SHELF Drilling _ NYTT Kursmål = 40 kroner
SHELF er verdsatt til vel 600 millioner kroner
Med sine 30 rigger vet alle at det er helt feil kurs
EN rigg er mye mer verdt enn børskursen
Det er i ferd med å bli et godt marked for boring igjen
NB: Legger inn NYTT kursmål på 40 kroner innen 2023, som ikke er veldig lenge til :-)
KJØP !
40 kroner
Med sine 30 rigger vet alle at det er helt feil kurs
EN rigg er mye mer verdt enn børskursen
Det er i ferd med å bli et godt marked for boring igjen
NB: Legger inn NYTT kursmål på 40 kroner innen 2023, som ikke er veldig lenge til :-)
KJØP !
40 kroner
Redigert 27.05.2022 kl 09:22
Du må logge inn for å svare
Mikkol
26.09.2021 kl 21:58
6936
Vet man ikke skal blande følelser og aksjer, men sitter med en følelse av at vi snart letter her!✈ Tallene taler FOR oss og oppgangen er uunngåelig. Ikke spørsmål, om, men NÅR!!🤟
cold
25.09.2021 kl 03:27
7414
Herlig historikk, Russian Oil !
SPGSCI vs SP500 Ratio = historisk pris-illustrasjon av råvarer mot aksjemarkedet.
Under 4 = råvarer underpriset. Over 4 = råvarer overpriset.
Nåværende situasjon = 0,1!! ;))
God helg.
SPGSCI vs SP500 Ratio = historisk pris-illustrasjon av råvarer mot aksjemarkedet.
Under 4 = råvarer underpriset. Over 4 = råvarer overpriset.
Nåværende situasjon = 0,1!! ;))
God helg.
Dynamitten
24.09.2021 kl 20:47
7598
Tennker mykkje likt med deg her
Trur generellt at mange råvarer vil oppleva stor verdi auke i periodar
I fjord på desse tider var det mange som ytra om at oljealderen var forbi
Oljeforbruket kom alldri til å nå gamle høyder blei det ytra
Allerede nå er me tilbake der me var før kinaviruset slo til
Grunnen til at rigg og tannk ratene ikkje har teke av enndå er at olje prisen er så høg at store olje konsumenntar har valgt å trekke av lagera sine i påvennte av lågare prisar
Denne vinteren vil garantert gje oss all time high produksjon og forbruk
Eg har alldri opplevd eit sikkrare bett på kva som kjem
Trur generellt at mange råvarer vil oppleva stor verdi auke i periodar
I fjord på desse tider var det mange som ytra om at oljealderen var forbi
Oljeforbruket kom alldri til å nå gamle høyder blei det ytra
Allerede nå er me tilbake der me var før kinaviruset slo til
Grunnen til at rigg og tannk ratene ikkje har teke av enndå er at olje prisen er så høg at store olje konsumenntar har valgt å trekke av lagera sine i påvennte av lågare prisar
Denne vinteren vil garantert gje oss all time high produksjon og forbruk
Eg har alldri opplevd eit sikkrare bett på kva som kjem
Stokk Dum
24.09.2021 kl 19:28
7628
Er amerikanerene i posisjon til å ta markedsandeler, det virker ikke slik i det korte bildet.
De var oppe i (domestic) 11,5 mill fat før Ida, og forrige uke var de tilbake til 10,6 mill fat.
mvh
De var oppe i (domestic) 11,5 mill fat før Ida, og forrige uke var de tilbake til 10,6 mill fat.
mvh
Redigert 24.09.2021 kl 23:52
cold
24.09.2021 kl 18:39
7690
Enig med deg, men må huske på at fortsatt er det slik at pandemien har stor effekt på oljeprisen. Leste nylig om Tysklands innenriksminister som mente vi må belage oss på at covid vil prege oss iaff. frem til våren 22.
Ser man på tallene for den globale økonomiske veksten over de neste årene er det ikke vanskelig å forstå at etterspørselen vil nå nye høyder.
I den forbindelse bør ingen tvile på at Opec+ vil øke sin produksjon i takt med økt etterspørsel, og kartellet kan nok leve utmerket godt med en oljepris på 80 dollar, eller til og med under dette. Ser man alt dette i konteksten av den energi-krisen vi er i starten av er det ikke vanskelig å se for seg at olje - og gassproduksjon er særdeles attraktivt nå. De tjener svært mye penger. I lys av den voldsomme underinvesteringen vi har sett i olje - og gassindustrien over de siste 7 - 8 årene er det ikke vanskelig å se for seg at etterspørselen etter rigger kommer til å ta sats. Tomrommet eller gapet (etter rig-operasjoner) må fylles dersom produsentene ønsker å opprettholde sine markedsandeler. Iaff. i min verden er det ingen tvil om at etterspørselen etter rigger vil stige bratt i tiden fremover.
Ser man på tallene for den globale økonomiske veksten over de neste årene er det ikke vanskelig å forstå at etterspørselen vil nå nye høyder.
