GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021 (2)
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Nå er det på tide med en ny tråd ettersom den forrige er blitt svær og uhåndterlig - så fortsett gjerne på denne nr. 2
Redigert 30.09.2021 kl 16:13
Du må logge inn for å svare
KJEPET
30.12.2021 kl 09:29
8826
Hører om $9.15 på C5 done nå for midten av januar. Tror karantene blant shippingpersonell allerede påvirker ratene.
hogan
30.12.2021 kl 09:33
8820
Cape, 16 ship mer enn 25 år, Panamax 15% av flåten over 20 år, så hvis ratene blir veldig høye kan de ta utgiften hvis de blir lavere noe jeg ikke tror i det hele tatt blir det skraping, så vinn vinn
KJEPET
30.12.2021 kl 12:44
8882
Ikke lett å spå, spesielt om fremtiden :-)
Husker denne fra september 2020 fra meglerhuset Pareto (snittrater for 2021 endte ca. $33.400/d).
"I 2021 ser meglerhuset snittrater for capesize-skip på 15.000 dollar pr dag fra tidligere 18.000 dollar pr dag, stigende til 16.500 dollar pr dag i 2022, fra tidligere estimat på 17.500 dollar pr dag, fremgår det."
Pareto har vel hevet anslaget for 2022 til $20.000/d nå. Skal vi gjette på hva snittratene for capesize blir i 2022?
https://www.preciousshipping.com/en/2021/12/09/09-12-2021-dry-bulk-can-this-spectacular-year-be-repeated-in-2022-by-nidaa-bakhsh-lloyds-list/
EDIT 13.41: C5 $9.35 nå og BHP er ute etter mer :-)
Nå bærer det oppover ja!
Freight futures am update
Capesize up ~13%
Panamax up ~4%
Husker denne fra september 2020 fra meglerhuset Pareto (snittrater for 2021 endte ca. $33.400/d).
"I 2021 ser meglerhuset snittrater for capesize-skip på 15.000 dollar pr dag fra tidligere 18.000 dollar pr dag, stigende til 16.500 dollar pr dag i 2022, fra tidligere estimat på 17.500 dollar pr dag, fremgår det."
Pareto har vel hevet anslaget for 2022 til $20.000/d nå. Skal vi gjette på hva snittratene for capesize blir i 2022?
https://www.preciousshipping.com/en/2021/12/09/09-12-2021-dry-bulk-can-this-spectacular-year-be-repeated-in-2022-by-nidaa-bakhsh-lloyds-list/
EDIT 13.41: C5 $9.35 nå og BHP er ute etter mer :-)
Nå bærer det oppover ja!
Freight futures am update
Capesize up ~13%
Panamax up ~4%
Redigert 30.12.2021 kl 13:57
Du må logge inn for å svare
andh
30.12.2021 kl 14:01
8597
Jeg håper og tror på en soft landing i byggebransjen i Kina. Dette kombinert med stålkontroll på supply-siden gjør at jeg flesker til med en predikasjon på $34.500/d for caperatene i 2022!
hogan
30.12.2021 kl 17:52
8275
Realistoptimist skrev Hvem sin flåte prater du om?
Snakker om den totale flåten, hvis det blir konstant høye rater 60-70000 us, blir det ikke skraping, da oppgraderer jo alle sine ship, klarere nu
Hardingen
30.12.2021 kl 21:08
8033
Gogl topp 3
2021 is completed for OSEBX index. 23.4% total return, 49 stocks up, 32 down. Top 4 are all shipping; 9 of top 10 are cyclicals. Value outperformed growth. Equinor alone was 34% of the total index pts gain for the yr (+ NHY and you have 47% of the pts gain).
https://twitter.com/PaulHarper2/status/1476581148918796291/photo/1
Redigert 30.12.2021 kl 22:17
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
31.12.2021 kl 18:38
7439
Godt nyttår til hele bulkegjengen. Bulk avslutter året i fint driv i USA. GOGL godt over 80 nå, og SBLK opp nesten 5%. En del rare bevegelser på årets siste dag. DSX går motsatt av resten av bulkaksjene og faller til 3.81, få dager etter at selskapet kjøpte tilbake egne aksjer for 4.25 per aksje. Ikke lett å skjønne logikken i det. Flytter tradingposten fra SBLK til DSX og tok noen ekstra GOGL før festen begynner. Godt nytt bulkår!
