Aker Horizons - Cognite og Aize

Frodon
AKH 12.05.2021 kl 18:35 11852

Hva tenker dere om dette samarbeidet? Kan dette være nøkkelen til suksess på kostnadskontroll vs konkurrentene?

"Aker Horizons launched electron in cooperation with Aize and Cognite – digital program to create world-leading renewable companies through active use of industrial softwar", I korte trekk går dette ut på å drive opp effektivitet og ned kostnadene både i utbyggingsfasen og i operasjon gjennom Aker systemets etter hvert tunge digitaliseringskompetanse

Artikkel fra 4.5.2021 som er verdt å lese:

https://www.aize.io/news/kevin-the-tech-lead-developing-the-future

«Etter Cognite-suksessen er Aker i gang med en ny teknologisatsing: Aize. Fra å være et «nødvendig onde» for å gjøre butikk, har industriell programvare nå blitt vel så viktig for Kjell Inge Røkke som Akers grønne satsinger»

https://e24.no/teknologi/i/86EjaW/roekke-jakter-talenter-til-tek-satsingen-aize-vi-er-villig-til-aa-stille-med-kapitalen-som-trengs?referer=https://www.bt.no
Sunn Skepsis
12.05.2021 kl 18:53 8920

Alt håp er ute for Aker. Det er ingenting som hjelper. Røkke kunne ha kurert kreft uten at det hadde påvirket kursen nevneverdig.
undrende
12.05.2021 kl 19:19 8829

Det jeg er redd i.f.t Røkke er at han har fått navn på seg for å ta store verdier fra staten tidligere, og at det er liten interesse for å spesielt imøtekomme han, selv i det grønne skiftet. Våren her har vel også, iaff på børsen, vist at markedet syntes ACH & AKH hadde en stiv prising da de kom på børs.
(Missa en 4 kr på oppgangen etter salget i påsken, men kan jo ikke klage etter det som har skjedd siden det igjen.)
optimist68
12.05.2021 kl 19:22 8810

Dette som Aker gjør her med disse produktene er klasseledende og ett vanvittig konkurransefortrinn vs andre selskaper. Den kompetansen Aker har her må de aller fleste andre selskaper kjøpe av andre. Det vil selvsagt koste AKH paraplyen å benytte seg av disse men gjenbruk og stordriftsfordeler er helt klart en stor fordel. Ikke minst at komponentene er dedikerte og skalerbare innenfor de ulike forretningsområder og selskaper i Aker systemet. Tilpasset hver prosjekt men mye enklere å sette opp. Veldig kjedelig start Røkke fikk på sine grønne satsinger men hvis verden skal videre (4. Industrirevolusjon) er dette helt nødvendig i dagens massive data og informasjonskrav. Hadde det ikke vært for at jeg stoler på Aker og Røkke at de skal klare å få grønne markedsandeler, også pga Cognite og produktene oppå, ville jeg vært meget nervøs for min investering
Bullinvestor
12.05.2021 kl 19:34 8756

De som har tapt penger og solgt seg ut i AKH er vel samme personene som hopper på når vi kommer til 30 tallet igjen. Har selv snitt på 40, slik kursen er nå gir jo muligheter..
Frodon
12.05.2021 kl 19:36 8737

Hmm, staten ga Aker Carbone Capture en stor kontrakt og Statskraft/Yara har nye samarbeid med AKH, så ser ikke ut som staten er bekymret for grønn utvikling med Røkke? Eller hva tenkte du på?

Ser ut som salget ditt var bedre enn alternativet 😉
Frodon
12.05.2021 kl 19:47 8716

Tror du AKH får rabatt når de bruker Cognite? Eneste «store» bekymringen jeg har her, er vell at i utgangspunktet kan konkurrentene også signere avtale med Cognite? Eller tror du AKH ville fått enda bedre hjelp til en litt billigere penge? Håper uansett at samarbeidet mellom AKH, Cognite og Aize blir unikt, og at direkte konkurrentene ikke får det beste herfra.

