WWI - Dagens kurs 225, verdier ca kr 501 pr aksje


WWI er et holdingselskap med mye spennende satsinger, eks grønt satsingen "New Energy". Hovedinntektene kommer fra bilfrakt, hvor ratene har steget betydelig, samtidig som bilproduksjon har gått dårlig. Nå har det snudd. Her er et lite utdrag fra dagens rapport fra Sparebank 1 Markets angående bil salg og produksjon:

"Auto sales are recovering, are ‘just’ 7% below the 2019 level
Sales rose sharply in the US, in EM x China, and probably in China as well"

"Auto production on the way up!
Germany just 4% below the ‘19 level, was down 43%! China is 13% above, from -4%"

Pga lite bygging av nye bilfrakt skip, er det ventet at markedet vil bli meget trangt de neste årene.

Verdier pr 21.2.2022 utgjør ca kr 570 pr WWI aksje. Det er ink den bokførte verdien til WWI på Glovis aksjene til Treasure
Dagens aksjekurs i WWI er kr 251.

Usd 9,01 brukt i regnestykket

WAWI (WWI eier 37,8%) mcap 28,0 milliarder, WWI verdi kr 10,58 milliarder.

TRE (WWI eier 74,8%) mcap 3,6 milliarder, WWI verdi kr 2,69 milliarder. Treasure eier 4 125 000 (11.0%) aksjer i Hyundai Glovis. De aksjene + cash var verdt USD 609.9 million (dvs kr 5,49 milliarder) pr 31.12.2021, hvor USD 26.6 million var cash and cash equivalents. Treasure har kr 0 i gjeld.

New Energy (grønt satsingen til WWI) Dnb Markets priser selskapet til usd 389 mill, dvs kr 3,5 milliarder i sin analyse 21.2.2022

EWIND (WWI eier 25,66%) mcap 1,9 milliarder, WWI verdi kr 487 mill

Reach Subsea ASA (WWI eier 21%) - 46,126,567 new shares in Reach at a subscription price of NOK 3.25 per share. Dvs kr 150 mill. Dagens kurs kr 3,98, dvs WWI sin eierandel er verdt kr 183 mill

QUBE - WWI eier aksjer i Qube, som er børs notert i Australia. Dnb Markets priser til usd 70 mill, dvs kr 630 mill i sin analyse 21.2.2022

Marine service - (WWI eier 100%) - Dnb Markets priser Wilhelmsen Maritime Services til usd 758 mill, dvs kr 6,82 milliarder i sin analyse 21.2.2022. De priser holding til minus usd 60 mill, dvs 540 mill. Totalt usd 698 mill, dvs kr 6,28 milliarder

The market value non-current financial assets at 31.12.2021 was USD 105 (106) million, dvs kr 946 millioner

The market value of current financial investments was USD 135 (136) million at 31.12.2021, dvs kr 1,21 milliarder

Cash usd 231 mill pr 31.12.2021, dvs kr 2,055 milliarder (kr 150 mill går til Reach mars 2022, trukket fra på totalen)

Gjeld pr 31.12.2021 USD 642 million, dvs ca kr 5,78 milliarder
'
Totalt verdier minus gjeld ca kr 25,43 milliarder

Fordelt på totalt 44.580.000 A og B aksjer utgjør verdi på ca kr 570 pr WWI aksje
Dagens kurs kr 251
Det gir en p/b på 0,44 pr dags dato.

Q4 2021 rapporten er ute 17.2.2022
https://newsweb.oslobors.no/message/554212

https://www.wilhelmsen.com/

https://www.wilhelmsen.com/new-energy/

Jeg er aksjonær i WWI og flere av underselskapene de eier
Redigert 30.06.2022 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
MrStock
16.02.2022 kl 10:15 5816

Bra oversikt her! Dette må jo være blant de sikreste og beste investeringer en kan foreta på Oslo Børs for tiden. Wwi har jo tradisjonelt en rabatt på grunn av den låste eiersituasjonen, men utbyttestrategien og resultatene bør denne aksjen ha mer å gå på.
Frodon
16.02.2022 kl 10:58 5790

