PEN - 2022
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
23.06.2022 kl 18:45
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
"Vi trenger mer oljeleting | Finansavisen" https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2021/12/30/7795454/vi-trenger-mer-oljeleting
Lover godt for oss PEN/BWE-aksjonærer i årene fremover.... 💰📈🤔
Lover godt for oss PEN/BWE-aksjonærer i årene fremover.... 💰📈🤔
Foreigner
05.05.2022 kl 20:07
3582
Not for few years anymore. I just had to accept that the company faced too many difficulties on the ground in Colombia. Only PEN and BWE in my Norwegian portfolio now
40something
05.05.2022 kl 19:40
3616
Spørs hvis Brent holder seg oppe over 110, pen og brent er en tettere kombo enn for Equinor.
Fluefiskeren
05.05.2022 kl 18:45
3674
Jepp. I hvert fall glad jeg ikke sitter på teknologiaksjer. De får nok størst juling å dømme etter Nasdaq.
Fluefiskeren
05.05.2022 kl 18:44
3669
See that you also have shares in IOX. I would definitely rather sell them than PEN if you are going into VAR.
512tr
05.05.2022 kl 18:41
3650
Kan bli rufsete på OSE i morgen
EQNR ned -4% i US
Dow -3.23%
Nasdaq -4.9%
S&P-3,70
EQNR ned -4% i US
Dow -3.23%
Nasdaq -4.9%
S&P-3,70
Foreigner
05.05.2022 kl 17:27
3711
I like their dividend policy:) and as seen it is pushing the share price up. PEN needs the same push... With the stagflation on the doorsteps companies that do not pay dividends will be punished.... I am concerned for BWE in that respect, not best time for big investments...
Fluefiskeren
05.05.2022 kl 17:07
3751
Good to see that it's not just me who's upset about OPEX on Tortue.
I have also considered VAR due to their gas production
I have also considered VAR due to their gas production
Foreigner
05.05.2022 kl 16:58
3760
Agree. I just hope BWE will get the OPEX under control. I have some concerns regarding their ability as operator... I am also.kicking myself for not selling PEN and buying VAR... Would have been a smart move and maybe still would be🤔
viduka
05.05.2022 kl 16:29
3800
Om oljeprisen holder seg rundt eller over 100 usd per fat ut året bør PEN ha rom til å betale ca. 4 kr i utbytte per aksje også i år. Med 100 usd per fat i snitt er fcf ca 130musd i 2022.
Fluefiskeren
05.05.2022 kl 15:15
3858
Men over tid har det der javnet seg ut. Noen ganger har vi steget mye mer enn Brent og andre dager motsatt. Det mest påfallende var at vi ikke på noen måte fulgte opp da Brent gikk over 120, men det gjorde ingen oljeselskaper. Totalt sett har vi fulgt Brent veldig tett siden starten på året. Brent er rød linje her:
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=Ytd&comps=alt89c%2Cbupkw7
https://www.msn.com/nb-no/okonomi/aksjeopplysninger/fi-btrvnm?duration=Ytd&comps=alt89c%2Cbupkw7
40something
05.05.2022 kl 15:07
3805
litt slitsomt at når Brent går opp så går ikke Pen like mye tilsvarende, men når Brent ned så går Pen mer ned. Ja, ja det kommer en tid....
Fluefiskeren
05.05.2022 kl 14:16
3813
Vår nabo, Vaalco, på nabolisensen til oss i Gabon betaler utbytte. Så kan man overføre tilsvarende beløp PEN og se hva det tilsvarer.
« HOUSTON, May 02, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- VAALCO Energy Inc. (NYSE: EGY; LSE: EGY) ("VAALCO" or the "Company") today declared its quarterly cash dividend of $0.0325 per share of common stock for the second quarter of 2022 ($0.13 annualized), which is payable June 24, 2022 to stockholders of record at the close of business on May 25, 2022. Future declarations of quarterly dividends and the establishment of future record and payment dates are subject to approval by the Board of Directors.»
Børskursen deres er 6,81 USD.
