Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!
Strongpoint er i en megatrend!
Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).
Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.
Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)
Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.
Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.
Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.
Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.
Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/
Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!
Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.
Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793
For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/
Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).
Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.
Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)
Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.
Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.
Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.
Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.
Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/
Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!
Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.
Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793
For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/
Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59
Du må logge inn for å svare
tunktee
27.01.2022 kl 17:44
5618
Jeg vil forsvare ledelsen litt, eller i det minste latt tvilen komme dem til gode.
Først av alt så vet vi ikke med sikkerhet at målene ikke blir nådd innen tiden, det er en synsing fra min og noen andre sin side.
Men om de ikke blir nådd;
Jeg tror JT var oppriktig når målene ble satt, og syns ikke vi har noe grunnlag p.t, for å miste tillit.
De som sitter i topplederstillinger er også bare mennesker.
Ikke guder eller trollmenn.
Og de kan med sikkerhet ikke stoppe et virus uansett hvor dyktig de er.
Også sies det visst at det er viktig å sette høye mål :)
Først av alt så vet vi ikke med sikkerhet at målene ikke blir nådd innen tiden, det er en synsing fra min og noen andre sin side.
Men om de ikke blir nådd;
Jeg tror JT var oppriktig når målene ble satt, og syns ikke vi har noe grunnlag p.t, for å miste tillit.
De som sitter i topplederstillinger er også bare mennesker.
Ikke guder eller trollmenn.
Og de kan med sikkerhet ikke stoppe et virus uansett hvor dyktig de er.
Også sies det visst at det er viktig å sette høye mål :)
HitIT
27.01.2022 kl 18:34
5583
Noe som vet hvilke aksjer det er snakk om her: https://e24.no/boers-og-finans/i/QyKeVQ/analytiker-anbefaler-fire-teknologiaksjer
HrDuck
27.01.2022 kl 19:05
5541
Crayon, nordic, Schibsted og adevinta. Overskriften kanskje ikke helt dekkende for artikkelens innhold.
Redigert 27.01.2022 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
minvest
27.01.2022 kl 19:11
5535
Her må det vel nyanseres at det er en vesentlig forskjell på kommunisert målsetting fra et selskap og hva som betegnes forventet utvikling. En målsetting skal være offensiv, noe å strekke seg etter. Det er både vanlig og akseptabelt at det kan skje forskyvninger i tidsplan, men utvikling i retningen er vesentlig.
Pingheng
28.01.2022 kl 08:02
5362
Helt enig tunktee, jeg tror også målene ble satt i oppriktighet.
Så dette går vel egentlig mer på dømmekraft. Og når jeg investerer i et selskap så er vurdering av ledelsens kompetanse en viktig faktor, og de har jo hatt muligheten til å justere målene i lang tid hensyntatt virus eller andre "obstacles".
Men for all del, det kan jo hende de justerer målene fremover nå som de tross alt vet mer enn da de satt målene, eller sågar at de har kunnskap om tiltak som tilsier at de faktisk vil nå målene. Jeg håper naturligvis det siste. For den langsiktige investor tror jeg som HrDuck at SP er et godt selskap.
Så dette går vel egentlig mer på dømmekraft. Og når jeg investerer i et selskap så er vurdering av ledelsens kompetanse en viktig faktor, og de har jo hatt muligheten til å justere målene i lang tid hensyntatt virus eller andre "obstacles".
Men for all del, det kan jo hende de justerer målene fremover nå som de tross alt vet mer enn da de satt målene, eller sågar at de har kunnskap om tiltak som tilsier at de faktisk vil nå målene. Jeg håper naturligvis det siste. For den langsiktige investor tror jeg som HrDuck at SP er et godt selskap.
Ols123
28.01.2022 kl 08:26
5358
Strongpoint jobbar hårt med sin SAAS tjänst https://apps.apple.com/se/app/pick-collect/id1530324891
HrDuck
28.01.2022 kl 16:30
5092
Ikke den mest spennende børsdagen, men vi må kunne ha noen hvileskjær inn mot helga. God helg folkens :)
kössa
28.01.2022 kl 20:51
4984
444 aktier nu kvar bara av totalt 500000 att köpa tillbaka.
2022-01-28 20:22 · Oslo Børs
StrongPoint ASA - share buyback
28.1.2022 20:22:47 CET | StrongPoint | Acquisition or disposal of the issuer's
own shares
Raelingen, 28 January 2022
Please see below information about transactions made under the share buyback
programme for StrongPoint ASA.
