Q2 DOF og veien mot 2022 !
Kan Q2 bli et økonomisk vendepunkt for DOF ? Moderne båter og flere langsiktige kontrakter er et godt utgangspunkt for veien videre.
AlanS
15.11.2021 kl 19:33
4038
Regnskapet kan nok diskuteres uendelig. Det er best å fokusere på utsikter, nemlig flåteutnyttelse og rater DOF kan oppnå i 2022 og videre. Regner med at det kommer en hyggelige kontraktsmeldinger før Jul :-)
Personlig har jeg et optimistisk syn på om 2022 og videre. DOF har flere avanserte subsea skip som kan oppnå meget gode rater. ROV kapasiteten til DOF er undervurdert. Det blir ekstra hyggelig å få valutabonus dersom BRL styrkes mot USD og NOK.
Personlig har jeg et optimistisk syn på om 2022 og videre. DOF har flere avanserte subsea skip som kan oppnå meget gode rater. ROV kapasiteten til DOF er undervurdert. Det blir ekstra hyggelig å få valutabonus dersom BRL styrkes mot USD og NOK.
Redigert 15.11.2021 kl 19:38
Du må logge inn for å svare
AlanS !
Du har vært i Dof aksjen siden 2015 om jeg ikke husker feil !. Du har utrolig inngående kjennskap til bransjen og du er også i shipping ser jeg . Du har sett bunnen som også mange andre ser vil jeg tro . Kan jeg spørre om hva du ser for deg med Dof casen . Du kan la være å svare om du vil , så slipper du troll og sirkus . Er Dof underpris, har de båter for fremtiden , hva tenker du om decommissing av utstyr offshore , havvind , manko kapasitet , rater , valuta , emisjon ? . Ville bare spørre her inne og jag tar mine valg med å investere her i dof, så ditt ansvar er 0 til info ..:-). Jeg er fortsatt long med min investering og vil se om noen år om det var feil ….!?.
Du har vært i Dof aksjen siden 2015 om jeg ikke husker feil !. Du har utrolig inngående kjennskap til bransjen og du er også i shipping ser jeg . Du har sett bunnen som også mange andre ser vil jeg tro . Kan jeg spørre om hva du ser for deg med Dof casen . Du kan la være å svare om du vil , så slipper du troll og sirkus . Er Dof underpris, har de båter for fremtiden , hva tenker du om decommissing av utstyr offshore , havvind , manko kapasitet , rater , valuta , emisjon ? . Ville bare spørre her inne og jag tar mine valg med å investere her i dof, så ditt ansvar er 0 til info ..:-). Jeg er fortsatt long med min investering og vil se om noen år om det var feil ….!?.
Redigert 15.11.2021 kl 20:06
Du må logge inn for å svare
AlanS
15.11.2021 kl 20:41
3957
Som sagt er jeg long i DOF fordi jeg tro at oppsiden er betydelig.
Skip: DOF har flere moderne, store og avanserte CSV/konstruksjonsskip. I tillegg har DOF en Brasiliansk flåte med store AHTSer som Skandi Urca, Skandi Angra, Skandi Paraty, Skandi Iguaçu, og Skandi Amazonas. DOF har en ROV flåte i verdens klasse
IMR: kommer til å bli et viktig område i årene som kommer. DOF har en ledende posisjon her. Q3 viser at en kraftig bedring i inntekter og EBITDA margin i IMR segmentet. Synes at dette er et viktig tegn på bedringen.
JV DOFCON: alle 6 skip er på kontrakt og kontantstrømmen til DOF systemet vil styrkes i 2022. I følge Nordeas analysen fra 2018 kan DOF få cr 170 million i free cash flow per kvartal fra DOFCON. I Q2 2021 var det 115 op i q3 85. Grei oppside, ikke sant.
Markedsbedring: mye kan skje på kort tid. Men my tyder på at markedet begynner å bli hot. DOF har allerede 5 mlrd i bakklogg for 2022, og det er fremdeles en god del skip uten kontrakter. 2022 kan bli et meget bra år.
Refinansiering: fornuft vinner til slutt. En betydelig del av DOF kreditorer er solid banker som BNDES og har GEIK/Eksportfinans garantier. Dessuten ser de profesjonelle hvilken veien markedet går og forstår at å drepe gåsen nå ikke er på ingen måte en god løsning. Best å vente til den begynner å legge egg av gull :-)
---
Bra at du gjør dine egne vurderinger, men synes at saklige og kritiske diskusjoner er nyttig til å kunne se på saken fra ulike ståsted og ta bedre beslutninger.
Skip: DOF har flere moderne, store og avanserte CSV/konstruksjonsskip. I tillegg har DOF en Brasiliansk flåte med store AHTSer som Skandi Urca, Skandi Angra, Skandi Paraty, Skandi Iguaçu, og Skandi Amazonas. DOF har en ROV flåte i verdens klasse
IMR: kommer til å bli et viktig område i årene som kommer. DOF har en ledende posisjon her. Q3 viser at en kraftig bedring i inntekter og EBITDA margin i IMR segmentet. Synes at dette er et viktig tegn på bedringen.
JV DOFCON: alle 6 skip er på kontrakt og kontantstrømmen til DOF systemet vil styrkes i 2022. I følge Nordeas analysen fra 2018 kan DOF få cr 170 million i free cash flow per kvartal fra DOFCON. I Q2 2021 var det 115 op i q3 85. Grei oppside, ikke sant.
Markedsbedring: mye kan skje på kort tid. Men my tyder på at markedet begynner å bli hot. DOF har allerede 5 mlrd i bakklogg for 2022, og det er fremdeles en god del skip uten kontrakter. 2022 kan bli et meget bra år.
Refinansiering: fornuft vinner til slutt. En betydelig del av DOF kreditorer er solid banker som BNDES og har GEIK/Eksportfinans garantier. Dessuten ser de profesjonelle hvilken veien markedet går og forstår at å drepe gåsen nå ikke er på ingen måte en god løsning. Best å vente til den begynner å legge egg av gull :-)
---
Bra at du gjør dine egne vurderinger, men synes at saklige og kritiske diskusjoner er nyttig til å kunne se på saken fra ulike ståsted og ta bedre beslutninger.
