RANA GRUBER - Kvartalstall og utbytte

Investorados
RANA G 01.05.2021 kl 08:59 212124

Rana ligger ann til Ä levere et fÞrste kvartal med en omsetning pÄ +/- 500 MNOK og et driftsresultat pÄ +/- 300 MNOK. Trolig blir tallene enda bedre.

Utbytte alene og isolert sett for 1 kvartal blir trolig +/- 10 kr.

NÄ er vi snart halvveis i andre kvartal og stÄlprisen bar vÊrt enda hÞyere i 2 kvartal enn fÞrste kvartal. Vi kommer til Ä se et overskudd pÄ godt over 300 MNOK pÄ andre kvartal 2021.

SÄlenge stÄlprisen holder seg over 130 dollar per tonn, vil Rana Gruber tjene 1 milliard i Är. Ettersom stÄlprisen er 190
dollar per tonn nÄ vil trolig selskapet tjene godt over 1 mrd i Är. Si om stÄlprisen skulle falt 30% nÄ, sÄ tjener fortsatt selskapet 1 mrd i Är. Det sier sitt.

Selskapet er priset til ca 2.8 mrd nÄ.

Selskapet har ca 500 MNOK pÄ bok og pengene renner inn i er hÞyt tempo om dagen.

Selskapet burde vÊrt priser pÄ en P/E pÄ 9 med tanke pÄ tilsvarende selskaper. Basert pÄ 2021 tallene til Rana snakker vi en P/E pÄ 2-2,5 nÄ, hvis du tar ut cashen.
Det er latterlig lav prising.

Selskapet burde triple seg i verdi, sÄ en dobling her er nok uunngÄelig.

12 mai kommer fÞrste kvartals tallene, sÄ bare Ä spenne sikkerhetsbeltene.

Her blir det kursfest :-)
Redigert 02.05.2021 kl 00:12 Du mÄ logge inn for Ä svare
oskar romeus
25.08.2021 kl 17:21 5966

Dnb trodde det skulle bli 3,1 kr i utbytte sÄ slo jo det ganske bra og kursen gikk kraftig opp pÄ slutten av dagen sÄ her tror jeg ingen ting er over
nyigamet
25.08.2021 kl 17:01 5972

Enig, dÄrlig nyheter og nÄ er 'blaffet' over. Tror den aldri kommer seg opp igjen nÄ. Har blitt kunstig heist opp av roboter de siste tre dager. Hvorfor stige da malmpris og andre fundamentale forhold har stÄtt pÄ stedet hvil? Dette er 'falskt' og noen har sikkert tjent noen fÄ kroner, mens de fleste av oss har bÄde realisert og papirtap.

For min del er jeg endelig ferdig med denne aksjen og fÞlger med andre ut og bay, bay. Lykke til pÄ ferden de som som blir igjen
Bullen
25.08.2021 kl 16:08 5922

Future pr. 24 august for malmen som jeg mener Rana produserer:
Jernmalm 62% Fe
USD/T
160.07 0.67 0.42% -4.34% -25.60% 2.71% 2021-08-24
Ikke sÄ gÊrnt det.

Limer inn en artikkel fra Finansavisen i gÄr: fÞrste kvartal steg rÄvareprisene brÄtt sammen med lange renter. Utover vÄren og sommeren reverserte oppgangen. Utbredelsen av deltavarianten av covid-19 var en av Ärsakene. I tillegg gjorde den raske prisoppgangen at rÄvareintensiv industri valgte Ä trekke av lagrene sine istedet for Ä kjÞpe mer rÄvarer i hÄp om lavere priser.

Kina begynte Ä selge metaller fra sine strategiske lagre og instruerte kutt i stÄl -og metallproduksjon blant annet pÄ grunn av kraftmangel.

Store flommer i kinesiske provinser begrenset ogsÄ industriproduksjonen mer enn vanlig i sommer. Kina begrenset ogsÄ smÄ, uavhengige oljeraffenerier i Ä kjÞpe inn mer olje. Samtidig er sommeren generelt ansett som lavsesong for bruk av rÄvarer.

I tillegg har fall i sekundÊrlagre, for eksempel en dieseltank hos en aluminiumsprodusent, blir loggfÞrt som lavere etterspÞrsel siden man ikke har oversikt over disse lagrene. Det resulterte i at etterspÞrselen etter rÄvarer i sommer har sett svakere ut enn den egentlig har vÊrt. Eneste rÄvare som har steget i sommer er silikonprisene, til glede for Elkem.

