Her følger vi FRONTLINE mot 100,- kroner!

rotweiler1
FRO 29.06.2021 kl 13:14 49507

Nye VLCC kjøp av Fredriksen, kongen av tank og ny anbefaling av Platou i dag:

Clarksons Platou Securities oppjusterer deres kursmål fra 9 til 11,5 dollar, eller 100 kroner pr aksje, samtidig som det opprettholdes en kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en analyse fra meglerhuset tirsdag.

Clarksons skriver at de oppjusterer deres eps-estimat for 2022 med 6 prosent til 1,93 dollar for å reflektere VLCC-spotrater på 40.000 dollar pr dag, ekskludert scrubberpremie på 5.000 dollar pr dag.

På denne tråden følger vi Frontline mot 100,-
Tipp gjerne når vi når kursmålet:-)

Jeg tror i løpet av August.

Slettet bruker
06.07.2021 kl 10:30 3051

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Lykke til med Kahoot og velkommen tilbake :-)
Slettet bruker
06.07.2021 kl 13:01 2864

Der var jeg tilbake i Frontline.
Det er ingen skam å snu.
Slettet bruker
06.07.2021 kl 13:12 2855

Velkommen skal du være! Du må bare ta med deg flere fra Kahoot, for vi har plass til flere oppover..
Slettet bruker
06.07.2021 kl 13:25 2879

Nei, det gjør dem nok ikke. Det mest virkningsfulle USA da kan gjøre er vel å få atomavtalen med Iran tilbake til forhandlingsbordet der denne da blir underskrevet. Mest positivt for verdensfreden så klart, men også bra for FRO. Ikke så positivt for norsk oljeindustri i første omgang kanskje, men de lever vel godt selv om oljeprisen går ned noen hakk.
Sonatrach
06.07.2021 kl 13:49 2836

Det er bedre at oljen fraktes fra Atlanterhavet til Asia enn fra Iran til Asia.
Sonatrach
06.07.2021 kl 15:04 2734

TD3C-TCE VLCC (AG-China) $/DAY -2,876.0 - VLCC synker til nye bunnivå!
Slettet bruker
06.07.2021 kl 15:37 2710

Skulle ikke forundre meg om du får rett i den spådommen..
(",)Aksjel
06.07.2021 kl 15:52 2702

Diamant fuglen, oppsummer hva du ser som positivt og i hvilken tidsperiode, nyskjerrig 😊
Slettet bruker
06.07.2021 kl 15:54 2720

Et lite utdrag av E24+ nå nettop..

«Amerikansk lettolje tilbake på 2014-nivå i kjølvannet av Opec-usikkerhet
Men analytikerne sier diskusjonene fortsetter på bakrommet, og at det plutselig kan komme et gjennombrudd.»

Vi får bare vente i spenning tenker jeg..
Slettet bruker
06.07.2021 kl 16:18 2652

ikke ta imot råd fra noen her på forumet.Ta egne valg. lykke til med investeringene.
Slettet bruker
06.07.2021 kl 21:37 2378

Får satse på at Biden har noe fristende å tilby de to partene slik at OPEC kan få begge hendene på rattet igjen. Tror ikke det bare er USA som megler for harde livet, for å få disse forhandlingene i gang igjen. Å hindre oljeprisen fra å løpe løpsk verken opp eller ned, blir viktig for å balansere verdensøkonomien etter hvert som verden nå kommer igang igjen etter pandemien. Jeg velger å tro at fornuften vinner. Kanskje får vi noen nyheter i løpet av uken, eller kanskje allerede i morgen tidlig..? Hvem vet..
rotweiler1
06.07.2021 kl 21:52 2343

Blir trolig to utfall her, begge er bra for Frontline:
Enighet om en sterkere produksjonsvekst enn tidligere annonsert slik at russere og emirater går med på en ny avtale neste år.
Eller brudd i alle forhandlinger og etterhvert full priskrig og alle hver for seg, hvilket er best case for Frontline.
Lim Gordon
07.07.2021 kl 01:01 2144

