WWI - Idag kjøpte jeg Wallenius Wilhelmsen aksjen GRATIS

Frodon
WWI 19.10.2021 kl 19:39 16031

WILH. WILHELMSEN HOLDING (WWI) har idag en kurs på kr 181,50, som gir mcap kr 6,2 milliarder. Selskapet har verdier på mer enn kr 12-13 milliarder og selskapet er priset på en p/b på 0,46. Jeg har brukt usd 8,36 i utregningene i innlegget.

WWI eier 37,8% av Wallenius Wilhelmsen ASA (WAWI), som er notert på Oslo børs. Pr 19.10.2021 står kursen i kr 37,74, som gir mcap på kr 16 milliarder. WWI sin eierandel på 37,8% er verdt kr 6,04 milliarder.

Link til egen tråd på HO om Wallenius Wilhelmsen:
https://finansavisen.no/forum/thread/141728/view

WWI eier 74,8% av Treasure ASA, som er notert på Oslo Børs. Pr 19.10.2021 er kurs i Treasure kr 15,55, dvs mcap kr 3,3 milliarder. WWI sin 74,8% eierandel er verdt kr 2,46 milliarder. Treasure ASA eier 11.0% av aksjene i Hyundai Glovisand. Fra Q2 2021 rapporten "The market value of the investment in Hyundai Glovisand was USD 763 million at 30.6.2021", dvs kr 6,37 milliarder. Dvs ved full prising av Hyundai Glovisand via Treasure, er WWI sin eierandel i Treasure verdt ca kr 4,76 milliarder.

Fra Q2 2021 rapporten
"Financial investments include cash and cash equivalents, current financial investments and financial assets held by the parent and fully owned subsidiaries reported under the Strategic Holdings and Investment segment
- The market value non-current financial assets at 30.6.2021 was USD 106 million, dvs kr 886 millioner
- The market value of current financial investments was USD 135 million at 30.6.2021, dvs kr 1,12 milliarder

WWI eier 35 mill aksjer i Qube, som er børs notert i Australia. Verdi på aksjene til WWI er ca usd 75 mill, dvs kr 627 millioner (fra Dnb Markets sin analyse).Qube gikk nettopp ex utbytte.

WWI eier 50% av Edda Wind (Havvindserviceselskap) Johannes Østensjø dy AS eier 50 prosent. Fra Q2 2021 rapporten "The book value of the 50% shareholding in Edda Wind group was USD 46 million at the end of the second quarter". Planlegger notering på Euronext Growth.
Totalt vil selskapet ha en flåte på åtte fartøy, og fire av dem har allerede langsiktige kontrakter med selskaper som Ørsted, Vestas og Ocean Breeze.

https://e24.no/olje-og-energi/i/bnqAl3/havvindserviceselskapet-edda-wind-vil-paa-boers

Link til egen tråd på HO om Edda Wind:
https://finansavisen.no/forum/thread/142301/view/3960620?legacy=0

WWI eier 75,2% av NorSeaGroup. NorSeaGroup eier 50% av NorSea Wind og Wilhelmsen Ship Management eier de resterende 50% av NorSea Wind. WilNor Governmental Services (owned 51% directly and 49% through NorSea Group).

https://norseagroup.com/no/

WWI eier 100% av blant annet Ships Service og Ship Management, verdt ca kr 3,8 milliarder

WWI eier 100% av Raa Labs AS, 50% av Massterly AS og 46% av Dolittle AS
Redigert 15.11.2021 kl 17:04 Du må logge inn for å svare

Her var det mange tall og navn. Hva er det som er gratis?
balle25
19.10.2021 kl 21:28 8573

Når verdien av eierandelen i WAWI tilsvarer hele markedsverdien av WWI, så kan man jo si at resten er gratis.

