Startkurs Vow Green Metals AS

Bjørn2020
VOW 01.07.2021 kl 10:23 69655

Om en måned blir VGM oppført. I følge mine første beregninger vil startkursen til NOK 4,3 ref:

https://newsweb.oslobors.no/message/529782

"Vow has also decided to implement a share capital increase in Vow Green Metals of NOK 150 mill, meaning that Vow will maintain an ownership interest in Vow
Green Metals of approximately 30.5% when the Demerger becomes effective"

markedsverdi: 491 mill (150 mill/0,305).
antall aksjer: 164,427 mill
aksjekursen: 491/164,427 = NOK 2,98

Dette er mine raske beregninger. Hva tror du folkens?
Lavere jo bedre ettersom det har mer opp-potensial
Redigert 12.07.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
oivindl
06.07.2021 kl 20:37 4104

"Jeg tror nesten ikke det er sant "oyvindl" og "pingvinen" og "hammers"!"

Fint om du kan la vær å putte meg i kategori med de to du nevner. Jeg har kun stilt kritiske spørsmål til påstander og teorier de har publisert.
Nå har begge de to, samt GL, argumentert mot ting jeg angivelig skal ha skrevet. Problemet er at de driver med tildels grov feilsitering vedrørende mine innlegg. Selvfølgelig fullstendig uakseptabelt, men jeg skal ikke plage noen med eksempler.

Forøvrig har jeg kritisert Hammers for det samme du gjør, bare litt mer direkte og litt mer konkret.
Slettet bruker
06.07.2021 kl 20:44 4093

Dere klarer ikke slutte nei.
Jaja, hva tenker dere om VGM? Skal dere selge aksjene eller beholde dem i lang tid uten noe spekulasjon?
nolast
06.07.2021 kl 21:42 3985

Jeg skal ikke prøve på noen kortsiktige gevinster. Gjorde det i Aker Sol "splitten" i fjor. Var kjempefornøyd med gevinsten men hadde jeg vært tålmodig så hadde jeg nesten doblet pengene pr dags dato. Husk at Follum først er oppe å går tidlig høst 2022. Samtidig så er jeg helt sikkert på at det kommer mange triggere i løpet av året. Kan fort bli løpende etter! Spennende blir det uansett.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 00:15 3763

Gikk du glipp av ACC fra 3 til 24? Fra aug20 til jan21?
Eller Aow fra 1,5 til 12 i samme periode?
Redigert 07.07.2021 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
pingvinen
07.07.2021 kl 00:16 3766

Stakkars deg - du som er bare snill og grei og flink, så er det slemme folk som angriper deg hele tiden.

Det er faktisk i de aller fleste fall du som klarer å vri en diskusjon fra å dreie seg om aksjen til å dreie seg om personer. Du sier det jo selv at du ikke mener noe selv og at du bare er ute etter å korrigere kommafeil hos alle andre.

Stakkars deg "tildels grov feilsitering" - ja, det viktigste er jo at alt er ordrett hele tiden.

Jeg er faktisk fortsatt interessert i din psykiske helse - du kan jo ikke ha det godt med deg selv.

Kan du vise meg ett eksempel på at noen finner noe positivt i denne drittslengingen det blir mellom oss hele tiden? Hvis det ikke er noen som støtter måten du holder på - er det da du som har rett eller alle andre som har feil? Sagt på en annen måte - er det du som bør justere deg, eller er det alle andre som skal tilpasse seg hva du mener? Unnskyld - du mener jo ikke noe, du bare fastsetter standarder.

Som jeg har sagt flere ganger før - jeg kan garantere at jeg ikke skal starte et personangrep, men jeg kan også garantere at jeg ikke finner meg i at du holder på på denne måten. Hver gang du begynner å skli ut med personangrep kommer jeg til å blande meg oppi, Vi vet begge hvor det ender - tråden blir ødelagt - som jeg har sagt før - tilslutt er folk så lei av både deg og meg, at vi sitter der uten publikum,, og det er også en måte for meg å oppnå det jeg ønsker - få slutt på denne evindelige flisespikkingen, korrigeringen og trakasseringen.

For ordens skyld - dersom oivindl klarer det, så må du og jeg også klare det, Hammers.

Redigert 07.07.2021 kl 00:17 Du må logge inn for å svare
pingvinen
07.07.2021 kl 00:44 3716

Selv så kommer jeg helt sikkert ikke til å selge med det samme, men på ett eller annet punkt vil det jo være av interesse å ta hele eller deler av gevinst. Si jeg selger alle aksjene jeg har i VGM, så har jeg jo fortsatt en eksponering mot VGM siden VOW sitter med 30,5% av aksjene.

