BWE 2022 - Q4 gir føringene

gunnarius
BWE 11.05.2021 kl 10:17 264867

Tillater meg å opprette en ny tråd. Ble vel lang den gamle.

Atter en "utenom børs handel". Her om dagen gikk det en post på 200.000 aksjer, i dag en ny post på 250.000 aksjer. Kan være greit å vite, så forstår man bedre øretrillingens sanne ansikt.

BWE omsettes NOK 2.55 under emikurs på NOK 27 og som en digresjon - PEN omsettes for NOK 1.6 over emikursen.

BWE har sånn omtrent dobbelt opp til kursmål. Mye å gå på altså.

Selskapet er lite villig til å kommentere om det forventet hydrokarboner i Dentale formasjonen før boring. Jeg tar dette til etterretning og skjønner at etter Gamba fiaskoen så holder BWE meget tett vedr. den pågående boringen ned til Dentale. Svar får vi trolig i denne uke. Brønnen var estimert til 30 dager og da antar jeg samlet boretid for både Gamba og Dentale. Det er opplyst at boringen ligger foran skjema, så da er det meldingstid i disse dager - gitt jeg tar utgangspunkt i borestart medio april.

Blir uansett interessant å vite hva Dentale formasjonen viser, slik at aksjonærene på Q1 får en bedre samlet redegjørelse.

Det er i det store og hele at etter Q1 jeg tror det kan være bedre beslutningsgrunnlag i aksjen. For ledelsen burde ha en del å berette og si oss hvordan skape gode aksjonærverdier.

Noen som kan bekrefte, ligger Norve fremdeles på samme lokasjon?
Redigert 15.02.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
gunnarius
04.01.2022 kl 11:15 3198

Måten det hele har utviklet seg på, bl. a nivå og stabil produksjon på Dussafu, medfører usikkerhet . Og slikt misliker markedet alltid. Derfor vil en UPDATE i slutten av denne mnd. kunne rette opp og bekrefte en produksjon helst ~15.000 f/d. OPEX for Q4 vil nok bli noe høyere enn for 2022 - gitt for sistnevnte og produksjonen ligger rundt 15.000f/d. Med dagens oljepris vil BWE tjene gode penger i 2022, så det er å håpe at markedet skjønner betydningen av dette. Rent produksjonsmessig har BWE 30% høyere nettoproduksjon enn en annen partner på Dussafu som flyr høyt om dagen, nemlig PEN.
danmark1
04.01.2022 kl 10:42 3255

Investorerne ser mulighederne nu. Udviklingen er vendt.
solb
04.01.2022 kl 10:29 3284

Det omvendte ordet gjelder nå. Finne en større idiot til å selge deg aksjer.
fossil
03.01.2022 kl 16:46 3526

En liten avsporing fra gass/kjernekraft diskusjonen her, men vil tro denne kan være interresant:
Cobas AM er aksjonær i både BWE og i PEN. I tillegg sitter de også i diverse andre mindre produsenter. De som er interresert i Francisco's betraktninger rundt olje, kan ta en kikk på denne, fra side 11 og utover: https://greekvalueinvestingcentre.com/wp-content/uploads/2021/10/Parames-Presentation.pdf
Kort sagt mener han vi står ovenfor en utvikling hvor det underinvesteres i olje, samtidig som etterspørselen øker. Grafen ang elektiske biler og oljeforbruk i Norge kan tilsi at olje vil være i bruk lenger en mange kanskje er komfortable med. Dersom han har rett, så er det bare å sitte long i BWE.
Fluefiskeren
03.01.2022 kl 15:42 3539

Men de har vel sluttet å lete etter ny olje og gass allerede?
danmark1
03.01.2022 kl 15:08 3582

Danmark henter olie og gas ind fra Nordsøen frem til 2050: https://kefm.dk/aktuelt/nyheder/2020/dec/bred-aftale-om-nordsoeens-fremtid
Jeg tror, EU giver gas og atomkraft grøn status.
undrende
03.01.2022 kl 14:14 3631

Blir interessant å se hva medlems landene lander på. Regner med det vil ha betydning for mine aksjer i AkerBP, og ellers også på BWE om naturgass blir gitt et litt mere blandet fargestempel. Kan ikke under noen omstendighet se for meg at Tyskland, Østerrike, og Sverige skal kunne velte kjernekraft innen EU. Men det kan vippe litt på naturgass i et kompromiss muligens?
Fluefiskeren
03.01.2022 kl 13:38 3704

