Mpcc Bull 2022 TrÄd 2
Denne trÄden er stengt for nye innlegg.
18.08.2022 kl 10:31
Automatisk lukket grunnet trÄdens stÞrrelse. (Beklager.)
PÄ nytt ble forrige trÄd fra 1.10.21 overbelastet med 1.458.062 leserklikk og 7.349 innlegg. Den brakte oss fra kr 21,20 til kr 27,75 pluss et utbytte pÄ kr 3,95. Antall aksjonÊrer i Nordnet har Þkt fra 11.798 til 13.351
Link trÄd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link trÄd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Link trÄd 1: https://finansavisen.no/forum/thread/120245/view, Link trÄd 2: .https://finansavisen.no/forum/thread/140708/view
Helg11`s regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1a3YdATxno422KLYmlJAnTShft2cEaPunfYXI1AEQrTk/edit#gid=124036591
NetromK`regneark:. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cB_QoA8qM2piK6ZDoPqkuZ1phPwNEy4ubnGDd8x8khU/edit#gid=0
New Contex: https://www.vhbs.de/index.php?id=28&L=1
Presentation 19.5.2022: https://www.mpc-container.com/files/Documents/Financial_reports/Presentations/MPCC_Q1_2022_Earnings-Call.pdf
https://www.marinetraffic.com/
Teknisk analyse: Market screener: https://m.marketscreener.com/quote/stock/MPC-CONTAINER-SHIPS-ASA-40531046/charts/
Redigert 24.05.2022 kl 12:28
Du mÄ logge inn for Ä svare
Londonmannen
23.05.2022 kl 10:22
8182
Nedturen skjer altsÄ til tross for sÊrdeles gode resultater, sikker inntjening de kommende to-tre Ärene, 20-30% Ärlig direkte avkastning og enm ledelse som jobber for oss aksjonÊrer. Det er rimelig ufattelig at en slik aksje blir solgt ned.
ERneste forklarin g jeg kan se er at investorene pÄ OSE finner MPCC for kjedelig. Her vet man at man vil fÄ 20-30% avkastning pr Är pÄ sin investering,med minimal risiko. Men det er tydeligvis ikke nok. Investorene pÄ OSE Þnsker Ä ha langt hÞyere risiko og en vÄt drÞm om ti-gangeren for hver krone man investerer. De fÊrreste vil innse at 20-30% avkastning faktisk er langt mer enn det de profesjonele investorene oppnÄr pr Är.
Det er bare Ă„ lene seg tilbake og nye Ă„rene som kommer.
ERneste forklarin g jeg kan se er at investorene pÄ OSE finner MPCC for kjedelig. Her vet man at man vil fÄ 20-30% avkastning pr Är pÄ sin investering,med minimal risiko. Men det er tydeligvis ikke nok. Investorene pÄ OSE Þnsker Ä ha langt hÞyere risiko og en vÄt drÞm om ti-gangeren for hver krone man investerer. De fÊrreste vil innse at 20-30% avkastning faktisk er langt mer enn det de profesjonele investorene oppnÄr pr Är.
Det er bare Ă„ lene seg tilbake og nye Ă„rene som kommer.
Noen som har oversikt om det er stÞrre aktÞrer som lemper ut? Slik vi sÄ i hÞst, da kursen ogsÄ lÄ i stabilt sideleie
kodenavn
23.05.2022 kl 09:59
8265
Er det noen som rÞyker sokkene sine pÄ morgenkvisten ?
Fantastiske resultater.
Godt utbytte, over forventning.
Selges til halv pris ift underliggende verdier.
Positive analytikere, nye Þkte kursmÄl pÄ 35-40.-
Og vi er 3 % ned. og fremdeles pÄ 20-tallet ?
NÄ mÄ aksjen vÊre overmoden for en kraftig rekyl.
Fantastiske resultater.
Godt utbytte, over forventning.
Selges til halv pris ift underliggende verdier.
Positive analytikere, nye Þkte kursmÄl pÄ 35-40.-
Og vi er 3 % ned. og fremdeles pÄ 20-tallet ?
NÄ mÄ aksjen vÊre overmoden for en kraftig rekyl.
Clay Allison
23.05.2022 kl 06:03
8983
Du har helt rett, henger meg pÄ den. NÄ har jeg riktig nok tradet litt, noe som kun Nordnet tjener pÄ.
Redigert 23.05.2022 kl 06:03
hectorgonzales
22.05.2022 kl 22:36
9331
Her er det 2 ting rundt nye utslippsregler.
Den ene er prisen pÄ scrubber (og tilsvarene installasjon estimert til mellom USD 2-11m) og tilbakebetaling av investeringen. Man regner med ca 25-30 Ärs drift pÄ skip. Hva er da break even mht tilbakebetaling av investeringen. Er ratene hÞye og kontraktene lange (altsÄ at man kan gÄ med f.eks. $12-15.000/dag i overskudd) sÄ er dette aktuelt.
Den andre er tilbud og etterspÞrsel. NÄ er vel containerskip problemet stÞrst med kÞ i endel havner og det med Ä gÄ sakte er nÞdvendigvis ikke noe stor bakdel hvis du fÄr regularitet i anlÞpene.
Den ene er prisen pÄ scrubber (og tilsvarene installasjon estimert til mellom USD 2-11m) og tilbakebetaling av investeringen. Man regner med ca 25-30 Ärs drift pÄ skip. Hva er da break even mht tilbakebetaling av investeringen. Er ratene hÞye og kontraktene lange (altsÄ at man kan gÄ med f.eks. $12-15.000/dag i overskudd) sÄ er dette aktuelt.
Den andre er tilbud og etterspÞrsel. NÄ er vel containerskip problemet stÞrst med kÞ i endel havner og det med Ä gÄ sakte er nÞdvendigvis ikke noe stor bakdel hvis du fÄr regularitet i anlÞpene.
Struts
22.05.2022 kl 11:26
9915
BÄde hÄper og antar forsamlingen hadde en fin avslutning i Stavanger i gÄr (det var vel grunn til Ä feire Dato mfl's eminente regneark) - og at den fortsatte inn i de sene nattetimer!
Jaja, skal ikke blande meg sÄ voldsomt mye mer inn, men vil bare referere fra Seasures ukerapport fredag ettermiddag mht slutninger i segmentet:
=Gregos= Sub P 2800 Hyundai Mipo 2023 - CNR - 39 mths USD 48000
=Terataki= Sub P 2800 Hyundai Mipo 2023 - CNR - 39 mths USD 48000
=Presidio= Feedermax 1221 P+S Werften 2003 - CMA CGM - 20 mths USD 31000
Jaja, skal ikke blande meg sÄ voldsomt mye mer inn, men vil bare referere fra Seasures ukerapport fredag ettermiddag mht slutninger i segmentet:
=Gregos= Sub P 2800 Hyundai Mipo 2023 - CNR - 39 mths USD 48000
=Terataki= Sub P 2800 Hyundai Mipo 2023 - CNR - 39 mths USD 48000
=Presidio= Feedermax 1221 P+S Werften 2003 - CMA CGM - 20 mths USD 31000
Oilbaron
22.05.2022 kl 08:09
10371
Carpathia var den som gikk pÄ lavest rate av de 4 eldste med 16000 Usd / day, et skikkelig lÞft nÄr den gÄr over pÄ 42000 fra neste mnd.
Med en break even pÄ 8500 og rate pÄ 42000 sÄ kan en ikke klage pÄ inntjeningen her.
Da er det nok mest gunstig Ä seile sÄ lenge skuta kan gÄ.
Kursmessig sÄ tror jeg vi fÄr et lÞft i aksjekursen nÄr det synker inn i markedet hva selskapet kommer til Ä levere av inntekter fremover.
Mitt kursmÄl er fortsatt kr 40 innen klokkene ringer Julen inn.
Med en break even pÄ 8500 og rate pÄ 42000 sÄ kan en ikke klage pÄ inntjeningen her.
Da er det nok mest gunstig Ä seile sÄ lenge skuta kan gÄ.
Kursmessig sÄ tror jeg vi fÄr et lÞft i aksjekursen nÄr det synker inn i markedet hva selskapet kommer til Ä levere av inntekter fremover.
Mitt kursmÄl er fortsatt kr 40 innen klokkene ringer Julen inn.
velkjent
21.05.2022 kl 20:51
10680
Svaret mÄ vÊre: Det alternativet som er mest lÞnnsomt, alt annet blir det bare rot av.
sol invest
21.05.2022 kl 20:45
10637
Skulle gjerne vÊrt med. Siste gang jeg var i Stavannger var da jeg holdt til pÄ Madla og gikk rekruttskolen til marinen, i 1974, hehe- Enmdte opp pÄ en minesveiper (Knm Alta, som nÄ er pensjonert, som meg, og ligger i havna i Oslo nedenfpr festningen).
En ting som dere kunne ha diskutert er de nye kravene til utslipp av karbon. Sjefen vÄr kommenterte pÄ spÞrsmÄl om det at han trodde behovet for skip ville Þke pga krav til lavere fart. Det er det nok noe i. CEO i DAC fikk ogsÄ det spÞrsmÄlet, om man mÄtte investere i skip som var miljÞvennlige. Han kom da med denne sammenligningen: Gamle skip med mye forurensning - med seilskip - og nye miljÞvennlige skip,med dampskip. Vi vet jo alle hvordan det gikk. En annen ting, hvis noen skulle inngÄ nye kontrakter med forurensende skip som mÄ senke farten- med nye/nyere skip som er miljÞvennlige og som kan gÄ med full speed, hvilke skip ville dere ha valgt Ä inngÄ kontrakt med? Bare spÞr.
En ting som dere kunne ha diskutert er de nye kravene til utslipp av karbon. Sjefen vÄr kommenterte pÄ spÞrsmÄl om det at han trodde behovet for skip ville Þke pga krav til lavere fart. Det er det nok noe i. CEO i DAC fikk ogsÄ det spÞrsmÄlet, om man mÄtte investere i skip som var miljÞvennlige. Han kom da med denne sammenligningen: Gamle skip med mye forurensning - med seilskip - og nye miljÞvennlige skip,med dampskip. Vi vet jo alle hvordan det gikk. En annen ting, hvis noen skulle inngÄ nye kontrakter med forurensende skip som mÄ senke farten- med nye/nyere skip som er miljÞvennlige og som kan gÄ med full speed, hvilke skip ville dere ha valgt Ä inngÄ kontrakt med? Bare spÞr.