Generelt ser det ut som om lock-downs pga utbredelsen av deltaviruset har gitt mindre pÄvirkning pÄ etterspÞrselen etter rÄvarer enn fÞrst fryktet. Og begrensninger pÄ innsamling av skrapmetall og produksjonsbegrensninger pÄ grunn av kraftmangel har ogsÄ bidratt til stÞrre lagerfall enn ventet i rÄvareverdikjedene. Kobberlagre i Kina er nÄ 30% lavere enn hva de var i mai.

Lave lagre i verdikjeden, signaler om lavere vekst i smitteutbredelsen i en rekke land, en sesongmessig opptur i etterspÞrselen som starter i september etter ferieavvikling og Kinas signaler om flere vekstfremmende tiltak utover hÞsten bÞr supportere bÄde Þkte metall -og oljepriser i tiden fremover.

RÄvaremarkedene er mer opptatt av nivÄ pÄ tilbud og etterspÞrsel enn at vekstmomentet har toppet ut i verdensÞkonomien. RÄvaremarkedene ser derfor strammere ut i tiden fremover, selv med lavere BNP vekst de neste kvartalene.

Det ser spennende ut for oljeselskapene, Norsk Hydro, Elkem, Boliden, SSAB og Golden Ocean utover hĂžsten.


Trigem
25.08.2021 kl 15:47 5872

Utbyttet fra Rana skal jeg ikke reinvestere i Rana. Slik jeg ser det skal aksjeprisen sakte men sikkert ned hvis man legger estimerte futuresprisen for hovedrÄvaren til grunn. EtterspÞrselen er stabil og tilbudet har stabilisert seg.
Loki
25.08.2021 kl 15:34 5857

Da er de dÄrlige nyhetene her. Det ble 3,86 kroner i utbytte per Rana Gruber aksje for q2 2021.

Hva tror folk om utviklingen videre for Rana Gruber?

Personlig har jeg 150000 kroner i urealisert tap pÄ Rana Gruber med mine 89063 aksjer. Hvor mange har planer om Ä reinvestere utbyttet i aksjer, enten i Rana Gruber eller andre aksjer?
Redigert 25.08.2021 kl 15:40 Du mÄ logge inn for Ä svare
topp20
20.08.2021 kl 19:56 6985

Futures er kraftig ned. 130 for september og ned pÄ 120 i februar
Slettet bruker
20.08.2021 kl 12:44 7097

Da har Nordea Bank ABP kommet inn pÄ Topp 50 listen med 87500 aksjer mens Hofstad er ute.
Redigert 20.08.2021 kl 18:14 Du mÄ logge inn for Ä svare
Struts
19.08.2021 kl 06:24 7553

12. mai i Är var han oppfÞrt med 600,000 aksjer (var vel da eller fÞr det han lanserte sin skryte-you-tube hvor han fremsto som klokketro i troen pÄ at aksjen skulle stige til himmels), og har solgt seg jevnt og trutt (mer eller mindre) siden. I dagens VPS-logg (handler foretatt rundt tirsdfag) gÄr det frem at han selger 5,000 aksjer, og har med det igjen 247,500 aksjer.
Kaffedrikker
18.08.2021 kl 21:37 7714

PÄ den andre siden er det ganske fint at han holder kursen nede for jeg kan godt tenke meg Ä Þke min andel :-) I et intervju sa de vel at de har en break even rundt ca 40 dollar om jeg ikke husker feil? Disse aksjene har jeg tenkt Ä sitte pÄ lenge. Med all infrastrukturen som skal bygges ifm. covid infrastrukturpakker + det grÞnne skifte er jeg ikke bekymret for at verden plutselig mister interessen for stÄl med det aller fÞrste.
Jopaul
18.08.2021 kl 19:43 7807

Hva tenker folk med tanke pÄ at det ser svakt ut for jernmalmpriser fremover? Vil det gÄ av seg eller vil det vÊre litt som olje og bli holdt igjen til verden virkelig Äpner?
odisen
18.08.2021 kl 18:53 7882