I Europa er det 17 land med kjernekraft. Frankrike, Storbritannia, Spania, Belgia, Nederland, Tjekkia, Slovenia, Slovakia, Sveits, Ungarn, Bulgaria, Romania, Ukraina, Russland og Finland. I tilleg har Sverige og Tyskland kjernekraftverk, men de har besluttet å nedlegge den helt.
gunnarius
03.01.2022 kl 12:58 3763

Mitt poeng er at ved å fatte vedtak om gass som miljøvennlig energi, vil fortsatt olje bli vurdert som skitten energi.

Det er både lite tidsriktig å investere i olje og det er tydelige tegn på at långivere stanser eller agerer mer restriktivt. Dvs. vanskeligere med funding.

Et eventuelt vedtak til lov fra 2023 vil ikke endre at gass fremdeles er et fossilt brensel. Imidlertid kan EU og resten av kloden nå gradvis omtransformere både syn på og brukk av gass.

Det er ingen gassrevolusjon vi er vitne til. Gass har lenge blitt brukt og er akseptert være renere enn olje, men trolig mer en holdningsendring. Dette i seg selv vil få stor betydning innen forbruk og finansverden.

Å ha gass i en selskapsportefølje, sammen med olje, vil markedet på sikt sannsynligvis oppfatte som en fordel.
undrende
03.01.2022 kl 12:51 3654

Er det noen eksakt oversikt over hvilke av medlemslandene som er i mot kjernekraft, og gass? Eller begge deler.
Mener jeg leste noe om at Østerrike er i mot begge deler nylig. Tyskerne er vel for såvidt også det. Noen fler?
I øst og sør Europa vil de ha begge deler stort sett etter som jeg forstår.
Hva med Sverige, Finland og Danmark. De to førstenevnte er vel klart for kjernekraft, men mer usikre på gass. Danskene er muligens mot begge deler siden de har lagt ned sin fossile produksjon. Så har man vel noen andre medlemsland som Irland, Nederland og Belgia b.l.a
Som det er, så er det meningsløst å fase ut nødvendige energikilder, før man får på plass alternative, som er oppe å går. Det har vært mitt soleklare statement hele veien. Og det burde det være for EU medlems landene også.
danmark1
03.01.2022 kl 12:41 3658

Jeg tror ikke, det vil få betydning for olien. Det bliver kul, der kommer til at gå ud. Kina må gøre det samme, altså gå over på gas og skippe kul, der i forvejen begrænser deres produktion af el, på grund af forurening.
gunnarius
03.01.2022 kl 11:53 3733

Gitt majoriteten av medlemslandene i EU tiltrer forslaget blir dette bli til lov fom. 2023.

Vil ikke bli forundret om både atomkraft og gass blir klubbet som miljøvennlige energikilder, selv om alle vet at dette ikke er tilfelle. Det handler om å sikre elektrisitetsforsyningen fremover - iallefall i en overgangsfase. Hvordan skal EU ellers kunne forsyne markedet med dobling av strømbehov de neste få ti-år?

Det handler om elektrisitetsforsyning og stabilitet, hvor EU synes konkludere med at klimamål nås ikke med mindre nevnte to - til del upopulære energikilder - blir en del av energimixen i en overgangsfase.

Interessante spørsmål for investorer og aksjonærer om forslaget blir til lov fra 2023 vil da være:

Hvordan vil en "friskmeldelse" av atomenergi og gass - under visse begrensninger og krav - kunne påvirke eksisterende per def. grønne selskap og investorene/aksjonærene?

Vil markedet da snu og kaste seg over O&G selskap som har stor andel av gass i sin energiportefølje?

Hvordan vil en slik lov fra EU kunne redusere oljens betydning for selskap som kun fronter olje?
Redigert 03.01.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.01.2022 kl 11:45 3737

Hvis de erstatter kjernekraft med gass uten CCS er det jo soleklart at de vil øke CO2 utslippene sine. Merkels største feil noensinne var beslutningen om å fase ut kjernekraft og erstatte den med fornybart. Nå ser de konsekvensen av det. Vi har også fått merke det her hjemme.

