Strongpoint #1-22 Back in business, solid q4 og oppkjøp ALS
Strongpoint la i dag frem et etter forholdene solid q4 resultat og ble soleklar børsvinner med oppgang på ca.20%.
"- Revenue at 284.2 MNOK (289.5), down 1.8% due to global shortage of components
and a negative foreign currency effect of 11.6 MNOK compared to same quarter last year
- EBITDA at 20.1 MNOK (19.9) reflecting resilient service and support work with customers
despite delay in hardware order deliveries due to global supply issues"
I tillegg til forslag om utbytte på 0,80kr.
Link til rapport, strategi oppdatering og webcast:
https://newsweb.oslobors.no/message/553743
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
StrongPoint har også signert en intensjonsavtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Air Link Group:
https://newsweb.oslobors.no/message/553715
"..Selskapet gjentar guidingen for 2025 på 2,5 milliard kroner i inntekter og EBITDA-margin på 13-15 prosent..."
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/02/15/7819132/oppdaterer-strategi-aksjen-skyter-opp-tosifret
Dagens analyse fra ABG (Company-sponsored research):
https://www.introduce.se/foretag/StrongPoint/Equity-research/2022/2/strongpoint---back-in-business/
Puslespillbrikkene begynner å falle på plass og vi aksjonærer kan ha mye å glede oss til.
.
Tar med dette JT (CEO) sitatet fra dagens rapport:
"..StrongPoint’s ‘double opportunity’ – capitalizing on the opportunities
arising from the increased demand for e-groceries and in-store efficiency – is more relevant than ever before.
With the tide of opportunities rising, I continue to remain confident in achieving our 2.5 BNOK 2025 ambition.."
"- Revenue at 284.2 MNOK (289.5), down 1.8% due to global shortage of components
and a negative foreign currency effect of 11.6 MNOK compared to same quarter last year
- EBITDA at 20.1 MNOK (19.9) reflecting resilient service and support work with customers
despite delay in hardware order deliveries due to global supply issues"
I tillegg til forslag om utbytte på 0,80kr.
Link til rapport, strategi oppdatering og webcast:
https://newsweb.oslobors.no/message/553743
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5
StrongPoint har også signert en intensjonsavtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Air Link Group:
https://newsweb.oslobors.no/message/553715
"..Selskapet gjentar guidingen for 2025 på 2,5 milliard kroner i inntekter og EBITDA-margin på 13-15 prosent..."
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/02/15/7819132/oppdaterer-strategi-aksjen-skyter-opp-tosifret
Dagens analyse fra ABG (Company-sponsored research):
https://www.introduce.se/foretag/StrongPoint/Equity-research/2022/2/strongpoint---back-in-business/
Puslespillbrikkene begynner å falle på plass og vi aksjonærer kan ha mye å glede oss til.
.
Tar med dette JT (CEO) sitatet fra dagens rapport:
"..StrongPoint’s ‘double opportunity’ – capitalizing on the opportunities
arising from the increased demand for e-groceries and in-store efficiency – is more relevant than ever before.
With the tide of opportunities rising, I continue to remain confident in achieving our 2.5 BNOK 2025 ambition.."
Redigert 16.02.2022 kl 00:08
Du må logge inn for å svare
Ols123
22.05.2022 kl 13:34
5394
Då tror jag du missar vilka satsningar Strongpoint gör och alla kostnader för utveckling tas direkt i resultatet vilket är unikt för tex SAAS bolag
tunktee
22.05.2022 kl 14:16
5366
Rent fundamentalt er det ikke et problem. Strongpoint har historikk på å ta større kostnader når regnskapet tillater det.
Med et rekordkvartal på topplinjen og rundt 100 mill i kontanter (etter oppkjøp), er det greit å utgiftsføre mye i kvartalet.
Men jeg antar du siktet til kursen, som helt riktig ikke har reagert vesentlig på rekordomsetning.
Det er vanskelig, om ikke umulig, å vite hvordan markedet vil verdsette vekst kontra profitt i et gitt selskap.
I mange vekst-selskap ville markedet sendt kursen kraftig opp når omsetning slår rekorder, uavhengig av resultat.
Jeg regner med at de fleste Strongpoint-aksjonærer er investert for potensiell vekst.
Derfor litt overrasket over at ikke kursen gikk mer.
Kanskje nye investorer må oppdaget selskapet, og de fleste eksisterende aksjonærer er fulllastet.
Jeg anslår at rullerende omsetning i Q2 2023 vil langt overstige 1,4 mrd.
Innen den tid vil forhåpentligvis markedet få øynene opp.
Hvis man videre legger til grunn en moderat Ebitda-margin på 7% og 50-60 mill bunnlinje, tror jeg markedet vil prise selskapet betydelig høyere enn dagens Mcap.
Hvor høyt vil igjen avgjøres av hvordan markedet på det tidspunktet vektlegger vekst mot profitt.
Nevner ellers at Pris/Bok nå er 2, noe som kan argumenteres for at er lavt.
Når man i tillegg tar vekk all risiko for finansiering/emisjon mener jeg at selskapet fremstår som lavt priset mot sine peers.
Med et rekordkvartal på topplinjen og rundt 100 mill i kontanter (etter oppkjøp), er det greit å utgiftsføre mye i kvartalet.
Men jeg antar du siktet til kursen, som helt riktig ikke har reagert vesentlig på rekordomsetning.
Det er vanskelig, om ikke umulig, å vite hvordan markedet vil verdsette vekst kontra profitt i et gitt selskap.
I mange vekst-selskap ville markedet sendt kursen kraftig opp når omsetning slår rekorder, uavhengig av resultat.
Jeg regner med at de fleste Strongpoint-aksjonærer er investert for potensiell vekst.
Derfor litt overrasket over at ikke kursen gikk mer.
Kanskje nye investorer må oppdaget selskapet, og de fleste eksisterende aksjonærer er fulllastet.
Jeg anslår at rullerende omsetning i Q2 2023 vil langt overstige 1,4 mrd.
Innen den tid vil forhåpentligvis markedet få øynene opp.
Hvis man videre legger til grunn en moderat Ebitda-margin på 7% og 50-60 mill bunnlinje, tror jeg markedet vil prise selskapet betydelig høyere enn dagens Mcap.
Hvor høyt vil igjen avgjøres av hvordan markedet på det tidspunktet vektlegger vekst mot profitt.
Nevner ellers at Pris/Bok nå er 2, noe som kan argumenteres for at er lavt.
Når man i tillegg tar vekk all risiko for finansiering/emisjon mener jeg at selskapet fremstår som lavt priset mot sine peers.
Ols123
22.05.2022 kl 15:39
5342
https://encoreeu.com/?fbclid=IwAR2y5lBkJqLyK3VivwCWnA8hQrINzuZYP2zyHKWvmPbKfcbG8S__f8Ze_FI
Ett bolag som enligt pressmeddelande ingick i affären med als.global
Ett bolag som enligt pressmeddelande ingick i affären med als.global
tenketanken
22.05.2022 kl 19:48
5241
Hei Tunktee
Jeg gav utrykk for noen tanker ,jeg mener å se i talla. Både -20 og -21
gir gode tall, men først når discontinued operations er inkludert.
Selve driften bidrar marginal. På den måten fremstår talla som riktig
hevdet, meget gode spesielt i -21 Kr 190775`svakere i -20 Kr 97657`
Det gir i Q1-21 P/E 5 på kurs 22 med EV/EBITDA på 19
Min tanke rundt discontinued operationes er at det ikke er
regulære driftsinntekter, selv om penger er penger. (kan utebli)
Q2-22 Netto 3171` fra driften (ingen discontinued operationes )
Resultatet gir P/E 77 og EV/EBITDA 25 Eps 0,07 / P/B 1,98
Betydelig dårligere resultat, som sannsynlig vil verdi justere MCap
Har ikke satt meg inn i hva årsaken er, men markedet har nok spilt en rolle.
Håper og tror, de kommer sterkere tilbake i Q2-22
Egenkapital/Gjeld ser grei ut med Equity Ratio 58,3 og gjeldsgrad på 0,72
Et meget spennende selskap å følge. Stå på som du gjør, god lesing.
Jeg gav utrykk for noen tanker ,jeg mener å se i talla. Både -20 og -21
gir gode tall, men først når discontinued operations er inkludert.
Selve driften bidrar marginal. På den måten fremstår talla som riktig
hevdet, meget gode spesielt i -21 Kr 190775`svakere i -20 Kr 97657`
Det gir i Q1-21 P/E 5 på kurs 22 med EV/EBITDA på 19
Min tanke rundt discontinued operationes er at det ikke er
regulære driftsinntekter, selv om penger er penger. (kan utebli)
Q2-22 Netto 3171` fra driften (ingen discontinued operationes )
Resultatet gir P/E 77 og EV/EBITDA 25 Eps 0,07 / P/B 1,98
Betydelig dårligere resultat, som sannsynlig vil verdi justere MCap
Har ikke satt meg inn i hva årsaken er, men markedet har nok spilt en rolle.
Håper og tror, de kommer sterkere tilbake i Q2-22
Egenkapital/Gjeld ser grei ut med Equity Ratio 58,3 og gjeldsgrad på 0,72
Et meget spennende selskap å følge. Stå på som du gjør, god lesing.
tunktee
22.05.2022 kl 21:25
5203
Takk for svar tenketanken, ser du kan ting!
Årsaken til det svake resultatet i 1. kvartal var, litt forenklet, investeringer i e-handel samt utgifter til due diligence,
Produktmiksen ga også dårligere bruttomargin, når stor andel av omsetning var fra 3. part.
Jeg tror det kan være noe tidkrevende å sette seg helt inn i historikken og detaljene om Strongpoint.
2017 var et svært dårlig år, der den oppadgående trenden ble abrupt snudd.
Det som er bemerkelsesverdig med selskapet er at det alltid leverer et positivt årsresultat. (ca 10 mill i 2017)
Så lenge jeg har vært med, kanskje 8 år, har gjeldsgraden vært fin og det har aldri vært fare for kapitalinnhenting.
Angående 2. kvartal.
Jeg er redd for at komponentmangel kan få uheldige konsekvenser for omsetningen.
Tror likevel at denne blir høyere enn samme kvartal i fjor (251 mill).
Videre bør bruttomarginen styrke seg fra 1. kvartal, med større andel salg av proprietære produkter.
Resultatet er svært vanskelig å spå, vet så lite om hvilke kostnader oppkjøpet og integreringen bringer.
Håper du blir med videre i Strongpoint-eventyret!
Årsaken til det svake resultatet i 1. kvartal var, litt forenklet, investeringer i e-handel samt utgifter til due diligence,
Produktmiksen ga også dårligere bruttomargin, når stor andel av omsetning var fra 3. part.
Jeg tror det kan være noe tidkrevende å sette seg helt inn i historikken og detaljene om Strongpoint.
2017 var et svært dårlig år, der den oppadgående trenden ble abrupt snudd.
Det som er bemerkelsesverdig med selskapet er at det alltid leverer et positivt årsresultat. (ca 10 mill i 2017)
Så lenge jeg har vært med, kanskje 8 år, har gjeldsgraden vært fin og det har aldri vært fare for kapitalinnhenting.
Angående 2. kvartal.
Jeg er redd for at komponentmangel kan få uheldige konsekvenser for omsetningen.
Tror likevel at denne blir høyere enn samme kvartal i fjor (251 mill).
Videre bør bruttomarginen styrke seg fra 1. kvartal, med større andel salg av proprietære produkter.
Resultatet er svært vanskelig å spå, vet så lite om hvilke kostnader oppkjøpet og integreringen bringer.
Håper du blir med videre i Strongpoint-eventyret!
Pingheng
23.05.2022 kl 11:18
5041
Hei tunktee
som deg har jeg fulgt med SP en 8 års tid. Vært inn og ut og så inn igjen. Kursutviklingen og den lille interessen for selskapet kan sikkert skyldes flere forhold, men det er vel åpenbart at markedet ikke har særlig tro på at topplinjevekst og resultatvekst går hånd i hånd mot ambisjonene for 2025 (selv om det er en stund frem dit - så ingenting skal være hugget i sten).
Du har jo en del reflekterte innlegg og har tilsynelatende en god forståelse for selskapet og industrien. Hva tenker du om følgende?:
StrongPoint startet med Click and Collect i 2015 – enda har det ikke tatt skikkelig av
Kjøpte CUB i 2017 – enda har de ikke klart å internasjonalisere konseptet og vi ser ingen tegn til at det skal ta av
Halodi Robotics – kommer til å ta flere år før dette tar av hvis det i det hele tatt gjør det (ref Click& Collect)
Kjøp av ALS – et lavmargins selskap (EBITDA =10%) som virker mot målsettingen om EBITDA på 13-15%
Samarbeid med Autostore – kan bidra til betydelig øket topplinje, men underminerer sannsynligvis målsettingen om EBITDA på 13-15% (Autostore sitter igjen med gevinsten).
Hvor skal veksten med de gode marginene komme?
Synspunkter?
som deg har jeg fulgt med SP en 8 års tid. Vært inn og ut og så inn igjen. Kursutviklingen og den lille interessen for selskapet kan sikkert skyldes flere forhold, men det er vel åpenbart at markedet ikke har særlig tro på at topplinjevekst og resultatvekst går hånd i hånd mot ambisjonene for 2025 (selv om det er en stund frem dit - så ingenting skal være hugget i sten).
Du har jo en del reflekterte innlegg og har tilsynelatende en god forståelse for selskapet og industrien. Hva tenker du om følgende?:
StrongPoint startet med Click and Collect i 2015 – enda har det ikke tatt skikkelig av
Kjøpte CUB i 2017 – enda har de ikke klart å internasjonalisere konseptet og vi ser ingen tegn til at det skal ta av
Halodi Robotics – kommer til å ta flere år før dette tar av hvis det i det hele tatt gjør det (ref Click& Collect)
Kjøp av ALS – et lavmargins selskap (EBITDA =10%) som virker mot målsettingen om EBITDA på 13-15%
Samarbeid med Autostore – kan bidra til betydelig øket topplinje, men underminerer sannsynligvis målsettingen om EBITDA på 13-15% (Autostore sitter igjen med gevinsten).
Hvor skal veksten med de gode marginene komme?
Synspunkter?
Redigert 23.05.2022 kl 11:25
Du må logge inn for å svare
HrDuck
23.05.2022 kl 11:51
5007
Jeg har ikke vært så aktiv på forumet i det siste så benytter sjansen til å hoppe inn for tunktee (og tunktee har sikkert litt å bidra med også).
Nå skal jeg ikke gå inn i hvert av dine spørsmål i detalj. Men det er et par ting som er verdt å ta som "universelle" sannheter i aksjemarkedet. Det første er at ting ofte tar lenger tid enn man forventer, men så skjer det mye raskere enn man tror. Spesielt tror jeg dette er relevant for C&C. Frem til for 12 måneder siden var dette kun et konsept i Sverige. I løpet av kort tid har det nå kommet ordre fra Danmark, Italia, Østerrike (glemmer jeg noen nå?). Ikke det største ordrene fra de nevnte land ennå, men ting tar lenger tid og skjer så raskere enn man tror.
Angående margin for ALS så synes jeg du har en litt for negativ vri på saken. Om vi antar at 10% er standard før de ble kjøpt opp så tror jeg at en forbedring til 13% er innen rekkevidde bare på synergi over drift. I tillegg så får man en kanal inn mot UK markedet der Strong ikke har vært spesielt sterke historisk.
Men som investor så glemmer du å stille det eneste viktige spørsmålet når du fokuserer på muligheten for å nå 2025 ambisjonen: Er det oppside i aksjekursen dersom målet blir nådd? Og svaret på det er et soleklart ja. Mine estimat viser en EPS over 5 kroner pr aksje og FCF rundt 6 kroner pr aksje ved evt oppnådd målsetning. Dette vil da ha skjedd med en veksttakt rundt 20% årlig. En aksje med 20% veksttakt og uten spesielle endrede forventninger vil være priset over 20x EPS (altså 100 kr +). Det er min andre universelle sannhet; Over tid er pris det eneste som teller (se bort fra timing rundt nyheter, oppmerksomhet i markedet osv).
Så kan ingen garantere at det blir hverken bedre eller dårligere. Men markedet er der, selskapet står sterkt og virker for meg å være en langsiktig vekstmaskin.
Nå skal jeg ikke gå inn i hvert av dine spørsmål i detalj. Men det er et par ting som er verdt å ta som "universelle" sannheter i aksjemarkedet. Det første er at ting ofte tar lenger tid enn man forventer, men så skjer det mye raskere enn man tror. Spesielt tror jeg dette er relevant for C&C. Frem til for 12 måneder siden var dette kun et konsept i Sverige. I løpet av kort tid har det nå kommet ordre fra Danmark, Italia, Østerrike (glemmer jeg noen nå?). Ikke det største ordrene fra de nevnte land ennå, men ting tar lenger tid og skjer så raskere enn man tror.
Angående margin for ALS så synes jeg du har en litt for negativ vri på saken. Om vi antar at 10% er standard før de ble kjøpt opp så tror jeg at en forbedring til 13% er innen rekkevidde bare på synergi over drift. I tillegg så får man en kanal inn mot UK markedet der Strong ikke har vært spesielt sterke historisk.
Men som investor så glemmer du å stille det eneste viktige spørsmålet når du fokuserer på muligheten for å nå 2025 ambisjonen: Er det oppside i aksjekursen dersom målet blir nådd? Og svaret på det er et soleklart ja. Mine estimat viser en EPS over 5 kroner pr aksje og FCF rundt 6 kroner pr aksje ved evt oppnådd målsetning. Dette vil da ha skjedd med en veksttakt rundt 20% årlig. En aksje med 20% veksttakt og uten spesielle endrede forventninger vil være priset over 20x EPS (altså 100 kr +). Det er min andre universelle sannhet; Over tid er pris det eneste som teller (se bort fra timing rundt nyheter, oppmerksomhet i markedet osv).
Så kan ingen garantere at det blir hverken bedre eller dårligere. Men markedet er der, selskapet står sterkt og virker for meg å være en langsiktig vekstmaskin.
Just_Nilsen
23.05.2022 kl 16:40
4869
Dette4 var en fin diskusjon og jeg likte den TTT, men så går det fortere enn man trodde. Jeg tror det er C&C mange steder nå. Og de siste der i Østerike, Nye markedplasser også, der folk er på ski eller what ever. Min lokale Joker 2 mil fra hytta, Kan du være snill å få deg en tranporterbar hentestasjon du plasserer der til et par tusen potensielle kunder så sparer vi tid og muljø for de lnge kjøreturene til billigbutikkene!
tunktee
23.05.2022 kl 17:05
4856
Hei NypåForumet!
Interessante ting du belyser.
HrDuck kommer med gode innspill, ikke minst om generelle forhold.
Kan fylle litt ut med mine tanker om de konkrete markedsområdene du nevner.
C&C
De viser seg at disse har stått for en stor andel av omsetningen innen e-handel så langt.
Det kan se ut som Sverige nå har toppet ut, og at det vil bli en mer stabil omsetning der.
HrDuck nevner utplassering og ordrer i andre land, og kjernen er nettopp at vi får fotfeste i andre markeder. Har skrevet noe om det tidligere, og forundringen over at Norge ligger bakpå.
Jeg syns derfor årets 3 børsmeldinger er av svært stor betydning:
2. februar, bestilling fra Salling Group i Danmark for ytterligere henteskap på åtte nye lokasjoner, samt flere moduler til deres nåværende skapinstallasjoner.
Etter min vurdering en svært viktig ordre, som skrevet om i innlegg i forrige uke.
Jeg håper og tror at Danmark kan gi tilsvarende omsetning som Sverige har gjort.
1. april, bestilling på 10 temperaturkontrollerte dagligvareskap fra den italienske dagligvareforhandleren Coop Alleanza.
Dette er første bestilling fra dem, og er via vår partner Infostornet.
Spennende nytt marked og størrelsen på bestillingen tatt i betraktning tror jeg ikke dette er piloter/prøveprosjekt.
20. mai, østerikets Interspar Austria kjøper ytterligere 10 installasjoner av dagligvareskap.
Jeg har ikke oversikt over når eller hvor mange enheter selskapet har bestilt tidligere, men i likhet med bestillingen fra Danmark syns jeg bekreftende ordrer er av signifikant betydning.
Kjøpet av CUB.
Jeg har ikke oversikt over hvilke og hvor mange applikasjoner/programmer selskapet besto av, men ser at Strongpoint leverer en del tjenester som det prates lite om; se under.
Det viktigste med kjøpet, så vidt meg bekjent, var plukke- og leveringsløsningen som Strongpoint har videreutviklet.
Jeg trodde inntil nylig at omsetning fra denne utgjorde en større andel av e-handel, enn den faktisk gjør p.t.
Så har selskapet investert og jobbet i flere år for å optimalisere løsningen, og det er muligens først senere tid at denne virkelig begynner å bli god. Blant annet har det tatt tid å tilpasse denne til Glovo, en avtale som forhåpentligvis kan vise gode tall på sikt.
Husk også på at denne R&D har blitt kostnadsført fortløpende over lang tid, og uten disse ville kvartalsresultatene vært bedret vesentlig siste par år.
Jeg tror ikke at Strongpoint er helt avhengig av plukkeløsningen for å gjøre suksess, men det kan bli en gullgruve der bruttomarginen blir spinnvill på sikt. Dette fordi programvare som en service, «SaaS», har store utviklingskostnader med dertil potensielt enorme gevinster.
Nevner i denne sammenhengen andre produktområder I Strongpoint som ShopFlow Logistics, Task & Labour Managment, Voice Communication system, Sunrise Tecknology, POS systems, Commerce Management system, Order Picking og Last Mile Delivery Solutions.
Det er spesielt innen disse feltene at man kan trekke linjer mellom Strongpoint og diverse andre tek-selskaper som prises på helt andre multipler.
Jeg kommer til kort i kunnskap om de nevnte produktområdene, de interesserte kan lese mer på hjemmesidene.
Har heller ikke brukt tid på å finne ut av hvor mye av dette som stammer fra CUB, men jeg tror oppkjøpet av CUB, som ikke var en stor investering, har lagt mye av grunnlaget for det selskapet Strongpoint er i dag.
Avtale med og mindre investering i Halodi Robotics.
Etter mitt syn er dette en langsiktig satsning med en grad av risiko, som først kan bære frukter for Strongpoint noen år frem i tid.
Måler man størrelsen på investering og forpliktelser, opp mot det å kunne være tidlig ute og gjerne få monopol i en periode, liker jeg satsningen.
Nevner her at jeg har satset egne penger på Halodi og anser det som risikokapital med stor nedside med enormt potensiale. De fikk for øvrig en bestilling på 140 humanoide roboter i mars i år, angivelig den største av sitt slag i verden. Grunnet børsklimaet tror jeg neppe selskapet bli børsnotert i år.
Kjøp av ALS.
Denne er vanskelig å vurdere.
Strongpoint har lett etter oppkjøp i flere år, og Hilde Gilen har meritter på området.
Børser, og derav trolig private selskaper, har vært høyt priset lenge og ledelsen hintet frempå for en tid tilbake om at prisforventningene i markedet var for høy.
Av positivt liker jeg godt at vi nå kommer inn i UK, noe jeg har etterlyst i en årrekke.
Er ikke spesielt redd for at Ebitda-marginen ikke er høy nok. Får vi inn våre proprietære produkter vinner vi i begge ender.
Men, jeg stiller absolutt spørsmål til det relativt brede markedsområdet til ALS, og det faktum at det i stor grad er et monteringsselskap.
Dersom man skal videreføre driften i nåværende form tror jeg selskapet bør forbli selvstendig; ikke fusjoneres eller integreres i Strongpoint.
Man kan da selge selskapet når Strongpoints produkter har fått fotfeste.
Alternativt kan man se på muligheten for å fisjonere ALS ut i mindre selskap og med det selge avdelinger som er utenfor vårt eget satsningsområde.
Med det sagt;
Jacob Tveraabak og Hilde Gilen har vist hvor godt de mestrer selskapsstruktur.
JT satt tidlig mål om å rendyrke Strongpoints kjernevirksomhet, og vi har solgt utenforliggende virksomheter.
Jeg er derfor 100% sikker på at de har en gjennomtenkt plan for kjøpet.
Samarbeid Autostore.
Jeg registrerte børsmeldingen, men forsto ikke den store begeistringen.
Jeg tror, men vet ikke, at
Det vil være svært langt mellom ordrene.
Ordrer vil gi moderate marginer.
På sett og vis syns jeg denne avtalen strider litt mot rendyrkingen av selskapet, selv om det relaterer seg til det vi driver med.
Skal vi bli montører for svære anlegg som kommer en sjelden gang og i verste fall kommer på et tidspunkt der vi selv har behov for arbeidsstyrken til mer innbringende arbeid?
Nå satt jeg dette litt på spissen, og det er klart at ett enkelt Autostore-salg kan midlertidig booste Strongpoints omsetning og bunnlinje. Det kan igjen være bra for aksjekursen på kort sikt.
Jeg skrev for øvrig her at jeg ikke forsto verdsettingen når Autostore ble børsnotert.
Ingen er in-the-money for å si det sånn.
Det er brick and morter som gjør investeringen i SP trygg, det er teknologi og e-handel som gjør investeringen spennende!
Interessante ting du belyser.
HrDuck kommer med gode innspill, ikke minst om generelle forhold.
Kan fylle litt ut med mine tanker om de konkrete markedsområdene du nevner.
C&C
De viser seg at disse har stått for en stor andel av omsetningen innen e-handel så langt.
Det kan se ut som Sverige nå har toppet ut, og at det vil bli en mer stabil omsetning der.
HrDuck nevner utplassering og ordrer i andre land, og kjernen er nettopp at vi får fotfeste i andre markeder. Har skrevet noe om det tidligere, og forundringen over at Norge ligger bakpå.
Jeg syns derfor årets 3 børsmeldinger er av svært stor betydning:
2. februar, bestilling fra Salling Group i Danmark for ytterligere henteskap på åtte nye lokasjoner, samt flere moduler til deres nåværende skapinstallasjoner.
