Pgs Outlook 2 halvår 2021.
Increasing Contract Bids and Leads
Contract bids and sales leads
approaching pre Covid-19 levels
– Expect healthy bidding activity in 2H
▪ The first 2022 North Sea bids already in
the market.
Kontrakter og salg nærmer seg før covid 19 skriver Pgs.
Pgs har vel ikke hatt høyere backlog i 2019 på topp 320 mill usd,nå er den 255 mill usd.
Børsutgivelser:
▪ Kontrakttildelinger med en estimert verdi i overkant
på 10-15 millioner dollar
▪ Strategisk viktige kontrakter
▪ MultiClient -prosjekter med en varighet på to måneder eller
mer
▪ MultiClient -prosjekter i joint ventures eller i
samarbeid med tredjeparter
Well positioned in a recovering market
▪ Strong MultiClient sales in mature regions
▪ Increasing order book
▪ Contract bids and sales leads approaching pre
Covid-19 levels
▪ Expect higher Segment revenues in 2021 vs.
2020
2021 Guidance
▪ Group gross cash cost of ~$425 million
▪ MultiClient cash investments of ~$150 million
– ~45% of 2021 active 3D vessel time allocated to MultiClient
▪ Capital expenditures of ~$40 million
Contract bids and sales leads
approaching pre Covid-19 levels
– Expect healthy bidding activity in 2H
▪ The first 2022 North Sea bids already in
the market.
Kontrakter og salg nærmer seg før covid 19 skriver Pgs.
Pgs har vel ikke hatt høyere backlog i 2019 på topp 320 mill usd,nå er den 255 mill usd.
Børsutgivelser:
▪ Kontrakttildelinger med en estimert verdi i overkant
på 10-15 millioner dollar
▪ Strategisk viktige kontrakter
▪ MultiClient -prosjekter med en varighet på to måneder eller
mer
▪ MultiClient -prosjekter i joint ventures eller i
samarbeid med tredjeparter
Well positioned in a recovering market
▪ Strong MultiClient sales in mature regions
▪ Increasing order book
▪ Contract bids and sales leads approaching pre
Covid-19 levels
▪ Expect higher Segment revenues in 2021 vs.
2020
2021 Guidance
▪ Group gross cash cost of ~$425 million
▪ MultiClient cash investments of ~$150 million
– ~45% of 2021 active 3D vessel time allocated to MultiClient
▪ Capital expenditures of ~$40 million
Redigert 04.08.2021 kl 18:58
Du må logge inn for å svare
Cash
19.08.2021 kl 09:30
7246
https://e24.no/olje-og-energi/i/z70jJ4/oljeselskapene-nedjusterer-investeringsanslag
SSBs investeringsundersøkelse viser at oljeselskapene har gått fra å vente en liten investeringsvekst før sommeren til en marginal nedgang nå. Leteaktiviteten har derimot tatt seg opp igjen etter coronaknekken.
– Kort fortalt er dette historien om at vi har en nedgang i oljeinvesteringen igjen, men at det ligger an til en kraftig rekyl med tosifret vekst fra 2023, sier han.
SSBs investeringsundersøkelse viser at oljeselskapene har gått fra å vente en liten investeringsvekst før sommeren til en marginal nedgang nå. Leteaktiviteten har derimot tatt seg opp igjen etter coronaknekken.
– Kort fortalt er dette historien om at vi har en nedgang i oljeinvesteringen igjen, men at det ligger an til en kraftig rekyl med tosifret vekst fra 2023, sier han.
Trolig om de skal ha bibloteket må de få en pris og forhandle med fra Pgs.
Ned og opp hver dag 4,1-4,2nkr.
Nå er det stille.
Ned og opp hver dag 4,1-4,2nkr.
Nå er det stille.
protagoras
17.08.2021 kl 12:34
8087
Nå er det ett år siden TGS bød NOK 5.3 mrd for multiklient-biblioteket til PGS.
"The Board of PGS is of the view that the value of the Company’s MultiClient data library is SIGNIFICANTLY greater to PGS than that represented by the TGS proposal"
I skrivende stund er PGS verdsatt til knapt NOK 1.7 mrd.
Det var under avtroppende CFO budet kom - kan det tenkes at Amundsens avgang har sammenheng med det mislykkede raid'et mot PGS?
Tipper diskusjonen går friskt i TGS om dagen...
"The Board of PGS is of the view that the value of the Company’s MultiClient data library is SIGNIFICANTLY greater to PGS than that represented by the TGS proposal"
I skrivende stund er PGS verdsatt til knapt NOK 1.7 mrd.
Det var under avtroppende CFO budet kom - kan det tenkes at Amundsens avgang har sammenheng med det mislykkede raid'et mot PGS?
Tipper diskusjonen går friskt i TGS om dagen...
Odi.1
16.08.2021 kl 10:00
8523
skuffende utvikling dette her, ny CFO i TGS kan vel muligens gi ett håp om at de kommer med ett mer seriøst bud på sikt?