« Germany has to decide on gas-to-power plants quickly - grid operator, NGO»

https://www.reuters.com/markets/commodities/germany-has-decide-gas-to-power-plants-quickly-grid-operator-ngo-2021-11-30/

De vil egentlig ikke ha gasskraftverk, men skal de fase ut kull blir de rett og slett nødt til det.




danmark1
03.01.2022 kl 11:30 3766

Med hensyn til EU er her en del af årsagen:
https://www.affarsvarlden.se/artikel/eu-vill-satta-gron-stampel-pa-karnkraft-och-naturgas

Beslutet har drivits på av kärnkraft-positiva Frankrike och länder i södra samt östra Europa som ser positivt på naturgas som energikälla. Detta mot bakgrund av att dessa energislag står för en stor majoritet av deras elproduktion.

danmark1
03.01.2022 kl 11:21 3790

Større efterspørgsel globalt, betyder højere priser generelt.
Kingiscash
03.01.2022 kl 11:21 3780

litt nysgjerrig på denne påstanden, har du noen kilde som sier at avvikling av en TRS ikke må meldes? Tar man ikke levering så gir det lavere eksponering. Rullering av TRS må i alle fall meldes. Tar man levering så er det ingen endring så da meldes det kanskje ikke? Men endret eksponering må vel meldes? Kilde mottas med takk.
ReservoarIng
03.01.2022 kl 11:14 3790

BWE er vel i liten grad eksponert for europeiske gasspriser. Gass prises i stor grad regionalt, ikke globalt som olje.
danmark1
03.01.2022 kl 11:11 3795

Tyskland bruger enorme mængder gas og vil helt sikkert komme til at bruge mere, når atomkraft udfases. Øget elforbrug i de kommende år, kan ikke nå at blive dækket ind med vind. Gas bliver en efterspurgt vare.
jess23
03.01.2022 kl 11:07 3806

Vil ikke Tyskland ha gass? De sa iallefall dette meget nylig: «For den tyske regjeringen så vil naturgass være en viktig teknologi-bro på veien til klimagassnøytralitet med bakgrunn i utfasing av kjernekraft og kullkraftproduksjon», sa en talsperson for regjeringen til Reuters.
Fluefiskeren
03.01.2022 kl 11:03 3820

Gass vil aldri kunne bli grønt hvis man ikke benytter CCS. Det slipper riktignok ut bare halvparten av CO2 for samme varmemengde sammenlignet med kull, men det er likevel betydelig. Dessuten er metan en meget kraftig klimagass. Ca 30 ganger verre enn CO2 selv om den brytes ned etter 30 år i atmosfæren. Det er ofte litt lekkasje fra rørledninger og andre installasjoner.

Da blir nok kjernekraft klassifisert som grønt før naturgass. Tyskland og Frankrike får slåss om dette. Tyskland vil vel verken ha kjernekraft eller gass, men klamre seg til vind-og solkraft selv om de nå burde forstå at det ikke er nok rett og slett. Det begynner å bli mangel på arealer på land for vindkraft og motstanden øker.

Men året begynner i hvert fall bra for BWE-aksjen.
Redigert 03.01.2022 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
danmark1
03.01.2022 kl 10:50 3841

Det er klart, at et mere grønt syn på gas vil kunne øge forbruget. Specielt elproduktionen kunne øges ved brug af gas. Tyskland går væk fra atomkraft og må øge på andre områder og her kommer gas til at spille en rolle. Selv om gasprisen falder tilbage, ligger det stadig på et meget højt niveau, som giver kæmpe overskud.
Zohan
02.01.2022 kl 21:30 4030

At gass kan regnes grønt kan helt klart bidra til enklere og mer lukrativ finansiering for gass prosjekter som Kudu. Skulle ikke forundre meg om det dukker opp et samarbeid med Envenergy her også, de samarbeider jo tett med BW Gruppen og kraft prosjekter. Men ut i fra det jeg ser så regner jeg ikke med at Kudu får noe FID før i 2023. Tror fortsatt på FID på Maromba første halvår og muligens kjøp av noe produksjon iløpet av 2022. Sitter selv long både i BWO og BWE.
gunnarius
02.01.2022 kl 21:23 4050

Folk må gjerne få komme med påstander, men de blir som oftest mer seriøst vurdert om det argumenteres for hver påstand. Takk og pris - dette forumet favner meget bredt. Dermed er alle innlegg velkomne.

Selvfølgelig blir aldri BWE som et O&G selskap per def. 100% grønn.

