Nyheter innen silisiumbatterier

Slettet bruker
RECSI 29.10.2018 kl 08:39 207132

Siden dette kan bli et spennende område for REC i nær fremtid, kan det jo være interessant å holde seg oppdatert på nyheter herfra.

Kan jo starte med LG Chem:
LG Chem invests in Enevate; silicon-dominant Li-ion battery technology

Enevate Corporation, developer of a silicon-dominant composite anode material and high energy density batteries (earlier post), announced that LG Chem has participated in Enevate’s recent funding.

Introduced in November 2017, Enevate’s HD-Energy Technology for EVs enables Lithium-ion (Li-ion) cells with up to 50% higher capacity than conventional graphite cells. The cells can be charged to 75% capacity in five minutes. They can also safely charge and discharge down to -40°C and capture more energy during regenerative braking, extending their range in cold climates.

Enevate’s HD-Energy Technology is a self-standing, silicon-dominant composite anode with more than 70% silicon. The conductive, silicon-dominant composite film anode is essentially 100% active material that can store lithium and has a high electrical conductivity.

https://www.greencarcongress.com/2018/10/20181024-enevate.html
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2021 kl 10:35 7245

Can America’s make EV batteries at home?
China is the world’s biggest EV battery producer. Can America catch up?

https://thehustle.co/01282021-ev-batteries/
xray292
26.01.2021 kl 21:47 7764

Ikke være så kjapp på avtrekkeren nå.... Nemis har helt sikkert en god forklaring på hvor dårlig og upålitelig Sila Nano er med sin gammeldagse hjemmeside som ikke kan stoles på. Selve postadressen må også være noe feil med. Så skal nok Sila Nano heller importere silan fra Kina som er langt billigere og renere.




Redigert 26.01.2021 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2021 kl 18:14 8200

Hvis Sila viser seg å være en av de tre "interessentene" for REC-silan i ML, så skal det nok smelle bra oppover. 🚀
ruda
26.01.2021 kl 18:12 8196

Ufattelig at ikke REC har passert 20 for lenge siden
Slettet bruker
26.01.2021 kl 18:03 8241

Hei hvor det går!!! Sila Nano i dagens WSJ:

"Sila Nanotechnologies Inc., a Silicon Valley startup that makes silicon anode materials used in batteries, is among the latest to attract Wall Street backing. The company said Tuesday that it has raised $590 million in new funding."

5 milliarder kroner!!

"Much of that money will be used to build a factory in the U.S. for making battery materials, Chief Executive Gene Berdichevsky told The Wall Street Journal. The location hasn’t yet been selected."

Tør vi tippe på Moses Lake?

https://www.wsj.com/articles/u-s-mounts-a-charge-to-take-on-china-the-king-of-electric-vehicle-batteries-11611658235
Redigert 26.01.2021 kl 18:07 Du må logge inn for å svare
uct
26.01.2021 kl 17:15 8359

Noen som har noe tanker om konsekvensene av denne som kom i dag?

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_226
Redigert 26.01.2021 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
VL
26.01.2021 kl 16:10 8489

Har lest om dem siden 2019 men har ikke funnet noe om fabrikken Deres. Nå tyder alt på at det blir bygd ved Moses Lake. Et av firmaet som står bak Sila er ATL , samme firma som støttet Group 14.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 16:06 8488

Mulig dette er lagt ut (litt mange tråder å holde styr på).

January 26, 2021
The International Renewable Energy Agency (IRENA) names renewable energy the backbone of global development and climate strategy. In other words, our world has become dependent on renewable energy. Production has increased exponentially and the world has doubled its capacity over the past decade.

But the main contributor to renewable energy’s success is the way in which we store that energy. It has an enormous shelf life, which increases demand.
In fact, this growth will increase by 13 times in grid-scale storage by 2024. This is a monetary equivalent of $71 billion. Global Market Insights sees energy storage systems reaching $500 billion by 2025.
djubet
26.01.2021 kl 15:45 8631

Noen som har noen argumenter for hvorfor de IKKE skal velge Moses Lake?

Jeg tenker jo at der får de råvaren de trenger fra den eneste produsenten i USA: REC. I tillegg ligger Moses Lake i Nord-Amerika - som også kundene til Sila ligger.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 15:41 8597

tesla har blitt nevnt sammen med REC før, dette er stort, BIDEN sier kjøp amerikansk , han viderefører det trump startet .