Etter min vurdering en svært viktig ordre, som skrevet om i innlegg i forrige uke.
Jeg håper og tror at Danmark kan gi tilsvarende omsetning som Sverige har gjort.
1. april, bestilling på 10 temperaturkontrollerte dagligvareskap fra den italienske dagligvareforhandleren Coop Alleanza.
Dette er første bestilling fra dem, og er via vår partner Infostornet.
Spennende nytt marked og størrelsen på bestillingen tatt i betraktning tror jeg ikke dette er piloter/prøveprosjekt.
20. mai, østerikets Interspar Austria kjøper ytterligere 10 installasjoner av dagligvareskap.
Jeg har ikke oversikt over når eller hvor mange enheter selskapet har bestilt tidligere, men i likhet med bestillingen fra Danmark syns jeg bekreftende ordrer er av signifikant betydning.
Kjøpet av CUB.
Jeg har ikke oversikt over hvilke og hvor mange applikasjoner/programmer selskapet besto av, men ser at Strongpoint leverer en del tjenester som det prates lite om; se under.
Det viktigste med kjøpet, så vidt meg bekjent, var plukke- og leveringsløsningen som Strongpoint har videreutviklet.
Jeg trodde inntil nylig at omsetning fra denne utgjorde en større andel av e-handel, enn den faktisk gjør p.t.
Så har selskapet investert og jobbet i flere år for å optimalisere løsningen, og det er muligens først senere tid at denne virkelig begynner å bli god. Blant annet har det tatt tid å tilpasse denne til Glovo, en avtale som forhåpentligvis kan vise gode tall på sikt.
Husk også på at denne R&D har blitt kostnadsført fortløpende over lang tid, og uten disse ville kvartalsresultatene vært bedret vesentlig siste par år.
Jeg tror ikke at Strongpoint er helt avhengig av plukkeløsningen for å gjøre suksess, men det kan bli en gullgruve der bruttomarginen blir spinnvill på sikt. Dette fordi programvare som en service, «SaaS», har store utviklingskostnader med dertil potensielt enorme gevinster.
Nevner i denne sammenhengen andre produktområder I Strongpoint som ShopFlow Logistics, Task & Labour Managment, Voice Communication system, Sunrise Tecknology, POS systems, Commerce Management system, Order Picking og Last Mile Delivery Solutions.
Det er spesielt innen disse feltene at man kan trekke linjer mellom Strongpoint og diverse andre tek-selskaper som prises på helt andre multipler.
Jeg kommer til kort i kunnskap om de nevnte produktområdene, de interesserte kan lese mer på hjemmesidene.
Har heller ikke brukt tid på å finne ut av hvor mye av dette som stammer fra CUB, men jeg tror oppkjøpet av CUB, som ikke var en stor investering, har lagt mye av grunnlaget for det selskapet Strongpoint er i dag.
Avtale med og mindre investering i Halodi Robotics.
Etter mitt syn er dette en langsiktig satsning med en grad av risiko, som først kan bære frukter for Strongpoint noen år frem i tid.
Måler man størrelsen på investering og forpliktelser, opp mot det å kunne være tidlig ute og gjerne få monopol i en periode, liker jeg satsningen.
Nevner her at jeg har satset egne penger på Halodi og anser det som risikokapital med stor nedside med enormt potensiale. De fikk for øvrig en bestilling på 140 humanoide roboter i mars i år, angivelig den største av sitt slag i verden. Grunnet børsklimaet tror jeg neppe selskapet bli børsnotert i år.
Kjøp av ALS.
Denne er vanskelig å vurdere.
Strongpoint har lett etter oppkjøp i flere år, og Hilde Gilen har meritter på området.
Børser, og derav trolig private selskaper, har vært høyt priset lenge og ledelsen hintet frempå for en tid tilbake om at prisforventningene i markedet var for høy.
Av positivt liker jeg godt at vi nå kommer inn i UK, noe jeg har etterlyst i en årrekke.
Er ikke spesielt redd for at Ebitda-marginen ikke er høy nok. Får vi inn våre proprietære produkter vinner vi i begge ender.
Men, jeg stiller absolutt spørsmål til det relativt brede markedsområdet til ALS, og det faktum at det i stor grad er et monteringsselskap.
Dersom man skal videreføre driften i nåværende form tror jeg selskapet bør forbli selvstendig; ikke fusjoneres eller integreres i Strongpoint.
Man kan da selge selskapet når Strongpoints produkter har fått fotfeste.
Alternativt kan man se på muligheten for å fisjonere ALS ut i mindre selskap og med det selge avdelinger som er utenfor vårt eget satsningsområde.
Med det sagt;
Jacob Tveraabak og Hilde Gilen har vist hvor godt de mestrer selskapsstruktur.
JT satt tidlig mål om å rendyrke Strongpoints kjernevirksomhet, og vi har solgt utenforliggende virksomheter.
Jeg er derfor 100% sikker på at de har en gjennomtenkt plan for kjøpet.
Samarbeid Autostore.
Jeg registrerte børsmeldingen, men forsto ikke den store begeistringen.
Jeg tror, men vet ikke, at
Det vil være svært langt mellom ordrene.
Ordrer vil gi moderate marginer.
På sett og vis syns jeg denne avtalen strider litt mot rendyrkingen av selskapet, selv om det relaterer seg til det vi driver med.
Skal vi bli montører for svære anlegg som kommer en sjelden gang og i verste fall kommer på et tidspunkt der vi selv har behov for arbeidsstyrken til mer innbringende arbeid?
Nå satt jeg dette litt på spissen, og det er klart at ett enkelt Autostore-salg kan midlertidig booste Strongpoints omsetning og bunnlinje. Det kan igjen være bra for aksjekursen på kort sikt.
Jeg skrev for øvrig her at jeg ikke forsto verdsettingen når Autostore ble børsnotert.
Ingen er in-the-money for å si det sånn.
Det er brick and morter som gjør investeringen i SP trygg, det er teknologi og e-handel som gjør investeringen spennende!
tunktee
23.05.2022 kl 18:25
4786
MisterDuck, du fikk meg til å tenke på noe med «En aksje med 20% veksttakt og uten spesielle endrede forventninger vil være priset over 20x EPS»
Gitt at SP når målsetningen om 2,5 mrd i 2025, vil det sannsynligvis ha penetrert flere markeder (altså land) og/eller økt betydelig innenfor visse segmenter.
Som omtalt i forrige innlegg om både Danmark, Østerrike, Italia og nå UK er vi på god vei dit.
Det et kanskje også en god del mer å hente i Baltikum.
Poenget mitt er at under slike forhold er det mer sannsynlig at vekstraten vil tilta enn at den vil stoppe opp på f.eks 2,5 mrd.