Spennende! Årsaken til den plantede fa-artikkelen? PGS blligere enn akkurat nå får man ikke. Bare å laste opp før TGS kjøper
Nå skjer det ting i Tgs som er lov og spekulere litt i.
Fredrik Amundsen går av som finansdirektør for seismikkselskapet TGS, ifølge en melding natt til mandag.
Sven Børre Larsen tar over som midlertidig finansdirektør med øyeblikkelig virkning. Larsen var finansdirektør fra 2015 til 2019 og har de siste årene vært ansvarlig for strategi, fusjoner og oppkjøp, og investor relations.
Strategi og fusjoner er en rolle han har og alle vet at Tgs bør gjøre noe.
Vil de kjøpe eller fusjonere seg med Pgs?
At det er diskusjoner innad i Tgs er det ingen tvil om,denne mannen er ansatt og med en rolle som tyder på at de Tgs skal gjøre noe.
Fredrik Amundsen går av som finansdirektør for seismikkselskapet TGS, ifølge en melding natt til mandag.
Sven Børre Larsen tar over som midlertidig finansdirektør med øyeblikkelig virkning. Larsen var finansdirektør fra 2015 til 2019 og har de siste årene vært ansvarlig for strategi, fusjoner og oppkjøp, og investor relations.
Strategi og fusjoner er en rolle han har og alle vet at Tgs bør gjøre noe.
Vil de kjøpe eller fusjonere seg med Pgs?
At det er diskusjoner innad i Tgs er det ingen tvil om,denne mannen er ansatt og med en rolle som tyder på at de Tgs skal gjøre noe.
Redigert 16.08.2021 kl 08:52
kvirrevi
14.08.2021 kl 18:39
9114
re Lundic
Dette var ganske tung lesning må jeg innrømme. At DNB forventer at EBITDA for 2020 må justeres ned synest jeg er overraskende, men jeg kan selvsagt ikke påstå at jeg har bedre greie på dette enn DNB. Min magefølelse er at PGS burde få en markant høyere EBITDA både fordi multiklientsalg overrasker og fordi selskapet har 7 båter i virksomhet som alle bidrar med EBITDA. Merkelig at de skriver at PGS bare har 5 båter i drift, når det vet at det er 7......
Forskjellen mellom forventet cashflow og påkrevd cashflow for å innfri lånene ser selvsagt stygt ut. Men dette er vi kjent med i fra før, mange ganger før. Det er ikke bare om en har tro på markedet eller ikke, men også om hva som kreves for å forlenge/fornye lån. Det er helt naturlig at PGS skal ha lån, de skal ha mye lån fordi selskapet har gjort store investeringer. I tillegg har PGS trolig et multiklientbibliotek med en verdi vesentlig over bokført verdi. Men, det jeg tror de synest er problematisk er at gjeldsbetjeningsraten til PGS fremstår som lav i dag og der forfall nærmer seg måned for måned.
Men dette er en plan PGS har valgt, og selskapet sier det er mer positiv utvikling enn PGS har lagt til grunn i sine fremskrivinger. Så det en muligens skal legge til grunn at PGS planlegger er å få redusert netto rentebærende gjeld med opp mot 150-200 MUSD frem til og med 2Q 2022, kombinert med at selskapet viser at selskapet er i stand til å betale forfallet i 3Q 2022. Så er nok planen å refinansiere det aller meste av gjenstående lån som har forfall i 2023 og 2024, noe det selvsagt er usikkert om selskapet vil få til. Lavere NIBD (og dermed mindre lån å refinansiere) og høyere EK tror jeg er det som skal til. Da kommer en tilbake til at det er ekstrem god kostnadskontroll og fullt fokus på økning i inntekter som skal til.
Dette var ganske tung lesning må jeg innrømme. At DNB forventer at EBITDA for 2020 må justeres ned synest jeg er overraskende, men jeg kan selvsagt ikke påstå at jeg har bedre greie på dette enn DNB. Min magefølelse er at PGS burde få en markant høyere EBITDA både fordi multiklientsalg overrasker og fordi selskapet har 7 båter i virksomhet som alle bidrar med EBITDA. Merkelig at de skriver at PGS bare har 5 båter i drift, når det vet at det er 7......
Forskjellen mellom forventet cashflow og påkrevd cashflow for å innfri lånene ser selvsagt stygt ut. Men dette er vi kjent med i fra før, mange ganger før. Det er ikke bare om en har tro på markedet eller ikke, men også om hva som kreves for å forlenge/fornye lån. Det er helt naturlig at PGS skal ha lån, de skal ha mye lån fordi selskapet har gjort store investeringer. I tillegg har PGS trolig et multiklientbibliotek med en verdi vesentlig over bokført verdi. Men, det jeg tror de synest er problematisk er at gjeldsbetjeningsraten til PGS fremstår som lav i dag og der forfall nærmer seg måned for måned.