Ok, er jo litt forvirrende disse partnerne og navnene deres . Som om woodrow wilson og walter white skulle inngått partnerskap.
Frodon
19.10.2021 kl 21:44 8545

Er det enklere med tallene i linken? Egenkapital/verdi pr aksje kr 390. Dagens kurs kr 181,50.

https://borsdata.se/wilh-wilhelmsen-holding-a/nyckeltal

Alle navnene er selskaper de eier aksjer i, akkurat som MPCC eier skip ;)

Hvis du slår opp MPCC på linken, ser du at de har egenkapital pr aksje på kr 8,80 og aksjen koster kr 20,50. Så hvis du synes den aksjen er billig, da burde WWI i hvert fall være billig ;)
Redigert 19.10.2021 kl 21:46 Du må logge inn for å svare

https://www.joc.com/breakbulk/roro-cargo/high-and-heavy-cargoes-push-european-roro-volumes_20210921.html

Tror vi kan forvente svært gode tall i q3.
« Spillover cargo from the container market is pushing up ro/ro volume, as high and heavy rolling stock that would normally be moved in containers is shifted to ro/ro to avoid delays, equipment shortages, high freight rates, and epic port congestion,»
« Massive government infrastructure investment, coupled with low equipment inventories and strong replacement demand, is driving solid growth in shipments of construction, mining equipment, and project cargo»
Så til tross for redusert bilproduksjon pga chip-mangel, går det meget bra for tiden. I løpet av neste år kommer økte inntekter fra personbiler. Andre aktiviteter innen olje, havvind og shipping er også på vei opp. Inntjeningen er allerede meget god. Den blir enda bedre.

Har de ikke vært involvert i noen skandaler siste år. Betaler de på noe av dette i dag?

I 2018 fikk Wallenius Wilhelmsen en bot på 207 mil euro. Da uttalte selskapet: « Etterforskningen i Japan ble avsluttet i 2013, og i USA inngikk Wallenius Wilhelmsen forlik i 2016. I dag pågår det etterforskning av bilrederiet i mindre enn en håndfull jurisdiksjoner, ifølge Larsson.
– EU var den siste store prosessen. Vi håper og forventer at de resterende skal konkludere i 2018. »
Ser ved googling at det ennå er noen uoppgjorte saker med kunder. Har inntrykk av at disse er av mindre omfang enn eu og USA. Om det allerede er avsatt midler til disse sakene vet jeg ikke. De nevnes imidlertid ikke som en risikofaktor i siste rapport, så jeg tror ikke at her ligger noen bombe.
Frodon
19.10.2021 kl 23:18 8364

Virker som de har kontroll på dette, linken under er fra 2018

"Rederiet har gjort avsetninger i forbindelse med utfallet av granskningen, og boten vil således ikke få en regnskapseffekt"

https://www.dn.no/bors/europakommisjonen/eukor/shipping/wallenuis-wilhelmsen-far-bot-pa-to-milliarder-kroner/2-1-279624
Frodon
21.10.2021 kl 07:55 8191

Kristian Falnes, Varner-brødrene og Jan Henning Johannessen fyller opp med aksjer i både WWI og TRE (Treasure) via selskapene sine Kristian Falnes AS, Varner Equities og VJ Invest. WWI eier 74,8% av aksjene i TRE

Det er 3 dagers forsinkelse på handlene

21.10.2021
TRE VARNER EQUITIES AS 5.859 1.069.035 0,5
WWI VJ INVEST AS 6.000 106.029 0,3
WWI VARNER EQUITIES AS 4.000 65.089 0,2

20.10.2021
TRE VJ INVEST AS 16.613 1.749.517 0,8
WWI VARNER EQUITIES AS 4.875 61.089 0,2

19.10.2021
TRE VJ INVEST AS 27.162 1.732.904 0,8

18.10.2021
WWI VJ INVEST AS 3.000 100.029 0,3
WWI KRISTIAN FALNES AS 2.528 43.000 0,1

«Kristian Falnes jobbet i mange år som forvalter i Skagenfondene før han ga seg høsten 2014. Falnes ble karakterisert som en stjerneforvalter og var med å bygge opp Skagen til Norges nest største fondsforvalter og ledet blant annet Skagen Global - et av selskapets mest vellykkede fond på den tiden»

https://e24.no/boers-og-finans/i/1n1yOq/han-har-tjent-230-millioner-paa-aa-slaa-boersen

«Varner-brødrene knuste Oslo Børs i fjor – tjente 150 millioner kroner på aksjer«

https://www.dn.no/handel/varner-brodrene-knuste-oslo-bors-i-fjor-tjente-150-millioner-kroner-pa-aksjer/2-1-855436
Redigert 25.10.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Frodon
22.10.2021 kl 11:31 7948