Date on which the buyback programme was announced: 25 October 2021
Date on which the extension of the period was announced: 30 December 2021
The duration of the buyback programme: 25 October 2021 to 28 February 2022
Size of the buyback programme: Up to 500,000 shares
From 24 January 2022 until 28 January 2022, StrongPoint ASA has purchased a
total of 19,212 own shares at the Oslo Stock Exchange at an average price of NOK
20.66 per share.
Aggregated overview of transactions per day:
Overview of transactions: | |
-----------------------------------------------------------------------------
Date: | Aggregated daily | Weighted average | Total daily
| volume | share price per | transaction value
| (number of shares) | day (NOK) | (NOK)
-----------------------------------------------------------------------------
24 January | 6,516 | 20.1455 | 131,268
-----------------------------------------------------------------------------
25 January | 7,585 | 20.6562 | 156,677
-----------------------------------------------------------------------------
26 January | 3,100 | 21.4190 | 66,399
-----------------------------------------------------------------------------
27 January | 1,250 | 21.2792 | 26,599
-----------------------------------------------------------------------------
28 January | 761 | 20.8924 | 15,899
-----------------------------------------------------------------------------
Previously | 480,344 | 24.9157 | 11,968,092
disclosed | | |
buy-backs under | | |
the programme | | |
(accumulated) | | |
-----------------------------------------------------------------------------
Accumulated under | 499,556 | 24,7518 | 12 364 935
the buy-back | | |
programme | | |
Following the completion of the above transactions, StrongPoint ASA owns a total
of 686,825 own shares, corresponding to 1.5% of StrongPoint ASA's share capital.
This is information that StrongPoint ASA is obliged to make public pursuant to
the EU Market Abuse Regulation and subject to the disclosure requirements
pursuant to Section 5-12 the Norwegian Securities Trading Act.
Appendix:
An overview of all transactions made under the buy-back programme that have been
carried out during the above-mentioned time period is attached to this report
and available at www.newsweb.no - http://www.newsweb.no.
CONTACTS
* Hilde Horn Gilen, CFO StrongPoint ASA, +47 920 60 158,
hilde.gilen@strongpoint.com
ABOUT STRONGPOINT
2022-01-28 20:22 · Oslo Børs
StrongPoint ASA - share buyback
28.1.2022 20:22:47 CET | StrongPoint | Acquisition or disposal of the issuer's
own shares
Raelingen, 28 January 2022
Please see below information about transactions made under the share buyback
programme for StrongPoint ASA.
Date on which the buyback programme was announced: 25 October 2021
Date on which the extension of the period was announced: 30 December 2021
The duration of the buyback programme: 25 October 2021 to 28 February 2022
Size of the buyback programme: Up to 500,000 shares
From 24 January 2022 until 28 January 2022, StrongPoint ASA has purchased a
total of 19,212 own shares at the Oslo Stock Exchange at an average price of NOK
20.66 per share.
Aggregated overview of transactions per day:
Overview of transactions: | |
-----------------------------------------------------------------------------
Date: | Aggregated daily | Weighted average | Total daily
| volume | share price per | transaction value
| (number of shares) | day (NOK) | (NOK)
-----------------------------------------------------------------------------
24 January | 6,516 | 20.1455 | 131,268
-----------------------------------------------------------------------------
25 January | 7,585 | 20.6562 | 156,677
-----------------------------------------------------------------------------
26 January | 3,100 | 21.4190 | 66,399
-----------------------------------------------------------------------------
27 January | 1,250 | 21.2792 | 26,599
-----------------------------------------------------------------------------
28 January | 761 | 20.8924 | 15,899
-----------------------------------------------------------------------------
Previously | 480,344 | 24.9157 | 11,968,092
disclosed | | |
buy-backs under | | |
the programme | | |
(accumulated) | | |
-----------------------------------------------------------------------------
Accumulated under | 499,556 | 24,7518 | 12 364 935
the buy-back | | |
programme | | |
Following the completion of the above transactions, StrongPoint ASA owns a total
of 686,825 own shares, corresponding to 1.5% of StrongPoint ASA's share capital.
This is information that StrongPoint ASA is obliged to make public pursuant to
the EU Market Abuse Regulation and subject to the disclosure requirements
pursuant to Section 5-12 the Norwegian Securities Trading Act.