Takk for referatet Hector, skikkelig kjipt Ă„ glipp av dette «live». Jeg Ăžnsker dere alle en fin kveld! đ
HĂ„per dere sier ifra her pĂ„ forumet om dere rotter dere sammen om et annet selskap ogsĂ„, med sĂ„ mye kompetanse innenfor shipping og forstĂ„else for hvordan selskapene utvikler seg i en aksjonĂŠrs interesse Ăžnsker vi ikke Ă„ gĂ„ glipp av en MPCC 2.0, ikke alle som kom seg inn pĂ„ 5kr đ
Ikke har jeg hatt baller til Ă„ trade heller, fĂžler det kommer nyheter som burde gi permanent kursĂžkning annenhver dag đ
Kanskje overskuddet det kommende Ă„ret gjĂžr at budsjettet tillater en reise ned pĂ„ neste samling, virker Ă„ vĂŠre mye Ă„ lĂŠre ved Ă„ delta đ
Kanskje overskuddet det kommende Ă„ret gjĂžr at budsjettet tillater en reise ned pĂ„ neste samling, virker Ă„ vĂŠre mye Ă„ lĂŠre ved Ă„ delta đ
hectorgonzales
21.05.2022 kl 19:29
10696
Da er vi ferdige med den faglige delen i her i Stavanger og banketten starter kl 20! Det er veldig mange interessante diskusjoner under presentasjonene og gode spÞrsmÄl. Helg11 gikk gjennom regneark (fra flere kilder). Hector gikk gjennom kapasitetsÞkninger (nye skip som kommer nÄr) - og hvordan vil nye skip pÄvirke tilgangen til skip i markedet? Vi diskuterte ogsÄ havnekapasitet USWC og USEC. Nye Container hub'er. Coronet viste hvor skipene anlÞper og det ble en heftig diskusjon om vi burde ha neste mÞte i enten Kinston (Jamaica), Curacao eller St.Martin. Jeg antar at vi kommer til en konklusjon pÄ nachspielet! Det ligger vel an til at nye utbytter ikke blir reinvestert i aksjer men i reiser!
Utrolig kjekt Ă„ mĂžte medredere!
Utrolig kjekt Ă„ mĂžte medredere!
Oilbaron, det er riktig at Cimbria, den eldste damen, har den beste raten. I Þyeblikket i alle fall. Fra neste mÄned gÄr Carpathia over pÄ ny kontrakt, til 42k pr dag.
Det blir spennende Ä se hva som skjer med AS Carinthia neste vinter/vÄr. NÄ kan det vÊre at det da er god timing for salg, med tanke pÄ alder og skipspriser, men ut fra det CB sa i gÄr fikk jeg inntrykk av at det, i alle fall pr nÄ, nesten er mer sannsynlig med flere kjÞp enn salg. Det var i alle fall det jeg "hÞrte". :-)
Det blir spennende Ä se hva som skjer med AS Carinthia neste vinter/vÄr. NÄ kan det vÊre at det da er god timing for salg, med tanke pÄ alder og skipspriser, men ut fra det CB sa i gÄr fikk jeg inntrykk av at det, i alle fall pr nÄ, nesten er mer sannsynlig med flere kjÞp enn salg. Det var i alle fall det jeg "hÞrte". :-)
Svar, litt utfyllende info/svar i tillegg til det Helg11 allerede har skrevet:
DD skal nÄ vÊre samstemt med siste Fleet Employment oversikt. Estimert DD mÄned er markert med grÞnne tall, og vi vet at tallene ikke blir riktige i og med at skipene er ute av drift store deler av mÄneden. Vi har, som Helg11 nevner, ikke sÄ fokus pÄ detaljer her, hverken ift Ä oppdatere riktig mÄned eller ift hva skipet seiler inn i DD mÄneden. Det betyr relativt lite i den store sammenhengen, og det er mer enn nok andre detaljer Ä ha blikket pÄ.
I mitt private regneark velger jeg imidlertid Ä estimere at skipene er ute av drift i 24 dager av mÄneden. Jeg har kvartalsmessig utregning av inntekter og utgifter, og synes det er gÞy Ä se hvor nÊr jeg kommer fasit, sÄ derfor er jeg litt mer "nÊrsynt" pÄ detaljene der. Morsomt Ä se at jeg slo flere av "husa" hva angÄr Q1 tall :-).
NÄr det gjelder Fiorella blir dette, som du selv sier :-), litt flisespikkeri i den store sammenhengen, og vi gjÞr ikke noe med det i regnearket. Det er uansett flott Ä se at selskapet bruker en hver anledning til Ä ta med seg de inntektene de kan fÄ!
For Þvrig veldig fint at flere har Þye for detaljene i regnearket! Vi hadde Äpenbart ikke fÄtt med oss oppgraderingen av raten til Serafina.
DD skal nÄ vÊre samstemt med siste Fleet Employment oversikt. Estimert DD mÄned er markert med grÞnne tall, og vi vet at tallene ikke blir riktige i og med at skipene er ute av drift store deler av mÄneden. Vi har, som Helg11 nevner, ikke sÄ fokus pÄ detaljer her, hverken ift Ä oppdatere riktig mÄned eller ift hva skipet seiler inn i DD mÄneden. Det betyr relativt lite i den store sammenhengen, og det er mer enn nok andre detaljer Ä ha blikket pÄ.