I det lange løp vil vi sitte med flere selskaper - det kan være at det er en god ide å selge unna litt for også å kunne putte penger inn i noen andre sektorer. Det jeg føler meg rimelig sikker på er at så lenge historien om nye spin-off lever, så kommer jeg ikke til å selge meg ut av VOW. Jeg kommer til å beholde disse bare for å kunne fortsette å motta aksjer fra nye spin-off.

Hva man gjør med VGM avhenger jo av den videre utviklingen man ser der. Prises den som en vekstaksje, og man ser at utviklingen er noe i nærheten av den som blir skissert av Badin, så er det vanskelig å forstå at den ikke skal ha en mcap på mange ganger de 500 den er priset til ved fisjonen innen kort tid. Hvor mye baller har man til å sitte dersom man har 5x pengene? Jeg har ikke vært flink nok til å beholde vinnerne tidligere - jeg kan jo bare håpe at jeg har lært nå :-) Innerst inne er jeg nok en trader også, så kanskje jeg kommer til å forsøke å trade noe i VGM - det igjen avhenger jo av volumet i aksjen - uansett - spennende blir det :-)
oivindl
07.07.2021 kl 07:14 3603

"Det er faktisk i de aller fleste fall du som klarer å vri en diskusjon fra å dreie seg om aksjen til å dreie seg om personer."

Det finner du ikke et eneste eksempel på.

"Stakkars deg "tildels grov feilsitering" - ja, det viktigste er jo at alt er ordrett hele tiden."

Det har ikke noe med stakkars meg å gjøre, det er bare fullstendig uakseptabelt å tillegge meg sitater som ikke stemmer, for så å bruke de i diskusjonen. Det burde være enkelt å forstå. Det er ikke slik man diskuterer.
Record
07.07.2021 kl 07:22 3594

NO0011037483 VOW GREEN METALS AS 13.07.2021 1 gammel aksje gir 1 ny aksje, EX dato den 12 .

Ikke lenge til det da ☺️
Mackook
07.07.2021 kl 07:29 3582

Skjønner dere att dette begynner og bli passe idiotisk for oss andre ?

oivindI , pingvinen , Hammers

SLUTT
theblueone
07.07.2021 kl 07:46 3567

Enig Mackook; dette er tredje gang jeg ber disse to såkalte " debattanter" om å slutte å bry oss her på forumet med endeløse slåsskamper, ispedd litt Hammers.
Hva dere mener om hverandre er så til de grader uinterssant for oss seriøse; lag heller et eget tema som kan kalles: "Meningsløst sludder ved oyvindl og Pingvinen"
theblueone
07.07.2021 kl 08:13 3465

Den ligger på Euronext VPS
oivindl
07.07.2021 kl 08:52 3355

Tilbake til det som var topic her.

I utgangspunktet spiller det ingen rolle for aksjonærene hvor stor andel VOW har i det nye selskapet eller hva de "betaler"
Alle aksjonærer opprettholder uansett sin eierandel i begge selskaper. I denne sammenhengen spiller det heller ingen rolle hvor mye av kapitalen som flyttes til VGM.

At VOW ønsker en andel på drøyt 30%, tror jeg er av strategiske årsaker.
Etter min mening har Bjørn2020 et godt poeng her:
"Hele poenget mitt er at hvis de lanserer aksje til lavere pris, vil det være bra for VOW ettersom prisen ikke vil falle, mens prisen på VGM vil doble veldig raskt."

Sammenhengen mellom kursen i VOW og VGM vil sannsynligvis være større i starten. Lav utgangspris på VGM, vil kunne kompenseres av en raskere stigning, uten for stort fall i VOW.

Men en høy startpris i VGM vil kanskje gi en bedre total på kort sikt, altså summen av VOW og VGM.
oivindl
07.07.2021 kl 08:54 3340

"dette er tredje gang jeg ber disse to såkalte " debattanter" om å slutte å bry oss her på forumet med endeløse slåsskamper,"

Det var vel kanskje to ganger for mye😊
upsidedown
07.07.2021 kl 09:06 3320

Det som forundrer meg er at de legger seg tett under budplikten på 33,33 og ikke i stedet sikrer seg minoritetskontroll nå. Hva er strategien bak en slik beslutning.
Record
07.07.2021 kl 09:13 3332