I den forbindelse bør ingen tvile på at Opec+ vil øke sin produksjon i takt med økt etterspørsel, og kartellet kan nok leve utmerket godt med en oljepris på 80 dollar, eller til og med under dette. Ser man alt dette i konteksten av den energi-krisen vi er i starten av er det ikke vanskelig å se for seg at olje - og gassproduksjon er særdeles attraktivt nå. De tjener svært mye penger. I lys av den voldsomme underinvesteringen vi har sett i olje - og gassindustrien over de siste 7 - 8 årene er det ikke vanskelig å se for seg at etterspørselen etter rigger kommer til å ta sats. Tomrommet eller gapet (etter rig-operasjoner) må fylles dersom produsentene ønsker å opprettholde sine markedsandeler. Iaff. i min verden er det ingen tvil om at etterspørselen etter rigger vil stige bratt i tiden fremover.
Redigert 25.09.2021 kl 19:08
Dynamitten
24.09.2021 kl 18:19
7729
Om opec + blir litt irritert på at amerikaneren tar markedsandeler vil det ta no time å pøse meir olje ut i markedet
100 dollar vil sjokkere meg om dei ønsker
Det er rikelegt produksjonskapasitet til å drukne markedet med olje per dags dato
Det er nok dette som gjer at dei store gutta ikkje kjøper opp heile Shelf
100 dollar vil sjokkere meg om dei ønsker
Det er rikelegt produksjonskapasitet til å drukne markedet med olje per dags dato
Det er nok dette som gjer at dei store gutta ikkje kjøper opp heile Shelf
RussianOil
24.09.2021 kl 17:43
7744
Markedsgåten;
-
Aksjer
Obligasjoner
+
Råvarer
Metaller
Eiendom
1970-1980
Commodity, Metals, Demographic takeover I, US Household Expansion, Massive Inflation
1980-1987
Stock Frenzy, Growth
1987-1991
Commodity, Metals
1993-2000
Stock Frenzy, Growth, Tech
2001-2008
Commodity, Metals, US Household Expansion
2009-2022
2022/23-2028/32
Commodity, Metals, Demographic Takeover II, US Household Expansion, Massive Inflation
•Renter + potensielt lang-uptrend. Lang-uptrend ikke sett siden forrige Demographic takeover 1970-1980. 10YR US Bond 40 år downtrend brutt 2019, COVID kontring 2020, trend brutt x2 2021.
•Innkommende større demografisk gruppe. - «Millennials». Demopgrahic takeover II.
• Høy inflasjon.
•2,5 millioner household deficit US 2018. 3,8 million household deficit US 2020. 5,5 millioner household deficit US 2021. Rekord økning. Innkommende ekspansjonsfase.
•Record 2.1 million households built 2+2 consecutive years US, 1970-1980 Demographic Takeover I, Household Expansion
•Record 2.1 million households built 3 consecutive years US, 2000-2008 US Household Expansion. Over-supply. No Demopgrahic takeover.
•Sustaining this decades demand, with 5.4 million deficit 2021 calculated = 2.1 million households built for 10 consecutive years towards 2030+. Crushing past records, oversupply risk - high.
Under 4 = råvarer underpriset.
Over 4 = råvarer overpriset.
$SPGSCI vs $SP500 =
Median siste 50 år: 4,1
Bottom 1970: 1
Bottom 1987: 3 - Market Bubble
Bottom 2000: 1 - Market Bubble
Bottom 2021: 0,1- Market Bubble
Understreker 0,1
Top 1974: 7,5 - OPEC
Top 1990: 9 - Gulf
Top 2008: 8 - GFC
Top 2026/32: ?
0,1 to bottom 2000 IT bubble = 10x
0,1 to median (50 yrs) = 40x
0,1 to peak past 3 cycles (50yrs) = 80x
Decliner SP500 50% ned, har råvarer tilsvarende 5x, 20x eller 40x for alignment.
Lavest råvare pris I historien.
Renten er hvor nøkkelen ligger. Kortsiktig er uunngåelig, som er bra, men en langsiktig på 8-10+ betyr Big Bang. Støttet opp av inflasjon, gjeldsvekst ut av proporsjoner, større demografisk gruppe som ikke er sett siden "Baby Boomers", US Household Expansion, Gold vs Monetary Base, og 40 års historiske down-trend som er i en rente syklus, som nå er brutt. Blir dette en realitet, tror jeg ikke folk flest forstår omfanget som skal omrokeres mot Råvarer og Metaller. Der leverage i råvarer, vil bli høyt.
Og i et slikt scenario, vil man virkelig se, hvordan inflasjon manifesterer seg i råvarer og metaller.
Compresser man Gold mot råvarer når den redegjør for monetary base, som tidligere sykluser, får du summer på råvarer der du mest sannsynlig ville mistet tillit til din kalkulator, eller din egen tilregnelighet.
