Scatec : Solstikk & Panikk

BioBull
SCATEC 02.10.2021 kl 10:03 2015

Dette viser hvorfor ledelsen i Scatec bør trekke seg med umiddelbar virkning. Deres guiding har vært og er en bløff fra A til Å. Selskapet har aldri levert - de har levert elendige resultater helt siden oppstart og kun tatt fete marginer på bygging av solkraftverk som ikke klarer å betjene sin egen gjeld. Snart er vi tilbake på emisjons kurs 18kr, tror jeg. Da er blir det kroken på døren for godt…

Scatec-sjefen om krisemeldingen: – Dette er ikke hyggelig.

Aksjonærverdier for fire milliarder kroner ble barbert bort på Oslo Børs i det Scatec meldte om forsinkelser, kostnadsboom og to kansellerte prosjekter.
Redigert 28.01.2022 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
optimist68
02.10.2021 kl 10:49 1941

Det er ikke bra og vet ikke hvorfor noen klarte å få den over 400 i januar. Jeg leste noen kursmål fra muligens Nordea analytiker på 600-700 aksjen litt etter kjøpet fra Norstat selvsagt noen år frem i tid. Men nå er ikke opsjonene til Scatec folka verdt noe på lang tid. Tror de har opsjoner rundt 280-300 som kan løses inn ila ett par år. Nå må de jobbe for å skaffe resultater. Jeg tror nok dette blir bra på litt sikt
Redigert 02.10.2021 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
velkjent
02.10.2021 kl 11:28 1862

"Av intet bliver intet" var det en lærer som sa da han vandret rundt i klasserommet og dunket pekestokken i hodet på en mindre begavet elev. Kan vel si det samme om Scatec og av og til har jeg tenkt at finanstilsynet burde hatt en ekspertgruppe, som "silte" useriøse aktører. I dag ser det ut til at hvem som helst kan bli lansert av et meglerhus, skrytt opp i skyene (mot ekstra betaling)og gitt anledning til å hente inn en krone mot å erlegge ett øre. Hva som siden skjer er godt dokumentert.
BioBull
19.01.2022 kl 09:11 1238

Snart har verden og dumme investorer forstått pyramide spillet til Scatec. Kjøpet av Norfund porteføljen ble spikeren i kista og det få eller ingen aksjonærer ønsket bortsett fra Equinor - … det gleder meg å se hvor feil samtlige analytikere i Norge har tatt. Jeg er overbevist om at Scatec er en konkurs kandidat - vent og se …
BioBull
28.01.2022 kl 11:06 940

«Hurra» - Scatec blir den nye PGS aksjen på Oslo Børs.

Enorm gjeld - sjekk forfall og cash flow med nye PPA avtaler. Det går mot restrukturering og mange nye aksjer og aksjonærer når store deler av 20 Mrd kroner i gjeld skal konverteres…

https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2022/01/28/7809519/oslo-bors-apner-ned

Som om ikke dette er nok: Det pengepolitiske kaoset som vi opplever i dag får oss kanskje til å reflektere litt tilbake» til normale tilstander (som jeg tidfester for ca 10 år siden) hvor utlånsrenten be definert som real rente + inflasjon + kreditt risiko (CDS spread).

Når det villig lånes ut (vekk) penger til en 12 måneders rente på 1,6 – 2,5 % (USD Treasury = 0.6%) med en løpende inflasjon i de fleste land på mellom 5 – 7 % så kan man jo lure på hvem dette gagner.

Scatec og andre «leverage baserte» selskaper burde under normale tilstander oppleve 2 effekter hvis langtidsrenter øker med 100 basis punkter.

Net Cash Flow effekt per aksje (brutto margin) vil jo selvsagt reduseres og for Scatec kan jo dette ha en etter skatt effekt på over NOK 100 Millioner ved en 100 basispunkt økning i året med 20 Milliarder i gjeld.

Multiple reduksjon i hva man er villig til å betale for yield. Nå yield forventninger øker som ett resultat av økte lånekostader og egenkapitalforrentning (WACC) fra f.eks 4% til 5% så vil multiple man er villig til å betale for en aktiva gå fra 25 (1/0.04) til 20 (1/0.05). Det er denne effekten jeg tror høyt giret og priset (multiple) selskaper vil oppleve hvis rentebanen fortsetter å øke.

Redigert 28.01.2022 kl 11:10 Du må logge inn for å svare