Schenk
31.12.2021 kl 21:28
7330
Good to have you back , Kjepet! Watch out for virus in your cab, we want you in good shape in the next year! 😀
Geir Rune L
31.12.2021 kl 22:50
7239
Flott avslutning på året i statene med kurs nærmere 82.
Godt nytt år!
Godt nytt år!
nman
01.01.2022 kl 07:43
7014
En riktig fin avslutning på bulkåret 2021 ja!! Godt nytt år alle sammen🎉✨
Ryddegutt
01.01.2022 kl 14:40
6697
9.5 UDs i after trasé i går . Kjenner ikke volumet men uansett et sunnhetstegn . Blir en spennende start på 2022
Geir Rune L
01.01.2022 kl 21:49
6212
Blir spennende å se hva eksport stopp fra verdens største kull eksportør Indonesia betyr for ratene i januar. Jeg vil tro det blir lengre å frakte kull til Kina når Australia og nå også Indonesia ikke er et alternativ. Vil tro dette er positivt for cape ratene.
Synes det er mange indikasjoner som peker i retning av et langt bedre q1 i 2022 enn i 2021.
Synes det er mange indikasjoner som peker i retning av et langt bedre q1 i 2022 enn i 2021.
Redigert 01.01.2022 kl 21:49
Du må logge inn for å svare
KJEPET
01.01.2022 kl 22:02
6277
Q1 ratene i 2021 var en sensasjon med ca $17.1k i snitt. I 2020 var den på $4.5k og i 2019 $8.7k. Så om vi slår Q1 ratene fra 2021, så bør vi få et fint løft i kursen utover i det som vanligvis er sesongens aller dårligste for cape. Men om China må hente kull fra Sør-Amerika, Canada, Colombia og USA, så vil det bidra godt på ton-miles for cape. Nå utgjør kull vanligvis ikke mer enn rundt 20% av fraktene for en cape, men med lengre distanser så muligens capesize benyttes i større grad.
Her kan dere se hvordan de forskjellige råvarene fordeler seg på de forskjellige shippingklassene: https://www.klaveness.com/news/2020/10/30/2021-dry-bulk-outlook-will-iron-ore-export-be-able-to-meet-demand
Her kan dere se hvordan de forskjellige råvarene fordeler seg på de forskjellige shippingklassene: https://www.klaveness.com/news/2020/10/30/2021-dry-bulk-outlook-will-iron-ore-export-be-able-to-meet-demand
Redigert 01.01.2022 kl 22:03
Du må logge inn for å svare
mottas
02.01.2022 kl 01:35
6220
Ja ja - nytt år - hva bringer det? At det kommer svingninger kommer ikke til å være noen overraskelse. Som langsiktig er alt i rute - pengene renner inn. Alle dere kortsiktige investorer - dere er flinke som klarer nervepresset. Kjøpte mine første 10000 GOGL i 2016, inngang 41,7. De har til nå generert et utbytte på 211344,-. Fornøyd med det. Kunsten er å sitte i ro og ikke bli skremt av mørkemenn.
Vil legge til Warren Buffets kloke ord om svingninger i aksjemarkedet. Han siterer Kipling's If - og disse ordene er treffende for det å være aksjonær i aksjemarkedet, alt handler om ikke å være belånt...
:
When major declines occur, however, they offer extraordinary opportunities to those who are not handicapped by debt. That's the time to heed these lines from Kipling's If:
l'If you can keep your head when all about you are losing theirs . . .
If you can wait and not be tired by waiting . . .
If you can think - and not make thoughts your aim . . .
If you can trust yourself when all men doubt you . . .
Yours is the Earth and everything that’s in it.