Er ekspertenes tillit til Fro’s «gjenoppstandelse» virkelig vel fundert? Husk, selv om Coronaen muligens er på vei ut, blir nok verden allikevel ikke den samme. Tror dere virkelig at vindkraft solenergi, gass og elektriske biler ikke betyr noe i verdensbildet, sammen med en kraftig flåteøkning? Men situasjonen i dag er at nærmere 20% av verdensenergien er grønn, og bruken av gass er stadig voksende. Dette, sammen med det forhold at en formidabel ordrebok, fra før pandemien, nå er levert, gjør at muligheten for feilinvestering i denne sektoren, etter min vurdering, ikke er ubetydelig. Og hvis rederne har håp i enden av snøret, kan de seile skipene lenger i dag enn noen gang tidligere. I tillegg til alt dette, er det nok fortsatt plass i byggedokker til de virkelig store skip, de konkurrerer ikke med noen. Nei, folkens se at markedet kommer, før dere kaster inn midlene deres! Risikoen for at «Big John» med sine utbytter, opsjoner, kjøp og salg, går på en blemme denne gangen, er, etter min vurdering, undervurdert.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 08:01 2029

I et langt perspektiv har du helt rett i dette, men verden vil bruke mange, mange år på å omstille seg, og i mellomtiden blir det behov for transport av olje. Tror ikke vi skal krisemaksimere dette da det grønne skiftet egentlig går litt seinere enn det verden egentlig ønsker.
Om vi liker det eller ikke, så må verdens største pengemaskin, oljen, være med på å finansiere det grønne skiftet, samt holde hjulene i gang inntil det grønne skiftet er gjennomført.
Min teori er at selskaper, som Frontline vil være ryggraden i denne sektoren i mange år fremover.
Den dagen forskere virkelig finner opp noe som revolusjonerer det grønne skiftet, da skal jeg selge alle aksjene mine i olje og gass, men vi er ikke på noen måte der i dag.
Pandemien går mot slutten og hjulene skal i gang igjen.
Lim Gordon
07.07.2021 kl 08:44 2053

Jeg er helt enig med deg, jeg synes bare det er betimelig å legge inn en advarsel når gjelder hvilken rolle Fro skal spille. Og da er det kanskje lurt å holde litt igjen på investeringen inntil det virkelig går dit "ekspertene" sier. Et hvileskjær i supramax bulk, for eksempel.
Lim Gordon
07.07.2021 kl 08:46 2105

Skal det bare være en haussetråd. eller har dere også rom for motforestillinger?
Flipper
07.07.2021 kl 08:51 2151

Lim Gordon

Men situasjonen i dag er at nærmere 20% av verdensenergien er grønn,

og

I tillegg til alt dette, er det nok fortsatt plass i byggedokker til de virkelig store skip

Dockene er fuller container og LNG skip et.

Hvor har du detet fra - rent vås
Redigert 07.07.2021 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Flipper
07.07.2021 kl 08:59 2149

Fearnley Securities: Tanker fleet outlook is ‘best in decades’

Investment bank takes bullish market view due to a small orderbook size

Fearnley Securities believes the tanker market is well positioned for an upturn, with
the fleet outlook being the “best in decades”.

It said spot earnings will recover from the current doldrums in the coming quarters

due to limited newbuilding deliveries and potentially accelerating scrapping activity.

“While there is still plenty of demand-related uncertainties in the tanker market, the

supply side is without a doubt the real icing on the cake,” analyst Peder Nicolai Jarlsby

wrote in the Oslo investment bank’s latest sector outlook.

Fearnleys figures show the tanker orderbook accounts for 8% of the existing fleet, the l

owest since the 1990s.

With just 93 VLCCs under construction and limited yard capacity until 2024, Jarlsby said

the fleet outlook is the “best in decades”, with “good visibility” for the coming three years.

“Given the massive ordering spree seen in container, yard backlogs are now largely full for

the coming years,” he added.

Fearnley Securities estimates that 21 VLCCs are due to be delivered later this year and a further

54 are scheduled for next year.

Separately, tankers with capacity totalling 77m dwt are already at or will meet the historical scrap

age by end of 2023.

“A rebalancing of the oil market will make the handicap for vintage vessels even greater, potentially

accelerating the scrapping story,” Jarlsby said.

While spot earnings have been pegged to multi-year lows for some months, he expects the market

will gradually recover in the coming months.

“We have seen rising cargo volumes in recent weeks, and we still believe we are to see stronger

earnings in the second half of the year,” he said.

“We expect stronger cargo volumes coupled with easing fleet growth, as most of this year’s deliveries

already are sailing.”

With mass vaccination programmes across the globe, Fearnleys predicts that oil demand will increase

from 94m barrels per day (bpd) in April to 99.3m bpd in the fourth quarter.

