ARCHER - Verdien av Archer - DUMMIES
For å finne verdien av Archer på bakgrunn av Q3, kreves det en viss analyse, da tallene må gjennomgås inngående.
Det som teller er cashflow til eier, og vi kan lese følgende av Q3 tallene:
-De reduserte NIBD med 1 mill. USD i kvartalet.
-De brukte 2 mill. USD mer enn de i snitt bruker og har sagt de skal bruke på Capex.
-De hadde 3 mill. USD i exceptional charges.
Overnevnte tilsier at ved normal drift så ville Archer betalt ned samlet 6 mill. USD på sin gjeld NIBD pr. kvartal, tilsvarende NOK 205 mill. pr. år, som utgjør over NOK 1,- pr. aksje fullt utvannet. Uten å ta hensyn til bedring i Argentina gir dette avkastning på 20 % på dagens kurs på NOK 5,-. Kursen kunne fint vært NOK 10,-, og aksjonærene ville hatt avkastning på 10 %.
Dersom Ebitda fra Argentina, kommer tilbake til 2/3 av nivået det lå på før Corona, og bidrar med 3 mill. USD mer Ebitda enn ved Q3, vil det øke cashflow med NOK 0,5 pr. aksje. Ved avkastningskrav på 10 %, forsvarer dette en aksjekurs på NOK 15,-.
Ovennevnte er uten annen forventet vekst og bedring i marginer. Imidlertid vil det kunne være fornuftig å regne inn effekten av inflasjon, som ved inflasjon på 2% av Archers NIBD på 4,4 mrd. utgjør ca. Nok 0,5 pr. Aksje.
Archer vil ved overnevnte betraktninger gi 40 % avkastning på dagens aksjekurs, og 10 % avkastning om kursen er NOK 20,-.
Tallene for exceptional charges er benyttet fullt ut som besparelse, da det vurderes å ligge svakere marginer i well service enn ved normalisert drift, som vil øke Ebitda noe, som kompenserer at de alltid antatt vil ha noe exceptional charges.
Husk en viktig og avgjørende ting, dette er cash og avkastning som Archer genererer i dag ved litt forventet bedring i Argentina. 40 % årlig avkastning på dagens kurs er vanvittig bra. Masse drit på OSE som ikke tjener penger som prises spinnvilt.
Her er det bare å sitte å vite at dette kommer til å materialisere seg i kursen. Kurs på 5,- i dag er faktisk meget lavt, selv uten noe som helst bedring utover dagens drift.
Jeg vurderer Archers gjeld til å beskytte min formue mot inflasjon, da Archer har mye gjeld som «spises» opp i større takt en pengene som plasseres i Archer. Denne effekten får du på grunn av gearingen (andel gjeld) som er i Archer. Det er ingen fare for at Archer ikke kan betjene sin gjeld, da de vil tåle at renten på deres gjeld stiger fra dagens 5% til over 10%. Slik økning i rentenivå vil de tåle, men sannsynligheten for at det skjer er 0. Archer har også sikret rentekostnaden på store deler av gjelden. Jeg ønsker høyere inflasjon velkommen😃 Archers gjeld forsvinner og inntektene øker, det vil også kostnadene gjøre, men den store gjeldsandelen vil gangne investorene an mass. Håper inflasjon egentlig er på ca 4 %, som utgjør nok 1,- i redusert gjeld pr år pr aksje, ca. 20 % pr år på dages aksjekurs.😃😃
Er du redd for at pengene dine skal bli borte med dagens faretruende inflasjon, da bør du sette pengene i Archer.
🚀🚀🚀🚀🚀
Det som teller er cashflow til eier, og vi kan lese følgende av Q3 tallene:
-De reduserte NIBD med 1 mill. USD i kvartalet.
-De brukte 2 mill. USD mer enn de i snitt bruker og har sagt de skal bruke på Capex.
-De hadde 3 mill. USD i exceptional charges.
Overnevnte tilsier at ved normal drift så ville Archer betalt ned samlet 6 mill. USD på sin gjeld NIBD pr. kvartal, tilsvarende NOK 205 mill. pr. år, som utgjør over NOK 1,- pr. aksje fullt utvannet. Uten å ta hensyn til bedring i Argentina gir dette avkastning på 20 % på dagens kurs på NOK 5,-. Kursen kunne fint vært NOK 10,-, og aksjonærene ville hatt avkastning på 10 %.
Dersom Ebitda fra Argentina, kommer tilbake til 2/3 av nivået det lå på før Corona, og bidrar med 3 mill. USD mer Ebitda enn ved Q3, vil det øke cashflow med NOK 0,5 pr. aksje. Ved avkastningskrav på 10 %, forsvarer dette en aksjekurs på NOK 15,-.
Ovennevnte er uten annen forventet vekst og bedring i marginer. Imidlertid vil det kunne være fornuftig å regne inn effekten av inflasjon, som ved inflasjon på 2% av Archers NIBD på 4,4 mrd. utgjør ca. Nok 0,5 pr. Aksje.
Archer vil ved overnevnte betraktninger gi 40 % avkastning på dagens aksjekurs, og 10 % avkastning om kursen er NOK 20,-.
Tallene for exceptional charges er benyttet fullt ut som besparelse, da det vurderes å ligge svakere marginer i well service enn ved normalisert drift, som vil øke Ebitda noe, som kompenserer at de alltid antatt vil ha noe exceptional charges.
Husk en viktig og avgjørende ting, dette er cash og avkastning som Archer genererer i dag ved litt forventet bedring i Argentina. 40 % årlig avkastning på dagens kurs er vanvittig bra. Masse drit på OSE som ikke tjener penger som prises spinnvilt.
Her er det bare å sitte å vite at dette kommer til å materialisere seg i kursen. Kurs på 5,- i dag er faktisk meget lavt, selv uten noe som helst bedring utover dagens drift.
Jeg vurderer Archers gjeld til å beskytte min formue mot inflasjon, da Archer har mye gjeld som «spises» opp i større takt en pengene som plasseres i Archer. Denne effekten får du på grunn av gearingen (andel gjeld) som er i Archer. Det er ingen fare for at Archer ikke kan betjene sin gjeld, da de vil tåle at renten på deres gjeld stiger fra dagens 5% til over 10%. Slik økning i rentenivå vil de tåle, men sannsynligheten for at det skjer er 0. Archer har også sikret rentekostnaden på store deler av gjelden. Jeg ønsker høyere inflasjon velkommen😃 Archers gjeld forsvinner og inntektene øker, det vil også kostnadene gjøre, men den store gjeldsandelen vil gangne investorene an mass. Håper inflasjon egentlig er på ca 4 %, som utgjør nok 1,- i redusert gjeld pr år pr aksje, ca. 20 % pr år på dages aksjekurs.😃😃
Er du redd for at pengene dine skal bli borte med dagens faretruende inflasjon, da bør du sette pengene i Archer.
🚀🚀🚀🚀🚀
Redigert 06.11.2021 kl 10:34
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf skrev På an igjen.! Emisnakk og vissvass. Selg heller aksjene deres
Jeg sier ikke at det blir en emisjon, men hvis jeg var Fredriksen, så ville jeg garantert forsøkt å få til en emisjon. Når selskapets gjeld er 10x børsverdi, så skal det veldig lite til for å få en stor andel av selskapet.
SjonkelRolf
15.12.2021 kl 22:56
6008
Hva du ville gjort hvis du var Fredriksen , er vel ganske irrelevant .
Har trua på at Archer blir en god investering.
Har trua på at Archer blir en god investering.
Her må du ta deg ei pære, Tingebri. Jeg la den ikke ut fordi den var ny, men fordi jeg svarte på et innlegg hvor Anywhere refererte til Pareto sin opsjonsprising.
Etter denne analysen kom så er det vel strengt tatt ikke så mye som er endret i forhold til Pareto sin prognoser, så det er også feil. Dessverre så fikk Pareto rett, og det var en opsjon som var priset out of money. Tallene i Q3 sammen med cash-flow gjorde at jeg kastet kortene, men den begynner nå å ha en grei risk/reward igjen dersom de klarer å levere positiv Ebit og kontantstrøm, og ikke bare på EBITDA.
Etter denne analysen kom så er det vel strengt tatt ikke så mye som er endret i forhold til Pareto sin prognoser, så det er også feil. Dessverre så fikk Pareto rett, og det var en opsjon som var priset out of money. Tallene i Q3 sammen med cash-flow gjorde at jeg kastet kortene, men den begynner nå å ha en grei risk/reward igjen dersom de klarer å levere positiv Ebit og kontantstrøm, og ikke bare på EBITDA.
markie
16.12.2021 kl 09:02
5824
Har du noen eksempler på at dette har hent i andre Fredriksen aksjer?
Det virker på meg som selskapet har en annen strategi. Plenty kapital har de også. Såingen emisjon med 100m us i likviditet. Første forfall er vel høsten 2023
Det virker på meg som selskapet har en annen strategi. Plenty kapital har de også. Såingen emisjon med 100m us i likviditet. Første forfall er vel høsten 2023
markie
16.12.2021 kl 09:07
5930
Du mener de hadde kjøpt deepwell fått sine 2 store milliard kontrakter. Før denne Pareto analysen kom
Du stiller feil spørsmål, spørsmålet er hva tall som lå bak analysen uavhengig av kontraktstildeling M&A osv.
Et selskap som omsetter for 7-8 milliarder, må ha en rekke milliardkontrakter for å opprettholde omsetningen, så dette var ventet.
Analysen tilsa at man for 2021 og 2022 forventet følgende:
USDm 2021e 2022e
Revenues 841 895
EBITDA 86 94
EBIT 37 46
EPS 0,06 0,12
EV/EBITDA 6,5 5,6
P/E adj 8,8 4,6
P/B 0,78 0,67
Net debt 477 444
Et selskap som omsetter for 7-8 milliarder, må ha en rekke milliardkontrakter for å opprettholde omsetningen, så dette var ventet.
Analysen tilsa at man for 2021 og 2022 forventet følgende:
USDm 2021e 2022e
Revenues 841 895
EBITDA 86 94
EBIT 37 46
EPS 0,06 0,12
EV/EBITDA 6,5 5,6
P/E adj 8,8 4,6
P/B 0,78 0,67
Net debt 477 444
markie
16.12.2021 kl 13:14
5894
I denne aksjen som er voldsomt gearet kan forventninger og tall fort snu. Bildet blir betydelig bedre dersom nå Argentina. Kommer.
Aksjen er et bet på oljepris helst over 100$ vel utført refi godt om tid til det. Samt selve rosinen Argentina. Holder 8ljeprisen seg høy burde det gå veldig bra.
Sikker på at om Pareto slipper en ny analyse er den noe endret jamført med et år tilbake.
Aksjen er et bet på oljepris helst over 100$ vel utført refi godt om tid til det. Samt selve rosinen Argentina. Holder 8ljeprisen seg høy burde det gå veldig bra.
Sikker på at om Pareto slipper en ny analyse er den noe endret jamført med et år tilbake.
markie
16.12.2021 kl 13:47
5867
Som leverandør ser selskapet først og fremst på hvordan deres tjenester kan bidra til at karbonavtrykket til kundene kan reduseres.
– Vi utforsker mulighetene innenfor grønn energi, men har ikke landet på noe bestemt ennå. Det som er sikkert er at vi vil finne en måte å benytte vår kompetanse på sier Skindlo.
I tillegg til at det jobber med å posisjonere seg for å ta store markedsandeler innenfor plugging av brønner.
– Estimater viser at om lag 2.500 brønner skal plugges og forlates bare i Nordsjøen de neste ti årene, sier Skindlo.
– Vi utforsker mulighetene innenfor grønn energi, men har ikke landet på noe bestemt ennå. Det som er sikkert er at vi vil finne en måte å benytte vår kompetanse på sier Skindlo.
I tillegg til at det jobber med å posisjonere seg for å ta store markedsandeler innenfor plugging av brønner.
– Estimater viser at om lag 2.500 brønner skal plugges og forlates bare i Nordsjøen de neste ti årene, sier Skindlo.
Anywhere
16.12.2021 kl 14:57
5996
De var mer salgsvillige i går, så det var en fin dag. Ligger også og venter på enda litt rundt 3,50, men...
klassisk
17.12.2021 kl 09:20
5821
Hørte en forhåpentligvis tullete samtale om Archer der det ble påstått at Ledelsen i Archer toner ned gode nyheter på bestilling fra Storeulv og Kompani, da kursen på Archer skal holdes lav fram til Seadrill er reforhandlet og Storeulv kan få tak i deres post til en svært lav pris. De trodde at meglerhus også var satt på saken for å støtte opp om denne tilnærmingen. Det er sikkert bare tull (og uetisk?) men det ville vært en enkel forklaring på prisingen av et selskap som er priset svært lavt. Blir spennende og se hva som skjer med Seadrills post og om kraftig kursoppgang kommer snart.
SjonkelRolf
17.12.2021 kl 14:14
5873
Archer er priset som en våt og brukt badetruse.
Hva det skyldes har det vært spekulert i her inne så lenge jeg har lest her.
Måtte de tolmodige få betalt i bøtter og spann fremover.
Har liten tro på at den fete skal få kjøpe så veldig billig fra seadrill.
Avtaler kan selvfølgelig være inngått i forbindelse med restruktureringen .
Tiden vil vise. Eller ikke…-).
Hva det skyldes har det vært spekulert i her inne så lenge jeg har lest her.
Måtte de tolmodige få betalt i bøtter og spann fremover.
Har liten tro på at den fete skal få kjøpe så veldig billig fra seadrill.
Avtaler kan selvfølgelig være inngått i forbindelse med restruktureringen .
Tiden vil vise. Eller ikke…-).
Og så faller oljeprisen 5%... Bare midlertidig pga Omicron, men kan jo bli småstygt dessverre.
markie
20.12.2021 kl 10:09
5320
Ingenting og sutre over. Det gir bare enda bedre kjøpsmulighet for folk som har tro på aksjen.
Anywhere
20.12.2021 kl 11:00
5295
Klassisk, rent spekulativ samtale selvsagt, men samtidig har vi et lass at eksempler på at om dette var tilfellet, så er det på ingen måte særlig urent trav i forhold til altfor mye annet som har passert desktoppene hos både kontrollører og meglerhus i lange tider. En aksje som Archer kan man egentlig styre akkurat som man vil for tiden, selv en liten kameratgjeng på 3-4 stykker uten veldig store midler... Storeulv kan fort få sterke incitamenter fulgt opp fra ledelsen selv om det sies i verdens største tåkeprat-setning. Man bruker bare et par standard finansielle vendinger som alle "vet" hva innebærer, så er det greit definert hvilken pipe man danser etter...
Jeg venter personlig også på 3,50 pluss/minus og håper på mer der...
Jeg venter personlig også på 3,50 pluss/minus og håper på mer der...
Redigert 20.12.2021 kl 11:01
markie
20.12.2021 kl 16:20
5194
Virker som din mini analyse bomma i dag!? Tror det er mange som er sugen på flere rundt 3,50..
Anywhere
21.12.2021 kl 10:31
4624
Kunne greit ha sett at Archer holder seg lavest mulig frem til årsskifte. Har fått plukket såpass at om noen kjører aksjen opp til 4-kroningen så blir det bare unødig formuesskatt.
Akkurat nå er det mye maskinspill for galleriet i ordreboken, svært stor spread, men om noen enten vil selge noen poster eller plukke oppover, så gir det store bevegelser.
Ser nesten ut som noen har avtalt plukking og levering på 3,70....går litt poster der nå uten at det er synlig ordrebok..
Akkurat nå er det mye maskinspill for galleriet i ordreboken, svært stor spread, men om noen enten vil selge noen poster eller plukke oppover, så gir det store bevegelser.
Ser nesten ut som noen har avtalt plukking og levering på 3,70....går litt poster der nå uten at det er synlig ordrebok..
Redigert 21.12.2021 kl 10:36
xolarsen
22.12.2021 kl 14:53
4406
ConocoPhillips has extended the contract with Archer Rental
ConocoPhillips Skandinavia AS has awarded Archer AS a contract-extension for the provision of services and rental of Chicksan on the Ekofisk field. The contract extension is effective from 1st of March 2022, with a firm contract term of 18 months. The extension furthermore includes three additional option periods, which could extend the contract until 28.02.2027.
Sverre Lunde, Archer’s Rental Manager comments; “We look forward to strengthen our relationship with ConocoPhillips in 2022 and in the years to come.”
#Archer #WeArePioneers #ConocoPhillips #ContractExtension #ArcherRental
ConocoPhillips Skandinavia AS has awarded Archer AS a contract-extension for the provision of services and rental of Chicksan on the Ekofisk field. The contract extension is effective from 1st of March 2022, with a firm contract term of 18 months. The extension furthermore includes three additional option periods, which could extend the contract until 28.02.2027.
Sverre Lunde, Archer’s Rental Manager comments; “We look forward to strengthen our relationship with ConocoPhillips in 2022 and in the years to come.”
#Archer #WeArePioneers #ConocoPhillips #ContractExtension #ArcherRental
Fevang
22.12.2021 kl 15:23
4393
Men ingen børsmld om dette??
Jeg kjøpte litt på 3,63.
Jeg kjøpte litt på 3,63.
Redigert 22.12.2021 kl 15:54
xolarsen
22.12.2021 kl 18:44
4306
Søk i LinkedIn : Archer - the well company Du finner den der
Redigert 22.12.2021 kl 18:51
markie
22.12.2021 kl 18:59
4308
Det er bare 5 t gammelt. Skal ikke slikt børs meldes. Det virker vare helt frem til 2027. En stykke tid..
GOV
22.12.2021 kl 19:03
4311
xolarsen skrev Søk i LinkedIn : Archer - the well company Du finner den der
Takker - ser den.. Kontraktsforlengelse på min. 18 måneder bør vel komme frem i andre 'medier' også...
GOV
22.12.2021 kl 19:10
4298
..jo, enig - har meldt den til journalist i FA som tidligere har hatt 'Archer-saker'...
Redigert 22.12.2021 kl 19:10
SjonkelRolf
22.12.2021 kl 20:24
4217
Rental er vel utleie av utstyr.
Mulig kontrakten ikke er av størrelse stor nok til å melde.
Rett meg gjerne om jeg har feil.
Har fortsatt trua og blir sittende.
Mulig kontrakten ikke er av størrelse stor nok til å melde.
Rett meg gjerne om jeg har feil.
Har fortsatt trua og blir sittende.
markie
22.12.2021 kl 21:31
6784
Vel 5-6 år på Ekofisk. Det blir garantert betydelige summer ut av det. Det nevnes også tettere samarbeid synergier ut fra dette..
SjonkelRolf
22.12.2021 kl 21:48
6821
Når archer melder noe er det som regel snakk om milliarder.
Kanskje denne er tett på.-).
Selskapet derimot er verdsatt som en våt svamp
Kanskje denne er tett på.-).
Selskapet derimot er verdsatt som en våt svamp
GOV
22.12.2021 kl 21:58
6847
..ser ut til å være: ConocoPhillips Skandinavia AS har tildelt Archer AS en kontraktsforlengelse for levering av tjenester og utleie av Chicksan på Ekofisk-feltet. Kontraktsforlengelsen trer i kraft fra 1 mars 2022, med en fast kontraktsperiode på 18 måneder. Utvidelsen omfatter videre tre ekstra opsjonsperioder, som kan forlenge kontrakten til 28.02.2027.
Fevang
22.12.2021 kl 22:24
6824
I det korte bildet så har i alle fall endel oljeservice gått bra, men ikke Archer. Det kan selvsagt være et svakhetstegn, men jeg synes at den kan være et forsøk verdt nå.(selv solgte jeg det meste dagen før Q3) Det er i allefall ikke priset inn noen forventninger.
Men SDRL ser faktisk ut til å bli sittende med posten - merkelig nok.
Men SDRL ser faktisk ut til å bli sittende med posten - merkelig nok.
Fevang
27.12.2021 kl 01:03
6017
Jeg synes det er merkelig at dette ikke er børsmeldt. Kan ikke skjønne annet enn at dette er relevant for verdivurderingen av selskapet - og da skal det børsmeldes!!!
En kontrakt av utleie av chicksans og andre tjenester? Selvfølgelig blir ikke dette børsmeldt, det er jo bare flisespikkeri.
markie
27.12.2021 kl 09:57
5982
Fevang! Det er jo slik med markedsverdien til selskapet også. Nærmest flisespikkeri
hofa
27.12.2021 kl 11:44
5986
Jeg har kontaktet Archer og fik et fornuftig svar tilbage. Kontraktforlængelsen var forventelig og ikke af en sådan størrelse at man ville børsmelde over Oslo Børs.
markie
27.12.2021 kl 12:30
5935
hofa! Du kanskje også verd nevne og etterlyse. Denne ny satsningen de lovet kommunisert i høst? Vill dette matrialisert seg..
hofa
27.12.2021 kl 13:28
5868
Du kan jo sende en forespørgsel til Archer Joachim Houland, han svarer hurtigt.
GOV
27.12.2021 kl 13:36
5866
.. er det noen her som kan enkelt forklare hvorfor noen kjøper/selger 5 og 5 aksjer i Archer - handlene er jo mindre enn minstekurtasjen... ? Er dette noe robothandel - eller ?
hofa
27.12.2021 kl 14:07
5849
Codex63 skrev Eller en utgift.
Før turn around indgik de kontrakter, blot for at holde virksomheden igang og ofte med tab, det har de ikke gjort de sidste 3 - 4 år.
hofa
27.12.2021 kl 14:09
5871
Det er robothandel uden kurtage, det foregår hele tiden på mafiabørsen. Men hvis du gør det er det kursmanipulation. ???
Redigert 29.12.2021 kl 12:48
markie
28.12.2021 kl 10:00
5606
Satser på at vi nå kommer oss over 4 kr før nyttår. Any får som han selv sier en velfortjent formue smell. 😄
Under 4kr må da være en bra reintreden her. Drøyer sikkert til over nyttår før den går, slik at folk ikke pådrar seg for mye formueskatt.
Fyller på litt mer her på 3 tallet. Skal nok ikke ligge her i all evighet. 2022 kan fort bli året for archer, mange spår en super syklus i oljeservice.
Merkverdig stor spread, 3,78 og 3,96, der salgs posten på 3,96 er fiktiv (market maker). Det tilsvarer en spread på nesten 5%...
I tillegg til det underliggende som er godt beskrevet i denne tråden så mener jeg følgende er status rent kurs messig. De som har hatt intensjon om å ta gevinst i 2021 fra svært lave nivåer har allerede gjort det da den sto i ca 5kr. Veldig få nå som selger Archer med gevinst og de som fortsatt sitter med gevinst hadde solgt den tidligere i høst visst det var planen. De som sitter med tap og skal ta skattemessig avskrivning har for alle praktiske formål gjort det. Da sitter vi igjen med de som er langsiktige og venter på syklus for oljeservice, nye aksjonærer som har plukket under 4kr og skal være med opp, samt de som sitter med tap og venter på opptur. Ser ikke helt hvem som skal selge denne så mye mer nedover fra dagens nivåer, forutenom shortere da.
Redigert 29.12.2021 kl 11:15
Tingebri
30.12.2021 kl 15:30
5121
Mange nye ledige stillinger lagt ut på Archer sin rekrutterings nettside i dag. Ser ut for at Archer får nok å gjøre i 2022 😀
Redigert 30.12.2021 kl 15:30