Jeg synes grønt satsingen til Røkke har vært en stor suksess til nå. Eneste jeg synes er rart, er at de ikke har kjørt nye emisjoner i ACC, AOW og Rec så de hadde sikret finansiering i lang tid på større prosjekter. Takket være bra børs noteringer av AKH og ACH + oppkjøp av Mainstream, har alle de 3 selskapene ca kr 12 milliarder i cash. AKH og ACH hadde ikke hatt så mye cash, hvis de ble priset under 1 milliard på børsnoteringen, slik ACC og AOW ble 😉
undrende
12.05.2021 kl 19:47 8679

Det har vel vært noen upopulære avgjørelser opp gjennom tidene. Var det ikke Kværner overtakelsen spesielt det har blitt snakket mye om?
Slettet bruker
12.05.2021 kl 19:47 8663

Mitt tips er å glemme sammarbeidet, hold fokus på å ikke gå konkurs før trendene på slike aksjer snur


Hold eller fokus på hva som skjer med egne aksje verdier, Vix dundrer opp i takt med renter og vekst selskaper kastes ut gjennom vinduet i Usa.

Dette snur ikke på lang tid, ikke ta i mot fallende kniver
optimist68
12.05.2021 kl 19:58 8658

Er peanøtter ifht hva staten har tapt på tidligere Statoil. Røkke har tjent den norske stat gjennom sine private selskaper
Frodon
12.05.2021 kl 21:32 8452

Det har vært mye fokus (fra media og noen få politikere?) på tapene i Røkke aksjer. Hva med gevinstene? Og skapte arbeidsplasser? Skatteinntekter?

Siste store krangel jeg husker, var i 2009 med Sylvia Brustad

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-parodierer-rokke-sylvia-brustad/65344138

Og i 2013 begynte hun å jobbe for Røkke 😅

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/xR05j/brustad-var-forbanna-fikk-jobb-hos-roekke

Jeg er jo Røkke fan, som noen kanskje har fått med seg. Må jo bare elske dette 🤩🤩

https://www.vgtv.no/video/22142/roekke-haanet-brustad-imiterte-statsraadens-dialekt
Redigert 12.05.2021 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.05.2021 kl 21:42 8422

Hvor mye tjente de på ACC og AOW aksjene? De kunne jo også tapt langt mindre på AKSO, hvis de var litt dyktigere på børsen? 😅 Røkke har i hvert fall blitt her, veldig mange av de betydningsfulle har dratt. Så jeg personlig mener at det er politikerne som burde roet seg ned. Uten olje inntektene, MÅTTE politikerne tatt en annen tone...og den tiden kommer jo etterhvert...hvis de skal jage alle som skaper arbeidsplassene ut av landet. Er det 1 million arbeidere i stat og kommune i Norge nå, som server ca 5,3 millioner innbyggere?
undrende
12.05.2021 kl 21:46 8450

Ikke uenig i det, og ser helt klart hvilke verdier Røkke har skapt gjennom arbeidsplasser og skatter til landet.
Slettet bruker
12.05.2021 kl 21:56 8438

Mye snakk rundt grøten, tror du AKH skal opp snart, eller videre ned
Du er sikkert litt bedre til å vurdere marked og aksjer en det staten er.
Frodon
12.05.2021 kl 22:18 8370

Får håpe staten tar skikkelig tak tidlig nok denne gangen, så Norge kanskje kan få en ny stor inntektskilde på lang sikt. Skjønte du hvorfor Equinor solgte havvind prosjektene? Måtte det store utbyggingskostnader til eller var de happy med noen milliarder i fortjeneste? Har ikke satt meg inn i det, bare virket som litt kortsiktig tankegang, hvis Equinor skal bli grønt etterhvert
undrende
13.05.2021 kl 00:25 8195

