Jeg sitter rolig i akso , nå er det vel nærliggende å tro at utbytte fra neste år blir en realitet...
Aksjen er lavt priset og inntjeningen virker økende så her kan det gå fort oppover...
Blir spennende å se hva de sier når de legger frem Q2/halvårs rapporten nå snart....
EnAksjeTil
07.07.2021 kl 11:04 4818

7 milliarder til eller fra....Who cares? Ikke aksjekursen hvertfall.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 12:25 4725

..selskapet er utrolig bra. Men aksjen er ikke atraktiv nå. De tjener ikke penger, og dermed ingen utbytter på par år tidligst.Digre må finne marginer, så kan man forvente utbytter, når det er sagt, så vil det bli store utbytter den dagen det er en vane med gode marginer. Kontrakter har de sanket inn hele tiden.. men det vises ikke på bunnlinjen!
10PS
07.07.2021 kl 14:34 4628

Viser seg det var lurt å selge igår. Har vært med på OSE i mange år og ser for meg en ATL korrigering som vil ramme de fleste aksjene uansett hvor solid de er, merkelig men sånn er det og sånn blir det. Håper jeg tar feil, men en ting har jeg lært meg at "ingenting vokser helt til himmels" . Trøsten er at det vanligvis går opp igjen til slutt.
undrende
07.07.2021 kl 15:39 4545

En ATL?
Altså ned mot/under 5 kr?
Skal ikke gå inn på hvordan du begrunner det, nok å se til Krakk trådene det.
Vel, om noen syns marginene er heller små, så har i alle tilfeller AKSO masse arbeid fremover, og de vil nok tjene penger.(Les pioner teknologi/omstillings energi/grønt skifte som sannsynlige store triggere)
Jeg tolker ikke din posting som noe annet enn at du skriver at det vil bli et voldsomt krakk i hele aksjemarkedet. I så fall fins det vel en stor majoritet av aksjer på OSE som blir enda mer berørt enn AKSO.
10PS
07.07.2021 kl 17:02 4680

undrende : Sorry det skulle være ATH (full fart vet du).
norvaldi
07.07.2021 kl 21:58 4499

Kvartalsrapport 15 juli.Spennende.
undrende
08.07.2021 kl 00:28 4372

Javist, det spørs på marginene da vettu. tror ikke det blir signalisert noe utbytte enda, men nesten litt rart om de ikke drar opp enda en kontrakt i forkant, elr etter....
undrende
08.07.2021 kl 00:52 4366

Man kan for øvrig heller ikke annet enn å like visjonene i Aker konsernet.
Nå med Aker Tech House, som skal huse Akers to store teknologisatsinger Cognite og Aize i den nye fløyen.
Selskapet satser stort på fremtiden, og storsatsning på industriell digitalisering som jeg kan tenke meg vil fortsette å gå på tvers av selskapene i konsernet i fremtiden.
https://e24.no/teknologi/i/eKlLqg/her-bygges-akers-nye-milliardbygg-for-cognite-og-aize
Strategi
08.07.2021 kl 06:55 4294

Vanskelig å se forbi denne rekka som bare er en del av hva som er kommet 2021.

Jul 6, 2021
Aker Solutions Delivers Large Johan Sverdrup Module
Jul 5, 2021
Aker Solutions Awarded FEED Contract for LNG Terminal
Jul 2, 2021
Aker Solutions Wins Topside Modification Contract for Hasselmus Development
Jul 2, 2021
Aker Solutions Selected for International Subsea Gas Compression Project
Jul 1, 2021
Aker Solutions ASA: Invitation to Presentation of Second-Quarter Results for 2021
Jul 1, 2021
Aker Solutions and AF Gruppen Join Forces to Create a Leading Global Offshore Decommissioning and Recycling Company
Jun 30, 2021
Aker Solutions ASA: Buy-Back of Own Shares
Strategi
08.07.2021 kl 12:37 4085

Akso handles nå ca. 25 % under nydelig satt kursmål.
Har sjeldent sett en aksje som har vært herjet så mye med over tid.
Veien videre er vel umulig å spå.
I mitt hode er kursen svært attraktiv, men ser at det tydeligvis er ulike meninger rundt verdsettelsen.
Sunn Skepsis
08.07.2021 kl 13:16 4043

Det tok faktisk et par dager mer enn jeg trodde.
Skalleknarp
08.07.2021 kl 14:13 3967