Her er det enormt potential for REC , dette kan bli enormt
djubet
26.01.2021 kl 15:38 8535

Her er den opprinnelige artikkelen fra Wall Street Journal, som Sila Nanotechnologies selv viser til på sine nettsider:
https://www.wsj.com/articles/u-s-mounts-a-charge-to-take-on-china-the-king-of-electric-vehicle-batteries-11611658235?mod=searchresults_pos1&page=1

Jeg håper og tror at de velger Moses Lake.
Slettet bruker
26.01.2021 kl 15:35 8548

Veldig! Nå ble jeg veldig nysgjerrig.
djubet
26.01.2021 kl 15:24 8525

Sila Nanotechnologies Inc., a Silicon Valley startup that makes silicon anode materials used in batteries, is among the latest to attract Wall Street backing. The company plans to announce Tuesday that it has raised $590 million in new funding, Chief Executive Gene Berdichevsky told The Wall Street Journal.

Much of that money will be used to build a factory in the U.S. for making battery materials, he said. The location hasn’t yet been selected.

Spennende!

https://stockxpo.com/u-s-challenges-china-for-electric-vehicle-batteries-crown/
Redigert 26.01.2021 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
26.01.2021 kl 15:12 8386

https://www.streetinsider.com/Business+Wire/Coatue+and+T.+Rowe+Price+Funds+Anchor+%24590m+Investment+in+Sila+Nanotechnologies/17862807.html

Sila nano
…” which currently has partnerships with BMW, Daimler, and ATL"
Redigert 26.01.2021 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2021 kl 13:03 8636

Denne publikasjonen er vel relativt ny og tar for seg vekstanslag for de nye silikonbatteriene som nå snart kommer for fullt ut i markedet:

https://murphyshockeylaw.net/uncategorized/1318269/silicon-battery-market-2021-growth-factors-future-investment-cagr-forecast-2027-top-players-amprius-technologies-enovix-huawei-enevate-nanotek-instruments-nexeon-leydenjar-technologies/

Selve publikasjonen kan kjøpes her (noen som har lest den?):

https://www.qyresearch.com/index/detail/2665829/global-silicon-battery-market
Tycho
24.01.2021 kl 23:05 8996

Artikkelen som uct nevner her er virkelig spennende lesning. Den gir en kort innføring i historien til Group 14, og nevner mange interessante koblinger. Anbefales å lese hele. Group14 utvikler har altså patentert nanoteknologi som muliggjør bruk av silisum i batterier. Noen utdrag:

- The Energy Department has had its eye on Group14 since the company launched in 2016 as a spinoff of the firm EnerG2. In September, the agency also selected Group14 for special recognition in its Energy Storage Grand Challenge, a soup-to-nuts decarbonization initiative, on account of the potential for its patented process to yield up to 50% more energy density than a typical lithium-ion battery with graphite.

It seems the Energy Department is not letting the grass grow under its feet. As a Grand Challenge winner, Group14 will team up with the global specialty materials firm Cabot Corporation, additional energy storage and materials partners Farasis, Silatronix, and Arkema, and the Energy Department’s Pacific Northwest National Laboratory to commercialize its patented Scaffold Prime™ process.

- Group14 is not letting the grass grow under its feet either. The company has already broken ground on a new production facility and the $17 million Series B funding — which includes returning investor OVP Venture Partners along with SK Materials — will speed things along (for the record, Amperex Technology Limited, BASF, and Showa Denko are previous investors).

How fast? Pretty fast! Last week Group14 dropped an embargoed press release into the ol’ CleanTechnica mailbox indicating that the company is ramping up pilot production and “plans to supply its first commercial customers in consumer electronics in 1Q21, with more to follow in other markets.”

- If you’re wondering how Pacific Northwest National Laboratory came to be involved, silicon EV batteries is one of its ongoing areas of interest.
An even more interesting tidbit of news popped up in that April press release. The credit line includes PNNL lead researchers Ji-Guang (Jason) Zhang and Xiaolin Li, along with PNNL researchers Haiping Jia, Junhua Song, Xin Zhang, Langli Luo, Yang He, Binsong Li, Yun Cai, Shenyang Hu, Chongmin Wang, Kevin M. Rosso, Ran Yi, and Rajankumar Patel.

Also included is Xingchen Xiao, who is a staff research with the General Motors Research and Development Center, which means that GM is interested in silicon EV batteries. That would be interesting, considering that the company rolled out its much-heralded Ultium battery for electric vehicles earlier this year.