Hadde ikke han 380 000 her om dagen? Idag er det total omsetningsvolum pÄ 242334. Han stÄr for mye av totalsalget disse dager da. Vil nok vÊre gunstig for kursen nÄr han slutter med nedsalget sitt ja:)
Slettet bruker
18.08.2021 kl 18:03 7952

Av topp 50 er han pÄ 21, med 252,000 aksjer igjen.
Kaffedrikker
18.08.2021 kl 17:52 7979

Slettet bruker skrev Da er Grove ute av topp 20...
Kommer ikke til Ă„ savne han...
Slettet bruker
18.08.2021 kl 16:49 6578

Da er Grove ute av topp 20...
topp20
18.08.2021 kl 16:29 6577

Jeg kastet kortene i dag med en Þrliten gevinst. Var pÄ nippet til Ä selge pÄ hÞye 70 tallet, men ble for grÄdig.

Det virker ikke som malm prisen har noen god fremtid. Toppen er definitivt over og prisene vil uungÄelig sige ned mot hÞyeste marginalkostnad som er pÄ 100 usd ish

Kineserne vil etterspĂžrre mindre volum og gruveselskapene har stor kapasitet i anmarsj. Jeg frykter dette blir stygt og etter fratrekk av et veldig hyggelig 2 kvartal utbytte blir ikke dette veldig spennende.
mts001
18.08.2021 kl 15:23 6662

The iron ore price falls sharply once again today
Ikaros200
18.08.2021 kl 13:58 6767

Markedet har alltid rett og alt det der, men jeg har posisjonert meg for at markedet i dette tilfellet tar feil ;-). Pr just nu prises selskapet til 2,48 mrd pÄ bÞrsen.

Jeg trĂžster meg med Ă„ finne frem artikkelen i finansavisen fra 16.04, hvor konsernsjef Moe intervjues:

"
I 2020 fikk selskapet et driftsresultat fÞr av- og nedskrivninger (EBITDA) pÄ 677 millioner kroner, mens konsernsjef Gunnar Moe i Är Þyner milliardresultat.

«Tradisjonen tro er vi litt konservative nÄr vi antar prisene for resten av Äret. Vi ser for oss at snittprisen blir pÄ rundt 135 dollar, og at vi oppnÄr en EBITDA pÄ rundt 1 milliard kroner, sa han til Finansavisen tidligere i Är,» og la til:
«De fleste tror pÄ hÞye priser i bÄde 2021 og 2022, og da mÄ man vÊre klar over at priser over 100 dollar tonnet er ansett som hÞyt.»
Da Moe sa dette i vinter lÄ jernmalmprisen pÄ nesten 170 dollar tonnet. Mandag morgen var prisen nesten pÄ 190 dollar i Singapore, etter et prishopp pÄ 4,7 prosent.
Prisen i Asia ligger dermed 55 dollar hÞyere enn den prisen som sikrer Rana Gruber milliardresultat. Gruveselskapet har en produksjonskapasitet pÄ 1,8 millioner tonn jernmalmkonsentrater og spesialprodukter.
"
I dag ligger malmen pÄ rundt 160$/t. Betydelige deler av produksjonen er allerede solgt/prissikret til gode priser, ogsÄ for 2022.

Jeg blir ikke sjokkert om selskapet tjener inn 40% av sin markedsverdi allerede i 2021. Selv med risiko for fall i malmprisen (den har allerede falt en del tilbake fra sommerens fantasipriser pÄ omrÄdet 200$/t) er det likevel svÊrt mye penger Ä tjene fremover for Rana. Min oppfatning er at selskapet er kraftig undervurdert av markedet. Satser pÄ at "time is on my side". 26.08 kommer Q2.

Slettet bruker
16.08.2021 kl 21:51 7555

Det ble en "bomtur" til Mo I Rana, ihvertfall...
Men videoen gav oss aksjonÊrer et innblikk i hvordan ting skjer til daglig i selskapet, sÄ informativ og bra var den..
rolas
16.08.2021 kl 21:24 7607

Supert att Grove er pÄ tur ut, helt elendig taktikk Ä slenge ut sÄ mye pÄ sÄ kort tid nÄr han kunne fÄtt mye bedre betalt. Men tar gladelig imot Rana rundt 65,- kr
Blir fart nÄr Q2 kommer snart
Loki
16.08.2021 kl 15:02 8039