Gull har ikke redegjort for de siste 40 års monetary base, der sist store redegjørelse var 1970-1980. Sett bort i fra mini bumpen 2000-2008.
Men først, skal nok markedet si Hei til Bjørnen.
God helg.
-
Aksjer
Obligasjoner
+
Råvarer
Metaller
Eiendom
1970-1980
Commodity, Metals, Demographic takeover I, US Household Expansion, Massive Inflation
1980-1987
Stock Frenzy, Growth
1987-1991
Commodity, Metals
1993-2000
2001-2008
Commodity, Metals, US Household Expansion
2009-2022
2022/23-2028/32
Commodity, Metals, Demographic Takeover II, US Household Expansion, Massive Inflation
•Renter + potensielt lang-uptrend. Lang-uptrend ikke sett siden forrige Demographic takeover 1970-1980. 10YR US Bond 40 år downtrend brutt 2019, COVID kontring 2020, trend brutt x2 2021.
•Innkommende større demografisk gruppe. - «Millennials». Demopgrahic takeover II.
• Høy inflasjon.
•2,5 millioner household deficit US 2018. 3,8 million household deficit US 2020. 5,5 millioner household deficit US 2021. Rekord økning. Innkommende ekspansjonsfase.
•Record 2.1 million households built 2+2 consecutive years US, 1970-1980 Demographic Takeover I, Household Expansion
•Record 2.1 million households built 3 consecutive years US, 2000-2008 US Household Expansion. Over-supply. No Demopgrahic takeover.
•Sustaining this decades demand, with 5.4 million deficit 2021 calculated = 2.1 million households built for 10 consecutive years towards 2030+. Crushing past records, oversupply risk - high.
Under 4 = råvarer underpriset.
Over 4 = råvarer overpriset.
$SPGSCI vs $SP500 =
Median siste 50 år: 4,1
Bottom 1970: 1
Bottom 1987: 3 - Market Bubble
Bottom 2000: 1 - Market Bubble
Bottom 2021: 0,1- Market Bubble
Understreker 0,1
Top 1974: 7,5 - OPEC
Top 1990: 9 - Gulf
Top 2008: 8 - GFC
Top 2026/32: ?
0,1 to bottom 2000 IT bubble = 10x
0,1 to median (50 yrs) = 40x
0,1 to peak past 3 cycles (50yrs) = 80x
Decliner SP500 50% ned, har råvarer tilsvarende 5x, 20x eller 40x for alignment.
Lavest råvare pris I historien.
Renten er hvor nøkkelen ligger. Kortsiktig er uunngåelig, som er bra, men en langsiktig på 8-10+ betyr Big Bang. Støttet opp av inflasjon, gjeldsvekst ut av proporsjoner, større demografisk gruppe som ikke er sett siden "Baby Boomers", US Household Expansion, Gold vs Monetary Base, og 40 års historiske down-trend som er i en rente syklus, som nå er brutt. Blir dette en realitet, tror jeg ikke folk flest forstår omfanget som skal omrokeres mot Råvarer og Metaller. Der leverage i råvarer, vil bli høyt.
Og i et slikt scenario, vil man virkelig se, hvordan inflasjon manifesterer seg i råvarer og metaller.
Compresser man Gold mot råvarer når den redegjør for monetary base, som tidligere sykluser, får du summer på råvarer der du mest sannsynlig ville mistet tillit til din kalkulator, eller din egen tilregnelighet.
Gull har ikke redegjort for de siste 40 års monetary base, der sist store redegjørelse var 1970-1980. Sett bort i fra mini bumpen 2000-2008.
Men først, skal nok markedet si Hei til Bjørnen.
God helg.
cold
24.09.2021 kl 17:30
7759
Det er vanskelig å se en oljepris under 100 USD om vi ser noen mnd. frem i tid.
Gassprisene ligger allerede godt over 100 USD om vi regner gass om til olje-ekvivalenter.
Sitter godt i både Shelf, Borr, Rig, Valaris og NOL og tenker at denne sektoren, som for øvrig er totalt utbombet, har en meget lys fremtid.
Her er det bare å sitte rolig i båten i minst 2 - 4 år. Det er ekstreme underinvesteringer i boring gjennom 7 - 8 år som vil dra sektoren opp til gamle høyder.
Gassprisene ligger allerede godt over 100 USD om vi regner gass om til olje-ekvivalenter.
Sitter godt i både Shelf, Borr, Rig, Valaris og NOL og tenker at denne sektoren, som for øvrig er totalt utbombet, har en meget lys fremtid.
Her er det bare å sitte rolig i båten i minst 2 - 4 år. Det er ekstreme underinvesteringer i boring gjennom 7 - 8 år som vil dra sektoren opp til gamle høyder.
Redigert 24.09.2021 kl 17:32
danmark1
24.09.2021 kl 16:46
7803
Det bliver interessant at se, hvor olieservice aktier ender, når olieefterspørgslen tiltager og man samtidig skal bruge selskaberne til den grønne omstilling. Seismik og rigge kommer til at spille en betydelig rolle her.
Ja Citius nå gjorde du meg meget optimistisk 4 kroner = 1 rigg. Jeg kan ikke tro at den ligger i dette kursområdet, helt avsindig.
4 x 30 = 120 kroner :)
Fra spøk til alvor denne bør jo minst 4 dobles på kort tid uansett. da er hver rigg gitt en verdi på 75 øre(20 kroner). Så ja du har et poeng.
4 x 30 = 120 kroner :)
Fra spøk til alvor denne bør jo minst 4 dobles på kort tid uansett. da er hver rigg gitt en verdi på 75 øre(20 kroner). Så ja du har et poeng.
Redigert 24.09.2021 kl 15:01
citius
24.09.2021 kl 14:19
7891
En aksje som kommer fra 70 kroner og analysert til over 100
"plutselig" havner på 4-5 kroner....jada, alt har forandret seg
MEN med sine 30 rigger er de verdsatt til prisen av 1
Siphlonurus
24.09.2021 kl 14:13
7842
Den ser veldig potent ut også teknisk hvis den etablerer seg over ca 4,50. Bryter i så fall opp gjennom en svakt synkende trendkanal helt siden toppen i mars.
Tror posten på 4,60 som har ligget der i lang tid blir tatt ut i løpet av dagen.
Tror posten på 4,60 som har ligget der i lang tid blir tatt ut i løpet av dagen.
Ratta
24.09.2021 kl 14:03
7818
Det var bare meg som måtte spisse porteføljen litt, skal ikke mye til å løfte denne.
citius
24.09.2021 kl 13:36
7691
Det er faktisk ganske rart at sååååå få har skjønt at det fyres på alle sylindrene
SHELF skal mye opp og jeg gleder meg :-))
https://www.dn.no/makrookonomi/olje-og-gass/fornybar-energi/makrookonomi/sparebank-1-sr-bank-aldri-sett-lignende-optimisme-blant-olje-og-gassbedriftene/2-1-1072917
En vanlig småsparer har nå sjansen til å komme seg inn billig og sitte i 2 år og få god avkastning.
Merkelig at ikke flere ser dette. Oljeprisen vil øke og selvsagt inntekter til SHLF. Får gåsehud når jeg tenker på inntjening ved feks. 80 dollar fatet :)
Shlf henger alvorlig etter, men tror at dette vil ordne seg. Gleder meg allerede til q3 som legges frem om 2 mnd.
Merkelig at ikke flere ser dette. Oljeprisen vil øke og selvsagt inntekter til SHLF. Får gåsehud når jeg tenker på inntjening ved feks. 80 dollar fatet :)
Shlf henger alvorlig etter, men tror at dette vil ordne seg. Gleder meg allerede til q3 som legges frem om 2 mnd.
Redigert 24.09.2021 kl 12:00
Mikkol
24.09.2021 kl 10:58
7760
Jeff Currie spår oljepris på 90 dollar fatet. Med den dekningen Shelf har på sin flåte og med disse prisene må jo etter hvert pengene renne inn. Kan ikke skjønne annet, om ikke selskapet holder noe informasjon hemmelig, noe jeg ikke tror. Enig i at NÅR kursen først løper her så kan den løpe litt løpsk er min spådom. Vi har sett det før i andre selskaper (ref. Seadrill). Forskjellen her er at fear pris på shelf er langt høyere enn dagens nivåer og vil trolig ikke falle ned igjen som mange andre selskaper gjør etter et maraton. Håper vi snart får fyr på lunta så vi kan få oss en velfortjent luftetur vi også!
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/09/24/7742096/ser-oljeprisen-over-80-dollar
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/09/24/7742096/ser-oljeprisen-over-80-dollar
Redigert 24.09.2021 kl 10:59
Siphlonurus
24.09.2021 kl 10:39
7782
Begge mine 2 andre riggfavoritter er inne på vinnerlista. Mangler bare Shelf nå som jeg har både mest av og mest tro på. Det blir mer fokus på hele bransjen framover og en mer riktig prising med tanke på det som etter hvert må komme. Utrolig at Shelf lagger såpass etter enda en kontrakt nå nylig, men det er bare et tidsspørsmål før det kommer et rykk også her. Typisk UUU-aksje, men når den først får fokus så kan den gå lengre enn de fleste og når den omsider tar av så er det lite motstand oppover.
citius
24.09.2021 kl 08:28
7837
Oljen passerer 77,50 USD
https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/09/24/7742014/brent-oljen-til-sitt-hoyeste-pa-tre-ar?internal_source=sistenytt
Solide underinvesteringer siden 2014 og heftig vekst i etterspørselen
Bare en ting som duger dette 10-året
Borre Borre Borre
Det kommer og med børsens billigste riggselskap med 30 rigger, skal denne gå flere 100 %
Solide muligheter :-))
Er helt enig med deg, men ser at muligens kan investorene gå til borr enn shlf fordi at meglerne analyserer den og Trøim er sjef.
Altså kun på grunn av navnet. Har bare noen få borr. 95 % shlf og 5 % borr, men vurderer å kjøpe noen få til i borr.
SHLF er helt klart det beste valget, men underanalysert, upopulær og glemt. Så kan ta tid før den våkner innser jeg, mye lengre enn jeg først antok.
Aldri følt meg så trygg på en investering som i shlf, vil nok ikke tape penger, men om ikke markedet ser potensialet så blir det ikke så mye oppgang heller. Håper virkelig de starter et lite tilbakekjøp etter nyttår. Det har de penger nok til nå som tidene forbedrer seg så enormt.Jeg regner også med at vi får to nye kontrakter meldt innen jul. Håper shlf begynner å signalisere et lite utbytte da ville folk våknet. Nok med 1 cent for min del :)
Altså kun på grunn av navnet. Har bare noen få borr. 95 % shlf og 5 % borr, men vurderer å kjøpe noen få til i borr.
SHLF er helt klart det beste valget, men underanalysert, upopulær og glemt. Så kan ta tid før den våkner innser jeg, mye lengre enn jeg først antok.
Aldri følt meg så trygg på en investering som i shlf, vil nok ikke tape penger, men om ikke markedet ser potensialet så blir det ikke så mye oppgang heller. Håper virkelig de starter et lite tilbakekjøp etter nyttår. Det har de penger nok til nå som tidene forbedrer seg så enormt.Jeg regner også med at vi får to nye kontrakter meldt innen jul. Håper shlf begynner å signalisere et lite utbytte da ville folk våknet. Nok med 1 cent for min del :)
Redigert 23.09.2021 kl 11:06
danmark1
23.09.2021 kl 10:53
8085
Jeg mener potentialet i SHLF er større end i Borr. Shlf er tæt på fuld belægning og kursen er faldet urimeligt langt ned.
Jguiden
23.09.2021 kl 10:34
8085
Helt enig i det du skriver. Spennende tider som Borr og Shlf aksjonær. Er mer fart i borr, men shlf er også en svært god investering på mellomlang sikt. 2022 kan bli veldig spennende. Her gjelder det å ha is i magen og ikke ta gevinst for tidlig når disse aksjene først rører på seg. Tror mange aksjonærer har vært litt avventende til shlf i og med at de har hatt så mange rigger av og på oppdrag i disse kvartaler. Jeg visste at q2 kom til å skuffe, og q3 er nok ikke helt der vi ønsker at den skal være, men guiding mot q4 og ut 2022 bør være helt fantastisk. Jeg skal handle mer shlf før nyttår.
DOJ
23.09.2021 kl 10:24
8064
Investorene er uvanlig trege med å prise inn forbedring i olje- og gassektoren. Gassprisene var skyhøye allerede i sommer, men OKEA og Equinor løftet seg omtrent ikke før "after the fact."
Tidligere (når offshore og olje og gass var stuerent) kjøpte investorene riggaksjer på forventning om rateoppgang - og gjerne 6 mnd før ratene faktisk begynte å bevege seg oppover.
Det er naturlig etter så mange svake år og ESG-fokus at investorene har "hard to believe." Men, fremover kommer det så mye "proof" på sterkt marked at kursene vil eksplodere. Jeg tør derfor ikke selge/trade Borr og Shelf lenger. Det kan komme meldinger som flytter kursen 20-50% på en dag. Ganske behagelig situasjon som investor. Null bekymring for nedsiden og vet at good news kommer.
Tror kanskje Borr vil stikke før Shelf. Trøim er god i bullmarked. Kommer nok både kontrakter og store dealer der fremover.
Tidligere (når offshore og olje og gass var stuerent) kjøpte investorene riggaksjer på forventning om rateoppgang - og gjerne 6 mnd før ratene faktisk begynte å bevege seg oppover.
Det er naturlig etter så mange svake år og ESG-fokus at investorene har "hard to believe." Men, fremover kommer det så mye "proof" på sterkt marked at kursene vil eksplodere. Jeg tør derfor ikke selge/trade Borr og Shelf lenger. Det kan komme meldinger som flytter kursen 20-50% på en dag. Ganske behagelig situasjon som investor. Null bekymring for nedsiden og vet at good news kommer.
Tror kanskje Borr vil stikke før Shelf. Trøim er god i bullmarked. Kommer nok både kontrakter og store dealer der fremover.
danmark1
23.09.2021 kl 10:00
8086
Efter Q3 vil al tvivl være borte omkring fremtiden for indtjeningen. Hvornår investorerne for alvor slår til, må tiden vise, men jeg tror det kommer meget snart og meget stærkt.
DOJ
23.09.2021 kl 09:47
8076
Det er ekstremt god risk/reward i både Borr og Shelf. Det er nesten utenkelig med dårlige nyheter nå som momentet i underliggende marked er så sterkt. Det vil komme nye kontrakter på løpende bånd fremover og både Borr og Shelf blir trolig utsolgt i løpet av de neste 6-12 mnd, hvis ikke før.