Men dette er en plan PGS har valgt, og selskapet sier det er mer positiv utvikling enn PGS har lagt til grunn i sine fremskrivinger. Så det en muligens skal legge til grunn at PGS planlegger er å få redusert netto rentebærende gjeld med opp mot 150-200 MUSD frem til og med 2Q 2022, kombinert med at selskapet viser at selskapet er i stand til å betale forfallet i 3Q 2022. Så er nok planen å refinansiere det aller meste av gjenstående lån som har forfall i 2023 og 2024, noe det selvsagt er usikkert om selskapet vil få til. Lavere NIBD (og dermed mindre lån å refinansiere) og høyere EK tror jeg er det som skal til. Da kommer en tilbake til at det er ekstrem god kostnadskontroll og fullt fokus på økning i inntekter som skal til.
VGs prognose: Klart ja til olje også fra det neste Stortinget
Også etter valget 13. september vil det være et klart flertall på Stortinget for å hente olje og gass opp av nye felt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVMJeL/vgs-prognose-klart-ja-til-olje-ogsaa-fra-det-neste-stortinget
Også etter valget 13. september vil det være et klart flertall på Stortinget for å hente olje og gass opp av nye felt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lVMJeL/vgs-prognose-klart-ja-til-olje-ogsaa-fra-det-neste-stortinget
Cliff
14.08.2021 kl 11:01
9243
Jeg tror også det er riktig å forvente høyere oljeforbruk i 2022 enn i 2019.
Det er store folkegrupper i verden som hungrer etter bedre levestandard, og som vil mangedoble sitt energiforbruk de nærmeste årene.
Fokuset på fornybar energi bør og vil selvsagt øke. Men verden vil fortsatt ha behov for olja i hundrevis av år.
Jeg tror det vil skje mye innen CO2-lagring og tiltak for å skape et "miljø-vennlig" oljeforbruk, Alle vil måtte innse at olja er kommet for å bli. Det er måten å bruke den, som må endres.
Det er store folkegrupper i verden som hungrer etter bedre levestandard, og som vil mangedoble sitt energiforbruk de nærmeste årene.
Fokuset på fornybar energi bør og vil selvsagt øke. Men verden vil fortsatt ha behov for olja i hundrevis av år.
Jeg tror det vil skje mye innen CO2-lagring og tiltak for å skape et "miljø-vennlig" oljeforbruk, Alle vil måtte innse at olja er kommet for å bli. Det er måten å bruke den, som må endres.
danmark1
14.08.2021 kl 10:28
9229
Med de penge, der bliver skudt ud i økonomien i Europa og USA i den kommende måneder/år og i resten af verden, for den sags skyld, er det klart olieforbruget vil stige. De tiltag der gøres for at sænke udslippet, vil tage årtier, men vil betyde et boom i produktionen af alt fra råvarer til færdigvarer.
Cliff
14.08.2021 kl 10:24
9226
Bra jobba Lundic
Om man liker analysen eller ikke, er underordnet.
Det positive er at analysen er grundig begrunnet, slik at man kan forstå konklusjonen.
Dagens forenklede finans-journalistikk er oftest avkortet, slik at man bare får oppsummeringen. Det blir oftest frustrerende lesing.
Jeg savner en vurdering av hva som er vanlig praksis når gjelda forfaller.
Som privatpersoner er vi vant med å betale ned boliglån over f.eks. 20-25 år.
I næringslivet er det store bank- og oblig-lån som forfaller på vesentlig kortere tid. oftest 2-3-4-5 år.
Jeg tror ikke det er meninga at gjelda nødvendigvis må innfris ved forfall. Jeg tror det er mer en konsekvens av svingninger i markedsforhold og selskapenes livssituasjon som gjør det hensiktsmessig både for långiver og selskap å revurdere situasjonen.
M.a.o. at man svært ofte nedbetaler noe og refinansierer resten f.eks. hver 3 år.
Analysen ville vært bedre om den også hadde belyst alternativene for refinansiering i 2022.
Forutsatt at markedet er i bedring og at PGS har betjent gjelda på en god måte, så er dette uproblematisk.
Om man liker analysen eller ikke, er underordnet.
Det positive er at analysen er grundig begrunnet, slik at man kan forstå konklusjonen.
Dagens forenklede finans-journalistikk er oftest avkortet, slik at man bare får oppsummeringen. Det blir oftest frustrerende lesing.
Jeg savner en vurdering av hva som er vanlig praksis når gjelda forfaller.
Som privatpersoner er vi vant med å betale ned boliglån over f.eks. 20-25 år.
I næringslivet er det store bank- og oblig-lån som forfaller på vesentlig kortere tid. oftest 2-3-4-5 år.
Jeg tror ikke det er meninga at gjelda nødvendigvis må innfris ved forfall. Jeg tror det er mer en konsekvens av svingninger i markedsforhold og selskapenes livssituasjon som gjør det hensiktsmessig både for långiver og selskap å revurdere situasjonen.
M.a.o. at man svært ofte nedbetaler noe og refinansierer resten f.eks. hver 3 år.
Analysen ville vært bedre om den også hadde belyst alternativene for refinansiering i 2022.
Forutsatt at markedet er i bedring og at PGS har betjent gjelda på en god måte, så er dette uproblematisk.
unikum
14.08.2021 kl 09:20
9268
Dette el-bil fokuset vi har i dette landet eksisterer jo ikke i noen andre land. Norges antall el biler er bare en bitte liten prikk på det totale bil bildet. Det kommer til å leite etter olje i mange tiår til. Hele verdens økonomien baserer seg på olje. Denne analysen er sikkert positiv for miljø og shortere men holder igjen ikke mål.
observer009
14.08.2021 kl 08:04
9267
Det er morsomt å se ANALYTIKEREN Uggedal har hatt en kjøpsanbefaling på Seadrill -aksjen med et kursmål på 230 kroner i 2019. Uggedal bommet fullstendig med sine kursmål.
Redigert 14.08.2021 kl 08:25
Det er tiden for inngang, eller å øke ..
De dekker inn nå ja,
Den skal ned under 0,5% før q3 tenker jeg.
Det vil rulle inn cash fremover.
Noen rare bevegelser i dag også og for et volum igjen,hvor kommer alt fra?
Den skal ned under 0,5% før q3 tenker jeg.
Det vil rulle inn cash fremover.
Noen rare bevegelser i dag også og for et volum igjen,hvor kommer alt fra?
Analytikeren Uggedal i Pareto Securities er en joker på OSE! Ja, PGS har en stor kreditt å betale tilbake, og situasjonen er også blitt forbedret. Men han beholder fortsatt sin 100 år gamle analyse. Selv det morsommeDNB Markets oppjusterer sitt kursmål på PGS til 5 kroner pr. aksje fra tidligere 3 kroner.
https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/02/nytt-grep-vil-spare-seadrill-for-milliarder-i-rentekostnader
https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/02/nytt-grep-vil-spare-seadrill-for-milliarder-i-rentekostnader
Redigert 13.08.2021 kl 20:44
Ja hvorfor dekke inn shorten når kursen skal til 1 krone??? Tenker denne anal-lysen er kjøpt og betalt for å holde kursen nede litt til.
observer009
13.08.2021 kl 16:15
9768
Shorterne får hjelp fra FA og samtidig "Capital Fund Management" dekket litt mer av shorten i dag. Jeg tror kommer snart noen positive nyheter. :)
Takk:) i like måte!!!
Lykke til, og bare gjør det!
Skal nok vurdere snart om je skal kvitte meg med PGS for å investere all in i MSEIS!!!!
Men PGS fortsetter å levere over guiding i hele 2021. Nå artikkelforfatter trekker inn analyse som verdsetter PGS til kroner 1 og strong sell, da blir det useriøst. Vi må ha olje for å bygge det grønne skiftet, i lang tid fremover. Og en relativt liten del av oljen går til drivstoff, men til plast, asfalt, mm Seismikk vil være viktig i mineralutvinning og karbonfangst. Jeg sitter stille i båten og nyter å se på tapene som shorterne har. Se på denne linken:
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Pgs&land=norway
https://shortnordic.com/history_company.php?player=X&selskapsnavn=Pgs&land=norway
Redigert 13.08.2021 kl 14:05
Lundic
13.08.2021 kl 13:15
15523
Skal ikke inn i pgs på nåværende tidspunkt, har som sagt valgt meg mseis. Det er ikke for sent å kjøpe der😊
Redigert 13.08.2021 kl 13:44
danmark1
13.08.2021 kl 13:06
15559
danmark1 skrev Du håber åbenbart på billig indgang nu :-)
Køb nu, inden de næste kontrakter tikker ind. Der er fart på seismik lige nu.
Lundic
13.08.2021 kl 12:58
15599
For dere som ikke har sett denne så anbefaler jeg denne:
https://inqrate.com/xtravideos/sparebank-1-markets-energy-conference-track-1-february-17th-2021/
https://inqrate.com/xtravideos/sparebank-1-markets-energy-conference-track-1-february-17th-2021/
Lundic
13.08.2021 kl 12:55
15599
Jeg vurderte både PGS og MSEIS, men valgte å kun investere i mseis nettopp pga gjeldssituasjon i pgs.
Dette er overskriften med jevne mellomrom,pgs leverer på 2 neste res og da er forf sept 2023 neste.
Mye av forfallene er 2024 men de blir refinansiert om ikke markedet løftes neste årene.
Tipper de 100 mill usd er på plass ved q4 2021.
Mye av forfallene er 2024 men de blir refinansiert om ikke markedet løftes neste årene.
Tipper de 100 mill usd er på plass ved q4 2021.