Redigert 15.11.2021 kl 20:50
Du må logge inn for å svare
Takk for utdypende svar AlanS . Enig at man trenger ulike synspunkter om Dof casen her .
AlanS
15.11.2021 kl 20:54
4034
viktig at vurderinger begrunnes på en saklig og ryddig måte. Kjekt med informasjonsdeling.
Bra at vi har flere som er virkelig engasjert og bidra konstruktivt.
Bra at vi har flere som er virkelig engasjert og bidra konstruktivt.
Vet noen her inne om hvor mange kreditorer som er igjen som vil ut av Dof casen ..!? . Xcountry hadde et bra innlegg om det i en annen tråd her inne . Forstår jeg det rett som han skriver at dette er de største kreditorene som styrer stillstanden som Dof er i og forlengelse av den !? . Er det sånn at de vil ha ut de kreditorene som ikke ville være med på 2019 avtalen ..!?.
xcountry70
15.11.2021 kl 21:29
4072
Jeg kan svare for det som jeg mener. For at en refinansieringsløsning i DOF skal lykkes må alle kreditorer være enige. De betyr at noen kreditorer må gi og ta litt på sin sikkerhet og helt sikkert noen prinsipper. Hvis alle skal stå på sitt , vil ikke dette lykkes. For 2 år siden nektet ca 12 prosent av kapitalen den foreslåtte refinansieringsplanen. Det betyr at i praksis at de heller ville ta en konkurs og realisere sitt pant. De var ikke villig til å fire. For å unngå dette, ble standstill innført. Dette er det de største kreditorene som står bak. En standstill er en periode der man ikke betaler noe til noen fordi man tror det er mulig å unngå konkurs. I denne sammenhengen er vi aksjonærer og obligasjonseiere free riders.... På denne måten forsøker man å få til løsninger med de som ikke vil. Nå lykkes man med ett lån på 47 musd ,som krevdes innløst. Den neste floken nå er den som er beskrevet i rapportene , ca 10 prosent av av gjelden. Dette spekulerer noen av oss om er garantiene til DNB, men vi vet ikke. Uansett så lenge dette pågår, må DOF handle som om noen vil slå de konkurs og når midlene til å kjøpe fri, ikke finnes, må de gjeldsletting være neste alternativ. Når dette er så reelt som nå, må også regnskap føres som om vi nærmer oss konkurs. Slik tenker ihvertfall jeg. I løpet av en standstill bygger man gjerne litt kapital og denne kan brukes til å løse disse flokene. I DOF er jo helt greitt for kreditor å ha standstill. Selskapet trenger ikke kapital tilførsel. Om man lykkes med å få neste mann kjøpt ut, er bordet dekket og klart i DOF. Da står man igjen med kreditorer, obligasjonseiere og aksjonærer som vil at DOF skal bestå. Da finner man en god løsning og spesielt nå når vi får ett marked i gave som få kunne drømme om for kort tid siden. Dette er slik jeg tenker.
Redigert 15.11.2021 kl 21:31
Du må logge inn for å svare
AlanS
15.11.2021 kl 21:40
4060
Støtter vurderingen til xcountry70.
Jeg tenker mest på det økonomiske. I følge DOF er 2022 bakklogg på 5,568 milliarder. For å sikre 3 milrd til må DOF tjene cr 10 millioner kroner eller 1.1 mill USD per deg (USD/NOK 8.5 og 85% utnyttelse). Er dette realistisk? Det kreves mange vanlige PSVer og AHTSer til å få dette til. Heldigvis har DOF avanserte CSV som kan oppnå dagrater opp til $100k. De mest avanserte skipene til DOF kan få mer enn $150k. De store Brasilianske AHTSene kan få mer enn $60k dagen.
Etter min vurdering har DOF allerede etablert et solid fundament for 2022 og jobber med å sikre flere kontrakter.
Jeg tenker mest på det økonomiske. I følge DOF er 2022 bakklogg på 5,568 milliarder. For å sikre 3 milrd til må DOF tjene cr 10 millioner kroner eller 1.1 mill USD per deg (USD/NOK 8.5 og 85% utnyttelse). Er dette realistisk? Det kreves mange vanlige PSVer og AHTSer til å få dette til. Heldigvis har DOF avanserte CSV som kan oppnå dagrater opp til $100k. De mest avanserte skipene til DOF kan få mer enn $150k. De store Brasilianske AHTSene kan få mer enn $60k dagen.
Etter min vurdering har DOF allerede etablert et solid fundament for 2022 og jobber med å sikre flere kontrakter.
Redigert 15.11.2021 kl 21:45
Du må logge inn for å svare
Xcountry70 !
Tusen takk for utdypende svar her og ikke minst informativt . Som sagt så vet vi ikke hvem som står igjen , men syns personlig at det virker som vi nærmer oss en løsning på sikt .Mulig vi unngår konkurs som mange tror om løsning kommer på plass . Tiden vil vise hva resultatet blir med tiden her . Sånn det ser ut nå , så går vi en lysere tid imøte med større etterspørsel og høyere rater også .
Tusen takk for utdypende svar her og ikke minst informativt . Som sagt så vet vi ikke hvem som står igjen , men syns personlig at det virker som vi nærmer oss en løsning på sikt .Mulig vi unngår konkurs som mange tror om løsning kommer på plass . Tiden vil vise hva resultatet blir med tiden her . Sånn det ser ut nå , så går vi en lysere tid imøte med større etterspørsel og høyere rater også .
AlanS !
Hva tenker du om havvind casen til Dof ..!?. Mons snakket litt om det i Q3 med å være inne der nå . Mener du hadde en kommentar tidligere her at dette burde ikke Dof satse på ..!? . Mulig jeg tar feil her , men tenker at Dof burde uansett ha fler bein å stå på når det grønne har kommet for å bli . Tror personlig de ikke har noe valg der . Hva tenker du om størrelse på omsetning for 2022 !?. Utnyttelse graden til Dof har økt de siste Q i 2021 . Vet ikke hvor høy den har vært tidligere ..!?. Kan vel være lurt å ha båter tilgjengelig sent i 2022 da det sikkert blir mer etterspørsel etter båter for oppdrag ..!.