I tillegg må man forvente flere asset kjøp/salg til høyere priser. Lurer på hvordan markedet reagerer om f.eks. Borr plutselig selger et par av nybyggene til midtøsten-aktører for byggekost?
Både Borr og Shelf har 3-doblingspotensial fram mot januar 2022.
I tillegg må man forvente flere asset kjøp/salg til høyere priser. Lurer på hvordan markedet reagerer om f.eks. Borr plutselig selger et par av nybyggene til midtøsten-aktører for byggekost?
Både Borr og Shelf har 3-doblingspotensial fram mot januar 2022.
Du må dessverre vente helt til tallene vises i rapporter. Det holder ikke med trolig gode resultater, jeg tror folk må se det med egne øyne da først stiger den.Enig helt utrolig kurs og laber interesse ved så høy kontraktsdekning som de har nå. Trolig kun 2 rigger uten kontrakt, hinsides prising!
Vi vet også at ratene de nå får er bedre enn på ett år.
Et annet moment er at denne aksjen ikke er med i analyser fra meglerhorene. Dermed glemt og bortgjemt.
OSE opp 1,75 % SHLF ned 2,10 %. Det er bare slik det er.
Vi vet også at ratene de nå får er bedre enn på ett år.
Et annet moment er at denne aksjen ikke er med i analyser fra meglerhorene. Dermed glemt og bortgjemt.
OSE opp 1,75 % SHLF ned 2,10 %. Det er bare slik det er.
Redigert 22.09.2021 kl 13:39
Mikkol
22.09.2021 kl 12:39
8289
Ser man på kursutviklingen til Shelf, så har det vært en eneste lang ørkenvandring helt siden 14.april 2020, da kursen stod i 4,11. Jeg lurer på hva som skal til for å sende kursen ut på en aldri så liten løpetur? Virker som lunta til Shelf er dødrukken i vann og umulig å få fyr på. Fryktelig kjedelig er det...... omtrent ikke omsetning heller🥱
danmark1
21.09.2021 kl 09:59
3843
Selvfølgelig kommer SHLF op igen. Det er, som jeg også skriver på MF tråden, et spørgsmål om overskud, og det kan vi forvente i de kommende kvartaler, med den udvikling vi er inde i nu. Der er ingen, der får noget ud af at holde aktien nede i længere tid, med den lille omsætning, der er for øjeblikket. At mindre investorer mister tålmodigheden er helt normalt, og det må vi andre med is i maven udnytte. Der er ingen store investorer, der panikker.
Ny kontrakt på 3 år og nedgang på 8 % som det var igår, er ikke hver dag en ser. Sell on good news var langt fra tilfellet i går :)
Mye dataalgoritmer her nå, endringer i kjøp og salg konstant. Datahandel burde vært forbudt. Spennende og se om vi passerer 5 kroner ved slutten av året.
Går neppe opp særlig når neste kontrakt meldes. Ørkenvandring de luxe !
Hvilken kontrakt meldes først ? Compact driller eller Harvey H Ward.
Mye dataalgoritmer her nå, endringer i kjøp og salg konstant. Datahandel burde vært forbudt. Spennende og se om vi passerer 5 kroner ved slutten av året.
Går neppe opp særlig når neste kontrakt meldes. Ørkenvandring de luxe !
Hvilken kontrakt meldes først ? Compact driller eller Harvey H Ward.
Redigert 21.09.2021 kl 09:22
Stokk Dum
20.09.2021 kl 19:16
4164
Artig å lese (nyhets)kommentarer som forsøker å forklare hvorfor det er børsnedgang i dag; og en av forklaringene er at det er september og september er historisk et dårlig tidspunkt å eie aksjer.
Det var september på fredag også.
En annen grunn til børsfallet kan være et forgjelda kinesisk eiendomsselskap, noe jeg mener å ha lest om i minst et år nå har hatt store problemer.
Ikke minst er det delta-covid som kan forklare dagens børsfall, det kan selvsagt ikke utelukkes.
Jeg fikk kjøpt noen få shlf idag, men traff selvsagt ikke bunnen, slik det bruker å være i det her papiret.
mvh
Det var september på fredag også.
En annen grunn til børsfallet kan være et forgjelda kinesisk eiendomsselskap, noe jeg mener å ha lest om i minst et år nå har hatt store problemer.
Ikke minst er det delta-covid som kan forklare dagens børsfall, det kan selvsagt ikke utelukkes.
Jeg fikk kjøpt noen få shlf idag, men traff selvsagt ikke bunnen, slik det bruker å være i det her papiret.
mvh
Redigert 20.09.2021 kl 22:42
danmark1 skrev Man må bare glæde sig over billige aktier.
Ja dette er en fin mulighet for hvermansen å kjøpe og bare sitte. En av de bedre muligheter jeg har sett. Men det kan krasje nå endel rundt omkring med kina og gjeldstak, samt at aksjer uten substans som tesla er enormt overvurdert. Kan skade shlf litt også, men går det ikke bra med dem så er det ille her i verden til slutt.
