Nyheter innen silisiumbatterier

Slettet bruker
RECSI 29.10.2018 kl 08:39 204468

Siden dette kan bli et spennende område for REC i nær fremtid, kan det jo være interessant å holde seg oppdatert på nyheter herfra.

Kan jo starte med LG Chem:
LG Chem invests in Enevate; silicon-dominant Li-ion battery technology

Enevate Corporation, developer of a silicon-dominant composite anode material and high energy density batteries (earlier post), announced that LG Chem has participated in Enevate’s recent funding.

Introduced in November 2017, Enevate’s HD-Energy Technology for EVs enables Lithium-ion (Li-ion) cells with up to 50% higher capacity than conventional graphite cells. The cells can be charged to 75% capacity in five minutes. They can also safely charge and discharge down to -40°C and capture more energy during regenerative braking, extending their range in cold climates.

Enevate’s HD-Energy Technology is a self-standing, silicon-dominant composite anode with more than 70% silicon. The conductive, silicon-dominant composite film anode is essentially 100% active material that can store lithium and has a high electrical conductivity.

https://www.greencarcongress.com/2018/10/20181024-enevate.html
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
12.11.2018 kl 14:19 64105

Takk for opplysningen, SolarLover!

Som de selv skriver er dette foreløpig bare "... a baby step in the direction ...". Silisium i anodene har et enda større potensial ann hva Panasonic har fått til her.

Det er flere produsenter foruten Panasonic som har mixet inn silisium, men nøkkelen til den store suksessen er hvordan silisium (og grafikk) er organisert/forbundet for å sikre minst mulig volumekspansjon.

Er ikke så redd for at folk skal finne på å bruke "Siemens-chunks" i anodemateriale. For det første blir det mye støv og biter som ikke er lett å sile. For det andre er granulert materiale (granulert nanosilisium) mye enklere å blande riktig inn. Men jeg tror nok REC må skru litt på knappene på FBR-reaktoren for å optimalisere størrelsen på materialet.

Husk at det er flere andre med FBR-reaktorer omkring i verden, men REC Silicon i ML er desidert den største kapasiteten. Og de i drift i dag som har den lengste erfaringen med slike reaktorer. Dessuten har de stor silankapasitet også. Så hvem ville dere ha "giftet" dere med om dere skulle lage Li-Ion-batterier med silisiumanoder?
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
SolarLover
12.11.2018 kl 13:37 64197

Anoder som inneholder silicon er allerede en realitet.

Sitat fra !!!!2015!!!! 3 år siden
CEO Elon Musk revealed a bit more about the increase in energy density of the cells in the new 90 kWh pack. During a conference call, Musk told reporters that “it is, actually, as a result of improved cell chemistry. We’re shifting the cell chemistry for the upgraded pack to partially use silicon in the anode. This is just sort of a baby step in the direction of using silicon in the anode. We’re still primarily using synthetic graphite, but over time we’ll be using increasing amounts of silicon in the anode.”"

I 2015/2016 brukte Tesla kun 18650 celler (model X og S). Og det ryktes at disse 2nd gen 18650 celler bruker 10% silicon i anoden.

Model 3 bruker de nye 2170 celler som holder ca 30% mer energy per unit mass. Det er ganske sikkert at disse cellene inneholder minst like mye silicon som 18650 cellene som brukes fortsatt i dag i model S og X.

Mange i lastebil industrien sier at performance specs til Tesla Semi er fysisk umulige (https://electrek.co/2018/02/21/tesla-semi-defies-laws-physic-daimlers/). Sannsynligvis har Tesla ny cell teknologi som de andre produsenter ikke kjenner til. Hadde ikke vært overraskende om den nye teknologien består av å ha enda mer silicon i anodene.

Det er bare å håpe at disse antagelsene stemmer og at Tesla eller andre trenger silane/FBR og ikke bare vanlig poly.