Lundic
13.08.2021 kl 12:46
15609
Gjeldsberg i sikte
Markedet skal ta seg opp betydelig, og det litt brennkvikt, for at ikke gjeldsforfallene de neste årene blir for tunge for PGS.
Carsten Andenæs
11:46 - 13. aug. | Oppdatert 11:51
Selv om det har vært et knallår for det meste av råvarer hittil i år, særlig olje og gass, har leverandørene til oljebransjen hatt lite å juble for.
Seismikk har tradisjonelt sett vært veldig sensitiv til ståa i oljebransjen. Når oljeprisen faller har leting og tilhørende seismikk vært noe av det første som kuttes, men også noe av det første oljeselskapene satser på når optimismen snur.
Det er ingen vågal påstand å hevde at det blir annerledes denne gangen.
De store oljeselskapene kutter de totale investeringene sine samtidig som de dreier mer og mer mot fornybar energi. De mellomstore og mindre oljeselskapene er mer opptatt av å slikke sårene sine etter flere tunge år. Det gjør de gjennom å nedbetale gjeld samt prioritere egne aksjonærer med utbytter.
I 2003 ble selskapet restrukturert under konkursbeskyttelse og gjennomførte sommeren 2016 en emisjon hvor antallet aksjer økte med rundt 40 prosent.
Selskapet har i dag en flåte på 11 skip, hvorav fem er aktive.
Har en markedsverdi på rundt 1,7 milliarder kroner.
Analytiker Kim Andre Uggedal i Pareto Securities er i disse dager opptatt med meglerhusets årlige gjennomgang med oljeselskapene for å undersøke hva slags investeringsplaner de har fremover. Han forteller at den dynamikken ser ut til å fortsette.
– De europeiske aktørene dreier mot fornybar energi, de amerikanske prioriterer tilbakekjøp av aksjer og utbytte. Skiferoperatørene i Nord-Amerika er veldig opptatt av å fortelle hvor disiplinerte de er og at de ikke skal la seg friste til nye store investeringer. Leting etter ny olje er veldig langt nede på prioriteringen hos samtlige, sier han.
Manglende insentiver
Det er veldig forståelig også sett utenifra. Det tar lang tid fra man investerer i leting etter ny olje til en eventuell utbygging er på plass. Innen investeringen begynner å kaste av seg er man fort 20 år frem i tid.
– Hvem vet hvordan oljeetterspørselen eller de regulatoriske forholdene ser ut da, spør Uggedal retorisk.
Den mest håndfaste grunnen til å være positiv til oljeprisen fremover er heller at tilbudet vil være begrenset grunnet lave investeringer i nye utbygginger.
I ExxonMobil fikk en gruppering som ønsker å redusere selskapets oljeproduksjon tre styreplasser på forsommeren, mens Shell ble dømt av en nederlandsk rett til å redusere utslippene sine med 45 prosent innen 2030.
Hvorfor skal man da investere store penger i å lete etter ny olje når man i neste omgang kan bli tvunget til å la funnene ligge eller selge dem til spottpris?
Nå er det slett ikke utenkelig at flere og flere oljeselskaper etter hvert vil la seg friste til å investere i leting og ny produksjon, men de vil i så fall kreve høyere oljepriser over en lengre tid enn i tidligere sykluser, før de føler seg trygge til å investere.
REGNSKAPSTALL
(usd mill) 2.kv./21 2.kv./20 2020 2019
Driftsinntekter 186 90 512 931
Ebit -7 -82 -188 55
Resultat før skatt -24 -110 -306 -38
Resultat etter skatt -26 -111 -322 -72
For øyeblikket er det en viss bedring å spore i PGS` resultater. Lønnsomheten innen kontraktsseismikk er fortsatt svak, da mesteparten av flåten ble sluttet på lave rater da markedet var enda svakere enn i dag. At det er tatt kapasitet ut av markedet taler til selskapets fordel i så måte.
Multiklientsalget har derimot vist seg overraskende sterkt i år, og selskapet melder om bedring i ordreboken.
PGS har også ett ESG-kort å spille ut i form av satsingen på seismikk til havvindparker. Det gjenstår å se hva slags lønnsomhet, om noen, man kan oppnå her da dette er et umodent segment.
Og PGS har ikke all verdens tid. I takt med at selskapet i løpet av de seneste ti årene har levert et samlet underskudd på 1,37 milliarder dollar, tilsvarende rundt 12 milliarder kroner med dagens kurs, så har selskapet også bygd opp en gjeld på 1,18 milliarder dollar tilsvarende 10,4 milliarder kroner.
Disse lånene forfaller i løpet av de neste tre og et halvt årene, og de første delbetalingene på 163 millioner dollar har forfall i september 2022.
