Ocean Yield - Q1 Sterkere bunnlinje!

Aramis
OCY 04.05.2021 kl 14:14 16630

OCY presenterer sitt resultat for første kvartal i kveld. Noen som har noen forventninger til resultatet?

Fant nettopp denne på nett. Interessant.
https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-ocy/ocean-yield-shares
Redigert 05.05.2021 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
epost
04.05.2021 kl 19:12 11604

Fortsatt er forsiktig nivå på utbytte. Tullete. Hvor lenge skal selveste "dividend company" fortsette med forsiktig utbytte. Hva er poenget?

Outlook
The dividend is currently at a conservative level and
the Board of Directors expects to continue to gradually
increase the dividends going forward
Dufour
04.05.2021 kl 19:36 11621

Ocean Yield, som kontrolleres av Kjell Inge Røkkes Aker, endte første kvartal med en omsetning på totalt 45,7 millioner dollar, en nedgang fra 61,3 millioner i samme periode året før. Det tilsvarer en nedgang på om lag 130 millioner kroner.
Det kommer frem i selskapets kvartalsrapport tirsdag kveld.
Resultatet før skatt ble sterkere, og endte på 24,2 millioner dollar, opp fra 2,2 millioner i første kvartal året før.
«Vi er glade for å kunne erklære en ny økning i kvartalsutbyttet for første kvartal 2021. Ocean Yield har et positivt syn på shippingmarkedene for de neste årene på grunn av reduserte negative effekter på etterspørselen fra COVID-19, en relativt lav ordrebok og økende nybyggpriser. Vi ser aktivt etter nye investeringer innen moderne drivstoffeffektive skip med langsiktig charter som kan bidra til å øke utbyttekapasiteten,» skriver administrerende direktør Lars Solbakken i rapporten.
Dufour
04.05.2021 kl 19:39 11607

Sterke tall fra OCY! Og demonstrerer forutsigbarhet med å indikere høyere utbytte. Det blir en hyggelig opptur for denne aksjen fremover.
velkjent
04.05.2021 kl 19:44 11586

OCY prioriterer å nedbetale gjeld. Utbyttet er mer symbolsk hvis uttalelsen om det sterke shippingmarkedet fremover skal tas seriøst.
velkjent
04.05.2021 kl 20:01 11592

Nei, og derfor brukte jeg ordet "symbolsk". Selskapet skriver at det vil tjene like mye på salg av skipene i år som av leieinntektene for flåten, dvs. at de vil generere ca. 80 mill USD til bunnlinjen, om ikke mer, så utbyttepotensialet er der.
Dialog4
04.05.2021 kl 20:11 11537

Skuta er snudd på rett kjøl (usikker på om det noen gang har vært nødvendig), lenset (hvis det var nødvendig) og ordre gitt om at maskineriet skal startes opp. Så nå er det fullt turtall rett inn i solnedgangen for igjen å gjenoppstå som et av de beste utbytteselskapene på børsen. Men for å være helt seriøs, dette går meget bra og OCY vil være selskapet fremfor noen hva gjelder min oppfatning😃
Endre Mening
04.05.2021 kl 20:25 11471

OCY: Key information relating to the cash dividend to be paid by Ocean Yield ASA
· Dividend amount: USD 0.0545 per share

· Declared currency: USD

· Last day including right: 6[th] May 2021

· Ex-date: 7[th] May 2021

· Record date: 10[th] May 2021

· Payment date: 18[th] May 2021

· Date of approval: 4[th] May 2021

This information is published in accordance with the requirements of the

Continuing Obligations.

Company contact:

Eirik Eide (CFO), Tel +47 24 13 01 91

Investor Relations contact:

Marius Magelie (SVP Finance & Investor Relations), Tel +47 24 13 01 82

Company information:

Ocean Yield ASA is a ship owning company with investments in vessels on long

-term charters. The company has a significant contract backlog that offers

visibility with respect to future earnings and dividend capacity.

https://newsweb.oslobors.no/message/532138
TS
04.05.2021 kl 20:28 11446

Bare å ta en langsiktig plass som Røkke. Dette var fine tall. Nå håper jeg de klarer å få noen nye skip på gode kontrakter så utbyttene vokser litt raskere. Potensial for å komme tilbake til gamle høyder hva angår kurs og utbytter, men ikke forvent for mye de neste 3 årene tenker jeg.
velkjent
04.05.2021 kl 20:42 11380

Vel, det skal ikke mye til å komme opp i 10-12% utbytte/aksje om kursen holder seg på NOK 30. Med EBITDA på over USD 40 M/Q, burde kursen igjen komme raskt over 50 NOK, og dividenden burde kunne økes til 10-12c. Ved nylige skipssalg og innfriing av gjeld til relativt høy rente, ligger det også besparelser og skal det investeres i nye skip med ny gjeld vil fin. kostnadene bli lavere.
epost
04.05.2021 kl 20:47 11358

At "dividend company" er koservative med utbytte. Motpartsrisiko har jo fordampet. Se på conteinersegmentet og MPCC
Børs347
05.05.2021 kl 10:05 10567

12 øre her, og 12 øre der, blir fort en krone av det...🙈
Nebelstreif
05.05.2021 kl 10:44 10484

Var jo massive nedskrivingar + korona i fjor, så sikkert lurt å være litt konservativ med utbytta ei tid til, men sjølv dagens utbytte tilsvarar ca 6 % ut frå noværande aksjekurs i årleg utbytte (hugs at det kjem kvart kvartal), noko som er heilt ok. Ut frå inntjening som vart presentert i går er aksjen veldig billig, og dersom utbytta kjem tilbake til nivået pre-korona er det jo snakk om 20 % årleg utbytte ut frå den kursen aksjen har i dag. Når ein i tillegg rapporterar om gode rater framover samt lite skip i marknaden virker jo dette særs trygt og lovande.
Aramis
06.05.2021 kl 12:06 10069

DNB Markets og ABG Sundal Collier høyner kursmål og venter økt utbytte

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/05/06/7669209/ocean-yield-loftes-etter-kvartalstall?internal_source=sistenytt
Redigert 06.05.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Dialog4
06.05.2021 kl 13:20 9951

Her er det bare å laste opp i bøtter og spann hvis man ikke skal selge i morgen😊
TS
06.05.2021 kl 13:22 9948

Om tre år så kommer de av dere som sitter tålmodig til å smile bredt. Venter dere 5 år så er smilet enda bredere og om 8 år vil dere smile resten av livet. Ocy er på vei til gamle høyder og vel så det. Rigget å klare for det rene skiftet er de også :) båtfrakt vil ikke forsvinne.
kazynor
06.05.2021 kl 14:27 9884

Er det 0,15 cent eller 0,15 dollar de snakker om? Syns det alltid er litt random på om de faktisk skriver/oversetter sånn ting korrekt
Redigert 06.05.2021 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2021 kl 17:44 9787

Gå på hjemmesidene til Ocy, og alle selskaper du lurer på egentlig, det står alltid der. 😊
Sundancer
12.05.2021 kl 14:29 9046

Fra dagens Xtrainvestorbrev:
OCEAN YIELD: SEB øker kursmålet til NOK 36 (32), gjentar kjøp.
inva
14.05.2021 kl 15:06 8828

Ocean Yield sine kunder forsetter å kjøpe tilbake sine skip og nye avtaler blir ikke meldt. Er dette slutten på selskapet sin forretningsmodell?

Declaration of purchase option
Navig8 Constellation is a chemical tanker built in 2013 and employed on long
-term charter to Navig8 Ltd. In the charter contract, Navig8 Ltd. has a purchase
option on the vessel after five years, which has now been declared. The
effective purchase date is 15 November 2021 with a price of USD 18.8 million.
Sundancer
14.05.2021 kl 15:08 8817

90 prosent av tilbakekjøpene er gjøres av samme kunde så sånn sett er det ikke så skummelt, men jeg ser poenget ditt.
inva
14.05.2021 kl 19:51 8592

13 skip er solgt siste 2 år, 11 pga kjøpsopsjon fra kunde.

1 fra Louis Dreyfus Armateurs
5 fra Navig8
5 fra Scorpio Bulkers Inc.
kakemann
14.05.2021 kl 20:13 8557

I tillegg prøvde Okeanis Eco Tankers å kjøpte tilbake 4 VLCCer, men fikk ikke, tok det til rett og tapte.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/02/26/7501548/ocean-yield-beholder-okeanis-skipene

Det er vel ikke usannsynlig at de prøver å kjøpe de tilbake igjen senere hvis mulighetene åpner seg.
Joppe84
14.05.2021 kl 20:13 8557

Jeg er veldig skeptisk til modellen de opererer med. Ikke for at den ikke kan funke. Sier seg selv at dersom de får erstattet skipene raskt og sitter med gevinst på salget over dette, så er det veldig gunstig.

Men realiteten er vel at det er forholdsvis vanskelig å finne gode dealer, and det blir enda mer usikkert når markedsutsiktene endrer seg brått. Som f.eks. fra i fjor til i år.

I tillegg så sliter jeg med å se hvordan de skal klare å vokse med denne modellen, men vi får se.
Sundancer
14.05.2021 kl 20:46 8496

Hvis SFL får foretningsmodellen til å fungere så burde OCY også klare det. Jeg skulle bare ønske at de satset mer grønt slik SFL nå gjør.

Sitat:
SFL Corporation øker miljøfokuset og bestiller to nye LNG-drevne bilskip som skal leies ut til en stor bilprodusent. Mye tyder på at selskapet har gjort en kjempedeal.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/28/7664172/john-fredriksens-sfl-corporation-bestiller-to-nye-dual-fuel-bilskip
kakemann
14.05.2021 kl 20:54 8476

Enig. Men det bør uansett komme noen kjøp snart. Det har neste vært helt stille fra både OCY og SFL i neste 2 år på kjøpsfronten. Og disse 2 skipene som nevnes her er ikke på vannet før om 2 år.
Dufour
14.05.2021 kl 22:12 8380


AKER ENERGY SLASHES CAPEX ON PECAN. Aker Energy has cut the capex for its Greater Pecan II oil project offshore Ghana from the 2020-estimate of USD4.4bn to about USD2bn, according to Upstream. The aim is to submit a plan for development and operations to the authorities by end-2021. The plan is based on a single redeployed FPSO. First oil could come in 2024 or 2025. The Dhirubhai 1 FPSO, owned by Ocean Yield, is one of the FPSOs being considered. Ocean Yield is also in discussions about selling the FPSO to Twinza Oil for its Pasca project offshore Papua New Guinea.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 22:25 8364

Tror Røkke/Aker har etablert nok nye grønne selskaper for en periode fremover. Hadde han kutta et par av de siste satsningene kunne et grønt rederi hatt noe for seg, det tror jeg.
velkjent
19.05.2021 kl 10:39 7492

Ut fra dagens melding ser det ut til at en beslutning om bruken av FPSO og eier vil tas i juni. Om dette er grunnet i at eier skal få tid til å gjøre nødvendige tilpassninger/oppgraderinger eller ikke, kan en spekulere i, men om noen har kjennskap til konkurrentene og deres posisjon,ville det vært interessant. Forøvrig, må det være grunn til å betvile at Røkke lar OCY i "stikken". Hadde ikke utsettelsen i Ghana kommet, ville vel saken vært i boks for lenge siden.
kakemann
19.05.2021 kl 10:52 7457

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/83782

Tre selskaper kjemper om Aker Energy-kontrakt i Ghana

Malaysiske Yinson Holdings, Ocean Yield og BW Offshore skal være de tre selskapene som konkurrerer om en FPSO-kontrakt til Aker Energy sitt Pecan-prosjekt i Ghana.

Det melder Upstream onsdag, og viser til "to godt informerte kilder".

Pecan-prosjektet har ifølge bransjenettstedet en kostnadsramme på 2 milliarder dollar, mot tidligere 4,4 milliarder dollar.

Aker Energy kan komme til å ta en beslutning på FPSO-tilbyder så tidlig som i juni, med FEED ventet å løpe inn i neste år i forkant av en endelig investeringsbeslutning i andre kvartal 2022, med første olje målsatt til 2025.

FPSOen skal ifølge Upstream ha en kapasitet på 60.000 fat pr dag.

TDN Direkt
just4fun
19.05.2021 kl 11:57 7337

Leste også et sted at FPSO'en til OCY kan bli solgt, uansett så hadde det vært fint å få en avklaring på skipet. Personlig så hadde jeg helst sett at selskapet fikk solgt det og konsentrerer seg om "utleie" av skip for transport.
Har foreløpig ikke kjøpt meg opp til "full" posisjon i OCY og hadde håpet å få resten av aksjen jeg så for meg under 29 .... men mulig jeg øker til fult investert før juni og en eventuell avgjørelse på nevnte prosjekt.
desirata
01.06.2021 kl 08:43 6569

Siste er at Exxon dropper Ghana satsingen. De vil walk away fra sitt felt der. De er lei av byråkrati o korrupsjonen der. Ingenting skjer.

Websiden Africanintelligence spekulerer på om Røkke vil droppe det også. Forskjellen er vel at han har satsa mye mere i ren cash der og det vil svi mere for han.

Dette vil minske DH-1 sjanser i Ghana. Den blir vel taua opp til Alang, gode skrap priser nå.
Joppe84
01.06.2021 kl 09:30 6475

Noen som vet hvor stor en eventuell gjenstående nedskrivning av FPSO'n er?
Slettet bruker
01.06.2021 kl 11:31 6312

Dette står i kvartalsrapporten er bare å bruke ctrl+f

Assets held for sale were USD 154.6 million. This
amount is related to the FPSO Dhirubhai-1, which was
reclassified as an asset held for sale as from Q1 2020.
Included in the USD 154.6 million is the book value
of the FPSO at USD 146.1 million, USD 5.9 million in
cash, in addition to trade receivables and other assets
of USD 2.6 million.
desirata
01.06.2021 kl 12:23 6237

Ok, bokført verdi av DH-1 på $146mil. minus $10m i skrapverdi =$136m x 8.3 = NOK 1130 mil.
Som igjen tilsvarer 21% av market cap av OCY.
Er diss 6 kronene diskontert i dagens pris er spørsmålet. ?
Slettet bruker
01.06.2021 kl 12:29 6223

Hvor har du fått skrapverdi fra? Jeg har hørt det sagt at den ble skrevet ned til skrapverdi?

Er rimelig sikker på at de er diskontert allerede om det stemmer som du sier.
velkjent
01.06.2021 kl 12:29 6223

Vil tro at da kursen på OCY falt fra 70 til 25, ble det tatt høyde både for inntjeningen og verdeien for dette skipet og vel så det. Resten av virksomheten harjo gått uten de store forviklingene.