Jeg har prøvd å få tak i model 3 celler for å måle selv % silicon i anoden. Men det er ikke lett å få tak i dem.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2018 kl 13:13 64309

Hvor full tank trenger man fra Amsterdam til New York? Hvis man bruker rundt halv tank, går det jo helt fint med motgendagens batterier. Full tank kan vel derimot stille seg litt annerledes?
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
12.11.2018 kl 12:39 64401

Å, ikke vær så sikker på det!

Et fly med noen lette solceller i tillegg og betydelig lettere batterier kan man i det minste komme langt, men det går kanskje ikke så fort da. Fordelen er jo betraktelig om man kan fly på dagtid over skydekket. Husk eventuelt å dra i den retningen sola beveger seg ;-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Impulse
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
questi
12.11.2018 kl 11:45 64556

Vi vil få batteridrevne FLY!!!
Flyvende biler
Vareleveranse droner som kan fly hundrevis av kilometere uten påfylling.

*hehe* en overdrivelse...
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Litium batteri har energitetthet = 1.8
Silisium kan få ca 18 :D
Flybensin har tetthet 42 :D

Så dessverre vil vi få batteri-fly som bare kan fly halve strekninger av dagens fly :P
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
12.11.2018 kl 11:38 64604

Li-ion batterier gjennnomgår stadige forbedringer. Dagens førstegenerasjon har vart en del år nå. Det virker anerkjent at neste generasjon kommer med silisiumanoder som øker kapasiteten og reduserer vekten betraktelig.

Så spørs det om litiummetall kommer i form av en tredjegenerasjon om ikke utfordringene med dendritter som kortslutter batteriet blir for store (kan føre til eksplosjon og brann). Noen mener å ha funnet løsningen som bl a innbefatter aluminiumsoksyd og granat. Men så spørs det om denne løsningen er «goodenough» (ti poeng til den av debattantene som forsto det ordspillet!) Et innlegg på en annen tråd beskriver fordelen med å bytte ut flyende elektrolytt med fast elektrolytt. Ja, det vil kunne gjøre batteriene sikrere, men samtidig blir det utfordringer med kontaktflaten mot elektrodene. Men løsningen passer spesielt for anoder bestående av litiummetall.

Foreløpig ser det ut til at silisium er en løsning som både gir klare forbedringer samtidig som sikkerhet/holdbarhet ivaretas. Dessuten er den vel mer sparsom med litium på en måte, en ressurs som ser ut til å være den eneste store utfordring på sikt.

Det er mange løsninger for å inkludere silisium i anoder, men ikke alle er like smarte. TT refererte til at Li-Ion med silisiumanoder (egentlig anoder iblandet silisium) kan øke batterikapasiteten til 400 % av dagens. Teorien sier faktisk at med ren silisium kan det bringes til nesten 1000 % av dagens kapasitet! Problemet er at da ekspanderer anoden til 300 % av opprinnelig volum pga tilskuddet av litiumioner noe som illustrerer utfordringen. Grafikkanoder har langt mindre ekspansjon, ca 30 %(?).

Det er kamp om å være først i markedet med anoder med silisium, og noen av disse er som keiserens nye klær. Noen inneholder nanosilisium, men ikke på en smart måte. Teknologien er ikke ferdig utforsket enda, og vil ikke være det selv når det første reelle Li-ion batteriet med Si-anode er i bruk. Potensialet er nesten en tidobling av dagens kapasitet, så mye tyder på at dette ikke er et blaff. Enkelte arbeid går ut på å finne erstatning for både silan og nanosilisium, nettopp fordi pga kostnader. Men med leveranser i store mengder er ikke disse materialene nødvendigvis dyrere enn dagens grafikk. Tenk på at vektbehovet for silisium er langt lavere for den samme kapasitet. Mens det i dag kreves seks atomer av karbon for hvert litiumatom, kan silisiumanoder klare seg med et silisiumatom for hele fire litiumatomer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.11.2018 kl 10:02 64759

Nano sponge silicon gives lithium ion batteries 50% extra capacity

Dutch tech-company RGS has launched its E-magy nano-porous silicon, a material claimed to significantly improve the uptake of lithium ions and accommodate swelling during charging cycles.
This special silicon can be used in the anode of Li-ion batteries to enhance their capacity. According to the company, E-magy can increase the capacity of Li-ion battery anodes to meet industry targets by up to fifty percent (50%) additional capacity. This translates into electric vehicle ranges of well above 500 km without adding more batteries.