Hva tenker du om havvind casen til Dof ..!?. Mons snakket litt om det i Q3 med å være inne der nå . Mener du hadde en kommentar tidligere her at dette burde ikke Dof satse på ..!? . Mulig jeg tar feil her , men tenker at Dof burde uansett ha fler bein å stå på når det grønne har kommet for å bli . Tror personlig de ikke har noe valg der . Hva tenker du om størrelse på omsetning for 2022 !?. Utnyttelse graden til Dof har økt de siste Q i 2021 . Vet ikke hvor høy den har vært tidligere ..!?. Kan vel være lurt å ha båter tilgjengelig sent i 2022 da det sikkert blir mer etterspørsel etter båter for oppdrag ..!.
Redigert 15.11.2021 kl 21:55
Du må logge inn for å svare
AlanS
15.11.2021 kl 22:14
4057
Havvind virker sexy og grønt, men jeg er usikker om DOF bør kaste seg på den første bølgen siden det er ikke gitt at butikken smaker like godt som den ser ut. Ellers er det ikke behov for store og avanserte AHTS.
DOF har sin spisskompetanse innenfor IMR, dypvannarbeid (ROV), og store konstruksjonsskip. Der ligger de største verdiene etter min oppfatning.
DOF har sin spisskompetanse innenfor IMR, dypvannarbeid (ROV), og store konstruksjonsskip. Der ligger de største verdiene etter min oppfatning.
Det ser ut som Dragesund invest som selger seg ut når en ser på topp 20 liste !.
AlanS
16.11.2021 kl 08:56
3843
Regner med at Peter Dragesund har hatt et fantastisk år i år og tar tapp i DOF for å spare på skatten.
tobben
16.11.2021 kl 09:08
3826
Er det skattemessig , så kan han nok dukke opp på lista frem mot nyttår igjen.
AlanS
16.11.2021 kl 09:13
3833
Forresten står det på https://theseabay.com/Public# om at Skandi Skansen fikk en 3 måneds kontrakt med opsjon og er på vei mot USA.
Fixed On Vessel Charterer Work Scope Duration Commencement Daily Rate
26/10/21 Skandi Skansen TBA All Duties 3 Months firm + 1 Month Optional 12/11/21 P&C
Fixed On Vessel Charterer Work Scope Duration Commencement Daily Rate
26/10/21 Skandi Skansen TBA All Duties 3 Months firm + 1 Month Optional 12/11/21 P&C
tobben
16.11.2021 kl 09:24
3792
Er kontrakten for liten til at man gidder melde den ? Er vel med i ordrereserven for 2022 som ble meldt ?
hypotetic
16.11.2021 kl 09:49
3756
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/16/7773303/reach-signerer-tre-skip-momentumet-i-markedet-styrker-seg?internal_source=sistenytt
Reach som ikke eier egne skip men leier sikrer seg nå ved å signerer leie på 3 nye skip nå. Sikkert veldig fornuftig å sikre seg leie i 2022 når man har solgt tjenester for både 2022 og 2023. Har vært fornuftig modell å ikke eie egne skip når subsea skip har falt kraftig i verdi og det har vært for mye skip. Hva skjer når det blir mangel på skip de neste årene? ......... Ser at Reach Subsea er priset til ca 250% av DOF.
Reach som ikke eier egne skip men leier sikrer seg nå ved å signerer leie på 3 nye skip nå. Sikkert veldig fornuftig å sikre seg leie i 2022 når man har solgt tjenester for både 2022 og 2023. Har vært fornuftig modell å ikke eie egne skip når subsea skip har falt kraftig i verdi og det har vært for mye skip. Hva skjer når det blir mangel på skip de neste årene? ......... Ser at Reach Subsea er priset til ca 250% av DOF.
Kontur
16.11.2021 kl 09:59
3737
Dof managment kunne med fordel vært flinkere å melde kontrakter. Positiv nytt kan da ikke skade skulle en tro.
AlanS
16.11.2021 kl 10:13
3709
Kanskje den er for liten til å bli meldt i egen melding. Vil trolig nevnes i en samlede melding som DOF pleier å gi.
Det er mye rot med opplysninger om kontrakten til Skandi Niteroi. DOF meldte om at kontrakten starter i februar 2022 (http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6238&M=NewsV2&PID=7199). Petrobras melder om opptart 20 august 2021. Som nevnt tidligere er det noe rart med Petrobras registrering av kontrakten. Spennende å se hvordan dette vil se ut for Skandi Vitoria.
Direkte betalingen til Norskan og Technip er gunstig for DOF siden kontantstrømmen til Norskan blir mye sterkere. Noe må betales tilbake til DOFCON for å betjene gjelden. Kan det være en del av løsningen?
Det er mye rot med opplysninger om kontrakten til Skandi Niteroi. DOF meldte om at kontrakten starter i februar 2022 (http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=6238&M=NewsV2&PID=7199). Petrobras melder om opptart 20 august 2021. Som nevnt tidligere er det noe rart med Petrobras registrering av kontrakten. Spennende å se hvordan dette vil se ut for Skandi Vitoria.
Direkte betalingen til Norskan og Technip er gunstig for DOF siden kontantstrømmen til Norskan blir mye sterkere. Noe må betales tilbake til DOFCON for å betjene gjelden. Kan det være en del av løsningen?
hypotetic
16.11.2021 kl 10:20
3724
I Oslo falt eiendomsprisene rundt 1990. Renter og avdrag på en god del nyoppussede leiligheter med fellesgjeld på Grunerløkka var på et tidspunkt høyere enn man kunne leie en tilsvarende leilighet for. I en periode var det derfor mange slike leiligheter som ble solgt for den symbolske prisen 1 krone. Eierne foretok beregninger og solgte disse leilighetene fordi "gjeldsberget" 12 000kr/m2 felleslån per kvadratmeter virket helt uhåndterbart for mange den gangen. En typisk 80m2 leilighet på Grunerløkka hadde 5000kr i avdrag + 5000kr i renter og 2000kr i fellesutgifter= 12 000kr/måned i utgifter. Man kunne lett leie en tilsvarende leilighet den gangen for 10 000kr. De som var gode med kalkulatoren konkluderte at ved å selge og slippe bekymringer og ytterligere verdifall kunne man spare 24 000kr per år slik at man fikk råd til den sydenturen man ellers ikke hadde råd til. Det var mange som ville selge og få som ville kjøpe den gangen. Ved å regne på Reach Subsea sammenlignet med DOF har man også de siste år kommet frem til at det er mye mer lønnsomt å leie slik som Reach Subsea enn å eie slik som DOF.
