PEN: Oljeaksjen med størst potensiale
Starter nå tråd etter GF vedtak fra Polion:
PEN
Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.
Hvorfor?
1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)
2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.
7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.
8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
PEN
Aksjen med stort potensiale både inntektsmessig og kursmessig.
I følge Carnegi analysesjef i FA 30.6.21:
Oljeaksjen på OSE med størst potensiale.
Hvorfor?
1:Selskapet kobler snart to nye produksjonsbrønner til Adolo.
( økt produksjon= økt overskudd)
2. Selskapets produserende brønner i Ekvatorial Guinea øker produksjonen fremover fordi 3 nye produksjonsbrønner skal gi økt produksjon.
3. Selskapet skal innen kort tid ( i Q3)starte på en explorationbrønn i Gabon ( Hibiscus north)
4. Selskapet skal før årets slutt delta i en meget spennende exploration brønn i Sørafrika. Dersom funn vil aksjekursen stige markant.
5. Selskapets ledelse har programfestet et betydelig utbytte fra 2023 begrunnet i meget stort overskudd.
6. En tilleggsbonus til alle aksjonærer:Selskapet har solgt en lisens i Nigeri ( Aje) til Pnor for 10 millioner USD. Denne summen skal omgjøres til Pnor aksjer og deles ut til aksjonærene. Når? Ingen vet.
7. Ps. Som Fluefiskeren påpeker: Det er planlagt en lovende boring i Tunisia , som forventes å gi et brtydrlig tillegg til oljevolumet produsert i Tunisia. Her har det vært langvarige utsettelser. Men selskapet holder fast på planene.
8: Vi som følger med vet at selskapets guiding er realistisk. Vi som vet hva teoretisk “ best case” kan bli, vi kan ikke skrive på strengen hva dette kan utvikles til.
Redigert 30.06.2021 kl 20:39
Du må logge inn for å svare
bmw5
07.12.2021 kl 15:20
2924
Ja, kanskje det, hadde vert det beste for Pen. Pen hadde antagelig tjent stort på det. Man bør jo ikke leke butikk heller.
bmw5
07.12.2021 kl 15:02
2944
Fluefiskeren! Tja, kan være så, men når salget ikke er godkjent med en underskrift er det Pen som fremdeles eier Aje og har bestemmelse rett. Pen (Hamilton) burde nå sakt tydelig i fra om salget som enda ikke etter over to år er formalisert. Dette salget virker litt underlig.
Fluefiskeren
07.12.2021 kl 14:48
2956
Det har tatt fryktelig lang tid ja, men hadde det bare vært denne salgs/kjøpsavtalen hadde den nok vært ferdig. Petronor skal imidlertid også danne et eget selskap sammen med operatøren Yinka som skal drive fremdriften på gassproduksjonen de skal starte opp etterhvert. Det er nok det som tar ekstra tid.
Så lenge dollarkursen stiger mot NOK så får vi jo mer i utbytte, men det hadde vært greit å krysse det av nå.
Så lenge dollarkursen stiger mot NOK så får vi jo mer i utbytte, men det hadde vært greit å krysse det av nå.
Fluefiskeren
07.12.2021 kl 14:42
2922
Jeg har observert det. Er med på lista over disse assets som Petrobras skal selge. Trodde jeg nevnte det for deg på en BWE tråd. Linket til samlet liste. Nei. Det er helt uaktuelt at PEN kjøper tilbake selvom gassprisene er veldig høye. Det har sikkert vært betydelig decline også i alle disse årene.
Ser jeg linket til den 2. desember på BWE-tråden.
https://www.bnamericas.com/en/analysis/spotlight-petrobras-offshore-divestments
Ser jeg linket til den 2. desember på BWE-tråden.
https://www.bnamericas.com/en/analysis/spotlight-petrobras-offshore-divestments
bmw5
07.12.2021 kl 14:06
2962
Det er noe underlig med hele Pen sitt Aje salget til Petronor Hva er det som gjør at signeringen tar flere år når både Pen og Petronor bedyrer at alt er i orden. Nigerias oljeminister er ingen novise i oljesammenheng.
gunnarius
07.12.2021 kl 13:05
3023
Fluefiskeren, Petrobras (operatør) selger sin 35% eierandel i Manati. Mon tro PEN kjøper og fortsetter på Manati?
Nei, tror det ikke. Men litt snodig at ved den tid PEN egentlig har gjort opp for Manati, kommer gassandelen til Petrobras for salg.
https://brazilenergyinsight.com/2021/10/04/petrobras-resumes-production-at-the-manati-field/
.
