DSRT: Tidenes mangedoblingskandidat 🏆

Gulltider
DSRT 06.09.2021 kl 14:09 22900

Denne må leses 🥂🥂

https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/09/03/7730732/desert-control-bygger-seg-opp

– Vi er i rute med teknologiutvikling og produksjonskapasitet. Etterspørselen øker, og vi har en sterk partner å gå til markedet med i påvente av et vellykket pilotresultat med Mawarid i andre halvår, legger han til.

Desert Control har laget en flytende leire som gjør at toppjord, sandholdig jord og ørkensand får tilbake evnen til å holde på vann og næringsstoffer.
Redigert 10.09.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
bravi
03.02.2024 kl 12:43 4391

Markedet hadde nok ventet noe med inntjening og tall, det kom ikke, da får kursen gjennomgå. Har ikke store forhåpninger til Q4 heller, har de fått til noe som gir inntekter i midt østen ville det ha vært kjent.
Det er slik at gode nyheter meldes så tidlig som mulig, dårlige nyheter meldes ikke før de må.
kentove
05.02.2024 kl 16:57 4123

Midtøsten kommer nok ikke med så store inntekter, ble vel ikke levert før i slutten av året, men ifølge q3 var det lovende prosjekter der nede også, men de børsmeldes nok ikke av Desert, men børsmeldinf av prøveprosjekt virker som er slutt på, men regner med de ligger til planen på 5 i kvartalet slik de har gjort, så i snitt 1,25 prosjekter eller 4 i året regner de som vil bli kommersielle (50% til fase 2, 50% av de til kommersielle prosjekter) så gleder meg mest til guidingen og hva som nevnes der... Angående Limoneira så er d jo litt sammensatt både mtp vann-regler enkelte steder, samt de også prøver ut andre miljøvennlige metoder, så at de fortsetter føler jeg som en god ting selv om vi alle vel hadde håpet på enda litt større avtale, blir spennende å se
Lim Gordon
08.02.2024 kl 09:31 3962

Uansett hvordan man ser på dette, så er det det kommersielle gjennombrudd. Når det skjer i USA, tror jeg ikke vi skal vente så lenge på fortsettelsen. Det er mange som er inne og prøver dette nå, og det burde bli noen raske beslutninger nå som dette selskapet står frem som det gjør. Bare potensialet å spare 50% av vannforbruket burde jo få de fleste til å våkne.
asbjørnsen
20.02.2024 kl 18:23 3566

Kunne du kopiert inn teksten?
Fevang
20.02.2024 kl 20:29 3519

Arctic Securities-analytiker Ivar Ryttervold gjenopptar dekning av Desert Control med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 9 kroner. I analysen som har tittelen «Gresset ser grønnere ut i USA» skriver analytikeren at selskapet har dokumentert opptil 50 prosent vannbesparelser, redusert behov for gjødsel og økt avling, og at det er klar til å kommersialisere produktet i USA.

Selskapet er godt på vei til å levere på målet om fem pilotprosjekter pr. kvartal, og har også sikret den første kommersielle kontrakten. Drevet av de første store prosjektene og vekst i forprosjekter, estimerer Ryttervold at 2024 blir det første året med inntekter, mens han forventer at selskapets driftsresultat (EBITDA) vil gå breakeven i 2026 når det når rundt 120-140 millioner kroner i inntekter.
Redigert 20.02.2024 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
trodlet
20.02.2024 kl 20:37 3524

Dette var tynt, som det meste fra denne denne gjengen. Jeg tenker vi nå vet hvem som kommer til å ha en stor rolle i sommerens emisjon, som jeg forventer kommer. DSRT kommer selvsagt ikke til å gå breakeven med en omsetning på 120 mill kr. Men jeg tviler på om vi noen gang får svaret på akkurat det.
mimer
23.02.2024 kl 09:11 3254

Men daglig leder casher in big time. Opsjoner burde vært knyttet til noen form for måloppnåelse, foreløpig er salg på mikke mus nivå.