Jeg lurer faktisk pÄ om ikke Nicolay Grove nesten tapte pÄ investeringen hans i Rana Gruber. Hadde ikke han et snitt pÄ kroner 70?
Struts
16.08.2021 kl 12:31 8257

Grove er muligens smart, men fremstÄr for meg som en ren kyniker, null moral. Hvilket ogsÄ er fair enough. SÄ da vet man det til neste gang han hausser eller motsatt. Som nevnt fÞr, narsissisten burde bli politiker - absolutt INGEN troverdighet i mine gamle Þyne (ser ikke bort fra at de fleste mener det motsatte, det kan jeg utmerket godt leve med).

Men for all del, Ä selge og kjÞpe seg inn pÄ lavere kurs er velkjent. Og ei dumt til tider, akkurat nÄ (mht lavere kurs) i Rana. Man tjener intet, men inngangsverdien blir selvfÞlgelig lavere. Utbyttet fro q2 blir vel ikke sÄ mye lavere enn forventet kanskje, og med lavere kurs blir jo prosentsatsen hÞyere. Skal mye gjÞres dersom man havner pÄ avkastning i banksystemet, etter inflasjon er jo den langt under zero. Men den som lever osv...
Redigert 16.08.2021 kl 12:44 Du mÄ logge inn for Ä svare
nyigamet
16.08.2021 kl 12:08 8300

Han hauset aksjen opp i media og med besÞk, sÄ solgte han. Smart kar :) og vi smÄsparere taper. Har ogsÄ gÄtt pÄ tap, men er forsiktig med Ä bli med ned, sÄ kjÞpte en dag og solgte dagen eyter- med tap. Mitt motto er hvorfor bli med ned, da en kan selge seg ned og heller gÄ inn pÄ lavere kurser. Tap og vinn med samme sinn:)
Loki
16.08.2021 kl 09:38 8507

Rana Gruber faller videre. Malmprisen holder seg midlertidig pÄ cirka 165+-5. Er der flere enn meg som har papirtap i Rana Gruber. Mitt tap ligger pÄ 400000 kroner.
Jeg ser at Nicolay Grove sannsynligvis er helt ute av aksjen. han solgte seg ned fra 370000 til 282500 for et par dager siden. Du kan se pÄ Rana Grubers hjemmeside at han er nesten helt ute av topp 20.

Det betyr at Nicolay Grove sto for nesten 1/3 av salget for t+2 dager siden.
Redigert 16.08.2021 kl 10:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
nyigamet
15.08.2021 kl 23:24 8730

Er jammen mye 'rare' innlegg pÄ disse trÄdene nÄ om dagen... dette kom etter oppslaget om utbytteaksjer i FA. Bedrevitere dukker da 'plutselig opp' og har aldri tidligere skrevet inne pÄ trÄdene tidligere :) :)
Slettet bruker
15.08.2021 kl 08:50 9162

Det du skriver stemmer jo ikke, det er ikke underkapasitet i verden, det er plenty nok kapasitet og noe av denne der ute som nÄ gradvis vil komme pÄ banen, dette har jeg skrevet siden Rana gikk pÄ bÞrs, Brasil har enda ikke kommet opp etter kollapsen, det kommer nÄ, opp fra 300-400mill/t er planen,
Det er en planlagt Þkning pÄ 20 Rana gruver ila de neste 3 Är, du ser neppe rekord priser igjen malm denne syklusen.

Det er ingen tilfeldighet at Rana gikk pÄ bÞrs i vÄres, dette er en godt timet bÞrsnotering for Ä oppnÄ hÞy pris i markedet.
Ingen har snakket om krakk i malm priser, men mer kapasitet pÄ banen vil selvf fÞre til lavere priser, mer normale priser.
Lavere malm og gruver faller ,hvis da ikke gruve selskapet kan Þke produksjonen tilsvarende, sÄ enkelt er det, mer malm kapasitet= normalt lavere pris = mer volum i et normalt marked, = mer frakt som gir hÞyere frakt priser.

At malmen kommer ned nÄ er det beste som kan skje for drybulk/ stor bulk og Gogl, det er ikke et etterspÞrsel problem som fÞrer til malm fallet.
Økt malm kapasitet er der, frakt kapasitet er ikke der.