I mitt private regneark velger jeg imidlertid Ä estimere at skipene er ute av drift i 24 dager av mÄneden. Jeg har kvartalsmessig utregning av inntekter og utgifter, og synes det er gÞy Ä se hvor nÊr jeg kommer fasit, sÄ derfor er jeg litt mer "nÊrsynt" pÄ detaljene der. Morsomt Ä se at jeg slo flere av "husa" hva angÄr Q1 tall :-).
NÄr det gjelder Fiorella blir dette, som du selv sier :-), litt flisespikkeri i den store sammenhengen, og vi gjÞr ikke noe med det i regnearket. Det er uansett flott Ä se at selskapet bruker en hver anledning til Ä ta med seg de inntektene de kan fÄ!
For Þvrig veldig fint at flere har Þye for detaljene i regnearket! Vi hadde Äpenbart ikke fÄtt med oss oppgraderingen av raten til Serafina.
Konate
21.05.2022 kl 14:47
11214
Noen som vet hvordan utbyttene pÄvirker avkastningen pÄ Nordnet? Mener selv Ä huske at det ekstra ordinÊre utbytte ikke ble regnet inn pÄ avkastningen, men kan hende tar feil. Noen som vet?:)
God helg til MPCC'ere og :D
Clay Allison
21.05.2022 kl 10:21
11698
Ja gjorde det samme selv i gÄr og var en liten tur innom Flyr, i mellom tiden. Det fordi jeg ventet til jeg kunne kjÞpe MMPC igjen.
Vi er alle for MMPC, sÄ det kan da vÊre lov til Ä skrive om det, uansett sÄ er vel dette blitt mer av en reise blogg og da mÄ det vÊre lov Ä skrive litt om trading.
God helg alle MMPC`ere.
PS
SÄ setter jeg ogsÄ stor pris pÄ regne arkene og div info pÄ trÄden.
Vi er alle for MMPC, sÄ det kan da vÊre lov til Ä skrive om det, uansett sÄ er vel dette blitt mer av en reise blogg og da mÄ det vÊre lov Ä skrive litt om trading.
God helg alle MMPC`ere.
PS
SÄ setter jeg ogsÄ stor pris pÄ regne arkene og div info pÄ trÄden.
Redigert 21.05.2022 kl 10:28
Oilbaron
21.05.2022 kl 09:47
9162
Ser i fÞlge flÄteoppdatering pr 31/3 at det bare er As Carinthia som gÄr av kontrakt i nÊrmeste fremtid ( Mars 2023 )
De 3 andre er booket til hĂžsten 2025.
Den eldste damen er den av de som seiler pÄ den hÞyeste raten med 35175 Usd / day.
De 3 andre er booket til hĂžsten 2025.
Den eldste damen er den av de som seiler pÄ den hÞyeste raten med 35175 Usd / day.
Helg11
21.05.2022 kl 08:44
9251
God morgen fra Sola, og takk for innspill til regnearket.
AS Felicia (rettet): Her var det kluss med note 6 i presentasjonen 31. mars (henvisningen til note 4 fra MPCC er feil). Har nÄ lagt inn $24.000/day
AS Serafina: Takk, rettet.
AS Emma: Hadde jeg regnet med var blitt forward fixed denne uken, men oppdaterer ved neste fleet employment.
DD: Pga stadige endringer i DD mÄned som egentlig gir smÄ utslag for inntektene, har vi droppet Ä fÞlge opp dette for 2022 i regnearket. Men mulig at dato Þnsker Ä fÞlge opp dette for Ä fortsette Ä treffe enda bedre enn analytikerne. ;-)
PS: De to nye 5500 TEU skipene SN00278 og SN00279 er nÄ lagt inn fra 2024.
@Oilbaron: Carinthia har kontrakt til mars 2023, mulig det kommer et salg da, men ellers var Constantin tydelig pÄ at MPCC generelt tjente bedre pÄ Ä chartre ut skuter enn Ä selge i dagens marked. De tre andre du nevner har kontrakter til 2025/2026.
AS Felicia (rettet): Her var det kluss med note 6 i presentasjonen 31. mars (henvisningen til note 4 fra MPCC er feil). Har nÄ lagt inn $24.000/day
AS Serafina: Takk, rettet.
AS Emma: Hadde jeg regnet med var blitt forward fixed denne uken, men oppdaterer ved neste fleet employment.
DD: Pga stadige endringer i DD mÄned som egentlig gir smÄ utslag for inntektene, har vi droppet Ä fÞlge opp dette for 2022 i regnearket. Men mulig at dato Þnsker Ä fÞlge opp dette for Ä fortsette Ä treffe enda bedre enn analytikerne. ;-)
PS: De to nye 5500 TEU skipene SN00278 og SN00279 er nÄ lagt inn fra 2024.
@Oilbaron: Carinthia har kontrakt til mars 2023, mulig det kommer et salg da, men ellers var Constantin tydelig pÄ at MPCC generelt tjente bedre pÄ Ä chartre ut skuter enn Ä selge i dagens marked. De tre andre du nevner har kontrakter til 2025/2026.
Redigert 21.05.2022 kl 10:27
Oilbaron
21.05.2022 kl 08:17
9286
Har kikket pÄ litt pÄ flÄten til Mpcc, og de eldste skipene begynner Ä bli noen Är.
Cimbria 2002, Carpathia 2003, Cardonia 2003, og As Carinthia 2003.