Aksjen har etablert en rektangel formasjon mellom kr 171 og kr 189. Ved brudd opp eller ned igjennom disse punktene, utløses et sterkt salgssignal eller sterkt kjøpssignal. Ved brudd ned igjennom kr 171, utløses et sterkt salgssignal til kr 153. Ved brudd opp igjennom kr 189, utløses et sterkt kjøpssignal til kr 207. RSI har brutt opp igjennom 50, som signaliserer økt stigningstakt i aksjen. MACD utløste kjøpssignalet den 13.10.2021. Volum balansen er positiv og volumet er økende i aksjen, som signaliserer at interessen for aksjen er økende

God utvikling nå. Selskapet håver inn penger på krisen i kontainer. IKEA fraktet møbler fra Kina med tog! Snart kommer bilproduksjonen opp. Da tar det helt av.
Frodon
23.10.2021 kl 09:58 7751

Hvorfor tror du at aksjen er så lavt priset?

To mulige grunner:
1. konglomerat-rabatt
2. eierstrukturen, en dominerende eier
Frodon
25.10.2021 kl 19:39 7384

Dnb markets har økt kursmålet på Wallenius Wilhelmsen ASA (WAWI) idag fra kr 44 til kr 47. WWI eier 37,8% av Wallenius Wilhelmsen ASA.
Dnb sier i dagens presentasjonen av selskapet at WAWI betaler litt mer for drivstoffet sitt nå pga høyere bunkers priser, men at de får tilbake betalt denne økningen fra kundene sine seinere. En slags sikring mot drivstoff kostnader, selv om kostnadene betales med en gang og inntektene kommer seinere.

De legger mye vekt på at bil frakt er på vei ditt container markedet er nå. Det blir også bygget lite til bil frakt, da verftene er fulle pga utbygging av container skip osv.

Her er et lite utdrag fra analysen

Wallenius Wilhelmsen i pole position

"WALLENIUS WILHELMSEN ASA
Q3 should confirm positive trajectory
We see potential for a positive surprise in the Q3 report
(due after market close on 9 November) as we believe
the company’s markets have evolved favourably in recent
months. Longer-term, we remain optimistic on the
fundamentals in the car carrier sector, and believe a
cyclical upturn is in the making after a lengthy downturn.
We have raised our target price to NOK47 (44); given the
potential upside, we reiterate our BUY"
Redigert 25.10.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Frodon
26.10.2021 kl 07:10 7279

Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)

TRE VJ INVEST AS 236.481 1.985.998 0,9
Frodon
27.10.2021 kl 07:07 7148

Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)

TRE VARNER EQUITIES AS 141.889 1.210.924 0,6
Frodon
28.10.2021 kl 14:13 6998

"ASTRUP ANBEFALER: Investor Morten Astrup anbefaler kjøp av Wilh Wilhelmsen WWI (motivering: prises til cirka to ganger siste års inntjening, og med en rabatt til NAV på minst 60 prosent), Subsea 7 (eksponeringen mot olje, gass og fornybart er et pluss) og Borr Drilling (skyhøyt belånt, aksjen fungerer nå som tidenes kjøpsopsjon på jackup-markedet)"

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/10/27/7760951/astrup-liker-shipping-og-oljeservice
bolsa
28.10.2021 kl 20:32 6911

Det må jeg si..
Glimrende innlegg av trådstarter!
Nå kjenner jeg som mangeårig aksjonær til det som nevnes her, og kan god for at her er det "gratis" penger å hente, i det minste som "interessert" sier, stor rabatt.
For øvrig enig i konklusjonen om de viktigste årsakene til denne rabatten.
For de som evt. lukter på WWI som en investeringsmulighet, er denne tråden saklig og ikke minst informativ på en lettfattelig måte.
Kan jo ta med et par detaljer som at Caterpillar ser ut til å få fart på produksjonen igjen, en liten men ikke desto mindre viktig faktor for WWI (store maskiner fraktes til kunder verden over, og gir bedre priser for WALWIL enn personbilfrakt).
Jeg har fått med meg at mange tror GLOVIS er kun et bilfrakt-rederi,mens det faktisk er et av verdens største logistikk-selskap (til havs,på land,i luften internasjonalt).
Frodon
28.10.2021 kl 21:36 6873

Takk for veldig gode ord 😊 Deg har jeg faktisk ventet på, en med ekstra god kunnskap om selskapet og kanskje markedet 😉 Du skriver tidligere at du har aksjer i WWI og TRE, men har solgt WAWI aksjene. Har du størst andel i WWI vs TRE? Solgte du WAWI fordi du syntes aksjen ble dyr eller av andre årsaker?

Takk for info rundt Caterpillar. Hvor følger du med på ratene i det segmentet? Bare Q rapportene? Står det spesifisert hva slags frakt de får rate x og y på?

Driver Qube og Glovis med noe av det samme? Synes det så ut som Qube var stor på logistikk i Australia på nettsiden?

Har du noen som helst peil på verdier på selskapene under? Eller blir det små penger i denne sammenhengen?

«WWI eier 75,2% av NorSeaGroup. NorSeaGroup eier 50% av NorSea Wind og Wilhelmsen Ship Management eier de resterende 50% av NorSea Wind. WilNor Governmental Services (owned 51% directly and 49% through NorSea Group).

WWI eier 100% av Raa Labs AS, 50% av Massterly AS og 46% av Dolittle AS»
Frodon
28.10.2021 kl 21:48 6855

Går investeringen under inn i «financial investments» delen av WWI? Hvis ikke, hvor er den plassert? Eller er det eventuelt solgt igjen?

«Nylig inngikk Wilhelmsen en avtale om å kjøpe 50 prosent av aksjene i det tyske ship management-selskapet Ahrenkiel Steamship GmbH & Co KG. Det driver 72 mindre containerskip kontrollert av MPC Capital Group»

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/08/19/7556692/wilh.-wilhelmsen-snudde-stort-minus-til-pluss
Redigert 28.10.2021 kl 21:49 Du må logge inn for å svare

Overskudd etter skatt q2 var $112m. Det tilsvarer p/e ≈ 2. Men en skal merke seg at driftsresultatet (EBIT) var 23m, og andel av overskuddet i JV og assosierte selskaper var 10m, altså et samlet driftsresultat på $33m. Det gir p/e≈7. Resterende del av overskuddet, som i q2 var $112m etter skatt, kom fra endret verdi av finansielle eiendelen, ca 81m. Denne posten vil bli mindre i q3 enn i q2, for WAWI feks har ikke hatt så kraftig kursoppgang siden slutten av juni. Resultatet av driften vil trolig bli høyere. Samlet vil resultatet bli lavere enn q2, er jeg ganske sikker på. Poenget mitt er at selskapet ikke tjener halve børsverdien per år, som antydet i FA. Man kan ikke forvente å ha tilsvarende verdiøkning på finansielle eiendelen som i q2 på ubestemt tid, og det blir ikke det i q3.
Men selskapet er bunnsolid og tjener svært gode penger også. Det er viktig å påpeke ar WWI er langt mer enn biltransport. Ikke minst er det i ferd med å bli en stor aktør innen vindkraft og automatisering av skipsnæringen, begge deler industrier i kraftig vekst, og selskapet har kontantstrøm til milliardinvesteringer uten store emisjoner. Ikke mange andre enn equinor som gjør det.
Frodon
29.10.2021 kl 13:51 6690

Enig i det, men det kommer an på vinklingen. Selger TRE alle aksjene i Hyundai Glovisand, er WWI sin eierandel i Treasure verdt ca kr 4,76 milliarder alene.

Veldig enig i det også. Poenget var kun at man ikke kan regne med multipler når det gjelder den type inntekter.
Frodon
29.10.2021 kl 14:52 6677

Det er vi helt enige om 😉 Jeg synes selskapet ser billig ut uansett hvordan jeg regner, selv om markedet kanskje blir skuffet over Q3 tallene til WWI 🤔 Håper ikke jeg regner feil noen steder 😅 Dnb mener markedet vil bli positivt overrasket over Q3 til WAWI. Når cruise og bil frakt sektorene tar seg opp etterhvert, kan vi jo håpe det drypper ekstra denne veien. Har du bare aksjer i WWI eller har du i TRE og WAWI også?

Kun WWI. Burde vært inne i WAWI under oppturen, men er kanskje for trygghetssøkende. Og så liker jeg industridelen av WWI.

Mange gode innlegg her. Vurderer en inngang. Hvordan er utbyttepolitikken og er det noe forskjell på å kjøpe A eller B? Er ikke så mange selskap som har serie lenger.
Frodon
29.10.2021 kl 18:48 6564

Da er vi to, liker best trygge kjedelige aksjer, også har jeg noen små bet her og der med høyere risiko. Oppturen i WAWI burde ikke være over på lang sikt, hvis det markedet fortsatt ikke er helt tilbake til normalen?
Frodon
29.10.2021 kl 18:52 6558

Samme utbytte på A og B aksjen. Eneste forskjell på aksjene, er at du kan stemme med A aksjen. Det er en eier i WWI som har majoritet i A aksjen, som bestemmer alt. Så jeg har kjøpt både A og B, da jeg fikk B aksjene billigere 😜 Det er lavt utbytte her i forhold til eps. Bedre om selskapet investerer pengene hvis de klarer å få høy avkastning på pengene. De skal investere over i grønt sektoren. Normalt har de 2 utbytter i året, så håper på utbytte ved Q3.
Frodon
04.11.2021 kl 06:49 6126

Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)

TRE VJ INVEST AS 31.213 2.017.211 0,9

Dette har jeg ikke fått med meg. Hvem kjøper i hva?
Frodon
04.11.2021 kl 10:42 6038

Alt sammen står listet opp hvis du går oppover i denne tråden ;) Trykker du på innlegget jeg svarte på, kommer du til forrige kjøp osv.

Her er oppsummeringen:

Kristian Falnes, Varner-brødrene og Jan Henning Johannessen fyller opp med aksjer i både WWI og TRE (Treasure) via selskapene sine Kristian Falnes AS, Varner Equities og VJ Invest. WWI eier 74,8% av aksjene i TRE

Det er 3 dagers forsinkelse på handlene (Første bokstavene er selskapet de har handlet i. Navnet etterpå er hvem som har kjøpt aksjene. Antall aksjer de har kjøpt nå, er første tallet. Tallet etterpå er total beholdningen de har, og siste tallet er prosent de eier totalt i selskapet)

4.11.2021
Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)
TRE VJ INVEST AS 31.213 2.017.211 0,9

27.10.2021
Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)
TRE VARNER EQUITIES AS 141.889 1.210.924 0,6

26.10.2021
Kjøpene fortsetter. WWI eier 74,8% av Treasure ASA (TRE)
TRE VJ INVEST AS 236.481 1.985.998 0,9

21.10.2021
TRE VARNER EQUITIES AS 5.859 1.069.035 0,5
WWI VJ INVEST AS 6.000 106.029 0,3
WWI VARNER EQUITIES AS 4.000 65.089 0,2

20.10.2021
TRE VJ INVEST AS 16.613 1.749.517 0,8
WWI VARNER EQUITIES AS 4.875 61.089 0,2

19.10.2021
TRE VJ INVEST AS 27.162 1.732.904 0,8

18.10.2021
WWI VJ INVEST AS 3.000 100.029 0,3
WWI KRISTIAN FALNES AS 2.528 43.000 0,1

«Kristian Falnes jobbet i mange år som forvalter i Skagenfondene før han ga seg høsten 2014. Falnes ble karakterisert som en stjerneforvalter og var med å bygge opp Skagen til Norges nest største fondsforvalter og ledet blant annet Skagen Global - et av selskapets mest vellykkede fond på den tiden»

https://e24.no/boers-og-finans/i/1n1yOq/han-har-tjent-230-millioner-paa-aa-slaa-boersen

«Varner-brødrene knuste Oslo Børs i fjor – tjente 150 millioner kroner på aksjer«

https://www.dn.no/handel/varner-brodrene-knuste-oslo-bors-i-fjor-tjente-150-millioner-kroner-pa-aksjer/2-1-855436
Frodon
04.11.2021 kl 11:07 6032

Aksjen har utløst rektangel formasjonen ved bruddet opp igjennom kr 189. Dette har utløst et sterkt kjøpssignal opp til kr 207. Det er kanskje ikke så rart, da WWI eier 37,8% av Wallenius Wilhelmsen ASA (WAWI). WAWI har steget med 9,35% siden 22.10.2021. Dette utgjør en økning i aksjeposten til WWI med ca kr 615 millioner. Det utgjør en verdi økning i WWI på ca kr 14 pr aksje. WWI aksjen har kun økt med kr 7,5 i denne perioden
Frodon
08.11.2021 kl 08:15 5800

Da skal grønt selskapet børs noteres og John Fredriksen kommer inn på eiersiden. WWI eier 50% av selskapet før børs noteringen

Edda Wind intends to apply for a listing on the Oslo Stock Exchange

Edda Wind is a leading pure play offshore wind service company headquartered in Haugesund, Norway. The Company develops, builds, owns and operates purpose-built Service Operation Vessels (“SOV”) and Commissioning Service Operation Vessels (“CSOV”) for offshore wind farms worldwide

As of today, the Company owns and operates two purpose-built offshore wind SOVs and has six dedicated offshore wind vessels under construction – two offshore wind SOVs and four offshore wind CSOVs – with delivery from 2022. All newbuild vessels are prepared for zero-emission utilising liquid organic hydrogen carrier as an energy source. Edda Wind is owned by Østensjø Wind AS (“Østensjø”) and Wilhelmsen New Energy AS (“Wilhelmsen”) on a 50/50 basis.

The IPO will comprise an offering of new shares in the Company, expected to raise gross proceeds of NOK 875 million. The IPO will support the Company’s position as the leading provider of purpose-built vessels for the offshore wind industry and support financing of the Company’s current newbuilding programme as well as facilitate for accelerated growth. The Company is currently in the process of evaluating further newbuild opportunities in order to capitalise on the ever-increasing demand for top tier C/SOVs as industrialisation of offshore wind unfolds.

These three cornerstone investors are i) Geveran Trading Co. Limited ("Geveran"), a company indirectly controlled by trusts established by Mr. John Fredriksen for the benefit of his immediate family (NOK 200 million committed), ii) Xclat Holdings Ltd (“Xclat”), a subsidiary of the Quantum Pacific Shipping group associated with Mr. Idan Ofer (NOK 200 million committed), and iii) Nordea Investment Management (NOK 65 million committed). Geveran and Xclat will both join the Board of Directors in the Company, with effect from the first day of trading on the Oslo Stock Exchange, and take an active role in the further development of the Company.

https://newsweb.oslobors.no/message/546153
Redigert 08.11.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.11.2021 kl 08:27 5775

"John Fredriksen er med når havvindselskapet Edda Wind går på børs. Selskapet verdsettes til drøyt én milliard kroner før kapitalinnhenting"

https://e24.no/boers-og-finans/i/Eav2oG/fredriksen-med-havvindselskap-paa-boers-prises-til-droeye-milliarden
Frodon
08.11.2021 kl 08:33 5771

Hvor mye vil WWI sin eierandel bli verdt etter børs noteringen tror dere?

"John Fredriksen vil gjøre Edda Wind til markedsleder"

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/11/08/7768085/fredriksen-vil-gjore-edda-wind-til-markedsleder?internal_source=sistenytt

Hva det blir vet jeg ikke, men uansett mer enn nå. Kan ikke se i analysen til dnb av wwi at Edda er verdsatt til noe som helst.
Frodon
09.11.2021 kl 10:06 5572

Da er kursmålet i rektangel formasjonen nådd og aksjen klatrer oppskriftsmessig videre opp. Dette er normalt etter at sterke langsiktige kjøpsformasjoner blir utløst.

WAWI stiger mye videre, opp nye 10% idag. Siden WWI eier 37,8% av aksjene i WAWI er det fortsatt mye oppside i denne aksjen.

WWI handles på kr 216 og har verdier for ca kr 390 pr aksje. Er dette blant de billigste aksjene på Oslo Børs?
Redigert 09.11.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.11.2021 kl 10:51 5548

WWI er dagens case hos Investtech på tekniske analyser

"Dagens Case Oslo Børs
Wilh. Wilhelmsen Holding ser. A (WWI)

Kjøpskandidat
Wilh. Wilhelmsen Holding ser. A viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende optimisme blant investorene og indikerer videre kursoppgang. Aksjen ga også kjøpssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 188 kroner. Videre oppgang til 212 kroner eller mer er signalisert. Glidende snitt-indikatoren har også gitt kjøpssignal. Dette signaliserer isolert sett videre oppgang, men tregheten til indikatoren gjør at man ofte går glipp av mye av oppsiden. Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 192 kroner. Videre oppgang er dermed signalisert, og det er nå støtte ved 192 kroner ved reaksjoner tilbake. Det kortsiktige momentumet i aksjen er sterkt positivt, med RSI over 70. Det indikerer økende optimisme hos investorene og videre kursoppgang for Wilh. Wilhelmsen Holding ser. A. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt"

Fremdeles er p/b under 0,5, og enda lavere etterhvert som WAWI fortsetter oppturen. Med dagens inntjening er det ingen grunn til at selskapet skal prises under bokførte verdier. En soleklar doblingskandidat, for de som er interessert i slikt.
Frodon
09.11.2021 kl 20:01 5449

WWI eier 37,8% av Wallenius Wilhelmsen ASA (WAWI), som er notert på Oslo børs. Pr 9.11.2021 står kursen i kr 43,72, som gir mcap på kr 18,5 milliarder. WWI sin eierandel på 37,8% er verdt kr 6,99 milliarder. Markedsverdien på hele WWI er kr 9,2 milliarder, og de eier verdier for over kr 20 milliarder pr dags dato.

Wallenius Wilhelmsen ASA (WAWI) har sendt ut sin Q3 rapport idag. Her er noen høydepunkter. Hva tenker dere om dette?

Q3/2021 inntektene endte på usd 990 mill, en svak stigning fra usd 978 mill i Q2/2021. Dnb Markets guidet inntekter på usd 1,038 mill (4% above Bloomberg consensus, usd 994mill).

EBITDA endte på usd 223 i Q3/2021. Dnb Markets guidet usd 212 mill (14% above consensus, usd 186m).

Resultatet endte på usd 65 mill, kraftig opp fra usd 17 mill i Q2/2021 og usd 4 mill i Q3/2020. Dnb Markets guidet usd 59 mill (52% above consensus, usd 39mill).

Cash and cash equivalents at end of period usd 587 mill. EPS usd 0,12 (USD 0.01 in the same quarter last year)

We have a deferral agreement including a dividend block in place since 2020, which the company aims to prepay in early 2022 to clear the way for the payment of dividends in accordance with the dividend policy

The group continue the non-recognition of net deferred tax asset in the balance sheet related to tax losses in the Norwegian entities, due to uncertain future utilisation. The deferred tax assets not recognised at the end of third quarter 2021, amounts to USD 73 million

Wallenius Wilhelmsen operated a fleet of 129 vessels at the end of Q3, down from 132 at the end of Q2. The group continues to increase active vessel days in the controlled fleet through Q4 with reactivation of the final vessel from cold layup and delivery of the final newbuilding. 15 of the 16 vessels in cold layup at the end of 2020 had re-entered service by end Q3, 2 of which were reactivated in Q3. The vessel Nabucco was delivered on 19 October 2021, with related USD 39m payment to yard and drawdown of USD 50m in delivery debt financing. Net freight rate per CBM was very solid at USD 48.3, up from USD 42.7 in Q2

Net freight per CBM increased by 28% YoY from USD 37.7 to USD 48.3, as Q3-20 reflected a pandemic low point in net freight rates

Shortage of semiconductor chips is expected to cause some disruption in various regions during H1-22 and is expected to stabilize during H2-22

The global car carrier fleet (with size >1,000 car equivalent uŶits, ͞CEU͟) totalled 697 vessels with a capacity of 3.91m CEU at the end of Q3-21. During Q3-21 one new vessel was delivered, while no vessels were recycled. 24 new orders were confirmed in the period (for vessels >4,000 CEU). The orderbook for deep-sea vehicle carriers (>4,000 CEU) counts 40 vessels, which amounts to about 8% of the global fleet capacity.

https://newsweb.oslobors.no/message/546361