Nei, det har jeg ikke satt meg inn i.
KalleIvars
13.05.2021 kl 09:47 7913

Du er virkelig inne på et samfunnskritisk tema Frodon. I en tid hvor politikerne er redd for at arbeidsledigheten skal bite seg fast etter corona, så burde dagens regjering klare å legge bedre til rett for havvind næringen. Får vi den på plass har vi grunnlaget for å kunne eksportere grønnt hydrogen. Er så lei av å lese innlegg fra pensjonerte menn i media og på FB grupper (de minst inovative og framtidstenkende i samfunnet) utale seg så banalt som f.eks "Norge trenger ikke havvind". Når har norsk energiproduksjon handlet om Norge sitt isolerte hytte energi behov? Nei dette handler om resten av verdens sitt energi behov ( eksport ) og ekspansjonsvirksomheter som havvind, noe Norge kan i framtiden basere velferden på. Stem Arbeiderpartiet 🌹sier jeg som aldri før har semt på dem. Nå trenger vi en Jens Evensen Arbeiderparti mann /kvinne, med de samme verdier som kan bygge opp landet på nytt og som ikke er redd for å lede ann det grønne skiftet. Dagens tafatte mindretallsregjering som helst vil bruke fritiden på å spille Candy Crush burde ta seg selv kratig i nakken! Dagens Jens Evensen i Arbeiderpartiet hvor er du? Vi vil heie deg fram!
Redigert 13.05.2021 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
velkjent
13.05.2021 kl 10:04 7866

Det eneste du foreslår med innlegget ditt er at Norge skal bli enda mer "bananrepublikk" etter oljen. Leve av havvind, liksom. Nei, det som hjelper en en kraftig nedgang i lønns-og kostnadsnivået og ledighet på 20%, slik at landet kan bli attraktivt og konkurransedyktig igjen for industrireising. Ap har alttid skapt problem, eller flyttet på dem, ikke løst dem
KalleIvars
13.05.2021 kl 10:21 7819

Tenkte som deg før velkjente, men begynte så å lese meg opp på historien. https://nbl.snl.no/Jens_Evensen

Alt er ikke 100% positivt hos AP heller enig i det. Dog ser man frem til tidlig på 1990-tallet kjennetegnet den norske oljeerfaringen av bærebjelker som:

En størst mulig andel av inntektene eller «renten» fra oljen skulle tilfalle staten, og gjennom den fordeles på egalitært vis i hele det norske samfunnet.

Etablering av et statlig oljeselskap.

Etablering av en sterk nasjonal leverandørindustri.

Etablering av statlige reguleringsinstitusjoner med ansvar både for en samfunnsmessig forsvarlig ressursforvaltning og at utvinningen foregikk på en sikkerhetsmessig og miljømessig forsvarlig måte.

At en industri som ellers var kjent for sin motstand mot fagforeninger etablerte samme type samarbeid mellom arbeidsgivere, fagorganiserte og stat som preget øvrige deler av norsk arbeidsliv.

En ambisjon om at utvinnings- og investeringstempo skulle være «moderat», for at andre virksomheter ikke skulle trenges til side og ressursene vare lenge.

Karybdis
13.05.2021 kl 11:53 7760

En oppblåst offentlig sektor; et svært høyt kostnadsnivå; ja, det blir krevende. Det blir ikke enkelt å erstatte en knapphetsfaktor (olje, gass), med vind og sol som vel ikke kan sies å være akkurat det; neppe tilsvarende profitabelt. Kapital tenderer til å søke profit; her lurer jo Lysebakken og Moksnes i sivet; akkurat det høres jo ikke bra ut, iallefall ikke for privat kapital. Skal Oljefondet inn både her og overalt ellers så skjønner jeg ungdommens bekymring; frykter det blir lite tilbake til dem. Trolig hjelper det ikke så mye med MDG som vil legge det det meste eksisterende profitable heller. Jeg deler din analyse Kalle Ivars, men frykter Støre får en stri jobb; ikke sikker på at han er noen Evensen heller.
Frodon
19.05.2021 kl 18:12 7421

Mcap Cognite 13,3 milliarder og mcap Aker Horizons 14 milliarder. Jeg er fortsatt helt sikker på at Cognite ikke kommer under Aker Horizons paraplyen 😜 Men spennende å se hva slags frukter dette samarbeidet kan gi 🤩

19.5.2021
«Aker-selskapet Cognite henter 150 millioner dollar
Røkkes IT-selskap Cognite henter 150 millioner dollar hos TVC, tilsvarende 1,2 milliarder kroner. Nå prises selskapet til 1,6 milliarder dollar, tilsvarende 13,3 milliarder kroner»
Redigert 19.05.2021 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
KR
19.05.2021 kl 18:21 7394

Nå skal en vel ta denne prisingen med en klype salt. ACH hadde vel en prising tilsvarende Cognite og står nå i overkant at 5 mrd.
Frodon
19.05.2021 kl 18:29 7352

Hva mener du? Har du lest børs meldingen? Er det ingen på dette forumet som leser/skjønner børs meldinger?
Slettet bruker
19.05.2021 kl 18:37 7318

Børsmeldinger. Vi har et litt mer kritisk blikk på regnskap og tall, Frodon. Skal ikke ta alt for gitt hva selskapene melder. Mange som har brent seg på de mange opphausede Aker-noteringene i det siste.
Frodon
19.05.2021 kl 18:45 7294

Du er ikke kritisk, du driver med bevist fakta feil. Jeg la ut regnskapene til deg, du skjønte ikke noe sv det engang 😅😅😅
retur
19.05.2021 kl 18:56 7252

Tror det blir vanskelig å få akh under 25 i morra.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 19:00 7235

Klart det. Har vært vanskelig siden notering sånt sett. Hver dag satser en på ny giv. Kom igjen nå da!
bare meg
19.05.2021 kl 22:31 6996

For meg kan den stå der lenge. Får kjøpt mer for hver måned . Denne skal ikke selges før om 2-3 år. Har den ikke gått da så skal jeg ta tapet
Frodon
23.05.2021 kl 14:50 6559

"In relation to digitalisation, the Company aims to leverage the capabilities of Cognite and Aize, on the basis of arm’s length commercial principles, to enhance the value creation in its portfolio companies. Cognite provides an industrial software platform that moves digitalisation beyond the proof-of-concepts, while Aize has developed technology to put to use industrial data to plan and execute complex projects and operations. In this regard, the Company sees vast potential to capture strategic data driven insights across the portfolio and has initiated initiatives to pursue this opportunity"

"Rainpower will collaborate with industrial software company, Cognite, to develop a portfolio of applications for optimisation of operations, response time, distribution, and trading. Rainpower will also establish a concept development and engineering insight team to become a key partner for the hydropower industry, in addition to building an integrated portfolio of operations technologies for next generation dynamic power plants"

https://static1.squarespace.com/static/5f871df7bb429b52ac77d186/t/60a632df064ee75be0ce520d/1621504756046/Aker+Horizons+Prospectus.pdf
Frodon
25.06.2021 kl 12:07 5745

Her er et eksempel på hvordan Cognite kan brukes. Spent på om Cognite samarbeidet med Aker Horizons vil gi mange nye samarbeid/kontrakter ;)

«PGS: ØKER FARTØYSHASTIGHET VED BRUK AV COGNITE-LØSNING

Oslo (TDN Direkt): PGS og Cognite har systematisert data for å øke fartøyshastigheten uten å risikere seismikkinnhentingen eller fartøysintegritet.

Det fremgår av en melding fredag.

PGS bruker Industrial DataOps fra Cognite, inkludert Cognite Data Fusion, for å gi operatørene av seismikkfartøy en klar oversikt over faktorer som bestemmer fartøyets optimale hastighet, hvor løsningen for øyeblikket reduserer produksjonstid for PGS sin flåte med mer enn 15 dager, noe som utgjør mer enn 2 millioner dollar i besparelser pr år»
retur
26.06.2021 kl 22:32 5496

Tror du shortere greier å dra denne ned på 25 igjen?
Frodon
26.06.2021 kl 22:50 5455

Er det så mange shortere her? Det er noe short i AOW, men ser ubetydelig ut? Shortere er de sikreste kjøperne som finnes, så skulle ønske mange flere var short her ;)

https://ssr.finanstilsynet.no/

Problemet er kanskje mer mangel på kjøpere, som er villig til å betale langt mer enn dagens kurs? Akkurat nå ser kr 25,30-25,60 ut som en sterk støtte, akkurat som kr 27,40-27,70 ser ut som en sterk motstand. Brudd opp eller ned på en av disse punktene, vil utløse et sterkt kjøpssignal eller salgssignal på ca kr 2 den ene eller andre veien
Redigert 26.06.2021 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
retur
26.06.2021 kl 23:05 5407

Har fulgt nøye med på ordrebildet over tid og legg merke til alle småposter som har presset kurs ned. Det er mange som holder seg under 0.5 for å ikke blottlegge seg. Short kan være satt lang opp på 40 kr her.
Frodon
27.06.2021 kl 08:31 5208

Hva har salg og kjøpsposter med short å gjøre? Short er når noen låner aksjer fra en aksjonær, i et håp om kursfall, for å kjøpe tilbake aksjen på en lavere kurs. Det du beskriver er robot handel, som over 90% av handlene på Oslo Børs består av.

Du må heller følge med på topp 20 aksjonærlisten etter endringer. Eks Folketrygdfondet eide 2,24% av aksjene i AKH. Kanskje noen har en mer oppdatert oversikt, men den siste oversikten jeg har, viser at Folketrygdfondet eier 2,0% av aksjene. De har mest sannsynligvis ikke solgt en eneste aksje, men har sannsynligvis lånt ut 0,24% av aksjene til short. Den shorten kan være dekket inn allerede.

Men dette er uansett bare småtterier, helt ubetydelig. En short under 0,5% av aksjene i et selskap som AKH, påvirker ikke kursen noe som helst. Ikke engang innkjøpet til Middelfart påvirket kursen

Shorten i april med lånte aksjer fra Folketrygdfondet, ble dekket inn i mai
TraderMom
27.06.2021 kl 11:36 5038

Jeg våger meg på påstanden at AKH er perfekt posisjonert for dette. Aldri noe garantier i aksjemarkedet, naturligvis, men her er jeg optimist 😊

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/we7qz4/etterlyser-groenne-eksportgrep-fra-staten-dette-em-et-maa-vi-vaere-med-i
Frodon
27.06.2021 kl 12:28 4963

Det ser ikke ut som markedet fikk med seg dette heller. Har ikke sett en eneste diskusjon på mulighetene Aker Horizons har her 🥳

««DNB skal skaffe 1500 mrd. til det grønne skiftet. Samtidig skjerpes kravene til kundene

Trio med store ressurser

Braathen har invitert Hydro-sjefen Hilde Merete Aasheim, Aker-sjefen Øyvind Eriksen og Aftenposten for å presentere den nye strategien. Hydro og Aker er blant DNBs største kunder»

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/569pab/dnb-skal-skaffe-1500-mrd-til-det-groenne-skiftet-samtidig-skjerpes-kravene-til-kundene
velkjent
27.06.2021 kl 12:58 4889

Nå har jeg endelig solgt meg ut av Hydro og har begynt så smått med Aker, (måtte ha flere MPCC) for hvordan skal det ende med denne hysteriske "grønne" teorien?
Aker var oppe i 730 i februar, men er nå nede i 660, mens hovedindeksen har ny topp. Med oljeprisen over 70 dollar holder de grønne "nyfødte" sin "klamme" hånd over "moren" .Disse politikerne våre er en sann plage for næringslivet, der de ikke ville klart å livberge seg. Klimaendring liksom! Ingen av dem har maktet å definere hva en klimaendring er, alt er bare meningsløse ord og våre næringslivsledere henger seg på i håp om å kunne suge penger fra statskassen.
EnAksjeTil
27.06.2021 kl 17:44 4647

Man kan mene mye om klimaendringer og det grønne skiftet, men det er nok den veien det går i større eller mindre grad. Vi ser nå at flere store bilmerker peiler seg inn mot sluttdato for forbrenningsmotorer osv. Etter min mening er akh litt forut for sin tid. Jeg tror vi vil se den virkelige verdien av dette selskapet i 24/25. Bedrifter med høye utslipp vil bli uglesett og neddynget i avgifter jo mer vi nærmere vi kommer 2030. Vær tålmodig fyll på så kommer dette til å gå veldig bra. Skulle jeg valgt ut ett underselskap tror jeg hydrogen blir den store vinneren på sikt.
Redigert 27.06.2021 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
retur
27.06.2021 kl 19:38 4480

Så du mener at de lånte aksjene ikke selges. Bare kjøpes tilbake?
Slettet bruker
27.06.2021 kl 20:01 4419

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/06/27/7696093/sondagens-aksjetips-med-aker-horizons

👍🏻 Skulle lagt den ut her men har fått advarsel for deling🥴