I tillegg har mye av verdiene blitt børsnotert i egne selskap, som synliggjør verdiene ;) Når kommer neste børsnotering? Blir den neste fra New Energy?
Frodon
17.02.2022 kl 09:01 5695

Etter børsen stenger idag kommer WWI sin Q4 rapport. Dette er siste handledag før en enorm multi milliard gevinst blir publisert ;)
Frodon
17.02.2022 kl 12:12 5641

Hmm, nå har jeg lagt ut utregninger av verdiene til WWI siden aksjen sto i kr 182, dagens kurs er kr 250. Til nå ser det ikke ut som en eneste på HO som ikke allerede var aksjonær, har regnet på dette selv og hatt noen interesse for selskapet. Er det riktig eller er det noen som leser her, som ikke var aksjonær fra før, som har begynt å lese seg opp i selskapet? Har noen av dere eventuelt også handlet aksjer her?

Jeg kan ikke si at jeg kjøpte på grunn av innleggene her, men jeg leser det du skriver med glede og interesse. Takk.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/02/17/7820627/resultatet-stupte-for-wilh.-wilhelmsen-holding?internal_source=sistenytt

Jeg er ikke aksjonær, men vurderer denne kontinuerlig (og mye annet innen shipping). Dette var kanskje ikke så bra resultat og en ikke så fristende dividende. Hva er det som er problemet med Glovis?

Mer spennende er oppkjøpene de gjør innen vind, og nå reach subsea.

Aksjekursen til Glovis endret seg ikke vesentlig i q4. Børsverdien av WAWI steg med 8 mrd i perioden. Av dette eiere WWI 38%, tror jeg det er. Likevel velger WWI å ikke endre bokførte verdier av finansielle eiendeler. Resultatet fremstår derfor som dårlig, siden selskapet samme tid i fjor skrev opp verdiene kraftig. Når FA i tillegg lager katastrofeoverskrift, blir oppfatningen av selskapets situasjon helt feil. Man kan nesten lure på om dette gjøres med noen hensikt.
Frodon
17.02.2022 kl 20:25 5438

Anbefaler deg å lese rapporten fra selskapet og ikke hva journalister skriver ;)

https://newsweb.oslobors.no/message/554212

Angående Glovis er det et stabilt selskap med fine resultater. Håpet er at det skal ta en WAWI snart, da blir det real fest ;) Det ser ikke ut som bilfrakt selskap er like populært på utsiden av Oslo børs enda. Men nå som bil produksjonen har kommet opp igjen, regner jeg med at det kun er snakk om tid før økte resultater også synes på Glovis aksjen. Tror ikke du også det?

Enig, gøy med eierskap i Reach og se hva de klarer å få til der ;)
https://newsweb.oslobors.no/message/554217

WAWI (WWI eier 37,8%) bokført verdi pr 31.12.2021 fra Q4 rapporten usd 886 mill, dvs kr 7,88 milliarder. WAWI aksjen har økt med vanvittige 40% siden 31.12.2021. Pr 17.2.2022 er mcap 30,0 milliarder, WWI sin eierandel er verdt kr 11,34 milliarder. Dvs WWI sin eierandel alene, har økt med kr 3,46 milliarder på 2,5 mnd. Jeg synes det er sykt, når hele WWI er priset til kr 11,1 milliard

TRE (WWI eier 74,8%) bokført verdi 31.12.2021 fra Q4 rapporten usd 583 mill, dvs kr 5,18 milliarder. Pr 17.2.2022 er mcap 3,8 milliarder, WWI verdi kr 2,84 milliarder. Treasure eier 4 125 000 (11.0%) aksjer i Hyundai Glovis. De aksjene + cash var verdt USD 609.9 million (dvs kr 5,37 milliarder) pr 31.12.2021, hvor USD 26.6 million var cash and cash equivalents. Treasure har kr 0 i gjeld. Ca 211.428.571 aksjer i Treasure, dvs de har verdier for ca kr 25,39 pr aksje

EWIND (WWI eier 25,66%) bokført verdi 31.12.2021 fra Q4 rapporten usd 57 mill, dvs kr 507 mill. Pr 17.2.2022 mcap 1,9 milliarder, WWI sin eierandel er verdt ca kr 487 mill

QUBE - WWI eier aksjer i Qube, som er børs notert i Australia. Verdi ca kr 627 millioner.

Marine service - (WWI eier 100%) - verdt ca kr 5 milliarder

The market value non-current financial assets at 31.12.2021 was USD 105 million, dvs kr 934 millioner

The market value of current financial investments was USD 135 million at 31.12.2021, dvs kr 1,2 milliarder

New Energy (grønt satsingen til WWI) verdi ca kr 500 mill

Reach Subsea ASA (WWI vil eie 21%) - 46,126,567 new shares in Reach at a subscription price of NOK 3.25 per share. Dvs WWI sin andel verdt kr 150 mill.

Cash usd 231 mill pr 31.12.2021, dvs kr 2,055 milliarder

Gjeld pr 31.12.2021 USD 642 million, dvs ca kr 5,71 milliarder
'
Totalt verdier minus gjeld ca kr 21,76 milliarder

Fordelt på totalt 44.580.000 A og B aksjer utgjør verdi på ca kr 488 pr WWI aksje.
Dagens kurs kr 250.
Det gir en p/b på 0,51 pr dags dato.

Finner du et billigere selskap på Oslo børs, som går med så store overskudd + gir utbytte?
Redigert 17.02.2022 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.02.2022 kl 09:03 5074

Oppdatert analyse ute fra Dnb Markets idag. Her er et lite utdrag av analysen

"BUY reiterated and target price raised to NOK346, based on 0.6x our updated SOTP of NOK576 (465), reflecting our WALWIL target price of NOK78 (previously at NOK57) and the market value of Treasure’s ownership in Hyundai Glovis. We calculate a current SOTP of NOK515 (404) using the latest share prices for WALWIL and other listed financial assets (Qube Logistics, Treasure, Edda Wind, Reach Subsea), implying that WWI is trading at a c50% discount. Treasure is trading 34% below the value of its Hyundai Glovis holdings"
Redigert 21.02.2022 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.02.2022 kl 12:23 4998

"Wilh. Wilhelmsen Holding har aksjer i Wallenius Wilhelmsen for 10,5 milliarder, men er selv priset til bare 8,4 milliarder kroner. DNB Markets ser betydelig oppside"

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/02/21/7823540/wilh.-wilhelmsens-wallenius-aksjer-er-mer-verdt-enn-selskapet-selv?internal_source=sistenytt

Har Jørgen Lian tatt med verdiene av B-aksjen i dette regnestykket, eller er det bare A-aksjene som eier WAWI?
Dirac
21.02.2022 kl 16:05 4905

Eneste forskjell på WWI og WWIB er at B-aksjen ikke har stemmerett. Med eiersammensetningen i Wilhelmsen burde WWI og WWIB vært priset likt.
monopol
21.02.2022 kl 16:09 4894

Blir vel feil å ta med Reach Subsea samtidig som du bruker kontantbeholdningen pr 31.12? De har vel ikke fått aksjene gratis.
Frodon
21.02.2022 kl 21:51 4808

WWI går med overskudd, så da burde jeg økt kontant beholdningen etter 31.12 også ;) Slik jeg forsto det, skal de kr 150 mill for Reach aksjene betales i mars 2022 hvis alt blir godkjent. Dvs de blir betalt i Q1 2022. Dollar har gått opp, dvs verdiene til WWI har økt. I tillegg priser Dnb både New Energy og Marine Service langt høyere enn hva jeg hadde lagt inn. Se vedlagt nytt estimat og utregning. Hva tenker du om det?

Verdier pr 21.2.2022 utgjør ca kr 570 pr WWI aksje. Det er ink den bokførte verdien til WWI på Glovis aksjene til Treasure
Dagens aksjekurs i WWI er kr 251.

Usd 9,01 brukt i regnestykket

WAWI (WWI eier 37,8%) mcap 28,0 milliarder, WWI verdi kr 10,58 milliarder.

TRE (WWI eier 74,8%) mcap 3,6 milliarder, WWI verdi kr 2,69 milliarder. Treasure eier 4 125 000 (11.0%) aksjer i Hyundai Glovis. De aksjene + cash var verdt USD 609.9 million (dvs kr 5,49 milliarder) pr 31.12.2021, hvor USD 26.6 million var cash and cash equivalents. Treasure har kr 0 i gjeld.

