CO2 CAPSOL_Sterkt undervurdert aksje innen global karbonfangst?

Vil rette fokuset på CO2 Capsol som fortjener oppmerksomhet da de er ett fullfinansiert selskap med eide patenter innen utprøvet ready-to-market karbonfangst.

Det er ikke mange aktører globalt som er i en slik posisjon, og i allefall da ikke med en prising knapt over 1 MRD (Aker Carbon er til sammenligning priset til 16 MRD, begge leverer innen Pure Play karbonfangst). Selskapet baserer seg på en teknologi u t e n giftige avfallsstoffer, lavest fangstkostnad med lavest strømforbruk, samt gjenvinningsløsning for overskuddsvarme fra fangstprosess (. Dette er da igjen mye av årsaken til betydelig EU-støtte (få aktører forunt), samt kontrakt med Stockholm Exergi (fangst av 800 000 tonn pr. år). CO2 Capsol ligger videre meget gosdt an til å vinne nytt fangstprosjekt (Borg CO2), men er i tillegg i forhandinger med 40+ selskap om leveranse av patentert teknologi. Her er det grunn til å tro at det vil komme markedsdata fra selskapet (børsmeldinger) fortløpende etter hvert som avtaler signeres.

Selskapet har ikke bare ren industriell fangst på kjøreplanen, men vurderer nå også containerbasert modulfangst. Dette åpner opp markeder som bl.a. SMB Industri og Shipping. Mange tviler på Hydrogen og Amoniakk som grønt drivstoff da det er kostbart / lite egnet, og da er det rimelig å tenke at rimeligste løsning for container, cruise, bulk, tank m.m. vil være å ettermontere fangstanlegg,

Dette er naturligvis ikke å anse som investeringsråd. Alle må gjøre egne vurdering før de investerer. Jeg har gjort min egen analyse av selskapet, og mener klart at dette er et undervurdert selskap med et betydelig teknologiforsprang i et globalt marked. Dette da holdt opp mot sammenlignbare selskaper inne segmentet.

Gjør din vurdering, og kom med innspill på hva du mener. Vil gjerne høre både pro og kontra.
Redigert 03.01.2022 kl 14:39 Du må logge inn for å svare

Ja, industrien og fokuset vil komme nå når politikerne begynner prosesser med pålegg / investeringsvedtak rundt CO2:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BjP7RQ/ny-avtale-co2-fra-londons-soeppel-skal-ende-under-nordsjoeen

Det er klart at Capsol vil ha en plass i dette, og posisjonen som en av de ti mest spennende globalt (se listen i tidligere innlegg over) er nok i stor grad basert på konkurransekraften, lavest prosesskostnad, samt det at de ikke har ett eneste gram giftig avfall fra sin prosess.

Basert på dette er det jo tiden for å handle CAPSL på ATL-nivåer. Tror ikke denne kursen holder lenge. Nedgangen så langt har skjedd på lave volumer fra småaksjonærer som omplasserer, topp 50 sitter helt i ro i båten, eller vekter opp.

Ikke for å være ubehagelig, men er dere klar over at største eier knapt eier nåla i veggen hvis man legger til grunn hva man kan finne av tall i selskapet. Solgte de seg ned ved introduksjonen på børs?

Hva er det du mener?

At største eier ikke eier nåla i veggen, eller at største eier har solgt seg ned i selskapet?
Ut fra hva jeg vet er eierstrukturen hverken mer eller mindre solvent enn eierstrukturen i andre børsnoterte selskap. Viktigere enn eierfinansiering er vel at selskapet er finansiert for full drift frem i tid :)

Det er flott om du kan komme med info på hva du tenkte med ditt innlegg, gjerne også med underlag / dokumentasjon.

Deler i mellomtiden siste nyhetsoppdatering fra selskapet inne på LinkedIn (delt i dag):

https://www.linkedin.com/posts/co2capsol_state-of-the-art-ccs-technologies-2022-activity-6932556689711755264-pOeY?utm_source=linkedin_share&utm_medium=member_desktop_web
Redigert 18.05.2022 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
takumi
18.05.2022 kl 22:26 530

Skjønner ikke hva han prøver å si jeg heller. Største eier har ihvertfall ikke solgt en eneste aksje.

Fin den rapporten, jeg legger ved linken her så kan folk lese seg opp, gir en fin oversikt over de største CCS selskapene og hva de har å tilby. Må si jeg synes Capsol kommer meget godt ut av oversikten. https://www.globalccsinstitute.com/wp-content/uploads/2022/05/State-of-the-Art-CCS-Technologies-2022.pdf
MacT
18.05.2022 kl 23:30 482

Hva er nåla i veggen for deg? 75mill i egenkapital, + tomteverdier,invisteringer, varelager.

Hei Upsidedown,

for min del lurer jeg på hva poenget / motivasjonen din for en negativ analyse av eiersitsen er. Er du aksjonær, eller sitter du som aksjonær i en konkurrerende virksomhet. Er du genuint bekymret for at f.eks. børsnoterte Carbon Transition ikke skal kunne delta i en emisjon om dette skulle være aktuelt frem i tid (ikke flagget av selskapet)?

Gjør du slike vurderinger i alle selskap vil du nok finne mange aksjonærer i disse som ikke akkurat er Røkke :) I mine øyne er fokuset på selskapets ledelse og salgsorganisasjon, patentene, teknologien, og potensialet i det markedet de jobber i som er viktig.

Regnskapstallene du viser til sier lite (=ingenting) da selskap / privatpersoner alltid sitter mer likvid enn hva som fremgår i ligningstall på grunn av skatteberegningene, og verdifastsettelsesregler.

Jeg prøver å danne meg et helhetsbilde av selskaper som står på min sjekkeliste. Ikke verre enn det. Jeg er ikke aksjonær her, men muligens en gang i fremtiden. Har ganske mange selskaper som retter seg mot karbonfangst på min liste uten at jeg har kjøpt aksjer. Jeg solgte meg ut av ACC etter årsskiftet etter å ha vært med fra starten.

At karbonfangst kan være greit å ha i porteføljen underbygger vel denne artikkelen greit:

https://edition.cnn.com/2022/05/19/politics/doe-carbon-capture-investment-climate/index.html

Vekter opp fortløpende for min del :)

Hvem har råd til å investere i slikt når de sliter med de høye energiprisene? Det måtte være oljeselskapene, men de fleste innen den sektoren gir blaffen i klimapolitikken, som bedrives i de økonomisk utviklede landene.