Appendix:
An overview of all transactions made under the buy-back programme that have been
carried out during the above-mentioned time period is attached to this report
and available at www.newsweb.no - http://www.newsweb.no.
CONTACTS
* Hilde Horn Gilen, CFO StrongPoint ASA, +47 920 60 158,
hilde.gilen@strongpoint.com
ABOUT STRONGPOINT
Storebetong
29.01.2022 kl 00:42
4909
Jeg er meget godt fornøyd mest styrets vurdering av å kjøpe tilbake 500.000 aksjer (som kan brukes i potensielle oppkjøp av andre selskaper og/eller i aksjekjøpsprogrammer til ansatte/ledelse/styret evt. bare slettes som gir eksisterende aksjeeiere en høyere eierandel av selskapet), tidspunktet de tok beslutningen på og måten tilbakekjøpet har vært håndtert på. At aksjekursen i dag er lavere enn snittkursen for tilbakekjøp er det ingen grunn til å lage etterpåklokskap av. Med dagens aksjekurs ser jeg ikke bort i fra at styret starter et nytt tilbakekjøpsprogram, men vi må uansett gi styret den tiden de ønsker å bruke på å vurdere flere tilbakekjøp. Det gode gamle uttrykket "hastverk er lastverk" er ikke typisk for aksjemarkedet når grådighet og frykt dominerer, men for et styre som vurderer tilbakekjøp kontra å ha ha cash blir vurderingen annerledes enn for investorer (typisk kortsiktige investorer).
Jeg synes innleggene på tråden her generelt er bra for tiden, men ønsker å skryte litt ekstra av HrDuck som viser en oversikt og har kommentarer som jeg anser som helt "outstanding". Den langsiktige tankegangen hans liker jeg meget godt. Det hadde for meg personlig vært meget artig å vite hvem HrDuck egentlig er, men å være anonym, som de fleste her på tråden er, aksepterer vi selvfølgelig vi alle sammen.
For øvrig får jeg også mange gode innspill fra aksjonæren Norviking, han har ikke vært aktiv på tråden her på en stund, som jeg setter stor pris på.
God helg til alle Strongere:)
Jeg synes innleggene på tråden her generelt er bra for tiden, men ønsker å skryte litt ekstra av HrDuck som viser en oversikt og har kommentarer som jeg anser som helt "outstanding". Den langsiktige tankegangen hans liker jeg meget godt. Det hadde for meg personlig vært meget artig å vite hvem HrDuck egentlig er, men å være anonym, som de fleste her på tråden er, aksepterer vi selvfølgelig vi alle sammen.
For øvrig får jeg også mange gode innspill fra aksjonæren Norviking, han har ikke vært aktiv på tråden her på en stund, som jeg setter stor pris på.
God helg til alle Strongere:)
HrDuck
29.01.2022 kl 02:06
4892
hyggelige ord betong, langsiktighet er lett når man bare er et stykke på veien, ha ei god helg alle :)
Newsseaker
30.01.2022 kl 08:30
4696
Tilbakekjøp av aksjer i Strongpoint er dessverre negativt for den langsiktige kursutviklingen og gjør selskapet mer administrasjonsstyrt.. Dagsomsetning så langt i januar er ca. 1 mill. Så liten dagsomsetning skaper stor volatilitet og er sikkert artig for smågamblere som skal putte inn noen 10-tusener. For de litt større investorene, som Strongoint er avhengig av for å bli tatt seriøst, gjør dette aksjen uinvesterbar og uinteressant. Dersom man ønsker seg en langsiktig god utvikling med seriøse investorer må man øke likviditeten. Disse vil igjen stille større krav til ledelse og styre. Da kan det godt være estimatene hadde vært noe mer realistiske.
tunktee
30.01.2022 kl 12:55
4593
Ikke enig i hvor investerbar SP er.
Det er mye lettere å tjene penger på investeringer i mindre selskap med lav dagsomsetning.
Også blant annet Warren Buffett vil hevde dette, hvis du tror på hans synspunkt. Har ikke tid i farten til å finne en video eller artikkel fra ham.
(Han har blant annet vært så freidig at han påstår han kunne levert 50% p.a. hvis han forvaltet langt mindre penger.)