Med andre ord - sitt stille i båten og vent på gevinst. For du trenger ikke å være professor i økonomi for å skjønne at dette vil være lønnsomt å sitte i ro å heve utbytter som er hinsides - og i tillegg en fantastisk gevinst på kursstigning. Ja dette er gøy, å være langsiktig investor. Er sjeleglad for jeg ikke har satset på å få renter i banken. Selvfølgelig, har jo øket posisjonen betraktelig..... Men det kommer til å svinge.....
Vil legge til Warren Buffets kloke ord om svingninger i aksjemarkedet. Han siterer Kipling's If - og disse ordene er treffende for det å være aksjonær i aksjemarkedet, alt handler om ikke å være belånt...
:
When major declines occur, however, they offer extraordinary opportunities to those who are not handicapped by debt. That's the time to heed these lines from Kipling's If:
l'If you can keep your head when all about you are losing theirs . . .
If you can wait and not be tired by waiting . . .
If you can think - and not make thoughts your aim . . .
If you can trust yourself when all men doubt you . . .
Yours is the Earth and everything that’s in it.
Med andre ord - sitt stille i båten og vent på gevinst. For du trenger ikke å være professor i økonomi for å skjønne at dette vil være lønnsomt å sitte i ro å heve utbytter som er hinsides - og i tillegg en fantastisk gevinst på kursstigning. Ja dette er gøy, å være langsiktig investor. Er sjeleglad for jeg ikke har satset på å få renter i banken. Selvfølgelig, har jo øket posisjonen betraktelig..... Men det kommer til å svinge.....
Endre Mening
03.01.2022 kl 00:17
9437
Jørgen Lian, analytiker i DNB Markets
Leder for DNBs shippinganalyse
Golden Ocean – kursmål 139 kroner
Vi mener aksjen er svært attraktivt priset mot inntjeningspotensialet. Det er lavsesong i bulk i første kvartal og capesize-spotraten er fortsatt nær 20,000 dollar pr. dag, mens panamax er på 22.000 dollar. Vi legger til grunn snittinntjening på henholdsvis 24.000 og 17.000 dollar pr. dag for 2022, noe som vil gi 2,30 dollar i dividende tilsvarende 27 prosent av dagens kurs.
Når man i tillegg priser aksjen til 0,8 ganger verdijuserte egenkapital på en verddijustert egenkapital som i utgangspunktet representerer rabatt til dagens nybyggspriser, er det vanskelig å ikke bli svært entusiastisk. Så lenge skip på vannet, som tjener penger fra dag én, er billigere enn nybygg, er det vanskelig å se for seg noen flom av ordre med all teknologiusikkerheten. Dette baner vei for noen heseblesende år i tørrbulk.
Leder for DNBs shippinganalyse
Golden Ocean – kursmål 139 kroner
Vi mener aksjen er svært attraktivt priset mot inntjeningspotensialet. Det er lavsesong i bulk i første kvartal og capesize-spotraten er fortsatt nær 20,000 dollar pr. dag, mens panamax er på 22.000 dollar. Vi legger til grunn snittinntjening på henholdsvis 24.000 og 17.000 dollar pr. dag for 2022, noe som vil gi 2,30 dollar i dividende tilsvarende 27 prosent av dagens kurs.
Når man i tillegg priser aksjen til 0,8 ganger verdijuserte egenkapital på en verddijustert egenkapital som i utgangspunktet representerer rabatt til dagens nybyggspriser, er det vanskelig å ikke bli svært entusiastisk. Så lenge skip på vannet, som tjener penger fra dag én, er billigere enn nybygg, er det vanskelig å se for seg noen flom av ordre med all teknologiusikkerheten. Dette baner vei for noen heseblesende år i tørrbulk.
fattigstakkar
03.01.2022 kl 09:36
9066
Denne driver nok shippingaksjene på OSE i dag
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/01/02/7795230/spar-heftig-frontline-comeback
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/01/02/7795230/spar-heftig-frontline-comeback
Alejandreuta
03.01.2022 kl 11:22
8725
Ingenting gleder en "lærling" som en annen titulerte seg i en annen tråd mer enn at du er tilbake.
Keep up the good work. Og et godt nyttår til alle GOGL-aksjonærer....
Keep up the good work. Og et godt nyttår til alle GOGL-aksjonærer....
msmekk
03.01.2022 kl 11:43
8620
Noen hos Marshall Wace vil vel finne oppsigelse brevet sitt denne mnd. Dårlig med fundamentale analytikere der ser det ut som.
The Godfather
03.01.2022 kl 13:37
8231
Indonesia bans coal exports in January on domestic power worries
https://www.reuters.com/markets/commodities/indonesia-bans-coal-exports-january-domestic-supply-worries-media-2022-01-01/
https://www.reuters.com/markets/commodities/indonesia-bans-coal-exports-january-domestic-supply-worries-media-2022-01-01/
vulkan
03.01.2022 kl 14:26
8027
Dere som har logget rater og beregnet inntjening, hva spår dere i Q4 utbytte?
KJEPET
03.01.2022 kl 14:54
7941
Og det som virkelig er bra er at 30% av capene er sluttet på $33.200 for Q1 som nesten er det samme som ($33.500) 71% av capene som ble meldt for perioden Q3 på Q2 presentasjonen. Det er rett og slett helt NYDELIG :-)
KJEPET
03.01.2022 kl 15:45
7756
Grei start på året, med en svulmende VPS og shortere som blør i strie strømmer :-)
Kenevil
03.01.2022 kl 15:51
7717
Med tanke på omsetning i dag som er HØY, er det godt mulig at shorterne dekker seg inn.
Bjarne Kanin
03.01.2022 kl 15:53
7728
Aksjen gir i dag kjøpssignal ved brudd på motstanden på kr.84, og på høyt volum :-)
Geir Rune L
03.01.2022 kl 15:59
7682
Traderkapitalen fikk høydeskrekk og ble lempet ut på 86. Sikkert dumt men var overeksponert i gogl etter dippen i desember.
fattigstakkar
03.01.2022 kl 16:42
7496
Hyggelig start på det nye året, særlig i bulk. Var heldig med billigsalget i DSX på nyttårsaften. Opp 10% i dag. Gjelder å ikke bli for grådig. Tror det blir volatilt på børsen generelt i det nye året. Grei mulighet til å ta gevinst i JIN også.
Redigert 03.01.2022 kl 16:45
Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.01.2022 kl 08:14
6647
Fin avslutning i US i går, men hva skjedde med panamax (FFA) på morgenkvisten. Kommer det av kullsanksjonene fra Indonesia? Vil det føre til høyere caperater istedenfor?
msmekk
04.01.2022 kl 08:16
6648
Shorterne blir springende etter nå så regner med en fortsatt god utvikling
KJEPET
04.01.2022 kl 08:24
6616
Man kan lure på hva MARSHALL WACE LLP driver med. Samtlige 3.7 millioner aksjer som er short står til tap pr. i dag.
Endre Mening
04.01.2022 kl 11:58
6191
Full kullstans kan gi Fredriksen-boost
Kepler Cheuvreux ser den potensielle kullstansen i Indonesia som en kjøpsmulighet av John Fredriksens Golden Ocean.
Publisert 4. jan. 2022 kl. 11.13
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/01/04/7797354/full-kullstans-kan-gi-fredriksen-boost-mister-40-prosent-av-markedet-over-natten
Kepler Cheuvreux ser den potensielle kullstansen i Indonesia som en kjøpsmulighet av John Fredriksens Golden Ocean.
Publisert 4. jan. 2022 kl. 11.13
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/01/04/7797354/full-kullstans-kan-gi-fredriksen-boost-mister-40-prosent-av-markedet-over-natten
The Godfather
04.01.2022 kl 12:32
6055
Baltic Capesize-indeksen er opp 1,6 prosent til 19.490 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
fattigstakkar
04.01.2022 kl 12:54
5960
SBLK hang litt etter de andre bulkaksjene i går. Ikke så rart siden den steg mye mer dagen før. Men mitt på dagen gjorde den plutselig et hopp på ca 4%. Skjønte ikke grunnen med en gang, men da jeg spolte gjennom sendingen til CNBC etterpå fikk jeg svaret. Den ble anbefalt som en av aksjene man burde sitte i i 2022 av en i ekspertpanelet. Hun var tydelig på at anbefalingen gjaldt hele bransjen og at det ikke var spesifikt for SBLK.