Replacing today’s carbon material by silicon in Li-ion batteries is widely seen as the solution of choice to achieve larger battery capacities. In theory the use of Silicon can increase battery anode capacity by a factor of 10. In practice the use of silicon is significantly limited due to detrimental swelling effects during charging the battery, limiting lifetime.

The E-magy nano-porous silicon material was designed to absorb the lithium-ions during battery cycling thanks to its inner porosity, similar to a sponge absorbing water. This prevents outside swelling of the battery anode, while the capacity increases by a factor of three or more.

E-magy will be supplied as a powder, and can be used in existing supply chains and battery factory production processes to gradually enhance the capacity of Li-ion batteries.

“RGS has achieved an excellent process for scaling up micro sized silicon particles with a nano structured morphology, suitable for the next generations of Li-ion batteries” explains Dr. Erik Kelder, Associate Professor Applied physics at Delft University. “This combination of structures prevents many obstacles and safety issues encountered with micron or nano sized silicon alone, and will maintain its quality during charging and discharging.”

RGS started manufacturing the E-magy silicon in its advanced industrial facility in the Netherlands and the material is now available for broad customer qualification. It is anticipated that E-magy will be mixed into a carbon anode at desired amounts according to customer specific formulations.

RGS is currently collaborating with leading industrial customers and with renowned institutes, such as Delft University of the Netherlands and CEA of France. The Dutch company is preparing to extend its advanced industrial facility to GigaWatt scale. The facility will be extended to a production capacity of 50 tons per year, which will supply a 1 GigaWatthour (GWh) of battery manufacturing capacity.

“We believe that our E-magy product, founded deeply in our silicon technology experience, will be instrumental to large scale manufacturing initiatives for battery system”, says Dr. Axel Schönecker, CTO of RGS. “This will benefit e-mobility, electronics and large utility storage battery applications - and will support the transition to a zero emission society”.

http://www.eenewseurope.com/news/nano-sponge-silicon-gives-lithium-ion-batteries-50-extra-capacity
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
StorAg
08.11.2018 kl 23:32 65002

PV Magazine har en spesialutgave om energilagring. Noen smakebiter følger.

Is lithium-ion a safe bet?
Yes and no. Li-ion is still the dominant chemistry sold on the market with plummeting costs. Most commentators are comfortable with the strong demand predictions for many years to come. So, for project investors Li-ion batteries seem to be the best bet today.

Cost optimization through technology
The big opportunities for lower prices in lithium ion batteries come from silicon anode technology, and solvent-free manufacturing. We expect silicon anodes to reach commercial scale in consumer applications first, where there is less sensitivity to higher initial prices, as these cells will likely come at a higher cost. After a sustained period of years on the market we expect silicon anode cells to have superior economics, primarily for squeezing more juice into the box. Time will tell.

Et spørsmål jeg har er om solvent-free manufacturing henger sammen med silicon anoder på noen måte? Noen?

http://www.pv-magazine.com/wp-content/uploads/2018/11/EnergyStorageNA-11-2018.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
08.11.2018 kl 10:11 65133

Prognoser varsler $1 200 000 mill, (altså $ 1 200 000 000 000,-) i invesertinger innen batteriteknologi fram mot år 2040. 1 % av dette kunne jo godt tilfalle REC Silicon :-) Men hvorfor nøye seg med det? Og artikkelen i linken under nevner Li-Ion som den opplagte teknologien. Her kan det forventes å være mange som danser rundt gullkalven, eller skal man heller si silankalven?

https://www.pv-magazine.com/2018/11/07/whats-in-store-for-storage-1-2tn/
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.11.2018 kl 15:25 65660

Hvorfor Tesla etter høy sannsynlighet kan bli en viktig silankunde av REC:

Tesla’s Batteries have gone through 3 stages: Stage 1 was from 2009-2012 found in the Roadster and Model S. Stage 2 was from 2016-2018 and powered the Model S Gen II, and the Model X. Stage 3 starts with the Model 3 in 2018.