Om Group14 skal utvikle og produsere batterier for General Motors, så kan det bli litt volum å snakke om etterhvert. Og det kan jo hende andre bilprodusenter banker på døra om denne ballen begynner å rulle. Finnes jo andre amerikanske bilprodusenter som putter batterier i bilene sine..

https://cleantechnica.com/2020/12/21/us-energy-dept-hearts-new-silicon-ev-batteries/
Slettet bruker
20.01.2021 kl 23:15 9746

Grafitt shortage. Nok et poeng til silisiumanoder, som kan direkte erstatte grafittanoder uten å forandre noe annet i batteristrukturen. Med andre ord, batterifabrikkene trenger ikke bruke mye penger på å omstille seg fra grafitt til silisium, når sistnevnte er klar for storskala produksjon.

"Battery sector cries out for more graphite as shortfall looms"

https://stockhead.com.au/resources/battery-sector-cries-out-for-more-graphite-as-shortfall-looms/
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2021 kl 19:27 10183

Får sikkert mer info på q4 garantert. Mye som skjer i kulissene vi ikke vet...
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
18.01.2021 kl 13:53 10747

Det står litt om Catl og bruk av syre-etsing i en PDF man finner ved å søke på: Li-ion high energy anode innovation b-science
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
uct
18.01.2021 kl 01:28 11285

Gjennomgang av batteri markedet (av interesse for nye rec'ere)

INSTITUTE FOR DEFENSE ANALYSES:
Lithium Ion Battery Industrial Base
in the U.S. and Abroad

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ida.org/-/media/feature/publications/l/li/lithium-ion-battery-industrial-base-in-the-us-and-abroad/d-11032.ashx&ved=2ahUKEwjsyqSpkaTuAhXBlYsKHXR1D5kQFjADegQIEBAB&usg=AOvVaw36_gjQBuMwkKOsAs4P2YUb&cshid=1610928036815

"Novel anode technologies
and solid-state batteries are two areas that meet that description, and in which the United
States may be able to build a niche for itself in the rapidly growing Li-ion battery industri"

Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Krohnjuvelen
18.01.2021 kl 00:04 11381

Ja, leste meg opp på det nå. Og finner ikke helt linken mellom Nio/CATL sin solidstate tec og group14..? For meg virker dette som to forskjellige teknologier. Mulig det er plass til begge og at de er like gode?
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2021 kl 23:39 11478

Solid state-ish med silisiumkarbid i anoden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
17.01.2021 kl 22:28 11640

Edit: Mener å ha lest at CATL har brukt en metode med syre-etsing av silisium (belagt/legert med metall, f.eks aluminium?) med flussyre for å fremstille nanosilisium, usikker på om det er det som benyttes i NIO.

PS: selv om det brukes noen fagtermer så er jeg fullstendig lekmann :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
17.01.2021 kl 21:43 11829

Ingenting som bekrefter en link til NIO.
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
17.01.2021 kl 21:40 8379

xray292 skrev BINGO!
"TDK separated from CATL to focus on batteries for mobile consumer electronics, but still collects royalties on some intellectual property used by CATL, a spokesman for the Japanese company said."
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
17.01.2021 kl 21:13 8438

Begge firmaene ble startet av Robin Zeng, ATL eies nå av TDK (Japan), de samarbeider fremdeles på en del områder og ATL får fremdeles noe royalty inntekter fra CATL.

Mer her:

https://fortune.com/2016/12/25/catl-chinese-electric-car-battery-maker/
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
xray292
17.01.2021 kl 21:03 8480

ATL - Amperex Technology Limited

Nemis, hva står forkortelsen CATL for?
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Krohnjuvelen
17.01.2021 kl 20:08 8491

Skal ikke de nye bilene til Nio bruke Solidstate batterier? Trodde dette var en annen teknologi enn Group14 sine batterier
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.01.2021 kl 19:42 8465

Meget interessant post av Troy på Shareville:
Ser at flere ikke helt henger med på de macro fundamentale utsiktene enda. Men da har jeg en glansnyhet til alle sammen her inne som har penger i REC. Mange har åpenbart vitnet til at den Kinesiske bilgiganten NIO har kommet med en kjøretøys modell Nios nye "ET7" som kommer med en banebrytende nyhet som skal ha 1000km rekkevidde i deres batterier på denne spesifikke modellen som skal lanseres ut i markedet.

Klarer vi og finne ut av nøyaktig hvem Nio prosjekterer med, og hvem som leverer til dette selskapet? Også av 1000km-batteri spesifikk innhold ifa katode/anode. Hvem som lager disse batteriene?

Jeg har, og vil gjerne meddele dette til dere:

The batteries for Nio's leasing service will be supplied by a company established by Chinese battery makers including leader Contemporary Amperex Technology Co Ltd 300750.SZ. The company has registered capital of 800 million yuan, a government filing showed.20. aug. 2020..

Dette er spennende, går vi nærmere på hvem som virkelig leverer disse batteriene er dette ATL - aka Amperex Technology Co.. Hvorfor er dette interessant for oss?

Her gjelder det med det glatte øyet og se hele bildet og sammenkoblingen:

SEATTLE--(BUSINESS WIRE)--Group14 Technologies (https://www.group14technologies.com) today announced $18 million in new financing from Amperex Technologies Limited (ATL), Showa Denko (SDK), Cabot Corporation, BASF Venture Capital, and OVP Venture Partners. The new funds will be used to scale up manufacturing of a next generation anode material and advance into commercial production.

vi prater hovedpunkt til halvleder og hvem som lager innsatsfaktorene til Nio.

Det 1000km teknologien er det ATL aka Amperex som skal ha kredibilitet, og som har teknologien

1+1=2

Men det som er av konsensus her, er at Amperex (ATL) også er hovedansvarlig for at G14 har oppstartskapital til oppskalering til massemarkedet.

Ringer det bjeller?


Så det finner jeg meget bullish - ATL står bak G14 - og G14 henter grunnstoffene fra REC..

Da har ATL teknologien til at G14 skal levere vårers produkter

Som innsatsfaktor til disse nye batteriene NIO allerede besitter og skalerer nå.


Og hvem leverer til NIO som hovedleverandør på faststoff

(ATL - Amperex - en av de viktigste mest omfattende spillebrikken G14 har)
dette vil bli stort. Dette er ikke lekeaktører for og si det mildt

Snart på tide og våke?
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 23:37 8805

"US$47m funding from US Department of Energy for disruptive tech mostly goes to batteries, smart grid

...

Silicon anodes: Sila Nanotechnologies, of Alameda, California, got the biggest award, US$10 million to help reduce costs and improve engineering and other processes for making a silicon dominant composite anode powder that could boost lithium battery energy density in EVs by more than 20% and enable fast-charging. The company has already built a pilot production line and is commissioning a 50MWh factory for putting the technology into smaller devices such as wearable tech and portable devices."

https://www.energy-storage.news/news/us47m-funding-from-us-department-of-energy-for-disruptive-tech-mostly-goes
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 15:35 9256

G14 reklamerer med batteridager på LinkedIn. Sjekk ut:
https://www.internationalbatteryseminar.com/battery-development
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2021 kl 13:09 9466

Ser med interesse at GM investerer betydelig i produksjon av EV i Kanada. De samarbeider etter det jeg skjønner med LG Chem, som igjen samarbeider med Sila, som igjen er på RECs kundeliste.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/01/16/7609593/bilgigant-investerer-over-seks-mrd.-kroner-i-elektrisk-bilproduksjon

Kanskje ML må utvides om de skal være i stand til å utnytte sitt åpenbare enorme markedspotensial.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 11:03 9685

Enda et startup som sikter mot masseproduksjon av silisiumanoder. Zenlabs ønsker å lisensiere bort teknologien fremfor å produsere selv

https://themobilist.medium.com/eight-years-after-the-collapse-of-envia-its-former-cto-has-a-new-battery-a6609622dfbc
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.01.2021 kl 11:01 9577

Gode greier!
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Holo
15.01.2021 kl 00:42 9908

En stund til enda, men G14 presenterer på International Battery Seminar & Exhibit 11 mars.

"2:10 pm
Redesigning Next-Generation Silicon-Carbon Battery Chemistry to Enable the Electrification of Everything

Rick Costantino, PhD, Co Founder & CTO, Group14 Technologies
Born out of the laboratory, Group14 Technologies has cracked the code with a patented silicon-carbon composite to enable longer-lasting, lithium-silicon batteries that deliver a 50% increase in energy density. Group14's technology is created through a patented two-step process, which creates silicon within a flexible carbon scaffold to form a silicon-carbon composite with void space to make charging more efficient while allowing for silicon's expansion and contraction during its cycle life."

https://www.internationalbatteryseminar.com/battery-development
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2021 kl 11:11 10173

Når det gjelder elektrifisering av verden, kommer man seg ikke unna båttrafikken, som er en av de aller største synderne med tanke på utslipp. Nå ser det ut til at det endelig begynner å løsne med å elektrifisere flåtene. Dette vil nok etterhvert bli et enormt marked for batterier, deriblant silisiumbatterier.