https://newsweb.oslobors.no/message/611685
trodlet
29.02.2024 kl 13:11 3038

Det er aksjonærene som betaler lønningene i dette firmaet, og slik kommer det til å fortsette.
Her er det om å gjøre for ledelsen å holde sirkuset i gang så lenge som mulig. Gode penger å hente for noen få, men dessverre ikke for aksjonærene
Odium
07.03.2024 kl 11:52 2849

⬇️
kentove
07.03.2024 kl 12:16 2824

Litt høyere omsetning enn andre dager men med så lav omsetning svinger det fort, flere aksjer på growth d skjer med så å følge kurs daglig e ikke vits i
trodlet
07.03.2024 kl 12:45 2807

Den har jo falt nærmest uavbrutt i to år. Trenger ikke følges daglig når den er så forutsigbar.
Mdg1
07.03.2024 kl 14:03 2768

Problemet her er jo at det er mange inne som skulle mangedoble på kort tid. Nå sier to uavhengige analyser at de vil begynne å tjene penger i 2026 eller 2027 og bare litt i starten. Da skal vel pengene over et annet sted der de kan mangedobles. Dsrt vil neppe eksplodere før tidligst i 2026
Odium
07.03.2024 kl 19:55 2686

Dette er realiteten av høye renter mye lenger enn veldig mange trodde. Når rentene stiger så må PE ned, som betyr at inntjening relativt til prisen blir mye mindre interessant.
Det er et helt nytt økonomisk paradigme som er på veg. Magnificent seven er blitt til the fantastic four og hva skjer når nvidia ikke lenger kan vise til økende multiplier pga økte utgifter?
Dette har tatt mye lenger tid enn jeg trodde, jeg var sikker på at det kom til å sprekke i 23, men her er vi og nvidia er den nye Cisco.
Når dette sprekker så møter DC den ultimate testen. Er selskapet her på andre siden så tror jeg det er investerbart, men de siste 21 månedene så har dette vært et åpenbart pengehull.
Jeg i nærmere 18 måneder at tre kroner er incoming, men nå tror jeg det er generøst. Tipper vi ser sub 1kr når dette på et eller annet tidspunkt sprekker.
Opp+
08.03.2024 kl 21:21 2572

Så det handler ikke noe om hva selskapet leverer fremaover? Alt blir styrt av makro? Har gått bra for deg så langt da, tech og ai som du sa skulle falle er ath og gått til værs etter du begynte å fable om økte multipler, og krakk.

Hvorfor blander du desert inn i dette? Desert har falt i 2 år sammen med resten av de grønne drømmene, kan ikke sammenlignes med den ville prisingen amerikanske tech selskaper har. Hvilken framtidig kontantstrøm skal desert falle på? Hvilken gjeld blir dyrere for desert? Risikokapitalen har vært fraværende i smallcap lenge og segmentet fornybart har vært out of favour lenge, se på chartene på de selskapene du sammenligner nå.

Nei det er ikke om AI/Tech boblen skal sprekke som er den Ultimate testen til desert. Desert har falt på at risikokapital er borte og har vært det en stund, blant annet pga høyere renter. Lav likviditet, så den har falt på lavt volum, det er småaksjonærer som har solgt den ned i avgrunnen pga ingen har tatt i mot og ja den var hausset og dyrt priset.

Den ultimate testen til desert nå er om de får kontrakter fra alle pilotene de har satt ut og kun det. Leverer de kontrakter og cash flow, så skal jeg love deg du kan glemme at selskapet blir priset til sub 1 krone. Leverer de derimot ikke kontrakter, så vil den falle, men ikke av den grunnen du fabler om nå.

Du får komme med noe fundamentale betraktninger her på tråden eller bable videre om makro på en eller annen makro tråd.
trodlet
09.03.2024 kl 11:51 2450

Det handler om mer enn kontrakter. Alle kan få kontrakt på å vanne en golfbane eller noen busker. Hvis dsrt skal forsvare dagens markedsverdi på nær 300.000.000,- så må de også vise at de kan tjene penger på vannet sitt.
Opp+
09.03.2024 kl 12:07 2474

De har 30-40% margin, golfbaner har inntektspotensiale på 5-10 mill, er en del golfbaner der ute, får de en, så får de fort flere. De har piloter på 2 golfbaner som elsker lnc og bare må ha det. Sjekk ut video. Griffin ranches har inntektspotensiale på 200mill på fullskala kontrakt. Dette er kun en av 20 piloter sikret så langt. Finn fram kalkulatoren din du:) handler nok om kontrakter som viser at markedet vil ha dette. Når markedet vil ha dette, så kan du jo sjekke ut markedspotensiale.

Mcap på 280mill er lommerusk, det er ingenting, null forventninger priset inn. Deilig
Redigert 09.03.2024 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
trodlet
09.03.2024 kl 12:34 2469

Jeg mener jeg har hørt lignende før. Millioner etter millioner rett rundt hjørnet. Ja, faktisk i flere år har jeg hørt dette. Jeg husker kursmålet til en av bankene var 50,- !!! Det er riktignok over to år siden. Kursmålet på 50,- var kanskje et resultat av at dsrt også den gangen hadde store planer som det ikke ble noe av.

Opp+
09.03.2024 kl 12:36 2480

Hva er kursen nå? Hva har endret seg i selskapet siden da?
Men takk for at du minner om oppsiden her. For 2 år siden var det håp og drømmer, nå er det realiteter. Salgslisenser på plass, partnere på plass, piloter på plass, kommeralisering på plass og selgere på plass, dumping kurs på plass. Dette har endret seg nå. Men for all del, er du usikker og du ikke har troa så anbefaler jeg deg og ikke investere. Du kan jo kanske heller gå inn på forskjellige forum og trodde litt i stede? Skaper i det minste liv i forumet:)
Redigert 09.03.2024 kl 12:42 Du må logge inn for å svare
trodlet
09.03.2024 kl 14:37 2420

Det er merkelige greier det der med at de som mener aksjekursen er for høy er uønsket på tråden/forumet. Jeg har hatt rett med hensyn til kursutviklingen siden kursen sto i 30+ Det er faktisk lett å sjekke. Det er jo heller ikke slik at jeg forurenser forumet med enorme mengder med meldinger. Når kursen var 30, skrev jeg at jeg forventet at kursen ville falle til 5,- Der er vi nå. Jeg synes det et helt merkelig at det ikke er en åpning på dsrt-trådene for de som mener noe annet enn at aksjekursen skal opp. Å da bli anbefalt å gå andre steder å diskutere får meg til å lure på om debattantene i dsrt-tråden egentlig ønsker en åpen debatt.
Debatt blir gjerne definert som " en måte for flere personer å utveksle meninger og argumenter på" Det står ikke i definisjonene av "debatt" at meningene og argumentene skal være lik hverandre
Redigert 09.03.2024 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Opp+
09.03.2024 kl 15:28 2390

Skriv så mye du vil, oppfordret jo til det. Forskjell å kjøpe på 30 og 5 med en helt annen fundamental situasjon. Men vi får bare være enig i og være uenig. Så får du bare holde deg unna kjøpsknappen:)
Odium
09.03.2024 kl 19:48 2303

Når bobler som vi er i nå sprekker, så går alt ned, absolutt alt, uansett hvor lite koblet det er. Dette er den største boblen på nesten 100 år og dette er ikke bare en tech boble. 2000 var tech/internet, 2008 var eiendom og nå er det alt utenom kanskje råvarer og energi. Og begge de boblene tok med seg hele markedet når luften gikk ut av dem og introduserte et nytt paradigme. Cisco er har fortsatt ikke overgått sine highs fra 2000 og sånn vil det være med nvidia også.
At det ikke har skjedd enda betyr ikke noe, det vil skje fordi det må skje. Det er en naturlov at ingen ting går til månen.

Jeg eier forøvrig null tech og har ikke eid tech på mange år. Kun olje og atomkraft

Men vi får da se hvordan dette utvikler seg fremover. Jeg dukker nok opp igjen når vi når nye lows

Opp+
09.03.2024 kl 20:53 2274

Men herregud da mann, et krakk har jo ingenting med selskapet desert control å gjøre, forøverig morsomt at vi har en sånn der liten spåkone her, som kan spå krakk? Om det kommer krakk og når det kommer vet ingen, helt enig at at det er ville prisinger i AI og Tech selskaper i USA og om det kommer krakk og alt faller som du sier, så må man jo holde seg unna alt av aksjer da, så da må du jo selge oljeaksjene og atom aksjene dine om den teorien stemmer. Håper virkelig ikke du er en feiging som kun kommer tilbake om aksjen har falt under 1 krone, men kommer tilbake og viser baller, innrømmer feil, når aksjen stikker andre veien.

Du har ikke eid tech på mange år for du er livredd for et krakk du ikke aner når kommer, samtidig har tech gått skyhigh, strålende strategi.
Odium
09.03.2024 kl 23:17 2215

Olje og atom har gått mye mer i samme periode, så jeg klager ikke.
Jeg forsøker å unngå å investere i bobler og at tech er i en boble har vært tydelig i ganske mange år nå. Men du har rett i at det et umulig å time et krakk, det klarer ikke jeg heller. Men at det kommer ett, det går fint an å si. Nvidia kan øke inntjeningen sin med 50% hvert år i ti år uten å forsvare dagens verdi og mengden passive penger som er bundet opp i disse få aksjene er helt ubegripelig, så når selgingen begynner, som den må når de ikke lenger kan vise til videre vekst, så kommer hele korthuset ned. Og for dem som tror at et selskap som DC, som er totalt avhengig av riskikovillig kapital, skal komme gjennom dette uskada, har jeg ei bro jeg vil selge.
Og ja, du har rett i at atom og olje vil også korrigere når dette skjer, men i forskjell fra tech så er disse sektorene underpriset nå og vil komme ut på andre siden fordi verden må ha energi for at lysene skal forbli på. Nvidia vil fortsette selv etter en 95% korreksjon fordi det er et solid selskap. DC derimot? Vel, vi får se. Verden kan leve uten DC uten uten at knapt noen merker at de er borte. IPen blir slukt av noen andre og kommersialisert av dem.

Materiale eiendeler får alltid en renessanse etter slike bobler da de blir alltid "glemt" når immaterielle eiendeler går inn i bobler. Why? Fordi det må være sånn hvis økonomien skal fortsette å fungere. Uten råvarer så stopper alt og nå er vi i ferd med å gå tom for alt.
Folk skjønner ikke hvor ille det står til i verdensøkonomien nå. Hvor enorme mangler vi har og hvor ubetydelig DC faktisk er.
Uran aleine er så underinvestert at det har gått fra $50 til $105 på fire måneder og vil sannsynligvis gå til $500 inne få år før vi klarer å opprette en balanse igjen med nye gruver og foredlere.

Så vi får se hvordan dette går. Jeg venter fortsatt på en inngang jeg tørr å stole på. Ser ikke noen tegn til dette enda.
Opp+
09.03.2024 kl 23:47 2187

Alle vet det vil komme krakk, absolutt ingenting imponerende med å spå der, å treffe derimot er flaks. Nå har vel du prøvd i 2 år og ja til slutt vil du treffe, jeg kan sitte å spå krakk årlig jeg også og til slutt treffer jeg. En ødelagt klokke er riktig to ganger i døgnet den også.

Om du ikke har fått med deg de virkelig store problemene i verden, så har du ikke fulgt gått med. Det er ekstrem tørke, vann mangel og Mat mangel. Hva faan skal folk med energi om de sulter ihjel. Du skriver ”verden må ha energi for at lysene skal forbli på”, ja helt sant det, men verden må ha mat og vann for å overleve. Uten mennesker, trenger ingen lys. Når DC sitter på en teknologi som stopper ørkenspredning, sprer vannmengde brukt med 50% i jordbruket samtidig som øker avlinger med 40%, så sier det seg veldig godt selv at dette er noe verden trenger og må ha.

Risikovillg kapital har vært borte i 2 år, likevel klarte desert å få inn penger, men som jeg sier det er at de får kontrakter som er den ultimate testen nå, med kontrakter så kommer pengene.
kentove
09.03.2024 kl 23:54 2180

Vann er en mangelvare sinnsykt mange steder, gadd ikke bruke energi
på å bruke annet enn øverste linken siden du fabler om makro osv, DC er ikke de som ryker først for å si d sånn.. Usikker på om du bare troller, er short eller hva poenget er men makro påvirker alt, men ganske sikker på vann, mat og våpen industrien er de siste som merker noe til d https://eu.desertsun.com/story/opinion/2023/06/08/colorado-river-deal-forever-changes-the-price-of-water-in-the-west/70295273007/
Opp+
10.03.2024 kl 07:55 2104

Det er selvsagt bare sludder og vas fra Odium. Ja, verden mangler energi nå, men det problemet er ikke i nærheten av problemet vi har med tørke, vannmangel og matmangel, det er store lange trender som må hanskes med og er pri 1, fra høyeste hold, FN, WFP, WHO. Det er ikke uten grunn at USA, White House, banker gjennom WATER CONSERVATION INITIATIVE nå. https://missoulacurrent.com/white-house-water/

Så kan man jo undre seg over hvorfor Odium spår så hardt krakk i akkurat denne tråden, når dette gjelder alle aksjer og som kanskje er mer aktuelt for overprisede aksjer, selskaper det er forventet høye fremtidige inntekter i og har høy gjeld. Prisingen til desert er det ingen forventninger til inntekter, og de har null gjeld. Så det er absolutt ikke det værste selskapet og sitte i om det kommer krakk, i år, i 2025, 2026, 2027, 2028, eller når det kommer.

Men jeg tror egentlig alle her skjønner hvorfor Odium skriver dette i akkurat denne tråden, det må man ta som et kompliment til selskapet:)
Redigert 10.03.2024 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
10.03.2024 kl 08:59 2208

Det er ingen tvil at det er vannmangel, tørke og matmangel i store deler av verden og at teknologien til DC kan være en del av denne løsningen på problemene. Det jeg er blitt mer skeptisk til er om de som styrer selskapet er patente nok. Det hjelper ikke å kun sitte på løsningen, de må kunne drifte selskapet. Skaffe nok penger, skaffe flere og bedre kunder. Nå må de begynne å levere snart. Dette kan bli veldig bra, men har vi den beste ledelsen?
Opp+
10.03.2024 kl 10:08 2191

Jeg skjønner veldig godt at det er lett å kritisere ledelsen når et selskap har falt 90% på 2 år. Men dette gjelder jo ikke bare DSRT, dette gjelder jo alle vekstselskap som ikke tjener penger. Risikokapital er borte, og det har vært investorflukt. Nvidia og store tech har jo fått en vanvittig oppgang, men det er jo for de har tjent vanvittig med penger også, investorer har sett etter penger her og nå og ikke fram i tid. Se på AKH f eks, vanskelig å kritisere Røkke system. Dette er vanlige sykluser i et aksjemarked og derfor man kan gjøre knallkjøp om man klarer å se litt lenger fram enn snuten. Investorer har i 2 år nå sett på cash flow og kun det, så får vi se hvor lenge det varer.

Jeg tror man skal lete lenge etter en så fremoverettet, engasjert type som OKS, som virkelig brenner for produktet og er et ypperlig ansikt utad for LNC. Er med i paneldebatter i verdens største konferanser, ute blant kunder, potensielle kunder og selger dette inn. Jeg tror ikke vi har vært i nærheten å komme så langt om det ikke har vært for OKS.

Når de ser det er vanskelige tider og investorer kniper på lommeboken, det er vanskelig å komme videre i UAE, så gjør de grep, lisensavtalene gjør det ikke bare letter økonomisk, arbeidsmengde, men at man har lokale som fronter og selger dette gjør at det også vil gå mye raskere i mens regionen. Og på tross av investor flukt og risikokapital har forduftet, så klarer dsrt å hente penger til nesten ingen rabatt.

Ledelsen har levert på alt av guiding, og kan egentlig ikke lastes stort for fallet. Man ser det i absolutt alle vekstselskaper som ikke tjener penger. De fleste grønne er tiår unna og tjene penger, dsrt skal bare runde hjørnet.
Når til og med Aaleby på TI, han som har vært mest positiv og optimistisk på selskapets vegne, selger i frykt og er på ATL eksponert, dette på en ATL aksjekurs, så skjønner man jo hvorfor aksjen har falt, men man skjønner jo også st da er man veldig nære en bunn og oppsiden her kan ingen se for seg. Så nå må dsrt fortsette og levere som guidet, så kommer også aksjen etter hvert til å bli kraftig repriset. Så får de som venter på krakk og prøver å spå når det skal skje, gjøre det, men det har altså ingenting med selskapet å gjøre.
trodlet
10.03.2024 kl 10:15 2191

Der setter du fokus på rett sted, YNWA250505.
Det er et meget viktig spørsmål. Har Dsrt den beste ledelsen? Hvis produktet er så viktig og bra som det blir hevdet, hvorfor befinner da Dsrt seg fremdeles i startgropen etter alle disse årene? Det nytter ikke å forvente saklige svar. "Verden er ikke klar for noe så revolusjonerende", "Rom ble ikke bygget på en dag" og den slags klisjeer. Dsrt og følgere liker ikke å diskutere og argumentere slik investorer og økonomer gjerne vil gjøre det. Det ser vi også igjen i rapporter som blir skrevet. De ser mer ut til å være skrevet av en forfatter med skjønnlitteratur-bakgrunn enn bedriftsledere eller økonomer.

- Og honnør til Odium, som ikke lar seg affisere av primitive hersketeknikker og ufine personkarakteristikker brukt av Opp, men klarer å forholde seg saklig i sin argumentasjon. Det er slik debatter bør være.

Ha en nydelig søndag. Heldigvis stengt på børsene i dag. ;-)
Opp+
10.03.2024 kl 10:25 2179

Du mener vi skal betvile forskerne hos ICBA, universitet i Arizona, verdens største citrus produsent og høre på trodlet fra lille Norge?😂 de er ikke startgropen nå, de har økt påføringskapsisteten med 200%, de har fått 20 piloter og en kommeralisering. Vanlig for et nyskapende produkt, et revolusjonerende produkt, tar det 10 år å få kontrakter, penetrere markedet. Dsrt har klart å fått første kommeralisering i USA etter 2 år. Det er unikt.
trodlet
10.03.2024 kl 10:32 2246

Dsrt er også fra "lille Norge"
Den "fantastiske" argumentasjonsteknikken fra Opp fortsetter. Når man har litt erfaring i å debattere, så ser man på slike argumenter som humoristiske nybegynnerfakter.
Opp+
10.03.2024 kl 10:51 2277

Jeg skal begynne å ta deg seriøst, den dagen du har lest deg opp. Akkurat nå er du kun en behjelpelig brikke for å få ut masse god korrekt informasjon. Derfor jeg også oppfordrer deg til å skrive mer:)
trodlet
10.03.2024 kl 11:01 2280

Det er nok slik at til mer du skriver til mindre troverdighet har du. "Ta ballen, ikke mannen" er et uttrykk du bør lese deg opp på. Du klarte ikke å holde deg til ballen i det siste og korte innlegget heller. :-)))
Ha en fin dag :-)
Opp+
10.03.2024 kl 11:13 2363

Noen ganger må bare mannen tas med en rettelig tofots takling, selv om ballen er langt unna. Jeg blir gjerne med å spille ball jeg, men da må du trene først og kjøpe deg en ball :) ha en fin dag:)
Redigert 10.03.2024 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Odium
10.03.2024 kl 11:32 2421

Verden blir faktisk grønnere år for år. Problemet med tørke er lokale, ikke globale. Arealet med ørken synker etter hvert som atmosfæren får økt co2 som gir en grønnere jord samtidig som oppvarmingen gir økt atmosfærisk fuktighet.

Og uten energi så er det ikke landbruk. Energi er på bunnen av alle næringskjeder, også jordbruk. Alt starter der.
Du snakker om vannmangel, hva er løsningen? Energi for avsalting, mer mat? Energi for kunstgjødsel og vanntilførtsel.

Jeg har hele vegen vært krystallklar på at jeg ønsker en inngang i DC, men ikke før alt dette andre har fått spilt seg ut. Hvorfor? Fordi markedet har ikke funnet ut hvordan det skal fungere med høyere renter enda, fordi markedet tror rentene skal ned igjen, men det skjer kun når FED får viljen sin og klarer å drive frem en finanskrise. Og hvorfor ønsker de det? Jo fordi den eneste løsningen vi har på strukturell inflasjon er finanskrise.
Jeg er ikke i businessen med å fange fallende kniver og hvis jeg skulle hørt på et par av dere her inne så hadde jeg nå sittet på massive tap, noe jeg regner med en del av dere nå gjør. DC er en fallende kniv som viser NULL tegn til å snu enda.

Og hvis du er enig i at det kommer et kræsj, hvorfor er du ikke posisjonert på en måte som tar høyde for det? Hva tror du skjedde med selskaper som var totalt avhengig av risikovillig kapital i 2008? Hvor mange av dem gikk konk og slukt av andre for teknologien de eier?

Men hey, jeg deler mine tanker og så får folk gjøre som de vil med dem. Dere er voksne alle sammen håper jeg.
Redigert 10.03.2024 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
10.03.2024 kl 12:48 2383

Dette må være noe av det mer opportunistiske jeg har lest på et forum…aksjekursen går ned, altså dårlig ledelse😳. Jeg har vært og er investert i flere selskaper på børsen (selvsagt også i Desert), og jeg har aldri sett en mer fremoverlent og dyktig CEO enn det vi har i OKS i Desert. Her er det bare å lene seg tilbake som aksjonær og la selskapet skape verdier for oss. Selvsagt kan det gå galt, men det skyldes ikke mangel på innsats fra pastoren.
Opp+
10.03.2024 kl 14:25 2380

Jeg er ikke uenig i at energi er er av våre primærbehov, jeg er uenig hvordan du lukker øyene for at vann og mat er et av våre primærbehov.

Løsningen på vannmangel kan være multifasettert og avhenger av flere faktorer, inkludert lokalisering, tilgjengelige ressurser og teknologiske fremskritt. Avslaltningsteknolgi er en av mulige løsninger, Implementering av avanserte landbruksmetoder og teknologier, inkludert bruk av vannbesparende teknikker som dryppvanning og bruk av bærekraftige gjødsel, kan bidra til å øke matproduksjonen uten å belaste vannressursene unødvendig, er en annen. Effektiv bruk av vannressurser. Effektiv forvaltning av tilgjengelige vannressurser. Vet du hva oljelandet Saudi Arabia satser på nå, fornybar kraft, sol og vind. Blant annet for å støtte avsaltning og andre vannbehandlogsprosesser. Også parker, som King Salman Park som skal driftes kun på fornybar energi.

Det som helt klart er det som trekker mest av oljen er transport, det som skjer innen EV nå, bør skremme alle i oljesektoren, for der går det raskt nå, utviklingen på batteriteknologi går rett opp og jeg tror ikke det er lenge til man har batteri på tungtransport heller. Biodrivstoff, hydrogen, og muligens amoniakk på de større skipene og batteri på de mindre. Plast skiftes mer og mer ut med andre produkter. Jeg vet ikke om du har skjønt det, men verden skal vekk fra fossilen brennstoffer og klimaavtrykket skal reduseres. Vi kommer til å ha gass i en overgangsfase. Så har vi atomkraft som balansekraft. Avgjørelsen er tatt og det kjøres knallhardt på. Banker blir nektet å invester i fossilt, bedrifter tvinges over på fornybare løsninger, etc.

Problemet nå er at under olje/energikrisen for noen år tilbake så ble det massivt investert i olje og gass, det er massivt investert i fornybar energi. Gass produksjonen til usa er ath, Afrika og non opec har aldri produsert mer og de stopper ikke, hva må opec gjøre, jo de må kutte produksjonen for å holde oljeprisen høy. Tenk bakteppe vi har, med kriger over hele Europa, og opec må kutte produksjon for å holde oljeprisen på 80,-. Det viser en veldig svakhet i olje.