De har vel rimelig kontroll ?
Det som gleder meg er potensialet i også VGM, ser på nyhetene at nå skal selv seismikk selskap satset på "pellets" til å erstatte kull i stålverksindustrien , det begynner kanskje å åpne noen øyner for hva som kan utføres i miljøets interesse allerede , ikke bar satse på en potensiell lagring av carbon i havbunnen .
Tror dette blir bra etterhvert, noen myndighets grep om ikke kaste alt av kapital til Hydrogen og carbon lagring , heller benytte de mulighetene som er å virkelig gir uttelling for invisterinegene .
upsidedown
07.07.2021 kl 09:21 3311

Skattemessig vil aksjene bli behandlet som utbytte om Skatteetaten ikke har endret politikk siden Aker Solutions skilte ut ACC og AOW. Trolig derfor introkurs vil bli holdt så lav som mulig. Eventuell verdistigning skattes ikke før salg.
Nikco12
07.07.2021 kl 09:42 4833

Dette kan være at de ønsker at andre store aksjonærer kan få tilgang til større aksje poster. Mye gratis PR om noen av de store gutta kjøper aksjer i VGM. (Dette er bare en teori) :D
Record
07.07.2021 kl 09:57 4861

Voyalitet, ingen er interesert i en børsnotert aksje som ikke omsettes ? Kan like gjærne visualisere verdiene via ett PE fond .
Bjørn2020
07.07.2021 kl 10:08 4831

Vennligst hold deg til det aktuelle punkt. Vi er her for å dele positiviteten. Ingen personlige egoer som det gjør vondt.
X-dato er satt etter lukking av første dato, noe som betyr at bare ca. 50 mill aksjer vil bli handlet 12. juli. Alle VOW-aksjer blir registrert 13. juli. Dette betyr at prisen naturlig stiger 12. juli, og da vil den falle litt neste dag.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 10:14 4801

Blir naturligvis bra dette hvis selskapet gjør de de rette valgene . De har 'opinionen' og myndighetene på sin side
Hvis inntjeningen kan stå i stil med vyene er det verd å gå inn i VOW på nytt, og som sagt så gjort ;)
Aksjonærliste i dag: Total number owned by top 20 88,262,608 100% 77.25%
oivindl
07.07.2021 kl 11:28 4692

Det er jo interessant, men virker rimelig at de da setter inngangskursen til det de betrakter som åpningskurs, og at den verdien da beskattes som utbytte.
Karbon
07.07.2021 kl 11:40 4661

Skatteloven har regler for skattefrie fisjonen og fusjoner. Skattefrie fisjoner kan gjennomføres når verken overdragende eller overtakende selskap er hjemmehørende i lavskatteland utenfor EØS.

Fra fisjonsplanen har jeg sakset følgende:

" Skattemessige virkninger 2.3 Tax effects
Fisjonen får skattemessig virkning i Norge fra
Ikrafttredelsestidspunktet, jf. skatteloven § 11-
10 (3). Fisjonen gjennomføres med skattemessig
kontinuitet i tråd med skattelovens
bestemmelser, ved at skatteposisjoner knyttet til
de overførte eiendeler, rettigheter og forpliktelser
videreføres av VGM. I samsvar med skatteloven
§ 11-8 (1) fordeles både nominell aksjekapital og
skattemessig innbetalt kapital i samme forhold
som nettoverdiene i Selskapet.

I og med at dette skal behandles som en skattefri fisjon, skal ikke "utdelingen" beskattes som utbytte. Dersom du ikke selger VGM-aksjene, utløses verken gevinst eller utbyttebeskatning, slik jeg leser det.
Redigert 07.07.2021 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2021 kl 11:54 4620

Nei er det mulig, den skal jo ned til 20 kr i følge deg. Du kan jo ikke kjøpe aksjen 50% dyrere.

Nei bare kødder, velkommen skal du være ;)
Redigert 07.07.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
upsidedown
07.07.2021 kl 11:55 4607

Aker Solutions er også norsk. Ble skattet på aksjene jeg fikk i AOW Og ACC. Det var en større diskusjon rundt dette, men Skatteetaten holdt fast på at det var å anse som utbytte. Verdiene i AKSO tilknyttet Wind og Carbon ble vederlagsfritt overdratt til aksjonærene og dermed ble verdien i AKSO redusert. Så vi får se den videre utvikling. Bare hyggelig om vi ikke blir skattet nå hvis det finnes omveier til målet.