Kina bygger verdens største helelektriske cruiseskip, skal sjøsettes allerede november 2021:
https://insideevs.com/news/465115/china-world-largest-electric-cruise-ship/

Også private båter går mot elektrifisering. Denne fra i dag:
First long-range, electric speedboat enters the Norwegian market
https://www.mynewsdesk.com/candela-speedboat-ab/pressreleases/first-long-range-electric-speedboat-enters-the-norwegian-market-3064565?utm_campaign=send_list

Candela Seven, som den heter, måler 7,7m (25 fot), har en cruisehastighet på 20 knop, topphastighet på 30 knop, og går i 2,5 timer eller 50 nautiske mil, før den må lades. Allerede den mestselgende båten i Europa, blir tilgjengelig Norge i mai 2021. Prisen er ikke for alle: 295.000 euro. Men dette er bare startgropa.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
drammen
12.01.2021 kl 20:24 10784

https://www.barrons.com/articles/ev-battery-cathodes-are-getting-better-dont-forget-about-the-anodes-51603105205

Mulig denne har blitt publisert her før, men en god sak kan isåfall gjerne gjentas.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2021 kl 14:56 10975

Man KAN bruke silisium i anoden til faststoffbatterier. Men man kan også bruke andre metaller. Litium, natrium og kalium er kanskje de mest vanlige. Og altså silisium. At Nio bruker silisium må vi derfor se på som svært positivt. Hvorvidt det er noe silangass involvert der, er jo mer usikkert. Jeg har sendt Nio en mail, men det har tidligere vært vrient å få batteriprodusenter i prat om nye teknologier. Jeg har derfor sluttet å holde pusten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Beinlich
12.01.2021 kl 11:19 11049

I denne artikkelen, som du la inn i en annen tråd grabein, skriver de at Nio bruker Si/C anode i sitt faststoffbatteri. Hva er den faglige kommentaren på dette, har vi ikke nødvendigvis noe å frykte fra solid state da de også kan/vil bruke Si anoder?
https://insideevs.com/news/465188/nio-150-kwh-solid-state-batteries-2022/
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.12.2020 kl 11:47 11481

Rykter om at Toyota vil lansere faststoffbatterier i 2021 må taes med enorm klype salt:
https://thedriven.io/2020/12/14/toyota-plans-revolutionary-solid-state-battery-for-2021/

Informasjon fra et av selskapene lengst fremme i forskningen, Solid Power, heller kaldt vann i årene her:

"Solid emphasized its main achievement, which was scaling up to a 22-layer, 20 amp-hour cell using conventional lithium-ion production equipment. It said the cell achieves specific energy density of 330 watt-hours per kilogram, which is higher than any known commercial lithium-ion battery. By comparison, QuantumScape said it has developed only a single-layer cell and now must work on scaling it up to be produced at commercial scale with about 100 layers.
In an interview, Solid’s CEO Doug Campbell told me that his objective is to scale up to a 100Ah cell and hand it over to automaker customers by the end of next year for the arduous process of getting qualified for use in vehicles. He said he is aiming to have the batteries in EVs by 2027. He also said he has submitted Solid’s cells for assessment by an independent third-party lab, and that he would release those results when he receives them in a month or two. QuantumScape has not thus far done the same.

Even more interesting: Campbell’s release of slides showing extremely low power for a separate 2Ah cell that was cycled at room temperature. It showed a drop in capacity to about 10% when discharged in one hour at 29 degrees Celsius. The better results with the 20Ah, 22-layer cell were achieved at high temperatures. This is significant because it’s thought that room temperature is a red line for the major automakers — none would even contemplate the added cost and complexity of adding a heating mechanism to the battery.

This disclosure startled battery experts on social media. Some of the experts expressed surprise that Campbell would even release such data, a sentiment that seemed to reveal the old way — open up about your battery only when you have something flattering to say. Notably, none of the other company releases revealed any flaws."

https://themobilist.medium.com/in-a-surprising-binge-of-transparency-battery-companies-tell-us-what-they-really-have-adad5130f821

Det ser dermed ut til at silisiumanoder - til tross for hypen - er mye nærmere masseproduksjon enn faststoffbatterier.
Redigert 21.01.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare