PHLY - Fått enda en enorm kontrakt til i påsken

Frodon
PHLY 13.03.2022 kl 15:26 17431

Phly har kontrakt om bygging av en serie med skip fra TOTE. TOTE har en opsjon på å få bygget en NSMV til, dvs skip nr 5 i en serie. Kontrakten er på usd 300 mill og hvis TOTE bruker opsjonen, skal skipet leveres i 2025. Dette skipet er nå godkjent i USA budsjettene og venter kun på signaturen til Presidenten. Men summen som er godkjent i budsjettene er på usd 380.600.000, se teksten hentet fra side 1669-1670 på linken under:

"$380,600,000, to remain available until expended, shall be for the National Security Multi-Mission Vessel Program, including funds for construction, planning, administration, and design of school ships"

https://rules.house.gov/sites/democrats.rules.house.gov/files/BILLS-117HR2471SA-RCP-117-35.pdf

Phly har en del klausuler med TOTE rundt byggingen av skipene. Er det godkjent usd 80.600.000 ekstra til Phly for betaling på de ekstra kostnadene i følge klausulene i kontraktene på NSMV skipene? Dette vil da være en massiv ekstra betaling til Phly, som reduserer risikoen i byggingen av denne serien betraktelig, som markedet har vært litt bekymret for. Det er jo grunnen til at Phly har disse klausulene, redusere verftet sin egen risiko..

Disse 3 avsnittene er hentet fra Q4 2021 rapporten

"The steel cost escalation risk is reduced by price adjustment clauses, with coverage for steel plates under the NSMV contract and all structural steel under the SRIV contract"

"The Company is exposed to changes in prices of steel and other materials and duties, tariffs and other taxes imposed on goods imported from foreign (non-U.S.) countries. PSI attempts to mitigate its exposure with respect to steel and other material cost escalation and increased taxes on imported goods by attempting to pass these risks on to its end customers. The NSMV and SRIV contracts include price adjustment clauses for steel plates and all structural steel, respectively"

"The Company is subject to exchange rate risk for purchases made in currencies other than the U.S. dollar. In order to mitigate exposure to this risk, Philly Shipyard will look to pass this risk on to its end customers or suppliers or secure foreign exchange forward contracts for its known requirements for foreign currency. Philly Shipyard has fixed-price subcontracts in U.S. dollars for the detailed design and major equipment for the NSMV program. The SRIV contract includes an exchange rate adjustment clause for purchases made in certain foreign currencies"

Phly har også betydelig med penger på kontoene til bygging av skipene og de har kr 0 i gjeld, som er bra når rentene stiger. Fra Q4 2021 rapporten "Totalt cash ink restricted cash usd 299,5 mill. Total cash and cash equivalents of USD 255.0 million at 31 December 2021, excluding USD 44.5 million of restricted cash. Total assets were USD 437.0 million at 31 December 2021"

Order backlog of USD 1,203.2 million on 31 December 2021 with last delivery in 2024

16.11.2021 fikk Phly en ny ordre innen grønt sektoren havvind på usd 197 mill + opsjon på et fartøy til på usd 197 mill. Begge fartøyene er Jones Act-compliant. "Subsea Rock Installation Vessel"

PHLY får sannsynligvis igjen usd 15,6 mill på skatten i Q4 2022. Fra Q4 2021 rapporten "after 31 December 2017, and before 1 January 2021, to the five taxable years preceding the loss year. As the Company had qualifying taxable losses in 2018, 2019 and 2020, these losses were carried back to previous tax years and resulted in an income tax refund of USD 22.1 million at 31 December 2020. The 2018 and 2019 refund claims are currently under examination by the Internal Revenue Service (IRS). The 2018 refund of USD 6.5 million has been received and due to the backlog at the IRS the 2019 and 2020 refunds are both expected in the fourth quarter of 2022"

Outlook "Philly Shipyard has five vessels, consisting of four NSMVs and one SRIV, in its order book with a total contract value in excess of USD 1.4 billion and a final delivery in 2024. TOTE Services retains an option for the fifth NSMV. Great Lakes retains a right of first refusal for a second SRIV. If both NSMV 5 and SRIV 2 are ordered, then the total contract value would approach USD 1.9 billion and the final delivery would extend into 2025"
Redigert 18.04.2022 kl 06:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.03.2022 kl 21:59 9813

Fondsforvalrere må seriøst gjøre hjemmeleksa si, ufattelig at denne aksjen handles her nede. Klareste dobligskandidat på børsen nå. Har aldrig sett en så feilpriset aksje stå så lenge til feil pris.
Frodon
14.03.2022 kl 09:09 9647

Bare pengene Phly får igjen på skatten i Q4 2022 utgjør ca kr 11 pr aksje. Aksjen står i kr 50. Enig med deg, sjelden sett en så feil priset aksje ;) Men det er jo derfor vi fikk muligheten til å få kjøpt den billig ;)

Kristian Falnes og familien hans er med som investorer, så i hvert fall noen som har klart å gjort hjemmeleksa si
Stokk Dum
14.03.2022 kl 19:21 9483

Takk for den rapporten, det er imponerende hva de får til.
Levering av de første skipene er rett rundt hjørnet (2023) og etter at de er ferdig med disse 4 (5) skipene kan det bli nye oppdrag med å bygge sykehusskip (T–AH) på samme lest.

mvh
Frodon
14.03.2022 kl 20:58 9422

Ikke glem de 2 Subsea Rock Installation Vessel som Phly også har fått kontrakt på. Tross alt usd 394 mill i inntekt på de 2 også 😉 I tillegg begynner havvind utbyggingen for fullt i USA snart. Da vil grønt markedet trenge mange flere fartøy og det er lite ledig verft kapasitet i USA. Der kan det raskt bli første mann til mølla som gjelder, dvs de første som kaster inn bestillingene, kan kanskje få sine fartøy i 2025-2026 et sted. Kjedelig å vente med bestilling og ikke få fartøy før i 2028 😜
Stokk Dum
14.03.2022 kl 22:13 9345

Ikke glemt.
'Congresswoman Mary Gay Scanlon' var sammen med 'Governor Tom Wolf' på besøk hos Philly Shipyard den 10. mars.
Den 11. mars skrev Scanlon på sin facebook: "The government funding package passed this week will support a number of projects that directly benefit PA-05. ... A fifth NSMV built at Philly Shipyard, Inc...."



Angående de 380.6MUSD til NSMV-programmet:
I budsjettforslaget til Buttigieg var det satt av 315.6MUSD.
I 'Huset' ble dette foreslått økt til 320.6MUSD i juli (117-99).
Differansen mellom 380.6MUSD og 320.6MUSD gjenstår å nøset opp i, men det virker klart at 389MUSD var bevilget (appropriation) fra året før, se under note fra rapport 116-452.

I nevnte rapport(117-99) står det bla:
The Committee understands that MARAD is working with the SMAs to ensure their facilities are properly prepared for the delivery and use of the NSMVs, including conducting assessments of the SMAs’ shore-side infrastructure. The Committee recognizes that upgrading shore-side infrastructure, such as piers, mooring improvements, dredging, and connections to power and other utilities, comes at a significant cost to SMAs. Therefore, the Committee provides $5,000,000 for the NSMV program to assist SMAs in making such shore-side infrastructure improvements.

I rapport 116-452 står det bla:
Based on MARAD's acquisition strategy, the expected cost per vessel was to be $300,000,000. Despite MARAD's efforts to develop a cost-effective program utilizing a single vessel design, series construction, commercial practices, and a commercial shipyard, the Committee understands the average per vessel construction cost is 4.5 percent higher than MARAD's cost estimate. With $900,000,000 appropriated in fiscal years 2018, 2019, and 2020 for the first 3 vessels, the Committee understands approximately $704,400,000 must now be appropriated over fiscal years 2021 and 2022 to fully fund the third, fourth, and fifth vessels. Therefore, the Committee recommendation provides $389,000,000 for the NSMV program to fully fund the third and fourth vessels and the Committee remains committed to fully funding the fifth vessel. The Committee directs MARAD to conduct vigorous oversight over the vessel construction manager to prevent any further cost escalations and delays in vessel delivery.


mvh
Redigert 15.03.2022 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.03.2022 kl 08:53 9154

Derfor det er viktig med klausuler på kostnader de ikke kan gjøre noe med, som påvirker marginene ;) Bra jobbet!
Frodon
15.03.2022 kl 16:51 9048

Det er så rart å se disse menneskeskapte robotene jobber for å desperat holde kursen nede 😅 Med en gang aksjen gikk opp 3%, ble det lagt ut salgsordre 2 kroner under siste omsatte kurs. De aksjene blir selvfølgelig plukket opp også skjer det samme igjen. Personen som står bak den roboten taper penger så det holder 🥳 Spørsmålet er jo om det er feil programmering eller om eieren ikke helt skjønner at aksjene blir plukket opp? Tipper det robot oppsettet der fungerer bedre i aksjer med høyere omsetning 💪
Redigert 15.03.2022 kl 16:52 Du må logge inn for å svare
inva
15.03.2022 kl 20:37 8940

Frodon "I går kl 20:58 Ikke glem de 2 Subsea Rock Installation Vessel som Phly også har fått kontrakt på. Tross alt usd 394 mill i inntekt på de 2 også"

Jeg trodde det bare var 1 skip som var bestilt og 1 stk i opsjon. Hvor står det at det er 2?
Frodon
15.03.2022 kl 22:45 8863

Ja, det er riktig… kontrakt på 2 stk, en i bestilling og en i opsjon
Frodon
18.03.2022 kl 10:29 8486

Nå er det nesten ingen aksjer til salgs under kr 56. Rally på vei?
d12m
18.03.2022 kl 11:46 8432

https://scanlon.house.gov/news/documentsingle.aspx?DocumentID=335

"$5 million for preliminary ship design of a next-generation hospital ship, using the NSMV (being built at Philly Shipyard) as the basis. If the Navy determines that the modified NSMV is feasible, Philly Shipyard will be well positioned to secure future contracts for that ship."

Lett å bli optimistisk for at det blir mer jobb fra myndighetene etter NSMV-oppdraget er fullført
Joystick
18.03.2022 kl 12:55 8364

https://scanlon.house.gov/news/documentsingle.aspx?DocumentID=335

Samme dokument:
$380.6 million to construct a fifth National Security Multi-Mission Vessel (NSMV) at Philly Shipyard as part of a contract with the U.S. Department of Transportation's Maritime Administration to replace the aging fleet of training vessels at five state maritime academies

Da får de nok 5.skipet
Redigert 18.03.2022 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
d12m
18.03.2022 kl 14:25 8317

Jojo, men det har vi vel alle tatt for given :)
Frodon
18.03.2022 kl 15:07 8283

Det er jo ikke priset inn i aksjen ;) Ca ingen fremtidige overskudd på alle disse kontraktene er priset inn i hele tatt. Så dagens kurs er en gavepakke til nye aksjonærer
Slettet bruker
23.03.2022 kl 11:29 7919

Denne aksjen er verdt 200kr nå , liten tankevekker kanskje
Garcia
23.03.2022 kl 12:53 7861

I mine øyne må jo dette være den sikreste aksjen på børsen.
Kontrakter sikret samt inntekter det samme, min erfaring med phly er at de leverer så det holder..
Eneste negative slik jeg ser det er at markedet ikke ser det samme og mulig det skremmer noen ?
AlanS
23.03.2022 kl 17:47 7764

https://www.marinelink.com/news/schottel-lyon-shipyard-us-offshore-wind-495264
"U.S. wind farm operations will need a large fleet of Jones Act-qualified service operation vessels (SOVs), which will be fitted with thrusters and DP systems. These vessels will also require periodic drydocking, maintenance, and thruster overhauls. Through their new partnership, Lyon Shipyard and Schottel are well-positioned to face the new challenges," Schottel said.
Slettet bruker
27.03.2022 kl 22:30 7417

Markedet er på villspor og foretrekker heller steindyre aksjer, helt vanvittig feilpriset. De som ser dette vil få tilbake pengene sine 2 ganger innen 2 år tror jeg. Hvor i helvete fondsforvalterne? Noen må seriøst våkne, blir jo bare dumt og flaut å følge med på en aksje som ligger i avgrunnen nå.150kr er riktig pris nå
Frodon
27.03.2022 kl 23:21 7358

Det er jo veldig bra....hvis markedet hadde fulgt med her, ville vi ikke fått en billig inngang ;) Skipsverftene i USA er ca full booket til 2025. Hvis havvind skal få noen Jones Act skip, burde de bestille raskt, før mer kapasitet blir full booket. Når kommer første ordre på hospital skip til Philly Shipyard?

"$5 million for preliminary ship design of a next-generation hospital ship, using the NSMV (being built at Philly Shipyard) as the basis. If the Navy determines that the modified NSMV is feasible, Philly Shipyard will be well positioned to secure future contracts for that ship"

"$380.6 million to construct a fifth National Security Multi-Mission Vessel (NSMV) at Philly Shipyard as part of a contract with the U.S. Department of Transportation's Maritime Administration to replace the aging fleet of training vessels at five state maritime academies"

https://scanlon.house.gov/news/documentsingle.aspx?DocumentID=335
Brusselgeren
28.03.2022 kl 08:36 7233

Tok noen lodd her forrige uke for å diversifisere porteføljen litt.
Ikke store forhåpninger, men ser ut som en relativt liten nedside.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 12:30 7034

Kursmål på 200 her , aksjen er gratis nå.
Brusselgeren
29.03.2022 kl 14:40 6946

God utvikling siste uken, viktige her er at vi kommer gjennom motstanden på ca 58 kroner.
Klarer vi det så er det duket for champagne i Gamle Hellesund i sommer.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 15:43 6893

http://investors.kirbycorp.com/news-releases/news-release-details/kirby-corporation-announces-offshore-wind-partnership-maersk

"These vessels will create new American jobs, both during the construction phase at two U.S. shipyards, as well as for U.S. mariners once operations commence.”
Frodon
30.03.2022 kl 07:19 6741

Fra års rapporten, som er børs meldt nå

«The funding for NSMV 5 was recently secured, and we are hopeful that TOTE Services will exercise its option for that ship shortly»

https://newsweb.oslobors.no/message/557950
Fljo
30.03.2022 kl 07:30 6729

At de også får det 5. skipet har ligget i kortene lenge. Og er nok i stor grad innbakt i kursen. Skulle de likevel ikke få det så er det heller fare for et kraftig kursfall.
Frodon
30.03.2022 kl 09:07 6680

Har du et regnestykke som viser at det er innbakt i kursen? Når de fikk skip 3 og 4, som da også burde vært innbakt i kursen, gikk aksjen fra kr 59,80 til kr 99 på meldingen
Slettet bruker
30.03.2022 kl 22:52 6523

Skip 5 har enorm betydning for inntjening for selskapet, å si det et innbakt i kurs er tøv, beklager men dette har du ikke peiling på. Phly er hinsides feil priset.
Slettet bruker
02.04.2022 kl 23:14 6253

Mange leser innleggene her men ingen kjøper. Skal dere vente til den står i 150kr? Nå har man muligheten til å bli med til 200kr +++
Frodon
18.04.2022 kl 05:05 5470

18.04.2022, 02:28:48

«Philly Shipyard Awarded Fifth NSMV

Philly Shipyard, Inc. (PSI), the sole operating subsidiary of Philly Shipyard ASA (XOAX: PHLY), today announced the authorization by the U.S. Department of Transportation’s Maritime Administration (MARAD) and subsequent order from TOTE Services, LLC (TOTE Services) for the construction of one additional National Security Multi-Mission Vessel (NSMV) – marking the fifth and final NSMV in the training ship series. This modern vessel will replace the aging training vessel at California State University Maritime Academy in Vallejo, California.

Construction of the new vessel (NSMV 5) is expected to commence in 2023. The contractual delivery date for NSMV 5 is set in 2026.

The order was placed under the April 2020 contract with TOTE Services, which allows for the construction of up to five NSMVs. The initial award included the first two vessels in the NSMV program (NSMVs 1 and 2). The next two vessels in the NSMV program (NSMVs 3 and 4) were ordered in January 2021.

Today’s award for NSMV 5 is valued at approximately USD 300 million, bringing the total order intake under the contract for the five-ship program to be approximately USD 1.5 billion.

As announced in November 2021, PSI’s order backlog also includes a contract from Great Lakes Dredge & Dock Company, LLC to construct one Jones Act-compliant Subsea Rock Installation Vessel (SRIV), with a contract value of approximately USD 200 million. The SRIV will be constructed in between NSMVs 4 and 5.

“It is truly a great day for Philly Shipyard as we are now responsible for building the complete series of the NSMV program – a physical symbol of MARAD’s investment in the future of maritime education and training,” said Steinar Nerbovik, President and CEO of Philly Shipyard. “The NSMV program continues to mark a turning point in our Company’s transformation to serve both commercial and government markets.”

Mr. Nerbovik continued, “I would like to thank both TOTE Services and MARAD for their continued support. This award increases our order backlog to six vessels, which includes five NSMVs and one SRIV. Together with our union partners, workforce, and supplier network, our current backlog reinforces that shipbuilding is here to stay in Philadelphia.”

The NSMVs will be owned by MARAD, which developed the initial concept for the design. Construction of the NSMVs will not require any third-party financing.

Keel laying of NSMV 1 occurred in December 2021 and full production start of NSMV 2 occurred in November 2021 in accordance with plan. Pre-production activities on NSMVs 3 and 4 and SRIV 1 are ongoing.

The contract for the NSMV program has allowed Philly Shipyard to reconstitute its workforce as production ramps up. The total workforce at Philly Shipyard is currently around 1,200. It is expected that operations at Philly Shipyard will reach full capacity in mid-2022»

https://newsweb.oslobors.no/message/559391
Garcia
18.04.2022 kl 05:25 5465

Ser jo også ut som at de holder planen...
Børsens lavest priset aksje ?

Penger på konto og kontrakter på 1,8 milliarder USD 😉
Redigert 18.04.2022 kl 05:29 Du må logge inn for å svare
Frodon
18.04.2022 kl 05:44 5520

Ganske utrolig at det er mulig å kjøpe aksjer i et Røkke selskap på kr 55,90 pr aksje (mcap 702 mill), når de har:

- ca kr 35 pr aksje i cash i tillegg til cash fra forhåndsbetaling fra kontraktene

- de har kr 0 i gjeld (selskapet får ikke høyere kostnader ved økte renter)

- de får igjen ca kr 11 pr aksje på skatten i 2022

- kontrakter på ca kr 16 milliarder + opsjon på enda et «grønt» skip til ca kr 1,7 milliarder til

I tillegg er Philly Shipyard priset langt lavere enn de andre skipsverft i USA. Så dette er helt klart en oppkjøpskandidat
Redigert 18.04.2022 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2022 kl 09:18 5384

109 kr i morgen
Slettet bruker
18.04.2022 kl 09:27 5369

Blir vel dobling i morgen :-)
På an igjen
18.04.2022 kl 09:58 5354

Tror du det? Om så kom med argumenter på hvorfor den skal opp 100% selv tror jeg den kan gå litt opp 10%
Slettet bruker
18.04.2022 kl 10:06 5361

Blir bedre og bedre margarin på skipene, dette er ekstremt bull. Phly har ingen ting å gjøre under 100krnå
Frodon
18.04.2022 kl 10:18 5321

«Røkke-verft sikret ny milliardavtale

Kjell Inge Røkke-dominerte Philly Shipyard skal bygge også det siste av fem nye opplæringsskip for amerikanske myndigheter»

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/04/18/7851851/rokke-verft-sikret-ny-milliardavtale