Vil tro at disse 4 vil vÊre kandidater til ev salg i nÊrmeste fremtid, ved fornyelse av flÄten.
Fikk litt plunder med Ä komme inn pÄ regnearket i dag, sÄ det kunne vÊre intresant Ä vite hvordan kotraktsituasjonen er for disse 4.
Cimbria 2002, Carpathia 2003, Cardonia 2003, og As Carinthia 2003.
Vil tro at disse 4 vil vÊre kandidater til ev salg i nÊrmeste fremtid, ved fornyelse av flÄten.
Fikk litt plunder med Ä komme inn pÄ regnearket i dag, sÄ det kunne vÊre intresant Ä vite hvordan kotraktsituasjonen er for disse 4.
Svar
20.05.2022 kl 21:58
9754
Slettet brukerskrev Helt enig, Clay Allison!
Hei,
Jeg har noen kommentarer til regnearket:
I Fleet Employment presentert 31.03.22 Forward Fixed MPCC Felicia fra mars 2023 til mars/mai 2026 til en rate pÄ 28.000 USD pr dag. De satte da ogsÄ samme rate frem til denne perioden. Jeg spurte IR om dette var korrekt. Han antok dette var ok.
Ser nÄ at MPCC i Q1 presentasjonen har endret raten til 24.000 USD pr. dag hele periode som er naturlig.
I fjor forhandlet MPCC ny rate med Shanghai Jin Jiang for Serafina. Raten ble 29.500 USD pr dag. Ser i regnearket at det fremdeles benyttes gammel rate pÄ 14.175 USD pr dag.
Opsjonsperioden for Emma ble forskjĂžvet frem til Nov 22 â ser i regnearket at den er fremdeles er frem til Jun 22.
SpÞrsmÄl:
Hvordan behandler dere DD i regnearket â ser for Ăžvrig at DD ikke er samstemt med siste Fleet Employment.
Ser at Fiorella tar med seg frakt for CMA tilbake fra DD i Tyrkia til Caribien (charter med Cosco) med rate USD 13.000 pr dag. Blir dette flisespikkeri eller tar dere hensyn til dette.
Ellers ha en riktig hyggelig samling pÄ Sola.
Jeg har noen kommentarer til regnearket:
I Fleet Employment presentert 31.03.22 Forward Fixed MPCC Felicia fra mars 2023 til mars/mai 2026 til en rate pÄ 28.000 USD pr dag. De satte da ogsÄ samme rate frem til denne perioden. Jeg spurte IR om dette var korrekt. Han antok dette var ok.
Ser nÄ at MPCC i Q1 presentasjonen har endret raten til 24.000 USD pr. dag hele periode som er naturlig.
I fjor forhandlet MPCC ny rate med Shanghai Jin Jiang for Serafina. Raten ble 29.500 USD pr dag. Ser i regnearket at det fremdeles benyttes gammel rate pÄ 14.175 USD pr dag.
Opsjonsperioden for Emma ble forskjĂžvet frem til Nov 22 â ser i regnearket at den er fremdeles er frem til Jun 22.
SpÞrsmÄl:
Hvordan behandler dere DD i regnearket â ser for Ăžvrig at DD ikke er samstemt med siste Fleet Employment.
Ser at Fiorella tar med seg frakt for CMA tilbake fra DD i Tyrkia til Caribien (charter med Cosco) med rate USD 13.000 pr dag. Blir dette flisespikkeri eller tar dere hensyn til dette.
Ellers ha en riktig hyggelig samling pÄ Sola.
Redigert 20.05.2022 kl 22:12
DividendYield
20.05.2022 kl 17:12
10419
Slettet brukerskrev Kunne ikke vĂŠrt mer enig!
Det er helt greit Ä trade. Jeg gjÞr det selv i mindre skala. Det er mer slitsomt at folk skal bruke forumet til Ä skrive om det, enten det er inn eller ut. Temmelig uinteressant blant sÄ mye annen god informasjon pÄ denne trÄden.
Kanskje de heller kunne opprette en egen trading trÄd, som lillebror Golden Ocean?
Kanskje de heller kunne opprette en egen trading trÄd, som lillebror Golden Ocean?
velkjent
20.05.2022 kl 17:05
10384
MPCC legger hver mÄned NOK 400 mill. pÄ bunnlinjen og etter 31.3. da kursen var NOK 29,60 sluttet den i dag pÄ 27,66, mens det etter den 31.3. er tjent inn ca. 1,50/aksje. Fra juli av vil MPCC tjene ca en krone/mnd. pÄ kursen, og dette er stigende.
Saken er at kapitalakkumuleringen i MPCC virker ikke inn pÄ kursen og da er det en naturlig konsekvens at alt en ikke trenger til Ä betjene renter og lÄn, betales ut til aksjonÊrene. Skipsverdiene har langt hÞyere verdi enn selskapet.
Golden Ocean har steget ca. 60% i den perioden jeg nevner og andre rederier like dan, sÄ hvorfor synker verdien pÄ MPCC?
Kapitalavkastningen burde tilsi at kapitalen strÞmmet til bÞrsen for Ä kjÞpe MPCC da den er langt hÞyere enn for oljeselskapene og de fleste andre selskaper, sÄ en kurs pÄ NOK 60 ville representert mer reelle verdier.
Jeg er ikke uenig i at det mÄ vÊre lov Ä trade og gÄ cash hver ettermiddag, men slikt skal bare vÊre "krusninger", sÄ det mÄ vÊre en eller annen "forbannelse", som holder selskapsverdien nede og denne skal det ikke "snakkes" om.
Saken er at kapitalakkumuleringen i MPCC virker ikke inn pÄ kursen og da er det en naturlig konsekvens at alt en ikke trenger til Ä betjene renter og lÄn, betales ut til aksjonÊrene. Skipsverdiene har langt hÞyere verdi enn selskapet.
Golden Ocean har steget ca. 60% i den perioden jeg nevner og andre rederier like dan, sÄ hvorfor synker verdien pÄ MPCC?
Kapitalavkastningen burde tilsi at kapitalen strÞmmet til bÞrsen for Ä kjÞpe MPCC da den er langt hÞyere enn for oljeselskapene og de fleste andre selskaper, sÄ en kurs pÄ NOK 60 ville representert mer reelle verdier.
Jeg er ikke uenig i at det mÄ vÊre lov Ä trade og gÄ cash hver ettermiddag, men slikt skal bare vÊre "krusninger", sÄ det mÄ vÊre en eller annen "forbannelse", som holder selskapsverdien nede og denne skal det ikke "snakkes" om.
PĂ„ an igjen
20.05.2022 kl 16:39
10361
Jeg har normalt 8-10 salgs og kjĂžpsordre noe som er lavt mtp tradere, giring holder jeg meg unna da jeg har sur erfaring fra det. Etter god gevinst blir man for giret, min erfaring.
At man trader er det vel ingenting galt med pÄ dette forumet?
MPCC endte pÄ 27.66 det er mange som har brukt dagen pÄ Ä selge og kjÞpe, er fornÞyd med de 2 handlene jeg gjorde i MPCC har jo denne restskatten jeg mÄ betale.
At man trader er det vel ingenting galt med pÄ dette forumet?
MPCC endte pÄ 27.66 det er mange som har brukt dagen pÄ Ä selge og kjÞpe, er fornÞyd med de 2 handlene jeg gjorde i MPCC har jo denne restskatten jeg mÄ betale.
Da ser det ut for at HARPEX flater ut to uker pÄ rad og at rateÞkninger derved er pÄ gang..?
Registrer at noen er litt utÄlmodige vedr. kursoppgang, men i disse turbulente tider med inflasjon, renteÞkninger, pandemier og krig, sÄ tenker jeg at litt flat kursutvikling i kombinasjon med fine utbytter ikke er sÄ verst. Heller dÚt enn Ä springe etter jojo-aksjer i f.eks oljeservice, eller gud forby,.. Ä gamble pÄ tech og vekstaksjer.
Ha en fin helg đ
Registrer at noen er litt utÄlmodige vedr. kursoppgang, men i disse turbulente tider med inflasjon, renteÞkninger, pandemier og krig, sÄ tenker jeg at litt flat kursutvikling i kombinasjon med fine utbytter ikke er sÄ verst. Heller dÚt enn Ä springe etter jojo-aksjer i f.eks oljeservice, eller gud forby,.. Ä gamble pÄ tech og vekstaksjer.
Ha en fin helg đ
Redigert 20.05.2022 kl 16:47
Helt enig, Clay Allison!
Clay Allison
20.05.2022 kl 16:24
10244
Robot handel burde vĂŠrt forbudt, det er bare manipulering.
NĂ„ er jeg mot short handel i tillegg, det er det vel noen delte meninger.
NĂ„ er jeg mot short handel i tillegg, det er det vel noen delte meninger.
Jeg forstÄr nÄ pÄ dine kommentarer at du trader ganske mye.
SĂ„ lenge du kun trader, er det innenfor.
Dersom du ved Ă„ sĂžke Ă„ svekke eller hausse kursen for Ă„ legge til rette for egne investeringer, er du utenfor.
Det vil bli pÄpekt ganske kjapt her inne.
SĂ„ lenge du kun trader, er det innenfor.
Dersom du ved Ă„ sĂžke Ă„ svekke eller hausse kursen for Ă„ legge til rette for egne investeringer, er du utenfor.
Det vil bli pÄpekt ganske kjapt her inne.
Clay Allison
20.05.2022 kl 16:17
10149
Solgte alt pÄ 28,30 og 1000 ekstra aksjer pÄ 27 60
SĂ„ gikk det endelig an Ă„ tĂžrre Ă„ trade litt.
God helg
SĂ„ gikk det endelig an Ă„ tĂžrre Ă„ trade litt.
God helg
PĂ„ an igjen
20.05.2022 kl 16:15
10008
Der mener jeg du tar feil at MPCC tjener godt pÄ de kontraktene de har, som er godt for oss som er aksjonÊrer du inkludert. Vi som trader utnytter kurssvingningene ettersom de skjer. Har i dag 16 transaksjoner, en fet dag
Tror ikke bĂžrs hadde fungert sĂŠrlig bra om samtlige hadde lik strategi.
Det er deg vel unt! :-) Det er selvsagt lov Ä trade. Uten trading tror jeg det hadde blitt en relativt stillestÄende bÞrs... Jeg gjÞr det selv i MPCC, om enn i liten skala. Noe annen er de som med egnede verktÞy manipulerer kursen i Þnsket retning, det liker jeg dÄrlig!
velkjent
20.05.2022 kl 15:51
10070
Slike som deg Ăždelegger kursutvikling og synliggjĂžring av den kapitaloppbygging, som finner sted i selskapet.
PĂ„ an igjen
20.05.2022 kl 15:41
10123
Solgte 50% av beholdningen 28.20 kjÞpte de tilbake 27,75. Fredager er en skummel dag for oss som trader i skrivende stund er den pÄ 27.70 men at den skal opp er det ingen tvil om. Ser den pÄ 33 pÄ radaren.
ejewil
20.05.2022 kl 13:08
10745
Klokken er 13, og vi har forbigÄtt gjennomsnittlig omsetning de siste 3mnd. MPCC er bÞrsens 4. mest omsatte idag. Det er meget hyggelig at den stiger sÄpass mye pÄ en slik omsetning.
SkÄl
SkÄl
Redigert 20.05.2022 kl 13:09
NetromK
20.05.2022 kl 12:50
10769
Analytikar KursmÄl Dato
Clarksons 40 20.05.22
Pareto 38 20.05.22
Arctic 37 01.04.22
Fearnley 37 20.01.22
DNB 35 20.05.22
snitt 37,4
Clarksons 40 20.05.22
Pareto 38 20.05.22
Arctic 37 01.04.22
Fearnley 37 20.01.22
DNB 35 20.05.22
snitt 37,4
Redigert 20.05.2022 kl 12:51
Helg11
20.05.2022 kl 12:45
10816
Cato: Ligger en oversikt pÄ dette i regnearket, bÄde lotto, bingo, bull og bear. (Se pÄ den fÞrste siden, kolonne K). Skal vÊre tÄlelig oppdatert.
Cato
20.05.2022 kl 12:40
10830
Er det noen som har en liten oversikt over alle de forskjellige kursmĂ„lene det oppereres med om dagen fra de ulike lotto analytikerneđ takk for svarđđ»
NetromK
20.05.2022 kl 12:22
10893
MPCC gjekk inn i 2022 med kurs 24,55.
Me har fÄtt NOK 3+ 0,95 i utbytte til no, og fÄr ca. 1,55 neste utbetaling.
Dette vil sei 22,4% gevinst/avkastning gitt at aksjekursen er 24,55 ved utgangen av 2022.
Og; det vert etter alle solemerker eit til utbytte i 2022, kanskje 2 avhengig av kor fort dei betalar ut etter Q3 rapport.
SjÞlv er eg ganske trygg pÄ at kursen er nÊrare 35 enn 25 ved utgangen av 2022 gitt at inntjening vil stige kvartal for kvartal, og utbytta nok vil vere nÊrare NOK 2/aksje enn 1,5 resterande kvartaler dette Äret. Backloggen er bunnsolid.
Det mÄ totalkollaps til i marknaden for Ä forsvare kurs under 30 slik eg ser det.
Og framleis vert skip forward-fixa av linere pÄ lange kontrakter.
Me har fÄtt NOK 3+ 0,95 i utbytte til no, og fÄr ca. 1,55 neste utbetaling.
Dette vil sei 22,4% gevinst/avkastning gitt at aksjekursen er 24,55 ved utgangen av 2022.
Og; det vert etter alle solemerker eit til utbytte i 2022, kanskje 2 avhengig av kor fort dei betalar ut etter Q3 rapport.
SjÞlv er eg ganske trygg pÄ at kursen er nÊrare 35 enn 25 ved utgangen av 2022 gitt at inntjening vil stige kvartal for kvartal, og utbytta nok vil vere nÊrare NOK 2/aksje enn 1,5 resterande kvartaler dette Äret. Backloggen er bunnsolid.
Det mÄ totalkollaps til i marknaden for Ä forsvare kurs under 30 slik eg ser det.
Og framleis vert skip forward-fixa av linere pÄ lange kontrakter.
Du har pÄ en mÄte rett i det Scarface69. Aksjen vil naturlig justere ned etter utbetaling av utbytte. Om den gÄr ned mer eller mindre enn utbyttet, vet man selvsagt ikke. Det som er rimelig Ä tro er at aksjen ikke justeres ned tilsvarende utbytte, og blir der, for hver gang utbytte utbetales. Da vil vi jo neste Är vÊre under 20 kr igjen..., og det virker ikke sannsynlig med de fremtidsutsiktene selskapet har pÄ sine inntekter.
Dersom kursen holder seg stabilt pÄ f.eks 28 kr, dvs gÄr opp dit igjen etter utbytte (et mer sannsynlig scenarie i mine Þyne), vil vi faktisk kunne snakke om minst 25% avkastning det neste Äret. NÄr vi vet at kursen ligger godt under diverse kursmÄl, og pengene vil renne inn i kassen i flere Är (22 og 23 er allerede sÄ godt som pÄ plass) heller jeg mer mot at kursen vil gÄ opp fra nÄvÊrende nivÄ, enn ned.
NÄ er det jo utenforstÄende faktorer som kan spenne ben pÄ disse (for meg) lystige utsikter, og det blir en del av risk/reward analysen en hver bÞr gjÞre ift sine investeringer.
Dersom kursen holder seg stabilt pÄ f.eks 28 kr, dvs gÄr opp dit igjen etter utbytte (et mer sannsynlig scenarie i mine Þyne), vil vi faktisk kunne snakke om minst 25% avkastning det neste Äret. NÄr vi vet at kursen ligger godt under diverse kursmÄl, og pengene vil renne inn i kassen i flere Är (22 og 23 er allerede sÄ godt som pÄ plass) heller jeg mer mot at kursen vil gÄ opp fra nÄvÊrende nivÄ, enn ned.
NÄ er det jo utenforstÄende faktorer som kan spenne ben pÄ disse (for meg) lystige utsikter, og det blir en del av risk/reward analysen en hver bÞr gjÞre ift sine investeringer.
Redigert 20.05.2022 kl 11:55
PĂ„ an igjen
20.05.2022 kl 11:38
10638
Valgte i dag Ä selge 50% av beholdningen da jeg hadde et kursmÄl pÄ 28.20. Etter Ä ha gjort det kommer nok MPCC til Ä gÄ som en rakett fÄr glede meg over at jeg har 50% igjen.
Scarface69
20.05.2022 kl 11:24
10635
Ingen har en garanti pÄ 20% avkastning i Äret Londonmannen. Utbetaling pÄ 20% ja, men det er noe annet. Finansteori sier jo at aksjen nÄr den gÄr ex-utbytte vil falle tilsvarende, og legger man dine forutsetninger til grunn mÄ MPCC stige minst 20% Ärlig uansett. Det har man vel neppe en garanti for?
velkjent
20.05.2022 kl 10:58
10296
Ja,du kan sÄ si! Men hvorfor skriver ikke disse anal-ytikerne noe om de massive nedsalgene og at det kan komme flere. I det kursintervallet aksjen har hatt i lengre tid nÄ, vil et nytt salg til 25 vÊre innenfor. GÄr kursen over 30, vil det vÊre vanskeligere Ä forklare, sÄ "noen" mÄ ha en avtale, bÄde om kurspleie og pris.
Bra driv i aksjen i dag, men fremdeles langt opp til kursmÄlene pÄ 35/40 kr. Aksjen er fremdeles sterkt underpriset og etter min mening et av de absolutt beste kjÞpet pÄ bÞrsen. Hvorfor investere i selskaper med gigantisk gjeld nÄr man kan kjÞpe Mpcc der pengene fosser inn, og med solide utbytter hvert kvartal i Ärevis fremover.
MPCC: DNB MARKETS OG CLARKSONS SER GOD RISK/REWARD ETTER RAPPORT
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets og Clarksons Platou Securities ser begge ser en god risk/reward for MPC Container Ships etter selskapets kvartalsrapport torsdag.
Det fremgÄr av oppdateringer fra meglerhusene.
Clarksons Platou Securities skriver i en oppdatering fredag at verdsettelsen av MPC Container Ships er for lav til Ä ignorere. Med dagens kurs pÄ rundt 26,80 kroner prises selskapet lavere enn skrotverdien av skipene etter kontraktsutlÞp. Meglerhuset opprettholder kjÞpsanbefalingen og kursmÄl pÄ 40 kroner pr aksje.
"Containerfraktratene har kommet noe ned fra den siste tidens toppnivÄ, men forblir hÞye til tross for makroÞkonomisk usikkerhet og nedstengningene i Kina den siste tiden. Etter vÄrt syn gir markedet en for hÞy rabatt mot MPCCs kontraktsfestede ordrereserve, og vi anslÄr at aksjekursen kun reflekterer selskapets faste charteretterslep og skrotverdien av flÄten", skriver DNB Markets.
DNB Markets har nedjustert sine ebitda-estimater for selskapet med 1 prosent. Meglerhuset opprettholder kjÞpsanbefalingen og kursmÄlet pÄ 35 kroner pr aksje.
Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets og Clarksons Platou Securities ser begge ser en god risk/reward for MPC Container Ships etter selskapets kvartalsrapport torsdag.
Det fremgÄr av oppdateringer fra meglerhusene.
Clarksons Platou Securities skriver i en oppdatering fredag at verdsettelsen av MPC Container Ships er for lav til Ä ignorere. Med dagens kurs pÄ rundt 26,80 kroner prises selskapet lavere enn skrotverdien av skipene etter kontraktsutlÞp. Meglerhuset opprettholder kjÞpsanbefalingen og kursmÄl pÄ 40 kroner pr aksje.
"Containerfraktratene har kommet noe ned fra den siste tidens toppnivÄ, men forblir hÞye til tross for makroÞkonomisk usikkerhet og nedstengningene i Kina den siste tiden. Etter vÄrt syn gir markedet en for hÞy rabatt mot MPCCs kontraktsfestede ordrereserve, og vi anslÄr at aksjekursen kun reflekterer selskapets faste charteretterslep og skrotverdien av flÄten", skriver DNB Markets.
DNB Markets har nedjustert sine ebitda-estimater for selskapet med 1 prosent. Meglerhuset opprettholder kjÞpsanbefalingen og kursmÄlet pÄ 35 kroner pr aksje.
Ja, heftig fin deal den derđtenker jo at interesserte folk evner Ă„ lese selvđ
Ikke sĂ„ ulikt vĂ„re to nybygg, som har kraftig frontload pĂ„ ratene de fĂžrste Ă„rđ
Blir kjekt Ă„ mĂžtes i Stavanger i morgen - god fredag!
Ikke sĂ„ ulikt vĂ„re to nybygg, som har kraftig frontload pĂ„ ratene de fĂžrste Ă„rđ
Blir kjekt Ă„ mĂžtes i Stavanger i morgen - god fredag!