Nei, tror det ikke. Men litt snodig at ved den tid PEN egentlig har gjort opp for Manati, kommer gassandelen til Petrobras for salg.
https://brazilenergyinsight.com/2021/10/04/petrobras-resumes-production-at-the-manati-field/
.
Fluefiskeren
07.12.2021 kl 12:43
3040
Og oljeprisen blir ikke akkurat lavere dersom Halliburton får rett:
« Halliburton says the world is entering a period of oil scarcity
DENVER, Dec 6 (Reuters) - Oilfield services firm Halliburton (HAL.N) on Monday said the world was headed for a period of oil scarcity following years of underinvestment in fossil fuel development.«
https://www.reuters.com/business/energy/halliburton-says-world-is-entering-period-oil-scarcity-2021-12-06/
« Halliburton says the world is entering a period of oil scarcity
DENVER, Dec 6 (Reuters) - Oilfield services firm Halliburton (HAL.N) on Monday said the world was headed for a period of oil scarcity following years of underinvestment in fossil fuel development.«
https://www.reuters.com/business/energy/halliburton-says-world-is-entering-period-oil-scarcity-2021-12-06/
Fluefiskeren
07.12.2021 kl 12:36
3051
Brent på 75 USD pr. fat. Da har den plutselig tatt igjen en god del av fallet. Tror det skyldes omikron mutasjonen som flere nå tror ikke blir den store katastrofen likevel, men tvert om kan være selve løsningen.
JUICEitUP
07.12.2021 kl 11:22
3145
Det er nok hver sin tur. I går gikk både DNO og BWE som jeg sammenlikner PEN med betydelig bedre enn PEN. I dag er det motsatt.
Lavt volum, men ikke umulig at noen som akkumulerte i går har en plan om større eierandel på disse lave nivåene. Tror det legges merke til at megler anslagene (nesten over hele fjøla) ligger inne med en oppside på 80 til 100%. Så er jeg enig med FF i at man kan mene mye og mangt om disse vurderingene, men i sum over tid tror jeg de har en viss betydning.
Lavt volum, men ikke umulig at noen som akkumulerte i går har en plan om større eierandel på disse lave nivåene. Tror det legges merke til at megler anslagene (nesten over hele fjøla) ligger inne med en oppside på 80 til 100%. Så er jeg enig med FF i at man kan mene mye og mangt om disse vurderingene, men i sum over tid tror jeg de har en viss betydning.
512tr
07.12.2021 kl 09:05
3359
Tror de har vært short hele tiden, bare ligget under 0,5% eller fordelt shorten på 2 kontoer (ulik aktører).
Aksjen har jo gått ned fra +25 til +19, mulig de viser seg fram nå for å fremkalle en ”berges det som berges kan” reaksjon hos aksjonærene.
PEN aksjonærene har hatt stort papirtap fra 25 til 19, så det kan være en grunn til at de nå viser seg frem.
Disse ”kjeltringene” er proffer og vet hvordan aksjonærenes psykologi forandres ved kursfall.
Aksjen har jo gått ned fra +25 til +19, mulig de viser seg fram nå for å fremkalle en ”berges det som berges kan” reaksjon hos aksjonærene.
PEN aksjonærene har hatt stort papirtap fra 25 til 19, så det kan være en grunn til at de nå viser seg frem.
Disse ”kjeltringene” er proffer og vet hvordan aksjonærenes psykologi forandres ved kursfall.
solb
07.12.2021 kl 08:42
3399
Slett ikke rett frem for Voleon heller antakelig? Kommer det gode meldinger taper de stort på plyndre-virksomheten sin.
"Panoro Energy - history
Summary for all available positions (NOK):
Voleon Capital Management Lp lost -2.10 million (full history)
Worldquant Llc earned 0.64 million (full history)
Total sum: 1.46 million NOK lost in 31 positions"
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Panoro%20Energy&land=norway
"Panoro Energy - history
Summary for all available positions (NOK):
Voleon Capital Management Lp lost -2.10 million (full history)
Worldquant Llc earned 0.64 million (full history)
Total sum: 1.46 million NOK lost in 31 positions"
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Panoro%20Energy&land=norway
40something
07.12.2021 kl 08:26
3434
Den store handelen igår 15:35 på ca 3 milj kr. Noen tanker om det var for å kjøpe seg inn for oppgang eller kjøpe flere aksjer for å short?
Det kan jo ikke være et kryss da det var mange poster.
Det kan jo ikke være et kryss da det var mange poster.