Frykter forfall
«I hvert fall nok til å dekke renteutgiftene», var analytiker Jon Masdal i DNB Markets’ oppsummering av kvartalstallene som var de første på over et år med netto positiv kontantstrøm. Ettersom selskapet oppjusterte kostnadsguidingen for året som helhet forventer Masdal likevel at ebitda-estimatene for året blir nedjustert.
Han forventer en fri kontantstrøm fra PGS på 29 millioner dollar i 2022 og 41 millioner dollar i 2023. Etter nedbetaling av gjeld faller imidlertid disse tallene til -249 og -361 millioner dollar.
NEGATIV: Analytiker Kim Andre Uggedal er negativ til PGS-aksjens utsikter.
Det er i det hele tatt en krevende og utakknemlig oppgave konsernsjef Rune Olav Pedersen har foran seg. Han tok over som toppsjef i selskapet i 2017, så det var ikke under hans ledelse at de store og feilslåtte investeringene ble gjort, men det blir likevel hans oppgave å prøve å løse selskapet gjennom tøffe forhandlinger med kreditorene.
STØRSTE AKSJONÆRER
Nr. Aksjonær Eierandel
1 Coltrane Asset Management 25,3%
2 DNB Asset Management 8%
3 M&G Investment Management 7%
4 Caius Capital 4,3%
5 Dimensional Fund Adv. 3,5%
6 Boeing Employee Retirement 3,3%
7 Mats Geo AB 1,2%
8 Third Avenue Management 1,2%
9 Credit Andorra 1,2%
10 Legal & General Inv. Mgmt 1,1%
Uansett hva han klarer å gjøre på egenhånd, er han likevel avhengig at markedet for seismikk bedrer seg kraftig om ikke aksjonærene må gjennom en massiv utvanning fra kreditorene.
– Jeg tror ikke de klarer å betale gjeldsforfallene til neste år, sier Uggedal som har en salgsanbefaling på aksjen med kursmål på én krone.
Skulle PGS klare det, må det uansett tilbakebetales mange milliarder kroner før dagens aksjonærer blir tilgodesett med noe.
Har man tro på et så sterkt oljemarked som øyensynlig må til for at PGS skal levere bra, virker det mye mer fristende å investere i et oljeselskap eller i oljeterminer.
Markedet skal ta seg opp betydelig, og det litt brennkvikt, for at ikke gjeldsforfallene de neste årene blir for tunge for PGS.
Carsten Andenæs
11:46 - 13. aug. | Oppdatert 11:51
Selv om det har vært et knallår for det meste av råvarer hittil i år, særlig olje og gass, har leverandørene til oljebransjen hatt lite å juble for.
Seismikk har tradisjonelt sett vært veldig sensitiv til ståa i oljebransjen. Når oljeprisen faller har leting og tilhørende seismikk vært noe av det første som kuttes, men også noe av det første oljeselskapene satser på når optimismen snur.
Det er ingen vågal påstand å hevde at det blir annerledes denne gangen.
De store oljeselskapene kutter de totale investeringene sine samtidig som de dreier mer og mer mot fornybar energi. De mellomstore og mindre oljeselskapene er mer opptatt av å slikke sårene sine etter flere tunge år. Det gjør de gjennom å nedbetale gjeld samt prioritere egne aksjonærer med utbytter.
I 2003 ble selskapet restrukturert under konkursbeskyttelse og gjennomførte sommeren 2016 en emisjon hvor antallet aksjer økte med rundt 40 prosent.
Selskapet har i dag en flåte på 11 skip, hvorav fem er aktive.
Har en markedsverdi på rundt 1,7 milliarder kroner.
Analytiker Kim Andre Uggedal i Pareto Securities er i disse dager opptatt med meglerhusets årlige gjennomgang med oljeselskapene for å undersøke hva slags investeringsplaner de har fremover. Han forteller at den dynamikken ser ut til å fortsette.
– De europeiske aktørene dreier mot fornybar energi, de amerikanske prioriterer tilbakekjøp av aksjer og utbytte. Skiferoperatørene i Nord-Amerika er veldig opptatt av å fortelle hvor disiplinerte de er og at de ikke skal la seg friste til nye store investeringer. Leting etter ny olje er veldig langt nede på prioriteringen hos samtlige, sier han.
Manglende insentiver
Det er veldig forståelig også sett utenifra. Det tar lang tid fra man investerer i leting etter ny olje til en eventuell utbygging er på plass. Innen investeringen begynner å kaste av seg er man fort 20 år frem i tid.
– Hvem vet hvordan oljeetterspørselen eller de regulatoriske forholdene ser ut da, spør Uggedal retorisk.
Den mest håndfaste grunnen til å være positiv til oljeprisen fremover er heller at tilbudet vil være begrenset grunnet lave investeringer i nye utbygginger.
I ExxonMobil fikk en gruppering som ønsker å redusere selskapets oljeproduksjon tre styreplasser på forsommeren, mens Shell ble dømt av en nederlandsk rett til å redusere utslippene sine med 45 prosent innen 2030.