Men ellers, ja, malm gruver er det mest usexy du kan investere i, gruver generelt noe som ikke gir avkastning over tid.
Å kjĂžpe en malm aksje pĂ„ ATH malm priser er neppe det smarteste du gjĂžr, selv om dividende er godt i dag, blir det ikke like godt ved neste korsveg.
Redigert 15.08.2021 kl 11:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
Hartepool
14.08.2021 kl 16:08 9449

Rana er supersyklisk 
som Hydro og bulk for den del.
Ifrastrukturprogrammet som vedtas i us , den ekspansive finans-og pengepolitiske som fĂžres over hele verden er Ă„rsak til disse gode tidene for sykliske aksjer.
Ironore her vért noe av det mest usexy man har hatt i aksjemarkedet
malmgruver , hvem har giddet ?
Det er underinvestert i sektoren de siste tiÄrene. Planlegger man ny kapasitet ,tar det ca10 Är fÞr man er i produksjon.
Alt henger sammen , nÄr malmprisene krakker ,da krakker resten av syklisk sammen med bulktransporten

At aluminium og fraktrater skal opp og jernmalm og Rana ned , skjer ikke , sÄnn fungerer ikke disse markedene
SÄ tror man pÄ det er ingen sykliske aksjer stedet Ä vÊre nÄ.
Redigert 14.08.2021 kl 16:11 Du mÄ logge inn for Ä svare
Struts
14.08.2021 kl 14:55 9487

Artig med en del troll her! MÄ vÊre en konsekvens av at Peer Gynt stemnet pÄ GÄlÄ er over. Triste greier. Dvs at forestillingen er over for i Är.
Slettet bruker
14.08.2021 kl 12:26 9580

Tidligere i Är, nÄr rÄvareprisene lÄ pÄ omtrent samme nivÄ som idag, sÄ var det mange som mente aksjen var underpriset iom at selskapet "skuffet inn penger"...
Jguiden
14.08.2021 kl 07:00 9844

Jeg sier ikke at denne aksjen ikke er et veldig bra case. Jeg er mega Bull. Men folk her inne sier de ikke skjÞnner hvorfor aksjen faller som den gjÞr. Det jeg ikke skjÞnner er hvorfor den ikke faller mer. Jeg skal nok inn igjen, men blir nok etter q2 nÄr den kommer til Ä styrte. Alle ferske investorer skal fÄ med seg utbytte, derfor denne ikke har falt mer. Men nÄr wx utbytte dato er her, sÄ smeller det (hvis ikke jernmalm prisen har skutt opp i vÊret).
odisen
13.08.2021 kl 22:58 10022

Jeg hadde ikke lest meg opp sÄ mye pÄ den aksjen da. Jeg lÄ uansett hÞyt eksponert i andre aksjer som har gÄtt veldig bra.. Jeg vektet meg imidlertid kraftig ned i sommer da jeg ble / er redd for kollaps. Samtidig sÄ vil jeg vÊre med pÄ litt:) PrÞver Ä ligge i utbytteaksjer nÄ. NÄr / om kollapsen kommer sÄ har jeg utbyttene Ä trÞste meg med, mens jeg gÄr inn i andre aksjer igjen:) Hvordan er din plan?
Slettet bruker
13.08.2021 kl 22:28 9965

Hvorfor kjÞpte du ikke mye pÄ 60 blank? Enda da var rÄvaren priset hÞyere en i dag og du hadde allerede fÄtt med deg et utbytte allerede.
Denne kommer til Ă„ falle under 60, er rimelig sikkert det, om da ikke det blir et veldig godt aksje marked fremover, men det ser jo ikke slik it.
Redigert 13.08.2021 kl 22:29 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
13.08.2021 kl 22:25 9951

Det er ikke lett Ä forstÄ seg pÄ kinamann..

https://www.mining.com/web/chinas-green-ambitions-arent-halting-new-coal-and-steel-plans/
China continues to announce new steel mills and coal-fired power plants even as the country maps out a path to zeroing out heat-trapping emissions.

State-owned firms proposed 43 new coal-fired generators and 18 new blast furnaces in the first half of 2021, the Centre for Research on Energy and Clean Air said in a report Friday. If all approved and built, they would emit about 150 million tonnes of carbon dioxide a year, more than the total emissions from the Netherlands.

_____________

De velger altsÄ Ä bygge FLERE kullkraftverk og smelteverk, slik at de kan produsere MER stÄl, samtidig som de varsler uttad at de skal redusere stÄlproduksjonen..



odisen
13.08.2021 kl 21:50 9976

Hvorfor skal alle som kjÞpte nÄ ut etter utbytte? Jeg kan bare prate for meg selv, men kjÞpte mye idag pÄ ca 66-67 kr. Jeg tenkte som sÄ at om jeg kjÞper idag til den pris, eller 3 kr billigere ( om det skjer) etter snarlig utbytte sÄ er det inngang pÄ 63/64 kr...

12 kr i utbytte i Äret pÄ 64 kr er 19 prosent i utbytte, eller regnet pÄ annen mÄte sÄ har jeg fÄtt tilbake kjÞpesum pÄ 5,3 Är.
La oss si utbytte halveres, sÄ er det fortsatt ekstremt bra.

Men la oss si det 3 alternativ. At utbytte er bra i feks 3 Är, deretter halveres. Da har man fÄtt tilbake 36 kr pÄ 3 Är.
Deretter sÄ skal de siste 28 kr nedbetales med feks halvert utbytte( 6kr i Äret)
Men ikke vet jeg om det er noen grunn til at utbytte skal halveres.

Uansett. jeg skal ikke ut etter utbytte. Jeg skal kose meg med hÞyt utbytte sÄ lenge det gÄr.

Jguiden
13.08.2021 kl 18:49 10107

Unnskyld meg, men hva er det folk her ikke forstÄr? Hvordan kan dere sitte her og ikke skjÞnne hvorfor kursen har falt?
Tar som en selvfÞlge at alle som kjÞper rÄvareaksjer fÞlger med pÄ rÄvare prisen.

Vi skal fryktelig langt ned etter ex utbytte nÄr absolutt alle som kjÞper seg inn fÞr q2 skal ut etter q2.

https://tradingeconomics.com/commodity/iron-ore
Redigert 13.08.2021 kl 18:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
Jono
13.08.2021 kl 17:14 10130

Ikke noe lett Ä forstÄ seg pÄ denne aksjen, som om noen vet mer enn andre?
Har gjort flere kjÞp denne uken, sikkert burde ventet til i dag, men kanskje vi ser 65 kroner pÄ mandag for hva jeg vet.
En aksje som heller ingen kan beskyldes for Ä ta store gevinst sikringer, men ikke til Ä forstÄ seg pÄ dessverre!
Deutsche
13.08.2021 kl 14:07 10285

De har allerede solgt store deler av volumet i 2021 og 2022 til en gjennomsnittspris paa USD/mt 143. 2023 som aar kan bli svaert spennende, da EU skal etter planen innföre en CO2-skatt paa import av varer, deriblant staal. Med andre ord vil jernmalm med et lavt utslipp bli i mindre grad avgiftsbelagt.

Angaaende fremtidens jernmalm-priser, ifölge Goldman vil etterspörselen etter staal dobles, grunnet omstillingen av ökonomien (https://www.tradewindsnews.com/bulkers/dry-bulk-driver-iron-ore-poised-for-supercycle-says-goldman-sachs/2-1-1039206). Det tar ti aar fra en malm-forekomster blir funnet til utvinningen begynner. Jernmalm-gruvene har vaert underinvestert og Brasil ligger fortsatt etter grunnet kollapsen av demningen.

Hvorvidt fallet i jernmalm-prisene er langvarig vil fremtiden vise.
Slettet bruker
13.08.2021 kl 12:55 10376

Rana er ikke noe dÄrlig selskap, men lista som er lagt vedr malm priser ligger alt for hÞyt, en pris over 150 historisk vil ikke vedvare.
NĂ„r malmen kommer langt nok ned kommer Kinamann, da kommer det stĂžrre volumer, kjempe deal for tĂžrrlast og Gogl, men Rana som kun prises ut fra malm pris er det lite godt nytt, lavere malm, lavere dividende kapasitet, lavere aksje kurs.

At Rana her fast priser for mye i 2021 er fint, det er jo pÄ hÞye priser, men det skal jo ogsÄ gjÞres avtaler for 2022, det ser ut som det blir pÄ lavere nivÄer
Redigert 13.08.2021 kl 12:57 Du mÄ logge inn for Ä svare