AlanS
16.11.2021 kl 10:34
3726
Godt poeng. Får se hvordan det blir når markedet endrer seg.
Vil gjerne henvise til containermarkedet igjen hvor brukte skip selges over nybyggpris.
Wan Hai buys chartered feeder ship https://container-news.com/wan-hai-buys-chartered-feeder-ship/
The company is paying US$40.5 million to purchase the 2016-built, 1,700TEU Box Express, which it had been chartering from Greek owner Allseas Marine since June 2020. In comparison, a similar newbuilding is priced around US$35 million, meaning that second-hand ships are now commanding a premium in the firming freight market.
---
Å trekke paralleller mellom DOF og MPCC kan diskuteres, men poenget er at utviklingen i containermarkedet viser hva som skjer med en verdikjeden som har vært gjennom en lang motgang og ble nedskalert til de grader at den ikke var i stand til å takle oppgang.
Vil gjerne henvise til containermarkedet igjen hvor brukte skip selges over nybyggpris.
Wan Hai buys chartered feeder ship https://container-news.com/wan-hai-buys-chartered-feeder-ship/
The company is paying US$40.5 million to purchase the 2016-built, 1,700TEU Box Express, which it had been chartering from Greek owner Allseas Marine since June 2020. In comparison, a similar newbuilding is priced around US$35 million, meaning that second-hand ships are now commanding a premium in the firming freight market.
---
Å trekke paralleller mellom DOF og MPCC kan diskuteres, men poenget er at utviklingen i containermarkedet viser hva som skjer med en verdikjeden som har vært gjennom en lang motgang og ble nedskalert til de grader at den ikke var i stand til å takle oppgang.
AlanS
16.11.2021 kl 11:23
3689
Refleksjon over Dragesund Invest exit:
Hjelpalaus beskrev Peter Dragesund som "en rev i denne bransjen og profesjonell investor".
1. Alle vet hva slike rev lever av. De ser etter store verdier som ikke passes godt på og lett tilgjengelig for å få takk i.
2. Han var med i DOF pga betydelige underliggende verdier som er sterkt underpriset.
3. Etter at småaksjonærer har organisert seg for å passe på sine interesser er vinduet som reven kunne bruke for å snikke seg inn, blitt mye mindre eller tettet helt.
Det er et godt signal at Dragesund selger seg ut. DOF er blitt tryggere mot rev :-)
Hjelpalaus beskrev Peter Dragesund som "en rev i denne bransjen og profesjonell investor".
1. Alle vet hva slike rev lever av. De ser etter store verdier som ikke passes godt på og lett tilgjengelig for å få takk i.
2. Han var med i DOF pga betydelige underliggende verdier som er sterkt underpriset.
3. Etter at småaksjonærer har organisert seg for å passe på sine interesser er vinduet som reven kunne bruke for å snikke seg inn, blitt mye mindre eller tettet helt.
Det er et godt signal at Dragesund selger seg ut. DOF er blitt tryggere mot rev :-)
Redigert 16.11.2021 kl 12:39
Du må logge inn for å svare
Kontur
16.11.2021 kl 11:33
3669
Hadde vært intressant å se hvor mye renter og avdrag Dof egentlig betaler. Store deler av selskapets gjeld betales jo, det vises i regnskapet hvor gjelden reduseres kvartal for kvartal.
AlanS
16.11.2021 kl 11:47
3662
koyfin.com viser følgende:
Fiscal Quaters 4Q FY2019 1Q FY2020 2Q FY2020 3Q FY2020 4Q FY2020 1Q FY2021 2Q FY2021 3Q FY2021
Total Debt repaid 302 254 44 118 238 145 313 319
Long term Debt repaid - 254 44 118 - 145 313 319
Cash Interest paid 212 289 105 61 70 69 59 64
* Cash interest is the amount of interest expense that the entity has paid to the creditors. It is the proportion of interest expense that has been settled.
Dersom dette stemmer brukte DOF 514 million i 2019Q4 for å betjene gjelden før standstill som kom på plass ila 2020 q2. I 2021 Q3 brukte DOF 383 mill til å betjene gjelden. Altså 74,5% av det som ble brukt før standstill. Det vises også at den langsiktige gjelden nedbetales ( dvs avdrag betales) som før standstill - 319 mot 302
Det er også viktig å legge merke til økende kundefordringer. Vi må gå tilbake til 2014 for å finne så høye kundefordringer som i 2021 q3. i 2021 q3 var totale kundefordringer på 2299 millioner og leverandørgjeld på 781 mill. Dette er et tegn på økende aktivitet og at en god del cash er fremdeles på vei til DOFs konti.
Fiscal Quaters 4Q FY2019 1Q FY2020 2Q FY2020 3Q FY2020 4Q FY2020 1Q FY2021 2Q FY2021 3Q FY2021
Total Debt repaid 302 254 44 118 238 145 313 319
Long term Debt repaid - 254 44 118 - 145 313 319
Cash Interest paid 212 289 105 61 70 69 59 64
* Cash interest is the amount of interest expense that the entity has paid to the creditors. It is the proportion of interest expense that has been settled.
Dersom dette stemmer brukte DOF 514 million i 2019Q4 for å betjene gjelden før standstill som kom på plass ila 2020 q2. I 2021 Q3 brukte DOF 383 mill til å betjene gjelden. Altså 74,5% av det som ble brukt før standstill. Det vises også at den langsiktige gjelden nedbetales ( dvs avdrag betales) som før standstill - 319 mot 302
Det er også viktig å legge merke til økende kundefordringer. Vi må gå tilbake til 2014 for å finne så høye kundefordringer som i 2021 q3. i 2021 q3 var totale kundefordringer på 2299 millioner og leverandørgjeld på 781 mill. Dette er et tegn på økende aktivitet og at en god del cash er fremdeles på vei til DOFs konti.