Jeg tror det blir krakk for historien sier at med tid og stunder så kommer krakk innimellom, men ingen vet når. Det var poenget. Jeg tror ikke vi får noe krakk før arbeidsledigheten stiger massivt og jeg tror ikke den vil stige massivt pga grønn omstilling krever så enormt mange nye jobber. Pluss olje og gass industrien har fått en dead cat bounce, så det er enormt mange jobber så har kommet og kommer der også.
Så jeg tror neste krakk blir et oljepris krakk, vi kommmer rett og slett til å få for mye energi og olje etterspørsel kommer til å falle dramatisk. Som igjen gjør at olje og gass sektoren kollapser og arbeidsledigheten kommer til å skye til være. AI og automatisering har i samme periode tatt over mange jobber. På den tiden tror jeg desert har utviklet seg, sikret mange kontrakter, har avtaler med organisasjoner for å trygge vann og mat sikkerheten og stoppe ørkenspredning. Så jeg tror desert har en langt høyere mcap når krakket kommer og et krakk som vil føre rentene enda mer ned vil bare gi desert en sterkere bounce tilbake igjen.

Vi får se, dette er umulig å spå, men mange kan tippe. Derfor investerer jeg i selskapet desert control da jeg synes de har en attraktiv prising i forhold til nære eventer, kontrakter, utviklingen de har hatt i 2 år, utviklingen jeg tror de får framover og i forhold til det enorme potensial som ligger i teknologien. Så får vi se hvordan selskaper utvikler seg videre framover.
Opp+
10.03.2024 kl 14:32 2462

Jeg kan legge til at jeg er enig at ndx er priset hinsides og st de vil få en kraftig korreksjon/krakk, men jeg tror ikke det vil bli et bredt krakk, pga det er magnificent 7 som har dratt indeksen helt hinsides, det er noen få aksjer som har dratt indeksen med boble prising. Bredt har det ikke vært k nærheten og grønne aksjer er ned 90% fra topp. Så jeg tror ikke de vil få med seg et bredt fall ned, sånn som de ikke fikk med opp.

Men igjen, dette har ingenting med desert control å gjøre, så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal diskutere et makrokrakk her i tråden. Eller jeg forstår jo hvorfor du vil fronte et krakk da, som du sier selv du vil inn i aksjen. Men helst lavest mulig. Som er naturlig.
Redigert 10.03.2024 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
Odium
10.03.2024 kl 16:54 2457

Mye å pakke ut her og jeg skal svare bedre når kvelden kommer og jeg kan ta frem en PC.
Svarer kort på den siste kommentaren nå.

Jeg tror ikke du har en god forståelse hvordan alt henger sammen. I 2008 var det stort sett eiendom som var i en boble og det tok med seg hele markedet ned. Det var så ille den gang at hele systemet holdt på å bli ødelagt.
I dag er eiendomsbobla større enn den var i 2008, spesielt kommersiell eiendom er fucked, og det er ikke den eneste bobla. Det er bobler over alt, tech er bare den mest synlige.
Når slike bobler begynner å rakne så er det litt som å trekke ut løse snorer i klærne dine. Alt henger sammen på en måte de fleste ikke forstår og jeg klarer nok ikke å forklare det godt nok her til at folk henger med. Men passiv investering i gigantfond er en kjemperisko.
De store fondene eier en stor del av alt og når de må begynne å selge for å dekke tap så må de selge alt, ikke bare nvidia.
En annen ting er at når ting først begynner å ryke så blir alle svake ledd synlige. Bankene slutter å låne ut penger som igjen stopper daglig drift til andre selskaper siden alt funker gjennom gjeld og ingen er likvide nok til å drive videre når det er en skidtenøkkel i tannhjulene. I 2008 så holdt GE på å falle nettopp pga dette.

Et eksempel, jeg er tungt investert i uran og vi går for tiden gjennom en korreksjon. Vi har lurt på hvorfor, for det er ikke en åpenbar grunn. Viser seg det at det er et fond som er i prosessen av å bli avsluttet og likvididert. De eier ikke kun atomkraft, de eier mye forskjellig, men atom er for tiden en liten sektor og det fondet aleine drar ned hele sektoren med 20-30%.
Når korreksjoner kommer så ryker selskaper uten inntekter som DC først fordi alle må bli likvide på likt og i sånne situasjoner så dumper du det som har høyest risiko først.