Holmen spesialfond er et eksempel på en tyngre investor som så vidt jeg vet gjør stor suksess.
Disse tjente gode og kjappe penger på sin investering i Strongpoint
Hvis man derimot ser på større fond som er åpen for allmenheten, er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.
Dette fordi disse er løpende omsatt, og de underliggende aksjene derfor må være mer likvide.
(Holmen spesialfond er kun tilgjengelig for større investorer, og har begrensninger mht. uttak.)
Det er mye lettere å tjene penger på investeringer i mindre selskap med lav dagsomsetning.
Også blant annet Warren Buffett vil hevde dette, hvis du tror på hans synspunkt. Har ikke tid i farten til å finne en video eller artikkel fra ham.
(Han har blant annet vært så freidig at han påstår han kunne levert 50% p.a. hvis han forvaltet langt mindre penger.)
Holmen spesialfond er et eksempel på en tyngre investor som så vidt jeg vet gjør stor suksess.
Disse tjente gode og kjappe penger på sin investering i Strongpoint
Hvis man derimot ser på større fond som er åpen for allmenheten, er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.
Dette fordi disse er løpende omsatt, og de underliggende aksjene derfor må være mer likvide.
(Holmen spesialfond er kun tilgjengelig for større investorer, og har begrensninger mht. uttak.)
Elektrikeren
31.01.2022 kl 11:37
4311
Ols123
31.01.2022 kl 12:44
4236
Med samarbeten o produkter Strongpoint nu har skulle jag själv aldrig våga trada med aktien då större avtal i tex USA skulle skicka upp oss rejält snabbt
kössa
31.01.2022 kl 15:56
4062
Strongpoints partner Gordon Delivery satsar mot 10 miljarder! https://lnkd.in/eCvs_qvz
Vad satsar Strongpoint mot i förlängningen när brickorna fallit på plats?
Vad satsar Strongpoint mot i förlängningen när brickorna fallit på plats?
Ols123
31.01.2022 kl 18:59
3945
HrDuck
01.02.2022 kl 14:08
3584
Mye bra diskusjon her nå synes jeg. Jeg setter pris på både optimister og skeptikere som bidrar (og ikke minst dere som finner frem og deler mye bra info om produkter, kundehistorier o.l.)
Jeg merket meg innlegg om tilbakekjøp/likviditet i aksjen og forstår synspunktet om at likviditet er bra for en aksje. Men for min del så spiller det ikke særlig rolle for mitt mål er ikke å kjøpe gode aksjer, men gode selskap til en god pris. For de aller fleste selskap på oslo børs vil likviditet være et tema i perioder, men over lenger tid har markedet likevel en tendens til prise selskap riktig. For selskap som Strong så skjer dette ofte i en kort og brutal bevegelse. Vi husker tilbake starten av fjoråret der aksjen gikk fra 17 til 35 kroner i løpet av kort tid. Så har sånne oppganger en kostnad, når de rolige/kjedelige periodene kommer så vil en del av de "nye" aksjonærene bli utålmodige og usikre. Jeg husker at jeg nevnte det i et innlegg da og det var ikke siste gang da heller. Det har skjedd og vil skje igjen.
Jeg merket meg innlegg om tilbakekjøp/likviditet i aksjen og forstår synspunktet om at likviditet er bra for en aksje. Men for min del så spiller det ikke særlig rolle for mitt mål er ikke å kjøpe gode aksjer, men gode selskap til en god pris. For de aller fleste selskap på oslo børs vil likviditet være et tema i perioder, men over lenger tid har markedet likevel en tendens til prise selskap riktig. For selskap som Strong så skjer dette ofte i en kort og brutal bevegelse. Vi husker tilbake starten av fjoråret der aksjen gikk fra 17 til 35 kroner i løpet av kort tid. Så har sånne oppganger en kostnad, når de rolige/kjedelige periodene kommer så vil en del av de "nye" aksjonærene bli utålmodige og usikre. Jeg husker at jeg nevnte det i et innlegg da og det var ikke siste gang da heller. Det har skjedd og vil skje igjen.