New Energy (grønt satsingen til WWI) Dnb Markets priser selskapet til usd 389 mill, dvs kr 3,5 milliarder i sin analyse 21.2.2022

EWIND (WWI eier 25,66%) mcap 1,9 milliarder, WWI verdi kr 487 mill

Reach Subsea ASA (WWI eier 21%) - 46,126,567 new shares in Reach at a subscription price of NOK 3.25 per share. Dvs kr 150 mill. Dagens kurs kr 3,98, dvs WWI sin eierandel er verdt kr 183 mill

QUBE - WWI eier aksjer i Qube, som er børs notert i Australia. Dnb Markets priser til usd 70 mill, dvs kr 630 mill i sin analyse 21.2.2022

Marine service - (WWI eier 100%) - Dnb Markets priser Wilhelmsen Maritime Services til usd 758 mill, dvs kr 6,82 milliarder i sin analyse 21.2.2022. De priser holding til minus usd 60 mill, dvs 540 mill. Totalt usd 698 mill, dvs kr 6,28 milliarder

The market value non-current financial assets at 31.12.2021 was USD 105 (106) million, dvs kr 946 millioner

The market value of current financial investments was USD 135 (136) million at 31.12.2021, dvs kr 1,21 milliarder

Cash usd 231 mill pr 31.12.2021, dvs kr 2,055 milliarder (kr 150 mill går til Reach mars 2022, trukket fra på totalen)

Gjeld pr 31.12.2021 USD 642 million, dvs ca kr 5,78 milliarder
'
Totalt verdier minus gjeld ca kr 25,43 milliarder

Fordelt på totalt 44.580.000 A og B aksjer utgjør verdi på ca kr 570 pr WWI aksje
Dagens kurs kr 251
Det gir en p/b på 0,44 pr dags dato.
Redigert 21.02.2022 kl 21:54 Du må logge inn for å svare

At WWI er kraftig underpriset i forhold til underliggende verdier er det ingen tvil om. Jeg lurer litt på hvorfor aksjekursen er så lav. Kanskje de kunne skrevet opp verdiene litt etter kraftig kursstigning i Wawi? Kanskje de kunne økt utbyttene, eller i det minste startet tilbakekjøp av aksjer? Tror selskapet nyter generelt stor tillit, men oppfattes kanskje som i overkant traust og forsiktig. Det er som om selskapet prøver å være usynlig.
Frodon
22.02.2022 kl 07:41 4657

Jeg har snudd dette andre veien og takket for at folk har solgt aksjene sine så billig 😉 Det har gjort at jeg har kunnet kjøpe en kraftig underpriset aksje i lang tid og tjent gode penger. Nå får jeg sannsynligvis muligheten til å fylle opp med enda flere billige aksjer, nå som tradere og kortsiktige aksjonærer skal selge seg ut pga Russland konflikten 😅

Hvorfor vil du ha økt utbytte? WWI forvalter de pengene veldig bra, så hvorfor betale de ut? Hvis de ikke hadde noe å investere pengene i, kunne de utbetalt mer. Men nå satser WWI hardt i det grønne skiftet, på selskap som genererer kontantstrøm og vekst. Se på New Energy, fantastisk hva de får til vs alle de grønt selskapene som kanskje får inntekter om 5-10 år 😬

Det er forøvrig ikke mye egne aksjer WWI kan kjøpe, topp 20 aksjonærene eier det meste av selskapet. Hvis du følger med på topp 20 listene, har Citibank solgt noe siste tiden. Bortsett fra dem, er de fleste handlene på topp 20 aksjonærene kjøp og de fyller fortsatt opp på dagens underprisede nivå
Frodon
22.02.2022 kl 09:15 4654

Her ble det ikke noen billige aksjer idag, loool. Glovis er litt opp, Treasure er opp 5% og WAWI er ned 1-2%. Er bilfrakt ratene på vei rett opp pga Russland krisen?