Redigert 07.12.2021 kl 08:27
40something
06.12.2021 kl 20:57
3629
Jeg skjønner ikke helt hvordan det vises hvordan brent nest month og front month kan være kun, 0,12 og 0,37 økning idag. Begge startet på litt under og litt over 71usd. Nå er de 73,06 og 73,44. Det tilsvarer en høyere prosentuell økning. Uansett så er brent opp over 5%. Det kan jo ikke bli neglisjert, eller?
Redigert 06.12.2021 kl 21:01
40something
06.12.2021 kl 20:08
3660
Tja. Da må flere reelle investorer enn voleon kjøpe. Ellers vil voleon avvente første timens kjøp der kursen går opp, for deretter begynne nedsalget. Hvis ikke flere kjøpere da strømmer til så vil de som kjøper I første timen begynne å selge igjen, hvilket blir selvforsterkende. Hvis man ser på historikken så prøver ikke voleon a ta kamp om kursretning mens volum er høy. Men heller avvente til volum blir lav. Da setter de inn sine algoer. Kjipt, Ikke sant!
Trond.heim
06.12.2021 kl 20:01
3598
Brent 72,69 USD og opp 4.02% i skrivende stund. Det nok grunn til å tro at oljeprisen blir den enkeltfaktor som vil påvirke aksjekursen best.
Utviklingen i Oljeprisen, noe Fluefiskeren har understreket i mange år, er umulig å spå. Vi vet at den svinger, og når den svinger opp kan vi glede oss.
Utviklingen i Oljeprisen, noe Fluefiskeren har understreket i mange år, er umulig å spå. Vi vet at den svinger, og når den svinger opp kan vi glede oss.
cinet
06.12.2021 kl 19:53
3622
En overraskende nyhet, som KAN få konsekvenser på vestlige investeringer i EG ( kan slå begge veier) Kina planlegger atlanterhavsbase i EG. Noe selvfølgelig Biden & co er sterkt i mot.
40something
06.12.2021 kl 18:14
3706
Takknemlighet er ikke noe som de som opererer på børs er fornøyd med. Nå ser det ut til at uansett hvor mye Pen tjener, så er det vanskelig for markedet a bruke andre parametere enn brent. Hvis det er eneste målestokk så sliter vi. Nordamerika ser ut til å bruke mindre olje enn vanlig grunnet varmere klima. Da drukner ev inntjening av lifting for Pen i at brent ev star på stede hvil.
Trond.heim
06.12.2021 kl 16:53
3756
Topp 20 eier 53.7% av aksjene i PEN, ved siste oppdatering var dette en økning på ca 400 000 aksjer. I det lange løp blir det gradvis redusert mengde tilgjengelige « frie aksjer»
Jeg tenker at dette kan legge grunnlag for raskere stigning når ting snur . Vi har lett for å glemme at det ikke er veldig langt tilbake da vi var glade for at oljeprisen var over 70 USD. I tillegg vil en oljepris på ca 70 usd, gi betydelige inntekter i Q4
Jeg tenker at dette kan legge grunnlag for raskere stigning når ting snur . Vi har lett for å glemme at det ikke er veldig langt tilbake da vi var glade for at oljeprisen var over 70 USD. I tillegg vil en oljepris på ca 70 usd, gi betydelige inntekter i Q4
40something
06.12.2021 kl 16:15
3813
Ja. Det slår ut begge veier at vi har en stabil gruppe som majoritetseier, men det betyr også at de ikke er med å bidrar at kursen ikke kan manipuleres ned
bmw5
06.12.2021 kl 16:10
3808
Det er trist, men foreløpig er det voleon som styrer kursen på pen aksjen.
upsidedown
06.12.2021 kl 15:43
2209
40something skrev Ja pen følger brent ned, men ikke opp
Short i aksjen. VOLEON passerte grensen på 0,5 fredag.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010564701
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010564701
Redigert 06.12.2021 kl 15:45
40something
06.12.2021 kl 15:41
2216
Mange som kastet kortene nå 15:30 da ikke Pen ble med opp dagens brent. Litt trist å se at aksjeeiere ikke litrekkes papiret. Nesten bare nedsalg idag og siste halvannen uke
40something
06.12.2021 kl 12:00
2415
Brent var på 68,89 den 1 Des. Pen er ikke langt unna nivåene i månedsskiftet. Det som plager meg mest er volumet i handelen.
Redigert 06.12.2021 kl 12:01
bmw5
06.12.2021 kl 11:27
2416
Tradere og algoene følger oljeprisen slavisk og det vil de gjøre til vi får noen positive nyheter. Svenskene har startet opp sitt oljekraftverk og flere vil antagelig følge etter.