Mitt tips er å holde litt krutt klart da det kan bli gode kjøp like etter lanseringen på børs.
upsidedown
07.07.2021 kl 11:57 4607

Det er denne formen for innlegg som er totalt unødvendig…
Karbon
07.07.2021 kl 12:03 4571

Upsidedown:
Dersom man velger å realisere VGM-aksjene på et eller annet tidspunkt i 2021, så spiller det ingen rolle om tildelingen behandles som utbytte eller ikke, ettersom ev beskatning av tildelingen vil redusere gevinsten ved senere realisasjon tilsvarende (pga høyere inngangsverdi ved realisasjonen).

Dersom jeg ikke selger en eneste VGM-aksje i 2021, så vil jeg overfor Skatteetaten vise til reglene om skattefri fisjon, og ikke akseptere noen utbyttebeskatning for tildelingen i 2021.
upsidedown
07.07.2021 kl 12:03 4564

Det forutsetter en emisjon, betydelige kjøp over børs vil føre til et hinsides prispress i VGM siden topp 20 kontrollerer en vesentlig del av selskapet.
upsidedown
07.07.2021 kl 12:11 4537

Jeg realiserte ingen aksjer i ACC og Wind i 2020. Jeg doblet potten i begge da «alle» ville selge i all hast. Men skatt ble det på verdien av aksjene da de ble tatt på børs. Hvis noe annet skjer i forbindelse med VGM har det bred interesse.
pingvinen
07.07.2021 kl 13:21 4018

I det lange løp er dette et null-sumspill. Dersom de regner dette som utbytte, så blir den verdien de beregner utbyttet til inngangsverdien våre i VGM - den dagen vi selger kommer dette til fradrag. Dersom de regner det som en skattefri fisjon, så blir hele salgskursen skattepliktig den dagen vi selger. Selvfølgelig er det bedre å kunne vente med å betale skatten men den enorme forskjellen er det ikke.
pingvinen
07.07.2021 kl 13:24 4006

Jeg er enig med deg, med en liten korreksjon. Det må være lov til å ha avvikende oppfatning så lenge dette diskuteres på en fornuftig måte. Dersom man skal være programforpliktet til å være positiv, så er det ikke lenger et diskusjonsforum - da er det et sted for hyllest og blind beundring - ikke bra :-)
Sundancer
07.07.2021 kl 13:26 4003

Tviler på at denne personen har endret mening. Han/hun har baiiset for å få billigst mulig inngang. Slike personer er det verste jeg vet.
pingvinen
07.07.2021 kl 13:30 3984

Det hadde jo vært rimelig ulogisk å kjøpe deg opp til budplikt - de eier pr i dag 100% - hva er poenget i å kjøre en prosess for å få det på børs, for så å utløse budplikt og kjøpe det av børs igjen?

Når det gjelder kontrollen. Badin & CO har 58% tror jeg det er i VOW (gidder ikke å sjekke det eksakte tallet, men det er rundt der). Disse 58% kommer til å gi ca 40% i VGM. Legg disse 40% direkte eierskap pluss de 30,5% VOW eier som da også er kontrollert av Badim & Co, så sitter ledelsen med kontroll over ca 70% av VGM.
Lynvingen
07.07.2021 kl 13:45 3956

La oss nu alle bare tjene penger. :-)
upsidedown
07.07.2021 kl 14:36 3850

De ville ikke fått budplikt om de beholdt 33,34 prosent fra start. Nå er de i imidlertid i den posisjonen at om VOW ønsker negativ kontroll så utløser de budplikt, derfor jeg finner prosenten noe forunderlig.
oivindl
07.07.2021 kl 14:50 3808

Kan jo være at de øvrige store eierne ikke ønsket å gi VOW negativ kontroll?
Kalle 1
07.07.2021 kl 15:33 3721

Står vel 1207 i den andre meldingen?
Rett nok står det"senest 0609" i denne mld.
Den som har lever får se..
Nikco12
07.07.2021 kl 15:43 3701

Det er nok en skrive feil fra finansavisen. Husk at det er en avis hvor skribentene kan skrive feil ;)
anca
07.07.2021 kl 15:52 3658

Står også i børsmeldinga senest 6 sept.
https://newsweb.oslobors.no/message/537679

Men Badin sa senest i dag i podcast av de ville komme til uka..
Redigert 07.07.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
pingvinen
07.07.2021 kl 16:04 3629

Det jeg tenker er at Badin&co har veldig god kontroll med den sitsen de har nå også.

Utover det, så er det svært mange problemstillinger og teorier man kan spekulere over som jeg ikke tenker så mye på. Mitt hovedmantra når det gjelder de ulike disposisjoner de gjør er at så lenge de og jeg sitter i samme båt, så må jeg velge å stole på at de gjør det som er best for oss alle.