Og derfor et meget godt poeng du har om prisingen på 20x.
Men kanskje en langt heftigere prising hvis antagelsen over er riktig.
@ Just
Håper det er fint på fjellet eller Oslo tjommi! 🧸
Her er det omtrent som oktober, kaldt og vått. 🙈🙈
Gitt at SP når målsetningen om 2,5 mrd i 2025, vil det sannsynligvis ha penetrert flere markeder (altså land) og/eller økt betydelig innenfor visse segmenter.
Som omtalt i forrige innlegg om både Danmark, Østerrike, Italia og nå UK er vi på god vei dit.
Det et kanskje også en god del mer å hente i Baltikum.
Poenget mitt er at under slike forhold er det mer sannsynlig at vekstraten vil tilta enn at den vil stoppe opp på f.eks 2,5 mrd.
Og derfor et meget godt poeng du har om prisingen på 20x.
Men kanskje en langt heftigere prising hvis antagelsen over er riktig.
@ Just
Håper det er fint på fjellet eller Oslo tjommi! 🧸
Her er det omtrent som oktober, kaldt og vått. 🙈🙈
HitIT
23.05.2022 kl 20:02
4731
HrDuck
23.05.2022 kl 22:42
4659
Ja, i kjent stil var jeg litt forsiktig ang 20x eps med 20% årlig vekst på bunnlinja. Tomra peaket (foreløpig) rundt 70x eps med ca samme vekstrate om jeg husker rett.
Elektrikeren
23.05.2022 kl 22:57
4648
Det har vært litt rot på topp 50 listene i det siste, derfor har jeg unnlatt å komme med oppdateringer. Ser at alle de interne forflytningene som ble foretatt rundt månedsskiftet nå er reversert.
PERSHING LLC har solgt med begge henda en stund, og er ned med rundt 282 000 aksjer samlet for de siste uker.
Nordnet Bank AB har redusert med i overkant av 55 000
Nordnet Livsforsikring AS har redusert med rundt 27 500
BNP Paribas Sec. Services har redusert med 25 000
Morgan Stanley har redusert med ca. 10 000
The Northern Trust Comp. London BR. har økt med drøyt 168 000
Banque Pictet & Cie S.A har økt med i overkant av 18 000
PERSHING LLC har solgt med begge henda en stund, og er ned med rundt 282 000 aksjer samlet for de siste uker.
Nordnet Bank AB har redusert med i overkant av 55 000
Nordnet Livsforsikring AS har redusert med rundt 27 500
BNP Paribas Sec. Services har redusert med 25 000
Morgan Stanley har redusert med ca. 10 000
The Northern Trust Comp. London BR. har økt med drøyt 168 000
Banque Pictet & Cie S.A har økt med i overkant av 18 000
Redigert 23.05.2022 kl 22:57
Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
23.05.2022 kl 23:09
4643
Flotte innlegg av deg og Onkel Skrue. Og dere er ikke haussere. bare solide investorer som har tro på det samme som meg.
Når henteskapene inntar de kjørende late landene som USA. Da eksploderer salget om det ikke kommer konkurrenter. Det er vel ikke noe patent her? Jeg skal spørre Hilde.
Når henteskapene inntar de kjørende late landene som USA. Da eksploderer salget om det ikke kommer konkurrenter. Det er vel ikke noe patent her? Jeg skal spørre Hilde.
tunktee
23.05.2022 kl 23:57
4639
Ble engasjert i dag og har sjekket ut Halodi sine hjemmesider. Disse har blitt oppdatert siden sist.
Må derfor kanskje korrigere tidsperspektivet for Strongpoints resultatet av samarbeidet;
«More than an extra pair of hands, however, service robots offer ways to optimize grocery operations known for razor-thin margins. For example, no hour is too late for a robot equipped with human strength and dexterity to walk the aisles, locate empty shelves, and instantly provide an inventory report for new orders.»
Jeg tror Eve (som dagens humanoid robot heter) allerede nå er i stand til å utføre slike oppgaver.
Det høres ut som en drøm for en kjøpmann å komme på jobb om morgenen til en full rapport om hvor det mangler varer, og eventuelt hvor det finnes andre avvik som skrot, skit eller feilplasseringer.
Må derfor kanskje korrigere tidsperspektivet for Strongpoints resultatet av samarbeidet;
«More than an extra pair of hands, however, service robots offer ways to optimize grocery operations known for razor-thin margins. For example, no hour is too late for a robot equipped with human strength and dexterity to walk the aisles, locate empty shelves, and instantly provide an inventory report for new orders.»
Jeg tror Eve (som dagens humanoid robot heter) allerede nå er i stand til å utføre slike oppgaver.
Det høres ut som en drøm for en kjøpmann å komme på jobb om morgenen til en full rapport om hvor det mangler varer, og eventuelt hvor det finnes andre avvik som skrot, skit eller feilplasseringer.
Redigert 23.05.2022 kl 23:58
Du må logge inn for å svare
HitIT
24.05.2022 kl 19:18
4216
Om dere ikke fikk sett i dag:
https://www.strongpoint.com/news/strongpoint-to-present-at-abg-sundal-collier/
Fra ca 6.40t anbefales.
https://www.strongpoint.com/news/strongpoint-to-present-at-abg-sundal-collier/
Fra ca 6.40t anbefales.
tiger
24.05.2022 kl 22:59
4120
En liten kommentar til Ny på forumet. Jeg vil være veldig fornøyd om vi kommer til en margin på 10%. Vi vil da være på P/E under 8 bare på dagens omsetning, medregnet ALS.
Redigert 24.05.2022 kl 23:01
Du må logge inn for å svare
tiger
24.05.2022 kl 23:39
4063
Blander ikke EBITDA og EPS men jeg snakker strengt tatt om P/EBITDA. Men for Strongpoint som ikke har gjeld og som kostnadsfører alle investeringer underveis, så er forskjellen mellom P/E og P/EBITDA egentlig bare skatt. Men likevel, poenget er at jeg mener vi snakker om attraktiv prising
tunktee
24.05.2022 kl 23:48
4062
EBITDA er før avskrivning, nedskrivning, finansposter og skatt.
Begrepet du leter etter er EBIT (Alternativt like greit med EBT, som er EBIT minus finansposter.)
Men P/E står altså for Price/Earnings , (som er netto fortjeneste etter skatt)
Begrepet du leter etter er EBIT (Alternativt like greit med EBT, som er EBIT minus finansposter.)