Stage 1 batteries were constructed with 18650 cells, which are 18 mm wide, and 65 mm tall. They had a NCA formulation that required 11kgs of Cobalt in the cathode, per car. They had a pure graphite anode, with no Silicon.

Stage 2 batteries used the same 18650 cells, but reduced the amount of Cobalt required in the cathode from 11 to just 7kg/car. They also introduced a small amount of silicon into their anode.

Stage 3 batteries are new for Tesla, and first shipped with the Model 3. Stage 3 batteries have further reduced the amount of cobalt to just around 4.5kg per vehicle. They also have a hybrid silicon/graphite anode, and while proprietary and unreported, probably higher silicon content than their stage 2 batteries.

https://insideevs.com/everything-about-tesla-batteries-video/

Spørsmålet blir da: Hvordan blir Stage 4?
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2018 kl 05:55 65851

Og her:
Silicon Anode Battery Market is Set to be a Billion Dollar Industry by 2028 According to Market Forecasts

https://thefuturegadgets.com/86844/silicon-anode-battery-market-is-set-to-be-a-billion-dollar-industry-by-2028-according-to-market-forecasts/
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.11.2018 kl 05:53 65860

Global Silicon Anode Battery Market: Predicted to Expand at a CAGR of 20.8 % During Forecast 2018 – 2028

Høyst spekulerende på dette tidspunkt, men jeg tar det.

http://m.digitaljournal.com/pr/4005641#ixzz5VZjkXlKT
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.10.2018 kl 21:46 66133

Levert fra Otovo selfølgelig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.10.2018 kl 21:45 66137

Gjør som meg da,putt 36 paneler på taket,produserer 9,5 kilowatt på topp:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
29.10.2018 kl 23:58 66446

Alle monner drar mht etterspørsel: (Fra e24)

Otovo henter 100 millioner til solsatsing i Europa
2 timer siden · Kjetil Malkenes Hovland
Solenergiselskapet Otovo vil satse i Europa, og har hentet inn 100 millioner kroner og får statens klimainvesteringsfond Nysnø og pensjonsselskapet KLP inn på eiersiden.
Otovo tilbyr huseiere oversikt over solinnstrålingen på huset, og gir overslag på kostnader med å installere solcellepaneler.
– Vi er veldig glade for å ha sikret oss gode og langsiktige investorer for å kunne ta de verktøyene og det vi har lært her i Skandinavia ut i markeder med mer sol, høyere strømpriser og flere huseiere, sier daglig leder Andreas Thorsheim i Otovo.
De eksisterende eierne Obos, Akershus Energi og Agder Energi Venture skyter også inn kapital.
– Deres plattform vil bidra til en effektiv utrulling av solceller i stor skala til hustak i hele Europa. Det grønne skiftet vil skyte fart etterhvert som Otovo beveger seg sørover, sier Eivind Egeland Olsen, investeringsdirektør i Nysnø,
Nysnø ledes av Siri Kalvig og skal bidra til å få fart på det grønne skiftet.
Otovo peker på en betydelig forretningsmulighet, ved å vise til at Solar Power Europe anslår at 5 millioner boliger i Europa vil installere solcellepaneler de neste fem årene.
Ifølge Otovo er tilbakebetalingstiden for solceller i Europa drastisk redusert, og i mange regioner er den på 7-8 år, mens panelene ofte har en levetid på opptil 30 år.
Otovo henter 100 mill. til europeisk vekst
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Tbra
29.10.2018 kl 19:42 66750

Uante muligheter for REC , dette kan bli stort . De går vel ikkje lenge før JUM får ein rival som største eiger i REC.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Record
29.10.2018 kl 15:52 66950