Redigert 16.11.2021 kl 17:39
Du må logge inn for å svare
xcountry70
16.11.2021 kl 19:59
3379
Betraktninger markedet:
En økende og mer krevende boreaktivitet og stort etterslep på plattformvedlikehold og oppgraderinger vil sluke båter fremover. Det trengs båter for transport av utstyr, som rent dekksareal for lager av utstyr og som lager for væskevolumer. Den vanlige rutebåt kapasiteten er sprengt når nye rigger presser seg inn på rutebåtene. Stadige forsinkelser og problemer presser frem ekstraanløp i tillegg.
Som spådd tidligere ble aktiviteten økt som følge av gjenåpning etter pandemien. For eksempel : I PSV markedet økte Rystad sine prognoser med ca 40 fartøyår i 2021 og ytterlige nye 40 fartøyår i 2022 bare fra Q2 til Q3. Dette har DOF allerede profitert på med høyere utnyttelsesfaktor og gjennomsnittrate. EBITDA var over 41 MNOK nå, mot rundt 20 i Q2. Mine forventningen fremover er at dette holder seg og trolig øker videre og at Rystad prognose som viser en årlig vekst på ca 35- 40 fartøyår pr år frem til 2027 er noe lav. Rystad underestimerer potensen i veksten nå. Vi er allerede der nå at lead time på utstyr gir forsinkelser i boreplaner og hindrer rigger i få arbeid, rett og slett fordi at xmas tre/kompletteringsutsyr ikke er kan leveres raskt nok. Så når leverandørene kjeden nå får snudd, ansatt folk og startet opp igjen doble skift, kommer dette til å ta av om ett års tid.
Med dette som bakteppe, vil trolig EBITDA i DOF nå ha lagt den tøffeste perioden bak seg. At profesjonelle analytikere som kan regne EBITDA nå vil anbefale sine sjefer å å slette gjelden de har på utlån i DOF i stedet for en endring av amortisering (annen avdragsprofil) kan jeg vanskelig skjønne. Spesielt i lys av foreslått løsning i 2019.
En økende og mer krevende boreaktivitet og stort etterslep på plattformvedlikehold og oppgraderinger vil sluke båter fremover. Det trengs båter for transport av utstyr, som rent dekksareal for lager av utstyr og som lager for væskevolumer. Den vanlige rutebåt kapasiteten er sprengt når nye rigger presser seg inn på rutebåtene. Stadige forsinkelser og problemer presser frem ekstraanløp i tillegg.
Som spådd tidligere ble aktiviteten økt som følge av gjenåpning etter pandemien. For eksempel : I PSV markedet økte Rystad sine prognoser med ca 40 fartøyår i 2021 og ytterlige nye 40 fartøyår i 2022 bare fra Q2 til Q3. Dette har DOF allerede profitert på med høyere utnyttelsesfaktor og gjennomsnittrate. EBITDA var over 41 MNOK nå, mot rundt 20 i Q2. Mine forventningen fremover er at dette holder seg og trolig øker videre og at Rystad prognose som viser en årlig vekst på ca 35- 40 fartøyår pr år frem til 2027 er noe lav. Rystad underestimerer potensen i veksten nå. Vi er allerede der nå at lead time på utstyr gir forsinkelser i boreplaner og hindrer rigger i få arbeid, rett og slett fordi at xmas tre/kompletteringsutsyr ikke er kan leveres raskt nok. Så når leverandørene kjeden nå får snudd, ansatt folk og startet opp igjen doble skift, kommer dette til å ta av om ett års tid.
Med dette som bakteppe, vil trolig EBITDA i DOF nå ha lagt den tøffeste perioden bak seg. At profesjonelle analytikere som kan regne EBITDA nå vil anbefale sine sjefer å å slette gjelden de har på utlån i DOF i stedet for en endring av amortisering (annen avdragsprofil) kan jeg vanskelig skjønne. Spesielt i lys av foreslått løsning i 2019.
AlanS
16.11.2021 kl 23:32
3211
TechnipFMC hadde analytikerdagen i dag: linken til spennendelesestoff https://investors.technipfmc.com/events/event-details/analyst-day-2021
- markedsutsikter er positive - "upside cycle" https://investors.technipfmc.com/static-files/aa04540b-06df-4f26-ab49-c7225181eb00
- Økonomiske utsikter er meget lovende https://investors.technipfmc.com/static-files/64de0f07-1d4b-49c6-b600-c85967711dae
- side 4 EBITDA ventes å gå fra $467 mill i 2020 til $562 mill i 2021 og nå $1050 mill i 2025.
- side 8: Robust intermediate-term outlook -
-> Strong market outlook , operational leverage and configure-to-order model drive robust Subsea growth 2021-2025e
-> Subsea adjusted EBITDA forecast to increase more than 85% by 2025e
****
Spørs om gjeldskonvertering er hensiktsmessig dersom DOF klarer å øke EBITDA like mye som TechnipFMC, dvs fra cr 3 mlrd i 2020 og 2021 til 5,5 mlrd i 2025? Ingen tvil om hva svaret blir.
***
15 nov https://investors.technipfmc.com/news-releases/news-release-details/technipfmc-awarded-large-subsea-contract-additional-stabroek
TechnipFMC (NYSE: FTI) (PARIS: FTI) has been awarded a large(1) contract by Exxon Mobil Corporation (NYSE: XOM) affiliate, Esso Exploration and Production Guyana Limited, to supply the subsea production system for the Yellowtail development.
Subject to government approvals and final project sanction, TechnipFMC will provide project management, engineering, manufacturing and testing capabilities to deliver the overall subsea production system. The scope of the project includes 51 enhanced vertical deepwater trees (EVDT) and associated tooling, as well as 12 manifolds and associated controls and tie-in equipment.
-----
Kanskje mer jobb for DOF i Guyana ;-)
- markedsutsikter er positive - "upside cycle" https://investors.technipfmc.com/static-files/aa04540b-06df-4f26-ab49-c7225181eb00
- Økonomiske utsikter er meget lovende https://investors.technipfmc.com/static-files/64de0f07-1d4b-49c6-b600-c85967711dae
- side 4 EBITDA ventes å gå fra $467 mill i 2020 til $562 mill i 2021 og nå $1050 mill i 2025.
- side 8: Robust intermediate-term outlook -
-> Strong market outlook , operational leverage and configure-to-order model drive robust Subsea growth 2021-2025e
-> Subsea adjusted EBITDA forecast to increase more than 85% by 2025e
****
Spørs om gjeldskonvertering er hensiktsmessig dersom DOF klarer å øke EBITDA like mye som TechnipFMC, dvs fra cr 3 mlrd i 2020 og 2021 til 5,5 mlrd i 2025? Ingen tvil om hva svaret blir.
***
15 nov https://investors.technipfmc.com/news-releases/news-release-details/technipfmc-awarded-large-subsea-contract-additional-stabroek
TechnipFMC (NYSE: FTI) (PARIS: FTI) has been awarded a large(1) contract by Exxon Mobil Corporation (NYSE: XOM) affiliate, Esso Exploration and Production Guyana Limited, to supply the subsea production system for the Yellowtail development.
Subject to government approvals and final project sanction, TechnipFMC will provide project management, engineering, manufacturing and testing capabilities to deliver the overall subsea production system. The scope of the project includes 51 enhanced vertical deepwater trees (EVDT) and associated tooling, as well as 12 manifolds and associated controls and tie-in equipment.
-----
Kanskje mer jobb for DOF i Guyana ;-)
Redigert 16.11.2021 kl 23:37
Du må logge inn for å svare
suspekt
16.11.2021 kl 23:50
3223
Gjelda ligger nok beklageligvis som en klam hånd over dof. Ser ikke ut som noen større aktører vil ta i denne foreløpig uten løsning, omsetning er lav, men vi lever fortsatt i håpet. Tror de kan ha standstill inn i evigheten, dersom det ikke løser seg snart. begge sider av bordet er foreløpig fornøyd ned at hjulene holdes i gang. Det må komme en markant bedring i markedet, som i og for seg ser ut som tar tid. Det gikk fort nedover, men tar tid å komme opp igjen. Det skal jo en stor inntjening til for å betjene all gjelda, skipene blir jo eldre og eldre, og koster mer og mer i vedlikehold, klassing etc. Fornying og oppgradering
av flåten er skjøvet langt frem i tid.
Er fortsatt positiv til dof, men enhver gjør seg vel sine egne vurderinger.
Er imidlertid imponert over alle som holder tråden levende,
god natt!!
av flåten er skjøvet langt frem i tid.
Er fortsatt positiv til dof, men enhver gjør seg vel sine egne vurderinger.
Er imidlertid imponert over alle som holder tråden levende,
god natt!!
AlanS
17.11.2021 kl 08:36
3089
Subsea 7 leverte gode q3 tall: inntekter økte med 53% og EBITDA nesten dobbelt i forhold til i fjor.
https://www.subsea7.com/content/dam/subsea7-corporate2018/Results_Reports_Presentations/Results/2021/SUBC-Q3-2021-press-release.pdf
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/17/7773531/okt-lonnsomhet-for-subsea-7
https://www.subsea7.com/content/dam/subsea7-corporate2018/Results_Reports_Presentations/Results/2021/SUBC-Q3-2021-press-release.pdf
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/11/17/7773531/okt-lonnsomhet-for-subsea-7
tobben
17.11.2021 kl 09:44
3036
Veldig bra, og viser hvorfor det var insidekjøp i Subsea7 tidligere i høst:-). Ellers var kanskje dagens handel på 0,572 og 19550 aksjer et eksempel på at det er mye de samme aksjene som surrer frem og tilbake hos oss. Ble lagt for salg samme antall på 0,582 , men er flyttet til 0.59 når kjøpersiden bygget seg opp. Markedet kommer åpenbart som ei kule etter 2022 , så dette var en fin bekreftelse fra Subsea7
Mulig Dragesund invest aksjene er borte nå og vi er tilbake med bytting av aksjer igjen …:-).
Dofulf
17.11.2021 kl 09:56
4412
Jeg nevnte tidligere her inne at Skandi Emerald skulle til New Zealand i november. Det ser ut til at dette kan bli utsatt en måneds tid siden riggen først gikk fra Scotland 22.Oktober og bruker et par måneder ned til New Zealand. Skipet må også gjennom 10 års klassing først.Her en video fra avgang.
https://www.youtube.com/watch?v=rXaU7UjLyC4
https://ddwoffshore.com/2021/08/24/ddw-offshore-as-contract-award-for-ddw-offshore-vessel/
https://www.youtube.com/watch?v=rXaU7UjLyC4
https://ddwoffshore.com/2021/08/24/ddw-offshore-as-contract-award-for-ddw-offshore-vessel/
AlanS
17.11.2021 kl 10:11
4465
Det at TechnipFMC venter en EBITDA vekst på 85% innen 2025 teller mye om markedsbedringen. Forresten meldte Subsea7 om at flåteutnyttelsen var på 94% i q3. De må leie inn flere skip for å takle økende aktivitet, tenker jeg.
AlanS
17.11.2021 kl 10:12
4462
Bra det! Det vil hjelpe mye for å finne en løsning for DDW garantien.
tobben
17.11.2021 kl 10:20
4442
Ja, flåteutnyttelsen var virkelig strålende. Mulig det er Dofaksjonærene som får de største pakkene av julenissen i år ? :-))))
AlanS
17.11.2021 kl 10:30
4470
La oss satse på det ;) blir spennende å se om DOF leverer kvartals EBITDA på 1 mlrd i 2022.
Redigert 17.11.2021 kl 10:31
Du må logge inn for å svare
AlanS !
Forstår jeg det riktig med Dof her :
Dof lot Akastor ( 50/50 eierskap ) overta skipene i DDW som skulle selges etter kontakter avsluttes . Står da Dof inne for kun garantien og ikke ikke eierskap ( inntjening på skip ). !?.
Forstår jeg det riktig med Dof her :
Dof lot Akastor ( 50/50 eierskap ) overta skipene i DDW som skulle selges etter kontakter avsluttes . Står da Dof inne for kun garantien og ikke ikke eierskap ( inntjening på skip ). !?.
kongsberg1
17.11.2021 kl 11:08
4451
Nå dokumenteres det at det løsner. Dette kan nok bli en fin julegave for oss som har aksjer i Doffern uten å selg hver gang den beveger seg litt. dvs snuser på feks 1 krone. Spretter nok fort forbi det nivået om den tar av nå.
AlanS
17.11.2021 kl 11:19
4427
Sunnyboy, dette stemmer. DOF har fremdeles garantien til DnB. På side 95 i årsrapport 2020 står følgende:
"The Company, Akastor ASA and the secured lenders agreed a debt restructuring of DDW in October 2020. As part of the agreement, Akastor acquired the Company’s shares in DDW at zero cost. Akastor has further waived any recourse claims against the Company related to the guarantee commitments in DDW. The Company’s remaining guarantee commitment amounts to NOK 522 million, representing 50% of the DDW debt, will be part of the Group’s debt restructuring. The debt is reported as debt to financial institutions in the balance sheet."
---
Viktig at garantien føres som gjeld. Klart at DnB ønsker å få mest mulig for både garantien og skipene, men det er enten eller sak :-)
"The Company, Akastor ASA and the secured lenders agreed a debt restructuring of DDW in October 2020. As part of the agreement, Akastor acquired the Company’s shares in DDW at zero cost. Akastor has further waived any recourse claims against the Company related to the guarantee commitments in DDW. The Company’s remaining guarantee commitment amounts to NOK 522 million, representing 50% of the DDW debt, will be part of the Group’s debt restructuring. The debt is reported as debt to financial institutions in the balance sheet."
---
Viktig at garantien føres som gjeld. Klart at DnB ønsker å få mest mulig for både garantien og skipene, men det er enten eller sak :-)
Tiden vil vise om kursen går nordover . De fleste her inne avventer hva løsninger blir i Dof casen og derfor kurs er lav . Omsetning av aksjer siste mnd er vel i snitt under 0,5-1 % av selskapet vil jeg tro . Pluss at det er noen her , som har satt ut roboter til jevnlig å klippe plenen ser det ut som ..:-).
Skal alle skipene i DDW selges !. Hva tenker du at DnB vil gjøre ?. Vil de ha all cash for salg samtidig ha aksjer i Dof tro ..!?.
AlanS
17.11.2021 kl 11:32
4489
Vil ikke spekulere om aksjekursen :-) men er optimistisk om markedsutviklingen, siden markedet viser tegn på en betydelig bedring og selskapene melder om positive forventninger. Dette er i sterk kontrast med det som påstås i selskapets budskap til aksjonærene som kom i september. Må innrømme at TechnipFMC forventninger om veskt i EBITDA overgår mine optimistiske prognoser. Når det gjelder DOF ser vi at en sterk utvikling i IMR segmentet hvor veksten i inntjening og EBITDA er imponerende. EBITDA økte fra 7 til 26% fra q1 til q3 i år.
AlanS
17.11.2021 kl 11:38
4485
Det er umulig å si hva utfallet blir, men grunnlaget for garantien ikke er det samme som før. Om jeg husker riktig, er gjeldskonvertering i aksjer DDW en del av løsningen. Spørs om DDW klarer å betjene gjelden på eget hånd. 2 skip skal selges etter kontraktene avsluttes og 2 andre er i jobb. Da er det bare 1 skip i opplag.
AlanS
17.11.2021 kl 13:59
4380
Sitter med en følelse av at DOF holder tilbake opplysninger om betydelige kontrakter. Dette støttes med analysen av endringer i ordreboken
Tall fra kvartalsrapporter Q2 og Q3
Ordrebok Kvartal 2021 2022 2023 2024 2025 2026+
Joint Venture Q2 671 1252 1250 1122 666 442
Non Joint Venture Q2 2634 2698 1175 713 346 244
Total Q2 3305 3950 2425 1835 1012 686
Joint Venture Q3 333 1429 1459 1327 719 454
Non Joint Venture Q3 1575 4139 1723 1178 440 276
Total Q3 1908 5568 3182 2505 1159 730
Endringer 2021 2022 2023 2024 2025 2026+
Joint Venture -338 177 209 205 53 12
Non Joint Venture -1059 1441 548 465 94 32
Total -1397 1618 757 670 147 44
Endringer for 2022-2026+ 3236
Utestående fra Q2 1253 (3305 - 2052)
Estimert Inntak Q4 655 (1908 - 1253)
Total økning i ordreboken fra Q2 til Q3 NOK 3 891 mill
Det som overasker mest, er økningen på 1 441 mill for DOF uten JV i 2022.
Klarer ikke å finne kontrakter, bortsett fra de to PLSVene som kunne løfte backloggen med 548 mill i 2023 og 465 mill i 2024. Men mesteparten av disse skulle ligge under JV, med mindre disse kontraktene har fått andre betingelser enn kontraktene som ble inngått tidligere mellom Petrobras og DOFCON.
Tall fra kvartalsrapporter Q2 og Q3
Ordrebok Kvartal 2021 2022 2023 2024 2025 2026+
Joint Venture Q2 671 1252 1250 1122 666 442
Non Joint Venture Q2 2634 2698 1175 713 346 244
Total Q2 3305 3950 2425 1835 1012 686
Joint Venture Q3 333 1429 1459 1327 719 454
Non Joint Venture Q3 1575 4139 1723 1178 440 276
Total Q3 1908 5568 3182 2505 1159 730
Endringer 2021 2022 2023 2024 2025 2026+
Joint Venture -338 177 209 205 53 12
Non Joint Venture -1059 1441 548 465 94 32
Total -1397 1618 757 670 147 44
Endringer for 2022-2026+ 3236
Utestående fra Q2 1253 (3305 - 2052)
Estimert Inntak Q4 655 (1908 - 1253)
Total økning i ordreboken fra Q2 til Q3 NOK 3 891 mill
Det som overasker mest, er økningen på 1 441 mill for DOF uten JV i 2022.
Klarer ikke å finne kontrakter, bortsett fra de to PLSVene som kunne løfte backloggen med 548 mill i 2023 og 465 mill i 2024. Men mesteparten av disse skulle ligge under JV, med mindre disse kontraktene har fått andre betingelser enn kontraktene som ble inngått tidligere mellom Petrobras og DOFCON.
Redigert 18.11.2021 kl 08:40
Du må logge inn for å svare
Fikk ikke Dof en jobb i Australia med prosjektering onshore /offshore som startet i Q4 , mulig jeg husker feil men …!?.
viva1
17.11.2021 kl 22:29
4203
I Petrobras kontrakten for Skandi Niteroy og Skandi Vitoria så var det henholdsvis Technip og Norskan Offshore som fikk disse. Technip hadde i januar 2020 allerede leid inn Skandi Vitoira på 2+opsjoner på egen bok/risiko. Dvs Vitoria ble leid inn fra DOFCON JV av Technip til en gitt rate f.eks 100 000 usd (har ikke peiling på korrekt rate). Technip brukte Skandi Vitoria til sitt eget tilbud til Petrobras sitt PLSV anbud nå i 2022. Her vet vi at raten ble 150-155 000 usd range. Dvs alt over 100 000 tilfaller Technip, og ikke DOFCON JV. De har allerede booket 2 år med inntekter fra Technip basert på januar 2020 kontrakten de inngikk med Tecnhip. Men jeg tror at Technip ikke hadde nok opsjoner i den inngåtte januar 2020 kontrakten til å levere 3 år til Petrobras. Så økningen i backlog vi ser i DOFCON JV er resultatet av en forlengelse av Skandi Vitoria kontrakten utover allerede inngåtte opsjoner. Hovedandelen av økningen til DOFCON JV sin backlog kommer nok fra Norskan Offshore som leide inn Skandi Niteroy fra selskapet for å tilby den Petrobras. Her var det så vidt jeg vet ikke inngåtte kontrakter i forkant så dette utgjorde nok den største andelen i økningen i DOFCON JV. Her tilfaller marginen mellom Petrobras kontrakt og skipsleie til DOFCON JV, Norskan Offshore. Om en brukere eksempel raten for leie av PLSV fra DOFCON JV på 100 000 usd, så tilfaller 2/3 av kontantstrømmen til Niteroy DOF systemet direkte og indirekte , mens en i Vitoria kun får 1/3 av denne via sin 50% eierandel i DOFCON JV. Jeg tror ikke de holder tilbake kontraktsdekning, men at de ikke gir nok informasjon til å kunne danne seg ett skikkelig bilde av kontraktsdekning og rater er jeg enig i.
AlanS
18.11.2021 kl 00:21
4109
Takk viva1, jeg ser ditt poeng og tror at du er rett i det.
I følge DNV:
Skandi Niteroi - Owner: Dofcon Navegacao Ltda, Manager: NORSKAN OFFSHORE LTDA
Skandi Vitoria - Owner: Dofcon do Brasil Navegação Ltda., Manager:Technip Brasil Eng. Inst. e Apoio Maritimo Ltda.
Opplysninger her https://www.bnamericas.com/es/analisis/petrobras-contratara-embarcaciones-para-tendido-de-tuberias bekrefter at det var managers som styrte anbudsrundene til skipene.
Som nevnt tidligere publiserte Petrobras en del opplysninger om kontrakten til Skandi Niteroi: dagraten er cr $150k hvor Norskan får $114k (chartering) og Technip resten (service). Opplysninger om kontrakten Skandi Vitoria er ikke tilgjengelig enda.
Oppsettet er komplisert og det er en del ting som mangles... vil prøve å modellere fordelingen i morgen.
Allikevel tror jeg at noe mangles. veldig grovt kan årlig kontraktsverdi for disse skip estimeres som : NOK 930 mill ((150+150)*8.5*365) og 50% kan tilskrives DOF, dvs 465 (bør nok justeres ned for utnyttelse på rundt 90-95%). Vi ser at ordreboken økte med 670 mill i 2023 (205 JV og 465 uten JV). Om differansen skyldes kontrakten Skandi Botafogo, tyder det på at skipet er på en fantastisk rate mellom $50 og 60 000.
Ettertanke: Kontrakten er todelt - chartering og drift. For andre PLSVene får DOFCON chartering og Norskan drift. Chartering føres i ordrebok 50/50, men service havner 100% i ordreboken til DOF. Siden Skandi Niteroi og Skandi Vitoria er under management av Norskan og Technip, blir føringen for hver skip litt mer komplisert, men avvikene vil være utjevnet i et samlet regnestykke tenker jeg. Spørs om Norskan står for driften av Skandi Niteroi selv Technip har service kontrakt.
I følge DNV:
Skandi Niteroi - Owner: Dofcon Navegacao Ltda, Manager: NORSKAN OFFSHORE LTDA
Skandi Vitoria - Owner: Dofcon do Brasil Navegação Ltda., Manager:Technip Brasil Eng. Inst. e Apoio Maritimo Ltda.
Opplysninger her https://www.bnamericas.com/es/analisis/petrobras-contratara-embarcaciones-para-tendido-de-tuberias bekrefter at det var managers som styrte anbudsrundene til skipene.
Som nevnt tidligere publiserte Petrobras en del opplysninger om kontrakten til Skandi Niteroi: dagraten er cr $150k hvor Norskan får $114k (chartering) og Technip resten (service). Opplysninger om kontrakten Skandi Vitoria er ikke tilgjengelig enda.
Oppsettet er komplisert og det er en del ting som mangles... vil prøve å modellere fordelingen i morgen.
Allikevel tror jeg at noe mangles. veldig grovt kan årlig kontraktsverdi for disse skip estimeres som : NOK 930 mill ((150+150)*8.5*365) og 50% kan tilskrives DOF, dvs 465 (bør nok justeres ned for utnyttelse på rundt 90-95%). Vi ser at ordreboken økte med 670 mill i 2023 (205 JV og 465 uten JV). Om differansen skyldes kontrakten Skandi Botafogo, tyder det på at skipet er på en fantastisk rate mellom $50 og 60 000.
Ettertanke: Kontrakten er todelt - chartering og drift. For andre PLSVene får DOFCON chartering og Norskan drift. Chartering føres i ordrebok 50/50, men service havner 100% i ordreboken til DOF. Siden Skandi Niteroi og Skandi Vitoria er under management av Norskan og Technip, blir føringen for hver skip litt mer komplisert, men avvikene vil være utjevnet i et samlet regnestykke tenker jeg. Spørs om Norskan står for driften av Skandi Niteroi selv Technip har service kontrakt.
Redigert 18.11.2021 kl 16:50
Du må logge inn for å svare
Kontur
18.11.2021 kl 09:38
3966
hypotetic
18.11.2021 kl 13:24
3846
Ser at Scandi Iceman og Hera er tilbake i spotten.... Fikk ikke de begge 14 dagers oppdrag for Ludin med oppstart 14Nov?