Mitt hovedpoeng er jeg finner hva EU har fremsatt til vurdering iog mulig vedtak, kan medføre at gass må regnes som miljøvennlig energi - gitt kloden må ta alle virkemidler i bruk for å nå klimamål og timing.

Min påstand er at selskap som kan produsere og levere naturgass har en force vs. rene oljeselskap. Det er denne satsingen til BWE innen gass, enten i anbudsform eller per prosjekt, jeg finner så positiv og stimulerende.

BWE har så mange pågående prosesser at markedet ikke har full oversikt over hva som kan forventes og når.

I slutten av denne måned kommer selskapet høyst sannsynlig med atter en oppdatering.

Nytt OPEC+ møte i neste uke.
inference
02.01.2022 kl 18:54 4154

Og hva skjer om man ikke forlenger/inngår en ny TRS?
Jo man oppnår å komme seg ut av egen aksje som insider uten støy.
ErikNordnet
02.01.2022 kl 18:26 4204

CFO ökte sin exponering i BWE med 24000 akjser.
TRS betyr at du vedder på at kursen skal vaere höyere et specifikt datum enn det dato du gjennomför kjöpet.
Frosken
02.01.2022 kl 16:51 4306

Er enig. Mye negativt innbakt i kursen. Oljeselskaper kommer til å være viktig langt fram i tid. Det kommer til å ta lang tid før fornybare selskaper kan konkurerre med oljeselskap på produksjon av energi og ikke minst lønnsomhet.

For BWE tror jeg at vil vi se flere kurstriggere i løpet av 2022. Her må man nok være litt tålmodig.
danmark1
02.01.2022 kl 16:03 4364

Kursen kan vel næsten kun gå op, da alt negativt er indregnet. Hvis alt ender godt, taler vi om mange gange dagens kurs. Vi får nogle af svarene i starten af 2022, så her bør man være med på vognen.
Fluefiskeren
02.01.2022 kl 15:26 4296

Men det har da også vært aksjekjøp. CEO kjøpte jo 1 million aksjer i høst. Det burde jo være et signal.
Redigert 02.01.2022 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.01.2022 kl 15:16 4263

Stikk fingen i jorden Gunnarius. Et aksjesalg blir aldri et kjøpsmotiv. BWE blir aldri et grønt selskap. Kudu er et høyrisiko prosjekt. Å skifte en gaslift generator er dyrt og kjøp av oljefelt er heller ikke billig.
Jeg sitter selv i klisteret. Her må vi nok ta på ekstra lange briller og være tålmodig.
gunnarius
01.01.2022 kl 18:49 4555

Medier: EU vil merke gass som «grønt»

EU-kommisjonen foreslår at naturgass og atomkraft må regnes som miljøvennlig energi, ifølge flere medier.

Nyhetsbyrået AFP har sett forslaget, som ennå ikke er offisielt offentliggjort. Det omtales også av Financial Times.

Forslaget omhandler EUs såkalte taksonomi, en omfattende ordning for å styre investeringer i bærekraftig retning.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/01/01/medier-eu-vil-merke-gass-som-gront/

Det sier seg selv, oljeselskap som tar opp og starter med å levere gass, vil gitt EUs folslag blir vedtatt, kunne delta i den eksklusive "grønne klubben".

Investorene vil på nytt finne et segment og selskap som leverer miljøvennlig energi, herav nå trolig også som gass. Forskjellen ligger vesentlig i at den aksepterte grønne og bærekraftige energien vil få en stor konkurrent i gass. Fordi gass kan la seg omsette uten subsidier og vyer om fremtidig verdistigning for slike "grønne-aksjer.", vil trolig investorene flokke seg i langt større grad om produsenter av gass.

Jeg har nevnt dette om gass tidligere og hva det kan få å bety for BWE.

BWE har allerede forsert utbyggingen av Kudu gassprosjektet i Namibia. Riggen Leo er innkjøpt, kostnadene drastisk redusert og off- taker kontrakter inngås. FID forventes tidlig d.å. Kudu prosjektet kan bli en gullgruve for BWE, Økningen til 95% i januar 2020, kan vise seg å bli et sjakktrekk av BWE:

BW Kudu Limited, a wholly owned subsidiary of BW Energy Limited and the National Petroleum Corporation of Namibia (NAMCOR) have signed a Farm-In and Carry Agreement. The agreement increases BW Kudu’s working interest in the Kudu license offshore Namibia from 56% to 95% in line with previously disclosed intentions. NAMCOR will retain the remaining 5% working interest.

Uansett hvem som kjøper Golfinho-klyngen og/eller Camarupim-klyngen med gass i Brasil, vil trolig gjøre et kupp - gitt hva EU har foreslått blir endelig vedtatt.

Begge pakkene i teaseren til Petrobras omhandler olje og gass.

Golfinho-Pakke 1 med Golfinho, både olje og gass og Canapu Gas Field.

Camarupim-Pakke 2 med gass i store mengder, produsert opp til 2015 - lar seg enkelt re-starte.

BWE er absolutt på riktig gass-spor. Det er nå rimelig lett å forstå hvorfor CEO Arnet har lastet opp så til de grader med BWE aksjer, strategidirektøren likeså - og nå sist ut med dobling av å være eksponert (det han solgte vs. TRS-avtale) , CFO Sæthre, ref. TRS-avtale.

Blir dette EU forslaget endelig vedtatt og gass blir definert som miljøvennlig energi, vil BWE bli et selskap som er med på å styre investeringer i bærekraftig retning.

Hvordan EU forslaget - gass som miljøvennlig energi - er antatt slå ut i interesse for BWE som selskap, energileverandør, funding/lånemuligheter og for aksjonærene, sier egentlig seg selv.
Redigert 01.01.2022 kl 19:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2021 kl 01:21 5004

Jeg tror vel heller at gode nyheter vedrørende eksiterende felt vil trigge aksjekursen. Kjøp av Petrobras sine felt er nok ingen stor trigger da disse nok ikke er på tilbud.
gunnarius
31.12.2021 kl 00:46 4035

Fra den artikkelen i Brasil jeg viste til ovenfor heter det:

The package includes the Golfinho and Canapu fields plus the exploratory area of BM-ES-23, in which Petrobras maintains a 65% stake, operating the asset in partnership with PTTEP (20%) and Inpex (15%).

Se denne fra ANP, hvor ANP forlenger PAD for BM-ES 23, sistnevnte inngår i Golfinho-Pakke 1 som angivelig BWE byr på og forhandler med Petrobras om. Kanskje en tilfeldighet at Discovery Evaluation Plan (PAD) kreves av ANP innfridd og innlevert innen samme tid som TRS-avtale til CFO i BWE utløper, nemlig 31. mai 2022.

Se post 69 og 70.

https://www.gov.br/anp/pt-br/assuntos/exploracao-e-producao-de-oleo-e-gas/gestao-de-contratos-de-e-p/orientacoes-aos-concessionarios-e-contratados/arquivos/prorrogacao20210111.pdf

ANP har fått søknad fra Petrobras om denne nye forlengelsen, dvs. ANP gir neppe en tredje forlengelse. Dette bør bety at hvem enn som kjøper bl.a. BM-ES-23, så må ny kjøper gis rimelig med tid til å forberede og innlevere PAD innen 31. mai 2022. Dvs. en avklaring om hvem som kjøper Golfinho-klyngen inkl. BM-ES-23 må forventes innen Q1 2022.
Redigert 31.12.2021 kl 01:13 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
31.12.2021 kl 00:07 4076

Også interessant å se at DBO har fått et annet felt i samarbeid med Opa Energia hvor de tok 50 % hver seg. Det er slett ikke umulig at det samme kan bli tilfelle ved Golfhino. Det ville være bra etter min mening da man slipper å hanke inn partner på et senere tidspunkt.

« This is not the first asset DBO is attempting to buy from Petrobras. Earlier this year, the Brazilian oil company signed deals for the sale of all its stakes in the Peroá and Cangoá production fields and the concession BM-ES-21 located in the Espírito Santo Basin. The deal was signed for the sale of the totality of Petrobras participation in these assets, jointly named Peroá Cluster, with OP Energia and DBO Energia. The two companies formed a consortium to acquire the Peroá Cluster, with a 50 per cent stake each, with OP Energia as the operator.«

https://www.offshore-energy.biz/petrobras-gets-offers-for-golfinho-from-bw-energy-dbo-energia/
Fluefiskeren
31.12.2021 kl 00:01 4059

Tydelig at Petrobras trenger lang tid på å vurdere bud.