Investeringer er bra på lengre sikt, men aksjemarkedet er kortsiktig. Høye utbytter er kursdrivende, men tjener ikke nødvendigvis langsiktige aksjonærer. Med andre ord, en god langsiktig investering, men med mulighet for snarlig reprising.
Frodon
22.02.2022 kl 12:56 4558

Høye utbytter er ofte et tegn på at selskapet ikke finner bedre alternativer å investere i, enn å gi pengene til eierne. Se på AMSC, der får du fortsatt 10-12% utbytte, men kursen stiger ikke. Aker og Saga Pure gir ca like lave utbytter som WWI. Aksjonærene synes kanskje at styret er flinkere til å skape avkastning enn vi selv er?

Mulig vi får reprising snart i WWI. Ved brudd opp igjennom kr 254 nå, utløses et lite kjøpssignal opp til kr 280. Og da er det fortsatt langt opp til kursmål og verdiene 🤩

Ja, vi bryter ath nå, og det er ingen motstand oppover. Wwi har også brutt opp en stigende korridor, så det ser teknisk veldig bra ut.

Hvordan vil krigen påvirke wwi? Energi kan tjene på vedvarende høyere energipriser. Det vil være positivt for deler av selskapet. Shipping, inkl. bil-frakt er jeg mer skeptisk til. Hvis oljeprisen stiger enda mer, vil verdensøkonomien trolig begynne å halte. Det er ikke bra for transportsektoren. Krigen kan også drive andre råvarepriser oppover, ikke minst matvareprisene, noe som også kan skade verdensøkonomien. Blir det ille nok vil salg av kjøretøy gå ned. (Markedet for frakt av militære kjøretøy vil kanskje stige.😟) Bør vi frykte kursfall i tiden fremover?
Frodon
05.03.2022 kl 22:17 4084

De sa på kvartalspresentasjonen at de vil bli påvirket hvis det blir krig, da de har arbeidere «overalt». Vet du om WWI frakter militære kjøretøy? Shipping rater generelt pleier å gå opp ved krig, usikker på hvordan det påvirker bil frakt ratene. Bil produksjonen og bil salg er på vei opp. Tesla fabrikk utenfor Berlin er godkjent. Det vil sannsynligvis gi mindre frakt vei på de bilene. Men hvor stor innvirkning har dette? Den underliggende trenden er positiv med lite nybygg av fraktskip.

https://e24.no/boers-og-finans/i/WjBWRQ/tesla-kan-starte-opp-berlin-fabrikk-om-faa-uker

Jeg synes «alle» eksperter si at denne krigen ikke vil påvirke verdens økonomien stort. Men med skyhøye energi priser, får vi stigende inflasjon, som gir høyere renter. Hvis veksten faktisk stopper opp og vi får stagnasjon, er det veldig negativt for aksjer. Men jeg aner ikke hvor langt unna det eventuelt er. Jeg har i hvert fall kjøpt en del energi aksjer, så får vi se hvor lurt det er. Det var energi krise i Europa før krigen, da burde det også være det etter krigen?
Redigert 05.03.2022 kl 22:18 Du må logge inn for å svare

U.S. Army gjør faste avtaler med med selskaper om frakt. Jeg tror ikke wawi vant den siste avtalen. Jeg mente det mest som en spøk. Jeg tror ikke denne delen av markedet er så stort. Jeg ser at ratene for kontainer har økt siden krigen begynte, så foreløpig ser det bra ut for wawi. Spillovereffekten fra kontainermarkedet er viktig.

Jeg ser at kontainer-ratene stiger ganske kraftig nå om dagene, siden krigen startet. Jeg vet ikke hvorfor, men det er i hvert fall positivt for ro-ro, så dagens fall i wwi er kanskje uberettiget.
Frodon
07.03.2022 kl 10:12 3819

Hvorfor faller MPCC så mye da? Kjøpsmulighet? Håper vi kan få WWI under kr 200 igjen 😅😅
Frodon
07.03.2022 kl 10:31 3797

Kan dette forklare fallet? Det er fra Sparebank 1 Markets sin makro analyse idag. Det står ikke så mye mer, så usikker på konsekvensene. Hva tror du?