tiger
01.02.2022 kl 16:42
3465
Stor sans for mye av det du bidrar med, Duck. Når det gjelder det siste du sier her, at nedgangen skyldes en kjedelig periode, så vil jeg nyansere det litt. Jeg tror nedgangen først og fremst skyldes større og større gap mellom kommuniserte målsetninger og fremlagte resultater, samtidig som selskapet stadig får dårligere tid. Da er det flere som lukter at vi kan ryke på en skikkelig smell, og det blir tryggere å ta et mindre tap nå frem til ting er mer avklart. Personlig har jeg også vært kritisk til å selge selskapets cash cow (labels) før de andre delene var kommet tilstrekkelig opp. Nå har man ikke lengre den sikre finansieringskilden for de delene som skal gi veksten videre, også dette øker risikoen i fortsettelsen.
fjellmannen
01.02.2022 kl 16:52
3453
Var vel svært få som trodde på 2025 målsetningen til HEXPUR igår, men etter melding etter børs igår så ble det svært mye mer realistisk. Mener det samme kan skje i STRONG som også jobber med store aktører, plutselig smeller det inn en kjempeordre og 2025 målsetningen blir plutselig rveldig realistisk.
Newsseaker
01.02.2022 kl 17:07
3451
Gitt at OFS/OPS(Order Picking Solution) er det som virkelig skal gi vekst fremover er det rart at det ikke meldes om nye kontrakter. Siste (og eneste)gang det ble børsmeldt en OFS/OPS kontrakt var i september 21 uten at verdi ble oppgitt. Tidligere har de børsmeldt kontrakter helt ned til 10 MNOK. Dersom de ikke har endret strategi i forhold til hva de børsmelder, må jo ordreinngang være helt katastrofe nå. Spennende å se hva ledelsen svarer under fremleggelse av Q4.
Storebetong
01.02.2022 kl 17:58
3438
Enig med deg at det blir spennende å se hva som blir kommunisert i Q4-rapporten. Selskapet har gjort mange avtaler de siste årene og det å ikke kommunisere noe om status/holde kortene tett til brystet virker ikke riktig for et børsnotert foretak.
tiger
01.02.2022 kl 18:43
3394
Jeg synes i det hele tatt at JT er i ferd med å gå på en klassisk feil, som også JW gikk på i sin tid, nemlig glemme at i aksjemarkedet gjelder regelen "under-promise, over-deliver". Husker godt at Jørgen snakka høyt om hvor svært det skulle bli og hvor fort det skulle skje. Markedet ble ofte skuffa og aksjen ble upopulær. Særlig etter at selskapet hadde tatt seg vann over hodet og kriseemisjonen kom. Hadde han vært mer forsiktig i sine uttalelser, men likevel jobba like hardt ville kanskje til og med den emisjonen vært unngått og i hvert til dumpingpris slik det ble. Til sammenligning husker jeg godt en konsernsjef som mestret dette fullt ut. Fredriksen i prosjektorselskapet ASK (senere Proxima og InFocus) brukte ofte halve resultatfremleggelsene til å snakke ned forventningene til neste kvartal. For deretter å levere langt over forventning. Markedet var over seg av begeistring hver gang, og analytikerne hyllet dem gang etter gang. Jeg tror mange har noe å lære av slike ledere. JW lærte faktisk, ble mer forsiktig i uttalelsene, men fortsatt like offensiv i satsingen, og fikk etter hvert PSI/Strongpoint over i et godt spor overfor analytikere og investorer. Nå synes jeg JT skal ta lærdom av historien.
Redigert 01.02.2022 kl 18:45
Du må logge inn for å svare
HrDuck
01.02.2022 kl 18:51
3399
Enig i at resultatet var ihvertfall en del av forklaringen til fallet. Mitt poeng (som jeg sikkert burde fått bedre frem) er at i perioder med oppgang så trekkes "ikke-fundamentale-aktører" til aksjen. Så blir det perioder der utslagene i aksjen kanskje er for store.
Når det gjelder labels som cash-cow så er jeg ikke helt enig i det. Om jeg husker rett har retail tech vært klart største bidragsyter til kontantstrømmen. Skal sjekke tallene i morgen tidlig når jeg er tilbake på kontoret, men tror ikke hukommelsen svikter meg der.
Og så en siste ting om "under-promise-overdeliver".... Vi bør kanskje la selskapet få gjøre sitt skudd på mål før vi dømmer utspill? :) Angående Ask-proxima så husker jeg noen grusomme profitwarnings og vil ikke snakke ord mer om den :D
Når det gjelder labels som cash-cow så er jeg ikke helt enig i det. Om jeg husker rett har retail tech vært klart største bidragsyter til kontantstrømmen. Skal sjekke tallene i morgen tidlig når jeg er tilbake på kontoret, men tror ikke hukommelsen svikter meg der.