Opsjoner til ledelsen trer i kraft februar 2025 med strike 4,6. Det er vel en grunn til at de fikk dette forhandlet frem ? De har nok gode forbindelser og kan gjøre bra avtaler. Det har vi sett det siste halve året i et litt rufsete marked. Jack up markedet er det første riggmarkedet som henter seg inn. I dag er det god fortjeneste, så øker dette mer, blir det bra. Ingen emisjon og ingen gjeldsforfall de nærmeste 3 år og lange gode kontrakter er nå igang igjen. Ja, det er derfor jeg har aksjer her:) 280 millioner cash. Tvi-tvi SHLFere.
Opsjoner til ledelsen trer i kraft februar 2025 med strike 4,6. Det er vel en grunn til at de fikk dette forhandlet frem ? De har nok gode forbindelser og kan gjøre bra avtaler. Det har vi sett det siste halve året i et litt rufsete marked. Jack up markedet er det første riggmarkedet som henter seg inn. I dag er det god fortjeneste, så øker dette mer, blir det bra. Ingen emisjon og ingen gjeldsforfall de nærmeste 3 år og lange gode kontrakter er nå igang igjen. Ja, det er derfor jeg har aksjer her:) 280 millioner cash. Tvi-tvi SHLFere.
Redigert 20.09.2021 kl 17:54
Mikkol
20.09.2021 kl 16:12
4293
Litt høyere omsetning idag. Røyk nok en del stopploss der tipper jeg😅
Det har du rett i. Jeg har tatt meg litt "friheter". Om du ser på flåteoppdateringen så oppdaget jeg i mai at alle som har FET skrift over seg egentlig har kontrakt men det er ikke meldt ennå og ikke helt ferdigforhandlet. Om du ser på kontrakten i dag så tok jeg dette som en endelig bekreftelse på dette, detet har skjedd på alle kontrakter siden mai. Har ventet på kontrakt på en av de "frie" riggene med fet skrift. Det kom i dag.
Compact driller har FET skrift, Harvey H Ward har fet skrift, det samme som "Parameswara" fet skrift som går av kontrakt denne måneden og fikk 3 års kontrakt i dag med oppstart i januar 22.
Trident VIII/Nigeria er nok ledig på markedet og det samme med key Singapore/Malta. Dermed er det også 1 rigg som skal selges som skrap/ikke riggaktiviteter.
Her blir det inntekter da verden skriker etter energi og olje. Den siste oljeboom kommer nå og den kan bli langvarig før vi klarer omstille oss til andre energier.
Compact driller har FET skrift, Harvey H Ward har fet skrift, det samme som "Parameswara" fet skrift som går av kontrakt denne måneden og fikk 3 års kontrakt i dag med oppstart i januar 22.
Trident VIII/Nigeria er nok ledig på markedet og det samme med key Singapore/Malta. Dermed er det også 1 rigg som skal selges som skrap/ikke riggaktiviteter.
Her blir det inntekter da verden skriker etter energi og olje. Den siste oljeboom kommer nå og den kan bli langvarig før vi klarer omstille oss til andre energier.
Redigert 20.09.2021 kl 16:06
Stokk Dum
20.09.2021 kl 14:15
4365
Jeg teller fire ledige rigger (ref siste flåteoppdatering), men kanskje det er noe jeg har gått glipp av:
Compact Driller/UAE
Key Singapore/Malta
Harvey H Ward/India
Trident VIII/Nigeria
Så ser jeg to rigger som avslutter kontrakter i Q4:
Rig 141/Egypt/oktober
Adriatic 1/Nigeria/desember
mvh
Compact Driller/UAE
Key Singapore/Malta
Harvey H Ward/India
Trident VIII/Nigeria
Så ser jeg to rigger som avslutter kontrakter i Q4:
Rig 141/Egypt/oktober
Adriatic 1/Nigeria/desember
mvh
Da har selskapet 2 rigger ledige for nye kontrakter, en trenger ikke forhaste seg og kan vente på bra kontrakt før en inngår avtale..
1 rigg skal selges for skroting. De som var usikre kan nå se at inntektene er sikret i lang tid fremover.
1 rigg skal selges for skroting. De som var usikre kan nå se at inntektene er sikret i lang tid fremover.
danmark1
20.09.2021 kl 11:01
4482
Har netop læst en ny prognose, der siger 85$ hen over vinteren og største efterspørgsel nogensinde i 2022.
citius
20.09.2021 kl 09:51
4576
Verden skriker etter energi, olje & Gass er ikke "ut"
https://www.dn.no/olje/equinor/gass/olje-og-gass/energikrisen-i-europa-equinor-har-fatt-okt-produksjonstillatelse-for-gasskjempen-troll/2-1-1069868
India er et av områdene som virkelig trenger hjelp
Penjwene skrevInnlegget er slettet
Markedene begynner bli urolige ser det ut til. Da tror jeg SHLF er fin å ha. Nå er det nesten full kontraktsdekning.
