dato
11.04.2022 kl 12:43 43072

Flott Kbkristi, du tar aldri helt ferie, selv når du har ferie. :-)
VolumOpp
11.04.2022 kl 12:52 43053

Flott med ny tråd p.g.a ny overbelastning på gamle tråden. Gode kjøpsmuligheter for øyeblikket i aksjen. Uansett, tar ferie. Steady as she goes. 👍🐥🍾
Redigert 11.04.2022 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
11.04.2022 kl 12:56 43043

Parkert Am Hafen, en flott bobilplass ved Schleswig. Har vært dårlig vær med haglbyger, men i dag har vi sol og onsdag meldes det 18 grader. Bedre tid i dag, da vi ikke skal kjøre noen plass.
Vi dro jo til med over 50% økning ved forrige tråd også (utbytter inkl), så det blir spennende å se om vi holder koken :)
Pentad
11.04.2022 kl 13:02 42985

@dato. Fikk på 27,80 (som jeg solgte på 32,70). Ble bra, det! :-)))
dato
11.04.2022 kl 13:39 42798

Sol og 18 grader høres jo riktig deilig ut, kos dere og god tur videre!

Nye 50% økning, ja ikke meg i mot. Det har gått raskere oppover enn jeg har tørt å håpe, opptil flere ganger allerede, så hvorfor ikke :-).
Jeg er allerede spent på Q1 presentasjonen. 31 mars ble det meldt at både AS Caspria og AS Felicia hadde fått forlenget sine kontrakter, nesten ett år før de da gjeldende kontrakter utløp. Pr 31.mars er det nå bare 10 skip som har maksperiode med utløp før 1.juli 2023, 15 skip hvis vi ser på minimums periode. Hadde vært konge om en god del av disse var over på ny kontrakt før 19.mai!

Det var bra jobba, gratulerer med den!

Godt at det kom ny tråd, takk!
Redigert 11.04.2022 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
12.04.2022 kl 07:35 41284

Volumene bygges opp i verdens største havn Shanghai, nye rekordrater kan stå for tur:

If Shanghai remains closed for an extended period, then carriers will respond with large- scale blank sailings. This could possibly lead to a peak season supply shortage, coinciding with a release of built-up Shanghai volumes, which could push rates to new records,” the latest weekly report from Sea-Intelligence suggested.

https://splash247.com/lines-start-to-omit-calls-to-shanghai-the-worlds-largest-container-port/
Redigert 12.04.2022 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Bsci
12.04.2022 kl 07:42 41238

Kom over følgende i annen tråd:
3. KAHOOT: Apropos Orkla, gjorde vi en sammenligning av Orklas P/E og Kahoots P/E før helgen. Kahoot prises til 16 ganger estimert inntjening i 2024 og Orkla prises til 14-gangeren. Så er selvfølgelig risikoen rundt Kahoot-estimatene i en helt annen verden enn Orkla-estimatene. Åpenbart er det enorm oppside i Kahoot-aksjen hvis fasiten i 2024 ikke blir så langt unna dagens estimater.

Der er forskjell på bransjer og håp. (ingen tvil om det)
I de fleste andre aksjer er det Estimert inntjening, håp om gjennombrudd, økende markedsandeler osv. som driver kurser langt oppover.
I MPCC ligger der helt konkret dokumentasjon og fasiter på kommende inntjening gjennom de kommende år. Bekreftet utbytter osv. men redselen for fremtiden ser allikevel ut til å ha et jerngrep og ser vanskelig ut og komme rundt. (skulle gjerne sett at markedet priset MPCC til bare halvparten av P/E som nevnt i Kahoot/Orkla)
For kursen sin del ville det nok vært positivt om nye slutninger ble børsmeldt fortløpende, slik at der var en jevnere strøm at informasjon til markedet, men det er tidligere blitt avvist at dette vil skje.
Da har vi i utgangspunktet Q rapportene som kursdrivere. Det burde jo også være nok egentlig, men det er også avhengig av at mediene og analytikere setter seg inn i caset. (ellers blir slike hendinger "yesterdays news" og drukner i annen info.)
Selvsagt har kursen gått bra over tid og endel sitter nok med relativt (voldsomt) bra avkastning på MPCC. Mange har kommet inn på høyere kurser og da er MPCC som alle andre aksjer, der det forventes helst raske gevinster.

Q rapporten som kommer er den beste i selskapet historie (til de grader), så det bør kunne få kursen over 30,- igjen.
Og som andre har påpekt, om der de neste årene blir utbetalt 17-18,- kr i samlet utbytte, så hjelper det lite om kurs er kr 10,- i slutten av den periode. da er vi like langt. (tror naturligvis heller ikke at det blir realiteten)
Keefer
12.04.2022 kl 08:10 41091

For meg virker det som om markedet ikke tar inn over seg hva det faktisk betyr for containerfrakt og fremtidig prispress på rater som kommer i kjølvannet av logistikkutfordringene og opphopning ved at Kina stenges ned, by etter by. Videre hvordan etterspørsel påvirkes av at all transport som tidligere kunne fraktes silkeveien via tog fra Kina nå må fraktes via skip som en konsekvens av krigen.

Sissener shorter Mærsk og Zim
https://e24.no/boers-og-finans/i/Wj5b52/sissener-vedder-paa-containerknekk-paa-boers

Jeg vil tro dette kan få noen til å selge i løpet av dagen. Leste årsrapporten til MPCC og den er ganske tydelig på at 1000-3000TEU ikke vil få noe krakk. Tilvekst av nye skip møter stort sett forventning om økt handel i segmentet.

Når det gjelder Mærsk og Zim så er vel de noen av kundene (og eiere) av de største båtene som bygget slik at økt tonnasje i TEU vil merke prispress. Dette har vel en forutsetning at de største skipene kommer til kai for lasting og lossing. Til nå er det for liten kapasitet i havnene til å ta unna volumet av ny tonnasje 20.000TEU.

Da kan vi ende opp med en situasjon der vi får økt etterspørsel etter feedere og opp til 8-10.000 TEU pga de er mye mer anvendelige og kan gå til havner som takler denne størrelsen.

Vi har jo sett denne trenden tidligere høsten 21 da flere amerikanske kjeder chartret egne skip fra Kina til USWC.
Helt ned i 850TEU er benyttet. Lidl gjør det samme for å bedre leveranse regulariteten og begrense lagerhold.
fylla12
12.04.2022 kl 08:28 40934

For ett par dager siden måtte jeg kjøpe blader til en stikksag.
Made in China .. De hadde ikke noe annet

Så lenge en ikke får flyttet produksjonen av slikt nærmere vil container frakt leve godt.
Men det er strategisk blunder at Kina er verdens frabrikk ...

jadden
12.04.2022 kl 08:34 40891

Denne nyheten stod i FA for en uke siden, og ble også gjengitt på forumet. Kan neppe være mer sprengstoff i den. Hvorvidt det er lurt å shorte Mærsk nå tviler jeg på, selskapet har allerede hatt en lengre nedtur og er på klart støttenivå. Mærsk hadde som mange containerrederier rekordresultat i 2021 og vil gjøre det enda bedre i 2022, det samme gjelder for Q1/22 som står for tur til rapportering. Bildet er følgelig meget likt som for Mpcc, jeg tror Sissener vil brenne seg på den shorten.
fylla12
12.04.2022 kl 09:10 40681

Sissener burde sjekke baksiden av tastaturet
Mest sannsynlig står det Made in China under ....


Pussig at artikkelen om short dras frem igjen som toppsak på E24, har han betalt for det?
Han begynner kanskje å skjønne at ratenedgang som følge av nedstenginger er kortvarig ?
Og at det etter åpning igjen er mye som skal fraktes.

Vel, på dagens kursnivå vil bare utbyttet fra driften i 2023 utgjøre over 30% av investert kapital. Og mer blir det i 24/25/26.

Greit å være investert i en aksje som ikke gir deg bekymringer. I den grad man får bekymringer er den rettet mot formuesskatten.
fylla12
12.04.2022 kl 09:31 40412

Kursen går ned når flere begynner å selge seg ut ...
Raske penger fordi de som kan shorte ..

Jeg syns egentlig ikke at bildet er likt for MPCC og Mærsk/Zim. Både Mærsk og Zim er mye mer utsatt for container ratene for frakt. Her er jo MPC helt fraværende da de leier kun ut skipene. Kontraktslengden er har mye lenger horisont enn å frakte en container fra a til b.
Redigert 12.04.2022 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
VolumOpp
12.04.2022 kl 09:39 40385

Da beveger Stochastic: 20 seg inn i oversolgt området.
Redigert 12.04.2022 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
jadden
12.04.2022 kl 10:19 40077

Ja, enig i at de tre opererer i ulike markedssegmenter innen container. Det som er likt for alle tre selskapene er at Q1 kommer til å bli rapportert som det beste kvartalet noensinne, tilsvarende blir 2022 bedre enn rekordåret 2021 og med nye kanontall. Maersk var på topp i januar med opp mot 25 000 i kurs, nå er den nede på 17000 tallet, og som sagt støttenivå. De tjener sykt med penger for tiden.

Takk for link! Jeg ser at skipene er stort sett større enn det som MPC har. Det interessante er at Peter Döhle er nevnt. Dette er en storeier i Ernst Russ. Så her har de nok solgt på topp!
Struts
12.04.2022 kl 12:23 39373

Du virker dyktig i både din timing og aksjevalg (minnes også at du fikk nytt kjøkken en gang...) - og så får du ha riktig god påske! Sammen med alle dere andre selvfølgelig!
Pentad
12.04.2022 kl 12:42 39254

Lært litt fra Argus her, Struts! he he...
Litt TA trendkanal muligheter, del i 2 bulker, så venting med stor tålmodighet, tro på aksjen og noen kopper kaffe. :-))
Riktig God Påske til deg også!

p.s. Det kjøkkenet kan ikke sammenlignes med det dere andre har investert rundt omkring på OSE, men for meg var det et vinn! Badet står for tur nå. ;-)
Redigert 12.04.2022 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Pentad
12.04.2022 kl 12:57 39190

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/04/12/7850614/over-400-skip-venter-i-ko?internal_source=sistenytt

Over 400 skip venter i kø
Det hoper seg opp av container- og tørrlastskip utenfor Shanghai. På bare en uke har køen vokst med 15 prosent.
NetromK
12.04.2022 kl 15:43 38637

Ser ut til å vere forsiktig optimisme i opninga i USA.
Både linere og "lessors" stig litt.
Kanskje selskapa der er på veg til å snu opp att etter forholdsvis store fall siste månad.
Route69
12.04.2022 kl 16:19 38486

Generelt store logistiske ringvirkninger av bred kinesisk lockdown, bl.a;

"Shanghai’s big shipyards have also called force majeure on their many ongoing newbuild projects, meaning ship delivery times will likely be pushed back."

https://splash247.com/beijing-intervenes-to-try-and-keep-goods-flowing/
coronet
12.04.2022 kl 19:00 38032

"AS PATRICIA" .- Salget ble gjennomført 31-03-2022 iflg. equasis.org (Må opprette brukernavn / passord men gratis å bruke)
Som tidligere oppgitt er "AS PATRICIA" solgt til BFAD X Ltd, Isle of Man. Manager: Zeaborn Ship Management Gmbh & Co., KG, Hamburg
Da blir det spennende å se om dette får innvirkning for Utbytte i 1. eller 2.kvartal?

Spent på "SEVILLIA" som trolig var planlagt med verkstedopphold i Jiangyin ved Shanghai fra 11,april blir nok rammet av corona-nedstengningen. Ligger fremdeles til ankers.

Oppdager også at "AS SERENA" avgikk verkstedet ved Shenzhen igår 11.april og har satt kursen for Shanghai med ETA 14.april. Det blir vel trolig ankring her også.

Forøvrig God Påske til alle kjente og ukjente på forumet. For meg blir det full turnusuke i hele påska, kombinert med båtpuss. Sjøsetting like over påske.



Redigert 12.04.2022 kl 21:25 Du må logge inn for å svare

Forsinkede skipsleveringer ja, det har jo jeg trodd/ håpet på en stund, da jeg har lurt litt på hvordan akkurat skip som inneholder så mye skulle være nærmest det eneste som ikke blir forsinket.
Fint med lange køer av skip i østen, og selv om køene går ned i USA så kommer de nok tilbake der når det en gang åpnes opp igjen i Kina og alle skipene som ligger der forflytter seg over dammen. Så får vi samme runden som sist, da pandemien startet og ratene skjøt opp, og med dertil økende kurs. Håper jeg.
God påske alle sammen!
Route69
12.04.2022 kl 21:07 37799

Finansavisen har en notis iht at Folketrygdfondet har kjøpt seg opp i Autostore ila siste 2 mnd - så jeg tipset dem nå om at samme fond ila siste 14 dager er blitt 4. største aksjonær i MPC Containerships. Holder ikke pusten iht evt respons😉

https://www.dn.no/utenriks/kina/shanghai/korona/spar-langvarig-kaos-fra-nedstengningen-i-kina/2-1-1201578

Var det ikke Kina og deres verft som skulle fornye og øke flåten av containerskip? Kan se dårlig ut nå når alt blir forinket og råvarene til å bygge skip ligger i kø og ikke kommer til kai. Og vi som ble fortalt at ratene var begynt å falle, noe som har fått flere til å begynne å kaldsvette om natten i frykt for at aksjekursene innen containersegmentet skal få en kraftig korreksjon. Så feil kan man ta. Tror man skal vente til CEO MPC har presentert Q1 22 senere i vår før man hopper til konklusjoner. Pengene kommer uansett til å strømme inn i kassen til MPC i flere år fremover.
velkjent
13.04.2022 kl 07:52 36966

Enig i konklusjonen, men såvidt jeg har studert 1Q/22, kan jeg ikke se at resultatet vil være så forskjellig fra 4Q/21. Dette inkluderte en salgsgevinst på $ 54M, men noe for høye fin.kostnader ved oppgjør av lån,. Jeg tror resultatet fra driften kommer inn på ca. $ 90M, altså $ 16M høyere, men mindre salgsgevinst. Nå pleier jo journalistene å vise til resultatet ett år tidligere, som var $4M, så ut fra det vil jo stigningen være euforiske 2250%.
Route69
13.04.2022 kl 08:20 36815

«Så snart Shanghai åpner opp vil flaskehalsene spre seg til andre steder. Prisene vil øke. Kundene er avhengige av ødelagte forsyningskjeder. Det blir forstyrrelser, manglende forutsigbarhet og jeg tror alt de har slitt med de siste par årene kommer til å fortsette, sier Knudsen.»

https://www.dn.no/utenriks/kina/shanghai/korona/spar-langvarig-kaos-fra-nedstengningen-i-kina/2-1-1201578
jadden
13.04.2022 kl 08:51 36586

I den siste fagkonferansen for containerederier som ble lagt ut, og hvor Constantin Baack delltok, var panelet samstemte om at markedet fremover så meget lovende ut. Men det var et forhold som bekymret, nemlig økende inflasjonsfare. Nå kommer det stadig meldinger om inflasjonstall fra hele verden som kan defineres som hyperinflasjon. Spesielt stål og byggevarer er rammet, det skrives om prisøkninger på 30-60 prosent. Dette kan blant annet leses i db.no -børsen.
Jeg tenker at dersom opphopningen av containere i Shanghai og andre viktige havner blir stor nok, kan dette tippe over og få negativ effekt på fraktratene. Når noe blir skikkelig ille kan løsningene og konsekvensene finne veier som ingen så for seg. Etter min mening må vi vokte oss for at congestions ikke når the tipping point, da kan hele markedet bli stygt rammet.