Og så en siste ting om "under-promise-overdeliver".... Vi bør kanskje la selskapet få gjøre sitt skudd på mål før vi dømmer utspill? :) Angående Ask-proxima så husker jeg noen grusomme profitwarnings og vil ikke snakke ord mer om den :D
Redigert 01.02.2022 kl 18:52
Du må logge inn for å svare
tunktee
01.02.2022 kl 20:02
3363
Ja, det er bare 15 dager til Q-tall, så kanskje vente med å dømme.
Mener også at det har blitt formidlet at ting vil ta tid, gjentatte ganger.
Men så er jo vi mennesker bygget på en slik måte at vi helst velger å høre det vi ønsker å høre, og ikke hører så godt etter på resten.
Labels ga i prinsippet en veldig sterk kontantstrøm.
Men da er man inne på et ganske interessant tema, ikke minst for deg HrDuck, som liker kontantstrøm ekstra godt.
Årsaken til at Labels ga en betydelig kontantstrøm var tidligere tunge investeringer.
Dette medførte at EBT i prinsippet var et langt mer interessant tall enn EBITDA innen den avdelingen (grunnet avskrivningene)
På lang sikt ville man likevel måtte erstattet driftsmidlene/maskinene.
På ett eller annet tidspunkt ville altså avdelingen trolig gitt en betydelig negativ kontantstrøm i en kort periode.
På bakgrunn av ovenstående, og det faktum at vi etter all sannsynlighet fikk godt betalt for både driftsmidler og kunder, er jeg ikke enig i at det var feil å selge avdelingen på daværende tidspunkt
Skal selskapet lykkes med kjernevirksomheten, kreves det full fokus.
Visse ting tyder på at det krever mer enn full fokus, og er enda mer krevende enn vi kanskje hadde håpet på.
SP kommer ikke gratis til bordet, noe jeg syns etablering av en avdeling i England er et tydelig tegn på.
(Historien om egne avdelinger utenfor hjemmemarkedet tatt i betraktning.)
Mener også at det har blitt formidlet at ting vil ta tid, gjentatte ganger.
Men så er jo vi mennesker bygget på en slik måte at vi helst velger å høre det vi ønsker å høre, og ikke hører så godt etter på resten.
Labels ga i prinsippet en veldig sterk kontantstrøm.
Men da er man inne på et ganske interessant tema, ikke minst for deg HrDuck, som liker kontantstrøm ekstra godt.
Årsaken til at Labels ga en betydelig kontantstrøm var tidligere tunge investeringer.
Dette medførte at EBT i prinsippet var et langt mer interessant tall enn EBITDA innen den avdelingen (grunnet avskrivningene)
På lang sikt ville man likevel måtte erstattet driftsmidlene/maskinene.
På ett eller annet tidspunkt ville altså avdelingen trolig gitt en betydelig negativ kontantstrøm i en kort periode.
På bakgrunn av ovenstående, og det faktum at vi etter all sannsynlighet fikk godt betalt for både driftsmidler og kunder, er jeg ikke enig i at det var feil å selge avdelingen på daværende tidspunkt
Skal selskapet lykkes med kjernevirksomheten, kreves det full fokus.
Visse ting tyder på at det krever mer enn full fokus, og er enda mer krevende enn vi kanskje hadde håpet på.
SP kommer ikke gratis til bordet, noe jeg syns etablering av en avdeling i England er et tydelig tegn på.
(Historien om egne avdelinger utenfor hjemmemarkedet tatt i betraktning.)
Storebetong
02.02.2022 kl 00:26
3683
Jeg er enkel her men det er helt bevisst: Uansett hva ledelsen/styret vet og tenker ønskes det kommunisert i kvartalsrapportene.
HrDuck
02.02.2022 kl 09:18
3551
Det med kontantstrøm for investeringstunge bransjer er et godt poeng ja. Man gjør en stor investering i år 0, henter fine kontantstrømmer i noen år og så må man investere tungt igjen.