40something
06.12.2021 kl 09:50
2465
Man kan alltid mistenke shortaktiviteter når pen går mot oljeprisen. Artikeln i FA i fredags ser ikke ut til å heve lysten å kjøpe PEN. BWE ser ut til å få nystart nå med bra volum. Jeg vil gjerne håpe på at 19 tallet i Pen skal være kort affære på vei opp.
Fluefiskeren
05.12.2021 kl 23:01
2665
Jeg begynner å bli optimistisk. Enda er det ingen som har dødd av omikronmutasjonen. Det vil jo være veldig bra hvis en enda mer smittsom variant fortrenger delta samtidig som den er mildere.
For tidlig å konkludere, men det ser litt lovende ut synes jeg. Uansett må vaksineringen fortsette. Det er høy sannsynlighet for at det ikke er siste mutasjon av betydning.
For tidlig å konkludere, men det ser litt lovende ut synes jeg. Uansett må vaksineringen fortsette. Det er høy sannsynlighet for at det ikke er siste mutasjon av betydning.
upsidedown
05.12.2021 kl 14:23
2871
Saudi går til frontalangrep på oljeskeptikere.
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/12/05/7784748/saudi-arabia-skrur-opp-prisen
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/12/05/7784748/saudi-arabia-skrur-opp-prisen
Trond.heim
03.12.2021 kl 20:22
3375
Oljeprisen svinger som en jo-jo. Som Arctic analytikeren påpekte: oljepris og dollarkurs er så bra at selskapets kurs er lav, og oppsiden er stor.
Fluefiskeren
03.12.2021 kl 10:28
3600
Kanskje var det like godt det ikke ble boring i Sør-Afrika i år likevel. Kunne blitt vanskelig og med mye forsinkelser.
« Afrikanere føler seg dårlig behandlet etter omikron-oppdagelsen. Det er lett å forstå. Når åpenhet straffes med utestengelse.»
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KzlppE/afrika-paa-utsiden
« Afrikanere føler seg dårlig behandlet etter omikron-oppdagelsen. Det er lett å forstå. Når åpenhet straffes med utestengelse.»
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KzlppE/afrika-paa-utsiden
upsidedown
02.12.2021 kl 18:59
3899
Ser bra ut nå. Nervekrigen rundt olja er trolig parkert for ei stund og fokus vil flytte seg mot de som har vekstpotensiale på kort og mellomlang sikt. Og i dette selskapet er PEN, BWE og PNOR absolutt å regne med.
Q4 vil gi flere svar, men i sum ser det lovende ut for alle tre per nå.
Q4 vil gi flere svar, men i sum ser det lovende ut for alle tre per nå.
40something
02.12.2021 kl 18:53
3912
Nei, og det synes jeg synd om BWE. Jeg sitter selv med et papir tap i Pen l, men det er vel risikoen og ikke vite retningen på børs. Det føles som at 19 er en bunnlinje som ikke noen vil overgi, så forhåpentligvis så vil dette ta seg opp etterhvert. Rish, hvis han ikke har sovnet på perrongen....
Det nå være en poen a spå kursene, og bestemme seg for når det er på tide å gå ombord.
Det nå være en poen a spå kursene, og bestemme seg for når det er på tide å gå ombord.
Fluefiskeren
02.12.2021 kl 18:01
3971
Noen ganger er børsen logisk. Det er når den er enig med meg😊😃
Det er logisk at BWE og PEN har hatt en litt tyngre periode sammenlignet med en del andre oljeselskaper etter Q3. Det er også logisk at BWE er den av de to som har falt mest siden de kun har produksjon fra Dussafu. Har egentlig PEN noen gang vært nærmere BWE i nominell verdi enn nå?
Det er logisk at BWE og PEN har hatt en litt tyngre periode sammenlignet med en del andre oljeselskaper etter Q3. Det er også logisk at BWE er den av de to som har falt mest siden de kun har produksjon fra Dussafu. Har egentlig PEN noen gang vært nærmere BWE i nominell verdi enn nå?
Fluefiskeren
02.12.2021 kl 17:45
3994
Egentlig ganske bra dag. Bare en forsiktig stigning riktignok, men var det noen oljeselskaper som gikk bedre? Det var det nok, men ingen av de jeg holder et øye med. Litt typisk synes jeg at oljeprisen stiger etter lukk av Børsen.
upsidedown
02.12.2021 kl 16:14
4102
La oss håpe på det beste og at alt har gått på skinner. Siste lifting planlagt like før jul hvis jeg husker rett.
Fluefiskeren
02.12.2021 kl 15:58
4137
Den har jo vært temmelig høy både i oktober og mesteparten av november. En av de to liftings var vel tatt allerede ved q3 - presentasjonen? Hvis det var oktober så fikk vi jo en kjempepris.