Det ramler inn den ene etter den andre kontrakten fordelt på hele kloden. Det kommer gode analyser - mål fra husene. Men kursen, nei den er stabil sideveis. Kan være lurt å ikke bare se på dag - uke kursen da den har en stigende trend totalt sett. Mao man sitter på gjerdet og er long. Blir spennende hva ledelsen formidler og guider på Q2. Håper de er litt mer optimistiske og fremoverlent enn hva tilfellet var i Q1. Og selvsagt at tallene taler sitt tydelige språk 🤠
AlanS
08.07.2021 kl 15:20 3953

Den grønne politikken diskriminerer oljeindustrien, blant annet AKSO. Institusjonelle investorer og fonder unngår den også. Dette er galskap som fører mot en energikrise med økte klimautfordringer.
Strategi
08.07.2021 kl 16:02 3951

Brutalt i USA, hjelper vel ikke på det heller.
wielkikrol
08.07.2021 kl 16:04 3977

Nei. Hva er poenget med å sitte over Q igjen? Blir det ny runde i høst som i fjor.. orker ikke heisen ned igjen.
AlanS
08.07.2021 kl 16:30 3978

Strategi, USA er brutalt overpriset takket være den omfattende stimuleringen. USA er en megaboble :)
Arkad
08.07.2021 kl 23:33 3762

Aker Solutions ventes å redusere underskuddet med 100 millioner kroner fra andre kvartal i fjor til et underskudd på 25 millioner kroner.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/07/08/7703122/analytikere-venter-sterke-resultater-for-dnb-og-schibsted

Aker Solutions ordreinngang i Q2 estimeres til 4.918 millioner kr og ventes å rapportere en justert ebitda på 358 millioner kroner av en omsetning på 6.801 millioner kr.

7 av 7 analytikere anbefaler kjøp.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/88165

Verdifallet de siste dagene mener jeg er latterlig, men det er tydeligvis noe jeg ikke ser. Skal vi opp, eller skal vi ned i løpet av fredag tro?
Strategi
09.07.2021 kl 06:54 3648

Høy omsetning og ordreinngang samt fortsatt underskudd lover ikke bra, man må se med lange briller.

Industriens Kahoot ?

Akso er et fantastisk selskap etter min mening men ser ikke ut til at dette blir et utbytteselskap i overskuelig fremtid.
Redigert 09.07.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Arkad
09.07.2021 kl 08:59 3495

Ledelsen i AKSO har vært 100 % tydelige på at det ikke blir utbytte i år, men at de skal se på det på nytt for neste år. Selskapet har uansett masse annet å by på.
Redigert 09.07.2021 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Strategi
09.07.2021 kl 09:27 3464

Som vanlig kom salgsiden på etter få minutter, blir vel ned 1 krone i dag også.
Dette er jo nærmest den nye normalen.
Sunn Skepsis
09.07.2021 kl 09:29 3470

Hehe, synes det er god underholdning å se på kursen. Trenger ikke dra på tivoli for å oppleve berg-og-dal-bane om man har aksjer i AKSO.
alan
09.07.2021 kl 10:39 3405

Har sett litt på oljeprisen vs AKSO.

Oljeprisen er opp 50% siden 4 januar. I samme tidsrom er AKSO ned 2%
Så selskapet er tydeligvis frikoblet fra oppgangen i oljeprisen? Men mange av de store kontraktene er innen
olje og gass.
OBX er i samme tidsrom opp 18%

Går utviklingen i selskapet slik jeg håper, bør AKSO ha endel å gå på rent kursmessig.
Eller som ikke ukjente Warren buffet formulerer det:

If a business does well, the stock eventually follows.


Redigert 09.07.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Arkad
09.07.2021 kl 11:14 3523

Mitt inntrykk er at AKSO går ned på negative nyheter og på spekulasjoner om at det kanskje, muligens kan komme til å være noe negativt en eller annen gang i fremtiden.

Men på gode nyheter beveger aksjen seg sideveis eller minimalt oppover.

Grunnen, slik jeg ser det, er at ledelsen har vært negativ i kommunikasjon om fortiden, nåtiden og fremtiden. De slipper også en enkel melding om god nyhet og tror at det holder, men det når ikke langt og glemmes fort.

Negative nyheter derimot spres i alt av medier, blogger osv. over hele verden og gjentas igjen og igjen i ukesvis.

AKSO har en jobb å gjøre ift. kommunikasjon. De må sørge for at gode nyheter ikke bare legges som en melding på eget nettsted, men at gode nyheter spres i lokale, nasjonale og internasjonale medier samt i sosiale medier og i direktekommunikasjon.

Ledelsen må time ting riktig, ikke slippe godnyheter litt før stengetid på en fredag, eller sent på kvelden når få følger med.

De må være positive og spre en god nyhet igjen og igjen og igjen og igjen gjennom en uke og følge opp uken etter og uken etter det igjen. Hold folk oppdatert om det gode som skjer og fremdriften i det, ellers glemmes det og drukner i saker fra andre som er mer på.

Hvis AKSO blir mer positive til seg selv og kommuniserer det, gjerne med litt drahjelp fra resten av Aker-systemet, så ville aksjen reagere bedre på positive nyheter tenker jeg.
Slettet bruker
09.07.2021 kl 11:17 3609

Det går sidelengs og ned. Hele corona tiden har det blitt vunnet kontrakter, men de tjener ikke penger på oppdragene, så når butikken blir lønnsom så skal AKSO aksjen også opp. Bare oljeprisen holder seg over 60fatet. Utrolig bra selskap, sovende aksje, men bransjene rundt vil fortsette vekst og verdiskapning. Der er AKSO perfekt posisjonert
AlanS
09.07.2021 kl 12:29 3521

Å hevde at AKSO ikke tjener på kontraktene sine er drøyt. Det er helt naturlig at utgifter overstiger inntekter når kontrakter settes i gang. Dette gjelder AKSO også.
Slettet bruker
09.07.2021 kl 12:52 3556

Litt av et absurd rykte de har fått det ja. Høres sprøtt ut, ikke tjene noe særlig på kontrakt til 7 milliard 😂
Slettet bruker
09.07.2021 kl 12:59 3579

Hvor lenge har du fulgt selskapet? Hvorfor tror du aksjekursen er der den er? Dette er en fremtidig utbyttegigant, men digre tjener penger, det er bare det at han lager ikke marginer nok til profit. Du kan kalle kua hva du ønsker men, det er ingen pengemaskin dessverre.
Slettet bruker
09.07.2021 kl 13:02 3588

Ja det skjønner vi alle, men stort sett er det hyggelig med marginer for å tjene eierne godt, det er der skoen trykker. Mattematikk er ikke for alle her inne skjønner jeg. Da blir regnskap vrient. Start med å se på forholdet mellom topp og bunnlinje... kanskje du ser hva jeg snakker om :-)
Slettet bruker
09.07.2021 kl 13:14 3649

Det er rett og slett merkelig at man har valgt å prioritere ordrebok og volum fremfor litt mer fokus på marginer. Jeg tror ikke AKSO hadde tapt mange kontrakter om de hadde priset seg 5% høyere, men på bunnlinja ville det hatt enorm betydning...
Slettet bruker
09.07.2021 kl 13:23 3636

Enig, tror marginene kommer, tror de blir robuste og dermed en utbyttemaskin. Men det er mye omstilling iforhold til grønne boblen, det har vært utfordringer i olja siden 2014 vil jeg si med tanke på marginer. Samt strukturendringer som Kværner og spinnoffs, har også gjort at man har fokusert på topp og ikke bunn, for å holde på folkene, kompetansen og kundene. Men, som sagt, dette kommer.. AKSO er i super possisjon med et bein i den sorte gjørma og et bein i den grønne boblen. Når den grønne boblen sprekker, tror jeg Røkke sin struktur vil flyte godt og bestå imotsetning til endel annet, som eksempelvis kortsiktige Spettet osv har kastet seg inn i markedet med. AKSO og COGNITE, vil være super investeringer, om man timer riktig.
Fjulyweather
09.07.2021 kl 13:34 3642

AKSO kom ut å sa i sommer 2020 at bunnlinjen er deres fremste prioritet frammover. De har et stort fokus på å kutte kostnadene så nå handler det bare om å la de spille det ut. Husker jeg riktig så var målet et 80 eller 90% kutt i kostnader. Jeg tror kvartals rapportene som kommer iløpet av 2022 vil vise resultater fra restruktureringen deres i 2020
undrende
09.07.2021 kl 13:38 3642

Jo, det blir nok vanskelig for investorene å tjene penger på den grønne bobla, men skattepengene våre skal vel pøses inn i denne bobla åkke som av den nye garden politikere. Får vel satse på at AKSO blir en av de få som tjener på utbyggingen der, og at investorene finner tilbake til teknologiutviklingen og fremskrittene som AKSO representerer innen oljeservice.
Slettet bruker
09.07.2021 kl 13:48 3648

Det kommer, det kommer. 97% av landet forstår at vi skal produsere olje/gass så lenge vi er på denne jord. om 50 år så kan det nok minke noe på produksjonen, men det vil uansett ikke være liv laga for 80% av de grønne prosjektene. Aker med ingeniørene og industriarbeiderne i AKSO vil alltid være der det skjer.
Slettet bruker
09.07.2021 kl 13:49 3655

Når det du viser til materialiseres, så kommer virkelig utbyttemaskinen til å blomstre. Bare å glede seg!