Hvorfor skal man da investere store penger i å lete etter ny olje når man i neste omgang kan bli tvunget til å la funnene ligge eller selge dem til spottpris?
Nå er det slett ikke utenkelig at flere og flere oljeselskaper etter hvert vil la seg friste til å investere i leting og ny produksjon, men de vil i så fall kreve høyere oljepriser over en lengre tid enn i tidligere sykluser, før de føler seg trygge til å investere.
REGNSKAPSTALL
(usd mill) 2.kv./21 2.kv./20 2020 2019
Driftsinntekter 186 90 512 931
Ebit -7 -82 -188 55
Resultat før skatt -24 -110 -306 -38
Resultat etter skatt -26 -111 -322 -72
For øyeblikket er det en viss bedring å spore i PGS` resultater. Lønnsomheten innen kontraktsseismikk er fortsatt svak, da mesteparten av flåten ble sluttet på lave rater da markedet var enda svakere enn i dag. At det er tatt kapasitet ut av markedet taler til selskapets fordel i så måte.
Multiklientsalget har derimot vist seg overraskende sterkt i år, og selskapet melder om bedring i ordreboken.
PGS har også ett ESG-kort å spille ut i form av satsingen på seismikk til havvindparker. Det gjenstår å se hva slags lønnsomhet, om noen, man kan oppnå her da dette er et umodent segment.
Og PGS har ikke all verdens tid. I takt med at selskapet i løpet av de seneste ti årene har levert et samlet underskudd på 1,37 milliarder dollar, tilsvarende rundt 12 milliarder kroner med dagens kurs, så har selskapet også bygd opp en gjeld på 1,18 milliarder dollar tilsvarende 10,4 milliarder kroner.
Disse lånene forfaller i løpet av de neste tre og et halvt årene, og de første delbetalingene på 163 millioner dollar har forfall i september 2022.
Frykter forfall
«I hvert fall nok til å dekke renteutgiftene», var analytiker Jon Masdal i DNB Markets’ oppsummering av kvartalstallene som var de første på over et år med netto positiv kontantstrøm. Ettersom selskapet oppjusterte kostnadsguidingen for året som helhet forventer Masdal likevel at ebitda-estimatene for året blir nedjustert.
Han forventer en fri kontantstrøm fra PGS på 29 millioner dollar i 2022 og 41 millioner dollar i 2023. Etter nedbetaling av gjeld faller imidlertid disse tallene til -249 og -361 millioner dollar.
NEGATIV: Analytiker Kim Andre Uggedal er negativ til PGS-aksjens utsikter.
Det er i det hele tatt en krevende og utakknemlig oppgave konsernsjef Rune Olav Pedersen har foran seg. Han tok over som toppsjef i selskapet i 2017, så det var ikke under hans ledelse at de store og feilslåtte investeringene ble gjort, men det blir likevel hans oppgave å prøve å løse selskapet gjennom tøffe forhandlinger med kreditorene.
STØRSTE AKSJONÆRER
Nr. Aksjonær Eierandel
1 Coltrane Asset Management 25,3%
2 DNB Asset Management 8%
3 M&G Investment Management 7%
4 Caius Capital 4,3%
5 Dimensional Fund Adv. 3,5%
6 Boeing Employee Retirement 3,3%
7 Mats Geo AB 1,2%
8 Third Avenue Management 1,2%
9 Credit Andorra 1,2%
10 Legal & General Inv. Mgmt 1,1%
Uansett hva han klarer å gjøre på egenhånd, er han likevel avhengig at markedet for seismikk bedrer seg kraftig om ikke aksjonærene må gjennom en massiv utvanning fra kreditorene.
– Jeg tror ikke de klarer å betale gjeldsforfallene til neste år, sier Uggedal som har en salgsanbefaling på aksjen med kursmål på én krone.
Skulle PGS klare det, må det uansett tilbakebetales mange milliarder kroner før dagens aksjonærer blir tilgodesett med noe.
Har man tro på et så sterkt oljemarked som øyensynlig må til for at PGS skal levere bra, virker det mye mer fristende å investere i et oljeselskap eller i oljeterminer.
cheezy
13.08.2021 kl 12:29
15633
Kan noen kopiere inn det viktigeste fra dagens låste FA artikkel: Gjeldsberg i sikte?
unikum
13.08.2021 kl 12:06
15664
Store "normale" svingninger i aksjen idag? Hold igjen og la ingen få gratis aksjer utover ukene. Da må nok shortere jobbe enda hardere
Cliff
13.08.2021 kl 10:50
15797
Pareto sin Energi-konferanse avholdes 15-16.sept.