Men P/E står altså for Price/Earnings , (som er netto fortjeneste etter skatt)
Redigert 24.05.2022 kl 23:52
Du må logge inn for å svare
Ols123
25.05.2022 kl 10:35
3873
Gordon Pickup rullas ut på nya platser
I december förra året lanserades de första Gordon Pickup-skåpen och idag finns skåpen på tre platser i Stockholm: Skrapan (Södermalm), Telefonplan, Äppelviken (Bromma) och 13 juni öppnar Gordon Pickup i Solna. Efter sommaren öppnar Gordon Pickup upp på ytterligare fyra nya platser. Efter pilotfasen är tanken att skåpen ska rullas ut brett i de nordiska länderna.
https://gordondelivery.com/2022/05/24/gordon-delivery-forst-i-sverige-att-leverera-fardigkomponerade-matkassar-till-kylda-och-frysta-paketskap/
I december förra året lanserades de första Gordon Pickup-skåpen och idag finns skåpen på tre platser i Stockholm: Skrapan (Södermalm), Telefonplan, Äppelviken (Bromma) och 13 juni öppnar Gordon Pickup i Solna. Efter sommaren öppnar Gordon Pickup upp på ytterligare fyra nya platser. Efter pilotfasen är tanken att skåpen ska rullas ut brett i de nordiska länderna.
https://gordondelivery.com/2022/05/24/gordon-delivery-forst-i-sverige-att-leverera-fardigkomponerade-matkassar-till-kylda-och-frysta-paketskap/
HrDuck
25.05.2022 kl 11:04
3850
Ord betyr noe så er sikkert lurt å ikke blande begrepene. Men jeg ser også poenget ditt med at selskapet har lite balanseføring (et poeng som JT gjentok på presentasjonen i går). Om jeg forstår rett så tenker du på tallene som evt er der ved oppnådd omsetning på 2,5 mrd, men med en ebitda-margin på 10%. I mine estimat så får jeg da en EPS rundt 4 kroner pr aksje og en FCF på ca 4,5.
Så poenget står klart: Strong er slett ikke priset for at målsetningen blir oppnådd.
Så poenget står klart: Strong er slett ikke priset for at målsetningen blir oppnådd.
tenketanken
25.05.2022 kl 13:26
3788
I min første kontakt med Strongpoint, så ble jeg fasinert av tanken
rundt døgnåpne selvbetjente butikker. Åpenbart mest kostnadseffektivt,
at kunder får adgang til å velger ut og ta med varene hjem når det passer.
Er denne tanken lagt bort ? -eller har den aldri blitt noe av ?
rundt døgnåpne selvbetjente butikker. Åpenbart mest kostnadseffektivt,
at kunder får adgang til å velger ut og ta med varene hjem når det passer.
Er denne tanken lagt bort ? -eller har den aldri blitt noe av ?
tunktee
25.05.2022 kl 13:56
3785
Jeg var innom en slik øverst i Telemark i August, var type liten landhandel. Utstyret var fra Strongpoint.
Så finnes det visst nok en i Larvik, og har hørt rykter om minst en i Oslo.
Man er gjerne avhengig av at det finnes kjøpmenn som ønsker å starte slike.
Så finnes det visst nok en i Larvik, og har hørt rykter om minst en i Oslo.
Man er gjerne avhengig av at det finnes kjøpmenn som ønsker å starte slike.
Ols123
25.05.2022 kl 14:55
3732
Efter sommaren öppnar Gordon Pickup upp på ytterligare fyra nya platser. Efter pilotfasen är tanken att Strongpoint skåpen ska rullas ut brett i de nordiska länderna.
tenketanken
25.05.2022 kl 17:15
3652
Beklager jeg har ingen tro på de skapene, foruten at det kan utvikle seg til en slags
generell tilgjengelig bytteløsning, «du legger inn, jeg tar ut» (forvoksen postkasse)
Er utenkelig at nødvendig volumet, kan gå gjennom 1000 vis av skap lande rundt?
Til hva formål ?
En heilautomatisert lagerbutikk med tilgang for plukk og hent når man ønsker,
er uansett et fremtids konsept som vil modnes i lag med tilgjengelig teknologi.
Den først som behersker denne modellen, tar markedet og kan utvikle det videre.
Jeg tror dessverre ikke Strongpoint til nå, har klart å definere sin rolle i denne verdikjeden.
Derfor har de nå altfor mange delprosjekt i gang, som skal prosjektstyres,
frem til de finner en topp og bunnlinje som en gang greier å bære kostnadene.
Dette hører vi de sier tar tid, noen ingen bedrift kan strø om seg med.
Dette er min høyst subjektive konklusjon, etter å ha pløyet noen rapporter.
PS! Jeg las noe her forleden, om en kjede som var på vei med et slik konsept.
(fant det ikke i farta, skal se om jeg finner det senere)
Otto40
25.05.2022 kl 19:02
3590
Takk for at du tar deg tid til å argumentere for dine meninger, da en slik tråd ofte handler om hva som som gjøres rett og det motsatte ofte er like godt belyst/begrunnet.
Jeg er ikke enig i det du skriver, men det er sunt med en mer opplyst debatt.
Vet ikke om jeg helt skjønte den med topp og bunnlinja. Dette bærer vel kostnadene greit i dag, eller er det noen jeg har oversett?
Jeg tror henteskap er kommet for å bli og at det er et kjempepotensiale for ekspansjon i flere av markedene der SP opererer.
Det jeg derimot stusser litt på vedr. henteskap er at det går fryktelig sakte fremover, så mulig du har helt rett i det du skriver.
Jeg er ikke enig i det du skriver, men det er sunt med en mer opplyst debatt.
Vet ikke om jeg helt skjønte den med topp og bunnlinja. Dette bærer vel kostnadene greit i dag, eller er det noen jeg har oversett?
Jeg tror henteskap er kommet for å bli og at det er et kjempepotensiale for ekspansjon i flere av markedene der SP opererer.
Det jeg derimot stusser litt på vedr. henteskap er at det går fryktelig sakte fremover, så mulig du har helt rett i det du skriver.
HitIT
25.05.2022 kl 20:02
3542
Ny analyse:
https://cr.abgsc.com/foretag/StrongPoint/Equity-research/2022/5/strongpoint---accretive-uk-expansion/
Postet på avanza også:
https://www.avanza.se/placera/ovriga-nyheter/2022/05/25/strongpoint-strongpoint-accretive-uk-expansion.html
Mulig derfor vi fikk et lite løft mot slutten av dagen i dag.
https://cr.abgsc.com/foretag/StrongPoint/Equity-research/2022/5/strongpoint---accretive-uk-expansion/
Postet på avanza også:
https://www.avanza.se/placera/ovriga-nyheter/2022/05/25/strongpoint-strongpoint-accretive-uk-expansion.html
Mulig derfor vi fikk et lite løft mot slutten av dagen i dag.