“Stronger oil demand expectations should translate into higher oil production growth, which is the key

driver of tanker demand, and by extension earnings,” Jarlsby said.

Fearnleys expects daily VLCC earnings to improve from $24,800 in 2021 to $60,000 next year, before

easing back to $30,000 in 2023.

“While there is still [Covid-related] uncertainty around the timing of the recovery, we see improving rates

through the second half of 2021 and into an expected strong 2022,” Jarlsby added.(Copyright)
rotweiler1
07.07.2021 kl 09:56 5730

Fastlåste forhandlinger øker sannsynligheten for at flere Opec medlemmer begynner å øke produksjonen hver for seg. Det kan etterhvert ende i en full priskrig.
Det er derfor oljeprisen faller og ikke stiger. I utgangspunktet skal jo prisen stige dersom de ikke øker produksjonen mer enn det de hittil har avtalt.
Redigert 07.07.2021 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
07.07.2021 kl 10:13 5788

Når det jeg skriver blir kalt for vås, forstår jeg at jeg har en virkelig tung meningsmotstander. Da er det viktig å holde hodet klart og ikke la det fylles av meningsløst sludder. Faktum er at de fleste av disse «ekspertene» har rett i svært mye, men dette er kompliserte ting, med mange usikre parametere. Og da er det lett å ta munnen for full. Når de fleste f.eks. skriver at «alle» verksteder er fullt opptatt med å bygge containerskip og gasskip, så er det en grov overdrivelse. «Alle» verksteder kan ikke bygge gasskip, de mangler simpelthen kunnskapen, som det tar tid, og koster penger, å erverve. Når det gjelder containerskip er det bare et lite mindretall som tilhører superklassen, rundt 18000 TEU, som kan bli aktuelle for VLCC og Capesize-verkstedene. Det har alltid vært en høy grad av spesialisering når det gjelder byggeverksteder, og jeg tviler på at mange av dem vil bygge mindre containerskip. De vil forstette med det de gjør, idag, å bygge VLCC’er og Capesizere, bare sette ned tempoet. For det er nok mange redere som har anmodet om forsinket levering.
I øyeblikket er Supramax-raten ca USD 32.000/d, Capesize ca USD 27.000 og VLCC ca USD 30.000, det forteller sitt. Da er det kanskje lurt å avvente situasjonen, eventuelt plassere midlene andre steder i påvente av avklaring. Før pandemien erindrer du, kanskje, at Russland og Saudi gikk sammen om å presse USA ut av «thight» oil business’en. Det lyktes ikke, de er i full gang igjen. Derfor er det svært tvilsomt at oljeprisen vil holde seg høy lenge, hvilket er bra for oljetransporten, men USA’s eksport gjør handelsveiene kortere. Vel, dette er bare en velment advarsel om ikke å kaste seg på karusellen for tidlig, lykke til!
Sonatrach
07.07.2021 kl 17:02 5747

TD3C-TCE VLCC (AG-China) $/DAY -2,829.0 - VLCC / Langt igjen til recovery!
Slettet bruker
07.07.2021 kl 17:41 5726

Begrepet «langt» er et relativt begrep. Noen vil si at «kort» også ville vært et relativt begrep. Jeg er enig i begge disse påstandene ;-)
Redigert 07.07.2021 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
rotweiler1
08.07.2021 kl 00:05 5502

Hvorfor faller oljeprisen når etterspørselen øker kraftig? Jo fordi oljemarkedet begynner å prise inn ett sammenbrudd i Opec-forhandlingene som vil bety frislipp av produksjon og alle hver for seg blant medlemslandene.
I en slikt scenario vil Frontline være vinneren og derfor betyr det svært lite for kursen hva ratene er akkurat nå.
Slettet bruker
08.07.2021 kl 00:18 5493

Helt riktig. Vi så vel en liten forsmak på dette i dag. Synes Frontline var sterk på en dag der nærmest alt annet gikk nedover. Kan tenkes at de som selger seg ned i oljeservice, nå kjøper seg opp i tanksektoren. Det kan bli riktig så greit fremover, tror jeg..
Flipper
08.07.2021 kl 11:27 5321

Lim Gordon

'' bygge VLCC’er og Capesizere ''

Burde tatt med disse tørrlast skipstyper + VLCC'er.

Det er veldig mange verksted som
har bestilling ''+ ' av disse også pga. ikke minst Eco og Scrubber krav.

Hoder fremdeles å hevde at ordre bøkene er fulle.

Hilsen Flipper pensjonert skipsmegler
Redigert 08.07.2021 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
rotweiler1
08.07.2021 kl 11:34 5361

Svak Frontline i dag gir muligheter for å akkumulere aksjer. Det minste tegn til liv fra Opec kan sette fyr på aksjen så regn med at det blir volatilt fremover...
Flipper
08.07.2021 kl 15:11 5241

Rotweller1

Enig

Hvorvidt '' avtale '' OPEC+ eller ei, blir det mye mer olje å frakte. , pga. hva du så riktig sier;
hver for seg; eller total løsning. Begge alternativer vil innbære mer olje som skal fraktes.

U.S. er vdr. tonnmil, men det innebærer også export fra Statene, som igjen bidrar til
ballast leg tilbake til Midle East, som '' subsierer '' ballast leg.

US. rafenrier er geared for Heavy Dirty Oil, som de importerte fra hovedsaklig fra Venezuela.

U.S. oil fra Gulfen er Sour Sweetn Ikke foretrukket av US rafenerier....

Når mer kontroll av Corona og fler vaksinert vil forbruk og olje lagre minskes betraklig, og
kjøresesongen i Uniten ta seg opp betraklig.

Notabene
Skriver mye fel fordi jeg har en lam lillefinger og halv ringfinger so er lamme.... I hine dager
skrev jeg 200 tegn i minuttet, nå skriver jeg med en finger...
Redigert 08.07.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2021 kl 16:02 5229

Ser ikke en eneste skrivefeil.. : -) Veldig verdifullt med innspill fra noen som kjenner bransjen fra innsiden. Vi venter på mer!
Flipper
08.07.2021 kl 16:08 5231

Large Blast Rocks Ship at Jebel Ali Port in Dubai
There are reports of a large explosion and fire at the Jebel Ali Port in Dubai.

The government reports the fire started in a container onboard a ship docked at the port.

“A Dubai Civil Defense team is working to put out the blaze,” Dubai’s Media Office said in a tweet confirming the accident.

Photos and video posted online reportedly show the initial explosion and some of the aftermath:

Link with Tweeds

https://gcaptain.com/large-blast-rocks-ship-at-jebel-ali-port-in-dubai/?subscriber=true&goal=0_f50174ef03-0f5bcaa091-170161717&mc_cid=0f5bcaa091&mc_eid=1d917b53fa
Sonatrach
08.07.2021 kl 17:11 5167

TD3C-TCE VLCC (AG-China) $/DAY -3,287.0 - VLCC
Slettet bruker
08.07.2021 kl 20:33 5044

Det minker på oljelagrene. Russland er inne og megler for å få partene i Opec+ tilbake til forhandlingsbordet.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/07/08/7703113/oljeprisen-stiger-etter-nye-lagertall-fra-usa
Slettet bruker
08.07.2021 kl 22:36 4925

Var vel i utgangspunktet Saudi-Arabia og Russland som var i mot å øke produksjonen. At Russland nå er den som tar initiativ til å få partene tilbake i forhandlinger må vel bety at de er redd for at det skal bli bonanza og ville tilstander med påfølgende full produksjon og derved full priskrig. Skiferoljeproduksjonen m.m. i USA er slik jeg forstår det bundet av fastpris på 50 dollar fatet ut året, noe som betyr at USA ikke har noen oppside av at prisen ligger over 50 dollar. Da har vii USA og Russland som to motpoler der de har motstridende interesser, som vanlig.

Noen som har noen innspill til dette? Blir jo bare synsing dette inntil noe håndfast foreligger, men det er jo litt morro å spekulere litt..:-)
Garmis
08.07.2021 kl 22:38 4928

Som Spettet sier, jeg solgte litt for tidlig. Men jeg solgte med solid gevinst;-)
Gleder meg til inngang igjen, når er for tidlig å si.
Slettet bruker
08.07.2021 kl 22:55 4908

Umulig å vite om det ene eller andre er lurt. Tok en sjangs på å laste opp mer rett før stengetid i dag, men vi får se hva tiden bringer. Jeg er nok litt mer trofast i en aksje enn det spettet er, hehe..
Garmis
08.07.2021 kl 23:01 4907

Enig med du, det meste er et sjanse spill. Men det er ofte smart å følge intuisjonen man danner seg og være iskald når det stormer, lykke til KongA
Slettet bruker
08.07.2021 kl 23:03 4900

Takk det samme Garmis!