Et "safe" selskap.
Denne riggen går av kontrakt nå i September så er det klassing og oppstart i januar 22. :) Tommel opp
Et "safe" selskap.
Denne riggen går av kontrakt nå i September så er det klassing og oppstart i januar 22. :) Tommel opp
Redigert 20.09.2021 kl 11:26
Oppstart i Q1, da blir det verkstedopphold og 3-års klassing regner jeg med. ut fra regnskapet i Q2 kan en anta 7-9 millioner dollar for å få ny godkjenning på riggen. Og ute av drift i Q4-2021. Fint med ny kontrakt, viser stødig kurs.
Chevron CEO Warns of High Energy Prices
https://www.rigzone.com/news/wire/chevron_ceo_warns_of_high_energy_prices-16-sep-2021-166445-article/
https://www.rigzone.com/news/wire/chevron_ceo_warns_of_high_energy_prices-16-sep-2021-166445-article/
Stokk Dum skrev De kommer ut av skapet en etter en nå. mvh
Nå først skjønner de at vi ligger an til energikrise og oljeprisen vil forbli høy. Det kan se ut som gode tider for SHLF. Kontraktene deres gjør det mulig at inntekter justeres opp når oljepris går opp. Med snart full dekning i ordreboken kan dette bli en meget fin reise.
Et av få oljerelaterte selskaper som har klart seg UTEN emisjon i krisen som har vært.
Et av få oljerelaterte selskaper som har klart seg UTEN emisjon i krisen som har vært.
Redigert 16.09.2021 kl 09:19
cold
15.09.2021 kl 22:38
5318
Nå begynner også analytikerne å vende seg mot olje og gass.
- Investor Morten Astrup tror Nordsjøen er blant de aller siste oljefeltene som stenger: – De største mulighetene ligger i «skitten» energi
Morten E. Astrup (46) flyr lavt over Tyskland, og ser knapt plass til nye vindmøller. Han tror på full fart for olje og gass i Norge, selv med SV i regjering.
https://www.dn.no/energi/morten-astrup/storm-capital-management/equinor/investor-morten-astrup-tror-nordsjoen-er-blant-de-aller-siste-oljefeltene-som-stenger-de-storste-mulighetene-ligger-i-skitten-energi/2-1-1068136
- Investor Morten Astrup tror Nordsjøen er blant de aller siste oljefeltene som stenger: – De største mulighetene ligger i «skitten» energi
Morten E. Astrup (46) flyr lavt over Tyskland, og ser knapt plass til nye vindmøller. Han tror på full fart for olje og gass i Norge, selv med SV i regjering.
https://www.dn.no/energi/morten-astrup/storm-capital-management/equinor/investor-morten-astrup-tror-nordsjoen-er-blant-de-aller-siste-oljefeltene-som-stenger-de-storste-mulighetene-ligger-i-skitten-energi/2-1-1068136
cold
15.09.2021 kl 19:45
5476
Det er helt riktig det du skriver. I bla. UK er prisen på energi blitt så enorm at mange har fått store problemer med å betale gassregningene.
Når det er sagt tjener Norge AS enormt med penger om dagen på gasseksporten til Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike og UK + LNG/LPG eksport med skip fra Melkøya.
Neste høst står Baltic pipeline ferdig og da er alt klart til å sende av gårde norsk gass via pipelines som måler omtrent 100 cm i diameter. 10 bcf gass årlig står for 10 billion cubic feet gass, eller 282.2 milliarder m3 gass pr år, som går til Polen (via Danmark) og Øst-Europa for øvrig.
Jeg har vekslet om mine dollar og euro til NOK, for krona kommer trolig til styrke seg betydelig i tiden fremover.
Når det er sagt tjener Norge AS enormt med penger om dagen på gasseksporten til Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike og UK + LNG/LPG eksport med skip fra Melkøya.
Neste høst står Baltic pipeline ferdig og da er alt klart til å sende av gårde norsk gass via pipelines som måler omtrent 100 cm i diameter. 10 bcf gass årlig står for 10 billion cubic feet gass, eller 282.2 milliarder m3 gass pr år, som går til Polen (via Danmark) og Øst-Europa for øvrig.
Jeg har vekslet om mine dollar og euro til NOK, for krona kommer trolig til styrke seg betydelig i tiden fremover.
Redigert 15.09.2021 kl 21:16
citius
15.09.2021 kl 17:57
5531
Vi er på vei inn i en energikrise
https://www.dn.no/energi/aker/oyvind-eriksen/norsk-hydro/tidligere-fredriksen-topp-tor-svelland-vi-gar-rett-inn-i-en-energikrise/2-1-1067859
Tidligere Fredriksen-topp Tor Svelland: – Vi går rett inn i en energikrise
– Vi går rett inn i en energikrise. Den her er så alvorlig, sier han i et intervju med DN