« Still no decision from Petrobras over Albacora bids despite reports

PROJECT & TENDERS
October 7, 2021, by Nermina Kulovic
Following reports that a consortium between Brazil’s PetroRio and Vinci’s subsidiary Cobra has been chosen as the top bidder for Petrobras’ Albacora offshore oilfield, PetroRio is awaiting notification from Petrobras about the process while Petrobras has said there is still no decision about the winning proposal.

Citing people with knowledge of the matter, Reuters reported on Thursday that Petrobras chose the bid from the PetroRio-Cobra consortium, which topped a competing offer from a consortium of private equity firm EIG Global Energy Partners alongside Brazil’s Enauta and 3R Petroleum Oleo e Gas.

Both consortia also submitted offers for the neighbouring Albacora Leste oilfield, Reuters added.»


Mer her:

https://www.offshore-energy.biz/still-no-decision-from-petrobras-over-albacora-bids-despite-reports/
inference
30.12.2021 kl 23:55 4007

TRS gir økt fleksibilitet og lavere kapitalbinding. Det er også en måte å smyge seg ut bakdøra om TRSen ikke forlenges.
Mao kun spekulasjon fra debattanter på div fora og ikke av CFO.
gunnarius
30.12.2021 kl 23:35 3968

Jeg tror ikke man skal legge for mye i denne TRS-avtalen til CFO Sæthre. .

Både CEO og CFO i BWO inngikk slik TRS-avtale i august i år med utløp 25. august 2022. BWEs CFO har i sin TRS-avtale med utløp 31. mai 2022.

Mandatory notification of trade

26.08.2021
Mandatory notification of trade

Marco Beenen, CEO of BW Offshore, has settled a Total Return Swap (“TRS”) agreement underlying 50,000 shares in BW Offshore Limited ("BWO") expiring 25 August 2021. Mr Beenen has subsequently entered into a new TRS agreement with exposure to the same number of underlying shares in BWO with expiry date 25 February 2022 and TRS price NOK 29.89 per underlying share. In addition, Mr. Beenen owns 49,993 shares in BWO, as previously disclosed.

Ståle Andreassen, CFO of BW Offshore, has settled a Total Return Swap ("TRS") agreement underlying 30,000 shares in BW Offshore Limited ("BWO") expiring 25 August 2021. Mr Andreassen has subsequently entered into a new TRS agreement with exposure to the same number of underlying shares in BWO with expiry date 25 February 2022 and TRS price NOK 29.89 per underlying share. In addition, Mr. Andreassen owns 229,273 shares in BWO, as previously disclosed.

https://www.bwoffshore.com/pressrelease/2021/august/mandatory-notification-of-trade/

BWEs CFO har kortere løpetid på veddemålet (obs – CEO Arnet i BWE har kjøpt egne aksjer med begge hendene) enn BWOs management Hva er det egentlig CFO i BWE tror vil bedre seg vs. aksjekursen innen 31. mai neste år?

Av mindre triggere finner man FID Kudu, FID Maromba, RBL lånefasilitet og stabil produksjon på Dussauf med ~15.000 f/d, som alle er forventet vil bli realisert innen 31. mai 2022.

Imidlertid vil rosinen i pølsa være om BWE virkelig får til noe konkret innen M&A. Og det er her jeg tror Knut spekulerer. Kleber inn den artikkelen som best redegjør for denne mulige transaksjonen og det sentrale i artikkelen. Media har blandet litt mellom BWE og BWO, men det er BWE som har «dementert/redegjort» ved melding her i Norge

Hentet fra Brazil Energy Insight:

BW Offshore preferred bidder for the offshore Golfinho cluster

BW Offshore may acquire another asset in Petrobras’ divestment program. Industry sources confirmed to PetroleoHoje that the Norwegian oil company was recently selected as the preferred bider for the Golfinho cluster, a deep-water package in the Espírito Santo Basin.

Although BW Offshore does not comment on the subject, the company’s proposal would have been around tens of millions of dollars. The package includes the Golfinho and Canapu fields plus the exploratory area of BM-ES-23, in which Petrobras maintains a 65% stake, operating the asset in partnership with PTTEP (20%) and Inpex (15%).

The exact amount of the transaction still depends on the terms of the abandonment requirements. The choice of BW Offshore as the preferred bidder has already been approved by Petrobras’ Board of Directors.

BW Offshore’s bid debunked 3R Petroleum’s bid. The two oil companies would have been the only ones to participate in the dispute for the asset, which had the teaser launched in January 2020.

With the recent decision, Petrobras and BW Offshore have already started the first negotiations aimed at the direct negotiations of the contracts for the purchase and sale of the Golfinho cluster. The projection is that the final stage of the process will take about six months, advancing through 2022.

Considered a small margin system, Golfinho cluster is such a challenging project. Industry executives believe that it will be essential for the future operator to invest in discovering new upsides to expand not only the production volume but also the useful life of the asset.

Before this initiative, the Brazilian oil company carried out two other attempts. The first attempt to sell the asset was made in 2015, along with other fields, and tried again two years later in 2017.

https://brazilenergyinsight.com/2021/09/23/bw-offshore-preferred-bidder-for-the-offshore-golfinho-cluster/

Ble fulgt opp her på berget ved bl.a.følgende artikkel:

BW skal være foretrukket budgiver i Brasil

Ifølge brasilianske medier er BW Gruppens oljeselskap den foretrukne budgiveren

Publisert 24. sep. 2021 kl. 12.49

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/09/24/7742249/bw-skal-vaere-foretrukket-budgiver-i-brasil

Det blir noe ensidig å vurdere TRP-avtalen alene. Her må man se helheten og tidshorisonten opp mot mulige hendelse i respektivt selskap.

Hva dette sier meg:

BWEs CFO antar at basert på TRS-avtalen vil aksjekursen være høyere 31. mai enn den er i dag. Videre legger trolig CFO til grunn at de mindre triggerne vil slå inn innen denne tid, samt muligheten for den virkelige store gane changer, som tydeligvis er teknisk vrien og trenger tid, nemlig at BWE inngår en deal med Petrobras i Brasil ifm. Golfinho-klyngen.

Ikke bare er Golfinho-klyngen teknisk vanskelig og utfordrende – også spørsmål om decommissioning er nevnt i media kan blokkere for en endelig avtale.

Dette sagt, jeg tror like fullt at muligheten til at BWE lander avtalen innen Q1 2022. At CFO i BWE inngår TRS-avtale med utløp 31. mai 2022, som også vil matche en slik transaksjon, minsker ikke min interesse for selskapet. Snarere tvert imot.

Nå handler det om at BWE holder produksjonen på ~15.000 f/d, som gir netto BWE ~11.000 f/d. Med oljepris >$75 blir det god fri kontantstrøm, som vil underbygge aksjekursen positivt inn i 2022.

Ikke mange børsdager til oppdatering fra selskapet ultimo januar.
Redigert 30.12.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.12.2021 kl 19:32 4138

Skattemotivert salg av CFO er i seg selv negativt. Hans fokus skulle ikke vært der. Så er det uansett ikke mange lapper å tjene for litt fremskjøvet cashflow. Er avlønningen i selskapet så dårlig?
En kan også undre seg hvem som vedder imot på kurs som er over 30% under dnb nylige kursmål.
Dette var skuffende. CFO uttaler her lite tro på selskapet, i hvertfall på kort og medium horisont.
gunnarius
30.12.2021 kl 13:14 4333

2021 har på mange måter vært et skrekkens år for BWE. Dette vet management og styre. Klart at de selv føler hvor skoen trykker og vil forsøke å gjøre det bedre i fortsettelsen. Arnets innsidekjøp og Sæthres TRS-avtale - de må fremdeles tro på at dette her går rette veien. Har selv ved flere anledninger påminnet selskapet om at det her må skapes gode aksjonærverdier. Ettersom CEO Arnet mente og sa ifm. Q3, CC og Q&A delen at produksjonen fortrinnsvis burde fordeles på flere assets - og at dette var et gode for aksjonærene - må ses på som et positivt signal om at selskapet i 2022 tar grep for å skape de virkelig gode aksjonærverdiene.

Bare så det er sagt, jeg kritiserer ikke management. Det er også blitt tatt positive kostnadseffektive grep som kjøp av rigger, få ned kostnadene i prosjektene, økt andel i Kudu, økt og bevisst vilje innen M&A osv. Mye bra, men hittil ikke hva som biter særlig på aksjekursen.

Redigert 30.12.2021 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
30.12.2021 kl 13:01 4329

Håper Anders Holte treffer bedre i 2022.

https://www.swedbank-aktiellt.se/om/bwenergy