Saken stiller seg svært annerledes så snart de hadde begynt å gjort butikk-i-butikken eller begynt å belønne seg selv med urimelig store bonuser osv (selvfølgelig - lønn skal de ha, og lønn kan fort inkludere bonuser, men det må henge på greip).

Har jeg tro på at de passer på meg også? Har jeg tro på at de har teknologi som holder mål? Har jeg tro på markedene de opererer innenfor? Har jeg tro på at de har gjennomføringskraft? Har jeg tro på at de har god teft og forståelse når det kommer til business? Dette er de viktigste jeg stiller meg selv generelt når det gjelder aksjer.

Når det gjelder VOW spesifikt så er vi vel alle enige om at det generelle markedet blir enormt. Videre tror jeg det er enighet om at det blir mange selskaper som kommer til å tjene store penger her og vokse enormt, men det er ennå flere selskaper som kommer til å feile og forsvinne - spørsmålet blir da bare om man tror VOW er ett av de selskapene som kommer til å lykkes, eller om man tror VOW er ett av de selskapene som kommer til å feile? Ergo blir spørsmålene rundt teknologien og ledelsens gjennomføringskraft veldig viktige.
pingvinen
07.07.2021 kl 17:22 3504

Jeg leser dette bare som at "dersom dere ikke er ferdige innen 6. september, så gjelder ikke godkjennelsen lenger". Dersom avgjørelsen var tatt den 6. juii, så er det i såfall en 2 mnd frist. Tror dere ikke dette er bare en standardformulering som står? "tilbudet er gyldig til......"
upsidedown
07.07.2021 kl 17:31 3474

Vel min oppfatning er at man alltid skal planlegge med stormer som kan komme i fremtiden når det er smul sjø, og jeg ser ikke noen problemstillinger rundt at VOW satt med negativ kontroll uten å være avhengig av enkeltpersoner som gjør egne valg utenfor styrets rekkevidde. Vi får bare være enig om å være uenig på dette punktet, da jeg i svært liten grad bedriver avgudsdyrkelse av enkeltpersoner.

6. september er et krav børsen har satt som siste frist. Det er ingen grunn til å tro at ledelsen venter til siste frist når alle formelle ting er på plass.
Redigert 07.07.2021 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
upsidedown
07.07.2021 kl 17:42 3447

Det er en mulighet, men siden det er samme personene som må støtte opp om VGM så skuta har styrefart synes jeg det blir enda mer uforståelig.
Hammers
07.07.2021 kl 18:59 3331

Badin fortalte under dagens presentasjon av VGM at løpsskoene var tatt på.
Til samme tid sitter det her en gjeng og skriver SVADA om VGM i innlegg etter innlegg.

Det er den gjengen som aldri kom seg ut av startblokkene siden de ustanselig diskuterte hvilken vei de skulle løpe - og NÅR starten gikk.
Og har de FORTSATT ikke fått fart på pedalene - ja, så diskuterer de vel fortsatt.

VOW får 30,5% av aksjene i VGM som kompensasjon for de verdiene VGM tar med seg ved fisjonen.
Primært de 150 mill VOW stiller som arbeidskapital - (i tillegg til de 81 mill som Enova har bidratt med = 231 mill).

De 150 mill er etter mine beregninger ca 45,5 mill aksjer. Disse kommer i tillegg til de drøyt 114 mill aksjene som nå deles ut til VOW-eierne.
Den nye totalen blir da ca 149 mill aksjer i VGM.

Ledelsen sitter med kontroll på mer enn 53% av aksjene i VOW og får sitt rettmessige antall ved fisjonen.
Dette utgjør ca 61.000.000 aksjer.
Her snakker man om FULL KONTROLL så det holder (ca 71%) når man totalt sitter på 106,5 mill av de 149 mill som blir i VGM.

Noen snakker SVADA om børsnoteringen - hvis jeg skjønner tullet riktig.
Den kommer TIDLIG neste uke. Mest trolig mandag - kanskje tirsdag.
Det er det ikke VOW som bestemmer men EURONEXT GROWTH.

Det var alt.
Bare å ta på seg løpsskoene for dere og - og begynn å se litt framover!
"Vi andre" er allerede forbi den åsen dere i så fall skimter LANGT i det fjerne.

Hilsen Hammers.......med forbehold om evt snags mtp den aksjefordelingen jeg skisserer.
Kan ikke skjønne hva det skulle være, men "who knows"? I hovedtrekk bør den være korrekt.
Redigert 07.07.2021 kl 20:23 Du må logge inn for å svare