Redigert 25.05.2022 kl 20:08
Du må logge inn for å svare
Just_Nilsen
25.05.2022 kl 22:36
3451
Og jeg fikk svar. Det er ikke patenter her, men fordelen (det viktigste, min kommentar) Er foprtrinnet i software og system.
Der ligger så langt foran alle konkurrenter på nåværemnde tidpiunkt.
Ha en fin Kristi Himmel fartsdag, Eller Himmelsprett som noen kaller det.
Der ligger så langt foran alle konkurrenter på nåværemnde tidpiunkt.
Ha en fin Kristi Himmel fartsdag, Eller Himmelsprett som noen kaller det.
Redigert 25.05.2022 kl 22:39
Du må logge inn for å svare
HitIT
25.05.2022 kl 22:41
3490
Retail | Statistics
Buy Online, Pick Up In-store (BOPIS) Statistics for Businesses in 2022
https://fitsmallbusiness.com/bopis-statistics/
Buy Online, Pick Up In-store (BOPIS) Statistics for Businesses in 2022
https://fitsmallbusiness.com/bopis-statistics/
HitIT
25.05.2022 kl 23:07
3485
tunktee
25.05.2022 kl 23:08
3486
Fin lenke!
Saken er såpass opplagt at jeg ville egentlig ikke bruke tid på et svar.
Willys hadde ikke utvidet over flere år om det ikke var suksess.
Enkelte, til eksempel OBS Bygg og Jula har ingen form for automatiske systemer for C&C, men har likevel kastet seg på bølgen.
Det er opplagt at dette må koste dem dyrt i lønnsutgifter når noen kjøper en dings til et par hundrede kroner, så skal en ansatt ta dette til side og merke det med navn, dernest skal en ansatt lete i et skap når kunden kommer.
DET er håpløst og ikke levedyktig i det lange løp.
Man må ha strømlinjede systemer og stort volum for at C&C skal levere profitt.
Det første sørger Strongpoint for!
Hopp og Sprett Just_Nilsen, ikke sprett for mange flasker nå i himmeltiden 😅🧸
Saken er såpass opplagt at jeg ville egentlig ikke bruke tid på et svar.
Willys hadde ikke utvidet over flere år om det ikke var suksess.
Enkelte, til eksempel OBS Bygg og Jula har ingen form for automatiske systemer for C&C, men har likevel kastet seg på bølgen.
Det er opplagt at dette må koste dem dyrt i lønnsutgifter når noen kjøper en dings til et par hundrede kroner, så skal en ansatt ta dette til side og merke det med navn, dernest skal en ansatt lete i et skap når kunden kommer.
DET er håpløst og ikke levedyktig i det lange løp.
Man må ha strømlinjede systemer og stort volum for at C&C skal levere profitt.
Det første sørger Strongpoint for!
Hopp og Sprett Just_Nilsen, ikke sprett for mange flasker nå i himmeltiden 😅🧸
HrDuck
26.05.2022 kl 01:01
3457
Just Nilsen får holde seg i skinnet, men jeg spretter så mange flasker som det passer meg :D
Jeg tror det er misforstått om tenketanken mener at henteskap er "make-or-break" for Strong. Konseptet jeg ser for meg er ganske enkelt: å kunne klikke på alle varer jeg ønsker å hente i nettløsning mens jeg sitter på jobben og så hente de på hjemveien. Klart jeg kan innom butikken og plukke alt, men da får jeg mindre tid til å lage middag og sende barna videre på fotballtrening og korps. Og er ikke dette et symptom for tiden vi lever i? Alt som sparer tid for oss som forbrukere er et gode vi ønsker å få. For kjøpmannen så kan han se kundene gå til konkurrenten som tilbyr dette eller han kan levere det samme. Diverse "matkasser" leverer noe av det samme, men uten å tilføre samme merverdi. En middag med en oppskrift som vi finner på nettet til en høyere pris gir ikke meg added value. Men et kvarter spart i butikken uten spesielt høyere pris er en god deal for meg. Da slipper jeg å vente en time hjemme på at budet endelig skal dukke opp også (sånt hater jeg).
For butikken er dette ganske enkelt; motta bestillingen og pakk den på en mest mulig rasjonell måte. Om vi tror at dagens måte å handle på er fremtiden så er det bare å kvitte seg med alle aksjer i Amazon, Zalando og alle andre netthandlere ( i tillegg til alle andre som sparer konsumentenes tid).
Så en ting som mange ikke har fokusert på så langt og det er at 1/3 av alle SP sine inntekter kommer fra serviceinntekter. Desto mer nysalg desto flere kroner fra service i fremtiden. Dette gir en kjerne av fremtidige recurring revenues som vi kan høste av lenge.
Jeg tror det er misforstått om tenketanken mener at henteskap er "make-or-break" for Strong. Konseptet jeg ser for meg er ganske enkelt: å kunne klikke på alle varer jeg ønsker å hente i nettløsning mens jeg sitter på jobben og så hente de på hjemveien. Klart jeg kan innom butikken og plukke alt, men da får jeg mindre tid til å lage middag og sende barna videre på fotballtrening og korps. Og er ikke dette et symptom for tiden vi lever i? Alt som sparer tid for oss som forbrukere er et gode vi ønsker å få. For kjøpmannen så kan han se kundene gå til konkurrenten som tilbyr dette eller han kan levere det samme. Diverse "matkasser" leverer noe av det samme, men uten å tilføre samme merverdi. En middag med en oppskrift som vi finner på nettet til en høyere pris gir ikke meg added value. Men et kvarter spart i butikken uten spesielt høyere pris er en god deal for meg. Da slipper jeg å vente en time hjemme på at budet endelig skal dukke opp også (sånt hater jeg).
For butikken er dette ganske enkelt; motta bestillingen og pakk den på en mest mulig rasjonell måte. Om vi tror at dagens måte å handle på er fremtiden så er det bare å kvitte seg med alle aksjer i Amazon, Zalando og alle andre netthandlere ( i tillegg til alle andre som sparer konsumentenes tid).
Så en ting som mange ikke har fokusert på så langt og det er at 1/3 av alle SP sine inntekter kommer fra serviceinntekter. Desto mer nysalg desto flere kroner fra service i fremtiden. Dette gir en kjerne av fremtidige recurring revenues som vi kan høste av lenge.
HrDuck
26.05.2022 kl 01:06
3492
Og en ting som jeg ikke nevnte..... Markedet er enormt og nesten jomfruelig ennå. I Norge så omsetter dagligvarebransjen for knappe 300 mrd årlig. internasjonalt blir dette mange mange 1000 milliarder og Mcap for Strong er 1 mrd (med allerede sterk kontantstrøm og nøktern prising).