Strongpoint #1-22 Back in business, solid q4 og oppkjøp ALS

HitIT
STRO 15.02.2022 kl 20:58 162034

Strongpoint la i dag frem et etter forholdene solid q4 resultat og ble soleklar børsvinner med oppgang på ca.20%.

"- Revenue at 284.2 MNOK (289.5), down 1.8% due to global shortage of components
and a negative foreign currency effect of 11.6 MNOK compared to same quarter last year
- EBITDA at 20.1 MNOK (19.9) reflecting resilient service and support work with customers
despite delay in hardware order deliveries due to global supply issues"

I tillegg til forslag om utbytte på 0,80kr.

Link til rapport, strategi oppdatering og webcast:
https://newsweb.oslobors.no/message/553743
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20220215_5

StrongPoint har også signert en intensjonsavtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i Air Link Group:
https://newsweb.oslobors.no/message/553715

"..Selskapet gjentar guidingen for 2025 på 2,5 milliard kroner i inntekter og EBITDA-margin på 13-15 prosent..."
https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/02/15/7819132/oppdaterer-strategi-aksjen-skyter-opp-tosifret

Dagens analyse fra ABG (Company-sponsored research):
https://www.introduce.se/foretag/StrongPoint/Equity-research/2022/2/strongpoint---back-in-business/

Puslespillbrikkene begynner å falle på plass og vi aksjonærer kan ha mye å glede oss til.
.
Tar med dette JT (CEO) sitatet fra dagens rapport:
"..StrongPoint’s ‘double opportunity’ – capitalizing on the opportunities
arising from the increased demand for e-groceries and in-store efficiency – is more relevant than ever before.
With the tide of opportunities rising, I continue to remain confident in achieving our 2.5 BNOK 2025 ambition.."
Redigert 16.02.2022 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
HrDuck
10.06.2022 kl 23:38 4558

Og ja, strong har en sterk balanse. Jeg fulgte Pricer sin capital markets day. De har ikke samme luksus med samme sterke balanse og det var spørsmål om finansieringen som selskapet må avklare. Men om pricer er noe i nærheten av sine målsetninger for 2025 (4,5 mrd i omsetning 2025 opp fra 1,8 mrd nå) så vil strong sin målsetning være uproblematisk tror jeg.
kössa
10.06.2022 kl 23:27 4571

Ja, bra skrivet. Bara att hälla på sig en stor hink med kallvatten och invänta utdelningen maj-23😊👍🏼!
Storebetong
10.06.2022 kl 23:27 4565

Jeg velger å gjette litt fordi jeg synes det er gøy og mener at en kvalifisert gjetting har noe for seg. Selv om selskapet holder kortene litt tett til brystet utover kvartalsrapportene og børsmeldinger har vi jo litt å forholde oss til. Jeg planlegger å gjette fortløpende basert på hva som skjer, men ser uansett den samme store oppsiden som deg. Min egen gjetting har for øvrig lite å si for meg selv, for jeg har bundet meg selv til å sitte langsiktig her og tåler fint å tape pengene mine om det skulle gå galt. Hvis min "gjetting"/mine analyser har noen verdi for dere andre er jeg glad for det.

Den stramme regnskapsførselen til selskapet ved å legge minst mulig inn i balansen, som vil slå fantastisk ut med god økning i salg, tror jeg "markedet" har skjønt fint lite av.
Redigert 10.06.2022 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.06.2022 kl 23:15 4588

Godt skrevet HrDuck!

Jeg fikk feriepenger i dag og planlegger billig ferie, så endel er overført til Nordnet. Så gjenstår det bare å være best mulig på timing (venter ikke til kr 15...) :)
HrDuck
10.06.2022 kl 23:12 4567

ps....

Om 2,5 mrd og 10% ebitda slår til så havner fri kontantstrøm (FCF) rundt 4,5 kroner og ebit rundt 3,5 kroner med igjen betydelig oppside i aksjekursen.
Jeg skal ikke gjette så mye på hvor de ene eller andre havner, men det er et faktum at marginer kommer senere enn økt omsetning.
HrDuck
10.06.2022 kl 23:08 4557

jeg forstår frustrasjonen som endel sikkert føler når kursen går ned. Men la meg likevel bare helle en stor bøtte med kaldt vann på det som allerede er frustrerende.....
Jeg tror selskapet er latterlig underpriset. Jeg tror at det som skjer innen spesielt dagligvarehandel er en megatrend som kommer til å vare lenge og jeg tror at Strong vil være priset til flere milliarder frem i tid (altså over 100 kroner aksjen). Men det er hva jeg tror. Jeg kan nesten garantere at underveis i denne reisen så blir det mange fall i aksjekursen likt det vi har sett siste ukene. Etter å ha vært med flere vekstselskap de siste 25 årene så har jeg lært at store fall er en del av denne reisen. I løpet av de siste 25 årene har det vært flere dager hvor ose har falt over 2%, likevel er markedet opp over 700% i samme periode. For vekstselskap er det likt. Det blir perioder med tvil og skepsis og det blir flere av de. For mindre og "ukjente" selskap er dette spesielt tydelig. Når en litt større aktør skal ut så kan man ikke forvente at større aktører bare skal ta aksjene som selges (selv om jeg må si at salget til pershing har elendig execution).

Men ha tro mine venner, om det jeg og mange andre tror stemmer om megatrend og økte inntekter så vil det nok en gang bli sånn at aksjene prises basert på resultatutviklingen.
Storebetong
10.06.2022 kl 23:06 4548

EDIT: At ting tar tid med Glowo og "softwareløsninger" som gir høyere margin enn tradisjonelt salg av "hardware" forstår jeg naturligvis, så jeg er enig i at oppsiden er meget stor:)
Redigert 10.06.2022 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.06.2022 kl 22:54 4555

Vel, som du kanskje har sett tidligere så har jeg justert ned forventningene på EBITDA-margin i 2025 til 10% primært pga Krigen i Ukraina. Omsetningsmålet på 2,5 mrd ser ut til å være innenfor rekkevidde, men jeg vil se to bra kvartalsrapporter til på rad nå før jeg er komfortabel med dette målet.

Min erfaring på drøyt et år er naturligvis ikke i nærheten av din, så jeg hører gjerne på hva du sier selv om du alltid er optimist:)
kössa
10.06.2022 kl 22:33 4571

Det är så sant, allt är inte så enkelt!
Har följd bolaget dagligen som aktieägare i 22 år om jag räknar Cashguard - PSI Group - Strongpoint. Tycker att det aldrig sett så bra ut vad det gäller förutsättningar om man bortser från kriget i Ukraina, som ju får stora konsekvenser för hela världen.

Tror Strongpoint har många ess i rockärmen som kommer att ge klirr i kassan framöver T ex Glovo och de nya affärsmöjligheterna i UK. Spännande tider framöver! När bruttomarginalerna snart ökar uppåt 13-15 % kommer aktiekursen dra iväg😊👍🏼!
Storebetong
10.06.2022 kl 22:05 4567

Kössa: Jeg tror at selskapet på et eller annet tidspunkt vil bli priset etter forventet inntjening, men når og hva forventet inntjening vil bli er som mye annet noe usikkert. Jeg tror dette blir bra, men jeg er er ikke noe orakel som kan se inn i fremtiden.

For 2 dager siden uttalte en smart fyr jeg kjenner at å shorte SAS (den lå på 60 øre) var en no-brainer. I dag steg den til 80 øre. En analytiker uttalte i dag at aksjen var verdt ca 10 øre. Jeg tror analytikeren har rett, men alt er ikke så enkelt.

Jeg er fullstendig uinteressert i SAS, men følger Strong tett, og enkelte andre aksjer til en viss grad. Jeg går for det jeg har tror på så får tiden bare vise om det blir lurt. "I Stay Strong and plan to get stronger".
Storebetong
10.06.2022 kl 16:36 4728

Jeg gjettet for noen dager siden at Pershing har igjen 700.000-800.000 aksjer. Artig om Elektrikeren kommer på banen igjen med oppdateringer:).
Aksjonærstatus pr 31.05.2022 er heller ikke klar ennå på Strongpoint.com, men sikkert rett rundt hjørnet.

Slik handelsmønsteret har vært de siste dagene, så tror jeg ikke Pershing har solgt mer, men jeg kan naturligvis ta feil. Jeg tipper det er andre aktører som er redd for totalmarkedet (fullt forståelig) eller teknisk støtte (dette har jeg sagt nok om hva jeg mener om) som selger aksjen ned.

Uttrykk som journalister gjerne kommer med som "investorene selger aksjer og kjøper andre og tryggere investeringer" er selvsagt bare tøv. Når noen selger aksjer er det alltid noen andre som kjøper. Det er kun snakk om på hvilke nivåer man handler. Frykt trykker ned og optimisme drar opp nivåene, sånn vil det alltid være.

God helg til all Strongere:)

EDIT: Har ikke fulgt godt med her på tråden i dag - Elektrikeren var jo inne med info for 3 timer siden:)
Pershing har nok solgt ca 1/3 av volumet den siste tiden til og med tirsdag og ikke halvparten som jeg gjettet på. 1/3 av volumet er imidlertid også normalt sterkt kurspåvirkende da mange andre/maskiner kjøper og selger intradag, så ofte er 1/3 av volumet reelt sett tilnærmet hele volumet.
Redigert 10.06.2022 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
HitIT
10.06.2022 kl 14:10 4845

Takk for info! Kan ta tid med det nedsalget da ja.
Tikket inn en melding nå, hadde håpet at det var good news, men bare knallbillige opsjoner til ansatte.
Får håpe di yter det lille ekstra da:p
Kanskje like greit å ta helg snart.
Elektrikeren
10.06.2022 kl 13:30 4899

Det er er nok Pershing som er den største selgeren, selv om flere har hengt seg litt på. På dagens liste har de redusert med 60 000, og har typisk solgt 20-30 000 aksjer hver dag. De har nå lempet ut ca. 670 000 aksjer siden de startet nedsalget. På dagens liste står de oppført med 982 000 aksjer, så det er fortsatt mye igjen hvis de skal ut med alt
kössa
10.06.2022 kl 13:25 3621

Kommer en hyfsad order nu har vi nog snart kurs 30:-.
Strongpoint är väl mitt uppe i processen att skala upp med nyanställd personal och att integrera ALS. Jag tror på ketchupeffekt. Vad tror ni?
HitIT
10.06.2022 kl 12:35 3666

Går vist feil vei dette her... men bare en mnd eller så til ny tall.
Noen som aner hvor mye storselgeren har igjen?
Storebetong
09.06.2022 kl 17:22 3965

Hverken magefølelse eller god timing skal undervurderes🙂
HitIT
09.06.2022 kl 13:24 4130

Jeg bruker magefølelse og har kjøpt mer i dag🙈😅
tiger
09.06.2022 kl 12:59 4131

Det kan være lurt å bruke teknisk analyse i kombinasjon med verdiorienterte vurderinger. Verdiorientert til å vurdere OM en aksje bør kjøpes/selges og teknisk til å time NÅR aksjen bør kjøpes/selges.
Storebetong
08.06.2022 kl 23:37 4396

Selvsagt har du rett HrDuck. Aksjemarkedet (spesielt de som handler aktivt og styrer kursen i det korte bildet) er dog ikke kjent for å være langsiktige.
tiger
08.06.2022 kl 23:34 4384

Bernes - målet var vel 13-15% EBITDA margin og ikke recurring revenues
bernes
08.06.2022 kl 11:16 4736

Pricer’s financial target is to reach sales of SEK 4,500 million by 2025, of which recurring revenues will account for 10 percent of sales.
Markedverdi SEK 1,9 mrd.
StrongPoint financial target is to reach sales of NOK 2,500 million by 2025, of which recurring revenues will account for 13-15 percent of sales.
Markedsverdi NOK 0,9 mrd
HrDuck
08.06.2022 kl 10:35 4817

Kall meg gjerne gammeldags, skeptiker eller for langsiktig. Men alt dette om tekniske brudd opp og ned eller andre tekniske formasjoner det tror jeg bare ikke på. Ja, det kan sikkert være et slags "vitenskapelig" forsøk på å forklare bevegelser eller den kortsiktige psykologien rundt en aksje.

Men i det lange løp så tror jeg det finnes kun et forhold som har en sterk korrelasjon med aksjens utvikling og det er selskapets resultatutvikling.
tunktee
07.06.2022 kl 23:35 5017

Helt enig med du NypF!
Jeg tror fortsatt at nivået holder, og at kursen vil være høyere om kort tid.
Som nevnt tror jeg også at dagens kurs er såpass lav at den vil tåle et eventuelt dårlig Q2.
Så er det vel egentlig ingen som tror på et dårlig Q2 på topplinjen heller!? 🙈
Pingheng
07.06.2022 kl 21:16 5102

Enig i dette tunktee. Flere forhold spiller inn. Jeg kan vanskelig se for meg at kursen i det mellomlange bilde går under støttenivået med mindre sentimentet i markedet blir svakere og forutsatt at selskapet ikke kommer med negative nyheter. Har derfor begynt å kjøpe på dagens nivå.
tunktee
07.06.2022 kl 19:59 5181

Det blir en litt for enkel påstand etter mitt syn.

Negative og positive trender blir forsterket av psykologi.
Alle vil være være med på en oppadgående trend og motsatt.

Dette kan sees veldig godt i blant annet crypovalutta, som i prinsippet ikke har fundamental verdi.
Prishistorikken på f.eks Bitcoin vil bekrefte mange tekniske formasjoner, ikke minst støtte og motstand, som ikke på annen måte kan forklares.
bernes
07.06.2022 kl 16:53 5306

Det er også en storselger med presset økonomi som forstyrrer Investtech sin automatiske analyse.
Valgte å kjøpe igjen i dag...
Pingheng
07.06.2022 kl 16:01 5365

Motstanden iflg Investtech ligger på 24,60. Brudd gjennom denne motstanden gir potensiale opp mot 29 kroner og så 31,20.

Teknisk analyse skal vel gjenspeile investoradferd som kan antas å bl. a. være basert på kunnskap om fundamentale forhold.
tunktee
07.06.2022 kl 15:52 5366

Det er lenge til deres indikatorer bli positive ja 🤷‍♀️

Jeg ser at motstanden i den fallende trenden på kort sikt, 3-6 måneder, ligger på rundt 22 kroner nå.
Den flytter seg naturligvis nedover fortløpende, jeg er litt spent på hva Investtechs analyser sier om den motstanden blir brutt.

Det er for øyblikket et stykke opp til Golden Cross, da 200 dagers glidende gjennomsnitt ligger rett over 25 kroner.
Denne flytter seg også fortløpende nedover, med i underkant av kronen per måned nå for tiden.

Heldigvis tar Investteck ikke hensyn til fundamentale forhold, og om en aksje er under- eller overpriset..
bernes
07.06.2022 kl 15:50 5357

19,2 er også en dobbel bunn.
Teknisk er det positivt.
Kommer vel mye an på hvor mye mer PERSHING LLC skal ut med...
Pingheng
07.06.2022 kl 15:38 5362

Hentet fra INVESTTECH:

Automatisk teknisk analyse. Middels sikt, 3. juni 2022
Over tid har investorer akseptert stadig lavere priser for å komme seg ut av StrongPoint og aksjen er i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Dette signaliserer økende pessimisme blant investorer og indikerer en ytterligere nedgang i prisen på StrongPoint. Aksjen har brutt et støttenivå på kort sikt og gitt et salgssignal fra det kortsiktige handelsområdet. Aksjen nærmer seg støtte på rundt 19,20 kroner, noe som kan gi en reaksjon. Et brudd gjennom 19,20 kroner vil imidlertid være et salgssignal. Negativ volumbalanse indikerer at volumet er høyt på dager med nedgang og lavt på dager med oppgang, noe som svekker aksjen. RSI er under 30 etter prisnedgangen de siste ukene. Aksjen har et sterkt negativt momentum og ytterligere nedgang er indikert. Aksjen vurderes som teknisk negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Selg (Score: -72)
tunktee
07.06.2022 kl 15:04 5339

Så kommer 48-tusen kroners spørsmålet;

Når kan man anse at støtten holdt, og kjøpe?
hmm...

Var det noen som abonnerer på Investteck her?
tiger
06.06.2022 kl 22:38 5708

Det blir spennende dager fremover. Mest spennende, selvfølgelig, å se om vi fortsetter turen i nærmest fritt fall.
swansea
05.06.2022 kl 19:49 6143

Vedr kostnader som har økt har de nok fått inn i fremtidige kontrakter uforutsette pris stigninger. Som en annen skrev her så er service inntekten en vesentlig del av oms. Her ligger nok markiser høyere enn 13-15. kjøp mellom 15 og 20 er grisebillig, men som jeg har sagt tidligere «om du er langsiktig» ser at de ruller ut pricer på joker og byggern jevnt og strutt. 😊
Storebetong
05.06.2022 kl 00:48 6404

Dere kan lese ordlyden i Tveerbaks siste kvartalsrapport mot de foregående rapportene selv og tenke selv. At kostnadene har økt siden planen om 13-15 ebitda margin innen 2025 har nok alle fått med seg. Jeg tenker vi skal være fornøyd med 10% ebitdamargin i 2025, og omsetningsmålet på 2,5 milliard virker sannsynlig. Å kjøpe aksjer på kurser mellom 15 og 20 fremstår da som meget billig. Lykke til alle sammen med å time kjøp, salg, optimisme og angst🙂.
bjørns1
04.06.2022 kl 23:33 6445

4.6.2022 10:35:33 CEST | StrongPoint | Total number of voting rights and capital (Oslo, 04 June 2022) - Reference is made to the stock exchange notice published by StrongPoint ASA (ticker: STRO) on 01 June 2022 regarding a decision by the Board of Directors of StrongPoint ASA to increase the share capital. The share capital increase has now been registered with the Norwegian Register of Business Enterprises. The share capital has been increased with NOK 317,633.44 through issuance of 512,312 new shares, each with a par value of NOK 0.62. The new share capital is NOK 27,830,778.24 divided by 44,888,352 shares, each with a par value of NOK 0.62. DISCLOSURE REGULATION This information is subject to the disclosure requirements pursuant to Section 5-12 the Norwegian Securities Trading Act. CONTACTS * Hilde Horn Gilen, CFO StrongPoint ASA, +47 920 60 158, hilde.gilen@strongpoint.com ATTACHMENTS Download announcement as PDF.pdf - https://kommunikasjon.ntb.no/ir-files/17847450/1515/2070/Download%20announcement %20as%20PDF.pdf
tenketanken
04.06.2022 kl 12:27 6646

HrDuck, takk for du reddet mitt poeng, henteskap er kommet for å bli !
Jeg beskrev det som en «stor postkasse» der noen legger inn og noen tar ut.
Her på stedet er det oppsatt noen henteskap, sentralt i et område med 4 omliggende butikker.
Ved tilsendte varer, så er risikoen at avsender har benyttet
en distributør som har bruksrett, og dermed kan kode inn varemottak med
varsel pr tlf. og tilsendt nøyelkode. Butikkene kan selvsagt benytte seg av dette
konseptet, for deg dersom du er villige til å betale for en slik varelevering.
Det at butikker hver seg skal bygge i stort omfang slike skap, og i tillegg ta
alle distribusjonskostnadene er for meg meget tvilsomt.

Derimot vil en selvselgende lagerbutikker som er døgnåpent, gi kunden stor fleksibilitet
til når som helst å gå i butikken og plukke med sine varer hjem.
Når en selv kan redigere fritt døgnets timer under dette konseptet, så er der ingen
argumenter for ikke å ha det en trenger minst samme dag. Jeg er av de som tror
at verden går fremover i takt med ny teknologi, dette kan være et slikt eksempel.