Fremtidsutsikter ?

Record
VOW 25.04.2021 kl 09:29 87115

Begynner å bli en uvane å fylle disse trådene med diskusjoner angående personlige meninger å hvem som har "mest" riktig , det være seg TA eller andre parametre..
La oss fokusere på det fundamentale i en tråd , gjerne denne .

VoW har som alle selskap utfordringer innen sine segmenter ,teknologiske,finansielle ,konkurranse ,kunderelasjon og markedsføring .
Vil gjerne ha diskusjoner på følgende tema.
T= Trussel,M= Muligheter ,S-Styrke ,S=Svakhet

Mine tanker om Trussel og Svakhet er vel først og fremst konkurranse ,der er noen store aktører innen flere segmenter til VOW , disse har større finansielle muskler pr nå.
Andre teknologiske løsninger kan vi vel heller ikke utelukke ?
Vi må heller ikke se bort i fra "kopiering" av teknologi, spessielt i markeder der ikke patentbeskyttelse gjelder .
Etterhvert som myndighetskrav og forbrukernes krav til nullutslipp på produktene som VOWs kunder produserer blir strengere, vil flere av VOWs teknologiske løsninger bli adskillig mere lukrative. Noe som igjen kan føre til oppkjøp av selskapet ,helt eller delvis. Vi har tydelige eksempler på at fleres store selskap vil ha en grønnere profil , eks,Equvinor ?

Dette gir også Muligheter .
VOW har mange velutviklede teknologiske løsninger allerede ,ETIA var nok en uslepen diamant spesielt med satsing på land.
VOW har opparbeidet svært gode kunderelasjoner ,holder hva de lover å yter god service, Eks Cruice og Aquakultur. Dette vil ETIA delen nok nyte godt av ,ser det vel allerede med flere avtaler med store selskap å dertil potensiale .
Teknologi å produksjons strategien til VOW kan hurtig tilpasses regelverksendringer å gir gjerne synergier ( Rensesytemer innen cruice var forløper til Aquasystmene) Produksjon er ofte satt bort til tredjepart å binder ikke kapital i produksjons faciliteter eller materialer .

Styrken til VOW er først å fremst mange gode meget relevante løsninger innen et meget attraktivt segment , allerede gode kunderelasjoner med opparbeidet troverdighet . Bredden på produktene gir flere ben å stå på.
Dette vil gi tilgang på kapital på greie vilkår, det kan også hentes støtte på flere nivåer siden segmentet er sterkt og voksende .

Dette er mine betrakninger, jeg har aksjer i VOW å ser lyst på fremtiden .
Record
28.06.2021 kl 09:06 4312

Da er vi snart aksjonærer i VGM , vil tro det går rimelig raskt å få denne igjennom :-)
Slettet bruker
28.06.2021 kl 09:10 4273

Jeg forstår det slik at dette kun er en rask formalitetssak, og jeg tror at juli måned kan bli en riktig hyggelig måned for Vow-aksjonærene. Utskillelse med tildeling av VGM aksjer + noen nye spennende kontrakter.. nye samarbeidspartnere/kunder..!?

Toget er i ferd med å forlate perrongen, dog det er ennå noen billige billetter, men om kort tid vil det nok bli ganske så mye dyrere å få sitteplass på Vowtoget!
Redigert 28.06.2021 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Record
28.06.2021 kl 10:04 4098

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Hyggelig at du gleder deg på våre vegner .
VOW har en del å by på ,du har nok sikkert fått med deg alle meldingenen angående avtaler å kontrakter på lik linje med meldingene om kapital inhentning.
Om du da ser litt frem i tid ser du kanskje potensialet .
Record
28.06.2021 kl 10:18 4061

Hammers skrev Innlegget er slettet
Merida har vist interesse for VOW over tid , ikke noe galt i det . Han har jo ønsket å komme inn i aksjer på rundt 20 , vi som gikk inn på adskillig lavere kurser enn det kan jo glede oss :-)
Jeg er redd for at om Merida skal oppnå sitt target ville det måtte komme en splitt ,det vet vi jo aldri .
Det er jo til enhver tid "markedet" som styrer ,Merida var bare litt sent ute ,etter min mening .
pingvinen
28.06.2021 kl 10:53 4029

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
For det første - antall aksjer i seg selv er ikke noe problem. Det finnes selskaper med mange milliarder aksjer...

Det har hele tiden vært sagt at alle VOW-aksjonærer får en akjse i VGM pr VOW aksje. Dette gir ca 115 millioner aksjer. I tillegg skal VOW spytte inn 150 millioner kroner (dette er blitt informert om at dette blir tatt ut av de 240 millionene som ble hentet inn i emisjonen som var, så nei, dette skaper ikke en ny emisjon). For disse 150 millionene, så skal VOW få 30,5% av VGM - mao - 114 millioner aksjer i VGM tilsvarer 69,5% av akjsene, hvilket tilsier at VGM får et totalt aksjeantall på ca 160 millioner aksjer.

Det har også vært varslet ifra tidligere at et av argumentene for å skille ut VGM som eget selskap er nettopp å kunne finansiere opp over seg selv, ikke i VOW. En slik finansiering kan være emisjon eller låneopptak, så ja - dersom VGM skal vokse seg stort fremover, så skal man ikke se bort fra at det blir emisjoner i VGM også. Som tidligere omtalt - det er vanskelig å vokse hvis dette skal kun skje over egen kontantstrøm.

Alt dette har vært beskrevet tydelig fra VOW tidligere, så jeg skjønner ikke ditt behov av å krisemaksimere nå.
Redigert 28.06.2021 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
pysaok
28.06.2021 kl 11:34 3921

Å bli notert på Euronext Growth tar betydelig kortere tid enn å notere seg på Oslo Børs. Her kommer et innblikk i prosessen.

De formelle forberedelsene til notering bør starte minst to til fire uker før notering (men planleggingen begynner tidligere).
Ti dager før notering skal selskapet levere søknadsskjema og opptaksdokument. (Dette ble altså gjort av Vow Green Metals i dag)
Åtte dager før notering skal selskapet avholde et introduksjonsmøte og eventuelt delta på et introduksjonskurs avholdt av børsen.
Tre dager før notering skal endelig versjon av opptaksdokumentet leveres.

kilde: https://www.thommessen.no/aktuelt/euronext-growth
royroy
28.06.2021 kl 11:49 3955

Spennende! Er fristen ute for de som vil ha VOW for å få VGM-aksje nå som søknaden er mottatt, eller er det først fra første handelsdag på Growth?
Record
28.06.2021 kl 12:03 3942

Vil da tro at om 6 1/2 børsdag vil være frist for tildeling av VGM aksjene , da kan de vel handles samme dag som børsnoteringen .
Framtia
28.06.2021 kl 12:29 3876

VOE og VGM vil nok bli gullkantede selskaper om ikke lenge! I mellomtida får vi finne trøst i at Oslo børs trades ned og drar det meste ned, også grønne aksjer...olha vet dere!...(høyeste nivå i år!🤔?)Vi venter tross alt på "månedens" viktigste tall fra over dammen...🤔Da er det viktig å forberede seg på at ting kan gå til skogs og ta ut all negativitet i tilfelle...Dette er pysebørsen eller pølseboden i vår kjære hovedstad...Lykke til! Nå logger jeg av for sommeren, rimelig komfortabel med mine investeringer...Nå begynner de lærde( Roger Berntsen mf.) å antyde at økte 10- års renter kanskje ikke er så negativt allikevel!,🤔 Sier bare velkommen etter! Renteøkning er en bekreftelse på at samfunnet innhenter seg etter dårlige tider og dette blir selvfølgelig brukt i negativ sammenheng blandt økonomer og investorer WW...🤔Lurer fælt på om dette ikke kan være økonomisk motivert pisspreik!?🤔Lykke til og god sommer til dere alle😉
Record
28.06.2021 kl 13:12 3882

:-) Alle triksene i boken brukes nok om dagen , ikke bare 10 åringen som har tatt proffene på sengen .
Det differensieres ei helller på selskapsnyheter ,skulle tro at absolutt alt kjøres på index , på den annen side gir det muligheter kunne blitt ganske kjedelig med små svinginger å volum .
La nå de som kjører maskinhandel på snitt , snitte ned ,så kan vi få pene muligheter også fremover .
Akkurat i VOW ville jeg sett den i blåøyet som selger i disse dager med de triggerne som har kommet bare de siste to ukene :-)
Hadde VOW drevet med noe forbruksmateriell som var avhengig av markedsomsetning hadde jeg vel hatt en annen tilnærming i disse tider , men innen de alle fleste segment som VOW er inne i er det stadig økende behov for deres eller tilsvarende produkter .
Intet vokser inn i himmelen i ett byks ,men kan gå raskere når kun få aktører kjører kursen i en aksje , før eller siden vil det fundamentale talle for seg å da er det plutselig ikke samme aktørene som styrer lenger ,la dem gi de av oss som vil fylle på lavere engang med deres "grådighet" :-)
Framtia
28.06.2021 kl 14:00 3793

Sant, så sant😉Vanskelig å ikke la seg irritere av slikt innimellom, men tror på stor oppgamg framover, så sitter nok rimelig trygt foreløpig...Har lav inngang uansett, så må ned mot 20 tallet før jeg sitter i saksa😁
Slettet bruker
28.06.2021 kl 14:36 3798

Rettelse : Jeg ser at noen tydeligvis har misforstått innlegget mitt eller jeg har uttykt meg upesist og derfor redigerer jeg det bort
Det er visst noen som ikke har forstått at jeg mente samlet antall aksjer i VGM og moderselskapet VOW da jeg skrev 230 000 000 aksjer
Men jeg forventer da at hausserne slutter å drømme, og ikke gir uttrykk for inntekter som i beste fall er flere år fram i tid.
Tall sakset fra Nordnet:
P/E 322,58
P/E*
94,34
P/B
14,51

Så kan folk tenke selv ,)

MVh merida1
Redigert 29.06.2021 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
pingvinen
28.06.2021 kl 14:57 3730

Hvorfor legger du ikke sammen aksjene i telenor og dnb også? Du har fått med deg at det er to ulike selskaper?

Det vil være ca 114 millioner aksjer i VOW og ca 160 millioner aksjer i VGM.

Når det gjelder gjeldsgrad så oppgir Netfonds denne til å være 23,28% - hvis du kjøper hus til 4 mill og har gjeldsgrad på under 25%, så vil det si at du låner mindre enn 1 mill - ville du kalle det mye?

Du får til stadighet 400 millioner til å høres ut som enormt mye - for deg og meg er det mye, men for Tesla er det overhode ingenting - det er her gjeldsgrad kommer inn i bildet. Du kan ikke bedømme størrelse på gjeld uten å også bedømme gjeldsgrad. Et annet tall som er av interesse er netto rentebærende gjeld. Pr nå har Vow mer kontanter enn gjeld..... mulig de kommer ned på minus igjen der når de bruker 150 millioner for å kapitalisere opp VGM igjen........
Slettet bruker
28.06.2021 kl 15:00 3727

Indirekte leser jeg deg slik at alle vekstaksjer er dødsdømte, sorry men dine innlegg knirker like sørgelig som forkynnelsen til de aller mørkeste pietistene langs bibelbeltet på sørlandskysten! Rent faglig og i et psykologisk perspektiv, tenker jeg at dui vil være et utmerket forskningsobjekt knyttet til hva som driver et menneske. For meg er det i alle fall et mysterie hva som driver deg til å legge inn alle disse, svært negative fragmenterte sannhetene, som isolert sett kan ha noe for seg, men som ikke holder vann i en større, helhetlig sammenheng. Dersom du ikke er drevet av profitt og grådighet, ei heller av altruisme, dvs. at du vil redde oss andre fra å tape pengene våre, hva i all verden er da agendaen og/eller gleden ved å bruke så mye tid på Vow tråden og en aksje du ikke har noe til overs for...??
Redigert 28.06.2021 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
pingvinen
28.06.2021 kl 15:15 3693

Det var noen andre som påsto at han skrev i forhold til posisjonen sin. Hvis det er tilfellet, så er han i det minste ikke den aller verste. Det som er SKIKKELIG slitsomt er de som skriver positivt og negativt om hverandre.

Det kan fort være slik at merida1 skriver negativ når han er ute og ønsker seg synkende kurser, så tier han bare stille når han ønsker kursen opp. Det kan også forklare hvorfor han skriver bare i perioder.......
Slettet bruker
28.06.2021 kl 15:55 3613

Det er ikke han, det er hun. Frustrert frue kaller jeg hun der.
Slettet bruker
29.06.2021 kl 10:49 2918

Et par dager nå hvor aksjeroboten(-e) får styre litt, så tenker jeg etterspørselen og kursen tar seg opp. Her er det bare å holde på hestene til moroa starter!

Alt under 40 kr er å anse som kjempebillig med de triggerne som er lagt på bordet de siste ukene, og dagens lave nivå utgjør ingenting annet en en fin fin kjøpsmulighet i Vow!
Redigert 29.06.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2021 kl 11:13 2925

Tikker nok inn et par fine cruiseskipkontrakter om ikke altfor lenge! Egentlig ganske vilt hvor bredt og godt Vow står i flere sektorer, og nettopp det gjør at jeg de siste ukene har vektet meg kraftig opp i denne aksjen.
Record
29.06.2021 kl 11:17 2923

Skjønner godt at noen "store" dumper på disse nivåer , plutselig skyter kursen i været med de problemene det medfører , høye skatter på både inntjening å formue :-)
Slettet bruker
29.06.2021 kl 11:23 2904

hehe, der har vi det, det er nok ikke "den uskyldige, naive lille småsparer" som lar seg lure til å selge unna 2 aksjer her og der :-)
Record
29.06.2021 kl 11:58 2847

Nei, ikke vet jeg hvem som kjøper/selger men trade det kan de .
Lurer på om de som trader har noe sammenheng med de postene på 52.5 19.03 , solgte en del da det gikk slikt volum etter close, kjøpte de tilbake på veien ned .
Vil tro at det var en deal der så velger å se enden på den før de realiseres .
Så spørs det hvordan dette ender med de fundamentale forhold som jeg syntes har tatt helt av selv ut fra mine optimistiske vurderinger ,ligger mye vakkert potensiale i porteføljen til VOW fremover .
Redigert 29.06.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2021 kl 12:15 2827

Helt enig med alt du sier, og selv er jeg spes happy med at ledelsen gang på gang leverer og vel så det på det de planlegger og det de lover sine aksjonærer! Ledelsen i et vekstselskap er av avgjørende betydning. Hjelper ingenting med store coming up markeds dersom ikke man har dyktige mennesker som f.eks. Badin. Han klarer på en utmerket måte å balansere strategitenking, konsept- og teknologiutvikling og markedsforståelse. Det har markedet forstått og det er derfor store kunder ønsker å jobbe med Vow.
Record
29.06.2021 kl 14:13 2668

Vow ASA : Vow ASA awarded contract with French shipbuilder Chantiers de l'Atlantique for world largest cruise ship

Vow ASA has through its subsidiary Scanship been awarded a contract with the French shipyard Chantiers de l’Atlantique for the delivery of advanced wastewater purification system to be installed on the seventh newbuild for Royal Caribbean International Oasis class of ships. This newbuild is planned to be the largest cruise ship in the world when it launches in 2026.

“This contract is a result of a more than 20 years cooperation with Chantiers de l’Atlantique and a true partnership with Royal Caribbean International within advanced wastewater purification. It also strongly signals a cruise industry planning for future growth with continuous focus on environmental sustainability and the health of our oceans”; says Vow ASA CEO Henrik Badin in a statement.

For more information, please contact

Henrik Badin, CEO, Vow ASA
Tel: + 47 90 78 98 25
Email: henrik.badin@vowasa.com

Nikco12
29.06.2021 kl 14:14 2660

DET SELSKAPET HER LEVERER GANG PÅ GANG!
Karbon
29.06.2021 kl 14:16 2664

Ikke noe mindre enn VERDENS STØRSTE CRUISESKIP:

https://newsweb.oslobors.no/message/537126
Record
29.06.2021 kl 14:22 2632

Ja dette overgår vel det meste :-)
Nesten slik at en får medlidenhet av disse tradere som gjør sitt aller beste for å holde kursen så lav at hvermansen skal kunne handle den ,så ødelegges det med opptil flere nye kontrakter i uken 🤪

Nesten slik at en ville tro at det er en større shortepossisjon i denne ,må vel kanskje tenke inndekning snart ?
Redigert 29.06.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Karbon
29.06.2021 kl 14:35 2595

TDN omtaler det som en kjempekontrakt:

Fra TDN direkt:

"Scanship tildelt kjempekontrakt av fransk skipsverft

Det kommer frem av en melding tirsdag.

Kontrakten gjelder levering av et renseanlegg for avløpsvann på det som skal bli verdens største cruise-skip som skal være ferdigstilt i 2026. 

Det er skipsverftet Chantiers de l'Atlantique som skal bygge skipet."

Finansavisen har også lagt ut nyheten:

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/06/29/7697468/vow-skal-levere-til-verdens-storste-cruiseskip?internal_source=sistenytt

Redigert 29.06.2021 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Hammers
29.06.2021 kl 14:40 5601

Herlige saker - og som vanlig er det de STØRSTE man menger seg med.
Her VERDENS STØRSTE cruiseskip - som skal ferdigstilles i 2026.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
29.06.2021 kl 15:39 5496

GLOBAL LEADER VOW,Verdens STØRSTE ROYAL CARIBBEAN CRUISESKIP!!!!!!!!!!!
Hammers
29.06.2021 kl 16:03 5441

I løpet av det siste halve året har VOW nå mottatt konkrete ordre/støtte på ca NOK HALV MRD.
I tallet ligger støtte på 80 mill fra Enova + 2 Cruisekontrakter jeg har estimert til ca 80 mill + ikke bekreftet ordre til Betaula på 200 mill.
Denne kommer når Enova gir den støtten selskapet har søkt om (pyrolyse av stoffer til karbonnøyttale produkter).

I tillegg til kontraktene selvsagt de store aktørene som nylig er meld samarbeid med, som man jobber med, men som man ikke melder noe om.
Personlig synes jeg det er noe merkelig at folk ikke får med seg det som faktisk skjer i selskapet! Dem om det!

Hilsen Hammers
Lynvingen
29.06.2021 kl 16:11 5428

Bare å gratulere med dagens kontrakt. Fremtiden for oss aksjonærer er praktisk talt så lys at vi må bruke solbriller :-)
Fluefiskeren
29.06.2021 kl 16:16 5415

Men likevel veldig langt opp til nivået den var på i februar.
Hammers
29.06.2021 kl 16:18 5407

I tillegg kan man ta med hva ELKEM i dag skriver;

"Most of Elkem’s emissions comes from the smelter at the plants.
A key strategy to reduce our fossil CO2 footprint is to replace coal with biocarbon material.
The biogenic raw material is mainly wood and the 2030 target is to increase this share to 40%, replacing our fossil scope 1 emissions".

Fabrikken til Vow Green Metals på Follum er tiltenkt nettopp Elkems behov. Her har man planer om rask oppskalering.
Denne meldingen fra kunden forteller hvilken vei det går OG at opptrappingen kan komme i en farlig fart.

Hilsen Hammers
Darabia
29.06.2021 kl 16:31 5383

Hammers !
Kan du lage en liten liste over alle de største sammarbeispartnerene til Vow? Begynner å miste litt kontroll her og innenfor hvilken segment alle er. Henrik Badin er en leder av sitt ord, det liker jeg svært godt!
Hammers
29.06.2021 kl 17:03 5288

Gå til VOW's hjemmeside https://www.vowasa.com/investor/news
Scroll nedover under NEWS og du finner børsmeldinger. Bare å lese og notere - gjerne i et regneark der du selv kan summere tallene.

Hilsen Hammers
Redigert 29.06.2021 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Darabia
29.06.2021 kl 17:16 5260

Ja, jeg skal gjøre dette og legge det ut på gruppen her. Skriver en lengre analyse og deler den her også. Vi høres!
Sundancer
29.06.2021 kl 17:35 5276

Hvis nyhetene blir slått stort opp i Finansavisen i morgen så vil vi nok få yttligere stigning på samme nyheten. Aksjen er overmoden for et rally.