Kikker vi litt på tallene for 2019 (jeg velger å ikke bruke 2020 som var ekstraordinært for labels pga erstatningen fra Banenor) så har jeg i mine notater en EBT for labels på 4,2 mill. Samme år hadde retail tech en ebitda på ca 96 mill og en EBT på ca 66 mill. Nå burde jeg hatt flere år for sammenligning, men uheldigvis hadde jeg ikke notert tall for labels lenger tilbake.
Kikker vi litt på tallene for 2019 (jeg velger å ikke bruke 2020 som var ekstraordinært for labels pga erstatningen fra Banenor) så har jeg i mine notater en EBT for labels på 4,2 mill. Samme år hadde retail tech en ebitda på ca 96 mill og en EBT på ca 66 mill. Nå burde jeg hatt flere år for sammenligning, men uheldigvis hadde jeg ikke notert tall for labels lenger tilbake.
Ols123
02.02.2022 kl 11:04
3468
Bara Gordon delivery kan ju bli enorm stort för Strongpoint
https://www.gordondelivery.com/sv/2021/12/14/gordon-delivery-lanserar-sveriges-forsta-oberoende-kylda-paketskap/
https://www.gordondelivery.com/sv/2021/12/14/gordon-delivery-lanserar-sveriges-forsta-oberoende-kylda-paketskap/
HrDuck
02.02.2022 kl 11:13
3477
"Tjänsten Gordon Pickup lanseras i samarbete med Coop och kommer först att testas på platser runtom i Stockholm. Kunder som beställer mat via Coops hemsida kan välja Gordon Pickup bland leveransalternativen. Efter pilotfasen är tanken att skåpen ska rullas ut brett i de nordiska länderna"
imponerende hvor mye info våre svenske venner (og hitit) finner frem. Føles som en stor ressurs for oss som bare sitter og leker med regneark :)
imponerende hvor mye info våre svenske venner (og hitit) finner frem. Føles som en stor ressurs for oss som bare sitter og leker med regneark :)
HitIT
02.02.2022 kl 11:37
3456
Halleluja!
Grocery Retailer Salling Group expands e-grocery pickup offer with StrongPoint Grocery Locke
https://newsweb.oslobors.no/message/552467
Hvor mange ganger har vi ikke snakket om Føtex her:p
Tut og kjøøøøørrr!
Grocery Retailer Salling Group expands e-grocery pickup offer with StrongPoint Grocery Locke
https://newsweb.oslobors.no/message/552467
Hvor mange ganger har vi ikke snakket om Føtex her:p
Tut og kjøøøøørrr!
Redigert 02.02.2022 kl 11:39
Du må logge inn for å svare
HrDuck
02.02.2022 kl 11:39
3466
Skulle akkurat til å skrive noen ord om hvordan Sverige ligger i forkant av resten av verden. Men så Danmark....
Mitra
02.02.2022 kl 12:23
3369
Det er en del butikker i den kjeden:
føtex
føtex har over 100 butikker og tilbyder et bredt sortiment af fødevarer, nonfoodvarer og tekstiler. Heraf også navnet føtex, som er en sammentrækning af fødevarer og tekstil. Da den første føtex åbnede i 1960 i Aarhus, gav det dengang danskerne en helt ny måde at handle på. Den type supermarked var ikke set før, og pludselig kunne kunderne købe både kolonial, slagtervarer, tekstil og isenkram i én og samme forretning.
Lige siden har føtex været kendt for at være et supermarked med et bredt sortiment og høj kvalitet. Og i dag er kæden også kendt for de lave priser. I 2017 lancerede føtex den hidtil største prisinvestering i dansk detailhandel på en kvart milliard kroner og sænkede priserne på over 2000 dagligvarer.
føtex
føtex har over 100 butikker og tilbyder et bredt sortiment af fødevarer, nonfoodvarer og tekstiler. Heraf også navnet føtex, som er en sammentrækning af fødevarer og tekstil. Da den første føtex åbnede i 1960 i Aarhus, gav det dengang danskerne en helt ny måde at handle på. Den type supermarked var ikke set før, og pludselig kunne kunderne købe både kolonial, slagtervarer, tekstil og isenkram i én og samme forretning.
Lige siden har føtex været kendt for at være et supermarked med et bredt sortiment og høj kvalitet. Og i dag er kæden også kendt for de lave priser. I 2017 lancerede føtex den hidtil største prisinvestering i dansk detailhandel på en kvart milliard kroner og sænkede priserne på over 2000 dagligvarer.