« HOUSTON, May 02, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- VAALCO Energy Inc. (NYSE: EGY; LSE: EGY) ("VAALCO" or the "Company") today declared its quarterly cash dividend of $0.0325 per share of common stock for the second quarter of 2022 ($0.13 annualized), which is payable June 24, 2022 to stockholders of record at the close of business on May 25, 2022. Future declarations of quarterly dividends and the establishment of future record and payment dates are subject to approval by the Board of Directors.»
Børskursen deres er 6,81 USD.
viduka
05.05.2022 kl 13:40
3790
piff skrev Joda utbytte vil komme ,Men ikke i 2022.-
PEN har vært veldig tydelige på at utbytte vil fremskyndes betydelig.
Husk at betalingen for salget i mars ikke er med i cashbeholdningen per 31.03. I tillegg kommer det betydelig økt inntekt ut over året med liftingene som er vektet mot andre halvår, men det er guidet salg av 370k fat også i q2 (altså nesten 3 ganger mer enn i q1). PEN vil ha mer enn nok cash til å betale et godt utbytte mot slutten av året i år. Husk at PEN har guidet ca. 100 musd i free cashflow i 2022 ved en oljepris på 85usd.
Husk at betalingen for salget i mars ikke er med i cashbeholdningen per 31.03. I tillegg kommer det betydelig økt inntekt ut over året med liftingene som er vektet mot andre halvår, men det er guidet salg av 370k fat også i q2 (altså nesten 3 ganger mer enn i q1). PEN vil ha mer enn nok cash til å betale et godt utbytte mot slutten av året i år. Husk at PEN har guidet ca. 100 musd i free cashflow i 2022 ved en oljepris på 85usd.
Fluefiskeren
05.05.2022 kl 11:09
3937
PNOR har bare ett produserende asset så de er nok ikke så aktuelle.
Redigert 05.05.2022 kl 11:10
Du må logge inn for å svare
bmw5
05.05.2022 kl 10:51
3953
Er enig med fluefiskeren, Pen bør kjøpe mer % er i produserende felt. Mange selskaper har forspist seg på kjøp av felt og vil antagelig redusere sine prosenter og av den grunn kan Pen kjøpe seg opp. Et godt kjøp ville være å eie 20 % i 2B. BWE har også forspist seg og kan \ må selge seg lit ned med hensyn Dussafu. Pnor har forspist seg og må antagelig selge seg ned i noen felt. Det finnes flere og bedre kjøp for den som leter og det gjør Hamilton.
Fluefiskeren
05.05.2022 kl 10:34
3977
Jeg håper også at PEN kjøper mer produksjon. Det er nok vanskelig å få et like godt kjøp som kjøper av Tullow assets, men likevel.
Uten det kjøpet hadde kursen vært en helt annen enn hva den er i dag. Da hadde produksjonen vår vært 3332 bopd i Q1 istedenfor 8300. Da hadde vi ikke vært i nærheten til å forvare dagens kurs.
Uten det kjøpet hadde kursen vært en helt annen enn hva den er i dag. Da hadde produksjonen vår vært 3332 bopd i Q1 istedenfor 8300. Da hadde vi ikke vært i nærheten til å forvare dagens kurs.
Fluefiskeren
05.05.2022 kl 10:17
4003
Vi får se. Det er ikke lovt noe utbytte i år, men de har åpnet for det.
Vi skal også huske at Capex for utbyggingen av Hibiscus/Ruche i år er stipulert til 400 millioner dollar. I tillegg får vi jo kostnader på boring av brønn i Sør-Afrika. På kort sikt tror jeg utbytte er bra for kursen, men på litt sikt er jeg ikke så sikker på det.
Vi skal også huske at Capex for utbyggingen av Hibiscus/Ruche i år er stipulert til 400 millioner dollar. I tillegg får vi jo kostnader på boring av brønn i Sør-Afrika. På kort sikt tror jeg utbytte er bra for kursen, men på litt sikt er jeg ikke så sikker på det.
512tr
05.05.2022 kl 10:02
4033
Pareto update:
Panoro Energy - Q1 update in line with expectations
Newsflash
Panoro has issued an update ahead of its Q1 results on 25 May. The company produced 8,300 boe/day last quarter, which is in line with expectations and the unchanged 2022 guidance of 8-9,000 boe/day. Limited volumes lifted will result in revenues of USD 14m and the company had USD 29m of cash at the end of Q1 (up from USD 25m at YE’21). This is expected to grow rapidly in H2’22 when Panoro, as previously communicated, has the majority of its liftings this year. The company has only hedged 7% of its 2022 production but plans to implement a program (size not disclosed) for its expected liftings. Hibiscus & Ruche remain on track and there is high infill drilling/workover activity at Panoro’s assets in Equatorial Guinea and Tunisia at the moment. BUY/TP NOK 42
Panoro Energy - Q1 update in line with expectations
Newsflash
Panoro has issued an update ahead of its Q1 results on 25 May. The company produced 8,300 boe/day last quarter, which is in line with expectations and the unchanged 2022 guidance of 8-9,000 boe/day. Limited volumes lifted will result in revenues of USD 14m and the company had USD 29m of cash at the end of Q1 (up from USD 25m at YE’21). This is expected to grow rapidly in H2’22 when Panoro, as previously communicated, has the majority of its liftings this year. The company has only hedged 7% of its 2022 production but plans to implement a program (size not disclosed) for its expected liftings. Hibiscus & Ruche remain on track and there is high infill drilling/workover activity at Panoro’s assets in Equatorial Guinea and Tunisia at the moment. BUY/TP NOK 42
d12m
05.05.2022 kl 09:54
2489
Der er jeg uenig. Jeg tror at det eneste som stopper PEN fra å være konkret i dag er et GF-vedtak. Med estimert produksjon i andre halvår blir jeg overrasket om det ikke blir utbytte senest i forbindelse med q4-tall i starten av 2023. Ser også for meg at det kan komme i forbindelse med Q3-tall.
512tr
05.05.2022 kl 09:48
2498
Tullprat, PEN ønsker GF's godkjenning til å betale utbytte.
Fra GF innkalling (GF 25.mai 22)
"Selskapet har videre informert markedet om at det vurderes kontant utbytte basert på 2021 årsregnskap. For å gi styret fleksibilitet med tanke på tidspunkt og størrelse på slik kontantbonus foreslås at fullmakten til styret utformes som en generell fullmakt til å beslutte utbytte etter allmennaksjeloven § 8-2 (2). "
Tror styret vil få 99,9% godkjenning for dette forslaget😊
Fra GF innkalling (GF 25.mai 22)
"Selskapet har videre informert markedet om at det vurderes kontant utbytte basert på 2021 årsregnskap. For å gi styret fleksibilitet med tanke på tidspunkt og størrelse på slik kontantbonus foreslås at fullmakten til styret utformes som en generell fullmakt til å beslutte utbytte etter allmennaksjeloven § 8-2 (2). "
Tror styret vil få 99,9% godkjenning for dette forslaget😊
piff
05.05.2022 kl 09:33
2493
Pen har ingen muligheter og annonsere noe utbytte pr i dag.
Tlil det må produksjonen opp og helst stabil oljepris i usd 85-95 snitt framover i 2023. I tilegg har pen gjeld kortsiktig ca usd 85 mill.
Jeg ser ingen muligheter for utbytte dette år. Bedre med en sunn økonomi for vidre ekspandering i markede. Det ganger aksjonærene på sikt.
Tlil det må produksjonen opp og helst stabil oljepris i usd 85-95 snitt framover i 2023. I tilegg har pen gjeld kortsiktig ca usd 85 mill.
Jeg ser ingen muligheter for utbytte dette år. Bedre med en sunn økonomi for vidre ekspandering i markede. Det ganger aksjonærene på sikt.
512tr
05.05.2022 kl 09:24
2499
Ang, gårdagens diskusjon om utbytte.
Jeg er litt "kylling" og solgte VAR i dag, den stiger tross ex-utbytte, det ble en fin gevinst + utbytte.
Et eksempel for PEN å følge, PEN bør offisielt annonsere utbytte straks GF er over.
Jeg er litt "kylling" og solgte VAR i dag, den stiger tross ex-utbytte, det ble en fin gevinst + utbytte.
Et eksempel for PEN å følge, PEN bør offisielt annonsere utbytte straks GF er over.
batterivann
05.05.2022 kl 09:23
2498
Som du selv har editert. Gjelder ikke bare PEN.
https://e24.no/boers-og-finans/i/qW4m7o/oppgangen-fordufter-paa-oslo-boers
https://e24.no/boers-og-finans/i/qW4m7o/oppgangen-fordufter-paa-oslo-boers
40something
05.05.2022 kl 09:08
2553
Belønningen for gode tall og høy brent er ..............
den samme nølingen vi sett en stund. Stadig vanskeligere å skjønne hva som får investorene til PEN
Analytikere treffer veldig dårlig i å spå indeks ved børsstart. Intervallet 1,8-2,2 opp ble det sagt.
Det har flere dager vært nedsalg i første timen, muligens derfor vi ser lite kjøpsvilje i Pen og.
den samme nølingen vi sett en stund. Stadig vanskeligere å skjønne hva som får investorene til PEN
Analytikere treffer veldig dårlig i å spå indeks ved børsstart. Intervallet 1,8-2,2 opp ble det sagt.
Det har flere dager vært nedsalg i første timen, muligens derfor vi ser lite kjøpsvilje i Pen og.
Redigert 05.05.2022 kl 09:12
cinet
05.05.2022 kl 07:50
2694
Panoro Energy venter omsetning på 127 millioner kroner(e24)
Oljeselskapet Panoro Energy kommer med en oppdatering knyttet til første kvartal torsdag. Der kommer det frem at selskapet solgte rundt 128.500 fat olje i første kvartal.
Dermed ventes inntektene å havne på rundt 13,8 millioner dollar, tilsvarende 127,56 millioner kroner i kvartalet. Det er i henhold til tidligere økte forventninger etter at oljeprisen har steget kraftig.
Kontantbeholdningen ved utgangen av kvartalet var på rundt 29 millioner dollar.
– Oljeprisen har styrket seg betydelig siden starten av året, og med under åtte prosent av vår produksjon hedget (prissikring red.anm.) er Panoro godt posisjonert for å kapitalisere på høyere priser, sier Panoro-sjef John Hamilton i en uttalelse.
Oljeselskapet Panoro Energy kommer med en oppdatering knyttet til første kvartal torsdag. Der kommer det frem at selskapet solgte rundt 128.500 fat olje i første kvartal.
Dermed ventes inntektene å havne på rundt 13,8 millioner dollar, tilsvarende 127,56 millioner kroner i kvartalet. Det er i henhold til tidligere økte forventninger etter at oljeprisen har steget kraftig.
Kontantbeholdningen ved utgangen av kvartalet var på rundt 29 millioner dollar.
– Oljeprisen har styrket seg betydelig siden starten av året, og med under åtte prosent av vår produksjon hedget (prissikring red.anm.) er Panoro godt posisjonert for å kapitalisere på høyere priser, sier Panoro-sjef John Hamilton i en uttalelse.
d12m
05.05.2022 kl 07:44
2716
Q1 revenue is expected to be approximately USD 13.8 million generated from crude sales of approximately 128,500 barrels, in line with previously guided liftings for the quarter, at an average realised price of approximately USD 108 per barrel in the period
40something
04.05.2022 kl 22:02
2852
Ja, Det hadde også vært fint med litt mer meldinger fra Pen, slik du nevnte i tidligere post.
40something
04.05.2022 kl 22:00
2857
I tillegg så er Dow og Nas opp ca 3%. Om det er positivt for energi eller tech vet vi ikke , men det bør ikke være negativt. Vi ser jo og at det har vært en del som har vektet ned i aksjer i det siste, og de kanskje kommer tilbake(fomo)
Fluefiskeren
04.05.2022 kl 21:53
2862
Vi hadde skikkelig flaks med liftingen i Q1 i Gabon. 120 USD var jo veldig bra.
Fluefiskeren
04.05.2022 kl 19:54
2989
Neppe. Hadde ikke vært meg imot, men stigningen etter børslukk av oljeprisen er bare så vidt over 1 dollar. Det skaper nok ikke noe rally. I det hele tatt synes jeg både oljeprisen og PEN den senere tid har hatt relativt små kursendringer. Noe opp og ned vil det alltid være, men i det store og det hele ganske stabilt. Vi må ganske langt tilbake for å finne en sluttkurs under 30 for PEN og det høyeste i samme tidsrom har vært 33,90. Skal ikke mye til før vi igjen setter ny rekord etter 2014.
EDIT: Etter jeg skrev dette har oljeprisen virkelig fått fart på seg. 110,5 USD pr. fat nå. 5,3 % opp. Jo, det kan bli en fin dag i morgen.
EDIT: Etter jeg skrev dette har oljeprisen virkelig fått fart på seg. 110,5 USD pr. fat nå. 5,3 % opp. Jo, det kan bli en fin dag i morgen.
Redigert 04.05.2022 kl 21:38
Anunnaki
04.05.2022 kl 19:39
3010
Får vi en 8%er i morgen nå som olja har rykker og PEN har vært litt daff de siste dagene? :)
Jajaja
04.05.2022 kl 13:02
3202
Fluefiskeren skrev Forklar da hvorfor det er feil!
Edit: Ordinært/ikke ordinært eller gamle/friske penger har ingen betydning i forhold til spørsmålet om teoretisk teknisk PEN-aksjeverdi (før eller etter utbetalingen). Slik er det: De 10 millioner dollar er frem til ex-utbyttedato i praksis en del av aksjeeiers utestående, og ved ex-utbyttedato er verdien borte vekk for evt. nye aksjekjøpere. Da har jeg dratt på ferie og tatt med meg min andel. :)
Rent teknisk, ja?
Rent teknisk, ja?
Redigert 04.05.2022 kl 13:35
Trond.heim
04.05.2022 kl 13:01
3214
Mener Foreigner pekte på noe viktig: store kjøpere kan ikke satse for mye i Pen fordi kursen vil rase dersom de selger seg ut. Dersom investeringen baseres på utbytter kan en få inn nye og større kjøpere
Fluefiskeren
04.05.2022 kl 13:00
3192
Men markedsverdien av aksjen bør da ikke forandres. Tror ikke noe av Aje er innkalkulert i den. Dog kan vi si at vi fikk en effekt av salget uansett. Mener å huske at kursen til PEN steg pent på annonseringen av salget.
Jeg er mer engstelig for kursen til PNOR når salget er en realitet. Med denne korrupsjonssaken tror jeg mange flere vil selge PNOR aksjene enn det de ellers ville gjort og at det dermed blir et salgspress. Derfor hadde nok det beste vært cash for begge parter, men det ser ikke ut til at det blir resultatet. Dessuten hvis jeg husker riktig har ikke PNOR anledning til å betale kun med cash. Jeg ser fram til at dette kjøpet/salget er ferdiggjort.
Jeg er mer engstelig for kursen til PNOR når salget er en realitet. Med denne korrupsjonssaken tror jeg mange flere vil selge PNOR aksjene enn det de ellers ville gjort og at det dermed blir et salgspress. Derfor hadde nok det beste vært cash for begge parter, men det ser ikke ut til at det blir resultatet. Dessuten hvis jeg husker riktig har ikke PNOR anledning til å betale kun med cash. Jeg ser fram til at dette kjøpet/salget er ferdiggjort.
Redigert 04.05.2022 kl 13:01
512tr
04.05.2022 kl 12:30
3239
Både ja og nei, det er friske penger MINUS verdien av AJE som er priset inn i PEN aksjen.
Du bruker utbyttet som argument for å kjøpe PEN, hvis noen da kun kjøper PEN for utbyttet skyld vil de kanskje selge seg ut så snart aksjen går ex-utbytte, det kan da bli et salgspris som også får kursen til å falle.
Uansett er utbytte generelt svært positivt og vil tiltrekke seg langsiktige større aksjonærer som vil løfte kursen betraktelig høyere på sikt, enn en aksje uten utbytte politikk.
Akkurat nå er jeg mest bekymret for hvordan markedet generelt vil utvikle seg, olje og gass er nok utvilsomt det tryggeste, men krakker børsene blir oljeaksjene også å lide, selv med høye olje/gasspriser
Du bruker utbyttet som argument for å kjøpe PEN, hvis noen da kun kjøper PEN for utbyttet skyld vil de kanskje selge seg ut så snart aksjen går ex-utbytte, det kan da bli et salgspris som også får kursen til å falle.
Uansett er utbytte generelt svært positivt og vil tiltrekke seg langsiktige større aksjonærer som vil løfte kursen betraktelig høyere på sikt, enn en aksje uten utbytte politikk.
Akkurat nå er jeg mest bekymret for hvordan markedet generelt vil utvikle seg, olje og gass er nok utvilsomt det tryggeste, men krakker børsene blir oljeaksjene også å lide, selv med høye olje/gasspriser
batterivann
04.05.2022 kl 12:28
3236
EU's melding om utfasing av russisk olje ga ikke det helt store utslaget så langt men mistenker at oljeprisen skyter fart ved børsslutt og det amerikanske markedet slår inn. Vi må nok vente til i morgen før det slår skikkelig inn på diverse børskurser. Valgte dermed å vekte meg noe opp i dag((PEN)
Spitzer
04.05.2022 kl 12:16
3202
På en måte riktig, men AJE-eiendelen forsvinner ut av regnskapet som en verdi - så i prinsippet skulle da selskapsverdien reduseres noe. Har ikke sjekket hva AJE står bokført til, men dette har jo lenge vært discontinued operations/asset. Mulig en kort dupp ned, men OM den kommer tror jeg den blir kortvarig. Jeg tror markedet tar hele saken med et skuldertrekk - mao påvirker ikke PEN nevneverdig hverken i positiv eller negativ forstand.
Flott at det kommer på agendaen mulig utbytte basert på 2021-regnskapet. Blir nok et forsiktig utbytte, men viktigste at en kommer i gang. Så kan de heller øke utbytte fra 2023 and beyond.
For min del er det viktigst at det operasjonelle flyter godt og at det ikke blir vesentlige forsinkelser. Arnet (CEO i BWE) sa at sailaway fra Dubai (?) for Hibiscus Alfa i aug/sep. var det mest kritiske delen med tanke på å holde tidsplanen for H/R fase 1.
Flott at det kommer på agendaen mulig utbytte basert på 2021-regnskapet. Blir nok et forsiktig utbytte, men viktigste at en kommer i gang. Så kan de heller øke utbytte fra 2023 and beyond.
For min del er det viktigst at det operasjonelle flyter godt og at det ikke blir vesentlige forsinkelser. Arnet (CEO i BWE) sa at sailaway fra Dubai (?) for Hibiscus Alfa i aug/sep. var det mest kritiske delen med tanke på å holde tidsplanen for H/R fase 1.
Jajaja
04.05.2022 kl 12:13
3179
Fluefiskeren: "....at den skal falle tilsvarende utbytte er jo helt feil. Enig?"
Nei.
Nei.
Redigert 04.05.2022 kl 12:13
Fluefiskeren
04.05.2022 kl 12:05
3199
Nei. Det er ingen grunn til at kursen skal falle tilsvarende. Det er som jeg skrev ikke et ordinært utbytte. Dette er friske penger som PEN får og deretter utbetaler til aksjonærene. Uten utbytte hadde PEN sine verdier økt med 10 mill USD. I og med at de betaler ut alt i utbytte vil den ikke gjøre det, men at den skal falle tilsvarende utbytte er jo helt feil.
Enig?
Enig?
40something
04.05.2022 kl 12:01
3177
Hvis man vil se det positivt så omsetning over 10 miljoner skaper konsolidering kring kursnivået før videre oppgang. Jeg tenker at vi må få høyere volum for at kursen skal orke å kave seg oppover. Enten via news eller at cashbeholdning gjør det umulig å holde kurs nede.
512tr
04.05.2022 kl 11:59
3186
Hvis dette er "penger på gaten" ble nok mange skuffet da utbyttet atter en gang ble utsatt, og ingen er vel sikker på at det virkelig blir avklart før 30.06.
Pen aksjen har gått meget bra, men tror ikke dette utbyttet betyr så mye lengre, har vel heller blitt et irritasjonsmoment for enkelte siden det har blitt en "never ending story"
Det trenger ikke være penger på gaten på kort sikt, disse $10 mill er for de fleste "bakt inn" i kursen og når aksjen går ex- AJE utbytte vil nok aksjen falle tilsvarende (på kort sikt under normale markedsforhold)
Pen aksjen har gått meget bra, men tror ikke dette utbyttet betyr så mye lengre, har vel heller blitt et irritasjonsmoment for enkelte siden det har blitt en "never ending story"
Det trenger ikke være penger på gaten på kort sikt, disse $10 mill er for de fleste "bakt inn" i kursen og når aksjen går ex- AJE utbytte vil nok aksjen falle tilsvarende (på kort sikt under normale markedsforhold)
Fluefiskeren
04.05.2022 kl 11:36
3207
PEN synes å ha mistet litt av drivet for tiden. Klarer ikke å holde følge med oljeprisen i dag. Vi er inne i en stille tid. Skulle tro at en del vil inn før utbytte fra Aje-salget. Det er jo ikke all verden, men det er penger på gaten.
10 mill USD er nå 94 mill NOK. Totalt 113 383 690 aksjer. Pr aksje: 0,829 NOK
Hvis man f.eks. kjøper 10 000 aksjer (for 320 000 kr) så får man altså utbetalt 8 290 kr i form av PNOR aksjer eller cash. Kanskje ikke så store beløpet men det er som sagt penger på gata. Altså et utbytte på 2,6 %, men i motsetning til ordinære utbytter bør ikke kursen korrigere tilsvarende ned.
10 mill USD er nå 94 mill NOK. Totalt 113 383 690 aksjer. Pr aksje: 0,829 NOK
Hvis man f.eks. kjøper 10 000 aksjer (for 320 000 kr) så får man altså utbetalt 8 290 kr i form av PNOR aksjer eller cash. Kanskje ikke så store beløpet men det er som sagt penger på gata. Altså et utbytte på 2,6 %, men i motsetning til ordinære utbytter bør ikke kursen korrigere tilsvarende ned.
Redigert 04.05.2022 kl 11:41
40something
04.05.2022 kl 10:46
3241
Brent på 108. Da skal Pen ligge på 33, hvis Brent legger føringene.
Men det er muligens indeks fra majors slik Equinor og Aker som bestemmer Pen sin kurs nå.
Men det er muligens indeks fra majors slik Equinor og Aker som bestemmer Pen sin kurs nå.
512tr
04.05.2022 kl 10:32
3249
Det er ikke sikkert Ungarn trenger å ta dette valget, det er fullt mulig at Russland stopper all export til EU ganske snart, helt uavhengig hva Eu planlegger om 6 mnd.
bmw5
04.05.2022 kl 10:08
3277
EU fant frem en gjemt klausul som kan straffe Ungarn med å stoppe milliard utbetalingene dersom Ungarn ikke føyer seg etter EU direktiver. Vell, man overlater til Ungarn å velge det minste onde, russerolje eller milliarder fra EU.
512tr
04.05.2022 kl 09:50
3296
Det spørs om EU klarer å "tvinge" Ungarn til å stemme for, så kommer det an på Tyskland, uansett utfall er Tyskland ferdig som Europas økonomiske "supermakt".
Ved å fortsette med russergass vil de iallefall bremse fallet.
Ved å fortsette med russergass vil de iallefall bremse fallet.
40something
04.05.2022 kl 09:24
3322
Det er litt uklart når medier skriver at EU "vil" fase ut russisk olje innen 6 måneder. På engelsk skiller man will og want. På norsk så kan vil bety det samme. Helt nederst i E24 så står det at alle medlemslandene må være enig. Da er det litt for bastant at avisene går ut som om det er avgjort.