Nesten utrolig at de ikke får den ned mot 0.60 , de blir å gå på en smell om de må dekke fra disse nivåene :-)
Jeg bla er en av grunnene til det , er nesten i pluss ,hadde alt for mange over krona men er nå på ett særdeles konfertabelt nivå :-)
Skal nok ha flere , håper litt billigere enn i dag da :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 15:48 66961

Shorten står for øvrig ikke stille, det ble dekket 10 millioner aksjer på fredag og dermed er den ned til 6,02%.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.10.2018 kl 15:43 67020

Ser at shorten står stille i dag. Altså, den økte før Q3 og på samme dag som Q3 (altså spontanreaksjonen på resultatene var negative). Men etter det så har den falt med 18 millioner, dette til tross for at kursen har gått opp 35 %. Er det noen som har feilberegnet litt? Man skulle jo strengt tatt tro at hvis shorten var sikker på at det var "business as usual" så var det bare å øke shorten videre. Shorterne har riktignok ingen bråhast, men spør dere meg, så tyder det bare mer og mer på at vi vil få en inndekning frem mot jul.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Randers
29.10.2018 kl 15:11 67116


Det blir bedre når alle har sin egen thorium reaktor i kjeller`n ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.10.2018 kl 14:04 67331

Ja - mange muligheter så gjenstår det og se hva man velger å lande på - unansett spennende er det og spennende blir det...:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
questi
29.10.2018 kl 13:52 67409

https://www.extremetech.com/extreme/190555-this-nuclear-battery-could-power-your-smartphone-forever-as-long-as-you-dont-value-your-life-or-sperm-count-too-highly

*hehe* sånn som denne?
Jeg merker at det vidunder grunnstoffet Silisium (den beste halvlederen) fortsatt er involvert selv i atomstav/beta-voltaisk teknologien :D
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
rischioso
29.10.2018 kl 13:00 67642

Batteriteknologi kappløpet er spennende, men så gjenstår det og se hva som kommer først:

https://www.bp.com/en/global/corporate/bp-magazine/innovations/8-battery-technology-facts-game-changer-for-energy-future.html

Videre så blir det også forsket på en teknologi som inkluderer bruk av atomstaver - og får man det til så vil man ikke behøve å lade mer enn 1 gang hver annenhver generasjon så det er slett ikke gitt at hverken silan eller andre av dagens ingredienser vil bli brukt hverken under produksjon eller som en del av selve batteriet...:)
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
questi
29.10.2018 kl 12:41 67670

Mitt estimat er silan-prisen vil stige brått.. Jeg ser 3 faser:

1. Fase 1: (Innen 2021) Her kappes de ulike mobilprodusenter om å fire-doble kapasiteten til sine modeller. For en mobil er bare det beste godt nok og pris har derfor høyt tak.. Silan brukes nesten ikke lenger til å lage solpaneler. Silanprisen 10 dobles - REC -kursen mer enn 10 dobles fra dagens verdi basert på Butte - som er 400 mill USD - aka 1.30 NOK per aksje. REC vil da være verdt 13 NOK per aksje eller 20 NOK per aksje :)

2. Fase 2: (2021-2023) kommer turen til bilprodusenter inn som nøyer seg med litt lavere kvalitet men gir til gjengjeld enorme volum.. Volumbehov og omsetning øker med 100.000 ganger. I denne fasen vil REC bygge nye fabrikker sammen med andre eller selge sin ekspertise. Avhengig av hvor smarte og hvor godt de balanserer investeringer vil REC kunne få del i veksten, eller kun forbli ved 20-ish NOK per aksje. Pris på Silan er halvveis fra toppen og dagens nivå.

3. Fase 3: (Etter 2025) Nå blir de nye superbatteriene brukt til å forsyne hjem, industri og tungindustri. Igjen øker volumbehovet dramatisk, nok en x 100.000 men kunnskapen om å bygge silanfabrikker er nå mer allment kjent, og prisen til silan går derfor ned mot dagens nivå.

(Silan er en reaktiv gass som har eksplosjonsfare.. så det er bare noen få produsenter som har ekspertisen til hvordan man trygt håndterer den.. faktisk er det bare 1 i verden... REC :D)
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Record
29.10.2018 kl 12:30 67770

Ja, her er det bare å handle aksjer , da de ennå er rimelige , når de kommer i gang har nok REC gått 5 gangeren :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
questi
29.10.2018 kl 12:16 67883

Å produserer de nye superbatteriene vil kreve ASTRONOMISKE menger silan.. Når man bruker silan til lage mikroprosessorer veier de under grammet og krever tilsvarende lite silisium.. men et bilbatteri eller batteri for å forsyne kjøreøy, hjem eller industri med strøm veier flere hundre kilo eller hundretusener av tonn og er i en helt annen klasse av volum. Etterspørselen etter ulike former for silan vil bli hundre-milliard-doblet ( n x 100.000.000.000 ) !!!!!!!!!!!

Da blir det uholdbart å ta inn silan via sylindre på få kubikkmetere.. man er nødt til å ha rør-ledninger.. SVÆRE rørledninger som leverer flere hundrekubikkmetere gass per sekund. :D
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 11:59 68003

TT sier jo dette rett ut, les dette utdraget fra Finansavisen 25.10.2018.

Vil bli RECs nabo

Tittelen på sliden var "batterimarkedet vil bli et viktig marked for silan og silisium", der det vises til at industritester indikerer fire ganger økt batterikapasitet ved å bytte ut grafitt med silisium i batterianoder - som den negative polen i et batteri. Dette vil også gi hurtigere lading. Fra å være et marked i dag på kun mellom 5.000 og 10.000 tonn silisium, kan markedet "innen de neste fem årene" bli over 100.000 tonn, ifølge sliden.
For å sette det i perspektiv har REC Silicon en produksjonskapasitet på rundt 20.000 tonn i året, men nedgangstidene gjør at selskapets kapasitetsutnyttelse i dag ligger på 25%. Batteriprodusentene selskapet nevner er Tesla, Samsung, Panasonic og LG. Torvund kunne fortelle at selskapet allerede har begynt å levere små mengder silisium til mange forskjellige batteriprodusenter.

Jeg kan også si at vi har hatt flere kunder nå som besøker oss i Butte, Montana og Moses Lake, Washington fordi de er ute etter å kjøpe tomt til nye batterifabrikker i nærheten av våre fabrikker, med det formål å bruke vår silangass direkte fra fabrikken via rørledninger.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
bel68
29.10.2018 kl 11:54 68050

Se short gjengen no prøver desperat å dumpe så poster for å kjøre kursen under 0,70 uten at det er noe hjelp det blir spist opp med en gang .......
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 11:53 68088

Med et solar-marked som tar seg opp igjen - noe som man vel kan ta for gitt - og et nytt marked for nye typer batterier kan man fort risikere at det blir knapphet på silicon. Dette er også et godt argument for at kineserne å ikke videreføre straffetollen på polysilicon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
MorganKane
29.10.2018 kl 11:45 68159

Svært bra tråd Grabein,

Legg merke til at på Q3 presentasjonen ble det fremstilt slik at "planned and existing battery cell production" i USA kun var litt over 40 GWh. Dette er feil. Bare Tesla vil sannsynligvis nesten 3-doble dette innen 2021. https://www.nextbigfuture.com/2017/01/in-2020-tesla-gigafactory-will-produce.html

Jeg tror derfor denne utviklingen går raskere enn hva som kom frem på presentasjon. I løpet av en tiårsperiode vil batteriproduksjonen helt klart mer enn 8 doble seg.

Igjen, hvis USA skal produsere batterier i fremtiden (som jo er garantert pga Tesla) og disse krever silicon (som er svært sannsynlig) så vil det kreve en polysil kapasitetsøkning på sikt, også i USA. Dermed kan REC sine fabrikker raskt komme opp i igjen en verdi som tilsvarer hva de koster å bygge, dvs 15-20 milliarder kroner. Ved en total verdisettning av hele REC på mindre enn 2 milliarder så sier det selv selv av risikoen er liten i forhold til gevinsten og på sikt kan man altså få en åttedobling av verdien.

Noe av årsaken til at REC gikk i gulvet nå i høst var pga at mange shortere vurderte det slik at det var en sjanse for at REC var avhengig av en emisjon allerede nå i høst for å ikke bryte lånevilkårene. Dette var feil, en eventuel emisjon ligger svært langt frem i tid (til og med Meyer tror ikke dette skjer i 2019 engang, men først i 2020). Siden solar vil ta seg opp på relativt kort sikt (alle estimater viser videre sterk vekst), og dermed også polysil prisene, vil en emisjon litt frem i tid være usannsynlig for REC. REC trenger ikke særlige oppturen for å få positive EBITDA resultater igjen. Jeg tror derfor ikke shorterne er særlig interisert i å sitte lenge i REC, for det er risikoen for at utfordringene til REC "løser seg" for stor. Min spådom er derfor at første betydelig reduksjon i short skjer i god tid før januar 2019, da det er mulig at tariffen fra Kina ikke blir forlenget. Uavhengig av om polyprisene øker generelt eller ikke (ved videre nedtur så kan bildet selvfølgelig bli anderledes). REC kan derfor få en relativt fin førjulstid. Kanskje man til og med før en løsning tidligere, rett etter mellomvalget, i så fall kan man få en skikkelig rally?


Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 11:38 68246

Det at noen har sett på tomter i nærheten av REC i ML kan bare bety at det også har vært samtaler mellom REC og en eller flere batteriprodusenter.
Det ville vel vært meningsløst å se på tomter ellers.

TT forsøkte så godt han kunne å tone ned dette i kvartalspresentasjonen, som om det var en ikke-sak. Sansynligvis for å "tillate" JUM å kjøpe de 10 mill. aksjene uten å kunne bli beskyld for insidekjøp

Det er muligens større ting på gang.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
renud
29.10.2018 kl 11:32 68310

Nå skal man ikke selge bear før bull har fått ordentlig overtaket, men også nest siste setning, med vekt på "a lot of producers", tyder på at det ganske raskt kan komme i det minste LoI- (Letter of Intent) avtaler, og som med alle "nye" markedsmuligheter drar gjerne også uforpliktende LoIs da kursen betydelig opp:

“We have already delivered small amounts to a lot of producers”
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 11:26 68364

Helt klart noe som vil få stor betydning for REC i tiden fremover. Et helt nytt og stort marked er i ferd med å se dagens lys. Kan nok bli en dyr affære for shorterne å holde kursen nede over tid. Spennende case!
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
renud
29.10.2018 kl 11:16 68447

Siste setning i dette utdraget fra en REC-uttalelse ang. potensielle leveranser til batteri-industrien er mildt sagt interessant, og også noe som nok raskt kan medføre en børsmelding. Det er nemlig utelukket at noen kjøper en industritomt rett ved RECs Moses Lake-fabrikk uten først å ha signert en firm avtale om leveranser av silane gas:

“This is not an important part of our business today, but hopefully within the next two or three years it will be”
“We have already delivered small amounts to a lot of producers”
“We know battery producers are looking to buy land adjacent to our factory to have pipelines carrying silane gas from our factory”
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Record
29.10.2018 kl 08:55 68673

Kan gå raskere enn noen hadde stengt , utviklingen innen lagring av energi,kansje spessielt strøm har høy prioritet og focus WW, de som kommer greit ut der har raskt samme potensialet som de første som utviklet oljeboring å produksjon av denne energien :-)
Så dette kan selvfølgelig bli stort om REC kan levere en så viktig råvare :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 08:48 68806

Huawei launches industry’s first ‘ultra-fast charging’ lithium-silicon battery

https://www.financialexpress.com/industry/technology/huawei-launches-industrys-first-ultra-fast-charging-lithium-silicon-battery/1341684/
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 08:46 68849

*Oct 19, 2018*
Lithium batteries are about to get a whole lot more powerful. Or cheaper, smaller, and maybe quicker to charge—take your pick. *Next year, a company called Sila Nanotechnologies is rolling out its new silicon anode batteries,* which replace the graphite in today’s batteries with precisely engineered (and tiny) silicon particles.

Gene Berdichevsky, Sila CEO, has been working on this project for a long time. *The seventh employee at Tesla,* Berdichevsky worked on the original Roadster battery but since then, he’s kept a low profile. “This company had no web site and was stealth for six or seven years, because we didn’t want to say we could make something when we couldn’t,” Berdichevsky says. *“But now we’re at the point where we’re going to be in millions of devices next year.”*
https://www.popularmechanics.com/technology/gadgets/a23890619/sila-silicon-anode-batteries-consumer-electronics/

www.popularmechanics.com
Your Gadgets' Battery Life Is About to Get Much Better
Silicon anode batteries are coming, and with them, a boost in battery life for anything that uses them.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 08:43 68882

Talga’s graphene silicon product extends capacity of Li-ion battery anode

October 24, 2018

Australian advanced materials technology company, Talga Resources has announced positive initial test results from the development of its graphene silicon lithium-ion anode in the UK.

The results are the first under Talga’s UK Government funded “Safevolt” project – a Talga-led program run in conjunction with consortia partners, Johnson Matthey, the University of Cambridge and manufacturing research group, TWI.

Under Safevolt, Talga is developing a high energy graphene silicon anode product, termed TalnodeTM-Si, targeting significantly higher capacity than commercial graphite anodes.

Talga managing director, Mark Thompson said TalnodeTM-Si will suit the growing demand for Li-ion batteries with higher capacity to extend the range of electric vehicles and work time of portable electronic devices.

http://www.manmonthly.com.au/news/talgas-graphene-silicon-product-extends-capacity-li-ion-battery-anode/
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.10.2018 kl 08:42 68942

5 mobile phone battery breakthroughs to watch
October 25, 2018

1. Silicon anode batteries
Li-ion batteries replaced lithium metal with graphite anodes that could absorb the lithium and prevent the formation of the dendrites that can reduce a battery’s capacity, shorten its life, or even cause fires. However, graphite has a limited capacity for absorbing lithium; current Li-ion batteries have a maximum energy density of around 600 watts per liter. By comparison, lithium metal alone had twice that.

Anodes made of tiny silicon particles are emerging as an alternative. “Silicon offers a potential tenfold increase in capacity over incumbent graphite, leading to a higher specific energy,” says Chloe Holzinger, a senior research associate on the energy team at Lux Research. “Higher specific capacity could result in lower costs if material costs are not too high.”

The National Renewable Energy Laboratory has partnered with four other national labs to form the Silicon Anode Consortium, funded by the U.S. Department of Energy’s Vehicle Technologies Office and dedicated to “understanding and eliminating barriers to implementing silicon-based anodes in Li-ion cells.”

Amprius is one notable company targeting mobile phones and consumer electronics specifically, according to Holzinger. It's mass producing next-generation Li-ion batteries equipped with composite silicon-graphite anodes at a cost comparable to existing Li-ion batteries. “Amprius’s technology and competitive cost is impressive,” Holzinger says, “and it could break Li-ion’s dominance in the consumer electronics battery market.”

Another start-up, Sila Nanotechnologies, says it will produce silicon anode batteries with 10 to 15 percent more capacity for wearable devices in 2019. According to Sila, what sets their research apart is that they believe they’ve solved the “expansion” problem. One problem with silicon is its propensity to swell and cause wear on the battery over time, but Sila’s innovation, in development over seven years according to company leaders, leaves room for expansion by encasing the microscopic silicon particles into tiny spherical structures.

https://enterprisersproject.com/article/2018/10/5-mobile-phone-battery-breakthroughs-watch
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare