Nye NAS
Da er Big John i copit, og Nye NAS er klar for mange gode år i luften. NORWEGIAN er det ultimate merkenavnet, og vil sluse mange turister inn , og ut, av landet vårt. Dette vil bli en gullgruve, også for reiselivet i Norge. NAS har vært utsatt for ekstremt mye negative omtaler, og sutring de siste årene. Ja, mange har tapt penger, men nå er det meste nullstilt. Nya NAS har store deler av organisasjonen inntakt, og kan bare trykke på knappene, så skyter bookingen fart, og pengene strømmer inn. Jeg har tidligere antydet at Nye NAS vil legge seg på en kurs på 45-55 etter emisjonen. ( Hvis verden åpnet opp igjen, antydet juni-21) Nå er den allerrede i 45, og verden er åpnet opp. Takk til Big John som har vært med på å redde Norges ære. Anbefaler alle til å booke hos Nye NAS i dag ! :)
oyvind123
08.05.2021 kl 14:12
4012
Jeg håper og krysser fingrene for at NAS vil klare seg nå fremover uten å vanne ut eksisterende aksjonærer enda en gang etter nåværende fullført emisjon.
Jeg håper også at John og de andre gutta ikke pøser ut aksjer for salg når de mottar de.
Jeg er glad for at Spetalen, Sissener (Som har hauset NAS ned i en årrekke) og de andre Bjellesauene ikke fikk delta.
Dagens markedsverdi på NAS er 1,5 Milliarder. De henter inn rundt 6 Milliarder via emisjonen. Ingen ting kan forsvare en markedsverdi på 30-50 Milliarder pr. Dags dato.
Wizzair kan ikke sammenlignes. De har vel tilnærmet 0 i gjeld, 10-12 Milliarder på bok og en flyflåte på rundt 140 fly.
Jeg håper også at John og de andre gutta ikke pøser ut aksjer for salg når de mottar de.
Jeg er glad for at Spetalen, Sissener (Som har hauset NAS ned i en årrekke) og de andre Bjellesauene ikke fikk delta.
Dagens markedsverdi på NAS er 1,5 Milliarder. De henter inn rundt 6 Milliarder via emisjonen. Ingen ting kan forsvare en markedsverdi på 30-50 Milliarder pr. Dags dato.
Wizzair kan ikke sammenlignes. De har vel tilnærmet 0 i gjeld, 10-12 Milliarder på bok og en flyflåte på rundt 140 fly.
bubby
08.05.2021 kl 15:29
3949
Det er mye bedre å investere i JIN en kinesisk perle som latterlig underpriset og ikke har vannet ut sine aksjonærer.
oyvind123
08.05.2021 kl 16:33
3907
Ja, og det er en skam at schram og Karlsen kompenseres med 20-30 millioner årlig for "arbeidet" de gjør. Ikke rart Karlsen for noen måneder siden tok ut en fullspekket
Porsche Taycan til seg selv som gave.
Nåværende aksjonærer må virkelig ta kosten. De burde/skulle blitt tilbudt, ja, kanskje 10-20 TR pr. Aksje de eier isteden for denne 2 aksjer gir 3 TR dealen. Så kunne heller hjørnestein investorer plukket opp det som ikke ble benyttet!
Porsche Taycan til seg selv som gave.
Nåværende aksjonærer må virkelig ta kosten. De burde/skulle blitt tilbudt, ja, kanskje 10-20 TR pr. Aksje de eier isteden for denne 2 aksjer gir 3 TR dealen. Så kunne heller hjørnestein investorer plukket opp det som ikke ble benyttet!
undrende
08.05.2021 kl 17:12
3876
Ja, man blir sjokkert over hvordan enkelte hausser aksjer de er limt fast i.
Ikke overraskende at alt er gull og grønne skoger i papirer der skribenter har kjøpt, og ønsker seg profitt, men i en del tilfeller går det fullstendig over stokk og stein. Verstingene eier ikke moral i hele tatt.
Når det gjelder NAS, så er også jeg av den oppfatning at eksisterende aksjonærer burde blitt tildelt så mange tegningsretter på sine gjeldende aksjer som de selv måtte ønske. Det er jo kriminelt å tilby hjørnesten investorer over 90% av selskapet på disse nivåene. Spesielt når det er grunn til å frykte at alt disse bryr seg om er å høste en så kjapp fortjeneste som mulig ved å kaste ut disse ved første anledning.
Har ikke dummet meg ut i NAS siden jeg var svinheldig, og kom meg ut fra et betydelig papirtap til marginal fortjeneste i oktober 2018, og det på grunn av spanske avis rykter om oppkjøp. NAS steg da fra i underkant av 170 til over 220 over natten omtrent. Mere flaks enn man fortjente vil jeg si.
Har ingen ambisjoner om å gå inn i NAS på kurser 6.26 heller. Er ganske sikker på at det kommer enda en emisjon før ett år er gått.
Ikke overraskende at alt er gull og grønne skoger i papirer der skribenter har kjøpt, og ønsker seg profitt, men i en del tilfeller går det fullstendig over stokk og stein. Verstingene eier ikke moral i hele tatt.
Når det gjelder NAS, så er også jeg av den oppfatning at eksisterende aksjonærer burde blitt tildelt så mange tegningsretter på sine gjeldende aksjer som de selv måtte ønske. Det er jo kriminelt å tilby hjørnesten investorer over 90% av selskapet på disse nivåene. Spesielt når det er grunn til å frykte at alt disse bryr seg om er å høste en så kjapp fortjeneste som mulig ved å kaste ut disse ved første anledning.
Har ikke dummet meg ut i NAS siden jeg var svinheldig, og kom meg ut fra et betydelig papirtap til marginal fortjeneste i oktober 2018, og det på grunn av spanske avis rykter om oppkjøp. NAS steg da fra i underkant av 170 til over 220 over natten omtrent. Mere flaks enn man fortjente vil jeg si.
Har ingen ambisjoner om å gå inn i NAS på kurser 6.26 heller. Er ganske sikker på at det kommer enda en emisjon før ett år er gått.
cinet
08.05.2021 kl 17:43
3840
Dere glemmer at nye nas skal tjene pæng, og få en positiv p/e allerede i 2021. I 2022 vil det bli en p/e under 20. Mange store tunge selskap som Lufthansa, Klm, Sas m fl vil ha store tap og ingen p/e i det hele tatt. 2020 er historie.
dotcom
08.05.2021 kl 17:57
3819
Jeg vil ikke bli forbauset hvis John Fredriksen med sine 900 millioner ser for seg en langsiktig investering.
Men før man jubler for høyt over det, så bør man også huske at Fredriksen har lang tradisjon for å ta ut verdier i form av utbytte, og mellom generalforsamlinger pleier hans aksjer å være tilgjengelige for short. Han har aldri brydd seg om aksjekurs fra dag til dag.
Men før man jubler for høyt over det, så bør man også huske at Fredriksen har lang tradisjon for å ta ut verdier i form av utbytte, og mellom generalforsamlinger pleier hans aksjer å være tilgjengelige for short. Han har aldri brydd seg om aksjekurs fra dag til dag.
cinet
08.05.2021 kl 18:08
3803
Big John er alltid langsiktig (noen ganger for lenge . ) ny NAS står ovenfor en høytflyvende fremtid .
cinet
08.05.2021 kl 18:16
3784
Du glemmer at gamle nas var insolvent. ALLE måtte bidra med 95% -tap for at NYE NAS skulle overleve. Big John hadde troen, og våget å satse. Bjellesauene fortjener intet . Schram har gjort en heroisk jobb, og sammen med big John reddet Norges ære .
cinet
08.05.2021 kl 18:26
3768
Ø4: den bilen får du ny for 700.000. kun misunnelses- bakken reagerer på denslags. Karlsen gjorde en kjempejobb ! ( og ikke minst schram , men Han tar vell trikken?) Tidligere aksjonærer må ta kosten for 95% -tap, i likhet med alle andre . 2020 Er history .
oyvind123
08.05.2021 kl 18:45
3742
Nei, ALLE eksisterende aksjonærer hadde ikke trengt å bidratt med -95 % tap/utvanning, igjen, om ledelsen i Norwegian hadde foreslått et forslag om at nåværende aksjonærer (Rundt 40 Millioner aksjer) fikk mulighet til å tegne det de ville av TR i emisjonen og hjørnestein investorene kunne plukket opp resten. Hadde nok blitt nok på de uansett. Schram har ikke gjort noen formidabel jobb her. . Han har reddet jobben sin med uvitende aksjonærer.
Ikke så rart at John og de andre gutta godtok en kurs til 6,26. Selvfølgelig kan NAS også falle under det, men det er potensielt mer å tjene på det enn å ikke gå inn.
Tror heller ikke NAS vil få et positivt resultat som du mener i løpet av året og står for at NAS sin markedsverdi vil stå mellom 5 Milliarder og 15 Milliarder i løpet av Juni 21. Får håpe de får opp EBT i løpet av 22/23, og at de slipper flere spleis/emisjoner.
Litt info ang. tidligere år:
2020: - 23 Millarder
2019: - 1,6 Milliarder
2018: - 1,5 Milliarder
2017: - 1,8 millarder
2016: + 1,3 millarder
2015: + 0,25 milliarder
2014: - 1,1 milliarder
Ikke så rart at John og de andre gutta godtok en kurs til 6,26. Selvfølgelig kan NAS også falle under det, men det er potensielt mer å tjene på det enn å ikke gå inn.
Tror heller ikke NAS vil få et positivt resultat som du mener i løpet av året og står for at NAS sin markedsverdi vil stå mellom 5 Milliarder og 15 Milliarder i løpet av Juni 21. Får håpe de får opp EBT i løpet av 22/23, og at de slipper flere spleis/emisjoner.
Litt info ang. tidligere år:
2020: - 23 Millarder
2019: - 1,6 Milliarder
2018: - 1,5 Milliarder
2017: - 1,8 millarder
2016: + 1,3 millarder
2015: + 0,25 milliarder
2014: - 1,1 milliarder
oyvind123
08.05.2021 kl 18:48
3731
Ja, du får gjerne tro jeg er det. Bra du er fornøyd med jobben de gjør.
telefusken
08.05.2021 kl 18:51
3725
Du glemmer et par ting, og det er dommeren i Irland og Staten.
Uten Staten ville dommeren sagt nei, og uten langsiktige investorer ville Staten sagt nei. Høne og egget.
Hverken dommeren eller Staten sa ja for å redde gamle aksjonærer. De hadde tross alt sagt nei til å gi selskapet mer penger, og mangel på penger var grunnen til at han dommeren i Irland kom inn i bildet.
Uten Staten ville dommeren sagt nei, og uten langsiktige investorer ville Staten sagt nei. Høne og egget.
Hverken dommeren eller Staten sa ja for å redde gamle aksjonærer. De hadde tross alt sagt nei til å gi selskapet mer penger, og mangel på penger var grunnen til at han dommeren i Irland kom inn i bildet.
cinet
08.05.2021 kl 19:09
3698
Ø4, er du historielærer ? Da er du på Feilt sted ... dette er NYE NAS. Tidligere aksjonærer kan ikke drømme om at 95%-tap alene skal påføres kreditorene
Redigert 08.05.2021 kl 19:09
Du må logge inn for å svare
telefusken
08.05.2021 kl 19:11
3691
Det finnes ikke noe som heter "NYE NAS". Selskapet gikk ikke konkurs, og det har ikke skiftet navn.
oyvind123
08.05.2021 kl 19:20
3680
Lærer har jeg aldri vurdert å bli, nei. Litt avsporing kanskje.
Mitt hovedbudskap i denne tråden var at ditt syn på en markedsverdi på mellom 40-50 Milliarder for NYE NAS i løpet av juni 21. Det er nok ikke helt reelt :)
Får håpe vi får se en slik markedsverdi i løpet av årene. Vi er tjent med et norsk flyselskap som skaper arbeidsplasser. Krysser fingrene for deg! og for NYE NAS Hang Loose
Mitt hovedbudskap i denne tråden var at ditt syn på en markedsverdi på mellom 40-50 Milliarder for NYE NAS i løpet av juni 21. Det er nok ikke helt reelt :)
Får håpe vi får se en slik markedsverdi i løpet av årene. Vi er tjent med et norsk flyselskap som skaper arbeidsplasser. Krysser fingrene for deg! og for NYE NAS Hang Loose
cinet
25.05.2021 kl 14:34
2561
NYE NAS er endelig reddet, også fra ulovlige shortere. Fremtiden ser lys ut, og aksjekursen vil trolig ende på 18-20kr første dag. Igjen takk til Big John og Sundt familien m.fl. som har reddet norsk luftfart og ikke minst norsk reiseliv!
Kursmål 45
Kursmål 45
Redigert 25.05.2021 kl 14:35
Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
25.05.2021 kl 17:31
2387
Du kan bare fortsette å drømme om sluttkurs på 18-20 kr til torsdag når alle emisjonsaksjene kommer til salgs.
Det skjer garantert ikke. Det er jo helt åpenbart at svært mange av de som tegnet til 6,26 kr uten tegningsretter er mer enn fornøyd hvis de får en avkastning på 80-100 %, så det blir i hvert fall salgspress de første dagene på kurser ned til 11-12 kroner.
Jeg blir overrasket hvis fallet stopper på det nivået også, men umulig å vite med denne aksjen, for NAS-kursen har jo stort sett vært spinnvill hver eneste dag de siste årene.
Ulogisk
25.05.2021 kl 17:43
2346
NAS
Helt enig-Kursen skal ned-Rådet er å vente til etter sommeren til å kjøpe NAS-NAS letter ikke med det første!!!
Helt enig-Kursen skal ned-Rådet er å vente til etter sommeren til å kjøpe NAS-NAS letter ikke med det første!!!
cinet
26.05.2021 kl 10:16
2338
Nå 21,50, og stigende. De ulovlige shorterne taper store beløp.
Redigert 26.05.2021 kl 10:17
Du må logge inn for å svare
Graces
26.05.2021 kl 10:43
2268
Fra 140 til 50 fly å fortsatt 15 milliarder i gjeld etter restrukturering. Bøyer meg i støvet om de går i pluss å tjener penger.
Helt vilt dette. Opp 28 % så langt i dag. En trader bryr seg ikke om verdier og elsker berg å dalbane.
KoronaFinans
I dag kl 11:13
54
1. Fakta 2020 regnskap.
Langsiktig gjeld redusert kraftig.
Kortsiktig gjeld doblet.
Gjeldsgrad redusert fra 71.5 % til 24.5 %
Kontantstrøm fra driften −1 391 MNOK.
Den kortsiktige gjelden er mest kritisk. Et selskap kan gå konkurs selv om selskapet tjener penger om kortsiktig gjeld er for stor i forhold til kontantstrømmen.
2. Ser at aksjen ikke kan shortes hos noen meglere, så hvor shorter du aksjen?
3. Når er den siste emisjonen gjennomført og vi får se den nye markedskursen etablert?
4. Hva er risikoen ved å shorte denne aksjen?
Kopiert fra denne tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/123659/view/0/0?page=3
I dag kl 11:13
54
1. Fakta 2020 regnskap.
Langsiktig gjeld redusert kraftig.
Kortsiktig gjeld doblet.
Gjeldsgrad redusert fra 71.5 % til 24.5 %
Kontantstrøm fra driften −1 391 MNOK.
Den kortsiktige gjelden er mest kritisk. Et selskap kan gå konkurs selv om selskapet tjener penger om kortsiktig gjeld er for stor i forhold til kontantstrømmen.
2. Ser at aksjen ikke kan shortes hos noen meglere, så hvor shorter du aksjen?
3. Når er den siste emisjonen gjennomført og vi får se den nye markedskursen etablert?
4. Hva er risikoen ved å shorte denne aksjen?
Kopiert fra denne tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/123659/view/0/0?page=3
cinet
26.05.2021 kl 12:14
2098
Noen har drevet storstilt ulovlig shorthandel i går, derfor har aksjen vært pauset en rekke ganger. Nå er disse skremt vekk, og aksjekursen vil finne sin naturlige utvikling, basert på fremtiden innen luftfart, og ikke minst norsk reiseliv.
Takk til Big John og Sundt familien m.fl. - som har reddet norsk reiseliv. !
Takk til Big John og Sundt familien m.fl. - som har reddet norsk reiseliv. !
Hva er emisjonskursen?
cinet
26.05.2021 kl 12:15
2085
Husk at de ulovlige shorterne skal både dekke seg inn, OG stå til ansvar.
; "Udekket shortsalg innebærer at investoren ikke har tilgang til papirene på salgstidspunktet, men planlegger å skaffe disse på et senere tidspunkt før levering. Ettersom det medfører en risiko for at dette ikke kan leveres til kjøper er slik handel ulovlig i Norge."
Nye NAS har en stor fremtid. Takk til Big John og Sundt-familien m.fl.
; "Udekket shortsalg innebærer at investoren ikke har tilgang til papirene på salgstidspunktet, men planlegger å skaffe disse på et senere tidspunkt før levering. Ettersom det medfører en risiko for at dette ikke kan leveres til kjøper er slik handel ulovlig i Norge."
Nye NAS har en stor fremtid. Takk til Big John og Sundt-familien m.fl.
Luftfarten kommer nedskalert ut av denne krisen. Det gjelder alle selskaper og noen vil ikke tjene penger igjen før i 2025. Gjelden er formidabel for noen selskaper. NAS har redusert langsiktig gjeld kraftig, men kortsiktig er fortsatt for stor i forhold til selskapets frie kontantstrøm.
MASTERCLASS
26.05.2021 kl 12:33
2014
De ulovlige nakne shortsalgene igår var temmelig sikkert foretatt av investorer som hadde fått bekreftet tildeling. Dvs de forsøkte å kvitte seg med emisjonsaksjene sine før de var på konto. Dette er jo aksjer som de så godt som 100 % sikkert både får - og i dag har - men som Finanstilsynet i sin tolkning av reglene har besluttet at de IKKE med sikkerhet har - og derfor er slike salg forbudt.
45kr kommer fort nå.
Med flere nye aktører og et Norwegian som fortsatt vil ha en gjeld på 16-18 milliarder kroner, ned fra tidligere anslått 16 og 20 milliarder, så blir det tøft fremover, mener Trygve Hegnar.
«Flåten er mye mindre, antall ruter er færre og konkurransen er tøffere. Det er noe som skjer, så dette blir et blodbad. Med de få flyene og de få rutene de har så er det ikke verdt 20 milliarder kroner», sier Trygve Hegnar i gårsdagens økonominyheter.
Kilde: https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/05/26/7679226/hegnar-dette-blir-et-blodbad
«Flåten er mye mindre, antall ruter er færre og konkurransen er tøffere. Det er noe som skjer, så dette blir et blodbad. Med de få flyene og de få rutene de har så er det ikke verdt 20 milliarder kroner», sier Trygve Hegnar i gårsdagens økonominyheter.
Kilde: https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/05/26/7679226/hegnar-dette-blir-et-blodbad
cinet
27.05.2021 kl 08:30
1744
Med x-sentralbanksjefen på laget, vil nye NAS bli redningen fornorsk luftfart og norsk reiseliv .
Den svenske adelen våkner i dag til et katastrofalt 2q
SAS svidde av av 5,5 milliarder på deres 2q. De har kontanter til 2 mnd drift, så er det ny emisjon. Nye NAS vil utkonkurrere det svenske selskapet i Norge.
Den svenske adelen våkner i dag til et katastrofalt 2q
SAS svidde av av 5,5 milliarder på deres 2q. De har kontanter til 2 mnd drift, så er det ny emisjon. Nye NAS vil utkonkurrere det svenske selskapet i Norge.
Redigert 27.05.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Der er mange x-sentralbanksjefer. Hvem er på NAS laget?
dotcom
27.05.2021 kl 17:55
1538
"Jeg har tidligere antydet at Nye NAS vil legge seg på en kurs på 45-55 etter emisjonen." - cinet
Kan vi nå fastslå at du var helt på viddene med dette anslaget, eller tror du fortsatt på kurser over 45?
Kan vi nå fastslå at du var helt på viddene med dette anslaget, eller tror du fortsatt på kurser over 45?
undrende
27.05.2021 kl 23:08
1374
Siste tilsvar.
Forstår du at du priser selskapet til rundt 34 Milliarder med dagens aksjeantall?
Og over 50 Milliarder med den ventede aksjeutvidelsen som kommer.
Jeg tror bare en som er totalt "stuck" i en aksje kan finne på å skrive slikt vås på et forum.
Forstår du at du priser selskapet til rundt 34 Milliarder med dagens aksjeantall?
Og over 50 Milliarder med den ventede aksjeutvidelsen som kommer.
Jeg tror bare en som er totalt "stuck" i en aksje kan finne på å skrive slikt vås på et forum.