Da får vi forhåpentligvis oppdatert statusrapport fra PGS
Kanskje også med gladnytt om deres grønne satsing
Da får vi forhåpentligvis oppdatert statusrapport fra PGS
Kanskje også med gladnytt om deres grønne satsing
Redigert 13.08.2021 kl 10:51
HAS
13.08.2021 kl 08:28
16012
Ramform Vanguard er allerede på vei til Svartehavet. Det å vel bety oppstart der tidligere enn planlagt?
unikum
12.08.2021 kl 22:14
16337
Hvor mange av dere har blitt lurt av short handling i går og idag å tapt penger. Gang på gang lar enkelte seg å lure å selger på vei ned med minus på kto og gir shortere penger på gata. Ser det på omsetning siste timen igjen idag.
Skuffelsen av alle aksjer som flommer i alle retninger etter short og åpenaksje struktur,nedsalg,trykking av nye aksjer sier bare hvor prekært det er.
Nå er det kun ledelsen og markedet som kan snu og q3 og q4 mener jeg ligger steike bra tilrette.
Positivt er bedre analytikere med høyere kursmål.
Men bånn i bøtta ja.
Nå er det kun ledelsen og markedet som kan snu og q3 og q4 mener jeg ligger steike bra tilrette.
Positivt er bedre analytikere med høyere kursmål.
Men bånn i bøtta ja.
Noen mennesker må være veldig skuffet / spøkelse på HF / OSE
Redigert 13.08.2021 kl 11:09
Omsetningen er stor,men er det som forrige gang da de kjøper seg oppover for og selge ned igjen,her er det noen som har det gøy med de som driver med Algoritmehandel og andre som følger på.
Bra dag i dag.
Bra dag i dag.
Oljen stiger pent nu.
Skal Pgs bli høst aksjen på Oslo børs da?
I ´gamle´ dager var denne gull hver gang oljen steg, nå bryr ingen seg, det var den gang før det grønne skiftet som de sier.
Uansett, skulle ikke forundre meg om det skal letes enda litt fremover med olje i 70 dollar, Biden står på kne å skriker etter mer olje fra Opec, da må det letes og bores.
Skal Pgs bli høst aksjen på Oslo børs da?
I ´gamle´ dager var denne gull hver gang oljen steg, nå bryr ingen seg, det var den gang før det grønne skiftet som de sier.
Uansett, skulle ikke forundre meg om det skal letes enda litt fremover med olje i 70 dollar, Biden står på kne å skriker etter mer olje fra Opec, da må det letes og bores.
Redigert 11.08.2021 kl 20:12
En anstendig omsetning.
Er faan skapen omsider i ferd med å snu opp, , ja da er det oppside her selvfølgelig.
Er faan skapen omsider i ferd med å snu opp, , ja da er det oppside her selvfølgelig.
Cash
11.08.2021 kl 15:23
17705
Alltid vanskelig å spå PGS sin aksjekurs, men jeg sier som jeg har sagt før. På disse nivåene så er oppsiden så er risk-rewarden så attraktiv at man fint kan tåle at kursen går ned litt kortsiktig. Bare legge aksjen i skuffen og hente den fram om ett år eller to. Da har du tatt 3-4-5 gangern tror nå jeg.
Flere som kjøpte, bl.a: https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/04/27/7663148/finansdirektor-i-pgs-kjoper-75.000-aksjer
Flere som kjøpte, bl.a: https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/04/27/7663148/finansdirektor-i-pgs-kjoper-75.000-aksjer
Cash skrev Alltid moro når man får rett :-)
Var et voldsomt driv og volum her.
Skal det endelig snu i denne elendigheten da?
Er vel best å bare henge på.
Kjøpte ikke innsiderne endel aksjer her på 6 kroner etter q1?
Skal det endelig snu i denne elendigheten da?
Er vel best å bare henge på.
Kjøpte ikke innsiderne endel aksjer her på 6 kroner etter q1?
Redigert 11.08.2021 kl 15:07
hypotetic
11.08.2021 kl 10:50
18131
Her er det mulig å se for seg en rakett som kan starte nå for alvor og stige kraftig i lang tid fremover. Aksjen er så til de grader kjørt ned samtidig som vi vet at Oljeselskapene har fylt opp lommebøkene og avventet alt av investeringer. Vi vet at oljeselskapene ikke kan avvente investeringer lenger nå etter så mange år og jeg tror alle må starte investeringene samtidig nå som corona restriksjonene lettes og aktiviteten tas kraftig opp de neste månedene og år. Seismikk er det som kommer først så her kan det resultatmessig komme helt plutselig og uforutsette positive overraskelser som er helt uvant for denne næringen som har hatt nedgang i 7år.
Dieseldahl
11.08.2021 kl 10:18
18247
protagoras skrev Nå jobbes det hardt for å unngå et rally.
Kjøp som faen nå!
Eller nytt lån av shortaksjer,ikke lett og si.
Noen vet bestandig.
Noen vet bestandig.
Cash
11.08.2021 kl 08:37
18406
Hvis du ser på handelsmønstret på TGS så skjedde akkurat det samme som i PGS. Stor post i sluttauksjon. Jeg tipper noen posisjonerer seg for opptur.