https://seekingalpha.com/news/3784663-star-bulk-carriers-new-york-community-bancorp-gain-after-cnbc-commentor-pitch
https://seekingalpha.com/news/3784663-star-bulk-carriers-new-york-community-bancorp-gain-after-cnbc-commentor-pitch
fattigstakkar
04.01.2022 kl 16:35
5528
Jeg tror CNBC-kommentaren jeg nevnte året kan starte et lite bulkrally i USA. Kanskje kan vi til og med se skikkelig reprising av bulkaksjer. Hun brukte den ekstremt lave PE for bulkaksjer som en grunn til å kjøpe. De flest shippinginvestorer vet at PE ikke er noe man pleier å legge vekt på i shipping, men det vet ikke alle andre, og i en tid hvor det meste annet er priset på skyhøye PE-nivåer, kan dette være nok til at småsparere kaster seg på og tror det er penger på gata.
Det skader heller ikke at vi ser en skikkelig sektorrotasjon i USA i dag som følge av stigende renter, med Nasdaq ned nesten en prosent, mens de andre indeksene setter nye rekorder.
Det skader heller ikke at vi ser en skikkelig sektorrotasjon i USA i dag som følge av stigende renter, med Nasdaq ned nesten en prosent, mens de andre indeksene setter nye rekorder.
Redigert 04.01.2022 kl 16:36
Du må logge inn for å svare
The Godfather
05.01.2022 kl 12:09
4706
Baltic Capesize-indeksen er ned 2,08 prosent til 19.084 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
05.01.2022 kl 13:26
4498
BW:
Dry bulk upcycle to continue in 2022 – Although the high level of volatility in 2021 might be slow down, the dry bulk sector remains in an upcycle driven by relatively low growth in supply, strong demand for bulk commodities, and continuing infrastructure bottlenecks and supply chain constraints that affect the whole shipping universe. We anticipate government actions as it relates to energy security combined with ongoing decarbonization efforts to drive the flows of commodities transported by dry bulk, and thus, indirectly determine the path of freight rates.
Dry bulk upcycle to continue in 2022 – Although the high level of volatility in 2021 might be slow down, the dry bulk sector remains in an upcycle driven by relatively low growth in supply, strong demand for bulk commodities, and continuing infrastructure bottlenecks and supply chain constraints that affect the whole shipping universe. We anticipate government actions as it relates to energy security combined with ongoing decarbonization efforts to drive the flows of commodities transported by dry bulk, and thus, indirectly determine the path of freight rates.
KJEPET
05.01.2022 kl 14:34
4382
Her kan vi potensielt få et kjempeløft i ratene, selv i sesongens aller roligste periode. Chinamann har foreløpig 0-tolleransen for COVID.
https://twitter.com/NavyStrang/status/1478418674235035649
https://twitter.com/NavyStrang/status/1478418674235035649
msmekk
05.01.2022 kl 14:44
4385
Forstår veldig godt hvorfor Marshall wace shorter Gogl. Se på deres hjemmeside og hvordan de presenterer seg selv. Jeg vill ikke plassert mine penger der!
https://www.mwam.com/about-us/
https://www.mwam.com/about-us/
KJEPET
05.01.2022 kl 15:42
4248
De har nok også økt i dag. Kursen stupe 2.- på formiddagen, og 800k aksjer har blitt solgt til dumpingpris. Mange som så sitt snitt til å selge unna aksjer til en svært billig penge i dag :-)
Ser at Q1 ratene (FFA) har begynt å bevege seg nordover......
Ser at Q1 ratene (FFA) har begynt å bevege seg nordover......
Redigert 05.01.2022 kl 15:42
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
05.01.2022 kl 16:30
4118
Tipper de bruker shorten i GOGL som hedge for en investering i andre bulkaksjer. Virker for risikabelt med naken short i bulk nå.
Saddam68
05.01.2022 kl 16:41
4099
Det var noen her inne som mente at det var bare en fordel at gogl blir shorta masse....skjønner enda ikke hvorfor det er så bra men....