«Ukraine has become an integrated part of the global supply chain in some industries, like in the auto industry – which already is badly hurt by lack of semiconductors»

Vet ikke, men folk er litt i villrede nå. Litt kaos. Her er ratene innen kontainer, hvis du mangler:
https://www.vhbs.de/index.php?id=79&L=1

Stanger litt nå. Det er vel i frykt for økonomisk stagnasjon. Det vil slå ut i transportsektoren. Jeg følger kontainer-ratene (har ikke funnet noen link til car-carrier-rater), og de har steget, og stiger stadig raskere, etter at krigen startet. På de nivåene som er nå er det en betydelig spill-over-effekt fra kontainer-frakt til ro-ro. Jeg tror WWI gjør gode penge om dagene. I tilleg er eksponeringen mot energi betydelig i selskapet, og der er det gullalder. Her er det bare å vente.
Frodon
12.03.2022 kl 16:05 3413

Helt enig, dette ser veldig lovende ut 😉 Ble bitte litt skuffet over at WAWI meldte 7 mars at de hadde stanset tjenester i Russland 24. februar. Hvorfor ble ikke det sendt ut til markedet tidligere? Uansett, pengene ser ut til å strømme inn her 😊
Frodon
14.03.2022 kl 21:42 3227

Hva tenker dere om dette? Fra Sparebank 1 markets sin makro rapport idag

"The new challenge: Will lack of supplies from Russia/Ukraine create substantial new problems? Semiconductors are exposed, as Ukraine is the major producer
of neon gas and krypton, both essential in production of semiconductors"

The Semiconductor Industry Association (SIA), which represents the US semiconductors industry, said that “the semiconductor industry has a diverse set of suppliers of key materials and gases, so we do not believe there are immediate supply disruption risks related to Russia and Ukraine.”

https://www.euractiv.com/section/digital/news/ukraine-war-could-further-upset-the-production-of-semi-conductors/


Jeg ser at i en artikkel på E24 spekuleres det om at kontainer-krisen er i ferd med å gå over. Det stemmer ikke med dataene fra denne linken, som viser at ratene nå er kraftig på vei opp:
www.vhss.de: Diagramm
Denne artikkelen er også interessant:
https://www.nettavisen.no/okonomi/shipping-problemer-varene-har-mugg-pa-seg-nar-de-kommer-til-norge/s/12-95-3424255801
Ting tyder på at frakt er god butikk fremdeles.
Frodon
15.03.2022 kl 09:57 3113

Kina har 15% høyere bil produksjon nå vs 2019. Mange land som fortsatt ligger bak 2019 produksjonen. Men har Kina løst semiconductors problemet?
Frodon
27.03.2022 kl 12:04 2596

Ja, den info kom for ca 1 uke siden. Hva tenker du videre? Ser ut som både pluss og minus for bilfrakt. Hvem av sidene blir vinner i 2022? På et tidspunkt vil jo alt dette løse seg uansett 😜

Jeg er hele tiden på vakt, men sitter stille i båten(e) foreløpig. Generelt har krig vært positivt for rederier, men til nå er det bare snakk om en begrenset «special military operation”…. Jeg følger med på container frakt ratene, for jeg tror at roro tjener bra på problemene i det segmentet. Krig er ikke bra for «folk flest», men ofte bra for kapitaleiere. Krigen tvinger frem store investeringer. Samfunnets produksjon må tilpasses nye behov. Det være seg våpenproduksjon, men også omstilling til produksjon av råvarer og bygging av annen produksjonskapasitet som bortfaller når tidligere leverandører havner på andre siden av frontlinjen. Dette er særlig aktuelt i dag. Denne nye aktiviteten som kommer inn i markedet vil også kreve transport, også av «våre» fartøyer. Så jeg er grunnleggende positiv til wwi, men ikke like positiv til vårt liv og helse. Er på vakt, men har ikke gjort endringer så langt.
Frodon
29.03.2022 kl 22:00 2410

Hva tenker du om denne? Er det pga størrelsen på skipet eller langtidskontrakt som bestemte raten?

«Gram Car Carriers executes vessel swap and signs five-year TC contract for Viking Emerald

The contract commences in May 2022 at a time charter rate of USD 28,000 per day»

https://newsweb.oslobors.no/message/557947